Specificaties Small form factor, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 340 Review

peter123 17 juni 2009, laatste update op 2 augustus 2012, 1.375 views

Cooler Master Elite 340

Pluspunten

• Ziet er leuk uit
  • Power button, USB ed zitten op de zijkant (kan ook een nadeel zijn)
  • Geen scherpe randen
  • Niet te dun plaatstaal

Minpunten

• Kast resoneerd snel doordat onderdelen niet goed op elkaar aansluiten.
  • Veel kieren en naden, beetje goedkope drivebays.
  • Geen duimschroeven om de zijpanelen vast te zetten

Eisen
Voor mijn oude serverkast was ik op zoek naar een nieuwe. De oude was een ATX kast en vond hem niet meer zo mooi en wilde een kleine mATX kast. Er moesten 2 HD in kunnen, een mATX moederbord, Artic Freezer 64 pro koeler, ATX voeding en een DVD-RW. Niet heel strenge eisen dus.

In te bouwen onderdelen
Be Quiet! 300W
AMD Sempron LE-1100
Seagate Barracuda 7200.12 500Gb
Foxconn A6VMX

Zoeken
Het eerste wat ik doe is altijd even in de pricewatch kijken wat zoiets kost. Coolermaster had mijn aandacht getrokken vanwege de goede recensies van de Elite 331 ATX kast en de keuze in de BBG vandaar dat een mATX kast van dit merk mij wel een goede keuze leek. Vond de Elite 340 er ook wel leuk uit zien.

Bouwkwaliteit
De dikte van het plaatstaal is goed. Niet erg dun, maar ook niet dik. Verder zitten er geen scherpe randen in het interieur. Wat opvalt, is dat er niet zo goed over de opbouw van de kast is gedacht. Er zitten soms kieren en naden tussen de verschillende plaatstaal onderdelen die op elkaar kunnen gaan resoneren. Verder is de 3,5"-bay waar de HD in moet wel erg simpel en kan gaan resoneren op de bovenliggende 5,25” bay voor de DVD-RW.

Inbouwen
In eerste instantie ging het inbouwen vrij eenvoudig. Moederbord, DVD-RW, HD en koeler pasten met gemak. Moest wel alles met de schroevendraaier vast zetten, maar dat is geen probleem. De schroeven om de zijpanelen te verwijderen zijn geen duimschroeven.
Na het inbouwen resoneerde de kast nogal, waardoor ik met enkele stukken fietsbinnenband aan de slag moest. Nadat ik de kieren en naden had opgevuld met dit rubber was de resonantie weg, maar dat heeft me 1 uurtje prutsen, een halve fietsbinnenband en veel frustratie gekost.

Omdat ik nog wat andere PC onderdelen moest bestellen heb ik een Nexus DiskTwin mee besteld en daar de Seagate 7200.12 500Gb tussen gezet. Dit geeft nog een beetje extra koeling en voorkomt dat trillingen van de HD aan de kast worden doorgegeven.

Koelingsmogelijkheid
Voor en achter kun je een 120mm ventilator plaatsen. Helaas niet achter de HD.

Vormgeving
Dat is heel persoonlijk, maar ik vind de buitenkant erg mooi om te zien. Houd wel rekening met het feit dat de USB aansluitingen aan de zijkant zitten. Ik gebruik deze nooit omdat ik een USB kabel van de achterkant naar de monitor op mijn bureau heb lopen. Ik buk niet zo graag.

Modbaarheid
Met een ijzerzaagje lukt heel veel, maar daar is zo’n kast eigenlijk niet voor bedoelt.

Als ik weer een kast zou moeten kiezen van het mATX formaat, dan zou ik deze wel weer kopen denk ik. Maar achteraf had ik liever de Elite 331 ATX kast gekocht. Ik denk dat dit een veel betere kast is voor minder geld.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 340?

Maximaal 2 x 3,5" en 2 x 5,25"
Maak daarvan Maximaal 4 x 3,5" (2x intern 2x extern) en 2 x 5,25".

Verder een goede en duidelijke review. Toppie
Om daarop verder te borduren, Je geeft zelf als criteria aan de 2 HD's erin moest kunnen. Dat kan toch dus waarom zou het een minpunt zijn? Voor onder wss wel maar die halen dan ook niet deze kast.
Prima review, er zijn er niet veel van te vinden op internet. Ik heb deze kast ook recentelijk binnen gekregen en wil hem ook gebruiken om mijn servertje in over te zetten. Ben er alleen nog niet aan toegekomen. Het resonantieprobleem dat je beschrijft baart mij wel een beetje zorgen. Ik heb hier in andere reviews niets over gelezen. Voor mij is het belangrijk dat het servertje zo stil mogelijk is. Nu twijfel ik dus of ik deze kast hier wel voor moet gebruiken. Ik heb ook weer geen zin om alles naderhand weer over te moeten zetten. Maar inderdaad, een paar foto's van jou fietsbandoplossing zou wel mooi zijn.
Ik twijfelde tussen deze Elite 340 en de Silverstone TJ08, welke qua afmetingen en interieur nagenoeg gelijk is aan de Elite 340. Heb uiteindelijk toch voor de Coolermaster gekozen omdat ik het prijsverschil te groot vond. Maar wellicht zal de Silverstone een betere bouwkwaliteit hebben en minder last hebben van resonantie. Iemand heel toevallig ervaringen met de Silverstone TJ08?
Mijn server staat in mijn woonkamer, ook in een kast van dit model, en ik hoor 'm eigenlijk nooit. Soms resoneert er inderdaad wat, maar een liefkozende tik op het rechter zijpaneel corrigeert dat weer. Tot nu toe niet genoeg reden gezien om er daadwerkelijk wat aan te doen (luiheid > irritatie). Ter info: er zit 1 harde schijf in, en de ventilator van de voeding en die achter in de kast maken geluid. Het beestje is behoorlijk bescheiden kwa geluid.

Overigens is achter de voorkant een laagje schuimachtig spul aangebracht dat stof tegen moet houden. Dat werkt wel redelijk want na verloop van tijd zit er een laag stof op die zwarte laag. Helaas komt er toch nog best wat stof binnen, waarschijnlijk onder andere door de vrij grote sleuf onder aan het paneel waarmee je hem van de kast af kan halen.

En als laatste kleine dingetje: als je het coolermaster logo lelijk, te opzichtig of wat ook vindt, het ding zit (niet al te stevig) vastgelijmd, dus je kunt het zo van de kast af pulken.
Dat kan wel, maar dan zitten de 3 HD's in dat metalen prut geval boven op elkaar gestapeld en dat lijkt me voor de warmte van de HD's niet zo prettig ook omdat je geen ventilator achter de HD's kunt plaatsen. Verder is het de bedoeling dat je onderaan dit metalen prut dingentje ook nog een HD kunt hangen... lijkt me ook helemaal niks. Maar je hebt gelijk, het kan.
Leuke review, en ik kan me ook wel je vinden in je minpunten, anderzijds wat wil je ook voor een kast van 30 euro. Hij ziet er nog net uit voor die prijs, en ook nog eens van een A-merk. Daar heb je geen antec of chieftec voor.
Na het inbouwen resoneerde de kast nogal, waardoor ik met een stukken fietsbinnenband aan de slag moest. Nadat ik de kieren en naden had opgevuld met dit rubber was de resonantie weg, maar dat heeft me 1 uurtje prutsen, een halve fiets-binnenband en veel frustratie gekost.

Wil je daar eens een foto van maken? Ben er wel benieuwd naar hoe dat eruit ziet.
Verder prima review
Heerlijk kastje, het enigste minpunt vind ik dat er weinig ruimte is voor de kabels van de voeding. De kabels van de voeding moeten soepel zijn en niet in een soort kousje gewikkeld zijn (bij Corsair vind ik ze dan erg stroef en niet echt makkelijk te buigen). Dan kan je de overige kabels makkelijk onder de dvd brander schuiven.

Van resonantie heb ik geen last gehad. De 3,5" bay moet je wel vastschroeven, 2 schroefjes is voldoende. Alleen de plaat waar het moederbord op vast zit, zit een beetje lossig. Maar daar hoor ik niks van.

Misschien leuk voor de gamers, genoeg ruimte voor een lange videokaart, 30 cm.
En kan je ook nog een 12 cm koeler voorop plaatsen.
@ loewie : Voor 30 eruo heb je een Elite 331 en die is volgens de reviews veel beter. Wel een ATX kast.

Ik zal proberen wat foto's te maken, maar je knipt gewoon een stukje van je fietsband en propt het tussen de onderdelen waarvan je denk dat ze resoneren tot het geluid stopt.
Heb na deze frustrerende inbouw een Nexus DiskTwin besteld en heb nu nergens meer last van, maar moest nog even de frustratie van me afschrijven. :9

@ Trebaruna: Ik zou geen tik tegen de kast geven, je HD vind dat niet leuk en de kop kan krassen op de disk.
Die DiskTwin is een goed idee! Had ik nog niet aan gedacht. Ik heb er gelijk een paar besteld. Ze zijn ook nog eens in de aanbieding bij Salland voor € 3,95 en ik had toevallig al een bestellinkje lopen bij Salland. Komt even mooi uit allemaal :)
@QinX, zit wat in. Is aangepast.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 17 juni 2009 09:24]

Dit is een mooi en goed leesbaar review en krijgt van mij daarom ook 4 sterren, alleen is het jammer dat je 2 dode links hebt (daar kan jij natuurlijk niks aan doen..), de links staan onder het kopje 'zoeken'.