Specificaties WiFi-AC (5GHz) max. 1,167Gbps met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

TP-Link Archer T4U Review

aliberto 12 augustus 2014, laatste update op 12 augustus 2014, 2.204 views

TP-Link Archer T4U

Schakelt USB hostcontroller bij Dell 7720 SE uit na elke Windows herstart. Moet manueel geactiveerd worden. Apparaat wordt door USB probleem vaak niet gezien / herkend / geeft fouten. Goedkoop = Duurkoop

Pluspunten

• Bereik was okť (mits de TP-Link Archer T4Uwerkte).
  • Goedkoop i.v.m. concurrentie van gelijksoortige.
  • 1 meter USB3.0 kabel werd meegeleverd.
  • Driver werd op een mini cd meegeleverd.

Minpunten

• Moest bij ELKE Windows herstart, de Intel(R) 7 Series/C216 Chipset Family USB Enhanced Host Controller - 1E26 (foutcode 10) opnieuw uit en inschakelen in apparaat beheer.
  • Dop van Adapter kan niet door A-Symmetrische vormgeving aan achterkant vastgeklikt worden / tevens ontbreekt er een koortje die de dop bij de stick houdt.
  • Goedkoop = Duurkoop

Dit is een korte review met weinig technische verhalen. Eerder korte gebruikers review over hoe een product niet naar behoren werkt.

Qua specificaties is de TP-Link Archer T4U op papier een geweldig apparaat, te denken aan USB 3.0 en future proof AC snelheid. Dus ideaal als je films wilt streamen.
In het verleden had ik al 1x ervaring opgedaan met TP-Link en deze was al ronduit slecht bevallen. Het toen der tijd aangekochte product heb ik direct geretourneerd naar winkel. Toch wilde ik TP-Link nog 1 kans geven. Wederom heeft TP-Link zijn beloftes niet waargemaakt en ik vind de TP-Link Archer T4U dan ook een waardeloze stick op vele fronten.
De WiFi adapter wordt niet automatisch herkent in Windows 7 Home Premium 64-Bit.
Na installeren drivers en systeemherstart werkte mijn USB host controller van Dell 7720 notebook ineens niet meer.
De foutmelding die ik kreeg na Windows te herstarten was:

Ik ben 2 uur bezig geweest om de fout te achterhalen, echter ben ik er maar mee gestopt. Een product moet gewoon out of the box werken. Dat is bij mij dus niet het geval. Wat ik heb gedaan is alle Chipset drivers bij Intel en Dell te downloaden en her installeren en geregeld de pc opnieuw starten en pc opschonen.
De problemen bleven bestaan toen de TP-Link Archer T4U elke keer opnieuw in de pc werd gestoken en Windows werd herstart. De Host Controller handmatig elke keer uit en aanzetten lijkt mij niet de bedoeling van de TP-Link Archer T4U. Dit is gewoon gebruikers onvriendelijk.
Als ik de adapter aan de praat kreeg was het bereik van de Archer wel okť, van de 5 streepjes had ik er 4, wat normaal ontvangst is bij een afstand van 7 meter met 3 muren tussen. De verbinding was wel stabiel voor de 2 uur dat ik het product heb gebruikt voordat deze geretourneerd was.

De website van TP-Link bood wel software maar deze loste bij mij de door TP-Link gecreŽerde problemen niet op.
Andere praktische problemen met de TP-Link Archer T4U die ik heb ondervonden is dat de beschermdop die je van voren los trekt niet aan de achterkant kan vastklikken. Dit wordt veroorzaakt de Asymmetrische vorm van de TP-Link Archer T4U. De dop wordt eveneens niet vastgehouden door een touwtje aan de dongel. Qua lengte is de stick best groot met zijn 9.22cm en 2,9cm breed maar dit gegeven was al bekend tijdens aankoop dus hier reken ik de adapter niet op af.
In de doos werd 1 meter lange USB3.0 verleng kabel meegeleverd evenals een mini cd met drivers voor TP-Link Archer T4U

Kortom:

De prijs is interessant met §29,99 bij Paradigit op het moment van schrijven, maar daar blijft het dan ook bij voor mij. Ik denk zeker dat de uitspraak Goedkoop = Duurkoop hier wel op zijn plek is, zeer zeker nu ik voor de 2e keer mijn handen heb gebrand aan het merk TP-Link.
TP-Link komt mijn huis niet meer binnen.
Paradigit mag de TP-Link Archer T4U weer hebben.

Nu maar opnieuw zoektocht beginnen naar USB3.0 Wi-Fi adapters die wel letterlijk Plug & Play zijn in Windows 7 Home Premium 64-Bit en Windows 8. Op het moment van schrijven zijn er jammer genoeg niet zo veel USB3.0 Wi-Fi adapters.

Heb jij ook een TP-Link Archer T4U?

Beste,

Ik weet niet waarom u kiest voor een USB wifi ipv de interne N 2250 te vervangen door de N 6235. Dit is een veel sterkere wifi insteek kaart dan de standaard Dell 2250.

Hier te vinden in de pricewatch: pricewatch: Intel Centrino Advanced-N 6235

Hoop je hiermee geholpen te hebben. Indien het is omdat uw intern kaartslot defect is kunt u dit advies natuurlijk negeren.

Mvg,
bedankt voor je reactie, maar de interne Intel Centrino Wireless-N 2230 van de Dell 7720 valt telkens uit.
Op internet lees je heel veel verhalen met Intel Centrino en dat deze uitvallen, bij mij gebeurd het al binnen 5 minuten. Zoek maar eens op Google.
Hiermee loop ik al 1,5 jaar te klungelen. De waslijst is legio met wat ik allemaal heb geprobeerd, maar naar een oudere Intel netwerkdriver gaan namelijk 15.3.1.2 lijkt erop dat de Intel Centrino Wireless-N 2230 stabiel of stabieler is.

Van Dell kreeg ik een Atheros AR5B225 netwerkkaart omdat Intel best veel problemen heeft met netwerk drivers heeft (per pc verschillend), deze heb ik nooit aan de praat kunnen krijgen (na 8 uur klungelen). Het kan een beveiliging van Dell zijn met betrekking tot geen alternatieve hardware willen accepteren in de 7720 SE , echter blijft dit helaas een onzekere factor omdat er geen extra middelen tot mijn beschikking zijn om dit te testen.

Andere reden waarom ik een USB3.0 Wi-Fi adapter zocht is voor pc onderhoud (thuis en op locatie), dan is een USB adapter best makkelijk voor snel connectie maken waar geen internet kabels aanwezig zijn.

Voor iemand die interesse heeft in de Atheros AR5B225, je mag deze gratis hebben, (verzendkosten eigen rekening). Kan via envelop verzonden worden.
De alternatieve naam voor deze netwerkaart zou volgens Dell zijn:
Dell Wireless 1703 802.11n + BT 4.0

[Reactie gewijzigd door aliberto op 12 augustus 2014 15:29]

Beste,

Zeer deugdelijke redenen om niet voor een andere te gaan dan :).
Jammer dat je zoveel problemen hebt gehad. Ik heb de 6235 zonder problemen kunnen installeren in mijn oude R15 SE en heeft mij altijd goed ondersteunt (ik had dezelfde problemen met de 2250). Bij mij draaide het wel via Win 8 toen der tijd.

Succes met het zoeken naar een vervanger.

Mvg,