Specificaties 80mm diameter met 25dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

DeepCool Ice Edge Mini FS Review

trm0001 9 oktober 2014, laatste update op 9 oktober 2014, 1.947 views

DeepCool Ice Edge Mini FS

Voor dit bedrag (8 euro) een ongekend goede & stille koeling met heatpipes en 3 pins aansluiting. Geschikt voor de meeste Intel en AMD sockets.

Pluspunten

• Prijs/Prestatie
  • Formaat/Gewicht
  • Vaste Fanspeed

Minpunten

• Geen TC (temp control)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Reden van aanschaf:

Betere en stillere koeling dan de budget boxed koeler (zonder heatpipes) van de A8-3870K.

Gekocht bij:

Sicomputers voor 8,17 euro per stuk (4 stuks voor 38,50 inclusief verzenden)
Ze werden binnen een paar dagen geleverd (dat schijnt bijzonder te zijn voor deze toko, zie hun shopreviews).

In de doos:

Een compleet pakket voor zowel Intel 1156/1155/1150/775 als AMD FM2/FM1/AM3/AM2/940/939/754.
De koeler zelf met voorgeinstalleerde koelpasta.
Een AMD beugel, een Intel ring, schroefjes en handleiding.

De koeler zelf, let op de naast (ipv achter) elkaar geplaatste heatpipes.

De AMD beugel en de schroefjes.

De Intel ring.

De intel handleiding.

De AMD heandleiding.

Ontwerp:

Dit betreft een lichte aluminium budget koeler met 2 koperen heatpipes en een 8cm driepins fan.

De 2 heatpipes zijn zo gevormd dat ze zich naast elkaar en niet achter elkaar in de luchtstroom bevinden.
De heatpipes zijn van onderen afgevlakt waardoor de heatpipes in feite het contact met het heatshield maken.
Een wat primitief ontwerp wat in ieder geval de kosten binnen de perken houdt, zie:

De koeler staat behoorlijk hoog op zijn poten waardoor je weinig last zult hebben van geheugen wat in de weg kan zitten.

De officiele Rating van deze koeler is 95 Watt maar hij koelt veel beter dan de meeste stock koelers waardoor het geen probleem mag zijn om AMD cpu's/apu's tot 125 Watt te koelen. Ga je stevig OC-en met een 125 Watt exemplaar dan is een zwaardere luchtkoeler gewenst.

Installatie:

Installeren is heel simpel. De beugel monteren met de 4 schroefjes. Oude koeler eraf halen. Heatshield schoonmaken. Nieuwe koeler met de kleine kant vastklikken. De koeler recht duwen en de grote druk kant vastzetten. Een eitje dus. Deze manier van monteren is wat primitief maar werkt uitstekend.

Koelresultaten:

Systeem.
Een A8-3870K systeem waarvan bewust de Cool en Quiet is uitgezet.
Deze draait dus continu op 3ghz.
Het GPU gedeelte is behoorlijk overclocked en werkt met 1866MHZ geheugen.

Dit systeem word gebruikt voor dagelijkse office taken.
Zwaar browser gebruik met tientallen open tabs. Office en dagelijks Fraggen bij Quake Live.

Temp Boxed Cooler vs DeepCool
Idle Boxed 30
Idle Deepcool 24
Load Boxed 48
Load Deepcool 32
Quake Live Boxed 58
Quake Live Deepcool 42

Zoals je kan zien zijn de verschillen tussen de Boxed Cooler en de DeepCool aanzienlijk.
De omgevings temperatuur is 20 graden en in de kast 22 graden.

Geluid:

Onhoorbaar vanaf 1 meter in dichte kast.

De oude boxed koeler maakte echt heel erg veel herrie, wat ook veel meer opviel door het telkens harder en zachter draaien van de Fan doordat deze Temperature Controlled was. Door de drie pins aansluiting is dat voorgoed verleden tijd en imho een verademing.

Modbaarheid:

Aan de koeler zelf valt op zich niet zo veel te sleutelen. Maar wat wel heel goed kan is er een ander type Fan op monteren, er is zelfs nog wat ruimte om bv te kiezen voor een 9,2 cm Fan of zelfs 12 Fan, mits je geheugen niet in de weg zit.
Heb je Fans te veel dan kunnen ze zelfs aan twee kanten worden geplaatst, in Push-Pull opstelling.

Een andere optie is uiteraard de koelpasta vervangen door je favoriete koelplak, bv Arctic Silver 5.

Conclusie:

Voor dit bedrag (8,17 euro) er is er niets beter te krijgen.

Meer over de A8-3870K en de gebruikte instellingen/OC daarvan vind je in mijn review:
productreview: AMD A8-3870K Black Edition review door trm0001

Zijn er nog vragen of wensen dan kan dat hieronder of via DM.

Officiele link:

Pentium D/Pentium 4
Celeron Dual-Core
Celeron/Celeron D

Handleiding pdf:

Heb jij ook een DeepCool Ice Edge Mini FS?

Goede review! Heel uitgebrijd en informatief. Alle info die ik nodig had weet ik nu :)
wat ik wel aanraad is om de oude koelpasta eraf te halen. ikzelf (heb hem nu 2 dagen) heb hem vervangen met wat cooler master spul en dat maakte 4 graden verschil. Hij koelt mijn fx 8350 (125 watt tdp) met een 250mhz overclock.

goede review goede koeler ;)
@MM: Dank je voor de positieve complimenten.

Ik heb zelfs nog AS5 pasta liggen, maar wilde eerst even kijken hoe ver ik kwam met pre-installed.
Dat geeft een duidelijk beeld wat er mogelijk is met de koeler zoals hij word geleverd.

Wellicht dat ik later nog eens een heethoofd cpu onder handen neem icm AS5......
Mocht dat gebeuren dan komt er een toevoeging.
Nadeel: heethoofd cpu's worden steeds zeldzamer, ja ook bij AMD. *O*

Tav jouw FX8350, dat is N.B. een 125 Watt cpu.

Wellicht is het leuk om ook even de Idle & Load temps hier te plaatsen (liefst zonder en met OC erbij vermeld) dan geeft dat iedereen inzicht wat deze koeler aankan buiten zijn specs.
Op hoeveel graden zat je fx 8xxx dan met deze koeler?
heethoofd cpu's zijn er nog zoals de fx 9590 220watt 8)7

idle 42.C
load prime 95 61.C

oc 350 mhz boxed cooler
idle 55.c
load prime 95 na (80+ graden)

oc 350 mhz deepcool
idle 51.c
oc 73.c

Zoals je ziet heeft de deepcool niet zo'n heel groot verschil met de boxed cooler (alleen de boxed kon de oc niet hebben) maar de boxed koeler draait op 5500rpm en de deepcool 2100rpm dus die is veel stiller en iets koeler.

wat betreft de oc is wel warm op de deepcool maar het gaat (als je oc'ed zou ik een cm hyper 212 evo aanraden)

je kan misschien wat lagere temps krijgen door er een noctua fan op te zetten
Iets klopt er niet......

De kamer temperatuur op 14 oktober van 25 graden is wel heel zomers..... :?

De stock temps idle zijn al hoog met 45 graden maar load is met bijna op het kookpunt een flink risico voor de cpu. Zo heet mogen ze echt niet worden.

Even er vanuitgaande dat het de FX-8350 betreft dan heeft deze een max. temp van niet meer dan 70 graden, eigenlijk nog daaronder, zie:
Scroll naar beneden voor de FAQ.

Veel oudere cpu's mochten nog wel temps bereiken rond het kookpunt maar dat word ieder jaar een lagere temp ivm de schaalverkleining......
tja 25 graden dat doet de cpu zelf opwarmen... 8)7

Ik heb deze koeler op een a8 6600k in mijn office computer gedaan en een cooler master hyper 212 evo op de fx 8350.

op de stock koeler heeft hij wel eens 80+ aangetikt maar het de hyper 212 evo blijft het onder 60
en voor de mensen die hem willen op een amd fx procossor willen, de hoogste die ik zou zeggen zou een fx 6350 zijn. voor een 8320, 8320e, 8350 en 8370e zou ik een tx3 evo pakken aangezien je op een budget bent. voor de fx 9000 series als minste een hyper t4 en het beste waterkoeling
Op basis van je review heb ik 'm ook maar gekocht. Die stockkoelers beginnen al na een paar dagen te irriteren, is mijn ervaring. Wat je wel in je review had mogen opnemen, is dat het materiaal nog het meest op blik lijkt, het is echt het goedkoopste, makkelijk te vervormen materiaal wat je kan verzinnen. Zelfs een cooler master hyper tx is nog klassespul vergeleken bij deze. Na wat prutserij doet ie echter zijn werk, en dat is het belangrijkste. Gelukkig is de fabrikant niet lullig geweest met koelpasta, dat zit er goed genoeg op en dat scheelt je toch weer een tube pasta.
Die Cooler Master kost 2,2 keer zoveel als deze, dus een verschil in wat je daar voor terugkrijgt is best logisch. Overigens zijn plastic & papier nog veel makkelijker te vervormen :+

Bij mij waren er geen vervormingen of schades tijdens installatie. O-)
bij mij ook niet, het is een mooi functioneel blikje geworden. Er wordt sowieso te weinig aan kunst gedaan tegenwoordig :P
Ik heb de ice edge nu op een a8 6600k en dat houd hij wel koel. Deze koeler is een oplossing voor mensen met een A series APU, of een Pentium, Core i3. Voor lichte CPU's waar de standaartkoeling niet genoeg voor is. als je een Core i5, i7/ FX processor hebt dan moet je echt niet met deze gaan. dan moet je een tx3 evo of hyper t4 van cooler master pakken.

En hier heb ik wat temps van de a8 6600k stock (met een aparte GPU dus ge onboard GFX staat uit, iets hogere tems verwacht als je ge GFX op de chip wel gebruikt)

Deepcool icedge mini: Kamertemperatuur: rond de 19/20 graden (ventilator op 1700rpm)

idle: 30.C
load: 56.C (Prime95 small fft's) Na 15 minuten gelopen te hebben

De stock koeling kan ik je niet meer precies meer vertellen want die heb ik niet meer, maar hij ging gouw al over de 60-65 graden met 5000rpm op de ventilator

Het materiaal kan ik mee leven want hij is 3 keer van processor gewisseld en er is nog niks mee aan de hand en de temperaturen zijn natuurlijk lager in echte aplicaties (de hitte die word veroorzaakt door prime95 zul je nooit zien met wat voor aplicatie dan ook). in game (far cry 3) hield de koeler hem op 49 graden.

[Reactie gewijzigd door Mathijs_meijers op 25 december 2014 12:40]

30 en 56 graden zijn hele nette temperaturen, wat je ook gewoon mag verwachten.

De 73 graden die je eerst noemde onder OC met de FX8350 was echt te heet maar nog steeds flink lager dan de stock koeler. Dus wat betreft ook niet echt slecht. Jouw temps met de FX8350 @ stock (42 en 61 graden) waren gewoon heel netjes imho en daardoor eigenlijk prima bruikbaar.

Dus alleen wanneer je zo'n FX gaat OC-en voldoet deze koeler niet meer en blijkbaar de stock koeler al helemaal niet meer. Terwijl in die laatste toch wel enige rek zou moeten zitten.....?