Sony Xperia Z2 Wit Review

Robus 4 juli 2014, laatste update op 20 juli 2014, 936 views

Sony Xperia Z2 Wit

Complete stijlvolle telefoon die het beste van Sony en Android combineert.

Pluspunten

• Geluid: muziek/films
  • Meegeleverde oortelefoon
  • Scherm: groot & helder/scherp
  • Near native Android installatie
  • Camera: mogelijkheden + kwaliteit foto's
  • Water- en stofdicht
  • Batterij
  • Aparte sluiterknop camera
  • Gratis content (muziek/films)

Minpunten

• Geluid: bellen
  • Besmettelijk wit
  • Klepjes fragiel

Ben je op zoek naar benchmarks, cijfers en feiten: klik gerust door naar de volgende review.
In deze review deel ik graag mijn eerste ervaringen met de Sony Xperia Z2 White in het dagelijks gebruik. Mijn oordeel over de Z2 wordt beïnvloed door ervaringen met mijn vorige telefoon (HTC One X) en met mijn Xperia Z tablet (en andere Sony AV apparatuur).

Keuze overwegingen
Nadat mijn HTC One X de afgelopen maanden problemen met Wifi bereik kreeg, een terugvallende accuduur en recentelijk ook nog eens een bokkig beeldscherm, werd het tijd om een nieuwe phone uit te zoeken. Gelukkig mocht dat (weer) een high-end toestel zijn en al gauw kwam ik snel uit bij het mooie artikel Titanenstrijd.

Doordat ik erg hecht aan een stevige en duurzame behuizing viel de Samsung al snel af. Omdat ik toch het idee had dat HTC me met de One X in de steek had gelaten en de camera van de M8 niet heel goed uit de test kwam, bleef Sony over. De iets minder mooie behuizing van de Z2 heb ik daarbij voor lief genomen.

Unboxing
Vanuit de relatief kleine verpakking komt een toch flinke telefoon die een stijlvolle uitstraling heeft. Heel netjes levert Sony een oplader met een afneembare USB-kabel (zwart) mee alsook een kort micro-USB naar USB (female) kabeltje waarmee je oa de telefoon kan pairen met een PS Dualshock Controller. Daarnaast de nodige boekwerkjes en -niet onbelangrijk- een witte in-ear headset met 3 setjes oordopjes. De telefoon wordt beschermd door folie op zowel de glazen voor- als achterkant (dit is géén screenprotector). Het zwarte beeldscherm zit mooi verwerkt in het witte kunststof frame (kom ik zometeen nog op terug) dat op zijn beurt weer is afgewerkt met aluminium(look) sierlijst rondom.

Ergonomie
In vergelijking met de HTC-modellen (en ook Samsung), voelt de Z2 wat 'bonkig' aan en hoewel de hoeken en randen mooi zijn afgerond, ligt de telefoon waarschijnlijk niet voor idereen lekker in de hand.
Of het nu komt door de nieuwheid of het feit dat de telefoon voor én achter glas heeft: zonder hoesje (reeds besteld) ben ik iets teveel bewust bezig met het goed vasthouden (zodat de telefoon niet valt), terwijl dat niet zou moeten.
Net als de iPhone, heeft de Z2 een platte voor- en achterkant; hiermee wijkt Sony af van wat voor Androidtoestellen de vormgevingsnorm lijkt te zijn geworden: een gebolde achterkant. Voor het oppakken van de telefoon van een vlak oppervlak (tafel) is dat misschien iets minder handig, voor het typen van tekst juist weer handiger. Er valt in ieder geval prima mee te leven.
Dan de klepjes: Eentje links (micro-USB + simslot) en eentje rechts (micro SD). Ze werken op zich goed, maar vormen de bouwkundige achilleshiel van de verder zo robuuste behuizing. Hoewel de accuduur van de Z2 vooralsnog prima is, is het regelmatig koppelen aan de USB oplader geen feestje. Gelukkig heeft Sony ook een charging-dock voor de Z2 (Let op: niet meegeleverd), waardoor je de telefoon ook kan opladen zonder de klepjes te openen. Het is de prijs die je betaalt voor een water- en stofbestendige telefoon.
De toch al goede camera van de Z2 is ook nog eens snel op te starten met een dedicated cameraknop: vanuit standby modus ben je in een seconde klaar om een foto te schieten. Heerlijk! Verder tref je aan de rechter zijkant ook de aan/uit-knop en een (kleine) volume rocker.

Lees je deze review speciaal omdat je de witte Z2 in vizier hebt: let op! Mijn witte Z2 volgt mijn witte HTC op. Laatsgenoemde is altijd mooi wit gebleven. In de eerste week van mijn Z2 gebruik, heb ik de telefoon een dag in de zakken van een (nieuwe) spijkerbroek meegedragen. Aan het einde van de dag zat het witte frame onder de blauwe vlekken. Deze heb ik er met wat inspanning wel weer af kunnen krijgen. Het kan natuurlijk aan de nieuwe broek hebben gelegen. En het feit dat ik nog geen hoesje had maar mijn HTC heeft hier geen last van gehad. Wellicht een ander soort kunststof.

Geluid
Waar bij de tablet Z de speakers nog in de zijkanten zitten verwerkt, zijn deze bij de Z2 verhuisd naar de voorkant van de telefoon. Handig als je muziek wilt luisteren of bv een telefoongesprek op de speaker voert. NB Bovenin de speaker zit ook op discrete wijze het notificatie-LEDje verwerkt.
Het geluid van muziek en films is zeer acceptabel: helder en strak met een aardige bass. Nog mooier wordt het geluid met de meegeleverde headset die een vorm van noise-canceling biedt waarmee je zeer goed de geluiden van de buitenwereld (ruisende wind, kakelende treincoupé etc) wegfiltert. In sommige reviews ben ik over de Z2 tegengekomen dat-ie nergens echt in uit zou blinken. En misschien is dat waar als je naar de cijfers kijkt. De geluidsweergave van deze telefoon is echter fenomenaal goed en degradeert de beloofde BeatsAudio belofte van mijn HTC One X naar een amateur niveau. Well done Sony! Of toch niet helemaal? Het lijkt er namelijk op dat het geluid bij het voeren van een telefoongesprek (ooit core-functionaliteit van een telefoon ;) ) wat minder van kwaliteit is. Zowel inkomend als uitgaand. Je hoort elkaar wel, maar hier moet ik de telefoon eigenlijk een krappe voldoende geven. Mogelijk dat dit in een update nog verbeterd kan worden.

Beeld & camera
Zoals gezegd; geen stats. En eigenlijk alleen maar lof over het beeldscherm en de wijze waarop foto's en films worden weergeven. Het ziet er allemaal vloeiend, kleurrijk en scherp uit.
De Z2 heeft een goede camera aan boord die niet alleen snel op te starten is, maar ook een groot aantal nuttige en leuke opties biedt. Die hoef je overigens niet te gebruiken want de automatische instelling (Superieur automatisch) maakt maximaal gebruik van de sensoren van de Z2 om een optimale kwaliteitsfoto te leveren. Verder zijn er instellingen mogelijk als: handmatig, 4K, Timeshift, Achtergrond onscherp, Augmented Reality, Creatief effect, Vine, Info-eye (meta data wordt aan de foto toegevoegd, zoals locatie en temp), Timeshift Burst (beste foto zoeken in Burst mode), Social Live (live stream naar Facebook) en de veegpanorama. En Sony biedt nog meer instelmogelijkheden en apps aan die je kan toevoegen.

Connectivity
De aansluitmogelijkheden van de Z2 zijn behoorlijk compleet. Naast de gebruikelijke aansluitingen biedt de Z2 zoals gezegd de mogelijkheid om mbv een speciaal kabeltje de PS Dualshock gamecontroller met de telefoon te pairen zodat je daarmee ook spellen op je telefoon kan spelen.
Daarnaast biedt Sony de throw mogelijkheid om muziek van de telefoon (en andere bronnen/mediaservers) naar bijvoorbeeld je speakers, audioinstallatie of headset te sturen. Voorwaarde is dat deze alle in hetzelfde netwerk zijn opgenomen. Het ontdekken van apparaten vanaf de telefoon gaat niet helemaal vanzelf. Pas waneer je de telefoon ook via USB met je computer (PC) hebt verbonden en in verkenner het device met rechtermuisknop hebt aangeklikt (kies Network Configuration), wordt deze ook zichtbaar in je Sony Apps (oa Walkman, Films, Album).
Binnenkort krijg ik ook de Sony Smart Tags (NFC) tot mijn beschikking. Hiermee zou ik in staat moeten zijn om mbv een soort macro's de telefoon een profiel te geven (bijv car mode) door de telefoon bij de smart tag te houden. Ervaringen hiermee zal ik tzt toevoegen aan de review.

Conclusie & verder
De Z2 is een zeer complete telefoon van een hoog kwaliteitsniveau. Op moment van schrijven hangt er ook een fors prijskaartje aan dat voor het grootste deel wel gerechtvaardigd is. Ik zou Sony aanraden om voortaan standaard het charging dock mee te leveren zodat het gebruik van de klepjes tot een minimum kan worden beperkt; hoort eigenlijk bij dit waterdichte product.
Beeld en geluid zijn dik in orde bij de Z2. De meegeleverde oordoppen zijn ook een dikke plus! De geluidskwaliteit bij het bellen is echter nauwelijks voldoende te noemen en dit mag Sony zich zeker aantrekken. Ook het besmettelijke witte frame vind ik een minpunt. Verder is het een verademing om met deze telefoon te werken; Android loopt als een zonnetje en de door Sony meegeleverde apps zijn nuttig (maar nog niet allemaal altijd even handig). Een leuk extraatje is de door Sony aangeboden gratis content: via de Xperia Lounge app valt deze te achterhalen en downloaden (oa album Michael Jackson en zes gratis films via de Privilege Movies app).

Hoop dat je een beter beeld van de witte Z2 hebt gekregen nav deze review. Voel je vrij om je comments te geven!

NB Voor hen die afbeeldingen willen: mijn Xperia Z2 ziet er ook zo uit }>

Heb jij ook een Sony Xperia Z2 Wit?

Mooie review over je ervaringen met de Z2!
Heb je tijdens het gebruik van de camera ook last van oververhitting of vastlopers? Ik ben geïnteresseerd in deze telefoon als opvolger van mijn XPERIA SP, alleen het internet staat vol met deze klacht. (Ook wordt er trouwens gesproken over een gat tussen de glasplaat van de voorkant en het aluminium frame)
Hi Rens,

Dank voor je compliment.

Ook ik heb gelezen van camera vastlopers agv oververhitting. En dan vooral in de 4K modus. Die modus heb ik nog niet geprobeerd omdat ik het zelf meer een gimmick dan een serieuze feature vind. Als dit voor jou wel belangrijk is, zou ik zeker kritisch zijn over de aanschaf en de klachten die erover op Internet staan serieus nemen. Andere camera modi heb ik wel uitgeprobeerd en ben geen crashes tegengekomen. Alleen maar mooie resultaten so far.

Voor wat betreft het 'gat': zoals geschreven zitten de speakers van de Z2 aan de voorzijde van de Z2 en deze grenzen boven én onder direct aan de glasplaat (zie ook onderstaande afbeelding op naldotech). Zijn wel potentiële 'dust-traps'. Verder sluit het touchscreen bij mij mooi aan het frame.

Ha Robus,

Bedankt voor je reactie! Fijn om te weten dat de camera in de normale modi geen crashes veroorzaakt of oververhitting. Voor mij doet 4K er ook absoluut niet toe, aangezien ik geeneens een 4K scherm heb om een eventuele 4K video van de Z2 op af te spelen, voor de meesten nu inderdaad alleen maar een gimmick. Goed om te lezen dat de camera van de Z2 wel foto's van goede kwaliteit schiet, aangezien dit op mijn xperia SP helaas niet het geval is.

Mooi dat het touchscreen verder goed aansluit op het frame, ook hier werd op het internet veelvuldig over gesproken en zelfs betiteld als een 'design flaw', maar ik neem aan dat dit slechts een enkeling betreft / sony dit inmiddels wel heeft opgelost.
Hi Rens,

Wees je ervan bewust dat mijn bovenstaande ervaringen over het hier en nu gaan. Het kan best zo zijn dat ook ik na verloop van tijd last ga krijgen van vastlopers door het (4K) filmen en/of te heet wordt of nog andere narigheden. Tot nu echter niets van dat alles.
Een designflaw is een structurele fout in het ontwerp (bv een auto-ontwerp waarbij de uitlaatgassen in de auto worden geblazen ipv er uit) en zou dus nooit een enkeling kunnen betreffen (kan natuurlijk wel een productiefout zijn). Mogelijk dat sommigen hiermee de ontwerpkeuze voor de plaatsing van de speakers bedoelen. Het gaat me echter veel te ver om dat als een designflaw aan te merken.