Crucial MX100 256GB Review

br00ky 27 augustus 2014, laatste update op 16 januari 2015, 722 views

Crucial MX100 256GB

Een zeer scherp-geprijsde SSD die een ouder systeem ineens heel veel sneller kan maken.

Pluspunten

• Zeer licht
  • Erg goedkoop

Minpunten

• Je baalt van elke pc/laptop zonder SSD

Dit is een betrekkelijk korte review, de laptop in inmiddels weer terug bij de eigenaresse en ik heb helaas geen tijd gehad om uitgebreid te testen of fotograferen.

Om een 4 jaar oude laptop met een defecte harde schijf van een vriendin van de schroothoop te redden, stelde ik voor er een SSD in te plaatsen. Een ~250GB SSD leek mij een mooie oplossing. Qua opslagruimte zou dat voldoende zijn, ze kon immers nu ook af met een trage 320GB HDD, en de superieure snelheid van een SSD boven een conventionele harde schijf zouden deze laptop met een schamele T4400 dual core Pentium wellicht weer kunnen laten vliegen.

Mogelijke opties
In SSD-land zijn er meerdere spelers te vinden: Samsung, Crucial, Kingston, Adata, OCZ en ga zo maar door. Veruit de populairste zijn Samsung en Crucial. De Samsung EVO is een erg bekende serie, waar mensen vaak als eerste op stuiten, waarschijnlijk verblind door de (op papier) snelle specificaties. De Crucial M500/MX100 series zijn erg mooie, goedkopere tegenhangers met (wederom, op papier) minder snelle specificaties. Een belangrijk punt is echter dat je dat in het dagelijks leven nooit gaat merken, zeker niet in een office-omgeving als dit. Dan is het volgende item waar je naar kijkt de prijs. Hierin is de Crucial heer en meester. De pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB is bijna 20% duurder! Een makkelijke keus dus. De bijkomstigheid dat de Crucial beschikt over caps die dataverlies en corruptie tegengaan bij stroomverlies speelt bij een laptop natuurlijk niet (al is de accu in deze specifieke laptop kapot, dus dan kan het wel nuttig zijn).

Unboxing en installatie
De SSD komt in een stevige, kleine doos met daarin een plastic omhulsel waar de schijf is ingeklikt. De schijf zelf zit voor de zekerheid in een antistatische zak. In de review van Reepje valt te lezen dat er ook nog een spacer in het doosje zit, maar die heb ik waarschijnlijk over het hoofd gezien. Het ging mij maar om één ding!

De installatie verloopt (uiteraard) als een speer. Laptop open schroeven, oude schijf eruit halen, SSD erinschuiven, laptopje weer dicht.

Aangezien de oude schijf het leven had gelaten, kon ik geen image overzetten met de te downloaden Acronis True Image software, waarvoor een key wordt bijgeleverd. Sowieso vind ik dat een SSD een schone installatie verdiend. Dan ben je meteen zeker dat alle instellingen optimaal zijn afgestemd op een SSD.
Windows installeren nam ongeveer 20 minuten in beslag.

Gebruik
Toen kwam het grote moment, gaat deze laptop een nieuw leven tegemoet? Gaat die veel sneller zijn dan dat die was? In mijn eigen desktop heb ik al langer een SSD dus ik weet wat het kan doen, maar hoe gaat een relatief oude Pentium dual core er mee om? De eerste koude boot was zéér hoopgevend. In 10 seconde lachte de desktop me toe! Ik heb zelf een vriendin, maar damn, als je eens indruk wil maken op die ene vrouw/man waar je een oogje op hebt, zet een SSD in haar/zijn laptop.

Uiteraard wachtten er nog 180 updates, dus twee uur later was de installatie compleet. Office erbij, AVG, wat andere handige programma's en klaar. Zoals aangegeven had ik geen tijd om uitgebreid te testen, maar een kleine boot performance test kon er nog wel vanaf. Handgeklokt komt die uit op gemiddeld 36,5 seconden (standaard deviatie 0.87) voor een koude boot. Een heel goede score met deze oude pentium. De verschillende Office programma's en Chrome starten binnen de seconde op, ook dit zal de eigenaresse erg fijn vinden, aangezien dat de enige taak van deze laptop is.

Van een trage, kapotte harde schijf naar een vliegensvlugge SSD, wie wil dat nou niet? Er wordt nog wel eens door mensen die nog nooit met een SSD gewerkt hebben getwijfeld of een SSD wel een meerwaarde heeft in een office-omgeving als dit. Wacht niet langer! Zelfs een oude laptop blaas je zeer eenvoudig een nieuw leven in.

Feedback van eigenaresse
"Oooo wat doet hij het goed!
Fantastisch!''
/edit: 16-01-2015 typos

Heb jij ook een Crucial MX100 256GB?

''Je baalt van elke pc/laptop zonder SSD''

*like*