Specificaties 55" Full HD 3D OLED TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55EA9809 Zwart Review

WilbertvdBroek 3 oktober 2014, laatste update op 19 januari 2015, 2.232 views

LG 55EA9809 Zwart

Geweldig mooie televisie met een uitstekende beeldkwaliteit en geluid. Het design met de clearspeakers moet je bekoren, maar uiteindelijk telt het kijkgenot en dat is dik in orde

Pluspunten

• Contrast en zwartwaardes
  • Beeldkwaliteit
  • Geluid
  • Design
  • Dikte van het scherm

Minpunten

• Reflecties als het scherm uit staat
  • Design niet voor iedereen.

Na mijn debacle met de Samsung 55HU7500 (productreview: Samsung UE55HU7500L Zwart review door WilbertvdBroek) heb ik deze LG Oled kunnen krijgen met een kleine bijbetaling. Als alternatief voor de Samsung kwam ook de Sony 8505b in aanmerking aangezien dat ook een UHD tv is. Nadat ik beide in de winkel had vergeleken was de Oled voor mij beduidend beter. Zulk een mooi beeld had ik nog niet eerder gezien.

Ik zal net zoals bij mijn vorige review van de Samsung enkel mijn positieve en negatieve bevindingen toelichten, voor een uitgebreide review wil ik je verwijzen naar Hdtv.co.uk en natuurlijk hier op tweakers zelf:

reviews: LG's 55"-curved oled: het beste beeld ooit

Positief:

De tv is geleverd een een heel handige verpakking, je haalt de deksel er boven af en de doos is heel gemakkelijk weg te halen zodat je niet lastig in de doos moet bukken om hem eruit te halen. De accessoires zitten overigens erg luxe verpakt, de eerste indruk geeft je het gevoel dat je een kwaliteitsproduct aan het uitpakken bent.
De tv plaatsen voelde wat onwennig aan, je mag het scherm niet boven vast pakken omdat hij daar zo dun is dat het kan buigen.

Het design zal niet iedereen bekoren, maar nu hij op mijn tv meubel staat wordt hij met de dag mooier. Door de transparante voet lijkt het scherm 's avonds te zweven, en de clear speakers vallen nauwelijks op. Ik kan nog steeds niet geloven hoe dun het scherm is en ook de curve die er in zit maakt het een mooi design element.
Het curved effect voegt weinig toe tijdens het kijken, je ziet het nauwelijks.

Over de beeldkwaliteit kan ik kort zijn; uitmuntend. Zwartwaardes en contrast zijn geweldig, beter dan mijn eerste Panasonic plasma. Kleuren spatten van het scherm en krijgen daardoor een extra diepte met zich mee. Ik heb heel erg getwijfeld of ik wel terug wilde naar full hd aangezien ik een UHD had, maar het verschil is met de oled zo minimaal dat de extra beeldkwaliteit dit ruimschoots compenseert. Ik zit op ong. 4 meter afstand te kijken dus UHD heeft dan volgens mij sowieso weinig meerwaarde.

Het smart gedeelte van de tv is goed uitgevoerd, het werkt redelijk vlot en intuitief, al heeft Samsung het wat dat betreft net iets beter voor elkaar.
De afstandsbediening werkt prettig, en vooral het scroll wieltje voelt beter dan de touch remote van Samsung.

De 3D brillen die meegeleverd worden zijn trouwens erg mooi, en voor mij als bril drager is de clip on een echte uitkomst. Door het passieve 3d wordt resolutie wel gehalveerd wat wel duidelijk in kwaliteit minder is, het 3d kijkt echter wel echt voortreffelijk. Gravity in 3d is met de uitstekende zwartwaardes een genot om te zien.

Het geluid is ook verrassend goed voor zo'n platte tv. De clear speakers zal niet iedereen mooi vinden, maar er komt redelijk geluid uit icm de bas uit de onderkant.

Negatief:

Er is weinig echt slecht te noemen aan deze tv. Het is wellicht storend dat hij flink reflecteert overdag als het scherm uit staat, maar goed daar wen je wel aan.
Er is een heel klein beetje spraken van een dirty screen effect wat heel zelden zichtbaar is bij bv. een blauwe lucht die langzaam een panning beweging maakt. Ook zie ik dan in het midden van mijn scherm een hele lichtgroene streep van 0,5 cm x 40 cm. Je moet er op letten om het te zien is komt verder nooit voor. Ik ga wel kijken of dit vanuit LG als defect gezien wordt.
Voor de rest niets dan lof over deze tv.

"Update"

Ik heb sinds kort steeds maar last van een groene streep doorheen mijn beeld, meer hierover kan je hier vinden http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1621563/0

Heb jij ook een LG 55EA9809 Zwart?

Is de groene streep met de hulp van LG uiteindelijk opgelost?
Ja ze hebben het oled paneel vervangen en toen was het opgelost. Sindsdien alleen nog maar plezier gehad van de lg.