En, ga jij de iPad 2 kopen?

Apple heeft de iPad 2 uitgebracht. Het model heeft twee camera's en is dunner en sneller. Genoeg om jou over te halen tot aanschaf over te gaan?

Ik moet helemaal niks van tablets hebben.
31,8%
Tablets zijn leuk maar ik moet niets van iPads hebben.
23,4%
Ik twijfel nog.
12,5%
Ja, die komt hier wel in huis.
10,7%
Ik heb al een iPad en daar houd ik het bij.
10,1%
Ik ga toch maar een andere tablet aanschaffen.
5,6%
Ik ga nu de oudere versie kopen.
3,9%
Mijn mening lees je in de reacties.
1,9%

Aantal stemmen: 27.325. Deelname gesloten op 25-03-2011 17:23. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (196)

196
194
89
2
0
62
Wijzig sortering
Ik vind die dingen eigenlijk vrij onzinnig.. Ik heb een goede PC en een goede laptop, meer heb ik niet nodig. Ik vind de dingen veel te hoog geprijsd en een te hoog gadget gehalte hebben. Zeker, er zijn nuttige toepassingen te verzinnen, maar ik vind het vooralsnog een veel te hoog 'kijk-mij-eens-met-mijn-tablet' gehalte hebben.
Veel te hoog geprijsd :?

Vergeet niet dat er een verschil is tussen veel geld en duur.

De iPad is zeker niet duur, maar als jij er geen nut voor kan bedenken dan kan ik me voorstellen dat je het te veel geld vindt :)
Ik vind de iPad juist wel (te) duur: er zijn genoeg alternatieven die hetzelfde kunnen en minder kosten (waaron alternatieve tablets, netbooks en smartphones). Dat is ook logisch, want bij Apple betaal je ook voor imago en design.

[Reactie gewijzigd door Xirt op 31 juli 2024 07:17]

Welke alternatieve tablets zijn dit dan? Ik heb vorige week even de Toshiba Folio in de hand gehad. Kost 390 euro (meer dan een iPad 1 na de prijsverlaging) en heeft de kwaliteitsbeleving van een goedkoop stuk plastic kinderspeelgoed terwijl de GUI niet zo goed is afgewerkt als bij de iPad en het scherm een crappy beeldkwaliteit heeft, vooral vanwege de beroerde kijkhoek. De Samsung Galaxy Tab en de WeTab zijn ook duurder dan de iPad 1, waarbij ik in ieder geval uit eigen ervaring kan zeggen dat de WeTab een lachwekkend slecht product is. Je kunt veel zeggen van de iPad maar niet dat de basisversies duur zijn in vergelijking met de concurrentie. Steve pakt wel wat van zijn marge terug op de 32GB en 64GB uitvoeringen maar ik denk niet dat hij veel verdient op de basis iPad.

Verder is er nog de overweging tussen Steve's walled garden met 65.000 iPad-apps of de 'vrijheid' van Android om elke app te mogen installeren waarbij er helaas bijna geen dedicated apps zijn voor Android-tablets. Een non-tweaker kiest dan zonder twijfel voor de iPad.

Netbooks / ultraportables en tablets zijn verschillende apparaten. Ze bieden deels dezelfde functionaliteit maar zijn niet geheel vergelijkbaar. Voor browsen op de bank is een tablet een fijner apparaat dan een netbook. Ik moet wel zeggen dat ik mijn iPad niet veel meer gebruik sinds ik een MacBook Air 11 inch heb. Die is bijna net zo snel wakker als een iPad en als ik eens de behoefte heb om een stukje tekst te tikken gaat dat een stuk sneller op een fysiek toetsenbord dan op een virtueel toetsenbord.
Die vergelijking is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk. honeycomb is nog nauwelijks in de markt. Om dan een vergelijking te trekken met een platform waar al een jaar voor ontwikkeld word zal je qua apps altijd lager uitkomen.
Neemt niet weg dat ik nu wel voor een iPad ga kiezen. Honeycomb moet eerst maar eens een beetje landen voordat het interessant word.
Plus met Honeycomb zit je nog met de content die gewoon nog nauwelijks met tablet support bestaat. Android 'uitrekken' is leuk, maar een tablet versie is gewoon een eis en als die er dan eindelijk is moet de content nog komen..

iOS is een touch-OS, niet slechts een of ander smartphone-OS, en hoewel smartphone-Apps wel geschaald worden voor het iPad scherm, is er ook steeds meer tablet (iPad) content. Dat maakt het een van de betere keuzes, om dat je er ook gewoon meteen mee aan de slag kan gaan. Flash mist niemand die serieus aan de slag gaat, en een beetje internetten.. nouja, daar koop je geen iPad voor, want dat kan je overal wel mee doen.
Los van dat er inderdaad nog niet echt een duidelijke concurrent is, zou het wel eerlijk zijn om een iPad 2 tegenover een concurrent te zetten. Zeker aangezien de meeste concurrenten (muv HTC met de Flyer) dualcores inzetten.

Daarnaast gaat het nu pas echt beginnen, Apple heeft de eerste slag dik gewonnen en een voorsprong genomen bij de tweede. Maar deze is nog niet over. Vanaf het moment dat Honeycomb uit is en de eerste echte Android tablets (de pre Honeycomb releases werden sowieso afgeraden) op de markt komen komt het moment om echt de balans op te maken. Juist nu ze echt dichtbij beginnen te komen denk ik dat mensen het aandurven om nog even de hand op de knip te houden.
Maar ook voor de Android tablets gaat vooralsnog op dat de releaseprijzen niet mild zijn. Wel zie je dat er aardige kortingen mogelijk zijn, zoals recentelijk met de Xoom (25%). Alleen zie je daar nog wel de alles of niets aanpak. De basis versie (WiFi only, 16GB, ..) zoals bij de iPad ontbreekt nog.
Ik zal waarschijnlijk nooit een iPad kopen vanwege de afgeschermde appstore. Maar 1 ding geef ik onmiddelijk toe: Het was al lastig genoeg om voor de iPad een alternatief te vinden die ook maar in de buurt kwam met specs, prijs, formaat en afwerking, maar met de iPad 2 is er op dit moment helemaal geen concurentie die in de buurt komt.
Ik zal waarschijnlijk nooit een iPad kopen vanwege de afgeschermde appstore.
Mee eens. Zelf ben ik niet geinteresseerd in welk product van Apple dan ook en te zien aan deze poll zijn er gelukkig veel tweakers die er hetzelfde over denken. Het is gewoon een vervelend bedrijf die teveel restricties oplegt aan klanten, developers en uitgevers.

Een goede zet van Apple om nu met een opvolger te komen. Als ze niets hadden gedaan, had Android ze na de eerste wave van Android tablets weggevaagd.
Nu moet ik het nog zien.

Ik ben het er echter niet mee eens dat er geen alternatieven zijn, die zijn er wel. Het barst van de goedkope chinese alternatieven en bijv. Archos tablets (zoals Archos 101 internet tablet)
Kwalitatief misschien nog niet op alle vlakken het gewenste niveau, maar alle waar naar zijn geld, daar zijn de kosten dan ook naar. Het ligt er maar helemaal aan wat je met je tablet wilt doen. En vrijwel alle Android tablets hebben USB, ook de hele goedkope.

[Reactie gewijzigd door Thlinx op 31 juli 2024 07:17]

Ik zal waarschijnlijk nooit een iPad kopen vanwege de afgeschermde appstore. ...
Ik ben het met je eens dat die afgeschermde appstore erg vervelend is. Maar door de ipad te jailbreaken krijg je ineens alle mogelijkheden die het apparaat tot een ware zegen maken.
Dankzij de jailbreak heb ik geen last meer van de afgeschermde appstore en iTunes, heb ik een mooie firewall app (die je niet in de appstore kunt vinden) en kan eenvoudig via SSH bestanden van en naar de iPad kopiëren.
Ik zal waarschijnlijk nooit een iPad kopen vanwege de afgeschermde appstore.
Ik zal waarschijnlijk nooit een tablet kopen als er geen afgeschermde appstore is.
Want ik heb geen zin om alles constant te controleren. Ik heb daar geen tijd voor en daar koop ik mijn apparaten niet voor. Prima als mensen hun computers en tablets als 'doel' zien en er graag mee spelen, maar ik wil er mee werken, het is gewoon een middel. En dan is het erg fijn als een bedrijf gewoon alles screent voordat ik er naar ga kijken.

Die 'vrijheid' waar iedereen om huilt bestaat niet, ook bij Android niet, want de software moet door iemand geprogrammeerd worden, en dus ben je van die persoon afhankelijk, store of geen store. De enige mogelijkheid om 'vrij' te zijn met digitale apparatuur is kunnen programmeren, maar als je dat kan, dan maakt het geen kak meer uit welk platform je neemt, om dat je er toch wel je eigen software voor kan maken.
Wat die je dan op 'tweakers'.net? :)
Valide overwegingen, maar:
  • Daar heb je toch niet voor nodig dat je niet buiten de app store om iets kan installeren? Wil je niet buiten de gebaande paden, dan hou je je gewoon bij de gecontroleerde App Store van de fabrikant. Wil je dat wel, dan zou je iets anders kunnen kiezen.
  • De app store van de fabrikant biedt geen garanties. Ze controleren wel, maar je hoort toch dat er nog wel eens iets tussen de mazen door glipt.[/i]
De vrijheid bestaat er in dat je zelf keuzes kan maken, niet perse dat je zelf alles moet kunnen maken.
Het eerste apparaat dat net zoveel gebruiks ervaring geeft voor dezelfde prijs moet ik nog tegenkomen hoor. Natuurlijk zit er geen USB/SD aansluiting op, maar daar staat tegenover dat je zonder problemen 10 uur ermee kan werken, app store hebt met enorm aanbod, groot/goed scherm, goede interface, etc..
Ik vind de iPad juist wel (te) duur: er zijn genoeg alternatieven die hetzelfde kunnen en minder kosten (waaron alternatieve tablets, netbooks en smartphones). Dat is ook logisch, want bij Apple betaal je ook voor imago en design.
Ik zie je graag een paar voorbeelden noemen van tablets die:
- Minder kosten (om 't makkelijk te maken, mag 't ook evenveel zijn)
- Een even hoge bouwkwaliteit hebben
- Een even goed multi-touch, capacitative scherm hebben
- Überhaupt een IPS scherm hebben
- Evenveel battery life hebben
- Even goed afgewerkte software hebben (en komt níet aan met android, want dat is niet even goed afgewerkt als iOS;)
- Evenveel third-party apps beschikbaar hebben.

Oh. En pluspunten voor als 't ding niet lelijk is, want dat is nog een ander probleem dat veel fabrikanten hebben.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 31 juli 2024 07:17]

Alles hoeft toch niet beter te zijn en ook nog is goedkoper? HIJ vindt dat er voor HEM gewoon tablets zijn waar die even veel of meer mee kan voor minder, jij weet niet of hij waarde hecht aan IPS bijv... Leuk dat JIJ dat eist, maar hij zegt niet dat er voor JOUW een tablet is die beter is als de iPad :) (lezen mensen hier nog wel is?)

Die laatste opmerking van hem, tja.... Maar de rest is gewoon hoe hij er tegen aan kijkt, waarom moet hij dan jouw overtuigen van ze eigen mening? WHY?
notion ink adam.

Heeft zelf veel langeren battery life beter scherm.
En ik vind android beter afgewerkt dan IOS maar dat is een mening van mij
Ding is er nog steeds niet, toch?
Dat is ook logisch, want bij Apple betaal je ook voor imago en design.
Welke is goedkoper en kwalitatief even goed? De Xoom? De Samsung Galaxy Tab? De tablet van HP of die van LG?

Ja, je kan wat chineze meuk halen met een resistief scherm voor een kleinere prijs inderdaad...
"Ja, je kan wat chineze meuk halen..."

Waar denk je dat Apple haar onderdelen laat maken :P ? Dat gedoe met die zieke Chinese arbeiders al vergeten? Apple maakt hoogstwaarschijnlijk de software zelf, maar al de rest?
Samsung Tab?

Of heeft Samsung tegenwoordig een "beter" imago en design dan Apple?
@060:
Ik vind de iPad juist wel (te) duur: er zijn genoeg alternatieven die hetzelfde kunnen en minder kosten
Dan zou ik graag van jou een lijst krijgen met deze apparaten!

Apple verdient weinig op de iPad. Dat komt omdat Apple geld wil verdienen via de Apps. Dus eigenlijk net zoals HP en Canon met hun printers, die printers krijg je vrijwel gratis, ze verdienen geld met inkt.

Echt, zo'n goede tablet als een iPad (de 16 GB wifi versie dan; op de andere modellen wordt wel verdiend) wordt met een erg lage marge verkocht, de iPad 1 16GB wifi zit tegenwoordig zelfs onder de kostprijs.
Daar moet je denk ik overheen stappen. Dat was in het 'begin' met smartphones ook zo.

Ik overweeg een tablet op het moment dat er Office mee kan gebruiken (en dan heb ik het niet over ThinkFree of dat soort half-bakken editors.). Dan zou het in principe een vervanging van m'n laptop kunnen worden.

Draadloos toetsenbordje erbij en klaar!
Misschien heb je gelijk, maar ik stel denk ik gewoon te hoge eisen aan mijn PC in vergelijking met een tablet. Ben veel bezig met audio/video bewerken en dat gaat natuurlijk niet lukken met een tablet.

Aan de andere kant heb ik ook een HTC HD2 smartphone, heb er android op gezet en dat ding is bijna een tablet _/-\o_ . Het 'gat' is voor mij te klein zegmaar :)

Maar inderdaad, voor Office werk en een extern toetsenbord: why not :*)

[Reactie gewijzigd door jick op 31 juli 2024 07:17]

Verwijderd @jick6 maart 2011 16:12
Ben veel bezig met audio/video bewerken en dat gaat natuurlijk niet lukken met een tablet.
Hangt er maar net vanaf naar wat voor tablet je kijkt... Mijn Fujtisu tablet-pc heeft daar geen enkel probleem mee. Dat is gewoon een volwaardige pc, plus dat hij ook als tablet werkt. Maarja... dan is ie natuurlijk wel iets zwaarder dan zo'n iPad.
En een Fujtisu tablet-pc, met Atom of een andere niet-desktop geschikte processor, met daarop wel een desktop OS, is een stuk trager dan een tablet met een compact en licht mobiel OS. En vergeet de accuduur niet, die is stukken minder. Het lijkt leuk, maar het hoofddoel van een tablet, portable zijn, is erg beperkt met een Fujtisu tablet-pc!
Maar een tablet is eigenlijk ook niet de formfactor om aan volwaardige content creation te doen. Het is eerder om beperkt te creëren (brief typen, kort filmpje ineenpuzzelen met eenvopudige software) en om content te consumeren.

Ik denk dat veel mensen nog vast zitten in het paradigma van 'maar met een PC kan ik toch al alles'. En ok, dat gaat, maar er zijn veel dingen die voor veel mensen een stuk makkelijker zijn met een tablet.

Het tablet zorgt ook voor een veel vrijer begrip van computeren. Met een PC of een laptop moet je nog steeds ergens gaan zitten. Je als het ware in een specifieke positie vastleggen. Met een tablet is dàt verleden tijd.
Zoals ik het zie is een tablet een apparaat dat taken wegneemt van een desktop. Ik heb een goede desktop, laptop voor werk en iPad voor op de bank. Al mn mail, nieuws kijken/surfen en social media gaat via de iPad. Computer is er alleen nog maar voor iTunes en dingen downloaden...

iPad heb ik ook een tijdje zakelijk gebruikt, maar dat beviel toch niet zo goed, gebruik hem nu alleen nog voor het geven van presentaties met de VGA-out kabel, dan is het wel erg handig.

Ik twijfel nog heel sterk over de iPad 2, het is een goede tablet, maar lang niet zo vernieuwend als Apple ons wil laten geloven. De nieuwe cover lijkt me helemaal niks als je je iPad in je akte tas meeneemt, kan me niet voorstellen dat die magneten hem dan goed op zn plek houden. Daarnaast zitten ook mn bankpasjes vaak in mn tas en ik heb er weinig zin in om dan sterke magneten in de buurt te hebben. De camera is leuk, maar een frontface camera van 640x480 met een scherm van 1080x768 dat gaat natuurlijk blokkerig worden. Heel jammer als je bedenkt dat juist facetime als een van de unique selling points wordt gebruikt

Natuurlijk is het leuk dat hij een stuk sneller is, maar ik game niet op de iPad en zo af en toe een potje Angry Birds heb je ook geen 9x snellere graphics voor nodig.
Dus binnen 10 minuten ben je van "ik vind ze onzinnig" naar "Bijna een tablet _/-\o_ " gegaan van mening?

[Reactie gewijzigd door Bulls op 31 juli 2024 07:17]

Lol, dat is inderdaad wel erg vlot, maar ergens kan ik me zelf er wel in vinden..
Vroeger wilde ik ook geen tablets, was nog niet ver genoeg ontwikkeld, ik ben nu langzaamaan aan het kijken, maar die Samsung Tab = gewoon duurder dan een iPad.
Like hallo samsung, wakker worden :S

Dus ik ben nu wel me eerst tablet aan het overwegen en dan wel Ipad2.. :)
Ok alternatief is zo'n Archos maat dat is het naar mijn mening 'net niet'
Ik wil iets: snels, en degelijks vasthouden.. :)

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 31 juli 2024 07:17]

Sorry maar interpreteer ik dit goed of wat? Een Samsung tab zou dus niet duurder kunnen zijn dan een Ipad tab?
Ik zelf ben tegen tablets want ik vind het maar onzin.
Maar zeggen van Het is Samsung en het is duurder dan Apple dat mag niet, dat gaat er bij mij niet in.
Dat het apple is betekent niet dat het beter is dan Samsung zijn tab, noch hoeft niemand mij te vertellen dat de ipad beter zou zijn dan de samsung galaxy tab want iedereen heeft een eigen voorkeur van hoe de werkwijze is van het apparaat oftewel ieder zo zijn smaak voor wat hij het beste vindt.
Als je concurentie wil aangaan met Apple moet je goedkoper zijn, anders win je het niet. Mensen vinden de iPad al duur en die heeft een statussymbool, wat je als een ander bedrijf dan Apple niet voor elkaar krijgt met welke geweldige hardware en software dan ook. Anders krijg je alleen de klanten die echt nadenken over wat ze kopen.
Ik heb op CeBIT even op de Samsung galaxy tab gewerkt. Ik ben er toen achtergekomen dat de iPad (1e generatie) toch een stuk beter werkt.. De iPad loopt allemaal wat soepeler en vloeiender.. ;)
Nog een keer lezen. Ben helemaal niet naar 'bijna een tablet' gegaan, juist omdat mijn telefoon dat al bijna is. De rest doe ik met mijn PC.. Ik blijf bij mijn mening dat ik ze overbodig vind, in ieder geval wanneer ik kijk naar wat ik verwacht van mijn PC/telefoon. Geef mij maar een laptop/macbook :)

[Reactie gewijzigd door jick op 31 juli 2024 07:17]

Is een netbook dan niet een betere optie? Die waren eens populair zoals de tablet dingen nu, ik ben benieuwd hoe lang dat duurt :)
@bite: Nee, netbooks zijn de mislukkingen van deze eeuw! Ze worden ook wel net-niet-book genoemd.
De eerste netbooks (die met Linux) waren bedoeld als surf-device en e-mail-lezer, het eerste kan een tablet net zo goed, het tweede bijna. Als aanvulling op een desktop (of fullsize notebook, die immers steeds vaker aangeschaft worden in plaats van) is een tablet goed genoeg, onderweg is dat toetsenbord meestal niet echt handiger.

De consument begreep dat niet en zag ze als antwoord op hun vraag naar een goedkope (en eventueel portable) notebook. Toen netbooks werden uitgerust met Windows, werden ze dat ook, echter toen bleek ook dat ze daarin tekort schoten. De cpu en igp zijn niet krachtig genoeg voor Vista of Windows 7 (al gaat het met die laatste net, als je niet 30 tabs in je browser opent zoals ik (en daarna, als die te langzaam wordt een tweede en derde browser met 30-60 tabs) en is het scherm al gauw te klein (vooral met 600 pixels hoogte waar veel software minimaal 768×1024 wilt).

Veel netbooks werden ook aangeschaft voor de kinderen, waar het kleine scherm minder een bezwaar is en het kleine formaat van het apparaat een voordeel, maar daar bleken ze te traag (vooral de igp) voor de meeste kinderspelletjes.

Mensen realiseren zich nu de beperkingen van de netbook en zullen als ze het ding als mobiel surf-en-mail-apparaat willen gebruiken meestal voor de tablet kiezen. Die moet dan wel in prijs vergelijkbaar zijn. Alleen degenen die wat meer tekst willen invoeren zullen voor een exemplaar met toetsenbord (een netbook dus) kiezen.
Tablets blijven wel, wat mensen in een netbook zagen.. mja.
Een smartphone is een gadget en telefoon in 1. Als je het "telefoon-gedeelte" weg haalt en het scherm wat vergroot, houd je alleen een gadget over. Het apparaat heeft niet echt een meerwaarde boven wat er al is. Bovendien zijn er heel weinig apps dedicated voor tablets: het meeste is geport vanuit applicaties voor smartphones en dat komt zowel de optimalisatie als de resolutie niet ten goede.

De enige doelgroep waarvoor tablets interessant zijn is de groep die geen laptop/netbook heeft, helemaal niks om specs geeft, geen smartphone heeft maar een vrij simpele telefoon en meer om entertainment geeft dan om echt "office-werk".
Ik geloof dat de iPad 65.000 dedicated iPad apps heeft, dat noem ik zeer zeker niet weinig.

Verder is een Smartphone een telefoon en een PDA in één, dat jij het nut niet in ziet van een PDA is een heel ander verhaal. Het voordeel van een tablet ten opzichte van een Smartphone is de grotere display, ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen waarom dit handig is. Het voordeel van een tablet ten opzichte van een laptop/netbook is dat het veel handzamer is (niets dat open klapt, interface verloopt via het scherm, je houd het vast als boek/magazine).

Met een Smartphone loop ik de hele dag op zak, omdat deze zo klein is. In principe doe ik al het werk achter een flinke PC, alleen als ik bij een klant mijn eigen spul nodig heb dan neem ik een laptop mee. Als ik veel moet lezen (boeken, pdfs, websites, etc.) dan pak ik een tablet omdat je deze vast pakt en bekijkt als boek of magazine (ik gebruik het voornamelijk als grote kleuren e-reader).

Het verdere voordeel van een tablet is dat als ik een e-mail binnen krijg is dat (als ik aan het lezen ben) ik met twee tabs in m'n e-mail programma zit, niet eerst naar de PC lopen of je smartphone uit je zak vissen. Als ik even iets simpels moet doen op een server dan hoef ik niet eerst naar een PC te lopen (een paar trappen op thuis of inloggen op kantoor).

Ik zie een tablet niet als vervanging van Smartphone/laptop/pc, maar een toevoeging op. Natuurlijk zijn er legio mensen (het schijnt 35% van de laptop/netbook kopers) die alle zooi die ze op een laptop/netbook/PC doen ook op een tablet kunnen doen (internetten, email, filmpjes kijken, tekstverwerken met keyboard, muziek luisteren, spelletje spelen, etc.), ik zou dat echter niet kunnen.

Natuurlijk zijn er mensen die €500 veel vinden voor een dingetje die ze alleen maar gebruiken als 'gadget', maar ik vind een vrachtwagen ook veel te duur om zo nu en dan boodschappen te doen. Ik verwacht ongeveer drie jaar te doen met mijn huidige iPad, dat is 45 cent per dag, ik gebruik mijn iPad dagelijks. Het naar een PC lopen kost meer geld ;-)
Je geeft 't zelf al aan 't vervangt 'n laptop, dus wat dat betreft is 't al niet echt 'n gadget meer.

De iPad is 'n leuk ding, maar zoals gebruikelijk bij Apple behoorlijk duur & te beperkt. Vooral 't feit dat de iPad geen USB-poorten & 'n (micro)SD slot heeft was voor mij de reden om 'n goede Android tablet te kopen. Ik heb nu 'n Archos 101, die alleen wat 't scherm betreft 'n beetje onderdoet voor de iPad (beperktere kijkhoek) maar voor de rest is dit naar mijn mening 'n veel fijnere tablet.

De iPad 2 is niet echt 'n nieuw model, maar meer 'n simpele upgrade vd. oude iPad, 't enige vernieuwende vind ik de manier waarop 'n cover bevestigd kan worden, dmv. magneetjes, waardoor die gelijk goed zit.
de iwork suite is ook verkrijgbaar voor de iPad en werkt erg goed. kijk maar eens op youtube voor een paar filmpjes.
ik heb de iWorks suite, maar moet zeggen dat het alleen redelijk werkt om content te lezen/kleine aanpassingen, ik ga geen presentatie / document / Excel sheet maken op mn iPad, dat is gewoon niet handig.
Is dat een software issue of een issue met hoe je de iPad gebruikersinterface gebruikt? Zou je hetzelfde probleem hebben als je er een toetsenbord en muis aan zou hangen? Ik gebruik 9 van de 10 keer de spreadsheet editor van Google, maar zou er niet aan moeten denken om dat te doen via de iPad, voornamelijk omdat ik tekst invoer veel makkelijker vind via een toetsenbord.
Is dat een software issue of een issue met hoe je de iPad gebruikersinterface gebruikt? Zou je hetzelfde probleem hebben als je er een toetsenbord en muis aan zou hangen? Ik gebruik 9 van de 10 keer de spreadsheet editor van Google, maar zou er niet aan moeten denken om dat te doen via de iPad, voornamelijk omdat ik tekst invoer veel makkelijker vind via een toetsenbord.
Ik vind het heel flauw dat steeds iedereen maar zegt: ik vind de ipad minder handig want ik mis een toetsenbord. Dat, terwijl je gewoon een bluetooth keyboard en muis kunt gebruiken op de ipad (1 en 2)!!!

Verder houd ik gewoon mijn ipadv1 en heb op dit moment nog geen behoefte om 500 euro uit te geven aan twee cameraatjes en een snellere cpu/gpu die ik niet nodig heb. Dan zou ik nog liever een gering bedrag uitgeven aan een app die van je iphone een wireless webcam voor de ipad maakt.
maar dan zit je met twee losse apparaten, probeer daar maar is vlot op te werken vanuit je luie zetel. Als je een toetsenbord nodig hebt is een laptop nog steeds veen handiger dan een tablet.
Geen muis. Wel keyboard.
Wel muis

Oke, je moet 'm jailbreaken, maar dat is voor tweakers een eitje :)
Dat bluetooth toetsenbord werkt misschien wel, maar niet op schoot op de bank, in de trein, en zo. Met behulp van zo'n mapje waarin ze beide zitten, maak je er dan weer een soort netbook/notebook van, en prime, leuk dat het kan, maar in tegenstelling tot een notmale netbook/notebook blijft het scherm daarmee niet in een vaste stand staan. Het scherm moet dan dus tegen een knie of zo aanrusten.
Daar zeg je het zelf al, draadloos toetsenbordje erbij en klaar :s
Dan heb ik liever een stuk uit 1 geheel met toetsenbord erbij. Zo een tablet vind ik alleen handig om in de living rond te laten slingeren zodat iedereen eens even kan skypen/chatten/facebooken enz, maar er echt op werken zie ik echt niet gebeuren.
Een tablet is bedoeld om mobiel te zijn: zonder toetsenbord dus!

Thuis kun je evt een toetsenbord erbij gebruiken, maar persoonlijk zou ik dan eerder achter de Mac / PC kruipen om een stukkie te tikken.
En een laptop is niet bedoeld om mobiel te zijn dan? Is maar een paar milimeter dikker als je een thin&light neemt. En kan je altijd normaal (en snel) typen. Ben het volledig met Lima eens.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 31 juli 2024 07:17]

Het moet in je leven passen.

Toen ik nog thuis woonde. zat ik vaak op mijn kamer. Dikke game pc.. en gaan.
Maar nu ik een eigen woning heb, Wil ik helemaal niet meer in een kamertje zitten.

Ik heb een mooie TV, en een lekkere bank.. met de keuken in de buurt. Erg prettig. Dus ik heb mijn Tower pc verkocht... een laptop aangeschaft.

Toch miste ik het gamen.

Tot ik ergens besefte dat de games voor mijn iphone.. ook op de ipad werkte. Toen ik vervolgens een iPad kocht was ik ook meteen verkocht. Ik vind dat er redelijk wat games zijn die je goed bezig houden. Ik vind het racen leuk en strategie lekker makkelijk op de bank met de tv aan.

Teven is voor mij het internetten erg handig. Het ding ligt altijd op de bank, en de snelle snelle toegang tot internet op deze manier zorgt ervoor dat ik meer opzoek. Of bv lekker shoppen op de bank.

En ja dat kan met een laptop... maar dit is gewoon simpeler. althans het voelt simpeler.

Of ik de ipad 2 wil kopen..?
Ja , maar dan echt enkel voor gamen. Hij blijkt daar beter in te zijn. Specs interesseren me niet meer sinds mijn overstap naar Apple. Maar de vooruitgang zou 9x zijn.
De camera doet me niet veel.. de rest wat eigenlijk door ios 4.3 komt, kan ik straks ook op de ipad 1.

Ik werd trouwens warm van de nieuwe scherm deel functie. Dat betekend dat ik straks mijn games, op mijn tv kan spelen. Ik zie het racen op de bank al voor me...
Zolang er geen 5.1 op een ipad zit, ga ik er niet op gamen, moet trouwens dragon age 2 ook nog op een ipad zien. Al die semi casual games zijn leuk, maar mij intereseren ze niet echt.

Verder is een ipad leuk voor email facebook ed, maar ik kan er geen teksten op typen voor de universiteit vanwege het kleine scherm is overzicht namelijk erg lastig, met een laptop kan dit wel. (ja je kan er een draadloos toetsenbord opzetten en een groter scherm. Ehm, als die mee moeten is het dan niet gewoon een laptop?

Films kijken, tsja dat lijkt me leuk en dat kan ook op zo'n apparaat, hmm tsja hd, hd... Thuis niet nuttig onderweg op vakantie, eens dan is het leuk.

Tablets zijn gewoon gadgets, ze bieden een klein beetje meerwaarde ten opzichte van telefoons vooral door het grotere scherm en de iets sterkere hardware.

Tsja, je kan "sociaal" op de bank je mail checken, terwijl iedereen zit te praten en gezellig een wijntje drinkt.
Edit:
Ik sluit me dus aan bij bulls, leuke gadget maar zijn niet een openbaring.

[Reactie gewijzigd door Shal-Ziar op 31 juli 2024 07:17]

Zolang er geen 5.1 op een ipad zit, ga ik er niet op gamen, moet trouwens dragon age 2 ook nog op een ipad zien. Al die semi casual games zijn leuk, maar mij intereseren ze niet echt.
5.1 is leuk.. en had ik ook altijd op de normale game pc, maar een headset is nog steeds accurater. Dus voor mij was 5.1 meer entertainment.. en met gamen zetten ik toch een headset op.
Verder is een ipad leuk voor email facebook ed, maar ik kan er geen teksten op typen voor de universiteit vanwege het kleine scherm is overzicht namelijk erg lastig, met een laptop kan dit wel. (ja je kan er een draadloos toetsenbord opzetten en een groter scherm. Ehm, als die mee moeten is het dan niet gewoon een laptop?
Naar school zou ik ook geen ipad meenemen.. maar ik denk dat als jij klaar bent met school. Dat je er anders over gaat nadenken. Ik althans had na mijn diploma echt niet elke dag een hele laptop nodig. Maar om nou niets mee te nemen... was ik ook niet blij mee. Dus een ipad is dan wel handig. Ondanks dat je laptop inderdaad evenveel ruimte inneemt... is de ipad zuiniger met energie. Die kan ik de hele dag mee nemen. zonder hem op te laden. Met een laptop is dit vaak niet het geval.
Films kijken, tsja dat lijkt me leuk en dat kan ook op zo'n apparaat, hmm tsja hd, hd... Thuis niet nuttig onderweg op vakantie, eens dan is het leuk.
Ik zit veel in het vliegtuig, en vind de ipad dan een uitkomst qua films en muziek.. nogmaals hij houd het 10 uur vol... dat doet een laptop niet. Halverwege Singapore is hij leeg. Een iPad niet. En thuis is het ook wel handig. Ik heb op mijn Server muziek staan, die je via de ipad kunt bedienen. Als er mensen op bezoek zijn, staat de ipad op de bar... en kan iedereen muziek kiezen of opzoeken. Erg gezellig... en zorgt altijd voor het breken van ijs bij onbekende mensen. Tevens je fotos bij de hand van vakantie...
Tablets zijn gewoon gadgets, ze bieden een klein beetje meerwaarde ten opzichte van telefoons vooral door het grotere scherm en de iets sterkere hardware.
Dat vind ik dan net te kort door de bocht. Ik zeg altijd " het moet in je leven passen" en als het dat doet. Dan is het geen gadget. Ik gebruik hem 4 uur per dag gemiddeld. Dat lijkt me geen gadget meer.
Tsja, je kan "sociaal" op de bank je mail checken, terwijl iedereen zit te praten en gezellig een wijntje drinkt.
Edit:
Ik sluit me dus aan bij bulls, leuke gadget maar zijn niet een openbaring.
Sociaal op de bank, of achter een pc in een kamertje... zeg het maar.

Ik probeer iedereen altijd duidelijk te maken dat als je op school zit, of je werkt... je leven heel anders in elkaar zit. Nogmaals, toen ik op school zat en thuis woonde had ik ook geen behoefte aan een iPad. Maar nu ik aan het werk ben en een eigen woning heb.. is je lifestyle zo veranderd.. dat een iPad ineens wel in je patroon past.

Ik respecteer ook ieder die er geen nut voor ziet... Immers heeft niet iedereen de zelfde levensstyle.

Wat ik ook erg leuk vind is Outdoor ipadden. Ik ga nogal eens met een outdoor vereniging naar een gebergte. Vroeger hadden we speelkaarten en een mini schaak spelletje bij. Nu neem ik de iPad mee. Het past makkelijk in je tas... En je hebt veel meer entertainment bij. Uiteraard ben je er voor de natuur, en zit het ding vaak in je tas, maar af en toe bij sterrenhemel.. boven op een berg.. zonder leven en dorpen en paden, een potje schaken... Heerlijk!

Muziek en de iPad.. ook zo een ding.
Ik laad al mijn bladmuziek voor welk instrument dan ook, op de ipad... en hopla studeren. Even youtube raadplegen..... een instrument stemmen. Het gaat allemaal met de iPad. Ik denk dat als ik de ipad niet had gehad, dat ik het afgelopen jaar niet zo veel nieuwe muziek heb kunnen leren. Je pakt zo makkelijk het internet erbij.. en gaat aan de slag. Tevens past het ding perfect in je bladmuziek standaard.. Opnemen, meenemen.. en pluggen!!!
Een laptop zou niet in mijn standaard kunnen... de iPad is hier echt veel makkelijk.

Dus nogmaals, als het in je leven past... is het echt een uitkomst. Een laptop is snel te groot en minder snel toegankelijk. Een opengeklapte laptop rondsjouwen in je huis, rondgeven aan andere, iets opzoeken en je laptop draaien naar je bezoek... Het is gewoon net niet zo prettig, als een Tabled. Alles bij elkaar opgeteld, kan ik best wat redenen vinden om er een te kopen.
Je hebt zeker sterke punten, toch ben ik van mening dat een echt bord spel/ echte kaarten veel gezelliger is/zijn dan een ipad. En over dat ipad in de kamer of pc in kamertje is het antwoord simpel, of a je doet niet mee aan de sociale omgang (pc kamertje) of je doet b Semi mee (ipad) ik vind het persoonlijk altijd erg irritant als je aan het praten bent en paar mensen in de groep pakken hun telefoon/ipad en gaan vrolijk berichtjes typen.
Als je echt goed in een game zit, dan maakt het niet uit waar je zit, daar kan best wel een kamertje van af. Gewoon goed ingericht kantoortje o.i.d. Veel beter ergonomisch zitten dan beetje met een knak in je rug liggen hangen op de bank.

Voor internetten is het wel handig op de bank maar een game doe ik toch echt wel liever achter een bureau. Anders moet je een console nemen dan kun je ook languit op de bank liggen te gamen.

Ik hoef geen tablet, heb er niets aan. En ben sowieso niet weg Apple.
Neuh, Tablets zijn imho overhyped en totaal nutteloos voor de meeste mensen. De mensen die ik ken met een iPad hebben daarnaast een smartphone én een laptop, en de meesten ook nog een PC. Net als ik. Waarom zou ik mijn laptop opeens alleen nog maar voor office taken gaan gebruiken om te kunnen internetten op een kleiner scherm? Ik vind dat echt net zoiets als een vaatwasser hebben, maar er een mini vaatwassertje bijkopen voor je bestek en je kopjes die je op het aanrecht kan zetten. Hoef je niet meer te bukken, handig toch?

En da's nog afgezien van mijn mening over Apple, maar da's een heel ander verhaal. Een Android tablet komt er evengoed niet in bij mij.
Ik vind ze totaal niet nutteloos. Op werk zit ik al de hele dag op mijn laptop. Als ik thuis kom en wat wil rond surfen op het web wil ik gewoon lekker relaxed op de bank zitten en heb ik geen zin om met mijn laptop op schoot te zitten. Voila, iPad. Een heel stuk comfortabeler en voor gewoon casual rond surfen op het web een heel stuk fijner dan mijn MBP.

Wat zijn mijn andere opties als ik geen tablet had? Met mijn laptop op schoot, achter mijn bureau zitten, of op het kleine schermpje van mijn smartphone proberen rond te browsen? Nee, geef mij maar een tablet.

Nu het zonnetje begint te schijnen zit ik ook regelmatig in de tuin lekker met mijn iPad. Dat jij er geen gebruik in ziet maakt het nog niet nutteloos of overhyped voor de meeste mensen.
Aha, en als er straks een 7" iPad uit wordt gebracht moeten mensen er ook een hebben, om het gat tussen de iPad en smartphone op te vullen. En het gat tussen een notebook en een iPad vul je weer op met een 12" iPad, een netbook of een MBA 11" .

Natuurlijk valt er voor zo'n ding altijd wel een excuus te verzinnen. Zo vind ik tablets voor zakelijke toepassingen wél ideaal. Maar mensen zijn altijd zo goed in het zichzelf wijsmaken dat ze zo'n ding echt goed kunnen gebruiken. Want oh wee als je buiten in het zonnetje geen internet zou hebben. Of op de bank. Ik bedoel, straks brengen ze een waterdicht tablet of ander apparaat uit en dan gaan mensen roepen dat ze al jaren hebben gewacht om onder de douche of in bad te kunnen internetten.

Dit vind ik zo ontzettend typerend voor de maatschappij van tegenwoordig, werkelijk iedere gelegenheid wordt aangegrepen om iets nieuws te introduceren zodat we weer een jaartje het gevoel hebben iets belangrijks te kunnen kopen, iets onmisbaars. Ik zal niet beweren dat ik er helemaal niet aan meedoe, ik heb bijv. ook een smartphone. Maar er zijn grenzen, en wat mij betreft (en velen met mij) is de grens bereikt bij tablets. Voor privé-gebruik, dus.
Mooi verhaal ten eerste, maar moet je wel gelijk geven. Zit erover te denken om er een te kopen voor werk en agenda enzo, maar ik erger me er vaak aan dat de smartphones en tablets zo erg in het leven komen. Je kan vrijwel niet meer lekker iets met z'n alleen afspreken zonder dat er zoiets bij moet komen. Sociaal merk je gewoon dat mensen achteruit gaan. Ze verschuilen zich achter hun tablet of telefoon.

Ik wil op dit moment nog geen ipad 2 en weet niet of die nog gaat komen. Misschien dat het echt heel erg blijvend is, maar ik verwacht dat de hype wel ergens ophoudt. Voor mij is het het geld in ieder geval nog niet waart.
Mijn reactie: Ik vind tablets geweldig, maar ik wacht toch nog op de ideale tablet met een fatsoenlijk uitschuifbaar toetsenbord, want ik wil fysiek typen. Op touchscreen is dit vrij onmogelijk en ik zie de tablet toch het liefst als een touch-laptop.
draadloze toetsenborden bestaan toch gewoon?
jazeker en de Apple draadloze tobo werkt perfect samen met een iPad. de iPad versie heeft ook een doch eraanhangen zodat je gelijk kan syncen, opladen en de jack out kunt gebruiken.
Maar het probleem van 2 apparaten meeslepen bestaat nog steeds... Ik snap het idee, het zou gewoon een gigantisch gat in de markt zijn!
Dan maar een iets dikkere tablet, maar dan wel met een volledig qwerty toetsenbord uitschuifbaar eronder. Dan zou ik ook zeker overwegen om een tablet te kopen, maar ik vind die dingen nog veeeeeel te veel gadget zonder serieuze meuk waar je nou echt van zegt: hee!...
De Asus EEE Pad Slider heeft een uitschuifbaar toetsenbord, schuift net als op een telefoon onder het scherm uit, waarbij het scherm wat omhoog gaat :) Draait als ik me niet vergis op Android 3.0.

[Reactie gewijzigd door jacobras op 31 juli 2024 07:17]

fatsoenlijk uitschuifbaar toetsenbord
Volgens mij heb je het idee van een tablet niet begrepen.
Dat heet een laptop.
Zolang er geen flash support is koop ik geen iPad. Ik laat me niet door een bedrijf vertellen wat ik wel mag gebruiken of niet. Jammer dat Apple hier zo koppig over doet want het apparaat zelf lijkt mij zeer handig. Ik kijk daarom toch meer naar de concurrent Samsung mocht ik een tablet willen kopen.
Verwijderd @Fox7 maart 2011 10:16
Heb je Flash echt zo erg nodig dan? Zo goed als elke site waar ik op kom met mijn iPad die videos serveert heeft ook een HTML5 speler. Ik mis het écht niet. Tevens als het een site is waar Flash nodig is voor content, en er geen andere mogelijkheid is om de content te bekijken, is het waarschijnlijk iets waar ik geen behoefte aan heb.

http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 31 juli 2024 07:17]

Kan je beter de Xoom kopen.... oh wacht.. ook geen flash... pas als er een update komt.... wanneer komt die eigenlijk?
Zodra de xoom in europa te koop is, heeft hij ook flash.
Ik wacht nog even af met tablets. Het gaat al aardig de goede kant uit alleen vind ik het op dit moment nog niet voldoende toevoegen boven de functionaliteit van mijn PDA.

Nu de rekenkracht van tablets steeds meer toeneemt wacht ik wel af tot er een mooie x86-64 tablet komt die op een prettige manier gewoon Win7 of (tegen die tijd) Win8 kan draaien.

Zodra het volgende een beetje betaalbaar wordt koop ik er direct een.
Minimaal 1280x720 op een maximaal 10" OLED scherm.
>1.6GHz Nano X2 of betere CPU
>2GB Ram
>64GB SSD

En bij voorkeur minimaal een IP65 rating, want dergelijk mooi spul moet natuurlijk wel goed verpakt zijn.
die zijn er toch al die Windows 7 draaien? of zie ik dat nou verkeerd?
Er is een verschil tussen kunnen draaien en kunnen draaien op een manier dat er prettig mee te werken is.

Je kan in principe Windows 7 draaien op een 1GHz Soc370 Celeron met 1GB Ram en een i740 IGP, of dat ook een prettige gebruikerservaring oplevert is nog maar de vraag.
Laat ik je meteen uit de droom helpen dan. Windows 7 op een tablet is sowieso geen prettige gebruikerservaring. Ook niet als er een 3 Ghz, Quadcore processor met 16 GB ram in zit.
Ik mis de optie: Nee, maar als ik geld had zeker wel :P
Haha, Als ik ook maar even geld had gehad voor een tablet dan was er zeker een in huis gekomen. Moet zo vaak vroeg de deur uit dat de krant er nog niet ligt (luie kranten jongen) Met een willekeurige tablet heb je dat probleem niet meer en open je de krant online xD.

Over het algemeen ben ik geen voorstander van Apple, en een vreselijke Android aanhanger. Maar met wat er nu nog uitkomt voor Android op tablet gebied is gewoon nog niet oud genoeg. Het zijn veelal fabrikanten waarvan ik verwacht dat er echt nog veel kinderziektes zullen zijn alvorens ze een degelijk product op de markt zetten,
Ja, bij Apple krijg je minder mogelijkheden tot aanpassen en betaal je vrij veel voor alles.
Maar je krijgt wel kwaliteit die al één jaar voorloopt op de concurentie. Als ik geld had zou ik een Ipad 2 kopen.
het is een leuke techniek, maar kost denk ik meer dan hij oplevert.
ik hou het bij mijn snelle laptop. waar ik veel meer mee kan.
Wat kan je daar dan allemaal mee wat je echt moet doen wat je niet met een tablet kan?
99% van de computergebruikers zien de computer als een veredelde typemachine met wat leuke geinige 'dingetjes' zoals youtube en facebook. Oh, en soms kunnen ze zelfs emailen!

Behalve als je aan een vendor lock-in zit en niet zonder bepaalde software kan, maakt het niet erg veel uit wat je waar op doet.
Wat mij nou altijd opvalt met de polls is dat niet kopen en de meest negatieve optie vaak het hoogst scoren. ;)
Dat lijkt me realistisch. Als je er vanuit gaat dat iedereen zou stemmen (niet dat b.v. vooral Applelovers specifiek gaan stemmen) dan zal al snel de helft "nee" stemmen. Want echt niet iedere Tweaker heeft een tablet. Bedenk je wel dat hier allerlei publiek komt: gamers, netwerkbeheerders, designers en mensen die met computers rotzooien voor de hobby. Die gaan echt niet allemaal een iPad of zelfs een tablet in het algemeen kopen.

Zelfs bij een poll met een meer algemeen product, denk aan "Heb jij een laptop van <2 jaar oud?" zal je nog minstens 25% "nee" krijgen denk ik. Een redelijk groot percentage met "nee" is dus te verwachten. Alleen met vragen als "Heb jij een mobiele telefoon?" kom je dicht bij de 100%.
Ik heb gekozen voor "Ik ga toch maar een andere tablet aanschaffen", alhoewel ik eigenlijk nog twijfel tussen iPad en een Android tablet (als ik überhaupt een tablet ga kopen). Grootste gemis aan de iPad voor mij is widget-functionaliteit; ik heb graag een agenda op mijn beginscherm.

Heb vanmiddag een video van SoldierKnowsBest op YouTube bekeken, [url=ZJGxzhqFcr0]daarin vergelijkt hij[/url] de iPad met de Motorola Xoom, interessante vergelijking.
Heb vanmiddag een video van SoldierKnowsBest op YouTube bekeken, [url=ZJGxzhqFcr0]daarin vergelijkt hij[/url] de iPad met de Motorola Xoom, interessante vergelijking.
Da's het oude model iPad, uiteraard.
Tablets zijn leuk maar ik moet niets van iPads hebben: 23,2%

Een teken aan de wand dat een groot gedeelte van de early adapters niets van de Apple-praktijken moet hebben.
Een teken aan de wand dat een groot gedeelte van de early adapters tweakers* niets van de Apple-praktijken moet hebben.
De early adapters hebben er al één, en met een market share van +- 90% kan je niet zeggen 'ze moeten er niets van hebben.'

* Maar wat is de definitie van een tweaker, ik kijk graag op deze site, maar houd ook wel van Apple producten, en veel anderen met mij, immers waarom zou er anders o.a een Apple sectie op G.O.T. zijn.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 31 juli 2024 07:17]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.