Chromebook of Windows 8.1-laptop?

Microsoft wil in antwoord op de groeiende populariteit van Chromebooks ook goedkope laptops op de markt gaan zetten. Deze draaien op Windows 8.1 en gaan vermoedelijk rond de 200 euro kosten, zoals de HP Stream. Welk type heeft jouw voorkeur?

Een budgetlaptop is niets voor mij
55,4%
Microsofts aankomende budgetlaptops met Windows 8.1 lijken me wel wat
25,1%
Ik wil een goedkope laptop maar installeer een ander OS
11,7%
Ik kies voor een Chromebook met Chrome OS
7,8%

Aantal stemmen: 13.775. Deelname gesloten op 09-09-2014 10:41. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (85)

85
85
83
1
0
1
Wijzig sortering
Snap eerlijk gezegd niet zo waar die vraag naar Chromebooks vandaan komt, het doet mij in ieder geval vrij weinig. Heb een flinke PC thuis staan, die ik eigenlijk vrij weinig gebruik (behalve zo nu en dan voor een game hier en daar), voor al het andere werk (email, documenten lezen, Internetten, Youtube, etc.) gebruik ik gewoon mijn iPad Air. Werkt perfect, is zeer handzaam, altijd bij me te dragen en is compact. Voor mijn werk heb ik dan een Ultrabook van HP, welke ik echt alleen voor werk gebruik.

Geef mij dus maar een tablet ;)

[Reactie gewijzigd door Godjira op 23 juli 2024 14:01]

Alleen een tablet? Gata niet werken zoals je zei. Dan maar een Surface? Dat gaat al een stuk beter als een 100% tablet.
een budgetlaptop lijkt me juist erg prettig voor mensen die weinig geld hebben om te besteden, die mensen gebruiken het toch voornamelijk voor internet / email / textverwerking en dan is een budgetlaptop goed genoeg.
Voor die mensen zou ik eerder voor een chromebook gaan dan voor een underpowered windows-laptop.
Ik heb gezien wat zo'n simpel ding met windows erop doet (zusje heeft er een). TRAAAAAAAAAG
Wat heb je nou aan een chromebook? Alles is online, terwijl je een laptop normaliter gebruikt als je offline bent.
Heel veel, praktisch alle functies werken ook gewoon offline bij een chromebook. Alleen je merkt aan alles dat het heel erg, net-niet is.

Als alternatief tabletgebruik. Voor zeer licht officewerk, of gesurf kun je een chromebook gebruiken.

Toch zou ik me niet alleen ergeren aan die eigenschap, maar vooral aan het idee van het verdien model van de chromebook.

Google heeft jaarlijks rond 30, miljard aan inkomsten uit online advertising. Geldt dat gemaakt wordt door gebruikers zoveel mogelijk te sturen om de consumeren in de richting van adverteerders.
Ik wil die sociale sturing of manipulatie graag niet, of in zo'n klein mogelijke mate, maar de internet ui van het os is er uiteindelijk toch aan gericht, jou te motiveren om te consumeren.
Neem Google Apps for Business, geeft je ook nog eens erg veel controle over je Chromebook.

Betaal Google dan 8 euro per maand, en je krijgt 1 Terabyte aan cloudopslag + een strakke SLA.

Chromebooks die wij inzetten, en sowieso over het algemeen (scholen, bedrijven) hebben nooit echt te maken met gratis gmail accounts ;)

Bij consumenten valt de adoptie van chromebooks nogal mee.

[Reactie gewijzigd door RielN op 23 juli 2024 14:01]

Neem Google Apps for Business, geeft je ook nog eens erg veel controle over je Chromebook.
Je geeft hierbij gelijk ook aan welke kant Google op wilt gaan met ChromeOS. Microsoft biedt de mogelijk om offline -en online perfect te kunnen werken zonder enige beperkingen (hiermee doelend dat je een dienst moet nemen voor meer mogelijkheden). Standaard is het15GB cloud opslaag en je hebt de keuze om dit met office 365 uit te breiden naar 1TB.

Ik zie het nog wel gebeuren dat ChromeOS in zijn huidige vorm flink wat marktaandeel gaat verliezen als Microsoft het goed aanpakt met hun goedkope laptops.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 14:01]

je bedoelt dat ie tegen valt. Voor bdrijven kan je net zo goed thinclients/thinlaptops/zeroclients uitrollen. En die worden veeeeel meer verkocht als alle chrome apparaten bij elkaar.

Het wordt tijd dat je eens bij andere bedrijven gaat kijken...
Het aantal keer dat mijn laptop al offline is geweest kan ik wel op een hand tellen...
Doe een SSD in die laptop en hij doet niets onder voor een chromebook. Te moeilijk?
Je gaat dus een SSD die duurder is dan de hele laptop in een laptop proppen?
Puur om het zware OS vooruit te duwen?
Een SSD die duurder is dan de gehele laptop? Welke SSD stop jij er dan wel in?
http://tweakers.net/categ...MTvVNrFCyMjaDczPzgFwDg1oA
8)7
Het is ook maar net wat voor taken je susje op de laptop uitvoert. Als ze hem voornamelijk gebruikt voor Office, internet en apps via de store installeerd, zal het al een hoop frustraties wegnemen (hiermee in gedachte een laptop van rond de 300-400 euro).

Tevens worden de nieuwe Windows 8.1 laptops tussen de 200-400 euro die gaan concurreren op Chromebooks geleverd worden met ssd-schrijven en niet met normale harde schrijven. Dit zorgt ervoor dat de snelheid gigantisch toeneemt.
office en internet vooral (win 7).
Mijn eigen laptop is niet de sterkste (prijsrange 600 euro), maar met Linux en zware ontwikkeltools rent die rondjes om die windows-laptop heen.

Mijn laptop start alleen al 2X zo snel ondanks mijn schijven versleuteld zijn en er een complete LAMP-installatie meestart.
Ik "repareer" nog wel eens laptops voor mensen en als ik weer eens zon traag pokkeding van een paar honderd euro tegenkom dan irriteer ik mij inderdaad ook altijd mateloos.

Echt ongelovelijk wat voor specs ze soms aan die dingen durven te geven (<5400 toeren schijf, 2GB ram, 1.2 GHZ dualcore processor). Zelfs het inladen van Word duurt dan eeuwen, gratis officepaketten kun je helemaal vergeten gezien die vaak op Java draaien wat de pc nog trager maakt.

Wat het vaak nog erger maakt is de berg met gesponsorde bloatware die altijd mee geinstalleerd wordt, dan heb je al een traag apparaat en gooien ze er ook nog eens 20 programma's op die elks zon 10 ~ 100 MB geheugen wegvreten.

Vaak zijn dit dan ook mensen die zelf geen verstand hebben van computers en zich zon ding aan hebben laten smeren.
Of gewoon de "extra's" niet nodig hebben. Heeft weinig met "geen geld hebben" te maken in die gevallen.
Goedkope Windows 8.1 en dan Linux erop gooien. Desnoods nog een SSD erin.
Precies ! De laatste Ubuntu (14.04) draait als een tierelier op een AMD Athlon64 X2 met 1 GB RAM, een standaard 5400 RPM Western Digital schijf en een simpel nVidia kaartje. Op een moderne budgetlaptop moet het dus ook super draaien; zeker met een SSD.

Ben zelf helemaal klaar met Windows en draai enkel Linux op mijn gewone PC's. Heb niks meer van Microsoft in huis. In het begin is het even wennen, maar het is ook heel erg bevrijdend na al die jaren. Nu wil ik niet zeggen dat Windows per definitie slecht is, maar Microsoft doet enkel nog waar ze zelf zin in hebben en luisteren pas naar hun klanten zodra er voldoende beginnen te protesteren.

ChromeOS is niet aan mij besteed, maar Windows 8(.1) komt er al helemaal niet meer in. Heb er een maand mee geprobeerd te werken maar heb me dagelijks zitten te ergeren. In Ubuntu ben ik ook niet gecharmeerd van de Gnome3 / Unity-managers, maar daar kan ik heel simpel wat aan doen door de "Fallback" software te installeren via het softwarecentrum. Zo krijg je de klassieke Gnome 2 shell weer terug die stukken sneller is en bovendien veel minder geheugen in beslag neemt. Waar Windows 7 / 8(.1) makkelijk 800 - 1000 MB aan geheugen in beslag nemen heeft Ubuntu met "Fallback" aan zo'n 300 MB voldoende.
Ben het volledig met je eens. Sinds de introductie van Windows 8 ben ik steeds maar naar Linux aan het dreigen. Het is dat Ubuntu nog niet veel games ondersteund maar hopelijk worden dit er op korte termijn steeds meer. Anders was ik allang voorzien van Linux op al mijn systemen.
Inderdaad. Ik heb nu Elementary OS draaien op een HP Chromebook 14, en dat bevalt meer dan prima.

De HP Stream voor $200 met nog betere specs dan de Chromebook 14, maar hetzelfde prima toetsenbord en trackpad, klinkt mij helemaal als de deal of the century.
En vervolgens nog eens 80 euro refund krijgen voor je Windows licentie! :+
Een budgetlaptop is niets voor mij
Een chromebook is niets (te beperkt), een budgetlaptop is niets (vallen uit elkaar) en een windowslaptop is niets (windows).
Allen hebben mijn inziens gebrek aan design, features en fijne software.
Wat is er mis met een Windows Laptop? Ik heb er zelf geen, want ik vond/vind Laptops zelf niets.
Vond: Ik heb een mooie desktop en op werk is ook alles goed geregeld.
Vind: Steds minder relevant met alle tabs en zo.

Maar de meeste mensen zweren bij hun laptop.
En ik zie er (hier, in Indoland) weinig met budget laptops, of Chromebooks.

Over Chromebook totaal met je eens.
Budget laptops vallen niet uit elkaar, alleen als jij dat wilt. ;)
Maar dan nog ben ik het er mee eens dat dat geen goeie optie is.

Een goeie laptop, met Windows 7/8.1 er op is helemaal niets mis mee, en werkt gewoon prima.
Ik kan het weten, want ik moet ze regelmatig voor vrienden/vriendinnen fixen. (LOL :P :+ )
Een goeie laptop, met Windows 7/8.1 er op is helemaal niets mis mee, en werkt gewoon prima.
Ik kan het weten, want ik moet ze regelmatig voor vrienden/vriendinnen fixen. (LOL :P :+ )
Dat is tegenstrijdig. Chromebooks hoef je niet te fixen. Die werken gewoon.
Niet te fixen, wel te vervangen. Dat is ook fixen ;)
Je eerste argument is design. Ja, dat is wel het eerste selling point. ROFL.
Waarom denk je dat >90 windows draait. Is het volledige windows of Windows embedded of wel Windows servers.
chromebooks is in mijn ogen iets voor de mensen die het niet zo hebben met de nieuwe technologie van tegenwoordig maar gewoon dagelijks even hun mailtjes willen bekijken en even op youtube willen
Ik ga met calvin mee. Wij werken enkel met Chromebooks en ChromeOS en zijn een vooruitstrevend IT bedrijf :)

Met de tools die Calvin noemt. Voor de rest doen wij dagelijks hoge kwaliteit video-overleg met klanten, delen we desktops, geven we support, ontwikkelen we software, en bekijken ook nog af en toe mailtjes. Alleen werk ik er hier 99% mee (alleen voor Migraties van Exchange naar Google is (was) dan weer Outlook nodig, dus daarvoor staat nog een windows-machine)
Pas je zite dan eens aan. Werke je bij het enige bedrijf dat niet weet dat thin en zero clients bestaan. Dar kun je een stuk meer mee verdienen.
Dan heb je het mis :P
Een IT'er kan net zo goed een Chromebook hebben.
Ik heb er zelf ook één en ik werk er 70% van de tijd op.
Op mijn Chromebook draait een online IDE, SSH client, RDP client, Google Docs/Drive, VNC client en ik heb toegang tot alle beheertools die ik nodig heb voor mijn bedrijf.
Ook privé werkt het goed, zelfs nog beter eigenlijk.
Ik reken maar even voor het gemak de goedkope convertibles tot de budget laptops. En in dat geval koop ik komende week een Medion akoya P2211T. Op zich niet bepaald een krachtig apparaat, maar voor erbij is het denk ik prima.
Als je de verborgen 11 GB partitie verwijdert krijgt wel. Anders blijft er te weinig ruimte over op je ssd.
Daar zit toch ook een 500GB harde schijf in? Waarom zou je dat dan doen? Als je ooit problemen hebt ben je blij met zo'n verborgen partitie
als een een disk-clone maakt op je nas / of een dvd ben je net zo goed klaar dan zou ik die was het echt 11? GB liever gebruiken voor nuttige zaken.

persoonlijk heb ik dan toch weer het idee dat je dan beter zelf even kunt gaan kloten, windows zal voor heel veel gebruikers misschien bekend zijn, en misschien is een deel wel klaar om van windows xp op hun vorige netbook, af te stappen en nu naar windows 8.1 te gaan, echter veel windows software is alsnog prijzig en bovendien vaak niet goed geprogrammeerd waardoor je systeem nog trager word,

ik zou als ik dan moest kiezen voor en alternatief toch niet voor chromeOS kiezen maar voor een lichte instal van linux, er zitten pareltjes van software tussen zoals bijv abiword dat meestal goed genoeg is, nauwelijks resources vraagt en toch bijna alle documenten wel kan lezen. en zo heb je er natuurlijk meerderen, als je op de hardware wilt 'intleveren' dan moet je ook niet vebaasd zijn om op software het zelfde te moeten doen (al zijn de meningen verdeeld of dat bij linux wel zo is)... maar een redelijk vast gegeven is toch wel dat je er een meer-lichtgewicht systeem van kunt maken dat dus sneller draait en eerder is opgestart
Ik ben toch voor de surface pro 2 gegaan, na een zeer goede deal te hebben gevonden op marktplaats. maar je hebt wel gelijk wat betreft die partitie, je krijgt er naar mijn weten een recovery disc bij de medion akoya, dus waarom dan ook nog een partitie? je moet daarentegen wel een portable optical drive hebben wil die cd nuttig zijn. Opslag geheugen is nog altijd een beetje een hekel punt bij convertibles, zeker de goedkopere varianten. waarschijnlijk ga ik ook nog een sd kaartje halen, want die 128 GB op de surface is ook snel gevuld lijkt mij.
Ik zie dit eerder als een aanvulling en dan vind ik het wel wat hebben.
Thuis een deftige computer en voor onderweg/op de bank een budget toestel om media te consulteren en minder om te creëren. Een beetje zoals een tablet dus.

Als student zou dit bijvoorbeeld ook goed kunnen zijn. Klein en handig om mee te nemen, bij diefstal of breuk valt het verlies nog mee en toch kan je onderweg zowat alles doen wat je wenst.
"Als student zou dit bijvoorbeeld ook goed kunnen zijn."

Een chromebook niet, aangezien daar geen Silverlight op draait. Jammer genoeg gebruiken steeds meer scholen (en zelfs KPN) leer- en/of media-applicaties die draaien op Silverlight.

Zo heeft mijn zusje ook een chromebook en zij kan haar rooster, cijfers en whatnot niet eens bekijken.
Steeds minder.
Ook magister gaat over op HTML5.
Het is nogal vreemd dat scholen applicaties gebruiken die draaien op Silverlight.
Silverlight is namelijk dood, het word niet meer ontwikkeld.
Nee, daar vergis je je zin. Silverlight wordt nog altijd veel gebruikt.
Die budget laptopjes doen me altijd teveel denken aan Netbooks. Klinkt leuk in theorie, maar in de praktijk heb je er gewoon niet zoveel aan.
Ik snap de negatieve houding richting Netbooks niet. De kritiek die men er op heeft blijft heel vaag. Zelf vond en vind ik het Netbook nog steeds de prettigste vorm van mobiel pc-gebruik ooit. Veel gebruik van gemaakt en zelfs nu nog.
Mensen verwachten er vaak gewoon te veel van omdat ze een laptop /desktop oid gewend zijn. En ja dan valt het altijd tegen, want eigenlijk willen we altijd meer maar nooit minder. En dan is de hele beleving vaak te negatief. Als je weinig verwacht valt het daarin tegen altijd mee :)
Lijkt mij een uitermate geschikt apparaat voor de snelle media ....
Social media vanaf de bank ... wat online streaming kijken ..... alles wat je anders ook met een tablet of telefoon zou doen ... maar dan met een groter scherm, en handige ramplank eraan ....

Kun je zelfs nog makkelijk voor werk gebruiken .... ideaal voor remote werken of uitleen laptopjes voor vergaderzalen of presentaties......
Ja, daar is dan de Chromebook nóg fijner voor (lees, 10x zo snel).

[Reactie gewijzigd door RielN op 23 juli 2024 14:01]

Nu nog sneller films kijken! Tot 10x sneller!!
Is dat niet een beetje appels met peren vergelijken? Waar Windows 8.1 een volwassen OS is, is Chrome OS dat duidelijk nog niet en heeft bovendien ook een heel ander concept.

Het idee van een budgetlaptop is zo verkeerd nog niet, zeker als je vaak onderweg bent en hem niet als desktop vervangen gebruikt lijkt mij daar prima mee te werken :)
Wat je volwassen noemt.

Ander concept, true. Maar wel een concept dat in veel gevallen beter past in het soort werkzaamheden waarvoor het apparaat ingezet wordt. Waarvoor zou je dan een érg trage, onderhouds-vragende Windows-laptop inzetten als het geen toegevoegde waarde geeft?

Gisteren wederom een aantal desktops vervangen door Chrome OS apparaten bij een klant van ons.
Inderdaad. Niet volwassen. Maar met een goed verhaal krijg je er alles doorheen gedrukt.
Ik kom bij heel bedrijven en moet de eerste chromebook nog tegenkomen. Niemand wil er aan. En zie ook heel weinig bedrijven chromebooks aanbieden.
Hoeft ook niet. Windows machines met SSD kan alles wat een chromebook kan. Voor het domme werk van een chromebook pak je gewoon een W8 Embedded laptop/TC.
maar ieder wat hij wil verkopen, maar hou het graag professioneel vs de concurrentie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.