Bosch BGS61832NL Roxx'x Review

PcDealer 3 oktober 2014, laatste update op 17 januari 2016, 2.605 views

Bosch BGS61832NL Roxx'x

Ik zocht een stofzakloze stofzuiger nadat de oude het begaf. Na selectie in de Pricewatch kwam ik uit bij Blokker webshop met een zeer scherpe prijs voor deze stofzuiger. Hij is groot en krachtig, maar vrij stil en standaard geoutilleerd. Ziet er doordacht uit, maar had iets beter kunnen zijn.

Pluspunten

• Stil, ook op de hoogste stand geluid acceptabel
  • Zeer goede zuigkracht
  • Twee grote zuigmonden en twee kleine in de behuizing opgeborgen
  • Zeer soepel manouvreerbaar vanwege vier wielen die 360 graden kunnen draaien

Minpunten

• Parkeerstand ziet er fragiel uit en is inmiddels stuk
  • Na enkele dagen al slijtage aan de zwarte bumperstrips
  • Parketstand is net niet krachtig genoeg voor alledaagse klussen
  • Nogal groot en aan de zware kant
  • Iets te manouvreerbaar vanwege vier wielen die 360 graden kunnen draaien
  • Vrij zwaar
  • Helt makkelijk, beugel kan wat vastzetstanden gebruiken

Energieverbruik Score: 4

- De eerste dagen
- De eerste weken
- Stroomverbruik
Changelog

We hadden een 3 jaar oude Moulinex Compacteo stofzuiger met zak. Het was een vrij goedkoop model, ik dacht ongeveer EUR 75,00. Toen deze van de ene op de andere dag niet meer aan ging, heb ik het uit elkaar geschroeft. Maar helaas ik vond geen gekke dingen en heb geen technische kennis noch de middelen om wat door te meten. Daarnaast vond ik het moeilijk om het helemaal uit elkaar te halen. Het was wel interessant om te zien hoe zo'n ding er van binnen uit ziet.

Terug naar de Inhoud

Het verwisselen van stofzakken vind ik achterhaald en irritant. Elke twee maanden de zak verwisselen en als ik dacht dat ik mogelijk iets had opgezogen wat ik nog wel nodig had, voorzichtig de zak er uit halen en in de kliko proberen te legen om te zien wat ik zocht er in zat en inderdaad nog van waarde was :r.

Met een stofzakloze kan ik gewoon de container veel makkelijker legen en ik hoef geen extra kosten te maken voor stofzakken. Ze zijn ook altijd op als het niet uit komt :P. De Consumentenbond heeft er een mooi stuk over geschreven: http://www.consumentenbon...stofzuigerzakken-filters/. Dus het eerste wat ik heb gedaan is filteren op "Zakloos" -> "Ja". Dat scheelt: van 173 mogelijkheden naar 72.

Terug naar de Inhoud

In de categorie stofzuigers zijn verschillende opties te selecten. Laat ik beginnen met "Stofzuigermodel" omdat ik daarop als eerste filterde. De aangeboden opties zijn:
• kruimelzuiger
• robot
• slede
• steel

Ik wil geen portable kleine zuiger voor het werk dat zonder veel poespas gedaan moet worden en snel weinig tijd in beslag gaat nemen. De eerste valt dus af. Een robot is mij te duur en ik zie er niet de meerwaarde van in. De steelstofzuiger viel ook af omdat ik een "gewone" stofzuiger zocht en de beschikbare modellen bovendien een kleine capaciteit hadden omdat het vaak een kruimelzuiger is met een steel. Alles staat ook goed beschreven op Nederlandse Wikipedia pagina en bij de Consumentenbond. Filteren op "Stofzuigermodel" -> "Slede" geeft nu nog 39 resultaten.

Terug naar de Inhoud

Onder "Merken" kan nog gekozen worden welke merken je prefereert. Ik heb hier gekozen voor "Bosch", Philips, "AEG". AEG heb ik als merk voor mijn witgoed (droger en wasmachine), Bosch kies ik standaard voor mijn electrisch gereedschap en Philips vanuit mijn chauvinistisch hart. Ik ben zijdelings PSV fan en heb zo'n 22 jaar in Eindhoven gewoond. Mijn broertje werkt bij Philps en eventueel kan ik daar eens kijken voor een aanbieding in de Philipswinkel (online en offline). Electrolux (behoort tot dezelfde groep als AEG en ik heb er een koel-/vriescombinatie van) heeft niks en selecteer ik dan ook niet. Nu nog 17 uitvoeringen over. Kijk dat ruimt op :).

Terug naar de Inhoud

Deze productreview: Philips PowerPro Compact FC8472 review door LangeSlang kwam ik tegen en is hilarisch :). Uiteindelijk ben ik naar Bosch gaan kijken vanwege deze productreview: Bosch BGS51230 Relaxx review door robertwebbe. Het plaatje trok me aan met als eerste de vier onderdelen in een overzicht, een close up van de futuristisch uitziende bovenkant van de stofzuiger (blauwe led) en de luchtstroom. En hij is bekend van de reclame op tv en dit model als Beste Getest door de Consumentenbond:

Ik heb wat typenummers in Google gegooid en kwam toen o.a. op de Blokker website uit en op de Bagless site van Bosch: http://www.bosch-home.nl/bagless

Terug naar de Inhoud

De prijs van EUR 150,00 en de link naar een EUR 50,00 cashback van Bosch sprak mij zeer aan! Voor EUR 100,00 een stofzakloze stofzuiger, je begrijpt dat de WAF erg hoog was ;). Bovendien gelijk leverbaar en bezorging op de volgende werkdag. We hebben al vijf dagen niet meer kunnen stofzuigen en dus werd het tijd dat we weer aan de slag konden. Plaatje van na de aankoop met inderdaad een aangepaste prijs :P

Mijn vrouw bestelde want ik was lui op de bank tv aan het kijken. Ik heb wel geld overgemaakt vanaf de spaarrekening voor onvoorziene uitgaven.

HIer leek het mis te gaan. Tijdens de betaling via Ideal, was het account niet meer ingevuld vanwege een [Win8] Recovery error. De betaling mislukte en na het opvragen van het account waren we weer in business en is er de bestelling betaald. Achteraf bleken er twee bestellingen te zijn waarvan de oudste is geannuleerd en de nieuwe (en betaalde) in verwerking.

De volgende dag bleek er nog geen T&T code bekend terwijl de levering wel zou moeten volgen. Mijn vrouw belt met de klantenservice. De jongeman zegt dat de PostNL vertraging heeft met de ophaling van bestellingen en dat wij moeten bellen met PostNL om te vragen hoe en wat. Dat is vreemd, want Blokker is de opdrachtgever en zij moeten maar contact opnemen en ons op de hoogte stellen. Bovendien weet ik dat PostNL dat soort informatie niet behoort te geven aan derden. Ik werkte op de backoffice van bol.com en daar zochten wij zelf uit waar bestellingen bleven en eventueel onderzoek lieten uitvoeren.

Mijn vrouw maakt het simpel: of aangeven wanneer geleverd kon worden voor het weekend of zelf ophalen bij een winkel. Dat laatste zou het niet worden omdat het een internet only product is en daarom niet op voorraad in de filialen. Aangezien de post vertraging zou hebben, was dat dus geen goede optie. Derde mogelijkheid: geld terug zodat we verder op zoek konden gaan. Dat laatste kon wel en dat zou geschieden binnen 30 dagen. Ja, dikke doei! Zo lang gaan we niet wachten door problemen buiten ons om. Na heel veel aandringen contact gekregen met een manager genaamd Inge.

Uiteindelijk toch de levering de dag er op ontvangen.

Terug naar de Inhoud

De stofzuiger werd in een vrij grote omdoos geleverd met daarin de mooie verpakking waar de stofzuiger in zat. Door de bovenkant open te maken zie ik gelijk de slang, de telescoopbuis bovenop en twee zuigmonden in de zijkanten naast de stofzuiger.
Doos + omdoosZijkant 1Zijkant 2
Zijkant 3Zijkant 4Doos open

De stofzuiger is apart verpakt om krassen te voorkomen en reeds voorzien van de opvangbak, twee kleine zuigmonden onder een klep en een HEPA filter onder een andere klep. Verder is er een meertalige gebruiksaanwijzing. Deze is ook hier te downloaden.

Kleppen 1Kleppen 2Kleppen 3
Kleppen 4Kleppen 5Kleppen 6

De dozen heb ik helemaal geopend en plat gemaakt evenals de kartonnen houders voor de zuigmonden. Ik acht de prijsverhogende factuur bij tweedehandsverkoop voor een stofzuiger nihil. Anders is dat bij (mid-/high end) telefoons, camera's, kortom hoogwaardige electronica en gadgets. Al het verpakkingsmateriaal gooi ik dus bij het oud papier.

Technische details 3Technische details 2Technische details 1

Terug naar de Inhoud

In elkaar zetten is zeer simpel: slang aan de stofzuiger verbinden (kan maar op een manier), telescoopbuis aan de slang verbinden (kan maar op een manier) en de gewenste zuigmond aan de telescoopbuis verbinden (kan maar op een manier). Op een manier wil zeggen dat er twee inkepingen zijn die uitwisselbaar lijken, maar alleen op de juiste manier vastklikken.

Ik heb de zuigmond gepakt voor harde vloeren en de andere in de trapkast gemikt. Ik moest het ergens laten natuurlijk.

Compleet 1Compleet 2Compleet 3
Compleet 4Compleet 5

Hieronder is te zien hoe de opvangbak er uit ziet:
Container 1Container 2Container 3
Container 4Container 5Container 6
Container 7Container 8Containerplaats

Terug naar de Inhoud

Spannend! Nou, stekker uittrekken, dat gaat heel soepel. Stoppen met trekken = vast. Licht trekken en vieren = terugrollen op een behoorlijke snelheid als je het los laat. De lengte is fors, 11 meter. De telescoopbuis heb ik op maximale lengte, maar toch merk ik dat ik vaak moet bukken en ik ben slechts 1m76.

Dan de draaiknop indrukken. Er volgt een lichte ruis wanneer de druk wordt opgebouwd en dan verder niets. Dit op de 50% stand. Op 100% stijgt ie wel op, maar met mate. Het is geen bladblazercaliber. Alles glijd soepel over het laminaat. De zuigmond gaat goed tegen de plinten aan en de hoeken worden goed gepakt.

De machine glijdt lekker over de vloer, maar mist enige richting door de vier wielen. Ik ben gewend aan de slang te trekken en de oude machine gaat de gewenste kant op. BIj deze kost het wat meer moeite om om een bocht te komen. Omdat hij vierkanter is dan de oude taps toelopende Moulinex, blijft het ook eerder haken achter een hoek. Aan de opklapbare hendel is hij goed handelbaar, maar vereist licht bukken. De hendel voelt stevig aan en blijft goed staan in de opgeklapte stand.

De parkeerstand is, hoewel voor tijdelijk gebruik als ik de handleiding goed heb gelezen, fragiel naar mijn mening. Iets dikker uitgevoerd en wat langer uitgevoerd in de hoogte veel betrouwbaarder na lang gebruik schat ik zo in.

Machine 1Machine 2

Ik heb gek genoeg nu plezier in het stofzuigen! Elke dag, en soms tweemaal, geef ik de woonkamer, gang, wc en het onderste deel van de trap een beurt met de stofzuiger. Nee, niet met mijn tampeloeris...

Ik heb twee kinderen en zij spelen graag in het zand. Zij moeten daarom ook direct na thuiskomst de schoenen uit doen en uitkloppen in de tuin (voor de Brabanders onder ons: dat is de "plaats") achter. Alles bij elkaar kan dat makkelijk een mok vol aan zand er uit komen. En als iets vervelend is, dan is het wel op bloten voeten in je eigen woonkamer lopen en continue de voeten afvegen voor ik op de bank kan gaan zitten/liggen om te voorkomen dat de bank onder zit.

Ik gebruik voornamelijk stand 50% voor harde vloeren en het zand en stof gaat makkelijk er in. Ook haren zie ik in het reservoir zitten. Kralen en geknoeide Honey Loops, maar dan de goedkopere Plus variant Honing Ringo's. Deze blijft tollen (door de zuigrichting en omdat de bak rond is) op de ring die in het midden van het reservoir zit. Aan de zijkant zit een spleet waardoor kleiner spul naar onderen wordt gezogen, zoals haren, vliegen >) en zand.

Plaatje volgt.

Terug naar de Inhoud

Ik stofzuig tegenwoordig dagelijks en soms zelfs meerdere keren per dag. Eerst zette ik de oude stofzuiger tussen de muur en de koel-/vriescombinatie. De koelkast is van het losstaande model en staat schuin in de open keuken in de hoek. Hierdoor ontstaat een gat waar de oude in pastte. Deze Bosch is veel te breed en te vierkant. Nu staat het voorlopig in de woonkamer achter een tussendeur uit de weg.

Wat opvalt als ik de stofzuiger wil verplaatsen wanneer de zuigmond in de parkeerstand is opgehangen, is dat het makkelijk overhelt omdat het gewicht ietsjes meer is aan de rechterkant. Toch vreemd voor zo'n breed model met vier wielen. Ook het draaibare handvat kent geen standen waarin het min of meer vast te zetten is. Ook een gemiste kans. Ik vraag me dan af of zo'n apparaat in de praktijk wordt getest, behalve via de obligate valtests, current overflows, etc.

Terug naar de Inhoud

Ik heb met de Voltcraft Energylogger het verbruik gemeten met het tot nu toe (datum 20-10-2014) nog niet geleegde stofreservoir. Ik heb een aantal keren gemeten en daaruit de gemiddelde waarde genoteerd. Steeds werd gemeten vanuit volledige uit-stand en dit is gebeurd nadat ik de gehele begane grond heb bezogen.

De standen worden als volgt uitgelegde in de handleiding:
[q]Afbeelding 7 Zuigkracht regelen
Door de regelknop in de richting van de pijl te draaien kan de gewenste zuigkracht traploos worden ingesteld.

• Lage stand =>
voor het schoonzuigen van kwetsbare stoffen,
bijv. gordijnen.

• Middelste stand =>
voor de dagelijkse reiniging bij geringe vervuiling.

• Hoogste stand =>
voor het reinigen van zware vloerbedekking,
harde vloeren en bij sterke vervuiling.

StandNormaal verbruikPiek verbruik
Minimum128 Watt307 Watt
Lage stand155 Watt178 Watt
Middelste stand290 Watt645,2 Watt
Hoge stand1.407 Watt3.333 Watt
Maximum1.770 Watt3.616 Watt
SelfClean15,7 Watt

Terug naar de Inhoud

De stofzuiger ziet er mooi en modern uit evenals de doos waar het in zit. Hij is vrij groot en daardoor voor mij moeilijk in een hoek te zetten. Door de grootte zijn er vier wielen geplaatst en daardoor rijdt het soepel. Omdat de wielen alle kanten op kunnen, kan het zijn eigen leven gaan leiden. Mijn vorige had drie wielen waarbij de twee aan de achter-/zijkant vast zijn en de topwheel draaibaar. De richting is dan veel voorspelbaarder.

De behuizing is stevig. Het zwarte plastic strips aan de zijkant zijn zeer slijtagegevoelig en zijn dan ook een onnodige minpunt. De parkeerstand ziet er fragiel uit en ik vraag me af welke het eerst kapot gaat: de houder op de stofzuiger of die aan de zuigmond. Wat dikker uitgevoerd en dan was het zeker geen probleem geweest.

De zuigkracht is ongekend en er zijn genoeg accessoires meegegeven om goed uit de voeten te kunnen. Voor mensen met huisdieren en tapijt, is er vast een betere stofzuiger beschikbaar. De aan-uitknop/zuigkrachtregeling voelt aan alsof het niet veel abuse kan hebben. Ik gebruik het dan ook met mijn hand en niet met mijn voet. De uitlaat is bovenop de stofzuiger en niet aan de achterkant zoals ik gewend ben. Dit kan voor anderen een onoverkomelijk probleem vormen. Gelukkig zit daar een hepa-filter.

Uiteindelijk ben ik zo tevreden dat ik dagen heb dat ik voor de lol gewoon meerdere keren dat ding aan zet om kleinigheden weg te zuigen: spinnen, kevers, stof, zand, weet ik het wat. Gewoon omdat het leuk is!

2014-10-04, 0:07 - eerste plaatsing
2014-10-20, 09:46 - verbruik verschillende standen toegevoegd
2014-10-21, 10:14 - textueel wat aangepast
2014-10-21, 11:43 - banners als paragrafen toegevoegd en textueel wat aangepast

Terug naar de Inhoud

Heb jij ook een Bosch BGS61832NL Roxx'x?

Een review over een stofzuiger, dit kom je niet heel erg vaak tegen :)
Goede review!