Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Deze vacature is inmiddels vervuld

Het productteam van Tweakers is op zoek naar een ervaren UX-specialist.

Je functie

Je bent in het productontwikkelingsproces van Tweakers verantwoordelijk voor het maken van wireframes of ruwe concepten op basis van de eisen die worden aangeleverd door de productmanager. Je kent de site door en door en weet precies met welke scenario’s er allemaal rekening gehouden moet worden. Op basis van (eigen) analyses en je kennis van de laatste internetstandaarden en het gebruikersgedrag weet je perfect in te spelen op de wensen van gebruikers.

Je maakt niet alleen wireframes en/of concepten, maar je test deze ook onder gebruikers. De ene keer doe je dat met een focusgroep of usabilitytest, de andere keer bijvoorbeeld met een onlineonderzoek of bèta. Kortom, je vervult een belangrijke rol in de verdere ontwikkeling van de website. Je bent in het scrum-proces de spil tussen de productmanager, de lead-designer en het developmentteam, en je hebt de unieke kans om substantieel bij te dragen aan een veel bekroonde site, waaraan dagelijks meer dan 300.000 mensen plezier beleven.

Werkende developersUitzicht vanuit Tweakers HQTafeltennissen tijdens de pauzes!

Taken en verantwoordelijkheden in deze functie

  • Je maakt wireframes en ruwe designconcepten op basis van input van de productmanager.
  • Je test deze wireframes en concepten onder gebruikers en verwerkt/presenteert de resultaten.
  • Je adviseert de productmanager en lead-designer op basis van je ervaring met en kennis van UX, inzichten uit analytics en lessen uit de tests met gebruikers.
  • Je brieft de lead-designer en werkt nauw met hem samen in een adviserende rol.
  • Je zorgt voor heldere documentatie van concepten en ontwerpen, zodat de developers precies weten wat ze moeten doen. 
  • Je bent onderdeel van het scrum-team en vervult een belangrijke rol tussen development, de producteigenaar en design.

Profiel

  • HBO of academisch werk- en denkniveau.
  • Minimaal vier jaar werkervaring in een vergelijkbare rol bij een website of onlineplatform.
  • Ruime ervaring met programma’s als Axure.
  • Basiskennis van HTML, CSS en Javascript.
  • Sterke communicatieve vaardigheden.
  • Usability- en UX-expert.
  • Analytisch en perfectionistisch
  • Feeling met Tweakers en passie voor internet 

Bedrijfsprofiel

Tweakers is onderdeel van De Persgroep Online Services. De Persgroep Online Services is op zijn beurt onderdeel van de Persgroep Nederland en is verantwoordelijk voor merken als Tweakers, AutoTrack, Carsom, Nationale Vacaturebank en Intermediair. De medewerkers van dit bedrijfsonderdeel kenmerken zich door hun openheid, gedrevenheid, resultaatgerichtheid, professionaliteit en ondernemerschap.

Wij bieden

Naast uitstekende arbeidsvoorwaarden bieden we een 36-urige werkweek en een toplocatie aan het IJ om vanuit te werken. Ook is er veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling door middel van training en opleiding. De professionele, sociale en ondernemende collega’s zijn gewend om continu op zoek te gaan naar vernieuwende werkwijzen, producten en kansen. Natuurlijk wordt er ook getafeltennist, ge-‘mariokart’ en gevrijdagmiddagborreld.

Interesse?

Reageer door je cv naar solliciteren@persgroep.nl te sturen. Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Jeroen Brouwer, Manager Marketing & Product, via telefoonnummer 06-20608480 of per e-mail j.brouwer@persgroep.nl.

Door Wout Funnekotter

- Hoofdredacteur

Wout werkt sinds 2011 bij Tweakers en heeft zich lange tijd beziggehouden met het testen en recenseren van allerlei producten, met een nadruk op mobiele technologie. Sinds augustus 2015 is hij hoofdredacteur. In die rol werkt hij samen met de andere redacteuren eraan om de inhoud en presentatie van de site constant te verbeteren. Wanneer de tijd het toelaat, schrijft hij nog wel eens een review.

Volg Wout op TwitterVolg Wout op Google+

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Nu werk ik al 15 jaar als ontwikkelaar maar heb nog niet eerder de term "UX specialist" gehoord. Wellicht ben ik niet de enige en verlies je daardoor geen potentiële geïnteresseerden?
  • UX = User Experience
  • WA = Web Accessibility
UX - https://www.w3.org/2005/03/xml-schema-user-cfp.html
WA - https://www.w3.org/WAI/intro/accessibility.php

(korte uitleg van de begrippen)

Zonder rekening te houden met UX / WA "doe" je eigenlijk maar wat als developer; het kan code-technisch kloppen (pun intended) en er mooi uitzien, maar toch totaal niet werken... de crux zit hem dan in UX / WA.

Dit zijn twee kernpunten van "modern" development.

De eerste houdt in hoe je als gebruiker de site "ervaart", de tweede in hoeverre de site toegankelijk is.

Zelf werk ik als webdeveloper sinds +/- 1993 en al vanaf dag 0 heb ik me gefocussed op UX en WA; front-end / back-end is "niet zo moeilijk" - de meerwaarde / USP zit hem dus in de UX en WA tegenwoordig (als in, sinds de jaren negentig van de vorige eeuw).

Mijn eerste site - rond 1993 gemaakt - ging over typografie op het internet; speciaal voor kleurenblinden heb ik toen een aangepaste versie gemaakt, bijvoorbeeld...

Ook simpele zaken (rekening houden met DPI vs. PPI in je ontwerp of eenvoudigweg een goede "tab-index" aan je elementen meegeven scheelt een slok op een borrel voor de toegankelijkheid).
__________________________________________________________

- voorbeeld -

Ik heb jarenlang feedback formulieren gemaakt (puur de technische kant en design). Je weet wel, van die irritante modals die je om een mening vragen.

De gemiddelde response van een compleet doorlopen survey was iets van 1.5% (van elke 100 bezoekers kwam er dus 1.5 formulier volledig ingevuld binnen in de backend).

Op een gegeven moment ben ik me gaan bemoeien met de UX... wáár toon je welke button, welke kleur geef je hem, wat voor caption zet je er op, is er sprake van display logic, etc...

Door wat simpele aanpassingen (puur in de UX, dus bijna niet in de code / css) is de response-rate toen aanzienlijk verbeterd...

Als Tweakers dat ook zou doen, valt de ROI / clickrate voor bv. de prijsvergelijking (doorkliks naar participants) een stuk op te schroeven... easy as that.
__________________________________________________________

Zelf vind ik de UX van Tweakers er niet beter op worden... het wordt steeds meer een kakofonie (heerlijk woord!) van knopjes, opties, divjes en streepjes... het lijkt wel of er geen helder framework is bepaald "waarbinnen" de ontwikkeling zich moet bewegen;
  • Dan weer wordt er een nieuwe avatar geïntroduceerd
  • ... vervolgens komt er een badge bij die je abonnement toont
  • ... gevolgd door een pulldown (in afwijkend design) waar je specialiteiten kan zien
  • ... vervolgens kan je die specialiteiten aanklikken
  • ... kom je weer op een andere pagina met nog meer opties, etc...
Het kan veel meer gestroomlijnd en vanuit een helicopter-perspectief (bullshit bingo!), zodat (daar is die dan!) de User Experience van de site verbeterd...

Wat mij betreft mag het wel een stuk simplistischer (metro / flat-design / material-design anyone?).
__________________________________________________________

Overigens heb ik - als testcase voor mezelf - afgelopen weekend een app gemaakt (101% puur javascript) die Tweakers.net volledig gestroomlijnd weergeeft... ontdaan van alle shizzle, back to the basics... binnenkort op Windows (Desktop / Laptop / Tablet / Phone) en Android (Phone / Tablet).

Hell Yeay!

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 25 februari 2016 17:27]

Dat deed pijn.

Front-end / back-end is niet zo moeilijk, dat kan iedereen
Dat is wel héél kort door de bocht en zelfs neerbuigend.
Dat is net hetzelfde als zeggen dat UX ook maar wat lijnen tekenen is op een blad papier, dat kan toch iedereen?

Iedereen kan een wireframe maken, iedereen kan wat HTML schrijven en iedereen kan wat back-end code schrijven.
Niet iedereen kan het goed. En dat is in elk vakgebied zo.

Zoals elke developer op de hoogte zou moeten zijn van de basisprincipes van database-design, zou ook elke developer op de hoogte moeten zijn van de basisprincipes van UX/WA.
Het lijkt me daarom zelfs moeilijker om een goede developer te zijn, aangezien je net verantwoordelijk bent voor de uitvoering van een goed database-design, een goede codebase én een goede presentatie.
Dat deed pijn.

Front-end / back-end is niet zo moeilijk, dat kan iedereen
Zo bedoelde ik het niet :) (heb het al genuanceerd).

Ik bedoelde meer "iedereen roept tegenwoordig dat hij / zij specialist is op het gebied van front-end"... en dat je je dús kan onderscheiden door oa. ook rekening te houden met UX.

Goede developers zijn goud waard, goede developers die ook rekening met UX houden zijn onbetaalbaar.

(zo beter?) :p

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 25 februari 2016 14:49]

Goede developers zijn goud waard, goede developers die ook rekening met UX houden zijn onbetaalbaar.
Als je developers rekening moeten houden met UX, wat zitten je UX'ers dan te doen?

Het is mooi hoor, multi-disciplinairiteit, maar ik vind het nog steeds belangrijker dat een developer goed is in development.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 25 februari 2016 18:09]

Je moet er rekening mee houden, niet hun werk doen ;)

Idem met bijvoorbeeld je database (als webdeveloper), weet hoe ie werkt (ongeveer), weet wat de beperkingen zijn, maar het opzetten ervan laat je aan anderen over.
Ik vind het grappig om te zien dat de afgelopen jaren steeds meer specialisme is ontstaan. Toen ik in 1993 begon deed elke developer nog alles. Als je alles een beetje bijhoudt is het prima vol te houden om nog steeds alles te doen. Sterker nog, ik merk dat het een enorme meerwaarde heeft om dat overzicht te hebben.

Ik ben zelf tijdens mijn loopbaan meerdere malen geswitcht van discipline zonder de andere geheel op te geven. Nu ben ik officieel backend-developer, maar ik weet meer van html, css, javascript, sass, enz. dan mijn frontend-collega's. Daarnaast zie ik dat (samenwerkende) specialisten vastlopen op apps die meerdere disciplines samenbrengen. Goed communiceren en samenwerken is één ding, maar het complete overzicht hebben is een ander ding.

Ook zie je vaak dat specialisten zich heel erg vastbijten in hun eigen discipline en laatdunkend doen over andere disciplines. Heel erg jammer, want juist de symbiose tussen de disciplines zorgt voor killer apps en websites.

Aan de andere kant wordt het steeds lastiger voor beginners om alle disciplines onder de knie te krijgen. Ik zit al 23 jaar ik het vak en heb alle ontwikkelingen geleidelijk meegemaakt. Als je nu begint is het veel te veel om allemaal op te pakken. Toch ben ik van mening dat het zinvol is om je breder te ontwikkelen dan de disciplines die vandaag de dag erkend worden. Een klein beetje overlap creëert een al zoveel betere samenwerking.

Als laatste, kennisdeling en talentontwikkeling zijn essentieel. Documentatie en onderricht zijn daarvan de basis. Als je alle kennis bijvoorbeeld op een wiki bijeenbrengt is het heel gemakkelijk eens een uitstapje te maken naar een andere discipline. Zeker als de heersende autoriteit op dat gebied ook nog eens welwillend is je alles uit te leggen en te laten zien.
De termen "Specialist" en "Generalist" worden ook behoorlijk misbruikt binnen de huidige arbeidsmarkt.

Weet je echt alles over 1 onderwerp? Dan ben je een specialist.
Weet je een hoop over verschillende onderwerpen? Dan ben je een generalist.

Weet je een klein beetje over 1 onderwerp? dan ben je ook specialist.
Weet je niets van niets dan ben ook generalist of manager :)
Voor een Full-Service bureau is dat misschien nodig, maar je kan niet van alle markten thuis zijn.
Ik vond dat ook een erg onterechte versimpeling.
Wat mij betreft mag het wel een stuk simplistischer (metro / flat-design / material-design anyone?).
Nee dank je, voor mij niet.. Ik kan niet wachten tot de Metro/flat design hype weer over is. Verschrikkelijk om tegenaan te moeten kijken en dus (naar mijn mening) zeker geen verbetering van de User Experience. ;)
Flat design moet je juist aanjuichen. Die richt zich namelijk puur op de content. Dat is geen hype en conversie/gebruikers onderzoeken tonen allemaal aan dat dit the-way-to-go is.
Nou met dat flat design waar je slecht het onderscheid ziet tussen actieve en niet actieve onderdelen? Een verschrikking.
Juist met diepte en scherpte kan je aandacht verleggen en onderscheid maken.
Het gaat erom dat het goed toegepast wordt.
Vandaar ook de evolutie van flat naar semi-flat en nu material design. Nog steeds clean, minimalistisch en plat, maar met subtiele shadows en diepgang. De stijl is al enkele jaren aan het veranderen, maar de lijn die "flat" heeft ingezet, zal de komende jaren nog dominant blijven.

Web2.0 was een verschrikking.. bulky, glossy en slecht leesbaar. Alles was over-the-top en totaal niet geoptimaliseerd op UX :P Was meer een speeltuin voor "designers" die nu eindelijk meer konden maken dan een Framed website met geanimeerde kittens ;)

[Reactie gewijzigd door quintox op 26 februari 2016 16:26]

Ik denk dat je teveel dingen op een hoop gooit. Je doet alsof flat design gelijkt staat aan een goede informatie architectuur, structuur, bruikbaarheid, etc, althans, die suggestie maak je.

Flat design op zichzelf doet niets van dat alles, het is een look die voorkomt uit simplisme. Of die overeind blijft is maar zeer de vraag. We hebben eerder een vrij simpele "web 2.0" look gehad. Deze werd onmiddelijk gevolgd door de "grunge" trend, welke juist weer veel detail en organische vormen had.
Blog er eens over zou ik zeggen. Ik ben wel benieuwd wat ik als backend dev standaard mee kan nemen om de UX van LOB apps in basis goed te doen.
Wat mij betreft mag het wel een stuk simplistischer (metro / flat-design / material-design anyone?).
Geen weg, José!

Zolang niet iedereen over is op déftige schermen met een verschrikkelijk veel hogere resolutie dan nu, wil ik niks horen van de zever die metro, material of flat-design is, want ik heb daarvoor NIET GENOEG PLAATS OP MIJN SCHERM.

Voor mij mag alles compact compact compact zijn. Ik heb graag overzicht, ik haat scrollen en ik wil eigenlijk het liefst álles tegelijk op het scherm kunnen zien. Ik durf te wedden dat er wel meer mensen zijn met mijn eisen en wensen.

Edit: iets meer on-topic; ik vind surfen op de website van the Guardian op mijn telefoon een gewéldige gebruikservaring. De structuur, de lettertypes, de stijl, de plaatsing van de tekst, de controleknoppen, titels, etc. Elke keer als ik die website lees, dan denk ik (in de stem van James May): "It's lovely, lovely, lovely!"

[Reactie gewijzigd door IveGotARuddyGun op 25 februari 2016 15:23]

Hahaha, je hebt een hekel aan flat design en noemt in een adem gelijk de niewe site van The Guardian? Het grote voorbeeld van een site met een duidelijke invloed van flat design!
Ja, op mijn foon met een FHD-scherm vind ik dat best ok, maar niet op een FHD-computerscherm.
@deathgrunt: "Reageer voor 11 maart en stuur je cv naar solliciteren@persgroep.nl."

Dus niet je hele verhaal hier op T.net plempen om je expertise te bewijzen. Ga dan lekker naar Frankwatching en copy/past....schrijf een blog.

Tweakers wordt iteratief ontwikkeld en daarbij komt het vrij vaak voor dat het een kakefonie wordt. Tweakers doet dat so far heel goed, want het geheel is volgens mij nog steeds vrij consistent. (in ieder geval op het eerste gezicht niet vreselijk inconsistent). Bedrijven als Facebook en Google hebben het wat dat betreft vaak stukken slechter gedaan.
Bedankt voor de tip - maar ik ga natuurlijk niet reageren... ik ben striptekenaar, geen UX expert :p
Dus krijgen we nu eindelijk een (niet-officiële) Tweakers app?
Dat zou echt gaaf zijn...
Er zijn zat Tweakers apps (en allemaal niet officieel), dus de mijne is één van de vele - vrees ik :)
Hoe gaat je app heten? Ben erg nieuwsgierig iig :)
UX staat voor User Experience en dat heeft er mee te maken hoe een gebruiker een website/app etc. ervaart. De UX'er zorgt ervoor dat deze ervaring zo soepel mogelijk verloopt en aan de verwachtingen van de gebruiker wordt voldaan. Hier maakt hij een van ontwerp met onder andere wireframes (zie hierboven). Dit komt na een hele bak met onderzoek naar wat de klant en de gebruiker willen. Daarna komt het visuele deel en pas daarna wordt het technisch ontwikkeld.

Het kan per bedrijf verschillen wat een UX'er precies doet, maar daar is de taakomschrijving die Tweakers heeft gegeven dan weer voor.

Hopelijk komt deze functie over 4/5 jaar weer vrij :)
En wat beknopter: een goede UX specialist maakt het leven van de developer een stuk makkelijker omdat het in 1 of 2 keer goed kan zijn.
Dat weten de mensen die het nu zijn wel en gezien deze "standaard" wens....:
Minimaal vier jaar werkervaring in een vergelijkbare rol bij een website of onlineplatform.
UX (User eXperience) is een wat nieuwe term die mensen in dat vakgebied haast wel moeten kennen. Zoals vroeger bijvoorbeeld werd gekeken naar CRM, de relatie tussen de klant en bedrijf, wordt nu meer gekeken naar CX (Customer eXperience), de ervaring van de klant wanneer het met een bedrijf te maken krijgt. Heeft te maken met het feit dat de focus steeds meer op de klant/gebruiker gaat liggen in plaats van op het bedrijf (en de info die het aanbiedt).

Het is misschien wat verwarrend maar misschien dat ze op deze manier al mensen (die de term niet kennen) er uit filteren die ze niet willen hebben ;) (grapje natuurlijk)
UX staat voor User Experience. Specialistenop dit gebied weten dat vaak wel ;) .
Als je niet weet wat het is dan zoeken ze jou overduidelijk niet lijkt me...
Ik moest eigenlijk meteen aan HP-UX denken. Term was me ook volledig onbekend.
Axure? Doe maar duur :+
Was mijn idee ook, je zou toch verwachten dat ze bij Tweakers wel een schets kunnen begrijpen en dan kun je een UX'er naar wens toch laten klooien in een eigen branch van de frontend? Anders zit je de helft van de tijd je Axure templates te alignen met de huidige staat van het project...

[Reactie gewijzigd door :murb: op 25 februari 2016 14:16]

Belangrijk onderdeel van de functie is óók het testen van concepten onder gebruikers :) .
Html styling aanpassen van je front-end kan vaak net zo gemakkelijk als een aparte template bijhouden in Axure.

Het enige waar een programma zoals Axure voordeel biedt is als je
a) geen kaas van design / background programmeren hebt gegeten. Helaas een grote meerderheid van de mensen die dit soort werk doen.

B) Als je iteratief aan de slag gaat met gebruikers/klanten; dan wil je niet allerlei console / HTML schermen hoeven openen om het ontwerp aan te passen (eigenlijk extensie van A).. Ikzelf gebruik vanwege deze reden WireframeSketcherPro waarin je gemakkelijk een clickable PDF in elkaar draait om met de klant door te nemen.
Wat jij allemaal beschrijft is UI design en heeft niets met UX te maken.

Dat geldt overigens ook voor de hele vacature van Tweakers. Die zoeken meer een UI-specialist dan een UX-specialist.

[Reactie gewijzigd door Rivanni op 25 februari 2016 15:04]

Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed hoe je UI en UX design los van elkaar kunt zien. Het ontwerpen van een goede UI heeft als doel een goede UX te bieden.
UI is onderdeel van UX ;)

Net zoals een spreeuw een vogel is maar andersom niet.
Technisch staat de UI volledig los van de UX. De UI zorgt voor een bepaalde UX. De omstandigheden waarin de user verkeert hebben grote invloed op de X van deze U.

De UX is een gevolg van het gebruik van de UI en is voor elke user anders, en verschilt ook per plaats, tijd en gemoedstoestand van de user. Een goede UI is uiteraard het halve werk, maar je hebt niet overal invloed op.

Voorbeeld: je laptopscherm is een UI. In een kantoor werkt dit prima. Zit je op het strand in de volle zon, dan zie je geen reet (zeker niet als het spiegelend is). Zelfde UI, compleet andere UX ;)

[Reactie gewijzigd door j0bro op 25 februari 2016 21:00]

Of je bouwt een goede axure library, dan werkt het supersnel. Plus dat je je prototypes kunt gebruiken en als communicatietool naar stakeholders.

De prijs valt toch ook reuze mee.. Het is een tool die je dagelijks gebruikt.
Alternatief is InVision en Sketch. Dan moet je gelijk een mac erbij kopen :+

Veel anders serieusch is er niet. Photoshop en Illustrator is poep voor UI, Adobe is dankzij Sketch eindelijk wakker geschud en komt binnenkort met een concurrent voor Sketch. Het zal mij benieuwen :)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 25 februari 2016 15:45]

Wanneer je bij een grote instelling werkt en code en ontwerpers meer van elkaar gescheiden zijn (en de codebase voor een designer helaas niet echt doorgrondelijk is en hot reloading geen optie is) zie ik zeker de meerwaarde van Axure zeker (daar heb ik het ook wel gebruikt na teveel maven en andere installatie-script frustraties). Maar als het project goed is opgezet voor een designer ben ik over het algemeen sneller klaar met HTML+CSS en een beetje custom JS (nadat ik wat mogelijkheden heb verkend met tegenwoordig een pencil en ipad pro) dan met een tool zoals Axure. Zeker wanneer het diep integreert in bestaande functionaliteit. Maar ik herinner me ook dat ze pas onlangs over gestapt zijn bij Tweakers naar Git, ik weet niet of dat tekenend is voor de rest van de workflow :o

[Reactie gewijzigd door :murb: op 26 februari 2016 08:27]

Wat bedoel je met "Git :o "? Is dat positief of negatief als je als IxD met Html en CSS aan de slag wilt gaan als IxD?

Bij ons zijn ze nu een nieuw grafisch profiel aan het bouwen, inclusief een componentenbibliotheek. Misschien dat ik daarmee later makkelijk html/less dingen kan gaan bouwen. Al zie ik het mijn collega interactiondesigners niet zo snel doen...
Mwah, valt toch wel mee? 289 dollar voor de standaard versie, dat zijn peanuts. Voor een UX designer stelt dat natuurlijk geen reet voor in tegenstelling tot het Adobe Master Collection pakket :P
Een korte uitleg over wat een UX designer is:
https://www.vacatures.nl/functie/ux-designer/

En het verschil met UI
http://blog.careerfoundry...i-design-a-laymans-guide/

[Reactie gewijzigd door VictorLoxley op 25 februari 2016 14:09]

UX kan je niet designen. De user's experience is een gevolg van het gebruik van een systeem. Terwijl het systeem hetzelfde is, maken plaats, tijdstip en gemoedstoestand van een gebruiker erg veel uit voor de ervaring, de experience.

Jammer genoeg wordt regelmatig de term UX designer gebezigd, maar dit is niet juist. Je kan ontwerpen voor een goede ervaring, maar je kan niet de ervaring ontwerpen ;)

https://www.smashingmagaz...ience-cannot-be-designed/

[Reactie gewijzigd door j0bro op 25 februari 2016 21:01]

Leuke links :) !

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 25 februari 2016 16:08]

Kritiek wordt hier niet echt gewaardeerd, maar dat had ik wel verwacht. Maar er moet ook vanuit de technische mogelijkheden worden gedacht en mijn ervaring is dat deze mensen dat onvoldoende doen.

Er komen inderdaad mooie en goede ideeen vanuit deze groep maar meedenken in het technische proces zien zij vaak niet zitten en hierdoor krijgen wij binnen IT vaak toegeschoven dat het te lang duurt of dat de implementatie niet goed werkt. Ik vind zelf dat UX-designers hier ook aan moeten meedenken en niet moeten zeggen dat is jullie probleem niet die van ons.

Binnen andere disciplines als finance/control krijgen wij die medewerking wel en daardoor loopt dit nu ook een stuk beter. Dit komt misschien ook omdat deze mensen worden afgerekend op cijfers en wij als IT ook worden afgerekend op tijd en kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door Jan20 op 25 februari 2016 14:40]

Zo te horen loopt het niet zo lekker bij jullie in het team. Een hoog eilandjes gehalte. Waarschijnlijk zegt het UX team hetzelfde over jullie. Aandachtspuntje lijkt me.
Het zal iets zeggen over mijn leeftijd als ik lees dat ze een HP-UX specialist zoeken. 8)7
Moet zeggen dat ik dat ook in eerste instantie dacht :+
Hier ook, wou al bijna m'n HP-UX 10.20 certificaten op gaan zoeken.

Maar helaas.
waarschijnlijk .. same here .. UX-specialist .. en dan lezen dat het over wire-frames gaat .. 8)7
Dat was de reden dat ik klikte. Beetje clickbait zo :P
Nou, dat dacht ik ook!
HP-UX is een begrip onder ICT-ers en Unix ook.
Later is daar pas Linux bijgekomen.
Kortom de term UX is ongelukkig gekozen maar daar kan Tweakers ook niets aan doen.
ik sluit me aan bij deze club....
Schande dat ze die ouwetjes voor de gek houden :+
de term UX ken ik ook vanuit ICT alleen maar als aan UNIX gerelateerde pakketen. en niet zoals hierboven beschreven met een nieuwbakken term :+
Ik denk dat je, wanneer je niet weet wat het betekent, je niet tot de doelgroep behoort van deze advertentie :+

Anyway UX betekent [U]ser e[X]perience. Moeilijk woord voor gebruikerservaring dus. Ergo iemand die , simpel gezegd, bedenkt waar een knopje op je website het beste kan staan zodat het zo gebruikersvriendelijk mogelijk overkomt, en in het geval van verkoop, waardoor de kans op een verkoop het grootste wordt.

Ik ben er zelf geen een, maar heb wel een aantal jaar met ze samengewerkt.

[Reactie gewijzigd door TazzyD op 25 februari 2016 14:07]

Ik was ff in de veronderstelling dat men een HP-UX specialist zocht. Ik kan daar wel wat mee, maar specialist ben ik nou ook weer niet :P
User Experience designers bestaan niet in de letterlijke vorm van de titel. Je kan de experience van iemand namelijk niet designen... Dat zou het veels te makkelijk maken! Tweakers lijkt dat te begrijpen en noemt het dus UX-specialist. Ik prefereer echter 'User Experience Researcher'. Dit omschrijft de werkzaamheden beter dan 'specialist'.

De vacature beschrijft overduidelijk een User Interface Designer.

UX gaat namelijk over elk contact moment met de bezoeker. Al die contact momenten vormen samen de beleving van het merk. Een UXer die genoeg ruimte krijgt draait in alle contactmomenten (kort) mee... Van alle twee de kanten (bedrijf en gebruiker). Hoe kan hij anders advies geven op de telefonische helpdesk, webcare etc.? Zo kan hij doormiddel van User journey's een goed beeld vormen over de gehele ervaring die een merk neerzet voor zijn gebruikers. Op basis daarvan kan hij gaan onderzoeken waar de contact momenten verbeterd kunnen worden. (dit omvat dus ook de interface en zou een specialisatie van de UXer kunnen zijn.)

Als je een UXer zoekt die ook goed is in frontend, backend, prototyping, testing en design zoek je geen UXer maar een UX unicorn. Gelukkig blijft Tweakers hier realistisch in de verantwoordelijkheden. Het enige wat ik zou aanpassen is dus de titel.

[Reactie gewijzigd door jadatmag op 25 februari 2016 15:41]

Gegeven hoe Windows, Firefox en Gnome door UX-Designers vernacheld werden door alles zo te versimpelen dat die niet meer aan te passen waren aan de voorkeuren en workflow van de gebruiker, vrees ik de toekomst van Tweakers.net

Vaak worden handige dingen door UX- en Design-mensen eruit gesloopt omdat het volgens hun weer "ouderwets" of "te ingewikkeld" is of dat er een "te klein" aantal mensen die gebruikt. De grap is dat als je zo blijft "snijden" hou je geen userbase meer over en in het ergstige geval starten ze een eigen alternatief.
Leuke job hoor! Helemaal in combinatie met conversie en SEO optimalisatie (wat op Tweakers natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk is).

UX beslaat wel meer dan even wat wireframepjes tekenen. Juist het constant multi-variate of gewoon a/b-testen is zo leuk. Helemaal om met kleine tweaks grotere resultaten te behalen.

Naast samenwerking met de visuele designers is een goede samenwerking met front- en backend developers minstens net zo cruciaal. Want als e.e.a. net weer anders geïmplementeerd wordt, kan het maarzo tot andere resultaten leiden.

Het is wel een uitdaging om een site als deze aan te pakken. De hoeveelheid informatie, verschillende functies en 'legacy' maken het een mooie puzzel. Daar kan geautomatiseerde personalisatie dan weer interessant worden.

Oh ja, en dan denk je het op desktop aardig voor elkaar te hebben, ma g je op mobile weer aan de gang.. :D

[Reactie gewijzigd door Giant87 op 25 februari 2016 20:41]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True