Specificaties Intel Atom N330 on board - Bekijk alle specificaties

Intel Desktop Board D945GCLF2 Review

MCPDAVE 22 februari 2009, laatste update op 22 februari 2009, 4.724 views

Intel Desktop Board D945GCLF2

Pluspunten

• klein
  • zuinig
  • Makkelijk in te bouwen

Minpunten

• Fan is luid en maakt echt herrie. niet fijn om in je woonkamer te hebben tenzij je de fan vervangt.

Layout Score: 5
Als online gamer ben je gewend om met je maten te kunnen communiceren tijdens het spelen.
Omdat ik hier voor zo wel mijn teamspeak server als mijn dotnetnuke site op een celeron laptop met 512 mb ram draaide en deze soms amper vooruit te branden was heb ik besloten een klein fijn systeem te bouwen.
Dit is mijn eerste review en aangezien er geen review beschikbaar was voor Dual Core Atom: Intel D945GCLF2 & Atom 330 heb ik besloten mijn ervaringen met jullie te delen.

Algemene beoordeling.
Ik heb dit setje gehaald bij Computerland in den haag incl een 300 watt PSU wat samen ongeveer 110 euro heeft gekost.
Moederbord en processor komen in een stevige blauwe doos met daarop wat informatie over het bordje.
Zeer goed dus.

Featureset

In het doosje vindt je een sata kabel een IDE kabel een backplate. meer had ik ook niet nodig.
Wel misschien handig te vermelden. de Sata kabel heeft van die klipjes waardoor hij moeilijker los komt.
Dit is wel een onhandig als je wat aan de setup wil veranderen het is dan even irritant om het klipje in te drukken aangezien je met je duim tegen sommige componenten komt.
maar voor de rest zeer goed.

Layout
De layout is zeer goed te noemen. ik had een oud atx kastje staan die ik gestript hebt.
bij het inbouwen geen problemen ondervonden. de aansluitingen zijjn goed binnen bereik.

Prestaties
Over de prestaties ben ik ook zeer tevreden.
Ik draai nu een ms sql database en een dotnetnuke site met daarnaast nog een teamspeak server.
de atom doet zijn werk zuinig maar blijft wel zeer reactief bij het multytasken.
de hypertreathing komt goed tot zijn recht.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ook hier zeer tervreden over.

Heb geen omkijken naar, hij was wel 1 keer niet bereikbaar maar dat was te wijten aan een brakke UTP kabel.
voor de rest loopt de server prima.

Overklokbaarheid
Geen mening over, het kan niet namelijk

Compatibiliteit
Ik draai windows server 2003 als OS. tot nu toe niets tegengekomen qua incompatibilliteit

Ondersteuning door fabrikant
Over de fabrikant kan ik niets zeggen, er is niets voorgekomen waarbij ik hun nodig had.
Wel moet ik wat zeggen over computerland den haag, het eerste bordje wat ik had was defect.
ging wel aan maar gaf geen beeld.
Na een korte stop bij Computerland werd het defecte bordje zo omgeruild

over de prijs kan ik ook alleen maar kort zijn, voor 89 euro heb je een leuk zuinig stabiel moederbord + processor welke de dagelijkse zaken makkelijk kan afhandelen. zaken als office, internettten muziek luisteren.
zoals ik al zei heb ik maar 110 euro uitgegeven omdat ik al wat spul overhad zoals geheugen ,HDD , kast.

Ik hoop dat ik jullie zo wat extra informatie heb kunnen geven.
suggesties zijn welkom.

Hier nog wat fotos

Heb jij ook een Intel Desktop Board D945GCLF2?

Leuke review.

Toch leuk om dit soort toepassingsgebieden van deze producten te zien. Dat in een tijd waar alles sneller, zwaarder en meer energieslurpend moet. Zo zie je dat voor dit soort bordjes toch nog een markt is. Een tijd geleden las ik een topic van iemand [Car PC] D945GCLF met Atom die de voorganger van dit bord (D945GCLF met Atom) in zijn auto inbouwde. Later heeft bverstee ook nog een review hierover geschreven (productreview: Intel D945GCLF review door bverstee).

Na wat ik erover gelezen heb, deel ik helemaal de mening van SJAAK4000 (is 4000 je leeftijd of je geboortejaar :P ?). Het is toch jammer dat Intel zijn voorraad 945 chips maar blijft slijten in allerhande producten, terwijl het ding aan alle kanten al achterhaald is. Maar voor minder dan 90,= een MoBo plus processor.... dan moet het wel uit de lengte of de breedte komen.

Je kunt je foto's gewoon in je reviw opnemen middels een IMG-tag. Zet rondom je verwijzing naar de foto's [IMG] en [/IMG] (ik hoop dat dit hier goed gaat) en de foto's staan gewoon in je review. Althans.... de tweede link werkt niet en de derde verwijst naar het oude exemplaar de D945GCF, maar het enige echte verschil tussen de beide foto's is de 2 voor zover ik het nu kan zien. Je kunt een nieuwer exemplaar hier gewoon van T.Net afplukken: http://tweakers.net/ext/i/1223368843.jpg.

Nog een ander vraagje. Op wat voor soort computer draai je je spellen? Het lijkt mij dat het toch mogelijk moet zijn om met die computer te gamen en tegelijk contact te hebben met je vrienden (multitasking is toch het moderne toverwoord), of loop je dan tegen andere beperkingen op (geluid e.d.).

Hoe regel je het verder met je beeldscherm? Ik beschik over flatscreens van Dell, waarop ik verschillende ingangen heb. Middels het menu knopje kan ik snel wisselen tussen de ingangen, heb je ook zo iets ter beschikking, of heb je er een aparte monitor achter staan?

Misschien ga ik met dit MoBo nog wel eens een printerserver bouwen. XP erop en dan ben je ook van de matige driverondersteuning af die door veel printerfabrikanten geleverd wordt onder Vista/Windows 7. Kan ik weer scanen op Lexmark X125 :P . Tevens kan er dan een backup schijfje voor het netwerk in gegooid worden...... Ik zie wel wat in dit soort MoBo's.

Voor een eerste review heb je een fraai product afgeleverd. Veel succes met je systeempje.

/edit printerservertje toegevoegd en wat typo's eruit...

@ bas r
Ik weet het niet of het overkill is, een beetje printserver is net zo duur met alle beperkingen van dien. Ik heb nu een Belkin printserver staan met USB 1.1. poorten (dus "eenzijdig verkeer") waardoor ik de scanfuncties van de Lexmark niet via de printserver kan gebruiken. Daarnaast kan ik hem mooi als back-upservertje inzetten, waarbij de snelheid van het WLan (54 Mbit) toch de beperkende factor is. Geef mij maar een alternatief voor deze prijs, zeker gezien het feit dat ik al een back-up schijf in mijn computer heb zitten en die er eigenlijk liever uit wil hebben...... Lijkt me wel zo veilig :). Bij jouw oplossing ASWL500W (mooi apparaat trouwens) als fileserver zal ik er toch nog een computer achter moeten hangen.......

@ MCPDAVE
IMG-tags werken jammer genoeg niet in reacties op een review. Nog wat voor T.Net crew om aan te passen :Y) .

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 22 februari 2009 21:50]

Is dit niet overkill voor een print/fileserver? Ik heb een Asus WL500W router die als file/print/ftp/nzb server fungeert.
Net wat zuiniger dan dit geheel.
@Pjerry: Ik heb achter mijn router een externe 2,5" hd hangen: de data daarop wordt door de router via samba gedeeld in mijn thuisnetwerk. Ook te bereiken via ftp. Geen pc erachter nodig dus.

Ontopic:
Interessante review, heb je ook het stroomverbruik kunnen meten?

[Reactie gewijzigd door bas-r op 22 februari 2009 22:58]

Mijn systeempje trekt gemiddeld zo'n 42 watt. Dat is gemeten op de voedingstekker van het systeem, dus is incl HDD en het verlies op de voeding enzo. Ik denk dat dat standaard is voor zo'n bordje.
een SQL server en een teamspeak server draai je niet op een router :)

Mischien is het nog wel wat overkill, maar je bent wel 100% flexibel met zo'n atom desktop bordje.

Heb hier een veel te zware server staan die ik nodig voor een Atom based exemplaar wil gaan vervangen.

Moet makkelijk kunnen voor een web, mail, ftp, irc, print, etc, etc-server.
Ik vond SATA-kabeltje met klipje juist een gigantische verbetering tov. de oude zonder klipje.
Die schoten anders de hele tijd los.
Fijne Review, ik wil dit bordje ook kopen in combinatie met 2Gb RAM en een 320Gb schijf om er een Cod1- Teamspeak- en File/Printserver van te maken.

Heb alleen een vraagje, je zegt bij de minpunten dat de fan erg veel lawaai maakt.

Is die Fan noodzakelijk? Omdat je namelijk ook mITX bordjes met een Atom hebt die alleen Passief gekoeld zijn. Of is die fan ook in te stellen via software zoals Speedfan ofzo?

Zou niet fijn zijn als er een stofzuiger in een hoekje van de kamer staat te pruttelen :P
Hoi Wahloh,

Ik heb zelf ook dit bordje i.c.m. Mini-ITX BM639 computerbehuizing.
Zelf heb ik de fan van de proc uitgezet (kabeltje losgetrokken) omdat deze inderdaad herrie maakt. Omdat er een 8cm fan in de behuizing zit heb ik geen enkel probleem met de hitte. Proc wordt bij hoge belasting niet warmer dan 48 graden. Bij normaal gebruik zit hij rond de 32 graden.

Verder heb ik ook 2GB RAM en een 320GB WD HDD. Werkt prima! :)
"een 300 watt PSU"

Voor een mobo wat al bij al geen 50? watt verstookt, beetje overkill niet?

Ik heb zelf het 'v1' bord, de gewone D945GLCF met Atom 270 (single core), en was ook wel erg tevreden over het geheel zeg maar (voor 50E, was geen geld) alleen die 945 chipset... heeft nu toch echt z'n beste tijd gehad.. (kreng verstookt 20x meer energie dan de processor zelf notabene!)

Verder vond ik die clips op de SATA stekkers zeer irritant, ik kon er in een volle kast niet goed bij.. en dan is het echt niet grappig als het bloed /zweet/tranen moet kosten om zo'n ding los te krijgen.

Leuke review verder, thanks : )
idd 300 watt is overkill, maar ik ben vanplan de voeding ergens te hergebruiken en een 120 wat voor deze aan te schaffen.
Idd de klipjes zijn irritant in een volle kast.

tx voor je comment
@pjerry
Fotos inmiddels met IMG tag gezet.

ik draai mijn spellen op een C2D E600 @ 2,4 ghz
3 gb Ram 667 mhz
8800GTX 768 mb Ram

De server staat in mijn keuken op de ijskast :P
ik heb een beetje ruimte gebrek in huis en het maakt te veel herrie vandaag :+
[IMG]http://i186.photobucket.c...r4life_album/PICT0028.jpg[/IMG]
[IMG]http://i186.photobucket.c...r4life_album/PICT0031.jpg[/IMG]

Ik beheer de server via RDP, er is dus geen muis tobo en scherm op aangesloten.

tx voor je comment @pjerry
@bas r

Nee in feite geen overkill aangezien ik dit systeem gebruik als teamspeak server, webserver, file server, etc.

helaas geen stroom verbruik kunnen meten, ik heb ook geenmultimeter.

@ pjerry

hhaha, ik zat al te kijken. ik lees wel veel blogs hier en reviews nieuws en etc.
dit is mijn eerste review dus ik weet nog niet precies hoe wat.
maar tx for the info _/-\o_
Hi,

ik heb het bordje een maand of drie geleden gekocht, nadat ik een review van de processor had gelezen. Het is niet duur in vergelijking tot andere moederbord fabrikanten. Velen zijn zelfs duurder zonder processor, maar dan krijg je b.v. wel meer sata connectoren en raid 5 ondersteuning.

De processors kunnen ook multithreading aan, wat onder Linux tot opmerkelijke resultaten leidt: Linux ziet 4 (vier) cores. Dat vind ik toch wel grappig.

Het systeem draait nu met Ubuntu 8.04. Ik gebruik het voor MythTV en dat gaat uitstekend.

Al met al ben ik heel tevreden. Ben nu al aan het uitzien naar de eerste subnotebooks met deze processor. Met Linux natuurlijk .

frank
Wat betreft het lawaai dat de fan maakt, dit ligt voornamelijk aan de snelheid waarmee de fan draait.
Oplossing is voor de hobbyist zeer eenvoudig: zener diode van 5v1 in de plus leiding van de ventilator zetten. Kathode aan de kant van het moederbord, anode aan de andere kant. Krimpkous eromheen en klaar. Werkt perfect, spaart geld uit en verwijderen fan en/of koelplaat is dus niet meer nodig (kan ook riskant zijn)...
Dan ben je beter af door ergens 5 volt vanaf te tappen.
erg late reactie, maar spanning is dan te laag, 5 volt, ipv 6.9 volt
Met 5 volt willen ze niet altijd opstarten...