Tetheringverbod

Apple heeft tethering met de iPhone onmogelijk gemaakt. Moeten toestelfabrikanten zich daar wel mee bemoeien?

Nee!
54,8%
Wtf is tethering?
33,0%
Welja.
6,0%
Geen mening
4,3%
Zie voor mijn hartstikke genuanceerde mening de reacties
2,0%

Aantal stemmen: 11.627. Deelname gesloten op 06-10-2009 17:19. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (77)

77
73
54
5
0
0
Wijzig sortering
Ik ben een van die 'gelukkige' (kuch, ahum, kuch) iPhone bezitters, en ik ben ook toevallig 1 van die gelukkige gebruikers die geen duur web&walk abonnement wil aanschaffen, in ieder geval niet van Tmobile. Het bereik met mijn iPhone is al minimaal te noemen in voornamelijk stedelijk gebied. (Tussen Enschede en Almelo).

Ik dus vandaag rustig even aan het internetten op mijn MacBook Pro, lekker aan het tetheren, even naar tweakers toe, heel groot: Apple maakt thethering onmogelijk. Ik had even een hartverlamming, maar na het bericht even te hebben gelezen, en natuurlijk veel leuker, de reacties }> , klaarde mijn stemming al weer wat op. Ten eerste moet je de firmware er voor updaten, iets wat ik dus nog even op zich laat wachten... En dan kun je de phone nog steeds jailbraken, iets waar ik nog geen goede reden voor had, maar nu wel. Voor zover dus even het smeuïge verhaal, nou even over de rechtmatigheid van dit besluit.

Natuurlijk hebben providers het volste recht om het te verbieden. Apple heeft ook het volste recht om de functie uit de telefoon te halen, mits die gebruikt wordt in combinatie met een abonnement wat tethering uitsluit. Dat ze de functie dan gelijk uit alle telefoons halen is niet hun volste recht. Stel dat ik een simlockvrije iphone had, in combinatie met een abbo dat tethering toestond, dan mogen ze die functie niet verwijderen. Dan hadden ze die functie er gewoon niet in moeten zetten. Dan had je daar rekening mee kunnen houden toen je die simlockvrije telefoon aanschafte en het bijpassende abbo daar bij hebt genomen.

Voor zover dus de rechtmatigheid, verder is het natuurlijk gewoon een stuk vriendelijker om een gedoogbeleid te voeren ten opzichte van tetheren, met als voorwaarde dat je niet teveel bandbreedte gebruikt. Je kunt namelijk op een laptop natuurlijk hele torrents binnentrekken, muziek, films, youtube, veel en grote afbeeldingen binnenhalen, je noemt het maar op. Op een mobiel heb je dat natuurlijk niet. Als ze het nou gedogen met een limiet van een paar GB aan data (meer verstook je toch niet op een telefoon) dan zou het wel netjes zijn om dat toe te staan. Maar dat is natuurlijk helemaal aan de provider zelf. Persoonlijk denk ik dat je zo alleen maar mensen krijgt, die of geen iPhone meer halen, en de mensen die het al hebben aan het jailbraken slaan.
De iPhone heeft gewoon een youtube applicatie, en voor zover ik weet een music store om muziek binnen te hengelen. Ik denk dat het enige wat je niet met de iPhone kunt, maar wel op de computer, is torrents binnentrekken, want je hebt er de opslagcapaciteit niet voor, en ik denk niet dat je een torrent client in de appstore zou vinden. Eigenlijk *is* de iPhone gewoon een klein computertje dat kunstmatig beperkt wordt gehouden.
Hoezo is dit anders dan je laptop aan de telefoon hangen voor een dataverbinding?
Als N770 koper zat ik al een tijdje uit te kijken naar de N900. Op het moment heb ik een iphone en gebruik ik heel soms tethering. Ik twijfelde of ik wel de overstap naar de N900 kon rechtvaardigen.

Apple heeft dat nu echter voor mij gedaan. Ik ben de bemoeizucht van Apple echt zat. Wie zijn zei dat ze bepalen wat ik wel of niet op mijn telefoon mag gebruiken? Moeten ze op hun Macs proberen.

U mag geen Lightroom gebruiken want het dupliceert Apple functionaliteit. (ok , wordt niet standaard mee geleverd dus:)

U mag geen eigen brand programma voor DVD's gebruiken, want het dupliceert functionaliteit.

Geen enkele Mac gebruiker zal er genoegen mee nemen. Blijkbaar is het met een telefoon meteen anders? Hint voor de massa's: De iphone is gewoon een kleine computer waar je mee kan bellen. Als we dit slikken, waar eindigt het dan?

Nee dank je, vanaf nu alleen nog telefoon's waarop geen restrictie zit wat je erop kan installeren. En waarvan de programma's niet de persoonlijke goedkeuring van de fabrikant van het apparaat behoeven.
Geen enkele Mac gebruiker zal er genoegen mee nemen. Blijkbaar is het met een telefoon meteen anders?
Blijkbaar niet gezien de tussenstand van de poll. Ik heb zelf ook een iPhone, en ben dit gezeik ook beu. Zou best wat anders willen maar zie geen fatsoenlijk alternatief op de markt, dus zit er niks anders op dan afwachten.
Iedereen lijkt te vergeten dat tethering vanaf het begin niet mogelijk is geweest op de iPhone en ook nu nog niet. Dat het via een hack kon is leuk, maar het is niet officieel mogelijk...waarom zeuren als je de iPhone zonder zo'n feature toch gekocht heb? Zoals bekend komt tethering er gewoon aan, alleen vinden de telecom-bedrijven het nodig hier meer geld voor te vragen... dat is waar ik tegen ben. Overigens zie je dit ook gewoon allemaal bij andere providers, velen hebben zelfs een apart abbonnement voor de laptop...

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 9 augustus 2024 14:53]

Apple maakt zelf reclame voor tethering op http://www.apple.com/nl/iphone/softwareupdate/

Met de volgende voetnoten erbij:
  • Downloads over 10MB require a Wi-Fi connection.
  • Sommige functies, programma's en voorzieningen zijn niet overal beschikbaar. Neem voor meer informatie contact op met de aanbieder van je mobiele netwerk.
Als ik contact opneem met Vodafone zeggen ze toch echt dat het officieel niet de bedoeling is om te tetheren met je telefoon, maar dat ze er geen problemen mee hebben zolang het in beperkte mate gebeurt.

Dat Apple tetheren blokkeert voor gebruikers die een gelockte telefoon hebben... dat vind ik al niet netjes maar kan ik ergens nog begrijpen. Door de exclusieve deal met T-Mobile kan het natuurlijk zo zijn dat T-Mobile zegt dat ze het tetheren niet willen hebben op de iPhone.

Apple blokkeert de functionaliteit nu echter ook voor mensen als ik met een simlockvrije telefoon. Apple heeft dus geen flauw idee welke provider ik gebruik, en heeft ook geen flauw idee of tetheren is toegestaan of niet. In dat geval moeten ze niet zeggen "Weet je wat, we gooien het eruit", maar moeten ze zeggen "Weet je wat, we laten het lekker aan staan en die provider zoekt het zelf maar uit samen met de klant".

Dit is gewoon de omgekeerde wereld.
Sorry, maar ik heb toch echt getetherd met os 3.0 zonder hack hoor... ik heb alleen een instellingenprofiel moeten laden.
Waar heb je dat 'instellingenprofiel' vandaan? Van Apple, iTunes of T-Mobile? Zo kun je ook zeggen dat jailbreaks geen hacks zijn, omdat je alleen maar een applicatie op je PC gebruikt...

Ik gebruik zelf ook tethering op mijn iPhone, maar ik ben realistisch genoeg om te weten dat het niet wenselijk is voor T-Mobile.

[Reactie gewijzigd door Abom op 9 augustus 2024 14:53]

Iedereen lijkt te vergeten dat tethering vanaf het begin niet mogelijk is geweest op de iPhone en ook nu nog niet.
Technisch is het mogelijk, maar Apple maakt het onmogelijk.
Dat het via een hack kon is leuk, maar het is niet officieel mogelijk...
Ik kocht mijn auto ook zonder trekhaak en later heb ik er een trekhaak op laten zetten. Zou jij het dan normaal vinden als ik na onderhoud m'n auto terug zou krijgen zonder trekhaak?
Dat laatste is totaal geen vergelijking, het gaat hier om officiele software die alleen kan worden aangepast door Apple. Oftewel, je zou zelf geen trekhaak erop hebben kunnen zetten. Deze heb je er met tape alsnog opgekregen, maar uiteraard komt dat niet door de keuring. Zo moet je het eerder zien.

Verder heb ik een vergissing gemaakt, het zit er dus wel in, maar het is hier niet actief. Kan mij derhalve niet voorstellen dat T-mobile daar geen weet van heeft. Ze hebben zelf nog aangegeven dit wel te willen, maar er gewoon meer geld voor te vragen.
Wel de kleine lettertjes lezen he:
Some features, applications, and services are not available in all areas. See your carrier for details.
En ze hebben nu tethering voor de WERELD onbruikbaar gemaakt, dat noem ik niet "not available in all areas" dat noem ik gewoon "de optie zit er wel in, maar kan niet worden gebruikt omdat wij, apple, vinden dat een telefoon daar niet gebruikt voor mag worden"

ze bepalen ALLES wat er gebeurt, de gebruiker moet apple maar volgen, want anders....

ik heb geen iPhone, en dit is precies de reden waarom.

google en apple staan ook lijnrecht tegenover elkaar. Waarvoor apple alles regeltjes voor heeft en alles dichtimmert is Google juist open en meer: gebruik maar: wij willen dat je dat juist doet.

Apple heeft hiermee een policy die te gronde gaat. Mensen willen vrijheid, geen dictatuur. (Sorry voor de harde woorden, maar ik ben dit echt van mening)
Volgens mij is tethering niet voor de hele wereld omzeep geholpen, alleen bij klanten van bepaalde providers volgens mij. Sowieso ben je dom om meteen de nieuwe firmware op je iPhone te knallen wanneer je de implicaties niet weet...

Je opmerking over Apple vs Google slaat helemaal nergens op. Dat is hetzelfde als Linux vs Windows. De openheid is leuk voor hackers zoals jij, die graag knutselen met hun gadgets en maximale vrijheid willen hebben...maar ik zie de grote meerderheid van de wereld bevolking niet eens de firmware van een iPhone updaten...

Je opensource meuk is leuk...voor een hele kleine groep mensen...daar mikt Apple helemaal niet op. Apple wil een stylish, eenvoudig, goedwerkend product leveren voor het grote publiek.
Ik heb een iPhone en ik ben het helemaal met jouw stelling eens. Hoe kan men gaan zeuren dat een hack niet meer werkt?

Huilies.
dat durf ik ronduit te betwijfelen, er zijn zat goede telefoons met wm, of andere ossen,
en meamo (zoals op de nokia n9000) is veelbelovend - zou een echte killer moeten zijn.
mocht mijn baas ineens geld teveel hebben, ruilde ik mijn vertrouwde E71 er direct voor om, - trouwens, als ik morgen een iphone zou winnen zou die overmorgen op marktplaats staan, en de dag daarna zou ik een betere telefoon hebben gekocht. (jammer voor google) dat er nog steeds geen goede android phones zijn. (3,1inc touchscreens behoren gewoon een hogere resolutie te halen - en google behoord die resoluties ook te ondersteunen. - wat dat betreft lijkt meamo het toch te gaan winnen als highend smartphone os...


...
WM is toch echt niet een serieus alternatief op de iPhone. De interface lijkt nergens op (niet gebruiksvriendelijk) en het is ook niet snel of stabiel. Telefoons met maemo of android zouden een optie zijn, maar zijn er nog niet zo veel van. Het meeste wat nu uit is zijn wat probeersels van fabrikanten, meestal gericht op de amerikaanse markt en veel te duur.
Ik zou best een smartphone willen, maar heb geen zin in een iPhone (door de bemoeienis van Apple), maar ook niet in de huidige android telefoons (geen model wat me aanspreekt). Die n900 lijkt me wel een leuk ding, alleen vind ik €600 een beetje aan de prijs :(
600 is anders niet minder dan wat er voor een iphone betaald wordt,
voor ons (ja ook mij) is dat waarschijnlijk al snel gewoon te duur,

je commentaar betreffende android, is correct, maar dat gaf ik in mijn post ook al weer,

wat betreft WM - het is ook niet mijn favoriet (zie daarom heb ik nu dus een e71 en geen HTC ) - maar ik moet zeggen dat er voor wm toch aanzienlijk meer vrijheden zijn te bereiken dan voor die aple meuk.. genoeg custom romz. en dat soort zooi, - dat je bij wm een aangepaste skin / userspace-app nodig hebt om het toestel te kunnen bedienen lijkt me evident. maar kwa features etc durf ik WM toch nog steeds te verglijken met iphoneOS, (omdat wm toch op enkele puntjes al beter werkt, naar mijn idee )
Mijn WM phones zijn nog nooit vastgelopen of gecrashed. Enige nadeel ik op dit moment heb is dat de batterij te snel leeg is. Traag durf ik ze ook niet noemen. En als ze traag zijn dan komt dit meestal omdat de fabrikant er trage hardware heeft ingestoken.
amen _/-\o_

als ik dit lees ben ik harstikke blij dat ik een htc touch hd heb en geen i phone :D kan ik zelf bepalen wat ik erop wil ;)
Laten we voorop stellen dat Apple niet de boosdoener is maar de providers. Zij zijn immers de belang hebbende partij en vragen Apple om maatregelen te nemen.

Apple kan eenvoudig tethering toevoegen als applicatie maar providers willen dat niet.
Blijkbaar heeft apple voor een bedrijfmodel gekozen waarin ze extreem afhankelijk zijn van de nukken van de providers. Daar zullen ze wel goed aan verdienen.

Maar als ze daardoor functionaliteit afnemen, die je 10 jaar geleden al op mobile telefoons had, dan kan ik ze dat aanrekenen ja.

Dat ik van T-mobile niet mag tetheren is hun goed recht, ik heb immers een contract afgesloten met wat ik wel of niet op hun netwerk mag. Maar dat is iets tussen T-mobile en mij en niet apples pakkie an.

En voor wat andere reacties hierna: tethering mogelijk maken had niets met een hack te maken. Er werd namelijk helemaal niets aan het systeem gewijzigd behalve de internet instellingen. Tenzij je een andere e-mail provider instellen ook een hack wil noemen natuurlijk. Dan hackt heel Nederland fijn mee.

De telefoon fabrikant moet gewoon de telefoon leveren met besturingssysteem en wel of niet updates uitbrengen. Maar na mijn ervaring met de iphone weet ik iig zeker dat ik geen telefoon meer neem waarbij de fabrikant achteraf functionaliteit kan uitschakelen en kan bepalen hoe jij de telefoon gebruikt.

Ik weet waar mijn €600 in oktober heen gaan. Of heeft T-mobile je contractueel vast gelegd dat je alleen een iphone mag gebruiken bij je abonnement? Ik kan de voorwaarden niet vinden thuis en op de website hebben ze die alleen voor normale abos staan. Lekker duidelijk weer, hebben ze iets te verbergen ofzo?
Zoals je hebt kunnen lezen in het artikel wist de Apple-geallieerde provider in Nederland er niet eens van. Het was dus duidelijk niet op verzoek van de providers hier.
Kortom: in ons geval kwam de wijziging van Apple. Apple had er voor kunnen kiezen de wijziging alleen in Amerika te laten gelden, of waar het verzoek ook vandaag gekomen moge zijn, maar nee, ze naaien de hele wereld.
Nou... er zit een flink verschil tussen 'zeggen' dat je van niets weet en er ook daadwerkelijk niets vanaf weten. ;)

Ht is wel heeeel erg opvallend dat het blijkbaar voornamelijk Nederlandse en Belgische providers treft! Ik geloof er dan ook geen barst van dat T-mobile van niets wist, het zou in het netwerk waarschijnlijk moeilijker te realiseren zijn, een aanpassing van de firmware is denk ik makkelijker voor elkaar. De telefoon moet gewoon kunnen waar het de mogelijkheden toe heeft, als een provider dan een specifieke dienst niet wil, maak het dan onmogelijk in je netwerk.
Het is wellicht niet op verzoek van de providers hier, maar AT&T heeft wel degelijk invloed op de apps en functies op de telefoon. In Amerika kan je met de iPhone niet eens een MMS versturen/ontvangen omdat het netwerk van AT&T het niet aankan. Dat is ook de reden dat tethering niet werkt.

Apple verdient dusdanig veel geld aan AT&T en andere providers dat die ernstig veel invloed hebben op de iPhone.
Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt beter zeggen dat er minder vraag bij consumenten is vóór tethering dan bij providers tegen tethering. Je weet wel, het vraag en aanbod principe (die consumenten vaak links laten liggen door, onder andere, op een hype in te gaan). Als mensen klagen over een product hadden ze dat product niet moeten kopen.

Bedrijven rekenen. Als 20% tot 30% van de potentiële klanten af zouden haken bij het kopen van een iPhone omdat tethering niet kan. Dan zat er nu tethering op de iPhone. Helaas weten vele (nu: 32,2% - bron: Poll) niet eens wat tethering is (en dat is op Tweakers.net :? ).

Dus als je tethering wilt dan zou je jouw probleem op kunnen lossen door tethering te hypen. Als het aanslaat heb je kans dat de telefoon bakkers erop inspringen O-) .
Je mag wel degelijk lightroom gebruiken op de Apple.
Je mag ook een eigen brandprogramma gebruiken .

Waar haal je die onzin vandaan? Heb je wel eens op een Apple gewerkt?

De bemoeizucht betreft tethering komt ook niet van Apple maar van providers. Kennelijk hebben providers dit als deal met Apple afgesproken.
Waarom kan ik met elke andere telefoon die het technisch ondersteunt dan wel tetheren via om-het-even welke provider? Dit valt Apple echt wel direct aan te rekenen.
Ik vermoed dat als tethering, wat echt maar een heel klein deel van de bellers doet, net zo populair wordt als internetten via de iPhone... dat je providers toch op hun hoofd ziet krabben. Maar je hebt wel gelijk dat het jammer is dat men van die abbonnementen heeft gekozen die zo strikt gereguleert zijn. Die abbo's zijn nog steeds ingesteld door T-mobile, niet Apple.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 9 augustus 2024 14:53]

Die abbo's zijn nog steeds ingesteld door T-mobile, niet Apple.
De iPhone is zo populair dat Apple zonder problemen een dikke middelvinger naar T-Mobile kan geven.
Theoretisch wel, maar in de praktijk verdient Apple flink aan de deal. T-Mobile heeft wat dat betreft ook wel een vinger in de pap.
Het is geen onzin, het is een voorbeeld om duidelijk te maken wat Apple doet met hun iPhone doet door tethering te verbieden.
De vijand? Ik ben blij dat we op Tweakers een goed beargumenteerde discussie kunnen voeren.

Soms zegt een nick niets, soms zegt hij blijkbaar alles ;)
Had vast het vautte URL ingetikt.... gezien het antwoord hoorde het thuis op FOK
Wtf is tethering?
Hier had ik in eerste instantie op geklikt maar bedacht zojuist het volgende ;) :

Q - Wtf is tethering?

A - Wikipedia

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech op 9 augustus 2024 14:53]

Dat had ik ook, maar na 2 regels gelezen te hebben.

WTF, waar bemoeid apple zich mee, rot op met dit soort acties daar zit niemand op te wachten.

edit:
als ik internet op mijn telefoon zou hebben zou dit de rede zijn. Lekker m'n laptop overal op internet. Dat kan dus niet...

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 9 augustus 2024 14:53]

en mag ook niet voor de meeste providers..

ik mag het van vodafone ook niet (en dat lijkt me ergens ook terecht)...
als ik voor 10 euro flatfree zou mogen internetten door mijn gsm als modem in te zetten.
wat voor nut hebben die 3g abo's voor laptops dan nog....

echter omdat mijn gsm het TOCH kan zal ik het niet nalaten ook het te gebruiken.

en omdat ik nu 'bang' ben gepakt te worden, houd ik het dataverbuik binnen de perken,
juist DAT laatste lijkt vodafone's opzet, en is dus geslaagd, ik een tevreden gebruiker en zei zien hun data verbruik niet tot onmogelijke levels stijgen. (ondanks dat ik geschat toch wel zo'n 9x keer meer data verbuik dan gemiddeld, (limiet licht op 10x - dus daar blijf ik netjes onder;) ) ...
A. Apple bemoeizucht, daarom heb ik gewoon een Nokia :)
B. Ik snap eigenlijk niet waarom ik voor mijn laptop een apart abbonnement moet halen (even niet uitgaande van hun commerciele doelstelling), want dan moet ik namelijk inderdaad twee keer betalen, dat is dan overigens wel voor twee connecties: zowel mijn laptop als mijn telefoon, maar die gebruik ik nooit tegelijk, dus maak ook helemaal niet gebruik van die bandbreedte en kan dus eigenlijk wel met 1 connectie uit. Dus ik vind eigenlijk dat ik of wel 2 simkaartjes moet krijgen voor zowel laptop en telefoon, of tethering moet worden toegestaan. Uiteraard wel voor een beetje bijbetaling, want ik snap ook dat je met een laptop veel meer dataverkeer genereerd dan met je telefoon. Of je stelt gewoon een goede FUP met bijbetaling voor overschrijving. Maar dit zal wel een lastig pakket zijn voor de provider of zo.

Even in vergelijking. Ik gebruik ongeveer evenveel dataverkeer op mijn mobiel als via thethering. Dat zit samen onder de GB.
.oisyn Moderator Devschuur® @i-chat16 september 2009 02:46
ik mag het van vodafone ook niet (en dat lijkt me ergens ook terecht)...
Van T-mobile echter wel (de standaard web'n'walk iig, ik las in een reactie op het andere artikel wat hierover ging dat voor het -niet verplichte- iPhone abo het weer niet mocht, maar die is dan ook een heel stuk sneller). En dat wordt dus nu keihard onmogelijk gemaakt, ookal heb je een officiele iPhone van de officiele Nederlandse dealer 8)7. Maar goed, ik heb de afgelopen twee weken lekker zitten tetheren via T-mobile op mijn Touch Pro met WM 6.5 wegens missend internet door een fuckup van Ziggo :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 augustus 2024 14:53]

Nou ja dit zou één van de redenen zijn om zo'n abbo te nemen, wanneer je veel reist of zeker wil zijn van internet ook bij een internetstoring. Dat gebeurd niet vaak maar als je het moet hebben wil je het ook hebben.
"Dat gebeurd niet vaak maar als je het moet hebben wil je het ook hebben."

Behalve als je ziggo ( lees: voormalig casema klant bent om nog wat te nuanceren ) klant bent natuurlijk , dan zijn internetstoringen een vast gegeven :Y)
Ziggo voormalig @home ;). Geen problemen hier, behalve dat ze eens de snelheidsverhoging door moeten voeren :).
Voor mij zou het zo zijn om even mijn e-mail te checken wanneer ik geen wifi heb. Dus kan dat makkelijk op je verbinding.

een avond surfen zal inderdaad niet de bedoeling zijn, maar is ook niet echt relaxed :).
Je mag van een goede poll verwachten dat deze duidelijk en eenduidig is. Ook voor mensen die de term niet kennen. Dus ja je kunt het opzoeken, maar zo'n term had al direct een linkje moeten hebben naar b.v. Wikipedia
Je kan het ook zien als "wat kan mij die hele tethering schelen?"
Ik mis (zoals wel vaker op Tweakers) een realistische mee eens optie.
Apple zal dit natuurlijk hebben gedaan omdat met de providers is afgesproken dat dit niet geactiveerd behoort te worden.
Aangezien de providers dit niet kunnen is het logisch dat de hardware fabrikant dit voor hen doet.

Dus niet zo mauwen op Apple, maar begrip tonen of mauwen op de providers.
Het 'klagen' zal minder zijn, wanneer dit inderdaad het geval is.
Echter, bij het uitschakelen van deze optie zijn ook de andere telefoons meegenomen waar het wel mag (of Apple de regels hieromtrend niet weet).

Een beetje als 'bij provider A mag het niet, dus iedereen mag het niet'. Dáár zijn de reacties over. En over het feit dat de functionaliteit gelimiteerd mag worden ná aankoop [small](de update is dacht ik verplicht en moeilijk tegen te houden)[small].
De update hoef je niet persé te installeren, maar als je 3.1 eenmaal hebt geïnstalleerd kun je deze niet meer ongedaan maken. Dat is een beetje de ellende.
Kan wel, maar pak je hoela-hoep maar vast.
Het is WEL mauwen op Apple en ook DE reden dat ik geen iPhone wil hebben. Ik bepaal wat ik met mijn telefoon doe, niet de fabrikant.
Het is nog een beetje zoals in de begintijd van breedband: je mag maar met 1 computer het internet op.
Dat is toen langzaamaan omzeild met routers, en nu is het toegestaan (volgens mij, anders geven ze geen multipoort modem/routers), en nu is de mobiele markt aan de beurt: eerst alleen met de telefoon, dan mag je de telefoon als modem gebruiken voor de laptop, en langzaamaan zal je wel een routerding krijgen waar je de telefoon aan kan hangen en zo het hele netwerk van internettoegang voorzien.

(vervang 'telefoon' door 'dongle' en het klopt beter ;) )
Dat is een totaal andere situatie. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een thuisnetwerk, en al die computers van een eigen internetlijn voorzien is geen doen. Vooral omdat je maar 1 telefoon aansluiting hebt. Dat mensen hun hele netwerk dan aan 1 internet lijn gaan knopen is niets minder dan logisch.
Telefoons hangen echter niet in een netwerk. Het zijn op zichzelf staande mobiele apparaten die overal mee naartoe worden genomen. Een telefoon als modem gebruiken is voor zo'n thuisnetwerk niet te doen. Je neemt je telefoon mee als je het huis verlaat en het hele netwerk zit zonder internet?
Wat een suggestieve poll weer. 'Welja', dat moet toch gewoon 'ja' zijn? Heeft een heel andere lading meteen.

Van mij mogen fabrikanten zich daar prima mee bemoeien, het is tenslotte hun product. Of het fijn is voor de klanten, dat is weer wat anders. Maar goed, je kiest Apple, dus je kiest bij voorbaat al voor een systeem waar een fabrikant volledige controle heeft over wat jij wel en niet mag doen en welke apps jij mag installeren.
Als je het product gekocht hebt is het toch jouw apparaat? Lijkt me niet in de haak hoor, een fabrikant die achteraf normale functionaliteit gewoon even uitschakeld. Stel je voor dat Sony (of willekeurig ander merk) zomaar even besluit om teletekst op je TV uit te schakelen? Zou toch ook belachelijk zijn?

Niet dat ik teletekst gebruik, maar het gaat om het idee.
Hangt er vanaf of bij aankoop belooft is dat teletekst of in dit geval tethering mogelijk zou zijn of niet. Bovendien is dit gewoon een software update die in dit geval wat opties uitschakelt maar wel vele andere features erin stopt. Vind het niet vergelijkbaar met teletekst uitschakelen.
OK dan: Sony pushed een update naar de gebruiker (99% installeert dit zonder nadenken) waarin extra instellingen voor het geluid worden toegevoegd, maar teletext wordt uitgeschakeld. Mag dit dan wel?

Persoonlijk ken ik maar 1 firma die met updates de gebruiker functionaliteit ontneemt ipv bijgeeft.
Ik ken er wel meer hoor. MS bijvoorbeeld, die in een nieuwe versie van hun OS gewoon overal DRM toevoegd waardoor je dingen die op de vorige versie gebruikelijk waren ineens niet meer kunt. En daarbij ook gelijk hun drivermodel omgooit tbv diezelfde DRM, zodat de helft van je oude hardware niet meer werkt (nog meer functionaliteit verloren). Ja hoor, Apple is zo veel meer evil dan al die andere software bouwers.
Ik zie eigenlijk het nut niet van dit te verbieden... De gebruikers hiervan zijn 'meestal' onderlegd genoeg om hun toestel te jailbreaken... De grote meerderheid weet nog niet eens wat het is (blijkbaar ook een groot deel van de tweaker lezers)

Ik ben het wel niet eens met de comments dat de iPhone een dichtgetimmerde omgeving is... Ik denk dat veel mensen die niet technisch aangelegd zijn (de meerderheid denk ik) voor het eerst toegang hebben tot zo een groot aanbod aan applicaties...
(Voor andere OS'en waren die zeker ook beschikbaar maar moeilijk te vinden en instaleren)

Dus ergnes een hoop beperkingen maar voor niet techies waarschijnlijk een ongeziene vrijheid en functionaliteit
Je haalt hier toegankelijkheid tot een market met gecensureerde Apps) door de war met vrijheid.

De iPhone is dichtgetimmerd omdat er veel dingen zijn die het toestel technisch makkelijk kan (zoals tetheren), die worden geblokeerd uit financieel oogpunt of omdat ze conflicteren met wat de iphone al kan. Je ben gelimiteerd in je keuzevrijheid!
Als je het moedwillig je toestel gaat aanpassen zodat je het verbod kan omzeilen ben je natuurlijk nog meer in de fout.... En veelal juridisch eenvoudiger aan te pakken.
waarom zijn ze niet op het idee gekomen om de software te laten kijken welke provider je hebt en dus of je gebruik mag maken van tethering dat zou een hoop geklaag voor komen (tenzij de reden van het onmogelijk maken van tethering iets anders was dan de providers)
Dat is wat de software doet, alleen 'vergeet' het daarbij dat er ook andere carriers bestaan dan alleen die die iPhones verkopen.
Nee, dat is een zaak van de telecom providers. Een fabrikant die telefoons produceert dient niet op de stoel van de provider te gaan zitten. Net zo goed als dat de OvJ niet op de stoel van de rechter moet gaan zitten.

Je sluit bij je provider een contract af. Daarin beslis je tegen welk tarief je op hun netwerk via een telefoon belt, smsjes verstuurd en/of internet. Als telefoons dus de mogelijkheid aanbieden om erop te kunnen internetten plus hem te verbinden met een computer, dan is het niet zo gek als mensen zo'n telefoon als modem instellen en via een internet abonnement bij de telecom provider gaan zitten te internetten.

Dat het jou als fabrikant niet zint, prima. Maar dan sloop je de internetfuntie toch op voorhand uit je telefoontoestel? Dat heeft Apple niet gedaan bij de Iphone (logisch ook, tis een zo goed als standaard functie nu geworden naast dat je met een telefoon kan bellen/smsen) Dus jammer Apple, maar achteraf een beetje producten aanpassen omdat iets je niet zint is not done. Dan had je dat maar vooraf moeten blokkeren. Niet achteraf proberen het via firmware het er door heen drukken.
Kan apple hier niet voor aangeklaagd worden? Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die de iPhone niet hadden gekocht als hij geen tethering ondersteund. Daarnaast is het een schending van het koopcontract, omdat op het moment van de koop de optie beschikbaar was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.