Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 349 reacties

Net op tijd voor de feestdagen legt Microsoft twee nieuwe high-end Lumia-telefoons in de schappen: de Lumia 950 en Lumia 950 XL. Deze toestellen volgen de Lumia 930 in het high-end segment op en brengen op zowel hard- als softwarevlak een hoop vernieuwingen met zich mee.

Microsoft Lumia 950 WitDe Lumia 950 is met zijn 5,2"-scherm de kleinere variant en de XL-versie is met een formaat van 5,7" de grotere. Beide telefoons beschikken over snelle processors, amoledschermen met een resolutie van 2560x1440 pixels, 3GB ram, 32GB opslaggeheugen, een micro-sd-kaartlezer en een Pureview-camera van 20 megapixel.

De grootste vernieuwing zit bij deze Lumia's misschien wel in de software, want het zijn de eerste toestellen die Windows 10 Mobile draaien. Dat betekent dat ze beschikken over een heleboel vernieuwde apps en bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden om te ontgrendelen via een ingebouwde irisscanner en Windows Hello. Daarnaast kunnen de toestellen via het Continuüm-dock aangesloten worden op een monitor, zodat je, nadat je een toetsenbord en muis aangesloten hebt, verder kunt werken alsof je achter een pc zit.

Microsoft is ervan overtuigd dat de nieuwe Lumia's de concurrentie aankunnen met de beste telefoons die op dit moment te koop zijn. Daarom zoeken ze vijf tweakers die de uitdaging aan durven en hun huidige toestel twee weken willen verwisselen voor een nieuwe Lumia 950 XL. Om ervoor te zorgen dat testers zich helemaal onderdompelen in de nieuwe hardware en software, gaat de eigen telefoon op het Tweakers HQ achter slot en grendel.

Na het einde van de testperiode met de Lumia 950 XL wordt de eigen telefoon natuurlijk teruggegeven. Testers gaan achteraf overigens niet met lege handen naar huis; ze krijgen uiteindelijk allemaal een fraaie prijs. Wat die prijs is, houden we voor nu nog even onder de pet.

Meedoen?

Durf jij de uitdaging aan? Dan kun je dat aangeven in onderstaande poll. Op 10 december wordt er een Kick-off-evenement gehouden op het kantoor van Microsoft op Schiphol. Hier worden de toestellen uitgedeeld en krijgen de testers uitgelegd hoe de 950 XL en Continuüm in elkaar steken. De reviewer die de beste review schrijft, mag als bonus nog een videoreview opnemen in de videostudio op Tweakers HQ.

Voorwaarden

  • Alleen ingelogde bezoekers kunnen deelnemen.
  • Je kunt op 10 december om 17:00 uur aanwezig zijn bij Microsoft op Schiphol.
  • Aanmelden kan via de poll tot en met 29 november 2015.
  • De winnaars krijgen uiterlijk 2 december 2015 bericht via e-mail. Niet-winnaars krijgen geen bericht.
  • Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
  • Werknemers en crew van Microsoft en Tweakers zijn uitgesloten van deelname.

Wil jij kans maken om de Lumia 950 XL te testen?

Helaas! Je gebruikt een adblocker en daarom kun jij niet meedoen aan deze actie. Op deze pagina leggen we uit waarom jouw steun, bijvoorbeeld door ons te whitelisten, belangrijk is en hoe wij geld verdienen.

Aantal stemmen: 3.678. Deelname gesloten op 29-11-2015 23:59. Stemmen is niet meer mogelijk.

Door Wout Funnekotter

- Hoofdredacteur

Wout werkt sinds 2011 bij Tweakers en heeft zich lange tijd beziggehouden met het testen en recenseren van allerlei producten, met een nadruk op mobiele technologie. Sinds augustus 2015 is hij hoofdredacteur. In die rol werkt hij samen met de andere redacteuren eraan om de inhoud en presentatie van de site constant te verbeteren. Wanneer de tijd het toelaat, schrijft hij nog wel eens een review.

Volg Wout op TwitterVolg Wout op Google+
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (349)

1 2 3 ... 19
Helaas staat de optie er niet tussen die op mij van toepassing is:
Ja, ik heb een BlackBerry-toestel en kom graag naar het event en kan op 10 december.

Ben wel benieuwd hoe de Microsoft telefoon presteert ten opzichte van mijn BlackBerry.
Optie 7 voor mij. Ik heb een WP toetstel en wil graag maar woon veel te ver weg.
Verbindingen per vliegtuig zijn erg goed richting schiphol.
Nu nog de verbinding met de 'vanaf'-locatie...
Eelde=> schiphol zal misschien nog wel lukken overdag, maar terug he. :)

Maar jammer dat dat soort dingen altijd aan de andere kant van het land zijn en ook nog eens op werkdagen.
Even gekeken, ok vanaf Krakau > Amsterdam, kan, maar dan nog terug :+
Helemaal mee eens, ben erg benieuwd hoe mijn (grote) Passport zich verhoudt t.o.v. de (nog grotere) Lumia. Ik ben ontzettend productief op mijn BlackBerry, ben benieuwd of Windows 10 met Continuum dat kan overtreffen!
De poll is bijgewerkt :)
Topperdetop, we gaan het proberen :*)
Opvallend hoeveel Tweakers er (nog) een BlackBerry Passport hebben en ook ge´nteresseerd zijn in dit toestel. Ik sluit mij dan ook graag aan bij deze groep.

Ik heb de Lumia 950/950XL in gedachten, maar ben nog in twijfel over de aanschaf. De eerste reviews zijn deels te spreken over het toestel, maar vinden zeker niet alles goed eraan. Zo'n week het toestel proberen lijkt mij de uitgelezen kans dit zelf te ervaren en waar mogelijk de reviews tegen te spreken (sommige reviews zijn wel erg bevooroordeeld geschreven, zowel positief als negatief).
Dank voor het toevoegen van Blackberry!
Er is nu een extra optie in de poll: "Ja, ik heb een ander toestel en kom graag naar het event en kan op 10 december" :)
Ik heb nog wel ergens een Nokia 5110 ;)
Mee eens, ik heb zakelijk een Lumia 930 en privÚ een BlackBerry Leap (I know, de meesten zouden dat andersom doen) maar wel erg benieuwd hoe die nieuwe 950XL zich tot beide verhoudt. Count me in!
Herkenbaar ik heb een Nokia N9 en daarnaast een test toestel met windows 10 op een lumia 520.
Dan heb je dus een "ander" toestel, en kun je optie 6 aanvinken.

Net als ik, met m'n Sony Ericsson W880i... ;)
Belangrijker: twee weken een telefoon testen, er op vertrouwen dat die van jou niet zoek raakt, en vervolgens de test telefoon weer moeten inleveren. Hoe kun je dan van winnaars spreken?
Ja ik heb een ander toestel lijkt me een geschikte keuze voor jouw situatie
Deze optie stond er eerst niet tussen, naar aanleiding van ingediende feedback van mij hebben ze hem toegevoegd.
Jammer, maar de XL is te groot.
Ik had graag de gewone 950 getest (als dat tenminste in dual-sim zou zijn).
Ik onder andere!
Ik heb een Lumia 735, gekocht voor 178 euro, mooi snel toestel, mooi scherm en camera en maar 1 keer in de 3 dagen opladen :)

Kun je vertellen waarom je geen Windows Phone zou moeten willen?

Edit: dit is een reactie op nz4n0m

[Reactie gewijzigd door Loei123 op 23 november 2015 09:06]

- Het uiterlijk van de GUI (is natuurlijk een kwestie van smaak)
- Beduidend minder apps beschikbaar dan voor iOS en Android
- Ondersteuning voor Android-apps voorlopig opgeschort
- Microsoft gaat niet beter met je privacy om (laatst de Snowden-documentaire gezien)
- Zover ik weet biedt Windows nog geen standaard versleuteling

- Beperkte keus in hardware (en design); praktisch alle Windows toestellen zijn van Microsoft

Om maar vijf zes redenen te noemen...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 november 2015 11:15]

Het OS van je mobiele telefoon is een persoonlijke keuze.
Ik kan me in geen enkel punt wat jij noemt vinden.

Daarom vind ik het ook erg kortzichtig om maar gewoon te zeggen dat het ene OS beter is dan het andere, en dan blijven de toestellen ook nog eens buiten beschouwing..

Ik vind het gewoon jammer dat Windows Phone altijd als minder wordt beschouwd dan Android en iOS, en dan vooral om de argumenten die daarbij worden genoemd.
Developers willen echter ook niet bepaald warm lopen voor Windows. Je zou je kunnen afvragen waarom dat zo is. Het zal waarschijnlijk met het kip-ei-paradox te maken hebben; er worden weinig apps voor geschreven omdat het geen (erg) populair mobiel OS is, en zolang er weinig apps voor geschreven worden zal dit ook niet gauw veranderen.

Ik zeg ook niet dat Android of iOS per definitie beter zijn dan Windows. In de basis doen ze namelijk exact hetzelfde; de hardware van je telefoon aansturen en zorgen dat deze communiceert met de software die ge´nstalleerd wordt.

Een besturingssysteem moet wel heel unieke eigenschappen hebben om consumenten van een concurrerend OS te laten overstappen. Sorry, bij Windows zie ik het (nog) niet. Het zal hoogstens wat efficiŰnter met de hardware communiceren dan Android (iOS is misschien zelfs nog beter), maar doordat de gemiddelde hardware van een smartphone al zo krachtig is zul je daar waarschijnlijk niet veel van merken.
Allereerst zijn apps nu 'universal' dus voor zowel desktop als mobile
Daar komt bij dat de meeste mensen toch niet heel veel apps gebruiken, en de meeste grote apps wel gewoon beschikbaar zijn.

Mijn vrouw heeft al een flink tijd de Lumia 1020 (onderscheidend qua hardware door 41 MP camera, destijds de beste op een mobieltje) en is er heel blij mee.
Mij valt ook alles 100% mee qua instellingen en onderhoud plegen.
Er is niets dat ze er mee zou willen kunnen dat het niet kan.

Ik vermoed dat nu apps universeel worden developers wat happiger gaan zijn op het schijven van windows apps.
Je schrijft dan cross-platform wat een hele grote plus is, en een flink grotere gebruikers poel bereikt.

Zelf vind ik het een hele slimme zet van Microsoft
"Ik vermoed dat nu apps universeel worden developers wat happiger gaan zijn op het schijven van windows apps."

Daar geloof ik weinig van. Alle cijfers tonen aan dat mobiel computergebruik zeer dominant is tegenwoordig, dus er is niet eens zo'n geweldige behoefte aan universal apps.

Ze zullen tot hun recht komen wellicht wanneer je alles van Microsoft hebt, maar dit is steeds minder het geval.

Daarbij zijn de meeste non-universal apps toch universal. Daarmee bedoel ik een Evernote, Spotify. Netflix e.d. Ik kan er op ieder apparaat bij, dus de ervaring is universal.
Is natuurlijk niet helemaal waar dat je van universele apps alleen tot zijn recht komen als je alles van MS hebt. Als je bijvoorbeeld alleen een Xbox One, hebt, dan kan een developer er al voordelen mee hebben, dat zijn ene app die hij maakt voor Windows ook op de Xbox One kan verschijnen. Dus ene app die de developer maakt, kan hij direct op het hele Windows 10 platform uitbrengen.

Ik zeg niet dat het direct grote sprongen zal maken, maar het is duidelijk interessanter dan voorheen. Er zijn namelijk genoeg Windows 10 gebruikers, en dat neemt ook nog alleen maar toe.
Voorheen alleen maar een app maken voor een windows phone die rond de 3% gebruikers heeft, was niet zo aantrekkelijk voor een developer. Dus de developer hoeft nu niet meer alleen naar het markt aandeel van WP te kijken maar na het marktaandeel van Windows 10.

Toch zie je al kleine verschillen
Bijvoorbeeld bij Synology NAS. Gebruikers hebben wel vaker gevraagd naar een Windows Synology apps. Nu staan er al 3 apps van Synology in de windows store.
Het is zeker beter dan voorheen, ik verwacht slechts niet de revolutie die ik vaak hoor hier. Als voorbeeld, als sinds Windows 8 zouden developers apps kunnen maken met een bereik van honderden miljoenen desktop users. Maar dat loopt ook niet fantastisch.
Apps zijn niet ineens universal hoor, ontwikkelaars moeten daar nog altijd tijd en moeite in steken. Het zal ongetwijfeld een boost geven maar vooralsnog zie ik het somber in voor Microsoft. Tegen Apple en Samsung kunnen op het moment maar weinig fabrikanten op, en alhoewel het OS voor mij persoonlijk het belangrijkste aspect is van een smartphone draait het bij de meeste mensen enkel om het toestel.
- Het uiterlijk van de GUI (en de soms rommeligheid ervan) is voor mij een reden geweest om er van weg te gaan. Afgelopen week nog, een Android van een collega in handen met de vraag foto's via USB over te zetten. Kreeg dat ding maar niet verbonden met de computer en ook de opties ervoor vond ik niet direct terug.
- De app-gap word steeds kleiner, voor sommige apps heb ik alternatieven gevonden, voor anderen niet, maar die mis ik eigenlijk zelfs al niet meer.
- En bied Android misschien ondersteuning voor Windows Universal apps? Bijkomend heeft MS dat gerucht nog altijd niet bevestigd, al merk ik wel dat de website voor Astoria nu ook van het net is verdwenen.
- Heb je al eens gezien hoeveel data Google van je verzameld met je Android telefoon? Als privacy je bezorgdheid is, koop dan een dumbphone. Bijkomend heeft Google net een zakenmodel opgebouwd rond het zo goed mogelijk profilen van zijn gebruikers om zo gericht mogelijk reclame te kunnen bieden. Een drijfveer die Microsoft nog niet heeft.
- Device encryption is gewoon beschikbaar. Daar moet wel bij opgemerkt worden dat dit enkel werkt wanneer je je aanmeld met een Microsoft account of een Domain account. In het eerste geval word de encryptiesleutel opgeslagen op de onedrive servers, in het tweede geval word de sleutel opgeslagen op de domein server.
- Meerdere fabrikanten hebben ondertussen aangekondigd dat ze met nieuwe Win10 toestellen gaan komen. In 2016 zal er dus meer keuze zijn. Maar als de consument het platform ook in 2016 links laat liggen, dan ziet het er niet goed uit voor de volgende jaren.
Als het je niet lukt om een Android toestel middels USB op een PC aan te sluiten ligt het probleem niet bij de telefoon, laat ik het daarop houden ;) .

De app-gap is gigantisch en wordt steeds groter. De mainstream apps zijn er wel, maar bij de meer specialistische apps (aansturing versterkers, tv, lichtsystemen en weet ik wat niet meer) is er zelden fabrieksmatige ondersteuning voor WP. Af en toe zijn er wel hobbyprojectjes, maar die hebben niet dezelfde toegang tot de hardware als fabrikanten, en zijn onzeker voor de toekomst.

Waarom zou Android ondersteuning moeten bieden voor Universal Apps? Alles wat ik kan bedenken kan ik met Android of iOS. Ik mis niks.
Je mag het altijd in mijn plaats komen proberen. Je steekt de kabel in en krijgt niets van melding op de telefoon te zien, anders dan dat er een lading gebeurd. En ja, de kabel is goed want die word ook met andere apparaten gebruikt. Windows komt niet melden dat er een apparaat gevonden is en Android komt niet vragen wat voor storage deze moet aanbieden aan de computer. Wat kan ik dan nog meer doen?

En net als jij geen reden ziet waarom Android ondersteuning moet bieden voor universal apps zie ik geen reden om ondersteuning te bieden voor android apps onder Windows Mobile. Als MS dat zou doen halen ze gewoon heel hun eigen platform onderuit.

En wat de app-gap betreft: in de zomer van 2013 had Microsoft 1 app in de store voor elke 9 apps bij Apple en 10 bij Google. 2 jaar later heeft MS 1 app in de store voor elke 4 bij Apple en elke 5 bij Google. Zeggen dat de app gap groeit is dus gewoon totaal foutief.
Je mag het altijd in mijn plaats komen proberen. Je steekt de kabel in en krijgt niets van melding op de telefoon te zien, anders dan dat er een lading gebeurd. En ja, de kabel is goed want die word ook met andere apparaten gebruikt. Windows komt niet melden dat er een apparaat gevonden is en Android komt niet vragen wat voor storage deze moet aanbieden aan de computer. Wat kan ik dan nog meer doen?
Waarschijnlijk heb je een verkeerd kabeltje gepakt. Ik heb dat ook eens gehad.. er zijn verschillende pin lay-out's met die dingen kwam ik ooit eens achter..Hierdoor kunnen ze prima op andere apparaten werken en niet op je telefoon..
- Uiterlijk van de GUI is inderdaad een kwestie van smaak. Maar IMHO zijn icoontjes zooooo 2008.. ;-)
- Beduidend minder apps ben ik met je eens, maar zoals zo vaak gaat het om de kwaliteit, niet om de kwantiteit. De berg wrappers en pseudo-porno apps op Android zijn nou niet een reden om Windows links te laten liggen. De meeste populaire apps zijn prima beschikbaar en anders bieden goed geprogrammeerde HTML5 sites een uitkomst.
- Ondersteuning Android Apps is inderdaad opgeschort, onder meer vanwege legal issues (piraterij zou makkelijker worden). Daarnaast geeft het Windows developers minder incentive om echt goede Windows apps te bouwen en kunnen android apps gewoon gedraaid worden zonder goede integratie (zie Blackberry's fiasco).
- Microsoft gaat beter met de privacy om dan Google, omdat het niet op de man/IP af data verzamelt, gaat meer op postcode gebied. Snowden zal best wat goede zaken onthuld hebben, maar bij Google ben je het product en bij Microsoft sta je nog meer aan de 'klant' kant.
- Windows Phone biedt al vanaf versie 8.1 device encryption. Je moet het alleen ff aanzetten in de settings.
1) Icoontjes / tegels; het doet er eigenlijk ook niet echt toe. In de basis doen ze eigenlijk vrijwel hetzelfde, met het verschil dat de tegels dynamisch kunnen zijn. Kwestie van smaak, valt dus niet over te twisten :)

2) Toegegeven; er staat een hoop schrot in de Play Store van Google. Maar blijkbaar is dat wat de gemiddelde consument wil. Als je een developer bent doet het er niet toe wat jij (in dit geval Microsoft) er van vindt. Het gaat erom wat je doelgroep wil - ook als dit niet rijmt met je eigen keuzes. Het is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. Als jij niet aan de vraag kunt voldoen, zal een andere partij dit doen.

Echter zie ik ook vaak dat de kwalitatief betere apps ook enkel voor Android en iOS beschikbaar zijn. Je hoeft maar een reclameblok te kijken. Ik heb (praktisch) nooit een spot voorbij zien komen die in het geval van app-support ook ondersteuning voor Windows bood.

3) Dat piraterij makkelijker zou worden begrijp ik niet helemaal. Je bedoelt dat Windows wordt 'ge-jeailbreaked' en mensen met custom-ROM's gaan rommelen ? Het wereldwijde marktaandeel van het mobiele Windows staat al jaren om en nabij de 3%. De afgelopen twee jaar hebben ze zelfs 0.5% moeten inleveren : http://www.idc.com/prodserv/smartphone-os-market-share.jsp

De grafiek laat wel een opmerkelijke trend zien; zodra Apple een nieuw product uitbrengt gaat dat tijdelijk ten koste van Android. Het uitbrengen van nieuwe Windows toestellen lijkt geen invloed te hebben op concurrerende besturingssystemen.

4) Dat waag ik eerlijk gezegd te betwijfelen. Het zijn beiden technologiegiganten die hun hoofdkantoor in Amerika hebben. Vallen daardoor onder de Patriot-act en hebben, ook al ontkennen ze het nog zo hard, directe links met de Amerikaanse opsporingsdiensten (FBI, NSA, Homeland Security, CIA, ATF enz.). Daarbij moet je dit artikel ook niet vergeten : nieuws: 'Microsoft werkt aan alternatief voor cookies'

Natuurlijk een uiterst handig en lucratief stukje technologie die past bij hun visie om Windows op ieder denkbaar apparaat te installeren. Nu zeg ik natuurlijk niet dat Google (en waarschijnlijk ook Apple) ook maar een haar beter is, maar om Microsoft vervolgens praktisch vrij te pleiten van privacyschending vind ik wel erg ver gaan.

5) Bij Android (6.x) en iOS (8.x) is dit tegenwoordig standaard, maar ik neem aan dat Microsoft dat op termijn ook wel zal invoeren.
Ik vermoed dat hij bij punt drie bedoelt dat je dan gewoon een gekraakt apk-bestand kunt installeren, in plaats van het aanschaffen van de Windows 10 Mobile variant uit de Store.

Ik heb ook recent een tijdje een Windows Phone mogen testen. In het verleden heb ik een Nokia Lumia 800 als primaire telefoon gehad en een tijdje geleden een Huawei Ascend W1 als reservetelefoon. Ik vind dat het app-aanbod steeds beter wordt.

Dat je alles via de Store moet aanschaffen vind ik wel een erg groot nadeel van Windows Phone. Ik zag bijvoorbeeld dat de navigatiesoftware Sygic nu ook voor Windows Phone beschikbaar is. Deze gebruik ik ook op Android en ik had daar rechtstreeks, buiten de Play Store om, een licentie voor aangeschaft bij Sygic. Deze licentie werkte helaas niet bij de Windows Phone versie. Sygic gaf aan dat ze wel graag zouden willen dat deze licentie ook voor de Windows Phone versie te gebruiken zou zijn, maar dat Microsoft het simpelweg niet toestaat om apps buiten de Store om aan te schaffen.

Door alles via de Store aan te moeten schaffen voorkom je wel wat piraterij en verzekert Microsoft zich van een provisie, maar ik denk wel dat het veel mensen tegenhoudt om de overstap van Android/iOS naar Windows Phone te maken, omdat je dan alle aangeschafte apps weer opnieuw moeten aanschaffen.

Ik zou mijn Android telefoon (Moto G 2013) trouwens best in willen ruilen voor de Lumia 950 (XL) (of bijvoorbeeld de Lumia 930, welke ik getest heb), maar ik vind Schiphol een beetje te ver weg. Net zoals Rotterdam, waar het Windows 10 Insider-evenement wordt gehouden. Het zou leuk wezen als ze ook een keer een evenement in een ander deel van het land houden.
Misschien ligt het aan mij, maar ik zie hier maar 1 onderscheidende reden.

-Interface is inderdaad een kwestie van smaak, en dus totaal geen argument, immers geldt dat argument voor iedere telefoon.
-Minder apps is inderdaad wel een goede reden, maar je punt 3 slaat dan weer nergens op, want zou die ondersteuning er wel zijn, dan valt punt 2 direct weg. Dit is dus gewoon hetzelfde punt.
-MS gaat misschien wel niet beter om met je privacy (al is dat zeer discutabel), maar zoals jouw worden al zeggen, ze gaan er niet beter mee om, maar ook niet slechter. Tenzij je Google en Apple wel betrouwbaar wilt noemen wat betreft privacy?
-Zover jij weet zijn geen onderbouwde argumenten. Ik weet het ook niet, maar op basis van ontbreken van kennis kan ik ook een OS de grond in boren.
-De hoeveelheid designs zou een punt kunnen zijn, maar tegelijkertijd hoeveel maakt dat mensen echt uit? Mensen kopen ook jaar op jaar Samsungs en Apples, terwijl hier ook constant dezelfde designs vandaan komen. Het zou dus voor sommige kunnen uitmaken, maargoed er komen nog meer toestellen aan. En ja veel van de toestellen zijn van Microsoft, maar zeker niet allemaal, dat deze minder populair zijn, moet verder niets uitmaken voor jouw individuele keuze.
Ondersteuning voor Android app (Astoria) on hold is gezet, is bij de meeste in het algemeen goed ontvangen.
Omdat project Islandwood (ios apps naar Windows 10 x86 and x64 ) nog op koers ligt, en met deze bridge ontwikkelaars native Windows Universal app kunnen maken, zien ze daar veel meer in. Trouwens bijna alle favoriete apps zijn op beide platformen aanwezig.

Als MS alleen al een van deze platformen goed aan het werken zou krijgen, en de Android en Ios ontwikkelaars goede tools te kunnen geven, zou dat natuurlijk voor het hele Windows 10 platform al een hele grote winst betekenen.

De Centennial bridge tools (om win32 apps om te zetten naar alle windows 10 apparaten) is wel uitgesteld tot begin 2016.

Daarbij hebben ze de tools voor project Westminster" al uit gebracht voor ontwikkelaars, die er voor zorgen dat ontwikkelaars hun websites verpakken in de vorm van Windows 10 toepassingen.
Ook dit kan voor toekomstige veranderingen zorgen hoe we met apps gaan werken.

Ik juich het alleen maar toe.Ik denk dat Android en Apple gewoon te groot zijn. Een goede derde speler zou voor ons allemaal veel beter zijn. Windows phone hoeft voor mij niet de grootste te zijn maar gewoon meedoen zou al goed zijn.
- Microsoft gaat niet beter met je privacy om (laatst de Snowden-documentaire gezien)

Anders dan Google wordt je data niet voor advertenties gebruikt. Maar inderdaad, net als bij Apple (staat daar al jaren standaard aan, maar een hond die daar om zeurt) worden annonieme statistieken voor productverbetering verstuurd.

Wat Snowden hier mee te maken heeft weet ik niet. Als je de suggestie had dat Microsoft anders dan Apple, Google, KPN, etc tegen een gerechterlijk bevel ingaat en niet meewerkt met justitie in Nederland, Belgie, USA, China, Rusland, etc etc was dat meer naief.

- Zover ik weet biedt Windows nog geen standaard versleutelingg

Het is goed dat je 'zover ik weet' zegt, want dat zit er wel degelijk in :)
Ik dacht al ;)

Ik heb zelf een 532 Dual Sim, wil dus niet met 2 telefoons rondlopen (want dan test ik nog steeds niet goed vind ik) en ben wel benieuwd naar het scherm van de 950.

Het LCD scherm van de 532 is, netjes gezegd, niet zo goed. Slecht contrast.
(Mijn vorige telefoon was een Samsung SII, dus ben qua scherm wel verwend natuurlijk.)
Ik twijfel ook erg of de XL niet te groot is, maar als ik de One Plus in mijn handen dan vind ik dat wel ok. Ik vind de 1520 er wat lomp uitzien en ben benieuwd hoe voor de XL is.
Ben ook erg benieuwd naar continuŘm.
De 950 XL is maar marginaal groter dan de 930 en die is zeer hanteerbaar (heb er 1 en niet al te grote handen)...
Maar marginaal groter????
Kijk eens op phonearena en doe een size comparison tussen de 930 en 950 XL, daar is niks marginaals aan! Het scheelt echt een stuk.
1.5 cm hoger en 0.7cm breder is in mijn ogen marginaal.
Inderdaad, als het de 950 was had ik graag meegedaan. De 950 vind ik eigenlijk al te groot, laat staan de 950XL.

Waar zijn de <5" high end telefoons :( Sony lijkt de enigste die nog zulke toestellen maakt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 november 2015 09:18]

Sony blijft ze inderdaad nog netjes maken.
Daarnaast maakt Apple ze natuurlijk gewoon nog steeds met een 4,7" scherm.
Maar die is weer te groot voor dat scherm waardoor hij nog steeds niet te bedienen is voor mensen met kleinere handen. Ook Samsung had vorig jaar een kleiner krachtig model met de Alpha, maar die had hetzelfde probleem als de iPhone 6. Samsung is er bovendien mee gestopt.

Maar Apple komt naar het schijnt toch weer met een kleinere iPhone.
Ja, ik wil ook zo graag een dual-sim.
Maar die zijn alleen in het buitenland te krijgen.
Duitsland, Frankrijk, Portugal, USA
Wil wel weten hoe het is om eens een high end telefoon te hebben. Ook ben ik benieuwd naar windows 10 mobile. ContinuŘm lijkt me in bepaalde situaties ook wel fijn, al denk ik niet dat ik de prijs van een dock waard zou vinden. Klinkt heel interessant.
Dock krijg je gratis bij de XL variant!
En dock heb je eigenlijk niet nodig, werkt ook via Miracast :)
Weet je dat wel heel zeker, Miracast geeft volgens mij alles van je telefoon weer op een beeldscherm/tv op projector. Continuum is totaal iets anders. Daarmee krijg je een desktop ervaring met je telefoon als hardware en Beeldscherm, muis en toetsenbord, waarbij alles functioneert als een desktop.
Met Miracast kan het ook, check maar op Youtube ;)
Je hebt wel een beetje lag.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 23 november 2015 15:13]

en waar sluit je dan je toetsenbord en muis aan als je via miracast werkt ?
Bluetooth muis en toetsenbord of toetsenbord met mousepointer
De dock zorgt er voor dat je een HDMI uitgang hebt en 2 USB poorten zodat de telefoon een video uitgang heeft en randapparatuur voor bediening. Dit kan ook allemaal draadloos mbv miracast en bluetooth muist+toetsenbord. Van zodra de telefoon weet dat het een groot beeldscherm heeft en de nodige input apparaten kan deze omschakelen naar continuum.
Maar het is niet dat ik die telefoon krijg als ik 1 van de gelukkigen ben, alleen om 2 weken te proberen. Bij mijn huidige budget Lumia of een mogelijke toekomstige upgrade naar de normale versie in plaat van de XL zit geen gratis dock. Dus is het van belang om uit te proberen om de waarde voor mezelf te bepalen.

Miracast moet ook door de monitor ondersteund worden anders kan je dat nog niet gebruiken en via miracast mis je de extra handigheden die een dock geeft. Als ik ContinuŘm ga gebruiken dan is een dock waarschijnlijk wel fijn.
Miracast kan je wel aan elke monitor of TV toevoegen met een stick van ik dacht Ą30 wat goedkoper is dan een dock van Ą100.
Je kan gewoon een dongle kopen en deze aan je tv aansluiten.
Gratis dock krijg je alleen bij de 950 XL.
Let er wel op dat de gratis-dock-actie slechts tijdelijk is, als je de 950XL nu al pre-ordered.
Probleem is dat ik nergens een betrouwbare leverancier lijk te vinden voor een 950XL dual sim om een pre-order bij te plaatsen :(
Misschien: Fnac?

Ik heb hier een preorder geplaatst. Zij maken gebruik van DHL internationaal, dus in theorie moet het goed komen.
Als je via de Microsoft France de lumia 950 xl wilt bestellen, dan zie je Fnac erbij staan. Zie hier

Ik vind het zelf heel flauw dat ze in Nederland en andere Europese landen helemaal geen dual SIM variant verkopen. Maar goed.
Hi,
Krijg ik als ik bij die FNAC preorder ook dat gratis dock erbij? Bij die Dual Sim 950 XL die ik dan preorder. Jij woont in Nederland en ze versturen europees?

Sorry voor al deze vragen maar ik kan niet zo goed Frans vandaar.

Mvg,
Franc
Ik zou eerder bij Microsoft zelf bestellen.

Voor m'n vader hadden we gezocht naar een Lumia 640 4G Dual SIM.
Amazon > enkel problemen (3G Dual SIM versie) gehad.
Microsoft > onmiddelijk het juiste toestel gekregen, geen nare verassingen en als je niet gehaast bent, gratis verzending (5 Ó 7 dagen wachttijd).

En van wat ik gezien heb kan de MS store in heel Europa versturen.
Op de Franse MS store staat de 950 XL in promotie als pre-order met draadloze lader (tot 26/11/2015) + continuum docking station (31 januari 2016, docking kan enkel gratis verkregen worden via een voucher die je achteraf moet gebruiken op de MS store).
Gewoon ter informatie, Dual SIM mogelijkheid verminderd de snelheid.

De meeste mensen gaan voor de Dual SIM varianten om andere redenen, maar ik vond het wel een detail dat gezegd mag worden. 4G snelheden zijn lager (waarschijnlijk omdat de 2 SIM kaarten hetzelfde antennesysteem gebruiken).

Had wel graag voor een 950XL gegaan, maar ik zie nog altijd geen app van men bank, en ik gebruik die zeer vaak. :/
Een verklaring zou kunnen zijn dat twee netwerken zelden of nooit dezelfde internet speed leveren. De laagste snelheid zou de totale speed naar beneden kunnen trekken. Zoals bijv met Wifi ook het geval is op hetzelfde AP.
Ligt dus waarschijnlijk niet zozeer aan antenne maar aan providers.
YM2C
Via Miracast dupliceer je je beeldscherm op een tv of monitor. In de insiders build zit geen optie om het beeldscherm uit te bereiden. Heb ik zelf getest. Wel gaaf m.b.t. games. Minimale vertraging. Voor het afspelen van zelf geschoten filmpjes, is het te traag. Voor office is de omgeving gewoonweg te groot. Dit zou m.b.v. de dock over moeten zijn. Je breid je beeldscherm uit. Ook wordt je app aangepast op het 2e scherm. Iets wat Miracast niet ondersteund. Ik zou hier wel graag mee willen spelen. Heb nu een 930. Ben benieuwd of dit model ook Continuum aankan
Nou gaan we samen. Op mijn verjaardag. Neem ik taart mee, wat heb je graag voor taart?
Doe maar iets met fruit (behalve aardbei, daar ben ik niet zo van)
Wordt wel een hele gezellige dag op deze manier!
Dat zijn dan 2 van de 5 plaatsen bezet :P
(Was het maar zo makkelijk...)
Denk dat je al in bezit moet zijn van een high end om te zien wat windows phone voor je kan doen.
Ik ga de lumia 950 XL zowiezo kopen.
Ik zou het ook super vinden om hem achteraf te mogen reviewen voor tweakers.
nu na vele reacties te zien over continuum en miracast.
Het verschil is dat bij miracast je geen extra hardware kan toevoegen tenzij deze bluetooth heeft.
het handige aan de dock is bv dat ik mijn twee harde schijven kan aansluiten, of usb opslag. Dat is via miracast niet mogelijk.
ik kan alvast niet wachten op de toestellen :).
De tijd die ik kwijt ben om naar Schiphol te gaan kan ik beter gebruiken om te werken. Dan koop ik zo'n toestel zelf wel.
Verdien jij in een dag 700,-?:D
Waar staat dat je 't toestel mag houden?
[...] vijf tweakers die de uitdaging aan durven en hun huidige toestel twee weken willen verwisselen voor een nieuwe Lumia 950 XL. Om ervoor te zorgen dat testers zich helemaal onderdompelen in de nieuwe hardware en software, gaat de eigen telefoon op het Tweakers HQ achter slot en grendel.

Na het einde van de testperiode met de Lumia 950 XL wordt de eigen telefoon natuurlijk teruggegeven. Testers gaan achteraf overigens niet met lege handen naar huis; ze krijgen uiteindelijk allemaal een fraaie prijs. Wat die prijs is, houden we voor nu nog even onder de pet.
Na twee weken dus gewoon weer inleveren...
Het zou mij persoonlijk niet verbazen dat je na twee weken de melding krijgt dat je het toestel mag houden. Herverkopen kan MS toch niet dus belanden ze in de reserve voor RMA.
Daar heb je gelijk in, maar de volgende zin leek erop dat HansvDR dit impliceerde:
HansvDr
23 november 2015 09:47
De tijd die ik kwijt ben om naar Schiphol te gaan kan ik beter gebruiken om te werken. Dan koop ik zo'n toestel zelf wel.
Niet helemaal.
Uurtarief tussen de 70 en 100 euro per uur.
BTW 21%
En verder kan ik de investering aftrekken van de winst. Dus minder winstbelasting.
Dus van die 700 euro blijft misschien de helft over.

Het toestel is verder een leentoestel die ik nog terug moet brengen ook.

[Reactie gewijzigd door HansvDr op 23 november 2015 11:32]

Daar heb je dan wel weer gelijk in! Alleen doe je het dus voor de verassing:)
Leuke actie, maar voor een website die onlangs nog claimde zich ook meer te willen richten op Vlaanderen is dit vreselijk belachelijk. Sorry hoor, maar van Vlaanderen naar Amsterdam rijden is gemiddeld 2,5 uur (1,5 uur min tot 3,5 uuur max - en bij al deze tijden ga ik uit van geen enkele file) enkele rit. En op een donderdag avond? Welke Belg kan dat in godsnaam halen? Hier valt toch wel iets anders op te verzinnen voor Vlamingen die hier ook aan mee willen doen?

Nu ja, ik zou het graag willen doen, maar ben dan op zijn minst al 5 uur onderweg. Zou graag willen zien hoeveel krachtiger een Lumia 950 XL is tegenover een Lumia 640 XL.
Leuke actie, maar voor een website die onlangs nog claimde zich ook meer te willen richten op Vlaanderen is dit vreselijk belachelijk.
Microsoft heeft deze dag al een actie (heb zelf al een uitnodiging direct via Microsoft gehad als 830 gebruiker) en tweakers lift er op mee. Je kunt het ze moeilijk kwalijk nemen toch? Het is niet alsof tweakers beweert dat het een eigen event is.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 23 november 2015 10:04]

Sorry, maar dat geldt voor meer mensen in Nederland ook. Groningen Schiphol is verder dan Vlaanderen
Het is gewoon een MS event, en dit is waarschijnlijk gewoon bij hun op kantoor.

Het is wat het is. De organisator bepaalt en die gaan over het algemeen voor een plek in de randstad. Mensen die daar niet in de buurt wonen of bijv. de 20 euro aan parkeerkosten niet willen betalen, hebben gewoon pech.
Dichter bij jou is dan toch weer minder voor de mensen in de Randstad? Ik woon 20 minuutjes van Schiphol maar ik zou ook niet naar Breda gaan of Antwerpen..
Lol wut? Voor een groot gedeelte van Nederland is het ˇˇk anderhalf tot drie uur reizen.

Ik verwacht dat grote delen van Vlaanderen een directere verbinding met Amsterdam hebben dan mensen in Nederlands-Limburg / Groningen.
Neem de trein Brussel->amsterdam. Dan ben je er even snel als ik vanuit rotterdam...

[Reactie gewijzigd door wttj op 23 november 2015 09:56]

Anderhalf uur naar Brussel rijden en dan een uur op de trein naar Amsterdam is niet sneller.
Hangt er uiteraard maar net van af waar je exact van daan moet komen. Iemand die uit de buurt van Roermond moet komen komt van even ver als jij en is ook uren onderweg. Mocht men mij er uit kiezen dan zal ik op die dag met plezier richting Schiphol gaan ook al kom ik ook uit Vlaanderen.
Ik kan me een gebruiker herinneren die uitgenodigd was voor het S6 event in april j.l., van erg ver moest komen en door autopech het uiteindelijk niet heeft gehaald. Extra zuur voor hem was dat hij ook uitgeloot was om een S6 gratis te mogen testen.
Mijn Lumia 820 doet het nog prima maar ik zat wel naar de 950 te kijken. Vraag me af of die 950XL nou echt ZO groot is?

Btw dual sim kan je gewoon in Frankrijk bestellen.
De grootte blijkt mee te vallen in de praktijk. Vooral omdat hij ook zo licht is voelt het niet als een baksteen aan.

[Reactie gewijzigd door Daan87423 op 23 november 2015 09:28]

Ik heb de Lumia 950XL al in handen gehad, en het viel me op a) dat hij helemaal niet zo groot aanvoelt en b) heel erg licht is. Ik dacht eerst ook dat hij te groot zou zijn, maar het viel echt reuze mee.
Heb zelf een Note 3. Lumia 950 XL is nog iets hoger. Helaas dat word voor mijn gevoel echt te, 90% zeker ga ik voor de 950 en 10% voor de XL. Naast reviews wil ik ze voor ik koop alle 2 in de hand hebben wie weet veranderd het nog mijn voorkeur.
Microsoft store in Frankrijk heeft hem ook nog niet op pre order staan :s dus heb ik mijn twijfels bij die enkele handelaars die hem wel aanbieden.
Hadden ze eerst wel, maar ik denk ze teveel pre-orders hebben gekregen en de productie niet kunnen bijbenen en hem vandaar eraf hebben gehaald. De normale 950 is nog wel te pre-orderen.
Net mail gehad, ik mag er eentje testen :D
Leuk man!
Vet! gefeliciteerd! Helaas niks gehoord hier :'(
Ik heb maar 1x een Windows phoon gehad, de HD2. Ben benieuwd hou de nieuwe windows phoon het doet. Ik ben nu al jaren Android gewend.
Toch wel WP7 gedraaid mag ik hopen? 8-)
Nee niet dat ik weet HD2 is alweer een tijdje terug :-)
Je kon gewoon een WP7 of Android of MeeGo rom draaien op de hd2 toendertijd, vandaar de vraag :)
Ik zit zelf serieus te twijfelen om van mijn Nexus 5 over te stappen naar de Lumia 950.
Ik ben reeds sinds de begindagen van Android (HTC Dream/Tmobile G1, toen nog speciaal in NL gaan halen aangezien hij in BE niet op de markt was :)) 100% voorstander van het OS.

Ik moet zeggen dat dit Android-fanboy gevoel enorm afgezwakt is sinds Android 5.0, wat -laten we eerlijk zijn- bagger was. Er heeft meer dan een half jaar een geheugenlek ingezeten, en zelfs met 5.1 was het naar mijn ervaring op mijn N5 nog een stuk trager dan 4.4.
Gelukkig is dit probleem helemaaal opgelost met Android 6.0, wat in mijn ogen weer een goede stabiele versie is, maar Google heeft bij mij veel krediet verloren gedurende de Android 5.x etappe...

Microsoft daarentegen - een softwarefrabrikant die ik een jaar geleden nog als uitstervende dinosaurus betrachtte- heeft zich naar mijn mening enorm herpakt het afgelopen jaar.
Niet alleen hun succes met Windows 10, maar bijvoorbeeld door hun Android (fantastisch werkende) office apps, gratis Visual Studio community edition, Gratis Windows 10 for IoT, om er maar enkele te noemen. Ik vind dat Microsoft enorm aan hun image gewerkt heeft, en hoop dat dit een voorbode is van hoe ze in de toekomst de zaken gaan aanpakken.
Met dit idee in het achterhoofd wil ik Windows 10 mobile zeker een kans geven!

Enkel vrees ik, hoe goed ook hun software ook is, als ze niet snel een paar goede Apps op hun platform krijgen, het nooit een succes gaat worden.
Ik ben in Juni dit jaar overgestapt van een Sony Xperia Z2 tablet (in mijn ogen ook op dat moment nog een fantastisch werkende Android tablet), naar een Surface Pro 3 (64GB/4GB RAM). Over windows 10 en de Surface Pro 3 zelf ben ik helemaal tevreden, ik gebruikt hem in de docking station als desktop (dual monitor) voor wat coding en hobby werk, in de zetel als tablet en onderweg als laptop met de type cover. Zowel de hardware als Windows 10 gaan in mijn ogen fantastisch om met het dynamisch switchen tussen tablet en desktop mode.
Maar als ik dan even de negatieve kant bekijk, ten opzichte van mijn Android tablet, mis ik een goede Facebook app, een goede Gmail app, en een goede touch-friendly browser (sorry, Edge is nog niet zover in mijn ogen..). Ik kan al deze dingen inderdaad gebruiken via Edge of Chrome, maar de facebook website op een tablet gebruiken, is toch maar wat behelpen in mijn ogen. Gmail werkt iets beter op een touch device, maar echt vrolijk wordt ik er toch niet van.

Nu heb ik sinds 1.5 jaar een Nexus 5, en heb al ruim een jaar zin om iets nieuws te kopen, maar in mijn ogen is er het afgelopen jaar niets interessants meer op de markt gekomen, wat prijs/prestatie-gezien zo interessant is/was als de N5. Sinds de N5 en OPO (die ik ook even gehad heb) vind ik dat de tijd dat je 500+ Euro betaald voor een high-end smartphone gedaan is.
Echter als je nu kijkt lijken we weer de andere kant op te gaan.
En aangezien mijn N5 eigenlijk nog best snel werkt, is er op dit moment voor mij geen smartphone op de markt die een investering van 500+ Euro rechtvaardigd.

Een uitzondering daarop is in mijn ogen de Lumia 950(& XL) die binnenkort gaan uitkomen.
Ja ook die kosten 500+ Euro, maar dan heb ik wel iets anders als een nieuwe smartphone die eigenlijk allemaal hetzelfde doet als mijn huidige N5, maar dan iets sneller.
Maar dan rest nog de vraag of ik het app-aanbod van Android ook op mijn smartphone ga kunnen missen.
Die ervaring heb ik al gemaakt op mijn tablet, en daar kan ik er nog mee leven, maar als ik mijn smartphone even bekijk doe ik er eigenlijk heel wat meer mee dan met mijn tablet, zoals Google Play (all access) in wagen (via bluetooth), BeyondPOD voor podcasts, Locus Pro als wandel GPS, iCoyote voor de flitsers :-), Logitech Harmony app voor thuis de TV aan te sturen (heb een Harmony hub, dus geen 'traditionele afstandsbediening').
Als ik dit lijstje bekijk ben ik eens benieuwd voor welke van deze apps ik een degelijke windows versie ga vinden, en of ik na 2 weken tevreden ga zijn, of terug naar mijn 1.5 jaar oude N5 zal smachten :D

Dus ja, ik wil de uitdaging aangaan, maar MS zal sterk uit de hoek moeten komen om mij over de lijn te trekken!
Probleem is dat geen enkele nieuwe telefoon je gaat helpen bij de negatieve ervaring die je hebt met bijv Google apps en Facebook. Edge heeft wat mij betreft nog een hoop te verbeteren, zelf op de desktop. Gebruik nog steeds Explorer 11 omdat ik bepaalde functionaliteit mis in Edge.

Die ondersteuning kan overigens alleen van Facebook en Google zelf komen, waarbij de laatste al heeft laten zien Windows Phone zoveel mogelijk tegen te werken helaas.

Als ik Google gebruiker was en dit soort taferelen zou zien, waarbij men om een andere bedrijf dwars te zitten de consument opzadelt met ellende, dan zou ik om principiŰle redenen een alternatief zoeken. Zelfs als die slechter zou zijn. Tja principes hebben is nou eenmaal duur :D
Ze hebben met Edge toch al 1 hardnekkig probleem opgelost. De User Agent neemt nu mee dat je niet allen met Windows werkt maar ook met Android. Google laat je daarom ineens wel gebruik maken van de Google diensten via je browser :D

Spijtig genoeg kan ik Google niet helemaal vermijden op de telefoon. Met de klas zitten wij op Google+ om afspraken te maken en te communiceren.
Spijtig genoeg kan ik Google niet helemaal vermijden op de telefoon. Met de klas zitten wij op Google+ om afspraken te maken en te communiceren.
Ik kan dan ook werkelijk niet begrijpen dat scholen hun leerlingen verplicht laten werken met Google.

Juist zij die (ouders op de eerste plaats uiteraard) kinderen bewust moeten maken van dit soort maatschappelijke vraagstukken eisen soms dat kinderen met grote privacy schenders als Facebook en/of Google werken om zogenaamd mee te gaan met de tijd want "Kijk! wij zijn ook een moderne school!"

Ik probeer thuis het goede voorbeeld te geven door o.a. DuckDuckGo op alle laptops/pcs/ tablets als searchengine te gebruiken. Wellicht een druppel op de gloeiende plaat, maar beter dan op je rug liggen en je overgeven :D :D

ps.
Aangezien ik tegenwoordig in de ouderraad zit bij mijn kind op school, ga ik mij bezighouden met hun ICT keuzes en tablet projecten, dus het is niet alleen praatjes hebben, maar echt actief een bijdrage proberen te leveren.

[Reactie gewijzigd door SB[NL] op 23 november 2015 18:08]

Sla hem dit keer over. Te ver weg en alhoewel ik het idee leuk vind wil ik persoonlijk altijd 2 toestellen met elkaar vergelijken. En dat is een beetje moeilijk als je andere toestel voor 2 weken achter slot en grendel ligt. Daarbij weet ik gewoon dat er bepaalde apps niet op WP zijn en aangezien men de Android app ondersteuning momenteel heeft stopgezet zal er in die 2 weken dus toch wel wat missen.
En dat is een beetje moeilijk als je andere toestel voor 2 weken achter slot en grendel ligt. Daarbij weet ik gewoon dat er bepaalde apps niet op WP zijn en aangezien men de Android app ondersteuning momenteel heeft stopgezet zal er in die 2 weken dus toch wel wat missen.
Daarom is dit juist een ideale test voor jou!

Jij bent precies het typ die dit moet testen als ik zo vrij mag zijn :D
Heel vaak denken we dingen te zullen missen/niet zonder te kunnen, maar we blijven mensen hŔ :)

Die 2 weken gaan:
1. Je gevoel of bevestigen en ga je ze daadwerkelijk missen/heb je ze echt nodig
2. Of je zal je creativiteit aanspreken om er een oplossing voor te vinden (ik snap als je daar geen zin in hebt als je nu een werkende app hebt :) , maar het lijkt mij een leuk experiment om je ervaring terug te lezen van hoe dat dan in de praktijk gaat )
3. Of sterker...misschien ga je ze uiteindelijk helemaal niet missen.

Schrijf je in!, Schrijf je in!, Schrijf je in! :D
Haha, helaas krap bij kas momenteel, dus mocht ik eventueel gekozen worden dan is het een beetje prijzig om vrijwel vanuit het oosten naar het westen te gan via trein.

Bij deze gun ik het dus liever aan iemand anders :P
Bij deze gun ik het dus liever aan iemand anders :P
Mooie gedachte 8)
1 2 3 ... 19

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True