AMD A8-3870K Black Edition Review

trm0001 16 september 2012, laatste update op 16 december 2013, 5.790 views

AMD A8-3870K Black Edition

Pluspunten

• Prijs-Prestatie is ongekend goed
  • Laag idle stroomverbruik
  • Goede grafische chip

Minpunten

• Boxed koeler is een aanfluiting
  • Platform FM1 heeft een korte levensduur a la Intel

Naast mijn minireview over de A6-3500 is deze minireview bedoeld als vergelijking tussen beide cpu's.

Reden van aanschaf:

Een goede vergelijking maken tussen een A6-3500 en een vergelijkbaar A8-3870K systeem

Een budget allround systeem tegen lage kosten met voldoende prestaties en een laag verbruik.
Gebruik: alle office taken, Internetten en casual gaming.

Een stil systeem met een laag verbruik kan langer aanblijven zonder overlast of een hoge stroomrekening te verzoorzaken. :)

Totale kostprijs:

A8-3870K 100 euro (= nu 92 euro)
FM1 Gigabyte 45 euro
OCZ 1600mHz. 4GB 18 euro
Kingston v200 128GB SSD 61 euro
Behuizing met voeding 26 euro

Totaal: 250 euro

N.B. de 50 euro extra prijsverschil met het A6-3500 systeem zit hem in het feit dat dit systeem nieuw is ipv tweedehands. Daarnaast zit er een nieuwe grotere SSD in..... :9

Prestaties:

Ter info: Alle tests zijn gedaan onder Full HD: 1920X1080

Windows prestatie index (W7 ultimate)
CPU 7,3
Mem 7,5
Desktop 6,7
Games 6,7
HD 7,9
(met 1600mHz. geheugen)

De "look and feel" is erg goed, zeker gezien de kostprijs en het lage verbruik. Ik gebruik deze pc nu als All Round systeem ter vervanging van een 3 jaar oud AMD systeem met drie cores icm een HD4770. Het idle verbruik is sinds de overstap gedaald met ruim 70 Watt.

Deze PC word nu voornamelijk gebruikt voor browsing (firefox) bestandsbeheer (Qdir) office (libre-office) casual gaming (quake live).

Een door mij nog niet eerder gebruikte feature van de nieuwe set is USB 3.0 icm een Konig dock.
Het is een gekke gewaarwording wanneer je 70MB kopieerd naar een externe schijf en dat dit er dan onmiddelijk opstaat (1 seconde).

Games:

Quake Live op standaard APU settings (600mHz. 512MB) doet 100 FPS met alles op high.
Quake Live op 800mHz. GPU en 1GB toegwezen geheugen doet 125 FPS met alles op high.

De HD6550D GPU geeft prestaties in Quake live die identiek zijn aan een HD4770 512MB

OC:

Cyaan = Standaard instellingen
Oranje = OC instellingen (alles zonder voltage verhoging)

Passmark CPU OC

GPU 600mHz. 1066mHz. mem. 459
GPU 600mHz. 1333mHz. mem. 577
GPU 600mHz. 1600mHz. mem. 697
GPU 750mHz. 1600mHz. mem. 752

Sneller geheugen heeft dus meer effect (+52%) op de prestaties van de GPU dan overclocken.

Energieverbruik:

Desktop X2+IGP 65
Desktop X4 +HD5770 105
Zotac Nano AD10 12
Pogoplug 4

Let op: De A8-3870K verbruikt idle slechts 1 Watt meer dan de A6-3500.

De temperatuur van de APU is onder Idle 33 graden.

Upgrade mogelijkheden:

Alhoewel deze set voor mij snel genoeg is zijn er een aantal upgrade mogelijkheden.......

Grafische upgrades volgens AMD voor Dual graphics.
Recommended pairing with HD6570

Via het bovenstaande systeem krijg je dus naast de nieuwe kracht van de discrete GPU extra kracht uit de APU (gpu gedeelte). Voorheen heette dat meen ik crossfireX nu dus dualgraphics.

Sneller geheugen 1600mHz. en of meer geheugen (max 8GB met dit moederbordje)

Problemen:

Het OCZ geheugen icm mijn gigabyte moederbord geeft veel troubles. Het word niet goed herkent, staat standaard op het verkeerde voltage, snelheid en timings ingesteld. Na veel rebooten laat ik het maar staan op 1066mhz totdat ik ander geheugen heb. Het werkt nu wel goed en stabiel maar natuurlijk op een te lage snelheid. Ws is dit geheugen eigenlijk niet compatible.......

Ik krijg ook met het nieuwe geheugen geen stabiliteit op 1600MHZ (oorzaak onbekend). Daarom blijft het geheugen steken op 1333MHZ. wat resulteerd in minder dan verwachte scores.

Passmark benchmark CPU scores
A8-3870K Passmark info 4734
A8-3870K 1066mhz mem 3927
A8-3870K 1333mhz mem 3993

Ook de GPU scores blijven achter doordat het geheugen niet wil meewerken.
Wel is er al een sterke verbetering te zien tussen 1066mhz geheugen en 1333mhz geheugen (+26%)

Passmark benchmark GPU scores
A8-3870K Passmark info 628
A8-3870K 1066mhz mem 459
A8-3870K 1333mhz mem 577

*********************************************** (edit december 2013) **************************************

Edit per december 2013 ivm nieuw geheugen en nogal opmerkelijke resultaten.

De reden hiervoor is een recent aangeschafte licentie op 3DMARK13.
De resultaten hiermee waren ronduit slecht onder de huidige geheugen configuratie.

Onder 3DMARK13 waren de resultaten net boven die van een standaard kantoormachine, zie tabel:

ICESTORM
Single channel: 36734
9% - procent boven gemiddeld net boven een standaard kantoor machine

CLOUD GATE
Single Channel: 3453
5% -procent boven gemiddeld net boven een standaard kantoor machine.

FIRE STRIKE
Single channel: 541
1% -procent boven gemiddeld net boven een standaard kantoor machine.

Bij de classificatie net boven een standaard katoormachine heb ik sterke twijfels.
De slechte percentages liegen er echter niet om, dat kan echt beter !

Enige tijd geleden heb ik een setje geheugen gekocht van het merk Corsair, DDR3 2 X 2GB 2133mHz.
High-performance 4GB Dominator GT kit for dual channel systems, 2133MHz, 9-10-9-27, 1.65V

Deze waren al bedoeld om eens te kijken of ik nog wat betere resulaten uit mijn all-round PC kon halen.
Met de nogal dramatische resultaten van 3DMARK13 was de keus op te upgraden snel gemaakt.

Tijd dus om te kijken of ik dit geheugen aan de praat kon krijgen op hogere snelheden met hopelijk ook veel betere resultaten....

Dit geheugen vervangt het geheugen van 1 X 4 GB Corsair 1600mHz. (uit een 2 x 4 set dus 1 reepje)

Ik heb dus 1 enkel reepje eruit gehaald en vervangen door een dual channel set.
De geheugen snelheden blijven gelijk op 1600 omdat het moederbord helaas niet wil opstarten op de hoogst mogelijke snelheid van 1866 mHz. Jammer, maar helaas was ik dus gebonden aan 1600mHz.

Tot mijn verbazing waren de resulaten met de dual channel set (onthou: nog steeds op 1600mHz.) extreem veel beter dan voorheen, zie tabellen onder:

3DMARK13 ICESTORM
Single Channel 36734
Dual Channel 55046

ICESTORM
Single channel: 36734
9% - procent boven gemiddeld net boven een standaard kantoor machine
Na de upgrade:
Dual Channel: 55046 (= 50 procent hoger dan Single Channel)
Klasse: Net onder een High end Gaming desktop

CLOUD GATE
Single Channel: 3453
5% -procent boven gemiddeld net boven een standaard kantoor machine.
Na de upgrade:
Dual Channel: 5144 (= 50 procent hoger dan Single Channel)
Klasse: net onder een Gaming Laptop.

FIRE STRIKE
Single channel: 541
1% -procent boven gemiddeld net boven een standaard kantoor machine.
Na de upgrade:
Dual Channel: 779 (= 50 procent hoger dan Single Channel)
Klasse: net onder een Gaming Laptop.

Cinebench11, 64bit Open GL
Single Channel 18
Dual Channel 31

Waar het op neer komt is dat de resultaten met het nieuwe geheugen onder 3DMARK13 ICESTORM dus 50 procent beter waren en onder CINEBENCH OPEN GL ruim 70 procent beter !!!!!!!!!!!!!!! WTF ?

Ik besef heus wel dat een Dual Channel betere resulaten geeft dan een enkele module maar dit soort spectaculaire verbeteringen kan ik hiermee echt niet verklaren.....

Overeenkomsten in de geheugen configuratie:
Zelfde hoeveelheid geheugen (4GB)
Zelfde merk
Zelfde snelheid
Verder compleet hetzelfde systeem met dezelfde instellingen

Verschillen in de geheugen configuartie:
dualchannel ipv single channel
Mogelijk de Timings ?
De dominator modules kunnen hogere snelheden aan.

Mocht iemand een idee hebben hoe dit soort extreme verbeteringen mogelijk zijn met hetzelfde merk geheugen op dezelfde snelheid dan hou ik me aanbevolen voor tips. Stuur me het liefst een DM via mijn profiel, je krijgt dan ASAP een reactie terug.

Conslusie:

Het systeem voldoet ondanks de troubles met het geheugen tot dusver volledig aan alle verwachtingen.

Het prijsverschil met de A6-3500 is nu slechts 3 tientjes waarvoor je non-OC een heleboel grafische en cpu kracht extra krijgt. Het loont imho dan ook niet meer om een minder presterende FM1 cpu aan te schaffen.

Cruciaal is bij deze APU dat je er passend 1600mHz. geheugen bij koopt aangezien dat tot ruim 50 extra procent extra GPU prestaties geeft. Dit zou eigenlijk standaard op de doos moeten staan ipv de info die er nu op staat over discrete gpu upgrades.

Heb jij ook een AMD A8-3870K Black Edition?

Staat het geheugen op de QVL?
Daarnaast heb ik het gevoel dat kingston en corsair zo'n beetje de beste compatibiliteit hebben qua RAM.
Nette review maar ik lust wel meer benchmarks,foto's en ik hoop dat je nog gaat OC-en :9~
In de huidige staat krijg je 2,4 ster = 2 sterren ;)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 14 september 2012 17:28]

Moet de review nog uitbreiden met o.a. OC. Voor dat doel zit er al een betere koeler op in de vorm van een standaard AMD X4 955 koeler. Dat lijkt wellicht niet zo veel zo zaaks maar tov de boxed koeler vd A8 is het een enorme verbetering....... :X

Ander geheugen zou gisteren al binnen moeten komen maar heb het tot dusver niet aangetroffen in mijn brievenbus..... :?
Aangezien je APU de memory bus moet delen met zowel de 'cpu' als 'gpu' zul je redelijk wat verschil in FPS merken tussen memory dat op 1066mhz draait of op 1600mhz. Wellicht interessant om dat verschil ook te benchmarken?

[Reactie gewijzigd door thafusion op 14 september 2012 19:49]

Wat ik mis is de resolutie waarop je die scores haalt.
Edit: Ter info: Alle tests zijn gedaan onder Full HD: 1920X1080
In plaats van synthetische benchmarks zie ik liever games, zoals Dota 2 (simpel) en Battlefield 4 (ingewikkeld). Kun je er namelijk 'normale' en/of high-end games op spelen?
Helaas heb ik geen BF4 of Dota 2, zijn hier demo downloads van ? (linkje ?)

Met Quake Live op Full-HD alles op max. nu nooit meer lager dan 125 FPS.....
Voorheen bij ingewikkelde playgrounds en veel spelers dropte dat nog wel eens naar 100 FPS.
Quake Live vind ik niet echt een goede vergelijking met hedendaagse games (no offence) :+

Dota 2 is gratis en door [mono]cl_showfps 1[/] in de console te typen, moet je fps wel kunnen zien. Je kunt natuurlijk ook zoiets als fraps gebruiken natuurlijk.
Quake Live is natuurlijk inmiddels hoog bejaard met een leeftijd van ruim 14 jaar. _/-\o_
Positief is dat het daarmee inmiddels wel een bekend benchmark ijkpunt is.

Dota 2 is op dit moment aan het DL-en......gaat nog wel een uurtje duren zo te zien......

@hieronder, het zag er niet uit als "mijn ding" maar wie weet.....

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 17 december 2013 16:18]

Haha nice, misschien ga je het spel ook wel waarderen :p Succes!
58 / 59 / 60 FPS.
(....het lijkt erop of 60 FPS het maximum is.......?)

Niet mijn ding en gaat ASAP van mijn krappe SSD af, ik meen 8GB.
Dus heb je nog vragen of wensen dan zul je snel moeten zijn.
Haha, nee prima hoor! :D Thanks, je kunt het spel dus op full HD spelen met hoge settings? Nice! ^^
Hey uhm,
jij had t over dat de AMD A8 3870K Black Edition 70% beter presteert onder Cinebench Open GL. Ik heb alleen geen idee wat dit is of doet. Ik wil deze (als ik deze processor koop) boost wel graag hebben op mijn processor. Hoe en wat is het en hoe installeer/monteer ik dit op mijn processor?
ik stuur je even een DM met uitleg...... :)