Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 250 reacties

In samenwerking met Seagate kan Tweakers vijf users verblijden met een 1TB-sshd. Daarnaast heeft Seagate nog een PlayStation 4 ter beschikking gesteld, die uiteraard eveneens voorzien is van een sshd. Het enige wat je hoeft te doen om kans te maken, is een vraag beantwoorden.

Volgens Seagate maakt een sshd elk systeem sneller, maar hebben gebruikers van data-intensieve toepassingen, zoals foto- en videobewerking, er des te meer voordeel van. Ook gamers beleven veel plezier aan een sshd, stelt de fabrikant, en dit geldt zowel voor gebruikers van de PlayStation 4 als voor gamers die een pc gebruiken.

Seagate heeft voor deze actie vijf sshd's met 1TB opslag ter beschikking gesteld, en bovendien één PS4 met een sshd-upgrade en een Call of Duty-game. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is een vraag op deze actiepagina goed te beantwoorden. Alle winnaars worden willekeurig gekozen en zoals gebruikelijk is personeel van Tweakers uitgesloten van deelname.

Door Wilbert de Vries


Wilbert was tussen 2007 en augustus 2015 hoofdredacteur van Tweakers. In die tijd heeft hij de redactie en het merk Tweakers enorm zien groeien, zowel in bezoekers en bereik als pageviews en onderwerpen waar Tweakers over schrijft.

Volg Wilbert op TwitterVolg Wilbert op Google+
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (250)

1 2 3 ... 7
Update 01-03, zie onderaan:

Even een update van Tweakers naar aanleiding van de discussie die is ontstaan over de vraagstelling en antwoordopties. Wij gaan in ons Testlab op een verse 250GB-schijf PS4 OS installeren om zodoende exact te achterhalen hoeveel GB er beschikbaar blijft. Toen we de vraag bedachten, hebben we dezelfde redenatie als veel tweakers in dit draadje gevolgd. Op basis daarvan zou maar één antwoord goed zijn.

Het zou echter kunnen dat we zaken verkeerd hebben aangenomen. Als dat het geval is, dan kan een andere antwoordoptie de enige juiste zijn. Wat ook nog kan is dat het juiste antwoord er niet bij staat. Als dat laatste het geval is, dan zullen we de twee antwoordopties die daar het dichtst bij in de buurt komen, goed rekenen. De winnaars zullen dan ook willekeurig uit die twee groepen deelnemers worden gekozen.

De actie loopt nog tot en met vrijdag 27 februari. Daarna zal ik een reactie plaatsen met daarin een uiteenzetting hoe wij de vraag hadden bedacht en wat in onze ogen het juiste antwoord was. Ook zal ik dan uitsluitsel geven op basis van onze eigen testresultaten over wat nu uiteindelijk echt het enige juiste antwoord had moeten zijn.

------------------

Update 01-03: De vraag 'Hoeveel PS4-games, zoals GTA V of Wolfenstein: The New Order, kun je naast het OS maximaal op een 250GB-schijf installeren?' heeft nogal wat stof doen opwaaien. Meer stof dan we op voorhand hadden verwacht, kan ik verzekeren :) Hieronder een korte uitleg hoe de vraag tot stand is gekomen, wat wij als antwoord hadden berekend en wat de uitkomst nu is.

De vraag is in samenspraak met Seagate opgesteld en luidde aanvankelijk 'Hoeveel games kun je op een 250GB-ssd installeren?'. Zoals jullie hopelijk kunnen begrijpen hebben we vanuit de redactie over die vraagstelling gezegd dat dat niet kon. We vonden dat het niet kon omdat niet duidelijk was om welk OS het ging en om welke soorten games en de gemiddelde omvang van die spellen. Daarop is de vraag aangepast naar 'Hoeveel PS4-games, zoals GTA V, kun je op een 250GB-schijf installeren?' Omdat ook daarop geen eenduidig antwoord was te geven, is de vraag nog verder aangescherpt, namelijk tot 'Hoeveel PS4-games, zoals GTA V of Wolfenstein: The New Order, kun je naast het OS op een 250GB-schijf installeren?'.

Daarvan beredeneerden we dat antwoorden als 1 en 2 met die vraagstelling altijd goed zouden zijn, waarop de vraag uiteindelijk werd: Hoeveel PS4-games, zoals GTA V of Wolfenstein: The New Order, kun je naast het OS maximaal op een 250GB-schijf installeren?'

De plek van de komma's heeft diverse tweakers onbedoeld op het verkeerde been gezet. Als je de zin immers letterlijk leest dan kun je de games GTA V en Wolfenstein: The New Order lezen als enkele voorbeelden van PS4-games. Bij het opstellen van de vraag doelden we echter op de omvang van die games; beide games zijn al snel 47-50GB.

Rekensom
Om te kunnen bereken hoeveel games er op passen naast het OS, is het handig om te weten hoeveel ruimte het OS in beslag neemt. Een zoektocht langs diverse sites gaf ons het antwoord: 93GB. Slim als we dachten te zijn, beseften we ons ook dat van de 250GB zo'n 232GB daadwerkelijk te gebruiken is. De rekensom die daarop volgde was 232-93=139GB beschikbaar voor games. Dat betekende dat drie games van minimaal 47GB per stuk net niet zouden passen, waardoor het enige juiste antwoord 2 zou zijn.

We hebben echter wel een fout in onze aanname gemaakt, waar we zonder de flinke discussie over de vraagstelling niet achter waren gekomen. Hoewel het PS4 OS bij een 500GB daadwerkelijk 93GB ruimte claimt, zijn we daar wel klakkeloos uitgegaan van de bruto 500GB in plaats van te kijken naar de ruimte die echt overblijft. Foei. Bovendien, zo bleek toen we verder gingen graven, lijkt PS4 OS een dynamische hoeveelheid opslag te reserveren voor bijvoorbeeld saved games en recordings die afhankelijk is van de grootte van de schijf.

Het juiste antwoord
Er restte ons niets anders dan een 250GB-schijf te pakken en deze als nieuw in gebruik te nemen met PS4 OS geïnstalleerd. Daaruit blijkt dat het systeem zelf rapporteert dat er dan nog 182GB beschikbaar is voor games. Dat betekent dus dat er zeker geen ruimte is voor vier games van 47GB, maar dat drie games van die omvang wel degelijk passen. Dit antwoord was echter geen optie in de poll. Als dit wel het geval was geweest, had de oplossing simpel geweest: de winnaars selecteren uit de groep die '3' had geantwoord.

We hebben besloten om bij deze actie dan ook zowel antwoord '2' als antwoord '4' goed te rekenen. De winnaars zullen nog steeds random worden gekozen, waarbij wij ervoor zorgen dat deelnemers die een van deze twee opties hebben gekozen, statistisch evenveel kans maken. Hoewel er over de uitslag niet wordt zou worden gecorrespondeerd, vonden we het belangrijk om nu even een uitzondering te maken om wat uitleg te geven. Dit is nu echter wel wat het is, over de nieuwe uitslag wordt dus ook niet gecorrespondeerd :)

[Reactie gewijzigd door Wilbert de Vries op 1 maart 2015 12:31]

"De actie loopt nog tot en met zondag."
Actiepagina: "Deelnemen kan tot en met 27 februari, 23:59 uur" Dat is een vrijdag, mag je ook nog wel even naar kijken dan. :)
Dank, ik heb het aangepast. Ik had 'maandag kan ik reageren' in mijn hoofd zitten :P
Wat een enorm vage vraagstelling. :)
Ik ben benieuwd of het een massive troll is om te clickbaiten, zou hilarisch zijn... :P
Eerste keer dat het echt werkt. Want het is wel leuk om mee te gaan rekenen. :)

Het probleem zit hem in "zoals". Zoals is wel leuk, maar als er geen spellen zijn in het genre die zoveel ruimte innemen, wordt het moeilijk.
En als "zoals" slaat op de grootte van het spel in GB/GiB, dan kom je ook alsnog in een wereld van verschil terecht met je berekeningen, omdat jullie wel toevallig de twee grootste noemen... Want om eerlijk te zijn vind ik het vreemd als je zou zeggen "zoals" houdt in dat je dus uit moet gaan van het grootste spel om mee te gaan rekenen... Want dat is niet de realiteit. Voor zover ik weet is Wolfenstein het grootste spel, dus om daar dan mee te gaan rekenen terwijl andere spellen "zoals" wolfenstein minder innemen, is raar. En ook zou het niet matchen met de realiteit als je "zoals" ziet in de zin van "qua grootte", want die spellen bestaan (nog) niet echt; althans: niet even groot. En met dit soort berekenen kan een paar GB al het verschil tussen een spel extra of niet maken. :)
Kan je er wel mee gaan rekenen, maar krijg je in de praktijk alsnog nog meer spelletjes op je console. :P

Enfin; om maar wat aan het rekenen te gaan slaan voor de lol.
En vergeef me als ik iets over 't hoofd heb gezien, het is nogal laat! ;)


Het ene spel dat genoemd wordt is 51GB, de ander 50GB. (En dat nog zonder een hele zooi aan patches die er bij komt! :P Daarover aan 't einde van de post meer. ;))
Dus pakken we voor t gemak 50.5GB om mee te rekenen.

Om op slechts 2 spellen uit te komen moet ik 93GB reserveren voor het OS.
Maar als Tweakers zo geredeneerd heeft, dan zijn ze in hun eigen GB/GiB val getrapt.

De schijf is 250GB == 233GiB.
Berekening:
233 - 93 = 140GB / 50.5 = 2.77.
Yay, er kunnen maar 2 games op; precies de games die genoemd zijn.

Maar die 93GB is natuurlijk helemaal niet van toepassing.
Een PS4 met 500GB heeft 408GB ruimte beschikbaar na installatie. (Niet 407, zoals veel mensen hier stellen...)
De anologie die veel mensen er op na houden is "Het OS gebruikt 92GB". Hier ook al aan bod gekomen, maar ik ga het toch lekker nog eens herhalen!

500GB == 465GiB (plus wisselgeld, min overhead == verwaarloos het maar.)
465 - 408 = 57GiB werkelijk ingenomen/gereserveerde ruimte voor het OS. (En dat is ook wat Sony zegt :))

233 - 57 = 176GiB beschikbaar voor je meuk na OS installatie.
Nu ga ik er even vanuit dat "zoals" sloeg op de grootte van het spel:
176 / 50.5 = 3.49. Ah, er kunnen 3 games op. Maar dat is geen optie in de poll!!

Okee... Wat als de spelletjes nou ook eerst van GB naar GiB omgezet moeten worden...? (Theorie, want dat is volgens mij absoluut niet zo.)

50.5 = 47GB.
176 / 47 = 3.74, hee dat is net geen 4, dus weer 3. Sh*t, dat is geen optie!!
... We moeten dus wat anders gaan verzinnen, want zo komen we er niet.

`
Okee, laat Wolfenstein nou toevallig de grootste zijn. "Zoals" games zijn er dus wel, maar die nemen minder ruimte in... Gemiddeld zo'n 40 tot 45GB, laten we voor de eerlijkheid dus een gemiddelde van 42.5GB nemen. (Even omrekenen meteen: 42.5GB == 39.5GiB)

Dan gaan we, afhankelijk van hoe je wilt rekenen, games in GiB; berekening:
176 - 47.50 wolfenstein = 128.50 GiB resterend (1 game installed)
128.50 - 46.5 GTA V = 82 GiB resterend. (2 games installed)
Je ziet de bui al hangen... We pakken 't gemiddelde van de andere 2 spellen:
82 GiB / 39.5 GiB = 2.07 == 2 + 2 = maximaal 4 spellen geinstalleerd. Yay, 4 spellen.
... En als je hier in deze berekening toch de spellen als reeds in GiB moet beschouwen en daarmee zou moeten gaan rekenen...:
Dan kom je weer uit op 3 spellen maximaal wat geen optie is. :')
Want, berekening:
176 - 51 = 125 - 50 = 75 / 42.5 = 1.76 == damn, weer 2 + 1 = 3 spelletjes. Geen optie in de poll!
Dan komt daar nog eens bij dat er spellen zijn "zoals" GTA en "zoals" Wolfenstein die veel minder ruimte innemen, zo'n 20GB (==18.6GiB) per stuk. :/ Als t over genre gaat, maar toch nog pittige games. (Dus geen 700MB half-assed pixelated spelletjes, maar volwaardige games!)
Dan zou je zelfs, berekening:
82 / 18.6 = 4.35 == 4 spellen extra == 6 spellen totaal geinstalleerd.
Zelfs als je wil gaan rekenen met GB direct als GiB (Dus 20GiB ipv 18.6GiB) kom je uit op, berekening:
82GiB / 20GiB = 4.10 == 4 spellen extra === 6 spellen totaal geinstalleerd.
Ik kan nu dus al op 2, 3, 4 en 6 games uitkomen, afhankelijk van hoe de Tweakers redactie er naar kijkt, wat zij bedoelen met hun verwoording en op welke manier je wilt gaan rekenen: want dat staat dus nog ffkes open voor interpretatie.
Al is het resultaat voor slechts 2 spelletjes zelfs enkel te halen als je een fout getal neemt.

En dan heb ik het nog niet eens over gehad dat er ook nog spellen zijn die nog wat kleiner zijn in hetzelfde genre, waarbij ik zelfs nog een berekening kan maken om op 8 spellen uit te komen. Hehe.

Dan nog... Als we uit het artikel moeten opmaken hoe of wat; dan zouden we op 50GB per spel moeten rekenen.
Dan wordt het:
176 / 50 = 3.52 spelletjes. (3 is geen optie)
Indien 50GB naar GiB omgezet moet worden: 46.5GiB.
176 / 46.5 = 3.78 spelletjes
Weer niet goed. 3.


En last but not least...
Heeft iedereen hier wel netjes aan de patches gedacht die benodigd zijn om het spel te kunnen spelen? =) Die weegt bij Wolfenstein nu in totaal zo'n 6GB, bij GTA 5 4.
Inclusief, to date, de patches krijgen we ongeveer de volgende berekening:
176GiB - 57GiB Wolfenstein = 119GiB
119GiB - 54GiB GTA V = 65GiB
Kan er dus nog steeds zeker een spel extra bij inclusief patches... Weer 3 spellen mogelijk. :')

We zitten dus met een probleem:
- Slechts 2 spellen is zwaar onrealistisch.
- Om aan 4 spellen, of hoger, te komen moet je creatief gaan boekhouden als "zoals" slaat op de grootte van het spel in GiB.
- En als het slaat op genre, dan zijn er zoveel spellen dat je ook maar gewoon weer lekker naar losse interpretatie kan gaan aankloten.
- 3 spellen is geen poll optie, maar wel het vaakst het resultaat.

Het enige wat ik misschien nog kan verzinnen, en ook dat is weer uit de lucht gegrepen, is als de PS4 een vast percentage zou reserveren voor 't OS, 13% is dan 't gemiddelde.
Kom je uit op 202GiB bruikbaar. 202 / 50.5 = 4 spellen.
... Helaas is dit ook niet het geval volgens de internets. Een 2TB schijf lijkt wel iets meer kwijt te raken dan een 500GB schijf, maar niet verviervoudigd.


Voor zowel 2, 4 als 6 spelletjes moet je creatief voor gaan klooien en interpreteren om het als resultaat te krijgen.
Ik ben dus heel erg benieuwd wat de redenatie van Tweakers gaat zijn...
Of het is een perfecte troll, of het is een "als je eenmaal weet hoe we geredeneerd hebben, dan kan je 't juiste antwoord wel vinden hoor!" situatie.
Maar dat laatste is niet erg eerlijk naar mijn mening want dan is de poll niets meer dan een veredelde gokkast: we weten niet hoe jullie denken en hoe jullie het benaderd hebben. :P

... Ik hoop in ieder geval niet dat er zo gerekend is, want zo werkt 't niet:
PS4 = 500GB == 465GiB, 408GiB beschikbaar voor spellen.
Gemiddeld 50.5GB per spel: 407 / 50.5 = 8.05 spellen.
Nu een 250GB drive, dus de helft minder ruimte: 8.05 / 2 = 4.03 == 4 spelletjes!
:P
Hoewel de schijf de helft van de grootte is, neemt het OS nog steeds evenveel in. (Als 't goed is...)
Dus 408 / 2 = 204GB, maar 233 - 57GB = 176GB beschikbaar, dat is ffkes 28GB minder, dat is een half spel :+

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 19 februari 2015 05:52]

Niet om het een of ander, maar vanwege de plaatsing van de komma's in de vraagstelling komt *elke* game uit het PS4-aanbod in aanmerking. En dan ook nog 'maximaal', niet 'minimaal'. Dus even sorteren op kleinste bovenaan ... Typisch een vraag voor taalkundigen ;-)

Edit: Ik zie allerlei mensen berekeningen maken, dus bij deze mijn interpretatie: er passen maximaal heel veel PS4-games op 250GB. Kwestie van de kleinste games uitkiezen. Voor geschikte kandidaten: zie http://www.ign.com/wikis/...4_Actual_Hard_Drive_Space

[Reactie gewijzigd door TechSmurf op 18 februari 2015 10:10]

Die komma zat me inderdaad ook nog niet lekker. Weet niet of ik dit onder taalkundigen moet verstaan of onder interpretatie / suggestieve vraagstelling. Voor een prijsvraag niet heel handig in ieder geval. Maar goed, we weten ook niet eens of je de vraag wel goed moet hebben :D

Ik kan mijn antwoord nu ineens aanpassen in plaats van de uitkomst inzien.
Ik kan mijn antwoord nu ineens aanpassen in plaats van de uitkomst inzien.
Dat had ik inderdaad ook. Zag al reacties voorbijkomen over dat het niet aangepast kon worden, maar dat kon ik vanaf het begin al.. :o

Naja, ik denk dat je toch echt meer met berekeningen moet doen, anders had er wel gestaan: 2 / 4 / 6 / 8 / eigen interpretatie, haha.


Edit: quote.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 18 februari 2015 11:14]

waare het niet dat er gevraagd word hoeveel games passen erop in de stijl van GTA V of Wolfenstein: The New Order

dus dan heeft kijken naar de kleinste games geen enkle zin
waare het niet dat er gevraagd word hoeveel games passen erop in de stijl van GTA V of Wolfenstein: The New Order
Sorry, maar dat staat er echt niet. De plaatsing van die komma's maakt echt een essentieel verschil. Zoals het er nu staat kan het niets anders betekenen dan dat GTA V en Wolfenstein: The New Order voorbeelden zijn van PS4-games. Taalkundig heeft het geen enkele relatie met "kun je naast het OS maximaal op een 250GB-schijf installeren". De formulering va de vraag heeft een veel grotere impact op welk antwoord juist is dan gesteggel over de exacte grootte van het OS en van de schijf zelf. Echt. Heus. Geloof me.

(Het is trouwens 'Ware', niet 'waare'. Maar dat geeft niet, want de betekenis van je zin verandert er niet door.)
Slechte bron - het OS isgeen 93 gb. 500 "GB" is 465 GiB. Een off-the-shelf PS4 heeft 407 GiB aan vrije ruimte. Dus het OS is 58 GiB.

De conversie van GB (marketing nummer) naar GiB (daadwerkelijke schijfruimte in software) maakt uit.

Op een 250GB schijf (dus 232GiB) heb je 174GiB vrij. Dat is maximaal 3 games van 50GiB, of 4 games van 43GiB.

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Gibibyte)
En dan vergeet je dat je bij het laatst te installeren spel de dubbele ruimte nodig hebt om het te kunnen installeren.
Heel onduidelijk is de vraag inderdaad. Ze vragen inderdaad hoeveel games maximaal, maar wel met game voorbeelden als GTA V & Wolvenstein. Dit kan zowel betekenen dat ze populaire titels bedoelen, of dat ze games van rond de 50GB bedoelen. In de tekst word wel gerefereerd naar 50GB maar dat gaat over windows dus dat zegt ook weinig over de prijsvraag.

Het antwoord is in ieder geval niet met zekerheid uit te rekenen en alleen Tweakers weet dit antwoord. Kortom het is meer een gokvraag....
Wat een interessante vraag... Dit is de eerste keer dat je iets kan winnen waarvoor je dat voorwerp zelf moet hebben om het antwoord te kunnen weten zonder dat het is opgezet als een "vrij gok" spel. Dit type vragen geven een vervelende combinatie van noodzakelijke voorkennis en ervaring die alleen mensen die het te winnen item al hebben echt kunnen weten.

Een prijsvraag moet toch ook niet zijn: Win een radeon x trippel setup door in te vullen wat het gemiddelde aantal FPS is van deze trippel setup in game y? 20/40/60/100

Het vervelende is echter dat iedereen denkt dat het te berekenen is omdat de vraag dit erg sterk suggereert en erg veel gokken/berekeningen uitkomen op waardes die niet tussen de keuzes voorkomen. Dit in combinatie met de definitie van "maximaal" en de komma die extra vragen oproept geeft een erg vage prijsvraag die kennelijk (wanneer ik de reacties lees) erg veel goede antwoorden kàn hebben.
Hmm. Als je op de taal gaat letten dan is er inderdaad ook nog weer van alles mogelijk!

Denk dat je toch meer met berekeningen (geadverteerde GB's opslag vs échte GB's opslag) moet doen. En dan dus ook het OS, en de nadrukkelijk benoemde games die ~47GB (Wolfenstein) en meer dan 50GB (GTA V) zijn.

Edit: games en groottes.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 18 februari 2015 11:14]

Ik kan je wel volgen, maar ik hoef het er natuurlijk niet mee eens te zijn. Bestaat er eigenlijk een woord voor tweaker maar dan met taal ipv ict-spul? Nou ja, taal-tweaker zeg maar; dat ben ik dus. En dan ook nog eentje die graag gelijk heeft, erger vind je ze niet.
Een linguïst?
of
Taalpurist?

Leuke actie, ik ga maar een berekening maken gokje wagen.

[Reactie gewijzigd door ralph075 op 18 februari 2015 12:40]

Als je toch aan het mierenneuken bent, mag je mij uitleggen wat 'taalpurist' te maken heeft met een contaminatie, gezien een contaminatie het foutief combineren van losstaande, maar relatief dicht qua betekenis zijnde woorden of uitdrukkingen is ('nachecken', 'af en toe wel eens', 'kost duur'). Hoe is 'taal' en 'purist' samenhangend qua betekenis?
Een purist is gewoon een algemene term voor een type persoon. Een taalpurist is dan logischerwijs een specifieker type van de algemene purist.

Ontopic: enorm vergezocht als je denkt dat Seagate een prijsvraag op een dermate taalkundige manier stelt om daadwerkelijk een verschil te maken in mogelijk antwoorden.
Zoals ik al zei, is een purist in de Nederlandse zin van het woord iemand die zich druk maakt over de juiste zin en het juiste gebruik van de Nederlandse taal. Dus taalpurist is in die zin een contaminatie.
Maar ik val in herhaling, zoals een purist dat vaak moet doen.
Een purist is gewoon een algemene term voor een type persoon.
Dat is niet waar. In ieder geval WAS dat niet waar.
Dus jij stelt dat je ergens een purist in kan zijn? Succes. :)
Dus jij stelt dat je ergens een purist in kan zijn? Succes.
Een purist is inderdaad iemand die zich druk maakt, over 'onzuiverheden' in wat dan ook, in welke vorm dan ook. Niet specifiek over taal.
Er zijn ook kunstpuristen (die niet houden van mengelingen van andere kunststromen) of muziekpuristen (die enkel LPs kopen en gouden HDMI kabels leggen). In wezen zijn mensen die biogisch eten kopen ook puristen, omdat ze geen vervuild voedsel tot zich willen nemen.
De komma (plaatsing) veranderd in mijn optiek niks aan de context(games als...met beiden 50GB gebruik), ik denk ook dat mensen nu te veel focussen op de vraag terwijl het gewoon een stukje marketing is van Seagate. En in die context wil seagate laten zien dat er maar heel weinig past op een standaard SSD incombo met ps4 en dus is het antwoord 2 games in het voordeel voor het marketing team van seagate ('ja zo weinig games passen er nu op een 250GB HDD/SSD")
Een SSD is snel maar prijzig en er past maar 2 games op een SSD van 250GB een HDD is goedkoop en er past meer op maar heeft niet de voordelen van een SSD.
Dit is zeg maar de boodschap van Seagate. :+
Wat fijn dat iedereen zo enthousiast is :) We lezen alle reacties mee, maar kunnen niet overal persoonlijk op reageren. Vanaf onze kant zullen we wat extra moeite doen om zelf te controleren hoeveel ruimte er op een 250GB-schijf over blijft als PS4 OS er op is gezet. Als we een fout hebben gemaakt in de vraagstelling, berekening of iets anders dat roet in het eten gooit, dan zullen we nadenken over een passende oplossing.
Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst :)
Wat is dit nou weer voor een rare vraag, dat hangt toch helemaal van het spel af? Killzone is ~40GB, maar Ghosts is ~50GB. Dit is alweer het verschil tussen 4 en 6 games.
In de tekst staat een opmerking over Windows 8. Een spel is al gauw 50GB, dus naast het OS kun je er nog x kwijt. Reken maar uit, moeilijk is het niet.
Mee eens dat het een loze vraag is verder, maar ze dwingen je daarmee gewoon het stukje reclame te lezen.
Het gaat om PS4 games, lijkt me niet dat je die op een Windows machine zet, OS is dus het PS4 OS ...
Snap ik, maar 4*50=200, hoe groot het OS dan ook is dan houd je geen ruimte over voor een 5e spel. Dus het antwoord is...

Maar voel je vrij het antwoord op een andere manier te vinden.
Nog rekening houden met het verschil tussen 1024 en 1000 bytes en hun telling...
Zo verlies je ook nog vele gigabytes. Die 250GB schijf zal dus maar 232 werkelijke GB's hebben. Waardoor er zelfs geen 3 spellen, maar slechts 2 spellen op kunnen.

Aha een strikvraag dus!
Als je idd uitgaat van een opslaggrootte van 232GB en een game grootte van 50GB kun je er alsnog 4 games op opslaan: 4x50=200 en dan heb je nog 32GB voor het OS.
Ware het niet dat het ps4 os veel meer ruimte in neemt volgens eerdere reacties hier. 90GB wordt genoemd.

[Reactie gewijzigd door ongewoongewoon op 18 februari 2015 10:17]

Bovenstaalde persoon heeft gelijk. PS4 reserveerd 93GB voor het OS. Beide games nemen ongeveer 50GB in beslag dus....
En die +/- 93 GB is gebaseerd op de vrije ruimte op een 500GB schijf (4-7GB)
EN als je dan weer het verschil neemt tussen 1000 en 1024 byts kom je uit op een grootte van 57GB voor het OS (want 465GB beschikbaar op een 500GB schijf)
Dan kan je maximaal 3 games van 50GB of 4 games van 40GB kwijt op je systeem van 250 GB (232 benutbaar, 175 na aftrek 57GB van het OS)

Helaas weten we niet nexact hoeveel ruimte het OS precies inneemt, 93GB of 57GB, omdat we niet de totale benutbare ruimte op de schijf weten (is dit echt 500GB of slechts 465GB)
http://www.geek.com/games...hard-drive-space-1577076/
http://www.thesixthaxis.c...-may-be-limited-to-408gb/

Kortom, de vraagstelling is niet helemaal lekker evenals de antwoorden waarvan er 2 juist kunnen zijn, afhankelijk van de daadwerkelijke grootte van het OS

[Reactie gewijzigd door ArcticTiger op 18 februari 2015 17:34]

Whoops had ik nog niet gezien :p Lijkt me wel heel erg groot voor een OS trouwens...
Gereserveerd. Dat betekend dus ook ruimte voor downloads, uitpakken en updaten.
Maar het gaat hier expliciet over PS4 (hoeveel PS4 games kun je naast het OS kwijt...), waar het OS ruim 90GB groot is? De text noemt wel Windows 8, maar zover ik weet draait PS4 daar niet op.

Dan kom je uit op maximaal 3 games (150gb + 90 = 240gb van de 250gb). Dus zelf maar voor 2 gegaan, aangezien 4 zowiezo niet gaat passen.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 18 februari 2015 09:53]

Het OS van de PS4 90GB!? Don't think so ;)
The PlayStation 4 boasts a massive 500GB internal hard drive, but how much of it can you actually access? After tinkering with it, it turns out most of the space is available for games or apps. 407 GB of the 500 GB hard drive is available, with 93 GB of storage saved for the OS.

Bron: IGN
Hmmm ja ik las het net...wat een ongelofelijk belachelijk log OS is dat dan.
Dat het die ruimte beschikbaar houdt wil niet zeggen dat het allemaal gebruikt wordt.
Dat is waar...maar dan nog :p
Niet helemaal, de HDD is 500 GB wat in realiteit dus 465 GiB is. Oftewel het OS neemt 58 GB.
Als je de ene omrekent naar GiB, moet je dat bij de andere ook doen slimmerd...

500GB, daar is 407GB van over, dat is dus 93GB voor het OS
465GiB, daar is 379GiB van over, dat is dus 86GiB voor het OS

(oftewel voor de slimme denkers: 93 GB / (1,024^3) = 86 GiB)
500GB is was op de doos staat. Het 407 getal is wat je in het OS ziet, en is dus al in GiB uitgedrukt.

...slimmerd.
Bij 2TB heb je 1,77 TB beschikbaar. (230 GB minder)
Bij 1TB heb je 862 GB beschikbaar. (138 GB minder)
Bij 500 GB heb je 407 GB beschikbaar.(93 GB minder)
Op de PS4.

Ik heb op de PC bij 1,5 TB maar 1,4 TB beschikbaar en bij 1 TB, 932 GB
Dus 932-862= 70 GB.
Wat nog steeds absurd veel is btw.
The PlayStation 4 boasts a massive 500GB internal hard drive, but how much of it can you actually access? After tinkering with it, it turns out most of the space is available for games or apps. 407 GB of the 500 GB hard drive is available, with 93 GB of storage saved for the OS.

Bron: http://www.ign.com/wikis/...4_Actual_Hard_Drive_Space

Om precies te zijn zelfs 93GB.


- Sorry, dubbele reactie!

[Reactie gewijzigd door papitjulo op 18 februari 2015 10:30]

Op de PS4 staat alleen geen Windows 8 ;)
CSGO is nauwelijks 20 en Ubuntu weegt een stuk minder. Moet ik dan ruim 11 antwoorden?
Haha ik dacht 20GB uit mijn achterhoofd maar dan zal ik mijn antwoord even omhooggooien naar ruim 20 spellen.
en niet allen te lezen, we hebben het er hier met zijn alle over. dat is juist de reklame die ze willen.
heeft er vaak ook mee te maken dat je geen kansspel belasting hoeft te betalen als er een vraag beantwoord moet worden dacht ik :)
Het hangt inderdaad van het spel af. Het juiste antwoord staat er ook niet bij op basis van deze berekening:

250GB - PS 4 OS 93GB - Wolfenstein 50GB - GTA V 50GB = 57 GB over voor een vergelijkbaar spel qua grootte en het antwoord is daarmee 3. Je kan echter alleen kiezen tussen 2 en 4 dan. Of rekenen ze het PS4 OS niet mee? Dan zou ik voor 4 kiezen.

Al met al is er geen juist antwoord op een te suggestieve vraag. |:(
Dit is precies waar ik op uit komt, dus volgens mij kloppen die antwoorden ook dan niet. Want het gaat niet om een game van 10GB. Ze vragen expliciet over games ter grootte van GTA V (47 GB). Uiteindelijk kom je op 3 games uit die allemaal rond de 50 GB zitten.

Want als de vraag was "Hoeveel games kan je kwijt naast het OS op de PS4". Dan is de vraag nogal lastig, want dan kan het ook gaan om 100 indie titels die misschien max maar 1.5 GB zijn.
Een 250 schijf is maar 233 GB
Ik kwam precies op hetzelfde uit...

:?
Het juiste antwoord staat er ook niet bij (in mijn ogen), maar er staat wel bij games ALS, (GTA V & Wolf, die elke toevallig de zelfde absurde 50GB eis heeft). Meeste mensen zullen wel niet de moeite nemen, maar het OS weegt iets meer dan 90GB. Makkelijker kan ik het niet maken :)

@Roorensu het juiste antwoord is dan ook 2 omdat 4 niet kan volgens die eisen :+

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 18 februari 2015 10:18]

In de tekst rekenen ze 30 gig voor het OS. ik denk dus dat je de tekst moet volgen ;)
Ja, maar de tekst is dus incorrect. De ruimte die het PS4 OS in beslag neemt is ruim 93GB, zoals D0gtag al aangeeft en zoals hier te lezen is. Het correcte antwoord staat er dus niet bij. Dit valt me wel zwaar tegen van Tweakers.net. Wat meer research in deze was op z'n plaats geweest.
De tekst op die pagina is niet van Tweakers, en hoeft dus ook niet door ons te worden goedgekeurd.
Ah, dat verklaart een hoop! :) Maar zou het niet een goed idee zijn om alsnog de betreffende partij aan te spreken op het feit dat het juiste antwoord en niet bij kán staan...? Jullie verbinden je uiteindelijk wel aan deze wedstrijd. Het staat immers op jullie frontpage...?
Achter de vraag sta ik dan weer wel, want die hebben we mede bedacht. Als daar dus een foutje in gemaakt zou zijn, dan is dat onze schuld. Veiligheidshalve hebben we daarbij op safe gespeeld door enkel de even getallen als optie op te nemen.
Achter de vraag sta ik dan weer wel, want die hebben we mede bedacht. Als daar dus een foutje in gemaakt zou zijn, dan is dat onze schuld. Veiligheidshalve hebben we daarbij op safe gespeeld door enkel de even getallen als optie op te nemen.
Hmm, met alle respect Wilbert, maar dat klinkt een beetje raar... :/
De vraag is correct maar het juiste antwoord staat er niet bij :? Een even getal kan dan ook nooit het correcte antwoord zijn en zorgt dus voor verwarring getuige deze lange lijst met discussies...
Dit schreeuwt om een rectificatie ;)

[Reactie gewijzigd door LCP op 18 februari 2015 13:25]

Wat een rare verklaring.
Je had gewoon 2, 3, 4 en 5 als optie moeten geven.

Het juiste antwoord is 3, en die keuze kan niet gemaakt worden. Omdat de resterende ruimte groter is dan de helft van het gemiddelde van de twee genoemde games, zal ik het maar naar boven afronden en "4" kiezen.

Als juliie bij je berekening uit zijn gegaan van Windows als het OS en je wilt daar PS4 games op installeren, dan zou het ook 4 zijn.

Verder kan ik zoveel spellen installeren als ik maar wil, zolang de maximale installatie grootte per spel niet meer bedraagt dan de vrije ruimte die beschikbaar is op de harde schijf. Het enige wat ik moet doen is er voor zorgen dat ik het spel wat ik niet speel de-installer.
Als ik jullie vraagstelling letterlijk neem dan zou het anwoord dus "oneindig" moeten zijn, maar ook die optie is niet beschikbaar.

De juiste vraagstelling zou dus moeten ziin:

Hoeveel PS4-games, zoals GTA V of Wolfenstein: The New Order, kunnen er maximaal tegelijkertijd op een 250GB-schijf geinstalleerd staan?

Omdat je een PS4 game uitsluitend op een PS4 kan installeren, en alleen maar als het OS daar ook op geinstalleerd staat, hoef je dat niet apart te vermelden.

Al met al zou ik toch heel graag jullie uitleg en antwoord willen zien.
Daar heb je gelijk in, daarom zeg ik ook "ik denk dat je de tekst moet volgen", want als puntje bij paaltje komt kan je winnen door de tekst te lezen en daar een vraag over invullen.

Wel erg slecht dat het in de tekst fout staat.
De tekst geeft alleen maar informatie (die correct is) over algemeen PC gebruik van OS, de vraag staat apart ernaast en is ook maar een enkele zin. Maar nu snap ik je "ik denk dat je de tekst moet volgen" regel. :)
De vraagstelling gaat over de PS4, niet over de PC ;) Aantal GB's op de PC verschilt nogal vergeleken met de PS4 ;)
Ik denk dat je het verhaal nog een keer moet lezen of het bericht van -Colossalman- hieronder.

(in mijn link staat gewoon 93GB)

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 18 februari 2015 10:59]

Er staat nergens dat je het antwoord goed moet hebben om te kunnen winnen. De grote capaciteit van een sshd willen ze op deze manier misschien wel benadrukken ;)

[Reactie gewijzigd door ongewoongewoon op 18 februari 2015 10:16]

Staat er wel ;)
Beantwoord onderstaande vraag juist en maak kans
op een PS4 mét een SSHD-upgrade & CoD game,
of 1 van de 5 SSHD’s van 1TB!
Oke tijd voor caffeine ;)

[Reactie gewijzigd door ongewoongewoon op 18 februari 2015 10:22]

Vergeet het OS niet ;)
Vond ik ook nogal vreemd inderdaad.
Want zo kan je je ook afvragen of day-one updates / dlc worden meegerekend of niet.
Ach, het blijft een spelletje en niet geschoten is altijd mis. :)
72,6% heeft het in ieder geval fout.
hmm

[Reactie gewijzigd door rsntukker op 18 februari 2015 09:53]

Helaas kan je 5 games niet selecteren. Misschien kan je het per e-mail doorgeven.
Al voor het artikel te lezen dacht ik aan een upgrade voor mijn ps4. Leuke actie. Ik denk trouwens dat het juiste antwoord er niet tussen staat.

de ps4 gebruikt ong 100 GB voor het os, er blijft dus 150 GB over. De aangegeven spellen rond de 50GB. 150/50 = 3. Ik ben optimist en ga voor 4 ipv 2 ;)

Ik moest even nadenken over waarom er 250 GB gekozen is voor de prijsvraag aangezien er standaard 500 GB in de PS4 zit. Het is denk ik een steek naar de mensen die hun PS4 uitrusten met een redelijk betaalbare SSD van 250 GB. Creatief gevonden van de marketing mensen!
Dat klopt niet. Ik heb een Playstation 4 met 500 GB schijf en heb daarvan iets van 410 GB tot mijn beschikking. Je zou dan denken dat 90 GB voor het OS wordt gebruikt, maar dat is niet waar. Je moet namelijk niet vergeten dat schijven nog steeds worden verkocht met 1000 MB = 1 GB, terwijl de meeste bestandssystemen 1024 MB per GB rekenen.

Na het formatteren is er van een "500 GB" schijf slechts 460 bruikbare GB's over. Als je daar dan nog een keer 50 GB van af haalt (voor het OS en andere systeem-gerelateerde zaken) kom je op 410 GB uit.

Het lijkt me sowieso sterk dat het Playstation OS zelf tientallen gigabytes verbruikt. Zoveel heb je nog niet eens nodig voor een complete Windows-installatie...
Ik heb zelf geen PS4, maar volgens de bronnen als IGN is het dus OS+apps en niet te vergeten reserved (voor swap?! en game installatie?!) , wat voor de 93GB zorgt.
Oke, dan zou het wel kunnen. Ik als purist bedoelde enkel het OS zonder de optionele componenten. Zo ver ik weet draait de PS4 op een gemodificeerde versie van FreeBSD. Het lijkt me niet dat de "core" groter is dan enkele honderden MB's.
Nee dat lijkt me ook niet, aangezien ze ook alleen maar ondersteuning hoeven te bieden aan één platform, is er gewoon heel veel bloat. van de 93GB zal 50 a (eerder) 70GB reserved zijn voor installatie van games en OS patches. Hoe dan ook dit is de informatie die ik uit de tekst hebt gehaald van IGN :)
Dat klopt niet. Ik heb een Playstation 4 met 500 GB schijf en heb daarvan iets van 410 GB tot mijn beschikking. Je zou dan denken dat 90 GB voor het OS wordt gebruikt, maar dat is niet waar. Je moet namelijk niet vergeten dat schijven nog steeds worden verkocht met 1000 MB = 1 GB, terwijl de meeste bestandssystemen 1024 MB per GB rekenen.
1 GB is 1000MB, 1 GiB is 1024MB.
Dat verandert niks aan het feit dat je effectief minder GB's overhoudt na formattering.
Ben ik niet helemaal met je eens, al begrijp ik wel wat je bedoeld! De eerste houdt namelijk het SI-stelsel aan, de tweede het binaire stelsel*. Je haalt nu de twee door elkaar, waardoor het lijkt dat er minder ruimte is, maar dat is dus niet waar. Het is maar net in elke eenheid je meet en als je die door elkaar haalt, ja, dan zie je een verschil.

Het verwarrende is dat fabriekanten het SI-stelsel aanhouden en de computer binair rekent, daardoor lijkt er een verschil te zijn, maar effectief is dat niet zo, omdat er in het binaire stelsel méér MiBs zitten per GiB. Vergelijk het met kilometers en mijlen. In 1 mijl gaan ook meer meters dan 1 kilometer. ;)

* Ik heb dan respectievelijk gekeken naar mijn links in mijn reactie boven je.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 18 februari 2015 11:35]

Het lijkt me dat een OS voor een console vooral op performance gericht is en niet op footprint.
3.14 spellen op precies te zijn :+ 4 gaat dus niet passen, uitgaande van 50GB per game.
Ik ga voor 3 games, dan hebben we nog iets ruimte voor updates en DLC's :-)

Edit: eehm. "2" games dan, plus een berg updates en DLC's? Maken we nu met z'n allen een heel stomme denkfout of klopt de prijsvraag gewoon niet?

[Reactie gewijzigd door 360Degreez op 18 februari 2015 10:01]

Maar wolfenstein is iets meer dan 40GB en GTA V rond de 50GB. Dan kom je denk ik wel op 4.
Daarnaast zijn er toch geen PS4 systemen met 250GB?
Niet om het een of ander maar waarom staat het juiste antwoord niet bij de prijsvraag als antwoord?
Dat viel mij ook al op:

Vraag:
Hoeveel PS4-games, zoals GTA V of Wolfenstein: The New Order, kun je naast het OS maximaal op een 250GB-schijf installeren?

Het gaat om PS4 games, dus moeten we ook t PS4 OS hebben

250 GB schijf:
PS4 OS = 93 GB
De genoemde games zijn 50 GB elk

Kunnen dus 3 games op ...
Dus van de beschikbare antwoorden... 2.
Toch niet helemaal fair, 4 is meer relevant als je van een gemiddelde van +- 40gb per game uit gaat. Ofwel de vraag is te suggestief voor een prijsvraag
Hoeveel PS4-games, zoals GTA V of Wolfenstein: The New Order, kun je naast het OS maximaal op een 250GB-schijf installeren?

Kijk eens hoe groot die titels zijn.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 18 februari 2015 09:51]

Er kunnen dan 3 games op

250 - 93 (os) = 157
GTAV en Wolfenstein tikken net geen 50gb aan dus ja het juiste antwoord staat er niet tussen....
232.89 GB (488,397,168 sectors), geen 250GB.
Inderdaad, en dan passen er dus niet eens 3 games (van (tegen de) 50GB) op en is het antwoord 2. Zo moeilijk is het niet.
ja maar als je dan de top vier ps4 titels neemt met de data groote, dan zie je dat de 2de al 3gB kleiner is als die 50GB.
Dan zal de 3e ook wel minder zijn.
En dan passen er wel 4 games op.

[Reactie gewijzigd door The Bula King op 18 februari 2015 13:42]

Er blijft 157 GB over. GTA V en Wolfenstein zijn boven de 40 GB, dus dan gaan er nooit 4 op passen toch :?
Technisch gezien klopt dat dan ook niet wat er staat maximaal. 2 games is niet het maximum, dus ik vind de vraag ook een beetje apart. Zeker aangezien je nog het probleem hebt van minimum install (8-11 GB) tot full install (46-50GB) wat niet gespecificeerd is.
Opvallender is ook de uitslag. Ik had te snel gelezen dus mijn antwoord is sowieso fout. Volgens mij gaan veel uit van een win OS.

Ook mag je je uitslag niet aanpassen zoals bij eerdere wedstrijden. Nouwja pech dan maar.
Ondertussen kan dit weer wel.
Het goede antwoord is 2 3 (zie hieronder). Even rekening houdend met het feit dat 250GB harddisk is decimaal word geteld. Dus:
250.000.000.000 (250GB decimaal) = 232.8 GB (binair)
232.8 - 93 GB voor het OS = 139.8 GB over
Uitgaande van 50 GB per spel passen er dus nog maar 2 op.

Maar de vraagstelling (vanwege zaken als full-install of niet) blijft een beetje vaag.

Edit: na een opmerking van Titan_Fox, een herberekening.
Het OS van een PS4 is slechts 58 GB en geen 93 GB. Dit vanwege diezelfde omrekening van GB (decimaal -> GB binair) op de PS4, zie antwoord #6 op deze pagina.
Dus blijft er 232 - 58 = 174 GB aan vrije ruimte over op de HD.
Uitgaande van 50 GB games kunnen er dus toch 3! op.

[Reactie gewijzigd door Lethalshot op 18 februari 2015 10:53]

Als je op deze manier gaat tellen blijft het antwoord nog steeds 3.
Als je 407GB vrij hebt op de PS4 met ene 500GB HDD, moet je ook decimaal naar binair gaan omzetten voor een 1:1 vergelijking.
Van een 500GB HDD blijft ook slechts 465GB over, wat resulteert in een OS grootte van 57/58GB
Ik ga voor 2: dan heb je in ieder geval nog wat ruimte over voor gamesaves :p.
Ligt dat niet aan hoe groot je OS is?

nevermind, domme vraag.

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 18 februari 2015 09:48]

Even googlen geeft het PS4 OS is 93 GB ...
Dit getal is gebaseerd op een misrekening en iedereen kopieert het foute antwoord van elkaar over. Hier is hoe ze aan dat nummer komen: Een nieuwe off-the-shelf PS4 heeft 407 GB schijfruimte vrij. 500-407 is 93 dus voila! Het OS is 93.

Maar 500GB is uitgedrukt in 1 GB = 1.000.000.000 bytes.
In software werken we eigenlijk met GiB (1.073.741.824 bytes), dus die "500 GB" schijf heeft maar 465 GiB om mee te beginnen. Dus het OS is 58 GiB.

Op een 250 GB (232 GiB) schijf heb je dus 174 G(i)B vrij voor games.
93GB geeft een gebruiker aan idd. Volgensmij is het officieel volgens Sony 53GB, dus controleer het nog even.

Ik heb dus voor 4 games gekozen.

Edit: het was officieel 57GB.

[Reactie gewijzigd door maartenvdezz op 18 februari 2015 12:05]

Haha luilak, er is 93gb gereserveerd voor de OS. Gemiddels is de OS rond de 50+gb, maar door reservering kan je die extra ruimte niet gebruiken voor de installatie van games. Dus uitgaan van 93gb voor de OS.

Dus ja, dan passen 2 games (uitgaande van GTAV en Wolfenstein) op basis van 233gb werkelijke vrije opslag.
Ja, ben op werk.. ga niet lopen googlen naar dit soort dingen :)
Maar je gaat natuurlijk wel vrolijk berichten posten op tweakers :')
Beetje off topic, maar tweakers wordt bij mij op het werk ook minder snel iets van gezegd dan van game websites. Op tweakers staan namelijk ook vakgerelateerde artikelen. Game websites worden bij ons allemaal geblokkeerd.
Je zou toch echt 6 van die spellen op moeten op een SSD van 250GB.
8 zou een challenge zijn.

Hoe?
windows 8 down sizen of windows 7 gebruiken. staat er niet bij dat je geen andere OS mag gebruiken..
hibernation off
shodow copy off
system restore off
virtial mem naar beneden zetten.

Dan hou je 17 GB over laat zeggen 20GB
disk space vergroten. dat scheelt toch al 5GB

som 245 - 20 spel groten a 35GB (waaom 35GB al de onodige zooi zoals redistributables mag je uit de install folders gooien)
225/35=6.4

We zijn wel tweakers hier dus als iemand weet hoe je er acht van deze games er op gaat kijgen zou ik graag een review van willen zijn.

Ben ik toch compressed disk space optie vergeten, is ook nog een optie. dan zal je wel mischien acht games op een ssd krijgen van 250GB

Eigenlijk zou ik graag dat tweakers er een special van maakt.

[Reactie gewijzigd door Master_duck op 18 februari 2015 10:11]

Er staat niet dat je geen ander OS mag gebruiken nee, maar wel dat het om een PS4 gaat, dus hoe je windows 8 gaat downsizen of windows 7 gaat gebruiken is mij een raadsel.
Precies, het gaat om een PS4 met PlayStation/Orbis OS. Windows 7/8 is helemaal niet van belang. Wordt wel genoemd, maar dat is slechts als voorbeeld in combinatie met een PC en wat er dan op past :).

Edit: Orbis OS.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 18 februari 2015 11:15]

Niemand heeft het hier over een Windows 8 OS.

Er wordt duidelijk gesproken over Playstation 4 en twee games worden nadrukkelijk benoemd. Ga daar eens mee rekenen :).


Edit: Oh en je moet ook rekening houden met de grootte van Binair en Decimaal ;).

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 18 februari 2015 11:16]

het is een hele vervelende vraag stelling...

"Hoeveel PS4-games, zoals GTA V of Wolfenstein: The New Order, kun je naast het OS maximaal op een 250GB-schijf installeren?"

het geeft aan dat je een 250GB hdd erin zit. ( 250GB geadverteerd is werkerlijk 238 GB)
het OS zelf is ook nog eens ~60GB dan blijft er een krappe ~180GB over.

Als je de titels die ze opnoemt zou moeten gebruiken dan zou dat ~50GB per stuk zijn.

de updates die je meestal moet downloaden, bij de games niet in begrepen zou dat uitkomen op 3 games.. maar dat antwoord is er niet. 2 zou dan reeeler zijn dan 4

of snap ik het niet :)
het OS zelf is ook nog eens ~60GB dan blijft er een krappe ~180GB over.

*Meeeeeep* Wrong!
Wilbert de Vries (Artikel schrijver) postte het al eerder.
Wilbert de Vries in 'plan: Seagate en Tweakers geven vijf sshd's weg'

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 18 februari 2015 10:09]

@Vickiieee

ja dat klopt :) maar uhm er is geen rekening gehouden met 500GB = 466 dan naar de 403 is toch nog maar 59GB :)

zie post 6 van de eerste hit
http://www.gamefaqs.com/boards/691087-playstation-4/69059161


maar goed haha we zullen zien ik win m toch niet ik win vrijdag gewoon de eurojackpot :)
Achja, makkelijk is het niet, maar dat past ook geheel in het straatje van Tweakers ;).
Edit: als in dat 'wij' Tweakers van een uitdaging houden. I.p.v. dat het antwoord voorgekauwd wordt op de prijsvraag pagina! :)

We zullen zien wat het geworden is, ben uiteindelijk wel benieuwd naar de correcte berekening!

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 18 februari 2015 12:08]

Dat is omdat degene van zijn linkje niet kan tellen.
En niet begrijpt dat een '500GB HDD' dus 465GB zou zijn als je dat formatteerd in bijv. Windows.

Kunnen wij toch ook niks aan doen?

die 250GB is 232GB

Dus vanaf daar gaan we rekenen haal je hier 59GB af kom ik op 173, dan kan ik 4 spellen van 40GB (160GB) of 3 spellen van 50GB (150GB) installeren.

Dus tsjah you tell me ? Het is maar net met welke game je gaat rekenen ;)

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 18 februari 2015 10:42]

Vickiieee in 'plan: Seagate en Tweakers geven vijf sshd's weg'

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 18 februari 2015 10:41]

En met jouw oplossing reken je met een 93GB OS.
Wat dus zoals ik hierboven zei, NIET klopt ;)
Kijk eens naar de naam van degene die daar naar linkt: Wilbert de Vries.

Wie heeft het artikel geschreven? Wilbert de Vries.

Wie zal betrokken zijn bij de prijsvraag en de oplossing weten etc.? Wilbert de Vries.


I rest my case.


Ps, jij gaat dus alles omrekenen verder? OS? GTA V in GB's? Wolfenstein in GB's?

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 18 februari 2015 10:51]

Dat is toch geen beredenering.
Wilbert stuurt je een Let me google that for you link.
Daar kan van alles achter hangen en daar is een gebruiker laten we pietje noemen die denkt dat z'n 500GB hdd , daadwerkelijk 500GB is..

Oftewel jij hebt niet goed gelezen ;)

From the factory, you get a 500 GB (465 GB formatted) drive that allocates about57 GBB for the operating system and other software. Now that digital downloads and local installations are necessary, though, we anticipate the remaining 408 GB will start disappearing quickly once more content becomes available. Does that make you want to drop in something bigger, even if you're still stuck with a mechanical disk?

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 18 februari 2015 10:55]

Als jij het zo goed weet, stuur je oplossing dan eens in een DM?
Oplossing:
250GB = 232,89GB échte opslag.
232,89GB - 59GB OS = 173GB.
(GTA V = 55GB + Wolfenstein = ~47GB == 102GB)
173GB - 102GB = 71GB over (kan nog een spel bij)
Is dus 3.

4 ga je niet halen dus antwoord is 2.

Alsje
Hmmm. Komen we dus alsnog op hetzelfde uit :).

Verschil in GB dat je wint aan het verschil in OS grootte is niet genoeg voor nog een game dus.

Zorgt er alleen maar voor dat ik nóg benieuwder ben naar de uiteindelijk uitwerking, haha.
Wanneer leer je lezen :P

Is WEL genoeg voor een game.
niet genoeg voor twee ;)

dat zeg je anders niet:
"Verschil in GB dat je wint aan het verschil in OS grootte is niet genoeg voor nog een game dus. "

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 18 februari 2015 13:52]

Bedoel ik. Als in: dan is het dus 3 maar niet genoeg voor nog een game om er 4 van te maken.

Zal eens letten op de duidelijkheid van mijn eigen teksten, haha :P
>4 ga je niet halen dus antwoord is 2.

Dat kan ook niet, want de vraag staat "maximaal".

Het antwoord 2 is even incorrect als 4, 6 of 8.
Tenzij ze natuurlijk vanuitgaan van een harddisk met windows 8 erop en wat iso's van ps4 spellen... }:O
Leuke actie! :) de actiepagina doet het echter nog niet. ;)
Wel een rare vraag? Er staat namelijk nergens hoeveel het PS4 OS in ruimte nodig heeft.
Er staat wel iets over Windows, maar hoe moeten PS4 games dan op Windows draaien? :+

edit: grappig hoor :P Ik verwachtte gewoon dat je de informatie in het artikel zou vinden. Een reden om het artikel (reclame) te lezen...

[Reactie gewijzigd door ? ? op 18 februari 2015 09:44]

250 GB schijf:
PS4 OS = 93 GB
De genoemde games zijn 50 GB elk

Kunnen dus 3 games op ... 3 is geen optie ...
En hoeveel GB heb je écht op een 250GB-schijf? Ik kan je al wel vertellen dat dat netto in ieder geval minder is (iets met GB en GiB). Spiek maar eens op http://tweakers.net/benchdb/test/589 bijvoorbeeld.
Nee. Een 250 schijf geeft er iets meer dan 230. Das 130 voor games. 50 per game. Geeft 2
Wie heeft t over 50GiB die je aan moet houden per game?
"zoals" verwijst naar games die vergelijkbaar zijn.
dan kan qua formaat zijn, maar ook qua populariteit of genre.
Dat kan dus ook best 40GiB gemiddeld per game zijn.
GTA en Wolfenstein, die in de vraag worden aangehaald, zijn beiden 50GB.

En dan vul jij toch lekker meer in?! :+

[Reactie gewijzigd door chimnino op 18 februari 2015 12:42]

Yes, was er inmiddels al achter }:O |:(
Inderdaad, het goede antwoord staat er dus gewoon niet bij :'(
stel je voor er passen maar 5 mensen in de auto, en je gaat met zn 6e hoeveel auto's heb je nodig? :+

zoiets zn principe zal het dan wel zijn

[Reactie gewijzigd door redbullet op 18 februari 2015 10:30]

Leuke link, maar zoals ik eerder ook al aangaf, zie:
http://www.ign.com/wikis/...4_Actual_Hard_Drive_Space

Install sizes variëren van 11 tot 50GB. Hoe kan je dit nou ooit beantwoorden :?
Je had het over het OS. In de vraag staat duidelijk om wat voor soort games het gaat, en die zijn niet voor niets zo concreet benoemd :)
Zeg dan gewoon meteen dat je het OS niet mee telt, Wilbert..

Vind het (met mij een heleboel andere Tweakers) gewoon een ontzettend domme vraag die niet duidelijk is...

Als je Googlet, zoals je zelf aangeeft met LMGTFY dan kom je op 93GB voor het OS uit, blijft 147GB over van de 250GB. Daar passen iets van 3 games op , niet 2 of 4.. :')

Edit:
The game in total is about 55 GB and can take some time to download.
Bron: Rockstar Support.
Hard Drive Requirements: ~47 GB total install
Bron:System Requirements for Wolfenstein (Updated))

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 18 februari 2015 10:19]

Zeg dan gewoon meteen dat je het OS niet mee telt, Wilbert..
De vraag luidt: Hoeveel PS4-games, zoals GTA V of Wolfenstein: The New Order, kun je naast het OS maximaal op een 250GB-schijf installeren? Dat lijkt me vrij duidelijk.
Als je Googlet, zoals je zelf aangeeft met LMGTFY dan kom je op 93GB voor het OS uit, blijft 147GB over van de 250GB. Daar passen iets van 3 games op , niet 2 of 4..
En hoeveel échte GB's heb je op een 250GB-schijf?

[Reactie gewijzigd door Wilbert de Vries op 18 februari 2015 10:13]

Verwarring over het OS ontstond omdat je het had over de nadrukkelijk benoemde games, vond het al raar.

Maar in dat geval is het dan duidelijk (uiteindelijk). En blijf ik bij mijn eerste antwoord ;).


Oplossing:
250GB = 232,89GB échte opslag.
232,89GB - 93GB OS = ~139GB.
(GTA V = 55GB + Wolfenstein = ~47GB == 102GB)
139GB - 102GB = 37GB over (te weinig voor nog een spel)
Is dus 2.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 18 februari 2015 10:23]

Reference PS4: 408 GiB
500GB = ~ 466 GiB
466 GiB - 408 GiB = 58GiB (PS4 OS)

Gemiddelde GTA + Wolvenstein: ~51 GiB
250GB = ~ 233 GiB
233GiB - 58 GiB = 175 GiB
175GiB / ~51 GiB = 3.4

|:(

Nu de vraag stelt: games zoals GTA V of Wolvenstein. In andere woorden: niet GTA V of Wolvenstein maar vergelijkbaar. Ik heb geen recente lijsten gevonden maar NBA 2k14 met 43 GiB is mogelijk de 3e grootste game.
175 GiB / 43 GiB = 4

... als we alleen shooters nemen, is Advanced Warfare voor zover ik het weet de grootste (ex. DLC):
175 - 48 GiB = 127 GiB

Correct me if I'm wrong: dan volgen Battlefield 4 en Killzone:
127 - 35 (ex. DLC) - 38 = 54 GiB
127 - 58 (in. DLC) - 38 = 31 GiB

Dan blijft er eventueel nog net genoeg ruimte over voor CoD:Ghosts:
31 GiB - 31 GiB = 0

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 18 februari 2015 12:28]

Klopt niet helemaal; als je googlet op de OS size van een PS4, dan lees je overal dat er op een nieuwe PS4 met 500 GB schijf 403 GB beschikbaar is voor spellen.

Een 500 GB schijf heeft echter maar 465GB bruikbare ruimte, wat de grootte van het OS op iets van een 60 GB brengt.

Daarnaast is deze vraag niet eenduidig correct te beantwoorden. er wordt niet opgegeven of er een full install wordt gedaan, en er zijn heel veel kleine games op de markt.

Maar toch een leuke actie.
Leuke actievraag waar je even over moet nadenken ivm 1000 en 1024 telling, werkelijk gebruik van OS formaat en suggestie van de spellen die ook een bepaalde ophef hebben over het formaat.

Jammer dat in de comments de boel al uitgeplozen is en crew het eigenlijk ook in kindertaal aan het uitleggen is. Zo is het van een Tweakers prijsvraag (waarbij je even moet denken) ineens een Donald Duck/Campinglife actie geworden (4+4= A-315 of B-8, SMS nu A of B naar 555-0900).

Ik heb al nog nooit wat gewonnen en nu is de kans ook weer erg klein omdat iedereen met een halve IQ punt het kan raden.
Ja en hoeveel échte GB's neemt het OS in beslag? Want alle Google resultaten doen de volgende berekening: 500gb (staat op de doos) minus 407 (dat heb ik vrij op mijn verse install) = 93 gb. Maar dat klopt niet, want de schijf heeft werkelijk 465 GB, dus het OS is 58 GB.

Dus 232 (een "250 gb" schijf) minus 58 = 174 GB. Als je games 50GB zijn, dan kun je 3 games installeren. Als ze 43,5 GB of minder zijn dan kun je er 4 installeren.

Als jullie uit zijn gegaan van PS4 OS = 93 GB dan hebben jullie een fout gemaakt.
Zoals Wilbert hier ook al aangeeft heb je ten eerste niet de volledige 250GB te beschikking. Daarnaast is de vraag gewoon duidelijk: hoeveel kun je er naast het OS (93GB) maximaal kwijt, bij keuze uit 2, 4, 6 of 8. Alles boven de 2 gaat niet passen dus...
Ja maar over de grote van het OS zijn de meningen verdeeld. Bij de release heeft Sony volgens mij aangegeven dat het OS 53GB zou innemen terwijl die leuke Google link van jou mij verteld dat het 93GB (!!!) zou zijn...

Ik heb zelf geen PS4 dus kan het niet even checken...
In de vraag zoals 'ie gesteld is gaat het toch echt over PS4-games in het algemeen, waarvan je vervolgens twee willekeurige voorbeelden geeft. Ik kan het ook niet helpen, zo werkt dat nu eenmaal met die komma's.
Als je het artikeltje even leest zie je waar de vragensteller vanuit gaat :)
En waarom mogen medewerkers van Samsung niet meedoen?
Goede vraag ;) Gaan we fixen.
Zalig! :+
Ik had er ook over gelezen :P
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True