Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Kone Pure Optical Review

melek-taus 3 oktober 2014, laatste update op 12 november 2014, 2.439 views

Roccat Kone Pure Optical

De ROCCAT Kone Pure Optical is een uitstekende muis voor een zacht prijsje. ROCCAT doet zich duidelijk eer aan met hun slagzin "Set the rules".

Pluspunten

• Hoge kwaliteit materiaal
  • Uitstekend presterende sensor
  • Erg fijn vormgegeven
  • Uitgebreide software
  • Veel functies
  • Fijn aanvoelend materiaal
  • Goedkoop
  • Niet vingervlek gevoelig

Minpunten

• Linkshandigen kunnen niet van deze muis genieten.

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Software
Gebruik

Review: ROCCAT Kone Pure Optical

Inleiding:

Al enige tijd ben ik op zoek naar een waardig vervanger voor mijn Zowie FK gaming muis. Begrijp me niet verkeerd de FK is de fijnste muis die ik ooit heb gehad, deze reageert perfect, alleen de knoppen en het scrollwiel zijn te zwaar en maken ook erg veel geluid in gebruik.
Ik heb in het verleden erg positieve ervaringen gehad met een ROCCAT Kone welke ik een tijd geleden moest vervangen en blij dat ik ben heb ik een leuk pakketje mogen ontvangen met hierin de ROCCAT Kone Pure Optical en een ROCCAT Sense Chrome Blue muismat.

Met deze review is mijn bedoeling de Kone Pure Optical met veel foto's objectief te beoordelen wat erg lastig zal zijn, een muis is namelijk erg persoonlijk. Niet iedereen deelt dezelfde mening over een muis, deze wordt immers door iedereen op een andere manier vastgehouden en gebruikt.

Specificaties:

Hieronder de informatie die ROCCAT op de website vermeld.

ROCCAT Kone Pure Optical product pagina

De Kone Pure Optical is voorzien van een zoals ROCCAT het noemt een Pro-Optic R3 sensor. Het betreft hier een Avago ADNS 3090 optische sensor met een instelbare maximale DPI waarde van 4000 en 1000hz Polling rate op 1 ms.
De Avago ADNS 3090 is een vrij bekende sensor en wordt in veel goede muizen gebruikt zo ook in de Zowie FK. De sensor staat erom bekend dat deze naadloos en direct reageert, geen lag, jitter of prediction waardoor dit ook een van de perfecte sensors wordt genoemd.

Door het gebruik van een 72MHz Turbo Core V2 32-bit Arm gebaseerde MCU met 576kB onboard geheugen is mogelijk om veel instellingen op te slaan. Zo is er een mogelijkheid voor het gebruik van macro's, kunnen de DPI waardes compleet naar eigen keuze worden aangepast en ook zijn er 4 instellingen om de Polling rate aan te passen.

De EASY-SHIFT[+]™ functie kan worden gebruikt om knoppen combinaties mee te maken. De EASY-SHIFT[+]™ toegewezen knop druk je in met een andere knop om zo een geheel andere functie te gebruiken.
De knoppen zelf zijn zogeheten ROCCAT™ CLICK MASTER switch tech powered by Omron©, het betreft hier dus Omron switches. Alle 7 knoppen zijn verder vrij instelbaar.

De muis is 7 cm breed en ongeveer 12 cm lang bij een hoogte van aan de linker zijkant 3.5 cm welke naar rechts afloopt tot 2.7 cm. Verder weegt de muis ongeveer 90 gram.

Het logo van ROCCAT op de achterkant van de muis kan in 16.8 miljoen verschillende oplichten en ook kan er worden ingesteld dat deze ademt.

ROCCAT vermeld ook apart op de website wat voor scrolwiel er is gebruikt, een zogeheten SOLID 2D Titan Wheel met volgens hun erg innovatieve functies, hier zijn ze dus duidelijk trots op.

Aan hand van de specificaties liegt de muis er niet om en voor een gemiddelde prijs van 55 euro is dit een fijn staaltje werk.

Verpakking:

Een van de punten waar ik zelf niet oplet bij een muis is de verpakking, deze zegt immers vrij weinig over de kwaliteit van de muis. De verpakking is zoals bij elke game muis erg opvallend en ook worden alle specificaties hier duidelijk op vermeld.

Natuurlijk kan de verpakking worden open geklapt om de inhoud bij aanschaf te kunnen bekijken. Een klein magneetje in het karton zorgt ervoor dat deze open en dicht kan.

De verpakking bevat de muis en een gebruikershandleiding, hierin wordt uitgelegd waar de software te downloaden is en welke algemene functies de muis bevat en hoe deze is in te stellen.

Uiterlijk:

Zelf vind ik dit een erg mooie muis om te zien, ik houd namelijk wel van opvallende muizen. De muis is mat zwart met een antracieten bovenkant, ik dacht eerst dat het grijs was maar na het uitpakken is het toch echt antraciet.

Bij de duim staat duidelijk de naam van de muis in het grijs vermeld en op de bovenkant staat de uitvoering hiervan in twee kleuren vermeld.

Het gebruikte materiaal bevat een zoals ROCCAT het noemt SOFT-TOUCH SURFACE. Het betreft hier dus geen rubberen of gladde muis maar eentje welke erg fijn aanvoelt. Het materiaal glijd niet in je handen en trekt ook geen stof of zweet aan zoals we bij veel muizen met een speciale laag zien. De muis voelt erg stevig en solide aan, er is geen gerammel aanwezig en verder zitten de knoppen ook allen goed vast.
De muis is verder niet rond of hoekig maar een combinatie hiervan. De linkerkant ligt hoger dan de rechterkant, de muis loopt dus van links naar rechts af zoals deze ook vanuit het midden naar voren en naar achter doet.
Het is in gebruik een zeer comfortabele muis welke er ook nog erg degelijk uitziet.

Zoals bij veel ROCCAT muizen is het logo groots aanwezig op de achterkant van de muis. Het logo is het enige aspect dat kan oplichten. Zelf vind ik dit een erg mooie verschijning aangezien ik ook een verlicht toetsenbord en computer heb.
Zoals ROCCAT aangeeft kunnen alle kleuren van de regenboog worden ingesteld. Standaard staat deze op rood en ik heb deze ingesteld in blauw met wat ROCCAT noemt een Breathing effect. Het logo ademt als ware en licht dus langzaam op en gaat weer langzaam uit.

Bij daglicht.

Als het donker is.

De muis is duidelijk alleen bedoelt voor rechtshandigen, zoals je ziet zijn er duidelijk inkepingen voor je duim en pink. Door de vormgeving en de inkepingen heb je net wat meer houvast aan de muis wat weer zorgt voor een betere controle. Je kan je hele hand op de muis kwijt zonder dat je vingers eraf glijden of de mat raken.

Aan de onderzijde van de muis zien we twee grote teflon glijders. Dit vind ik zelf een eis aan een gaming muis aangezien meerdere kleine glijders sneller slijten maar ook lang niet zo fijn glijden over een muismat of ander oppervlakte. De glijders zijn niet vlak maar er zit een ronding in waardoor er minder frictie is met de muismat. Dit zorgt ook weer voor een betere precisie en nauwkeurigheid. Verder zien we natuurlijk ook verscheidene logo's en de sensor aan de onderzijde.

Bovenop de muis hebben we natuurlijk het ROCCAT 2D Titan Wheel scrolwiel en 2 knoppen met een plus en min teken. Met deze knoppen kunnen de DPI waarden worden veranderd en middels de ROCCAT software kunnen hier ook andere functies aan worden toegekend. Ik gebruik zelf altijd een vaste DPI waarde van 2000 en heb deze knoppen vandaar ook ingesteld op kopiŽren en plakken.
De knoppen zelf voelen heel solide en zijn makkelijk in te drukken, niet te zwaar dus. Je hoort wel duidelijk een klik bij het indrukken maar het is niet ergerlijk hard. Ditzelfde geldt voor de linker en rechter muisknop en de knoppen op de zijkant waar een pijltje op staat. Standaard zijn deze laatste ingesteld als volgende internet pagina en EASY-SHIFT[+]™ knop waarmee je dus extra functies kunt gebruiken.
De 4 extra knoppen zijn niet van rubber maar bevatten net als de rest van de muis een SOFT-TOUCH SURFACE.
Het scrolwiel is niet glad nog is het stroef, deze is heel makkelijk te bedienen vooral als je een Zowie FK gewent bent welke glad en zwaar is. Het scrolwiel bedient erg prettig en bevat verder alleen nog een indruk functie. Deze kan dus niet zijwaarts worden ingedrukt. Verder vind ik dit persoonlijk het fijnste scrolwiel dat ik ooit heb gebruikt.

De USB kabel is 1.8m lang en gemaakt van een gevlochten materiaal. De kabel is lekker buigzaam en zal dus niet in de weg zitten als deze ergens een bocht moet maken. De lengte is ook ideaal aangezien mijn computer op de grond staat red ik dit met gemak.
Het USB plugje bevat aan de ene kant een gegraveerd ROCCAT logo en aan de andere kant vinden we de naam van de muis in het grijs.

Software:

Standaard wordt er geen software bij de muis meegeleverd, deze dient via de website van ROCCAT te worden gedownload. Het driver pakket bevat de gehele software omgeving waarmee alle functies kunnen worden aangepast.

Natuurlijk is het niet nodig om de software te gebruiken tenzij je de functies van de muis wilt aanpassen. Zoals vermeld slaat de muis bepaalde functie op in het intern geheugen zo heb ik de muis momenteel op een laptop aangesloten en bevat de muis exact dezelfde functies als ik op mijn desktop heb ingesteld.

Na het downloaden en installeren van het software pakket kom je in het Main Control venster. In dit venster kunnen de basis functies worden aangepast. Hier kun je bijvoorbeeld de DPI waarden naar eigen keuze instellen, maar ook de gevoeligheid, dubbel klik snelheid, scrol snelheid en tilt snelheid aanpassen. Deze aanpassingen kunnen aan hand van 5 profielen worden opgeslagen.
Extra leuke functie waar ik toevallig achter ben gekomen voordat ik de DPI knoppen heb aangepast naar kopiŽren en plakken is dat als je met de DPI ingestelde knoppen de DPI verhoogd je ineens een stem hoort die aangeeft op hoeveel DPI de muis staat. Dit vind ik erg handig voor mensen die per game wisselen van DPI aangezien er geen DPI indicator op de muis zit.

In het volgende venster komen we terecht in de Button Assignment. Hierin kunnen alle knoppen worden voorzien van een andere functie. Zo kan je instellen dat een knop de vorige pagina weergeeft maar zo kan je deze ook instellen op kopiŽren. Er zijn in totaal 9 knoppen aan te passen.
Aan de rechterkant van dit venster zien we 8 aanpasbare functies. Het betreft hier de EASY-SHIFT[+]™ functie. Middels deze feature kan elke knop een tweede functie krijgen als de EASY-SHIFT[+]™ knop wordt ingedrukt. Het betreft hier dus een combinatie van knoppen die instelbaar zijn.

In totaal heb je dus 17 aanpasbare knoppen welke je aan 5 profielen kunt koppelen zodat je uiteindelijk 85 functies aan de muis hebt toegekend. Zo kunnen er dus per profiel andere functies aan de muis worden gekoppeld en kan je met een druk op de knop van profiel wisselen.

Verder is het natuurlijk ook mogelijk om macro's vanuit dit scherm in te stellen. Zo kunnen er heel simpel toetsen combinaties per muis knop worden ingesteld wat in normaal gebruik, maar ook in games heel handig kan zijn. Zo kan je bijvoorbeeld voor MMO's instellen dat een hele skilsl reeks wordt uitgevoerd met een druk op de muis, maar zo kan je ook instellen dat me met een muisknop binnen Windows kunt kopiŽren en plakken. Natuurlijk zijn er ook macro profielen die gekoppeld zijn aan bekende games en programma's.

In het Advanced Control venster zien we wat geavanceerde functies. Hier kan bijvoorbeeld het verlichte ROCCAT logo op de muis worden aangepast, je kan dan kiezen tussen voorgeprogrammeerde kleuren maar middels een kleuren pallet kan ook een van de 16.8 miljoen beschikbare kleuren worden gebruikt. De LED heeft 3 functies: Lighting Off, Lightning On en Breathing. De eerste twee spreken voor zich en middels Breathing zorg je ervoor dat de LED constant langzaam aan en uit gaat alsof de muis ademt. De snelheid is hiervan niet aan te passen wat ik wel jammer vind aangezien ik dit graag net als mijn Avexir geheugen als hartslag ritme had willen instellen. Wel kan je per profiel een andere LED kleur instellen zodat je aan hand van de LED kleur kan zien welk profiel je gebruikt.

Links onder in het venster zien we de Polling rate deze kan op 4 waardes worden ingesteld: 125 Hz, 250 Hz, 500 Hz en 1000 Hz.
Aan de rechter kant van het venster kunnen we aanpassen welke geluiden de muis maakt bij bepaalde instellingen. Zoals ik al eerder aangaf kreeg ik ineens te horen dat de DPI was gewijzigd, dit kan hier in en uit worden geschakeld.
Verder zien we nog de optie om de Windows cursor snelheid aan te passen en de software te resetten.

Het volgende venster dat we vinden is R.A.D. In dit venster vinden we statistieken van het gebruik van de muis. Hier wordt geregistreerd hoe vaak een knop is gebruikt, hoeveel meter de muis al is bewogen en zo kunnen er zelfs zogeheten Trophies of Rewards worden unlocked. Denk hierbij aan soort van erkenning van het gebruik welke je ook via social media kan delen.

Zoals hieronder te zien is heb ik al een trophy unlocked, deze unlock je dus naar mate je de muis gebruikt.

Het laatste venster Update/ Support bevat natuurlijk functies zoals het updaten van de firmware en het in contact komen met ROCCAT support. Ook wordt er natuurlijk weggegeven welke firmware er nu aanwezig is.

Gebruik:

De Kone Pure Optical is in gebruik erg prettig, natuurlijk is dit een persoonlijk ervaring echter deze muis ligt perfect in mijn hand. In eerste instantie moest ik even wennen aan de vorm. De Zowie FK die ik voorheen had is ronder en zonder inkepingen voor je duim en pink, maar in gebruik voelt de Kone Pure Optical veel fijner aan. Het materiaal voelt heel comfortabel aan en de knoppen voelen ook erg stevig aan. De knoppen zijn niet te zwaar en niet te licht en maken ook geen hard geluid. Je verneemt wel dat je ze indrukt en je hoort ze ook alleen is dit niet ergerlijk.
Ditzelfde geldt voor het scrolwiel, dit is absoluut het beste scrolwiel die ik ooit heb gebruikt. Het scrolwiel van mijn oude Logitech G9X was ook erg fijn maar deze is toch opvallend soepeler in gebruik.

Het materiaal voelt zoals vermeld erg prettig aan, het is niet glad, niet stroef maar voelt gewoon goed. Ik kan dit niet uitleggen dat moet je echt voelen. Ik heb eerder weleens muizen gebruikt met een speciale coating die het zacht maakt, maar dit is dan altijd vinger vlek gevoelig en erg stroef. Dat heeft deze muis totaal niet. De coating is totaal niet vinger vlek gevoelig ook niet na enkele uren flink gamen.

Waar ik bij de Zowie FK weleens last kreeg van men duim omdat ik deze nergens goed kon plaatsen evenmin mijn pink die op de muismat rustte. Hiervoor zijn de inkepingen van de Kone Pure Optical perfect vormgegeven. Ergonomisch gezien is dit dus ook echt een hele goede muis, zelfs na uren gamen hoef ik de muis niet los te laten om men hand te rekken en strekken, nee mijn hand ligt in een natuurlijke ontspannen houding op de muis.

De sensor is zoals vermeld een Pro-Optic R3 sensor welke na veel zoeken gebaseerd is op een Avago ADNS 3090. Deze sensor zelf heb ik ook mogen gebruiken in mijn Zowie FK waarvan ik net als elke Zowie FK gebruiker kan zeggen dat dit de best presterende muis ooit is. Toch verneem ik wel duidelijk verschil tussen de sensor in de Kone Pure Optical aangezien ik hiermee toch net iets preciezer en sneller kan mikken in CS-GO, BF3/4 en de COD reeks. Dit kan natuurlijk ook liggen aan de vormgeving van de muis of dat de teflon voetjes net iets fijner glijden. Desondanks heb ik wel een heel stuk meer headshots en kills op mijn naam staan dan toen ik gebruik maakte van de Zowie FK. Er is zover als ik kan merken geen jitter of prediction aanwezig, de muis werkt uiterst nauwkeurig wat ook te verwachten is met een Avago ADNS 3090 sensor.
Als grafisch vormgever/ kunstenaar werk ik veel met Adobe programmatuur en ook hierin merk ik dat ik net iets preciezer te werk kan gaan. Als illustrator is het naar mijn idee ook een eis om een goede gaming muis te gebruiken, dit in verband met de DPI waardes maar ook de nauwkeurigheid van de sensor zelf.
In gebruik merk je duidelijk dat er veel aandacht is gestoken in deze muis en dat de uitvoering hiervan vrijwel perfect is.

De muis heb ik op verscheidene oppervlaktes getest, zo heb ik verschillende muismatten tot bureaubladen gebruikt. Het fijnst werkt de muis in combinatie met de ROCCAT Sense Chrome Blue muismat, hier in mijn andere review meer over.
De muis werkt uiterst goed met stoffen game muismatten zoals die van Steelseries, maar ook een goedkoop met een foto bedrukt plastic muismat is geen probleem. Of een dergelijke muismat zelf fijn is dat is natuurlijk een ander verhaal. Verder heb ik de muis ook op mijn Teak houten bureau geprobeerd en op een gelamineerd bureau en hier reageert de sensor verder ook op, natuurlijk wel in mindere mate dan op een muismat en ook glijdt de muis lang niet zo fijn over een dergelijk oppervlakte.

Niet alleen de muis maar ook de software is geweldig om te gebruiken. De macro functie miste ik na een tijdje op mijn Zowie toch wel aangezien macro's zoals kopiŽren en plakken toch wel ideaal werken via een muis. De Create New Macro functie werkt erg simpel, je geeft het macro profiel een naam, ik noem het hieronder Basic en dan kan je een macro instellen door op Start Record te drukken en een toetsen combinatie in te typen, het programma registreert het indrukken en loslaten geheel zelf en dan druk je op Stop Record om vervolgens de macro een naam te geven en dit op te slaan.
Verder zie je ook dat er voor de meest bekende games ook preset profielen beschikbaar zijn, door hier gebruik van te maken hoef je ingame de instellingen zelf niet aan te passen en dan is bijvoorbeeld een van de zij knoppen van de muis ingesteld op reload of melee/ knive.

Voor bepaalde programma's zijn er ook preset profielen beschikbaar, hiermee zijn dan veel gebruikte functies aan de muis knoppen gekoppeld. In mijn geval vind ik dit zelf erg ideaal aangezien er ook een Photoshop preset beschikbaar is waardoor veel functies alleen al met de muis kunnen worden gebruikt. Doordat dit preset menu gekoppeld is aan het macro menu kan je per preset ook nog macro's instellen waardoor je zelf ook specifieke functies kunt koppelen aan de muis.

Dergelijke presets zijn ook beschikbaar voor Office applicaties, FireFox maar ook bepaalde Windows functies kunnen aan de muis worden gekoppeld. Zo kan je met een druk op de knop het Command Prompt openen of naar bestanden zoeken.

Wat ook een erg handige optie kan zijn is het toewijzen van multimedia functies. Zo kan je ervoor zorgen dat de muis bepaalde functies binnen de ingestelde media player kan gebruiken. Aangezien ik veel VLC gebruik voor Anime is dit toch wel een ideale functie.

Voor het gebruik van al deze functies is het natuurlijk makkelijker om met profielen te werken. Zo kan je ervoor zorgen dat je per profiel een preset toevoegt en om dan te kunnen zien welk profiel je gebruikt stel je het LED logo in op een bepaalde kleur. Als je dan schakelt naar een ander profiel met bijvoorbeeld een EASY-SHIFT[+]™ functie hoor je een stem dat een bepaald profiel is geladen en ook verandert het LED logo op de muis zodat het duidelijk zichtbaar is wat je hebt geselecteerd.
In de software zijn er dus meer dan genoeg functies aanwezig.

Conclusie:

Allereerst wil ik zeggen dat ik geen fanboy ben, ik heb veel verschillende game muizen gehad, van Logitech, Steelseries, Madcatz, Trust tot aan Zowie toe maar toch verhoogt ROCCAT met deze muis de lat van standaarden die ik hanteerde. Ik ben enige tijd op zoek geweest naar een waardig vervanger voor mijn Zowie FK, maar ik denk dat ik meer dan dat heb gevonden in deze muis.

Voor een gemiddeld bedrag van 55,- heb je een muis die voorzien is van alle functies die je kunt voorstellen, gecombineerd met een uitstekende sensor en ook het nodige game uiterlijk.
De muis reageert op alle punten uitstekend, ik kon geen enkele minpunt vinden en het gebruikte materiaal en de afwerking hiervan is ook in een woord uitstekend. De muis is erg mooi om te zien vooral het oplichtende logo geeft toch wel extra uitstraling, maar voor wie dit niets vind is de LED ook uit te schakelen. Het enige minpunt wat ik zou kunnen bedenken is dat linkshandigen jammer genoeg niet van deze muis kunnen genieten.

Met deze muis geeft ROCCAT duidelijk eer aan hun slagzin "Set the rules".

Top

Review ROCCAT Sense Chrome Blue

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Roccat Kone Pure Optical?

+3 Natuurlijk :D

Ben toch iets meer gecharmeerd van de Kone XTD Optical, maar deze Pure voor ~50 euro is wel een interessante aanbieding voor een flink aantal tientjes minder..

Meer aub! :D
De Kone XTD Optical is ook een hele mooie muis. Enige wat ik jammer vond aan de Kone is dat het ROCCAT logo niet oplicht, verder inderdaad een hele mooie muis.

Binnenkort nog een review van een ander product waar ik vanaf dit weekend mee aan de slag ga.
Dit weekend druk bezig geweest met foto's maken, als je trouwens tips of aanmerkingen hebt om mijn reviews te verbeteren hoor ik dit graag. Ook natuurlijk van anderen zijn tips meer dan welkom.
Ik ben wel voorstander van lekker veel foto's om alle elementen duidelijk te laten zien (komt vast als een verrassing of niet?), maar gezien jij dat doet.. geen opmerkingen.

Misschien dat sommige foto's geflitst lijken, of is dat een reflectie van je verlichting? Vind zelf zonder een stuk mooier, maar dat vereist wel rustige handjes of een statief bij dit soort gear binnenshuis :D
Deels is dat de verlichting binnenhuis. Het is erg donker waardoor ik de lampen er hoog moet aanzetten om goede foto's te maken en soms zelfs de flitser erbij moet gebruiken. Hier probeer ik nog een oplossing voor te vinden.

Alle foto's maak ik met een Samsung Smart Camera WB150F, in een donkere omgeving zonder lichtbron is het vrij lastig goede foto's zonder flits te maken.
Dat is inderdaad de echte uitdaging. Overdag valt het goed mee, maar als jij net als ik het vooral in de avonduren moet doen is verlichting echt wel het probleempuntje..
Gelijke situatie inderdaad. Overdag aan het werk en omdat ik getrouwd ben heb ik niet altijd tijd in het weekend. Dan maar in de avond uren met slecht licht of te velle lampen.
Ooit misschien een zelf gemaakte photobooth ;)
Dat laatste is nu een serieuze overweging :D Best te betalen etc, maar.. neemt toch wat ruimte in, zeker voor behuizingen...
Ligt eraan hoe je het doet en wat je maakt. Mijn idee was een paar grote platen met een spandoek erover heen gespannen en dan een systeem dat ik het inelkaar en uitlkaar kon halen en zo kan opvouwen en opbergen.
Ik had zoiets op het oog:

pricewatch: Falcon Eyes Daglicht Set LHDK-2B455

Maar nog maar een keer wat meer over lezen.
Ja op die manier zorg je ervoor dat er altijd een lichtbron aanwezig is. Dit kan je op locatie en overal gebruiken.
Mijn bedoeling was meer een witte goed verlichte ruimte te maken zodat je verder ook geen thuis achtergrond ziet. Van de ene kant vind ik een thuis achtergrond wel lekker persoonlijk, maar van andere kant kan het een mooie foto verpesten.
Dat is inderdaad een persoonlijke keuze. Ik heb zelf soms wel wat moeite met de witte achtergronden van de reviews van T.net of HWI, of althans moeite om het te waarderen (vandaar ook mijn bewuste keuze het zelf niet te doen, al is het soms wel even een uitdaging die rare speeltjes van de kleine uit de weg te ruimen). Al is het in elk geval leuk dat er voor elke voorkeur wel wat te vinden is :D Als je het mij vraagt zou ik je zeggen het gewoon zo te laten, vind je review gewoon top.
Dan ga ik gewoon zo verder, natuurlijk wel proberen betere foto's te maken.
Maar zoals jij zegt dat is voorkeur hoe je graag iets ziet. Ik vind het persoonlijk ook leuker om een product op een tafel te zien of in ieder geval in een woon/ leef ruimte.
Ik heb deze muis gekocht om Roccat ook goede ondersteuning heeft voor Linux, inclusief (bijna) alle geavanceerde features. Zo'n luxe muis kopen en dan niet gebruik kunnen maken van de geavanceerde features is natuurlijk zonde.

Het enige wat ontbreekt onder Linux zijn de tellertjes voor hoe vaak je geklikt hebt en hoeveel meter je muis heeft bewogen maar die zal ik niet missen.
Goed om te horen dat er toch ook uitgebreide Linux ondersteuning is. Dit is helaas een punt dat ik niet kan testen.
Ik hoop dat jij net als ik van de muis zal genieten.
Nette review, ziet er goed uit.
mooie review en veel beeld materiaal.

Alle punten zijn besproken.

de GIF afbeeldingen brengen ook een mooi beeld van het licht in de muis.
Bedankt voor de positieve reacties, ik heb geprobeerd alle punten die ik belangrijk vind te bespreken en in beeld te brengen.
Vanaf de palm van mijn hand welke op het bureau leunt is mijn hand tot aan het einde van mijn middelvinger 21 cm lang.
De G400s heeft mij ook aardig goed in de hand gelegen alleen is die een heel stuk ronder. Dus als die je lekker ligt zal deze je ook wel aardig goed liggen.
Zover als ik weet zijn de Kone XTD en Pure vrijwel gelijk aan elkaar alleen is de XTD ongeveer 1cm langer.
Top review! wat een software trouwens!
Bedankt, ik vond dit ook een erg leuke review om te schrijven. En de software is inderdaad onvoorstelbaar kwa opties. ROCCAT heeft duidelijk veel werk in de software gestoken. De functies zijn uitgebreid maar het gebruiksgemak is gewoon simpel gehouden.
Nette review man, lekker uitgebreid ook.
Mooie review :) Leuke foto's!
Bedankt, jouw reviews mogen er ook altijd wezen.
Bedankt! :D Ben benieuwd naar je volgende review. :)
Druk mee bezig, betreft een heel aardig product.
Zeer nette review! Vraagje, mijn Logitech G400s is buitenhuis voor garantie, nu krijg ik de mogelijkheid om deze om te ruilen voor jou muis. Kan je inzicht geven of als je grote handen hebt nog steeds deze muis goed kan gebruiken? Of zou de Kone XTD beter te vergelijken zijn met de G400s.
Ik ben zelf overigens een echte Claw Grip user. ;)