5 jaar Firefox

Firefox bestaat 5 jaar. Hoeveel jaar gebruik jij de browser al?

5 jaar :)
26,8%
ik gebruik Firefox niet
25,7%
4 jaar
14,1%
3 jaar
13,5%
Geen idee eigenlijk
8,8%
2 jaar
6,4%
1 jaar
2,5%
minder dan een jaar
2,2%

Aantal stemmen: 25.907. Deelname gesloten op 01-12-2009 15:03. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (144)

144
144
99
4
0
13
Wijzig sortering
Waar is de optie meer dan 5 jaar?
Ik draaide Firefox al voor deze stable was (0.96 ofzo)...
(ow, kan ook wel zijn dat het toen nog geen firefox heette)
Ik heb ook al Mozilla Suite gebruikt (niet echt geweldig), en was erg blij met Firefox. Voor Firefox Firefox heette, was voor versie 0.8, 'k geloof niet dat ik hem toen al gebruikte.
The Firefox project has undergone several name changes. Originally titled Phoenix, it was renamed because of trademark issues with Phoenix Technologies. The replacement name, Firebird, provoked an intense response from the Firebird free database software project.[14][15][16] In response, the Mozilla Foundation stated that the browser should always bear the name Mozilla Firebird to avoid confusion with the database software. Continuing pressure from the database server's development community forced another change; on February 9, 2004, Mozilla Firebird became Mozilla Firefox,[17] often referred to as simply Firefox.

[Reactie gewijzigd door MBV op 23 juli 2024 13:55]

Inderdaad, ik gebruik Firefox als sinds 0.8 en daarvoor Firebird 0.7. Dus ergens rond eind 2003 / begin 2004 moet ik overgestapt zijn. Daarvoor zat ik nog op IE te schelden.
Verrek zeg, Firebird 0.7, nu je het zegt weet ik ook weer dat dát mijn overstapmoment was. En sindsdien trouw gebleven, al heb ik nu ook Chrome ernaast. In het begin nog regelmatig met bepaalde sites uit moeten wijken naar IE, maar dat is merkbaar minder geworden.
Grappig, ik ook. 0.7 was net uit toen ik het ontdekte. Toen moest ik nog niets van tabbed browsen hebben, trouwens :D

Ik heb overigens geen Chrome en IE ernaast. Niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Room42 op 23 juli 2024 13:55]

Het was Phoenix toen ik het voor het eerste gebruikte, toen hadden ze mot met BIOS fabrikant Phoenix.. hernoemt naar Firebird, toen hadden ze mot met de Firebird database, dus toen is het uiteindelijk Firefox geworden :).

Voor Firefox gebruikte ik k-meleon :)
Geldt ook voor mij. Gebruik 'Firefox' ook al sinds het nog Phoenix was, maar vrij kort erna werd het Firebird. Geen idee hoe lang geleden dat ook alweer was...
Wel is het zo dat ik tegenwoordig wat minder gebruik maak van Firefox en juist wat meer van Opera.
Sja. Ik heb 4 jaar ingevuld om die reden omdat ik het toen af en toe gebruikte. Die 4 jaar zijn wel exclusief gebruik van Firefox. De vele plug-ins zorgen ervoor dat ik er de maximale usability uit kan halen.
Ik gebruik ook al vanaf vrijwel het begin Firefox.

Wel eens uistapjes uitgemaakt naar Chrome, Opera en zelfs Safari maar die laatste kan ik echt niet aan wennen en Chrome en Opera doen in mijn gevoel pas sinds recentelijk wat aan Linux support.

Doordat Firefox al zo lang koning is in multi-platform en ik inmiddels ook veel plugins dagelijks gebruik heb ik nu geen behoefte meer iets anders te proberen. Zeker Firefox 3.5 vind ik qua snelheid ook een hele verbetering.
Opera doet pas recent iets aan Linux support? Volgens de history pagina van Opera is ie ergens in 1998 multi platform geworden, dat noem ik niet "pas recentlijk wat aan Linux support" doen. Opera is al langer multi platform dan dat Firefox oud is.

En om Firefox nu koning op multi-platform gebied te noemen? Opera doet aan Windows, Linux, FreeBSD, Solaris, Mac, elke telefoon die Java kan draaien (Opera Mini, voor de smartphones is er dan nog Opera Mobile), de browser op de Nintendo DS en Nintendo Wii is Opera, verschillende TV's en decoders worden geleverd met Opera als browser of widget systeem. Dan kan ik je toch verzekeren dat Opera meer aan multi platform doet dan Firefox (zelfs al zou je niet alleen naar FF en door dezelfde community ontwikkelde browsers (fennec) kijken, maar naar alle Gecko enabled devices/platformen, dan word Opera nog op meer platformen geleverd.
Je weet wel dat FF 3.5 op x64 linux geen tracemonkey heeft (of dat jit gebeuren van tracemonkey)? wat javascript dus heel wat minder snel maakt. Dit zou wel in 3.6 moeten zitten.
Het valt me wel op dat de optie 'Ik gebruik geen Firefox' op de 2e plek staat.
Je hoort altijd dat IE zuigt of weet ik wat allemaal en Firefox dé shit is maar zo te zien in deze poll is dat dus ook niet helemaal waar.

Ik heb gestemd op 'Ik gebruik Firefox niet' en wil dat zo houden als het ff kan.
Doe mij maar lekker IE8 die in Windows 7 zit ingebakken.
Niks mis mee en ik kan alle sites die ik wil zien gewoon zonder problemen bekijken dus waarom zou je dan wat anders willen toch? :)
Overigens niks ten nadele van Firefox want dat werkt ook prima.

Kan iemand me misschien uitleggen waarom je dan zo graag Firefox wilt gebruiken en niet gewoon IE die toch al in je Windows zit en ook werkt?
Niet firefox is niet automatisch IE ;) Veel mensen hebben Opera, Chrome of Safari.
Naast de niet Windows gebruikers zitten hier natuurlijk veel (web) developers die graag webstandaarden promoten.

Ik heb FireFox vanaf het begin gebruikt en Opera ook trouwens (ten tijde van IE5.5/6). Maar met de komst van IE7 ben ik eigenlijk weer terug naar IE gegaan, simpelweg omdat het doet wat ik wil en aangezien ik het nut van meerdere programma's voor 1 doel installeren niet echt inzie.

Dus bedankt Mozilla/Firefox voor het wakkerschudden van Microsoft.
Kan iemand me misschien uitleggen waarom je dan zo graag Firefox wilt gebruiken en niet gewoon IE die toch al in je Windows zit en ook werkt?
Vanwege de enorme hoeveelheid add-ons die je kunt gebruiken in Firefox. Denk hierbij bijvoorbeeld aan GreaseMonkey, FlashBlock, Download Helper e.d.

Maar als je daar geen behoefte aan hebt en ook niet wilt profiteren van een snellere browser, dan mag je gewoon IE blijven gebruiken :)
Zou het bijna een morele plicht noemen gezien hoe Microsoft al aangetoond heeft hoeveel tijd ze in IE willen steken als er geen concurrentie is.
En IE houd natuurlijk nog steeds 'de evolutie van het web' tegen door als enige browser totaal geen SVG support aan te bieden. (Er zit wel microsofts eigen Vector Markup Language (VML) in)

Ook ander web developer speelgoed word al door vrij veel browsers ondersteunt zoals border radius (opera nog niet, maar dat zou in de volgende versie zitten).

Dus ja, dankzij IE zijn we weer een decenium verder voordat we gebruik kunnen maken van alle leuke dingen waar bij de andere browsers op dit moment al aan word gewerkt.

Ook IE8 heb ik al een pagina van mezelf om zeep zien helpen die perfect valide xhtml 1.1 (met ouderwetse reply header voor IE), combineert met een perfect validerend stylesheet. (Firefox, Konqueror, Chrome, Chromium, Opera, Safari deden het allen wel goed).

Zelfs als ik dat allemaal buiten beschouwing laat vind ik IE8 gewoonweg te traag en Firefox z'n awesome bar toch best wel awesome :) (Chrome z'n omnibar vind ik een stuk minder anders had ik die gebruikt)

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 23 juli 2024 13:55]

Ik mis de optie "Ik gebruikte Firefox vroeger maar nu niet meer". Er wordt met deze poll een beetje gesuggereerd dat je na Firefox nooit meer een andere browser kunt gebruiken.
Die optie mis ik inderdaad ook. Ik heb altijd firefox gebruikt, maar sinds Chrome uit is ben ik die steeds meer gaan gebruiken, en dat is sinds enige tijd mijn standaar browser. Ik ga af en toe nog even naar IE omdat een website dan niet werkt met Chrome (bijvoorbeeld delen van de ING website) maar heb Firefox niet eens meer geïnstalleerd staan.
sinds Chrome uit is ben ik die steeds meer gaan gebruiken
En dat is jouw goed recht, aan de andere kant is het mede aan het succes van Firefox te danken die jij nu kunt kiezen voor Google Chrome (of Safari of Opera).

Maar je bent niet verplicht om Firefox te gebruiken...
Ik ga af en toe nog even naar IE omdat een website dan niet werkt met Chrome (bijvoorbeeld delen van de ING website)
...maar misschien wel verplicht om MSIE te gebruiken?

Heb je al eens geklaagd bij de ING dat je met Google Chrome niet van hun site gebruik kunt maken? Op zich moet een site het in Google Chrome namelijk net zo goed doen als in een andere browser, of er moet een bepaalde feature in Google Chrome t.o.v. de rest ontbreken...
Volgens mij is er niets, dat FF eerder had dan opera en safari, dus firefox heeft wat dat tergaat niets gedaan.
Firefox heeft als enige verschil dat het opensource is en dus een goedde community heeft.
Opera is out of the box een stuk completer.
Volgens mij is er niets, dat FF eerder had dan opera en safari, dus firefox heeft wat dat tergaat niets gedaan.
Safari is ongeveer net zo oud als Firefox en is dus niet direct als referentie te noemen en Opera is inderdaad een stuk ouder. Aan de andere kant heeft Opera geen add-ons, zoals Fx die heeft en daar was Fx dus al eerder mee.

Verder was het Firefox die als eerste serieus marktaandeel van MSIE afgeknabbeld heeft en zijn bedrijven toen rekening gaan houden met de alternatieve browsers (waarbij Firefox in 99% van de gevallen het eerst aan bod kwam. Mogelijk is dit veroorzaakt door de Netscape-wortels van Fx, maar goed dat maakt niet uit.)

Het is overigens inderdaad wel de (open source) community die meegeholpen heeft om Fx tot een succes te maken. Maar misschien had Opera dat ook wel kunnen hebben, maar voor Opera moest je lange tijd geld betalen en dat is altijd het nadeel van Opera geweest - inmiddels is er voor de gebruiker geen verschil meer tussen Opera en Firefox, behalve dan dat Firefox bij het grote publiek bekender is...
Volgens mij is er niets, dat FF eerder had dan opera en safari, dus firefox heeft wat dat tergaat niets gedaan.
Firefox heeft er wel in zijn eentje aan bijgedragen dat de Microsoft handrem van het internet afgehaald is. Door het gedoe van MS met hun eigen 'standaarden' heeft de ontwikkeling van het internet een behoorlijke vertraging opgelopen. Het was zo ongeveer de enige reden waarom het hele EU proces tegen MS IE bundeling met Windows. Het was natuurlijk ook wel concurrentie vervalsing.
Firefox heeft ervoor gezorgd dat we nu een snellere ontwikkeling van het internet zien door het gebruik van fatsoenlijke standaarden.
Ik ben er in ieder geval heel blij mee, afgezien van opties en/of persoonlijke voorkeuren.
Safari was uitgekomen in 2003, dat is 6 jaar geleden. Dus voor firefox op de markt kwam. Het is zeker niet zo dat je nu voor Safari kunt kiezen door Firefox.

Opera was er volgens mij zelfs nog eerder. De enige browser die je noemt welke na Firefox is gekomen is Chrome, en die is dan zelfs nog gebasseerd op Safari's webkit.

Zelf gebruikte ik 'vroeger' Firefox. Maar gebruik nu om te internetten altijd Safari. Voor development gebruik ik nog een heel scala aan browsers, maar dat is niet waar deze pol over gaat.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 23 juli 2024 13:55]

Safari was uitgekomen in 2003, dat is 6 jaar geleden. Dus voor firefox op de markt kwam. Het is zeker niet zo dat je nu voor Safari kunt kiezen door Firefox.
Het is dank zij Mozilla (en Firefox) dat de ontwikkelaars rekening zijn gaan houden met non-IE browsers...

Safari had nooit zo'n succes geweest als Mozilla App.Suite en Firefox niet voor een verandering in het denken van de ontwikkelaars gezorgd hadden.

Ondanks dat Firefox nog maar 5 jaar oud is, kun je de browser niet los zien van het werk dat door Mozilla voor die tijd verricht is...
Heb je al eens geklaagd bij de ING dat je met Google Chrome niet van hun site gebruik kunt maken?
Ja, ik wel. Ze doen namelijk gewoon een browsercheck op basis van user agent, en weigeren dan glashard je de gevraagde pagina te serveren als die user agent niet voorkomt in een lijst met door hun ondersteunde browsers. Ronduit belachelijk. Serveer dan de FF pagina "onder voorbehoud" ofzo. Dat heb ik ze ook verteld, maar de enige reactie die je krijgt is "we supporten uw browser niet". Ja, lapswans, daar was ik ook al achter, als je nou gewoon eens m'n mail daadwerkelijk *leest*...

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 13:55]

Dus jij vindt dat elke website elke browser moet ondersteunen? 'Onder voorbehoud' kan natuurlijk niet, want dan eist men natuurlijk dat het wel gewoon werkt...er is geen hond die de kleine lettertjes leest, laat staan bij websites.

Ik vind het belachelijk dat iedereen vind dat zijn/haar favoriete browser ondersteund moet worden door alles en iedereen. Dan doet Chrome zichzelf maar voor als FF... een beetje de omgedraaide wereld als je het mij vraagt. Daarbij kost het ontwikkelen voor elke mogelijke browser onnodig geld en aan wie denk je dat die kosten doorberekend worden?

[Reactie gewijzigd door Abom op 23 juli 2024 13:55]

.oisyn Moderator Devschuur® @Abom11 november 2009 21:52
Dus jij vindt dat elke website elke browser moet ondersteunen?
Nee, dat vind ik helemaal niet. Wat ik vind is dat je niet actief browsers gaat zitten wijgeren omdat het wellicht niet gaat werken omdat je ze niet getest hebt. In plaats van een scherm te laten zien dat ik niet mag browsen met mijn browser kunnen ze ook een scherm laten zien dat mijn browser niet wordt ondersteund en dat onderdelen dus wellicht niet goed werken. Vervolgens heb ik zelf de keuze of ik alsnog doorblader of een wel ondersteunde browser pak.
Ik vind het belachelijk dat iedereen...
Mee eens, behalve dat dat iig bij jou en mij dus al niet het geval is dus "iedereen" klopt niet.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 13:55]

Ik vind het belachelijk dat iedereen vind dat zijn/haar favoriete browser ondersteund moet worden door alles en iedereen. Dan doet Chrome zichzelf maar voor als FF... een beetje de omgedraaide wereld als je het mij vraagt. Daarbij kost het ontwikkelen voor elke mogelijke browser onnodig geld en aan wie denk je dat die kosten doorberekend worden?
Grote onzin natuurlijk. Er zijn standaarden en die zijn er niet voor niets. Als die gewoon gevolgd worden (met wat speciale regels voor IE) dan is iedere moderne browser in principe gelijk ondersteund.
dan is iedere moderne browser in principe gelijk ondersteund.
Wanneer de browser de standaarden ondersteund werkt het...maar dat wil niet zeggen dat men hun website in een bepaalde browser moet ondersteunen... Werkt het, dan heb je geluk...werkt het niet, dan heb je pech, je browser wordt niet ondersteund.
Dat ze die kosten maar eens gaan inzetten in het opleiden van hun eigen personeel. Ik heb te vaak houdingen gezien als 'schijt aan Linux, wie gebruikt dat nou?' of 'Opera? Ondersteuenen we niet, klaar'. Dergelijke mensen snappen hun eigen functieomschrijving niet. Ben zelf (frontend) webdeveloper en zo moeilijk is het niet om het in vrijwel alle browsers werkend te krijgen (en te zorgen dat javascript ondersteuning niet verplicht is).
Wat is er mis met het niet ondersteunen van Opera? Het is heel simpel, er zijn webstandaarden waar men aan moet voldoen, de 2 grootste browsers testen ze op en de rest moet zich maar aanpassen. Als het werkt, prima, zo niet, pech, het wordt niet ondersteund.
@ Aborn: Ik gebruik al vele jaren Opera en in mijn ervaring deden de meeste websites het altijd prima in die browser.
Wat een aantal jaar geleden wel een probleem was, was dat sommige websites aangaven niet te werken omdat mijn browser geen IE of Netscape en me vervolgens de site niet lieten zien. Een ander probleem was dat sommige websites rotte css naar Opera stuurden waardoor de site er niet uitzag.
Waar ik me altijd rot aan ergerde was dat beide problemen zich nauwelijks meer voordeden wanneer ik Opera zich als IE liet identificeren (in oude Opera versies kon je andere user agent ID's kiezen).

Wanneer een site het dan nog niet goed deed ging ik er vanuit dat die site toch niet interessant genoeg voor me was en zocht ik ergens anders naar de benodigde informatie of deed ik op een andere site mijn aankoop.
Die houding hadden ze jááren geleden ook al. Daarom ben ik als early adopter van Girotel (nog prehistorisch via Videotex!) op een gegeven moment afgehaakt bij de Postbank en zit ik nu bij een bank die zijn zaakjes wel op orde heeft.
Heb je al eens geklaagd bij de ING dat je met Google Chrome niet van hun site gebruik kunt maken? Op zich moet een site het in Google Chrome namelijk net zo goed doen als in een andere browser, of er moet een bepaalde feature in Google Chrome t.o.v. de rest ontbreken...
Heb daar ook eens over gemaild (Opera heeft hetzelfde probleem) en zelfs contac gehad met het bedrijf dat de software voor de formulieren maakt. Het blijkt dat ING gebruik makt van een zwaar verouderde versie van de software. Als ze over zouden stappen naar de huidige versie dan zouden alle browsers gewoon de formulieren kunnen gebruiken.

Maar ja, 't is crisis, dus ik betwijfel of dat snel gaat gebeuren.
Inderdaad.
Natuurlijk heb ik Firefox wel eens gebruikt. Hij is gewoon goed, laat bijna nooit een steek vallen.
Maar juist daarom(?) duurt het opstarten zo lang. Het is gewoon niet grappig, als je vaak 'even iets op wilt zoeken' en het duurt 4 seconden.
Natuurlijk ligt dit aan de ene kant aan mijn laptop (1,5 jaar oud, en flink gebruikt), maar aan de andere kant: Opera start wél in een seconde op... Sja, dan is de keus snel gemaakt ;)
Ik weet niet hoe vaak jij je browser opnieuw opstart maar bij mij hoeft dat één keer per dag en dan blijft hij de rest van de tijd gewoon openstaan. Vanaf een ssd duurt het opstarten overigens maar een seconde. Ik heb nooit begrepen wat er zo traag is aan Firefox. Het geheugengebruik kan me ook weinig boeien aangezien geheugen bijna gratis is tegenwoordig.
Het geheugengebruik kan me ook weinig boeien aangezien geheugen bijna gratis is tegenwoordig.
Als het bij één geheugensleurper zou blijven is dat nog enigszins acceptabel, maar als je meerdere applicaties hebt en nog een VM die allen een flinke slok geheugen willen hebben dan vind je het toch wel fijn dat een applicatie efficient werkt...

Naar mijn mening is het dan dus ook een goede zaak dat men bij Mozilla dan ook werkt en gewerkt heeft aan het oplossen van geheugenlekken en het kwistig omgaan met geheugen...
Aan de opstartsnelheid wordt gewerkt met Firefox 3.6 (en hoger?), een nieuwere versie zou dus wel eens net zo snel als Opera kunnen opstarten.

Aan de andere kant, als jij liever Opera gebruikt, dan is dat toch ook goed :). Zolang we niet belanden in de nachtmerrie die ontstaan was ten tijde van IE6 (en voor Firefox), dat je namelijk maar met 1 browser fatsoenlijk over het net kon navigeren mag je helemaal zelf weten welke browser je gebruikt...
"ik gebruik Firefox niet"
Opera: making me faster :)
Hier een tijd Firefox gebruikt maar toch ook weer terug naar Opera. Zelfde geld voor Chrome.. Uiteindelijk weer bij Opera uitgekomen voor mij gewoon een van de betere browsers.

Al komt het nog wel eens voor dat een website niet werkt onder Opera ism Ubuntu :'( Dan is firefox toch wel ff fijn. Als is het dan voor even.
Totally agreed! Ik gebruik al jaren Opera. Het voelt gewoon sneller en responsiver aan dan alle andere browsers.

Bij Opera ben je zelf de baas ipv de browser...
Bij Opera ben je zelf de baas ipv de browser...
De baas over waarover?
Om ook maar even te be-amen, dat Opera een vaste groep gebruikers heeft.

Ik heb nooit anders willen gebruiken sind versie ik eens versie 5 ofzo heb gebruikt.

Nu bij Opera 10 is het nog steeds een aangenaam programma wat doet wat ik verwacht.
Ik gebruik Firefox sinds versie 1.5 en ik ben het blijven gebruiken vanwege de plugins, fijne interface en de snelheid (browsen). Tevens vind ik het handig dat Firefox niet Windows only is.
andere browsers zijn ook niet windows only, behalve internet explorer.

Ik gebruik firefox zo heel af en toe, vooral om layouts van websites te testen, voor de rest altijd safari
Heb jij Chrome al fatsoenlijk op 'n linux bak zien draaien dan?

Heb overigens al meerdere uitstapjes gemaakt van Firefox naar andere browsers. Ik noem een Chrome, Safari en zelfs toen IE7 kwam heb ik dat eens overwogen, maar toch, Firefox blijft beter met zijn multiplatform ondersteuning (ik heb windows, mac en linux) en zijn strakke pluginnetjes :).

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 13:55]

Ik heb Chrome draaien op 2 linux bakken en ben er erg tevreden mee.
Firefox gebruik ik steeds minder want die legt het af tegen Chrome qua snelheid en geheugengebruik.
Niet voor iedereen is snelheid en vooral geheugengebruik een bepalend argument voor een browserkeuze. Firefox is snel genoeg, en als je ziet hoeveel mensen er nog IE gebruiken geeft een groot deel blijkbaar niks om snelheid. Geheugen boeit me met m'n 4GB al helemaal niks, en ik heb liever dat het geheugen voor iets nuttigs wordt gebruikt dan dat alles als een nazi leeg wordt gehouden.
Wat ik belangrijk vind in een browser is stabiliteit, goede ondersteuning voor mijn platform (linux), een UI die de desktop look & feel zo goed mogelijk overneemt (daarom nooit opera voor mij) en natuurlijk het goed weergeven van sites (daarom geen chrome, omdat ik er geen vertrouwen in heb dat alles daarin goed werkt, inclusief java en flash).
Wat ik vooral beter zou willen zien in FF is dat ze de boel eindelijk eens multithreaded maken. Beetje irritant dat de hele browser vast loopt als 1 webpagina het druk heeft of vast zit op een hangend java applet of javascript loop. Maar verder eigelijk geen klachten over.
.oisyn Moderator Devschuur® @kozue11 november 2009 22:43
en ik heb liever dat het geheugen voor iets nuttigs wordt gebruikt dan dat alles als een nazi leeg wordt gehouden.
Dat slaat natuurlijk ook compleet nergens op 8)7. Waarom heb je dat liever? Het is niet dat je er daardoor extra voordeel aan hebt oid. Sterker nog je ondervind er nadeel van. Niet gebruikt geheugen wordt namelijk gewoon gebruikt voor file cache. Veel gebruikte files kunnen dus langer in het geheugen blijven als applicaties minder geheugen gebruiken, wat in totaal zorgt voor een sneller systeem. Je hebt gelijk dat snelheid en geheugengebruik geen argumenten hoeven zijn voor een bepaalde browser.
(daarom geen chrome, omdat ik er geen vertrouwen in heb dat alles daarin goed werkt, inclusief java en flash)
Dat jij er geen vertrouwen in hebt wil niet zeggen dat het niet werkt. Flash en Java werken prima in Chrome. Andere plugins (zoals Quicktime, Acrobat Reader en Foxit Reader) trouwens ook. Daarnaast is Webkit meer standard compliant dan Gecko.
Wat ik vooral beter zou willen zien in FF is dat ze de boel eindelijk eens multithreaded maken. Beetje irritant dat de hele browser vast loopt als 1 webpagina het druk heeft of vast zit op een hangend java applet of javascript loop.
Dat is nou juist een reden om Chrome te gebruiken, die heeft daar geen last van. Alle tabs runnen in aparte processen. Als er eentje hangt of crasht kun je de tab gewoon sluiten.

Laatst had ik zelfs een blue screen in Windows (geheugen iets te ver overgeklokt) terwijl ik een hele lange post had getikt op GoT maar nog niet had gesubmit. Na reboot en herstarten van Chrome ging ie alle pagina's herstellen, inclusief de door mij getikte post. Geen idee of FF dat ook doet (nooit een dergelijke crash meegemaakt met FF), maar als ex-IE gebruiker vond ik dat een geweldige ervaring :D

Granted, er is één ding wat Chrome heel erg mist, en dat zijn extensions. De development branch heeft die overigens al wel, maar ik draai liever gewoon de stable versie.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 13:55]

Wat ik vooral beter zou willen zien in FF is dat ze de boel eindelijk eens multithreaded maken. Beetje irritant dat de hele browser vast loopt als 1 webpagina het druk heeft of vast zit op een hangend java applet of javascript loop. Maar verder eigelijk geen klachten over.
Dit staat voor Firefox 4.0 op de plannen (op z'n vroegst ergens eind 2010 dus), dan gaan zo ook multi-process werken zoals nu o.a. Google Chrome al doet...
Dat is wel een hele mooie verbetering! Ik gebruik FireFox nog dagelijks, maar qua browse snelheid vind ik Chrome en Safari beiden beter.

Probleem met Chrome en Safari is dat er geen Firebug voor is, anders zou ik Firefox meteen vervangen door een van die twee. (Er zit wel wat dev spul ingebouwd maar dat werkt toch niet fatsoenlijk vergeleken met Fbug).
.oisyn Moderator Devschuur® @XyritZz13 november 2009 01:48
Persoonlijk ken ik Firebug niet heel goed, maar aan de featurelist te zien zijn de development tools in Chrome practisch identiek. Zelfs de interface lijkt er heel veel op. En het console object is ook gewoon in Chrome beschikbaar, net als in Firebug.

Ik moet wel zeggen dat de devtools in Chrome wel heel hard vooruit zijn gegaan. Een tijdje geleden zat er nog geen javascript debugger in, maar inmiddels wel. Het enige echt grote nadeel van Chrome blijf ik vinden dat hij bij een "view source" opnieuw een GET request doet. De source van de meest recente POST kun je op die manier dus niet bekijken :/.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 13:55]

Opera! draait perfect op linux.
Chrome(ium) draait perfect hier op mijn Ubuntu
http://build.chromium.org/buildbot/snapshots/
Ik heb er ook een GoT topic over gestart
Google Chrome browser voor Linux en Mac
Zeer tevreden mee. Je moet de uitgebeide plugin keuze missen natuurlijk, maar het is gewoon stabieler en sneller dan FF.
Is dit een feit of een subjectieve mening?
Is dat niet een pleonasme? Daar een mening altijd subjectief is.
Heb jij Chrome al fatsoenlijk op 'n linux bak zien draaien dan?
Ik heb 'm nog niet geprobeerd op een Linux-machine, maar toevallig heb ik 'm vorige week wel gedownload en getest op een Intel Mac. Qua interface is deze vergelijkbaar met de interface onder MS-Windows, maar aan de andere kant is UI die direct zichtbaar wordt wel gewoon Mac OS X like...

Maar goed, erg veel voordelen t.o.v. Firefox kon ik niet direct ontdekken, te meer dat ik altijd wel minstens 2 Fx-addons geïnstalleerd heb (t.b.v. development en "natuurlijk") een Flash-blocker (ik heb niks tegen advertenties, maar wel als ze in Flash opgemaakt zijn namelijk...)
idd ik gebruik firefox voor linux. en heeft ook mijn voorkeur in windows. De plugins zijn ook zeker een pluspunt. Ik heb een tijdje travian met plugins gespeeld. Dit was een hele andere ervaring :D Waar IE niet aan kon tippen
Ik gebruikte het al toen het nog Phoenix en Firebird heette. Daarvoor gebruikte ik Mozilla Suite.
Ik gebruik Firefox ook al vanaf dat het Phoenix heette. Nooit meer vanaf gestapt. _/-\o_
Me 2: Vanaf Phoenix 0.6 ongeveer, denk dat dat grofweg een jaartje voor Firefox 1.0 was. Netscape en Mozilla Suite waren imho enorme mastodonten, die gebruikte ik alleen op *NIX-dozen, als de beheerders geen Opera hadden geïnstalleerd.

Firefox moet op het moment trouwens oppassen dat ze niet dezelfde kant als de oude suite opgaan, het is op het moment al een zwaarlijvig geval.

[Reactie gewijzigd door Bacchus op 23 juli 2024 13:55]

Ik gebruikte Firefox al toen het nog Netscape Navigator 3.02 heette. :P

Tot en met versie 4 heb ik Netscape nog gebruikt, maar op een gegeven moment werd ie gewoon erg traag en onstabiel. Na een aantal jaren IE te hebben gebruikt ben ik op een gegeven moment de Mozilla suite gaan gebruiken en daarna Firefox.
Raar dat 75% zegt firefox te gebruiken, maar als ik dan kijk bij de statistieken zie ik maar 46,..%. Wie liegt er dan? :P
Volgens mij is de vraag 'Hoe lang gebruik je Firefox', het kan dus best zijn dat men dus op 't werk IE moet gebruiken, maar toch een x-aantal jaren invult omdat men thuis wel Firefox gebruikt.

Dit bericht is bijvoorbeeld getypt op een beta van Google Chrome voor de Mac (gewoon ff proberen e.d.), maar daarachter staat de Firefox nog waarmee die gedownload is (en als ik zo kijk is het verschil tussen de netto beschikbare schermruimte op een Mac OS X machine helemaal niet zoveel groter t.o.v. Firefox (waarbij de bladwijzer-werkbalk in Fx uit staat...)
Niemand; statistieken worden van alle bezoekers verzameld maar polls moeten vrijwillig worden ingevuld, wat blijkbaar meer Firefox-gebruikers doen dan gebruikers van andere browsers (zoals Palomar al opmerkte).
Conclusie is dus dat Firefox-gebruikers graag polls invullen :P
There are lies, damned lies and there are statistics.
Mark Twain
Bijna 2500 tweakers stemmen dat ze FF 1.0 al 5 jaar, dwz vanaf dag één, gebruiken. Het totaal aantal downloads op dag één ligt rond 1 miljoen.
link

Je maakt mij niet wijs dat 1/400ste van dat aantal op deze poll stemt.
Als je het over 5 jaar hebt, dan kijk je ook niet direct op 1 dag. Grote kans dat er dus ook mensen voor 5 jaar gekozen hebben, terwijl ze de browser pas in de eerste week na de release opgehaald hebben...

Verder zijn er ook zat mensen die al voor de release van Fx 1.0 deze browser gebruikten en dus ook voor 5 jaar gekozen hebben.

Als derde geldt ook nog eens dat juist bezoekers van t.net eerder op zo'n dag Firefox downloaden (om mee te doen met de "record-poging"), t.o.v. van de casual gebruiker zullen zij dus een grotere kans hebben om Firefox als sinds versie 1.0 te gebruiken...
Ik gebruik firefox en z'n voorgangers al langer dan 5 jaar, maar die keuze is er niet. En ik ben niet de enige, getuige enkele berichten hierboven.
Het is jammer dat Firefox niet multithreaded is. Als ik een stuk of 8 tabbladen opstart met Firefox duurt dat aanmerkelijk langer vergeleken met IE 8, wat wel multithreaded is (gebruikt zelfs 4 cores). In combinatie met mijn SSD is IE 8 gewoon de snellere browser omdat de CPU minder de bottleneck is bij het opstarten.
Hoe zit dat eigenlijk met Safari, Chrome en Opera? Zijn die met een 4+ core ook langzamer dan IE8?
Ik heb even voor je gemeten en bekeken bij het simultaan openen van 9 identieke tabs:

De volgende browsers zijn multithreaded: IE 8, Chrome en Safari.
IE 8 gebruikt daarbij 4 cores het meest intensief en op de laatste plaats Safari.

Opera en Firefox zijn slechts singlethreaded, maar Opera is vele malen sneller.

Top 5 qua opstartsnelheid:
1) IE 8
2) Opera
3) Chrome
4) Firefox
5) Safari

Vooral het feit dat Opera de op 1 na snelste browser is qua opstarttijd met 9 tabs verbaasde me aangezien deze browser slechts 1 core gebruikt! Safari is dan weer erg sloom ook al is het multithreaded.

Top 5 qua geheugengebruik:
1) Safari
2) IE 8
3) Firefox
4) Opera
5) Chrome

Safari is dus het sloomst en neemt nog het meeste geheugen in ook. De snelheid van IE 8 kost flink geheugen. Opera en Chrome zijn echter relatief snel en nemen weinig geheugen in. Firefox zit in de middenmoot wat mij betreft.

Best nuttig testje, nu weet ik in ieder geval dat ik Opera of Chrome voortaan als 2e browser gebruik naast mn IE 8 :)

[Reactie gewijzigd door rossinl op 23 juli 2024 13:55]

Wel 'ff vermelden dat je safari hier (waarschijnlijk) onder windows draait. Safari onder windows is gewoon prut. Toch zou ik dezelfde tests wel eens op een mac/linux willen zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.