Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G9 Gaming Laser Mouse Review

groene henk 19 februari 2009, laatste update op 19 februari 2009, 748 views

Logitech G9 Gaming Laser Mouse

Pluspunten

• DPI instelbaar via knoppen
  • Super scrollwiel
  • hoge DPI
  • veel knoppen
  • knoppen configureerbaar

Minpunten

• iets te lange kabel (persoonlijk)

Algemeen:
Top muis! Had een muis nodig om een keer een spelletje te spelen. Daarvoor al 5 jaar geen muis gebruikt (alleen de touchpoints/touchpads van mijn laptops.
Als laastste hiervoor heb ik ooit de Logitech touchballs gebruikt en vergeleken met dat kon ik wel met de touchpoints/pads voldoen.
Echter deze muis is van een hele andere categorie (Logitech heeft de laatste 5 jaar dus niet stil gezetten) en ik gebruik de muis nu thuis bijna altijd.
Featureset is gigantisch. Deze muis kan gewoon alles.

Ergonomie
Hij ligt lekker in de hand. Je krijgt er 2 totaal verschillende bodies bij (een soort zacht plastic zijden en een harde reribbelde, die meer voor spelletjes is).
Qua grootte is muis goed. Voor het kopen dacht ik dat hij wel klein zou voor mijn grote handen, echter voelt hij goed aan.
Ik heb ooit RSI gehad en daar heb je bij deze muis niet zoveel last van. Misschien juist omdat hij niet zo groot is. Ook de knoppen zijn fijn in te drukken.

Functionaliteit
Met de software kun je alle 9 knoppen instellen met zo'n 40 functionaliteiten. (oa. Geluid harder/zachter, scroll naar links/rechts, page forward/page back).
Je kunt de lichtjes bovenop de muis instellen in de verschillende blauw/oranje/rood/groen tinten. Functioneel om te zien in welke mode de muis staat.
Ook heeft de muis 3 instelmodes (Gaming, General en productivity). De DPI-standen/knoppen/lichtjes kun je voor elke mode verschillend instellen. Het veranderen gaat met een druk aan onderkant.
Als eerste het scrollwiel: Deze kun je op 2 manieren instellen: kartelend en zonder weerstand. Kartelend is handig om per regels/pagina door documenten te scrollen en met de zonder weerstand stand kun je hele lange Forum/webpages zeer snel doorloppen. Zonder weerstand is dus echt zonder weerstand, als je het wiel een draai geeft blijft het zeker 10 seconden doorlopen!
Ook heeft het scrollwiel een links- en rechts knop die
Als 2e heb je de DPI aanpassing met een indicator er bovenop. Je kunt maximaal 5 standen instellen van 100 tot 3200DPI. Superhandig bij sommige spelletjes, maar de 3200DPI is ook lekker bij mijn grote beeldscherm (anders moet je zolang naar links of naar rechts voor een verplaatsing).
=> Let op: er zijn volgens mij nu modellen met 5000DPI => staat op de site. Als ik een nieuwe nodig zou hebben, zou ik voor de hoogste resolutie kiezen ivm mijn grote scherm.
De kabel heeft geen plastic buitenkant, maar met een gewoven stoffen buitenkant. Dit geeft zeer hoge flexibiteit waardoor je nooit extra hoeft te trekken voor meer kabel. Het enige iets minder aan de muis is dat de kabel voor mij iets te lang is, waardoor er veel kabel op mijn bureau ligt.
Ik heb toch voor de kabel gekozen, omdat bij de wireless devices die ik heb gehad altijd de batterijen opwaren en na verloop van tijd de klepjes van het batterijenvakje kapot gingen en je dan met plakband aan de gang moest.
Als laatste de gewichtjes. Misschien is dat meer voor de hardcore shooter, niet iets voor mij. Ik heb wat geprobeerd, maar uiteindelijk zit er geen extra gewicht in.

Precisie
Gewoon goed. Op de onderkant van de muis zit een hele gladde strook plastic (teflon), waardoor hij ook heel lekker glad.

Vormgeving
Goed. Het heeft mij nooit uitgemaakt hoe iets eruit zit (ik vind de muis niet echt mooi om te zien), maar of hij lekker in de hand ligt. Dat zit wel goed.

Bouwkwaliteit
Stevige muis, hard plastic. Ik heb hem nu 3 maanden, dus daar kan ik moeilijk wat over zeggen.

Drivers
Met Vista 32-bit en XP werken de drivers perfect.

Hij kostte 49.95 euro. Er zijn veel goedkopere en ook duurdere (vooral draadloos, mooier design). Prijs was ongeveer wat ik uit wilde geven, echter had ik niet zoveel functionaliteit voor dat geld verwacht.

• Lenevo X60
  • Apple Macbookpro 17inch
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech G9 Gaming Laser Mouse?

Leuke review, ik mag het altijd wel als mensen zo enthousiast (maar wel realistisch) over hun aankoop zijn. Het genot druipt van je review af, heerlijk.

Toch nog enkele opmerkingen en vragen:
Dat is het dus niet. Het is geen resolutie, itt de DPI bij een printer. Ooit is aan de termen die bij een muis in gebruik zijn een uitgebreide discussie gewijd, waarbij het naadje van de kous bovenkwam. Althans voor zover mogelijk, want de fabrikanten zijn over een aantal zaken nogal vaag. DPI bij een muis zijn het aantal pixels dat je op je scherm verschuift als je je muis op het bureau 1 inch verschuift. Dus eigenlijk werkt het andersom: de hoogste DPI is de laagste resolutie, want je hebt minder kans om op de bedoelde pixel te eindigen..... Vandaar ook dat verplaatsing veel sneller over het scherm gaat.
Een uitgebreide discussie, met het nodige veld werk van Thy King kun je vinden in productreview: Logitech V220 review door Thy King. Hier komen belangrijke termen aan bod als IPS, sensorgrootte, FPS en IPR, zaken die gezamenlijk de kwaliteit van de muis bepalen.
Lees vooral bij deze review de discussie die in de reacties is ontstaan. De oorspronkelijke discussie was ontstaan bij de bespreking van een grote concurrent van jouw muis de razer-copperhead: productreview: Razer Copperhead (Blauw) review door hugoy
Voor meer informatie zie:
http://computer.howstuffworks.com/mouse.htm (beetje gedateerd, maar wel leuk voor de algemene kennis)
http://www.hardware.info/...uizen_vergelijkingstest/2 (waar de mythe van veel/meer DPI is goed/beter onderuit gehaald wordt, en o.a. IPS frames per seconde en acceleratie behandeld worden).

Terug naar je review:
Precisie
Over precisie kun je na bovenstaande verwijzingen nu het nodige gaan zeggen/aanvullen. Wat dat teflon betreft: Ik heb wel eens gelezen dat dat erg snel slijt. Hoe is jouw ervaring op dat punt?

Voor zover ik begrepen heb, beschikt de G9 over een eigen versie van SetPoint, itt de meeste muizen van Logitech die het met een min of meer generieke SetPoint moeten doen. Onlangs las ik van het bestaan van Uberoptions waarmee je nog meer toewijzingen kunt doen aan de knoppen. Werkt Uberoptions ook op jouw muis, of kun je überhaupt alles al toewijzen met jouw versie van SetPoint?

Nou ik ben alweer lang genoeg aan het woord geweest, dus hier laat ik het maar bij.
Heel veel succes met je G9
Leuke review idd:)
Het snoer vind ik echter niet zo soepel. De plaatsen waar het snoer was gebogen voor de verpakking, zitten er nog steeds (na een half jaar). Heb daar echter geen last van hoor, dus vind t geen minpunt ofzo.

ik kan wel bevestigen dat het teflon snel slijt, althans, dat vind ik. Ik heb een harde muismat en moet altijd goed opletten dat er geen kruimels oid op liggen, want als ik er met me muis overheen ga zit er een kras in, wat resulteerd in een soort 'schrapende' muis. Je merkt iig dat er weerstand onder zit, afhankelijk van de diepte van de kras. Met je nagel kun je dit wel weer ongedaan maken. Ondertussen is t teflon bij mij zo gesleten dat ik (volgens mij) met de randen van de muis over me muismat glijdt. Ik krijg het 'geschraap' iig niet meer weg. Elke afzonderlijke strip glijdt nog prima wanneer ik de muis kantel, maar zodra ik de muis weer plat neerzet, schraap ik weer. Waar dat precies vandaan komt...geen idee.

Verder vind ik het ook een erg fijne muis!
Veel plezier ermee:)
Welk groot beeldscherm gebruik je? Je hebt het namelijk alleen over een 17inch macbookpro.
Heb je ook nog de afweging gemaakt tussen de G9 en de G5?
Over het Teflon: Ik zie optische krasjes, echter voelt het nog steeds superglad aan.

Over Uberoptions: je kunt van alle knoppen behalve de linkermuis knop de functionaliteit veranderen. Ook een programma starten of een toetsaanslag aanwijzen.
De bovenlaag komt wel los na een tijd, zeker als je nogal eens zweterige handen hebt.