NeXT OS

Wat wordt het besturingssysteem van jouw volgende computer?

Windows 8
25,5%
Windows 9
21,9%
OS X
18,4%
Windows 7
17,1%
Een andere Linux-distributie
6,9%
Ubuntu
5,6%
ChromeOS
1,4%
SteamOS
1,3%
Een ander OS, namelijk...
1,1%
Android
0,7%

Aantal stemmen: 25.485. Deelname gesloten op 09-07-2014 14:50. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (212)

212
207
142
0
0
39
Wijzig sortering
Het is jammer dat vrijwel alle laptops al met Windows geleverd worden. Maar het valt mij toch een beetje tegen hoeveel tweakers toch nog aan Windows zitten.
Wat is er mis met Windows dan? Het is gebruiksvriendelijk en alleen al qua games en professionele software zoveel beter dan een linux distro'tje. En er is geen reden meer om een terminal te gebruiken voor iets anders dan een website pingen. Microsoft heeft dat tenminste begrepen.
En er is geen reden meer om een terminal te gebruiken voor iets anders dan een website pingen. Microsoft heeft dat tenminste begrepen.
De terminal is een extreem krachtige tool voor de power user. En juist daarom heeft Microsoft redelijk recent zijn eigen terminal-achtige omgeving uitgebracht met de naam PowerShell.

Microsoft heeft het dus inderdaad heel goed begrepen, maar wel precies andersom als jij beschrijft dus ;)

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 juli 2024 04:29]

ietsje meer dan redelijk recent,
sinds 2006
;)
Want? Moet een Tweaker dan perse aan Linux zitten? Ik ben toch echt een 'tweaker' maar gebruik ook gewoon Windows. Simpelweg omdat ik niet ver kom op Linux wat betreft werken met industry-standards op het gebied van videobewerking, fotobewerking, 3d-modeling en meer van dat soort zaken. Daarnaast game ik zo nu en dan en ook op dat gebied loopt Linux nog flink achter op Windows.

Vrije keuze wat betreft OS op een laptop zou wat mij betreft overigens wel meer mogen, maar het punt is dat 9/10 kopers toch standaard voor Windows gaat want 'dat andere' kennen ze niet. Voor die kleine groep die keuze wil hebben is het denk ik niet rendabel genoeg om andere OS'en aan te bieden.
Het is ook jammer dat vrijwel alle smartphones met Android geleverd worden.
En ja, met Windows kun je meer tweaken dan menigeen hier op tweakers.net ooit zal doen.
Dus de reden voor een ander OS 'om te tweaken' zie ik niet echt.

Hoe zie je dan smartphones en tablets op tweakers.net? Die zouden we dan niet 'mogen gebruiken' omdat daar bijna helemaal niets aan te tweaken is?
Veel Linux gebruikers zullen ook Windows ernaast gebruiken denk ik.
OS X gebruikers zullen dat minder vaak doen.
Veel Linux gebruikers zullen ook Windows ernaast gebruiken denk ik.
OS X gebruikers zullen dat minder vaak doen.
Het aan de gebruiker. Maar de niet gamende (commerciële niet Linux games) Linux gebruiker heeft geen enkele noodzaak om nog Windows te gebruiken. Ik ken er behoorlijk veel.
Binnenkort zal dankzij Steam op Linux ook voor de gamende Linux gebruiker geen Windows meer nodig zijn.

Thuis hebben we een PC puur en alleen voor de spellen voor de rest is alles Linux (openSUSE) "only".
Zodra er voldoende Linux Steam spellen zijn zal deze PC ook geen Windows meer draaien.
Niet alleen voor games draaien mensen nog windows naast linux, het kan ook goed zijn dat je op je werk applicaties gebruikt die windows only zijn.

Wat betreft het besturingssysteem van mijn volgende computer zal het ook om een linux variant gaan, maar mijn volgende computer wordt zeer waarschijnlijk dan ook een thuis servertje.
Als PC zal het waarschijnlijk een windows versie worden, maar welke ligt aan het moment zal waarschijnlijk nog zeker 3 jaar duren voordat ik een nieuwe aanschaf en ik over het algemeen dan pas een nieuw OS gebruik. Windows wordt het omdat ik nog veel games speel die niet op linux draaien en om de gewenning. Wie weet is dat ook wel veranderd tegen die tijd.
Ik probeer onder linux altijd eerst met wine aan de praat te krijgen voordat er naar windows geboot wordt.
Help me even... waarom prefereer je voor thuis een Linux OS boven windows?

Ik heb al aardig wat Linux OS'sen gedraait maar in mijn ogen komt er werkelijk geen enkele variant ook maar in de buurt van de gebruiksvriendelijkheid van windows. In mijn ogen kun je programmas als open suze en ubuntu vergelijk met de DSM software van synology. Het is net of je niet daadwerkelijk in een OS aan het werken bent maar in de web based OS.

Het kan aan mij liggen maar als ik windows gebruik dan heb ik echt het gevoel dat ik in het OS zit. Ik vind persoonlijk de Linux OS'sen een zooitje. Maar dit is erg smaak gebonden
Dat probleem heb ik nou juist met windows acht; alsof ik in een webapplicatie zit, gevangen in een programma fullscreen. Ik heb al aardig wat windows versies gedraaid (allemaal), maar blijf windows toch altijd een zootje vinden. Ik vind het altijd maar een beetje 'Fisher-Price'-kwalitiet; drivers downloaden van internet, scannen op virussen, malwarescanners, ongewenste toolbalken in de browsers, defragmentern, etc. etc. Als een auto zoveel onderhoud nodig had, zou ieder willekeurig iemand zo'n ding aan de kant van de weg laten staan. Natuurlijk, als je met een computer kunt omgaan en je bent voorzichting kun je deze problemen voorkomen. De gemiddelde Windows gebruiker zit hier gewoon mee opgescheept en dat is een feit. Maar dat is erg smaak gebonden natuurlijk. :+

Even serieus; elk OS heeft z'n voordelen en gebreken. WIndows is prima voor op kantoor en illegaal gebruik (http://tweakers.net/nieuw...k-microsoft-software.html) (en spelletjes thuis,.. nu nog), OS X voor mediaproductie en FOSS besturingsystemen (GNU/Linux, BSD's) zijn meer voor de ervaren gebruiker die zelf wil bepalen wat een computer doet. "Ieder nadeel heb zijn voordeel".
Dat probleem heb ik nou juist met windows acht; alsof ik in een webapplicatie zit, gevangen in een programma fullscreen.
Daar kies je dan zelf voor, want Windows 8 heeft gewoon nog een desktop, en alle desktop-software voor eerdere versies werkt daar nog prima op. Je kunt dus kiezen of je iets als IE of Skype op de desktop of in de Modern UI wil gebruiken.
drivers downloaden van internet
Dat gaat al JAREN automatisch via Windows Update, zodra het systeem nieuwe hardware detecteert. In linux is dat niet anders: (nieuwe) drivers worden daar ook uit een online repository gedownload.
scannen op virussen, malwarescanners
Dit geldt voor ieder OS.
ongewenste toolbalken in de browsers
Wederom, niet een OS-specifiek ding. Ongewenste dingen kunnen op ieder OS geinstalleerd worden.
Ligt er verder ook maar net aan wat je 'ongewenst' vindt.
defragmentern
Ook dit is niet OS-specifiek. Fragmentatie is een universeel probleem op ieder systeem waar bestanden aangemaakt, verwijderd en aangepast kunnen worden.
Hooguit wordt bij aanhangers van bepaalde OS'en ontkend dat het probleem bestaat, dat maakt nog niet dat dat ook zo is.
Mag ik vragen wat jij met je PC doet? Ik heb op dit moment Elementary OS draaien naast Windows 7.

Ik gebruik Elementary OS voor dagelijks gebruik. Het ziet er erg goed uit en het werkt erg soepel. Toch moet ik bekennen dat de software beschikbaar voor Linux matig is vergeleken met Windows. Als ik veel schoolwerk moet doen wissel ik toch naar Windows. Word en PP zijn superieur aan de openoffice/libreoffice alternatieven.

Bovendien betrap ik mezelf erop dat ik vaak de terminal moet gebruiken. Dat is voor mij geen probleem maar vriendin/huisgenoten haken dan al af. Dat schiet niet op.

Ook de zeer matige implementatie van Flash in Linux is irritant. Ik kan geen flash video kijken zonder dat mijn laptop begint te draaien als een gek. Al is het een 480p filmpje.

En zo komen we tot de conclusie waar (bijna) iedereen op uitkomt: Linux is beter dan Windows. Maar op Windows werkt alles net wat beter. En ik weet dat dit het kip en het ei verhaal is, maar je OS kan nog zo goed zijn: je hebt een OS om programma's in te draaien.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 23 juli 2024 04:29]

Ik heb het eerste half jaar ook windows nog geïnstalleerd gelaten en uiteindelijk 1 of 2 keer naar geboot. Daarna heb ik het er maar afgegooid en 100% voor linux (fedora) gegaan.

Ik speel ook regelmatig een game, tegenwoordig zijn dat al af en toe native linux games en anders moet het via wine. Als een game niet goed draait onder wine laat ik het gewoon links liggen. Af en toe heb ik dan wel iets van "damn, dat zou ik toch wel willen spelen", maar speciaal daarvoor windows installeren zie ik toch nog minder zitten.
Waar zou ik Windows voor nodig hebben als ik Linux heb?
Ik ben zowel thuis als op het werk volledige Linux gebruiker, en dat bevalt mij erg goed.
Gamen doe ik vrijwel niet, en speel anders alleen Linux compatibele games via Steam.
Momenteel draai ik nog Windows 7 (x64), maar Windows 8 én 9 ga ik sowieso overslaan. Heb een maand met Win 8.1 zitten te stressen, dus daar ben ik helemaal klaar mee. Van Win 9 verwacht ik verder ook niks bijzonders; Microsoft zal beslist voort gaan borduren op het Windows 8(.1) principe. Misschien dat ze wat meer desktoponderdelen terug brengen, maar wat mij betreft is dat "too little, too late".

Ik vraag me sowieso af of ik nog veel gebruik blijf maken van een traditionele computer. Mijn Zotac ZBox AD02 die momenteel nog gebruikt wordt voor muziek, video en internet zal binnenkort enkel nog voor media worden gebruikt. Mijn hardware gaat er dan zo uitzien :

- Zotac ZBox AD02 (AMD E-350 / 8GB RAM / 320GB HDD) -> OpenELEC Mediacenter (Linux)
- Apple iPad Mini Retina (Apple A7 / 1GB RAM / 16GB SSD) -> iOS
- Oppo Find 7 (SD801AC / 3GB RAM / 32GB ROM / 128GB m-SDXC) -> ColorOS (Android 4.3)
- Oude zelfbouw PC (P4-2,8GHz / 2GB RAM / 320 GB HDD) -> Linux Mint (enkel voor LibreOffice)
- Playstation 3 + Playstation 4 -> Games (Sony OS)
- D-Link DNS-325L (x2) -> NAS Opslag (4 HDD's)

Dus nee, ik heb binnenkort niks meer in huis waar iets van Microsoft op draait. Die behoefte is er ook niet. Voelt ergens ook wel lekker na die vele jaren van Windows ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 juli 2024 04:29]

Stressen met windows 8.1? Wat is er allemaal mis mee dan? Met wat kleine aanpassingen is het een prima besturingssysteem.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 04:29]

Mensen willen geen kleine aanpassingen. Mensen willen iets wat out of the box werkt.
Nog geen Windows 8 of 8.1 installatie gehad die niet out of the box werkte. Wat mij vooral op viel was dat het eigenlijk zo smooth overal op installeerde zonder het geklooi van XP, Vista en in sommige gevallen Windows 7 met storage, video en netwerk drivers.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 23 juli 2024 04:29]

Het werkt ook gewoon out of the box, maar op een paar punten net iets anders. Helaas vinden sommige mensen dat eng/moeilijk/lastig en die schieten dan in de stress.
Stressen? Dat is ook wat overdreven zeg. Alleen omdat je geen lijsten meer hebt? Maar dat ze nu het schermvullend hebben gedaan en je proberen aan te sporen de zoekfunctie te gebruiken die je ook in de meeste Linux Distros gebruikt om grafische dingen te starten "Eerste paar letters plus enter.. klaar!".

Ja ik ga even door je post historie heen om te kijken waar jij je cijfers vandaan had inverband met die prestaties die je eerder noemde. Ben wel benieuwd naar de set up, en drivers die dat halen namelijk.
Ik draai nu Debian op mijn laptop, maar ik denk dat ik binnekort Arch Linux ga installeren. Ik heb 't nu in een VM draaien met KDE, en dat werkt geweldig :)

PACMAN ftw _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Eloy op 23 juli 2024 04:29]

yaourt uit AUR effe compileren. Da's pacman on steroids :P. Krijg je ook alle AUR packages te zien en die compileren en installeren dan zoals de standaard packages.
Oh, kan je dan AUR packages installeren met Pacman? Ik dacht dat je dat alleen kon doen met Yaourt :P
Ik blijf mij echt verbazen over mensen die enthousiast zijn. Bedrijfsmatig ben ik 'gedwongen' om met ArchLinux te werken en enkele productiemachines te beheren. Ik wordt er zeer verdrietig van. Upgrades overschrijven alle zooi maar gewoon.

Voorbeeldje: PostgreSQL database. De PGROOT hebben wij veranderd. Dit kan je in de bijbehorende SystemD launchfile aanpassen. Echter, na elke upgrade van de package wordt dit bestand zonder pardon overschreven en start de PostgreSQL server niet meer omdat hij geen databestanden kan vinden. 8)7

Voorbeeldje 2: De package 'filesystem' wil na elke upgrade /etc/passwd overschrijven. Godzijdank gebeurt dit niet automatisch maar komt er een /etc/passwd.pacnew tevoorschijn, maar dit is toch wel een van de bestanden die je nooit zou willen upgraden op een draaiend systeem.

Voorbeeldje 3: Een migratie van upstart naar systemd plotseling doorvoeren zonder geautomatiseerd de benodigde configuratie-updates te begeleiden. 8)7

Voorbeeldje 4: De bootmanager volledig deinstalleren vanwege een vermeend package-conflict (onterecht) 8)7

Voorbeeldje 5: Een vastgelopen upgrade waarbij /bin vervangen zou moeten worden door een link naar /usr/bin en /run door een link naar /var/run dankzij packages die nog bestanden in de oude locaties hebben, maar vervolgens met de meest idiote user-contributed scriptjes moeten gaan werken om deze packages te lokaliseren en up te graden 8)7

Het is echt een complete hel om met ArchLinux te werken IMO, en ik zou het nooit voor een van mijn eigen machines overwegen. :X
Volgensmij is het met Arch Linux ook niet echt de bedoeling om het bedrijfsmatig te gebruiken op servers/productiemachines (Alhoewel ze zeggen dat het kan, archlinux.org draait er op, is het waarschijnlijk niet de beste keuze).

1. Dat lijkt me een bug, Arch levert altijd het nieuwste van het nieuwste, en dat is niet altijd handig voor servers ;)
2. Idem.
3. Dat is inderdaad redelijk idioot.
4. |:(
5. Het verbaast me eigenlijk niet dat zoiets misgaat. Als er tijdens de migratie een executable word aangeroepen dan is deze ineens weg :P Maar ik vind het verder een goede beslissing van Arch om die mappen samen te voegen, maar misschien hadden ze beter de bestanden 1 voor 1 kunnen verplaatsen, en dan ieder bestand in /bin vervangen door een symlink, en als dat klaar is van /bin een symlink maken.

Maar deze voorbeelden weerhouden me er niet van om Arch te gaan installeren op mijn laptop. Mijn servertjes blijven uiteraard Debian Stable ;)

[Reactie gewijzigd door Eloy op 23 juli 2024 04:29]

1. Heb ik geen ervaring mee

2. Dit hoeft nooit overschreven te worden, er zijn zelfs maatregelen genomen zodat de machine altijd kan blijven draaien, zie https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?pid=1423019#p1423019

3. Er stond een migration guide van SysVinit/initscripts naar systemd in de wiki, die is verwijderd nadat Arch definitief over was gegaan op systemd. Zie hier een oude snapshot van de wiki page waar de guide staat: https://wiki.archlinux.or...om_SysVinit.2Finitscripts

4. Tja, dat is inderdaad een nadeel aan bleeding edge rolling release distros. Even kijken voor de bevestiging is zeker aan te raden. De installatie kan natuurlijk altijd geforced worden als je zeker bent van je zaak.

5. https://www.archlinux.org...ring-update-intervention/
Het updaten ging bij mij prima, en aan de kant van de PKGBUILDs is het ook vrij soepel gegaan geloof ik.

Dat neemt echter niet weg dat ik niet Arch zou gebruiken op een productiemachine die stabiel moet draaien. Het is nu eenmaal een bleeding edge rolling release distro.
Ik twijfel nog een beetje tussen windows 7 of 8. Het verschil is volgens mij niet zo gek groot. Afgezien van de nieuwe interface, zijn er dingen die ik echt ga missen in Windows 8?
ClassicShell erop en het is nagenoeg gelijk aan Windows 7. Thuis heb ik 7 en op het werk 8.1 maar het verschil merk je nauwelijks. Het grootste verschil in Windows 8 is de Metro-interface en die heb je niet meer nodig als je ClassicShell installeert.

Ik ben overigens fan van Metro en ben in dat opzicht heel tevreden met m'n Lumia, maar op een PC met muis en toetsenbord vind ik het niet lekker genoeg werken.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 23 juli 2024 04:29]

Ik gebruik classic shell idd al. Maar als ik zo Windows 8 op Windows 7 laat lijken, wat is dan nog de toegevoegde waarde van Windows 8? Dat is een beetje mijn vraagstuk.
Een hele waslijst. Maar dat antwoord kan je zelf ook op het internet vinden.
Een veel betere task manager.
Verwijderd @onok19 juni 2014 13:32
Het is lichter, heeft betere taakbeheer, langer ondersteuning (ook voor DirectX) en start sneller op. Paar dingetjes, maar het heeft zeker wel meerwaarde. En omdat het bijna hetzelfde is als 7 met ClassicShell is er geen reden om niet over te stappen als je de keuze hebt tussen 7 en 8.
, wat is dan nog de toegevoegde waarde van Windows 8? Dat is een beetje mijn vraagstuk.
Mijn vraagstuk is vooral ¨Waarom nu nog windows 7 gaan kopen en Classic Shell toepassen als dat ook in win 811 kan en deze een duidelijk langere support heeft dan 7.¨

De basisondersteuning voor 7 eindigt komende januari reeds. En de verkoop in a.s. oktober.
ik hoop op een windows 9 versie zonder modern-ui en zodat de inconsistentie van het windows 8 opgelost wordt. high dpi problemen waar ik nu tegen aanloop in windows 8 zullen dan vast ook wel opgelost zijn.

hopelijk luistert microsoft nu eens echt naar gebruikers en komen ze met een pure "desktop only" versie voor zakelijk gebruik.

linux is voor mij geen optie want geen adobe apps en ms office.
os-x is voor mij een te duur alternatief: een macbook pro is nog steeds bijna 2x zo duur als een vergelijkbare windows machine

kom op microsoft: stop met het spelen met die tegeltjes en aan het werk :P
hopelijk luistert microsoft nu eens echt naar gebruikers en komen ze met een pure "desktop only" versie voor zakelijk gebruik.
Niet geheel on-topic maar hier ben ik het grotendeels mee eens. Wat W8 mist is een "work edition". Niet zozeer omdat de tegeltjes contra-productief zouden zijn (hell ik vind ze productiever voor mij persoonlijk) maar omdat Annemie Janssens van het secretariaat er niet mee overweg kan en het daar absoluut niet nodig is. Voor thuis gebruik zijn de tiles leuk en voor mensen die er genoeg van kennen om het zelf te organiseren het blijft mij verbazen hoe weinig pc vaardigheden sommige mensen toch hebben ook maar een All-work-no-play versie zou het compleet maken. De voordelen van W8 (betere explorer, net dat beetje snappier) zonder de "nadelen" (persoonlijk niet mee eens dat het start scherm slechter is integendeel maar op het kantoor kan het gemist worden voor de minder IT bekwamen).

Alleen vrees ik dat het dan het einde van de tiles zou zijn en ik vind ze toch wel echt handig. Zelfs profesioneel. Laten we hopen op een gulde middenweg (keuze bij de installatie tussen tiles of het antieke menu)
true, ik hoop idd ook dat de keuze bij de gebruiker komt te liggen.
Heb liever dat ze "desktop" wegstoppen als app op het startscherm, net als MS-DOS nu weggestopt is in het startmenu in windows 7. Maar dan wel dat ze een optie toevoegen om bij opstarten naar desktop te booten. Lijkt me vrij simpel op te lossen. En zo kan je ook op een tablet nog van desktop modus gebruik maken. 2 versies maken van windows 9 lijkt mij enorm onverstandig. Sterker nog, ik hoop dat windows 9 of opvolger ook op smartphones gaat draaien. Intel chips zijn al vrij krachtig en zuinig en ze zijn al hard op weg om verder te verbeteren. Zie dat zeker mogelijk worden in de toekomst. Zeker als ze windows 9 nog eens lichter en sneller maken dan windows 8.
Heb liever dat ze "desktop" wegstoppen als app op het startscherm, net als MS-DOS nu weggestopt is in het startmenu in windows 7. Maar dan wel dat ze een optie toevoegen om bij opstarten naar desktop te booten. Lijkt me vrij simpel op te lossen.
Dit is de huidige situatie zoals je die hier omschrijft of mis ik iets?
Omdat ik nog niet weet wat Windows 9 gaat brengen, neig ik nu nog naar een multiboot met Windows 7 en OpenSuse. Windows 8 gaat het voor mij in elk geval niet meer worden.
Windows 8 gaat het voor mij in elk geval niet meer worden.

Omdat?
Ik ben een van de weinige mensen die Vista niet zo heel slecht vond. Jah hij is logger dan Windows 7, maar destijds een verbetering t.o.v. Windows XP.

Maar Windows 8 is echt totaal ruk. Full-screen app als ik even naar de instelling iets moet veranderen? Tablet vriendelijke beginscherm, op mijn laptop/monitor zonder touchscreen?

Ja er zijn programma's zoals stardock en classicshell, maar het fullscreen kon ik niet omheen. Dat was en bleef heel irritant, ik kan er echt niet tegen dus heb ik het weer snel weggehaald.
..Full-screen app als ik even naar de instelling iets moet veranderen?
Welke Windows 8 versie heb jij ?

(2 Er is boot to desktop )
Windows 7, als ik de keuze heb. Maar meestal krijg je Windows 8 door je strot geboord, ook op pc's waarop dat helemaal geen sense maakt. Maar los daarvan, Windows 7 dus.

Windows 9 wordt wrs Windows 8 in het kwadraat (en niet op een goeie manier), MS kennende. Maar MS kan ook hele goeie dingen maken, dus ik geef ze nog even het voordeel van de twijfel, zolang we nog nul komma niks erover weten.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 23 juli 2024 04:29]

Waarom maakt windows 8.1 geen sense op pc's? Met ClassicShell en een paar kleine instellingen is het net zo te gebruiken als windows 7, en dan krijg je ook nog eens de verbeterpunten van 8.1 ten opzichte van 7.
Alleen met ClassicShell wordt het bruikbaar. Maar ik hoef verdorie toch geen software te gaan installeren om van een OS een normaal desktop OS te maken? ClassiCshell is niet zoals multimonitor-software een uitbereiding op bestaande features, het is een stuk software om Microsoft's ultrafaal ongedaan te maken.

Los daarvan, ik wil al die Metro apps helemaal niet. Ik gebruik het niet. Nu niet, en nooit. Je kunt ze niet verwijderen. Je kunt er niet voor kiezen om Metro niet te installeren. Het wordt keihard door je strot geramd. En dat, om praktische én principiële redenen, is fout.
Nee die startmenu's verkloten windows 8. Bepaalde toetsen raken in de war, waardoor er allerlei toetsencombinaties afgaan wat niet de bedoeling is. Ik zie allemaal klachten over w8 en dan met name over die rare toetsencombinaties en die komen allemaal door zo'n halfbakken startmenu vervanger.
Ik heb nu al 8.1.1, volgende logische stap zou dus Windows 9 zijn. :)
En waarom is dat logisch?
Nu al ontevreden over 8? Blind voor 9 gaan vind ik dan niet logisch.
Heeft 8 nu al zijn geld opgebracht? Blind hopen dat 9 nog beter wordt is vrij onlogisch.

Ik heb ook Windows 8, maar het is voor mij een kleine kans dat het W9 wordt. Het gaat me sowieso erg snel, dus ik vind niet dat ik nu al naar een nieuw OS moet kijken.
Ik kijk echter wel naar Linux, want dat werkt gewoon lekker snel en efficiënt. Ik denk dat ik voor de meeste taken overga op Debian of ArchLinux en W8 hou voor games en werk.
Ben zelf een type dat altijd het nieuwste van het nieuwste wil hebben, hij wellicht ook :)

Zal toegeven, heb het een maand uitgehouden met de Modern UI en heb Start8 geïnstalleerd, maar in die vorm is Windows 8 voor mij drie keer beter dan Windows 7. Ziet er strakker uit, heeft meer functies, noem maar op.
Start8 is toch alleen voor als je de nieuwe sneltoetsen nog niet kent? :+
https://www.youtube.com/watch?v=wi8NpwiEuzc

Draai zelf ook 8.1 update 1 en gebruik de 'start'-knop nooit.
In alle eerlijkheid gebruik ik nu het afgelopen half jaar Windows 8 (op een laptop) en de irritante swipes blijven irritant. Het OS loopt soepel en sinds het startmenu terug is een stuk overzichtelijker maar waarom er nog steeds geen box is om te checken om die swipe ongein uit te zetten begrijp ik niet.

Waarschijnlijk ben ik dan maar een ouwe lul die moeiijk kan veranderen maar ik zie weinig tot geen meerwaarde aan de nieuwe interface van Windows 8. Innovatief zijn is leuk, maar schaar je dan maar achter Apple, qua OS iig.
Taskbar, properties, navigation..
Helaas, maar het is niet dat ik niet al van alles heb geprobeerd. Ik gebruik voornamelijk de touchpad op m'n laptop en het is toch echt vrijwel onmogelijk om (bijvoorbeeld) de charmsbar uit te zetten.

Hoedanook, afgezien van de (voor mij) geringe snelheidswinst van Win8.1 zou ik voor gebruikersgemak dolgraag terug stappen naar Win7, jammer dat ik aanvankelijk voor Win8 heb gekozen. Weinig hoop voor Win9, maar ik blijf het zeker in de gaten houden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.