Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

In samenwerking met Sony kan Tweakers.net een Alpha 55 weggeven. Als jij kans wil maken op deze prijs, moet je op 19 december tijd hebben om naar de klassieker Ajax-Feyenoord te gaan. Twee mensen maken kans!

Ajax-Feyenoord-logo'sDe Alpha A55 en A33, die in augustus werden aangekondigd, zijn uitgerust met een nieuw, gepatenteerd af-systeem en hebben allebei een nieuwe beeldsensor. Het nieuwe af-systeem, door Sony gepatenteerd en Translucent Mirror-technologie gedoopt, is de meest onderscheidende feature van de nieuwe Alpha A55 en A33.

Hierbij is een vaste spiegel geplaatst die het grootste deel van het licht onveranderd op de beeldsensor laat vallen en een klein gedeelte weerkaatst naar een schuin naar boven geplaatste af-sensor. Het voordeel is onder meer dat fasedetectie-af mogelijk is bij live view en video-opnames, zodat snel continu kan worden scherpgesteld.

Conventionele dslr's maken hiervoor gebruik van tragere contrastdetectie-af. Ook hoeft de spiegel niet meer op- en neer te klappen voor het nemen van een foto, waardoor de camera sneller en kleiner kan zijn. Zo kan de A55 zonder tussentijds scherpstellen maximaal tien foto's per seconde nemen, tegenover zeven voor de A33.

Tweakers.net kan in samenwerking met Sony één Alpha 55 ter waarde van ruim 700 euro, weggeven. Om de camera te winnen, verwachten we dit keer wel iets bijzonders van je: je moet jezelf als fotograaf bewijzen tijdens de wedstrijd Ajax-Feyenoord. Sony voorziet twee tweakers tijdelijk van een Alpha 55 en neemt die mee naar dé wedstrijd. Elk mag bovendien een vriend meenemen.

Vanaf bijzondere plekken nét boven de perstribune kunnen zij de wedstrijd volgen en foto's maken. Ook krijgen de gelukkigen toegang tot de fotografenruimte en mogen ze een bezoekje brengen aan het fotoplatform achter de goal.

Van deze twee winnaars kan er maar één écht winnen. Na afloop van de wedstrijd mogen beiden hun vijf allerbeste foto's insturen, waarna de experts van het Fotografie-forum van elk bepalen wat zij de beste foto vinden. De beste foto van elke deelnemer wordt uiteindelijk door bezoekers beoordeeld, waarna op 31 december de winnaar bekend wordt gemaakt.

Om kans te maken op de Alpha 55, stuur je een mail naar sony@tweakers.net met daarin je volledige naam, adres, telefoonnummer, nickname én een tekstuele motivatie van maximaal 200 woorden waarom jij de mogelijkheid om als fotograaf aanwezig te kunnen zijn verdient. De twee gelukkige wedstrijdbezoekers worden 13 december bekendgemaakt.

De winnaars zijn inmiddels bekend.

Sony Alpha SLT-A55V Sony Alpha SLT-A55V Sony Alpha SLT-A55V Sony Alpha SLT-A55V

Door Wilbert de Vries


Wilbert was tussen 2007 en augustus 2015 hoofdredacteur van Tweakers. In die tijd heeft hij de redactie en het merk Tweakers enorm zien groeien, zowel in bezoekers en bereik als pageviews en onderwerpen waar Tweakers over schrijft.

Volg Wilbert op TwitterVolg Wilbert op Google+
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Ik zou toch niet met je dure spiegelreflex het stadion betreden, dit soort wedstrijden lopen nooit goed af :P
haha, nog nooit in een stadion geweest zeker? Kans dat je in aanraking met de rivaliserende club komt is er nauwelijks. Daarnaast is het zo dat tijdens Ajax - Feyenoord er helaas geen supporters van Feyenoord aanwezig mogen zijn.

Kortom heerlijk Amsterdams wedstrijdje.
Daarnaast is het zo dat tijdens Ajax - Feyenoord er helaas geen supporters van Feyenoord aanwezig mogen zijn.
Precies de reden waarom ik niet mee ga doen: ik mag toch niet naar binnen ;)
En hoe gaan hun bepalen of jij Feyenoord supporter bent of niet? Dat Feyenoord aanhangers er niet in mogen tijdens het thuiswedstrijdje van Ajax wil niet zeggen dat je er niet naartoe kan gaan en mooi die prijs in de wacht slepen? Die wedstrijd gata gewon door hoor, met of zonder Feyenoord-aanhangers.
de 'echte supporters' haal je er zo uit :|
Het is maar een potje voetbal, dus dat mensen graag willen knokken heeft daar niks mee te maken, het is slechts een excuus. Maar ook ik zal niet mee doen, ik zou graag zo'n camera winnen om m'n oude te vervangen, maar voor aanwezig zijn bij iets als voetbal doe ik het niet.
Daarom krijg je van Sony de A55 :P

Kan helaas niet 19 december, had wel meegedaan anders.
Ik hoop dat je er dan ook een flinke 400mm prime bij krijgt, met een body alleen mept niet zo lekker. :)
Krijg je dan ook een lange lens te leen? Of wordt het modderen met de kitlens?
Dat vroeg ik me nu ook af :+
En mag je rond het veld lopen of moet je boven blijven zitten?
Ik vermoed dat er wel een fatsoenlijke telelens bij zit.
Ik vind dat ook altijd een rare prijs voor fotowedstrijden ... De mensen die er aan deelnemen hebben meestal wel al een goed toestel, en blijven wellicht ook wel trouw aan hun merk.
Dat is natuurlijk lulkoek. ZIjn genoeg beginnelingen die graag met een leuk toestel willen beginnen en dan is het leuk om er 1 te kunnen winnen. Bovendien kunnen sommigen het niet betalen maar krijgen zo wel de kans om meer met hun hobby te doen.

Dus kanshebbers zat die het wel willen. Mijn pa zegt dat je met elke camera mooie foto's kunt schieten dus voor mensen met een zogezegd "betere camera" die zeggend at je dan dus maar beter niet kan meedoen gaat die vlieger niet op.

Laatste stukje kan ik niet beamen omdat ik geen fotograaf ben, maar mijn pa weet veel van fotografie, ook als issie geen prof fotograaf, dus zal niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn als hij dat zegt.
Je vader heeft volledig gelijk. Het is niet de camera die de fotos neemt, maar de fotograaf. Als je op zoek gaat naar beroemde fotografen, zoals Ansel Adams zal je zien dat de apparatuur die ze gebruikten zelfs toen niet van de allerhoogste kwaliteit was.
Wat je wellicht wel zal zien is dat ze bijne allemaal gebruik maakten van de eerste 3 regels voor fotografie:
1. Gebruik een statief!
2. Gebruik een statief!
3. Gebruik een statief!
(De reden daarvoor is niet alleen scherpte, maar vooral dat je wordt gedwongen om over je compositie na te denken.)
Daarnaast moet je tijd nemen (statief) en je onderwerp kennen. En dat laatste zorgt ervoor dat ik niet meedoe, afgezien van het feit dat ik al een leuke uitzet heb.
Ik heb geen idee waar ik op moet letten, wanneer dat speciale moment komt. En dus zullen mijn fotos minder zijn.
Als een statief voor de reden is om over je compositie na te denken heb ik er ook nog wel een; neem een lens met een vast brandafstandpunt! Dan moet je ook over je compositie nadenken ;)

Een statief is voor mij een te grote beperking qua mobiliteit. Tevens vindt ik het zelf trouwens ook gewoon erg leuk om te experimenteren, en met een statief kost dat je gewoon meer tijd om alles in te stellen.
Je vader heeft volledig gelijk. Het is niet de camera die de fotos neemt, maar de fotograaf. Als je op zoek gaat naar beroemde fotografen, zoals Ansel Adams zal je zien dat de apparatuur die ze gebruikten zelfs toen niet van de allerhoogste kwaliteit was.
Apparatuur niet van de allerhoogste kwaliteit was? Juist wel. Ondanks de komst van compactere camera's, eerst met 6cm rolfilm, later kinofilm (35mm) zijn de professionals altijd dat soort camera's blijven gebruiken, juist vanwege de verstelmogelijkheden die zulke camera's hebben. Ook digitaal is dat nog steeds zo, (merken als Sinar, Cambo, Linhof, Graflex, lenzen van Rodenstock, Schneider-Kreuznach, achterwanden van Kodak, Dalsa, Siinar, Leaf, Phase One) en hebben ze nog steeds bestaansrecht. Het exemplaar dat je op de portretfoto ziet is slechts een 'reiscamera' meestal was hij onderweg met groter exemplaar dat nog mogelijkheden had. Hij gebruikte daarvoor dan ook een pakezeltje.

De films waren in die tijd nog niet zo goed, maar dat werd dus ruimschoots gecompenseerd door het grotere negatief- (nu sensor-) formaat, incidenteel 9×13cm, meestal 4×5" of zelfs 8×10". Doordat de films niet zo snel waren, moest men ook vrijwel altijd gebruik maken van een statief, maar ook nu moet je voor de beste resultaten daarvan gebruik maken, zoals je al aanhaalt.
Wat je wellicht wel zal zien is dat ze bijne allemaal gebruik maakten van de eerste 3 regels voor fotografie:
1. Gebruik een statief!
2. Gebruik een statief!
3. Gebruik een statief!
(De reden daarvoor is niet alleen scherpte, maar vooral dat je wordt gedwongen om over je compositie na te denken.)
Moderne lenzen kunnen een resolutie afbeelden van 190 lijnenparen* per millimeter (haalt geen één sensor) maar uit de hand, blijft daar onder de 1/1000 seconde slechts tussen de 40 en hooguit 60 lijnenparen van over. (* lijnenparen omdat je een witte en een zwarte lijn moet hebben om ze van elkaar te kunnen onderschijden. In de praktijk is de haalbare resolutie ook nog afhankelijk van de contrastomvang)

Wat betreft compositie, daarvoor kan een statief inderdaad helpen, maar hetgeen soepstengel hieronder aanhaalt helpt daarbij nog meer. Mijn KB-setje was 24+35+50+200 (+een macro-lens van 90mm, ook goed voor portretten) met daarbij voor het luie werk een 35-105 zoom (3.5 vast). De beste foto's maakte ik echter met de primes.
Daarnaast moet je tijd nemen (statief) en je onderwerp kennen.
Je onderwerp kennen is zinvol, veel reportage-fotografen laten een onderwerp eerst op zich inwerken voordat ze het gaan fotograferen. Voor natuurfotografie (dieren zoals vogels) is het zelfs essentieel om hun gedrag te kennen, wat eten ze, waar halen ze dat, ... enzovoorts.
En dat laatste zorgt ervoor dat ik niet meedoe, afgezien van het feit dat ik al een leuke uitzet heb.
Ik heb geen idee waar ik op moet letten, wanneer dat speciale moment komt. En dus zullen mijn fotos minder zijn.
Dat geld in principe voor de anderen ook, echter hebben de pro's een 400mm (en zelfs een 600/4 voor als de actie zich plaatsvind aan de andere kant van het veld) op een eenbeenstatief, met daarachter een body hangend. Nou betwijfel ik dat ze van Sony ook zo'n 6kilogram zware joekel met dito eenbeen ter beschikking krijgen.
Veel zal je dus niet echt kunnen beginnen als je daar staat met een A55 +18-55mm kitlens.
Het maakt toch geen drol uit wat voor lens er op die camera zit? de deelnemers hebben dezelfde camera met dezelfde lens tijdens wedstrijd. Er staat ook nergens dat je inzending foto's van de wedstrijd moeten zijn ... Het gaat erom wie het mooiste plaatje kan maken, dat vind ik op zich wel leuk aan de opzet van deze wedstrijd.

Het is dat ik een broertje dood heb aan voetbal, ik twijfel of ik een hele voetbal wedstrijd bij zou willen wonen voor de kans op een camera.

Het zou wel een stunt zijn om als "vriend" een model mee te brengen en die op de foto te gaan zetten 8-)
Het maakt toch geen drol uit wat voor lens er op die camera zit? de deelnemers hebben dezelfde camera met dezelfde lens tijdens wedstrijd. Er staat ook nergens dat je inzending foto's van de wedstrijd moeten zijn ... Het gaat erom wie het mooiste plaatje kan maken, dat vind ik op zich wel leuk aan de opzet van deze wedstrijd.
Probeer jij dan eens een foto te maken vanuit de perstribune met een 18mm lens op de body waar je ook jouw onderwerp daadwerkelijk (goed) op ziet... ;)
Dan moet je dus slim genoeg zijn om, ondanks je beperkingen, een mooie foto te maken. Beide spelers hebben hetzelfde materiaal, de beste foto zal dus voornamelijk afhankelijk zijn van het inzicht en kunnen van de fotograaf.
Als je 2 topvoetballers met een voetbal van 2m doorsnee laat spelen hebben ze ook hetzelfde materiaal, maar zullen ze ondanks hun beperkingen beide niet bijster veel kunnen vertonen denk ik zo.
Als je 2 topvoetballers met een voetbal van 2m doorsnee laat spelen hebben ze ook hetzelfde materiaal, maar zullen ze ondanks hun beperkingen beide niet bijster veel kunnen vertonen denk ik zo.
als jij een slechtere lens vergelijkt met een voetbal die minstens 3x zou groot is als een skypy-bal dan hoop ik alleen dat ze jouw niet selecteren want dan is de wetstrijd al snel in het voordeel van de ander beslecht.

tuurlijk kun je met betere lens een scherpere foto maken, maar uiteindelijk kan je lens nog zou goed nie zijn of de fotograaf kan het nog verpesten. kunst is in eerste instantie creativiteit, eigenlijk is het hele leven een kwestie van zo efficient mogelijk omgaan met tijd, ruimte, middelen en kundigheid.

ik weet in ieder geval dat ik genoeg mensen ken die met een 100 euro cameratje van bijv sony of samsung betere foto's kunnen maken dan dat ik met een echte camera kan.
Erg leuk actie van Sony.

Ik ben dan wel geen fotograaf, noch een echte voetbal fanaat. Ik kan een dergelijke actie stukken beter waarderen dan de gemiddelde: "Google het antwoord op deze vraag, stuur je antwoord in en hoop dat jij die ene van 10.000 goede inzendingen bent"

Ik hoop dat er 2 goede fotografen(in spe) worden uitgenodigd voor wie deze camera een stap vooruit.

Niet een of andere koekwaus die een top motivatie schrijft maar verder alleen een gsm camera heeft....

[Reactie gewijzigd door ErA op 1 december 2010 21:32]

Heb daarom ook gereageerd. Als enthousiaste amateurfotograaf. het lijkt me gaaf om een nieuw exemplaar DSLR van iets anders dan Canon/Nikon voor langere tijd te gebruiken, tot op heden waren die twee voor mij de facto standaard.

Ik hoop dan ook dat de lenzen niet de beperkende factor worden tijdens de wedstrijd, en stiekem hoop ik dat je ook de lenzen krijgt als winnaar ;)
De winnaar zal het kitlensje erbij krijgen.
Als koekwaus met alleen een gsm camera hoop ik precies het omgekeerde :P :+
Als echte koekwaus zie je de toegevoegde waarde van een d-slr boven een gsm-camera niet, hooguit dat die een groter aantal megapixels heeft.
Een A55 is echt wel een toffe camera - heb er net een gekocht (voor een prikje).
Het is geen full-frame, maar voor actiefoto's hoeft dat duidelijk niet, je hebt zelfs voor deel van de crop-factor...

De A33/A55 is bovendien snel. Vergelijk 'm dan ook met de middenklasse van dslr's en niet met de toppers - gegarandeerd dat ie er bovenuit komt te zitten. Heb je de laatste test van 't fotomagazine van chip gelezen? Sony bezet daar de eerste plaatsen gewoon in een rijtje. Dat wil wat zeggen. Vroeger sabelde men in de vakpers - vaak geïnfecteerd met het canikon-virus de sony's genadeloos neer, maar hoe langer hoe meer begin je respectvollere inhoud te lezen).

Wellicht zal Sony wel een toplens op die A55 plaatsen, de 70-200, de 300 of de nagelnieuwe 500mm zijn zeker voldoende vet - en wellicht zo goed als wat canikon heeft liggen. Dat van die 18mm mag je dus ferm vergeten - trouwens het lijkt er op dat u jaloers is - want hebben jullie merken zeiss glas?

Wie trouwens een betaalbare full-frame wil hebben - kan perfect bij de A850 of de superieure A900 terecht - met de nieuwe 2.0 firmware erop schijnt die echt nog veel beter geworden te zijn! Koop maar 's zo'n toestel bij Canikon en zie je bankdirecteur en je bankrekening wenen...

Alleen is 't wat jammer dat Sony de prijzen van de lenzen niet op Minolta niveau gehouden heeft - en vergeet vooral niet dat al die machines nog een motor hebben - dus de oude AF-lenzen van Minolta blijven perfect werken - zelfs in de entry modellen van Sony! (kijk maar eens naar 't bedrog dat Nikon pleegt in de low-end reeksen!)

Persoonlijk heb ik voor Sony gekozen omdat die camera me gewoon lag - ik raad elkeen aan om 't zelfde te doen - de A55 is een fijne, compacte, lichte camera - met een stevige CMOS-sensor van 16Mpixel - meer heb ik niet nodig - integendeel met 12Mpixel van de erg goeie A700 had ik al genoeg. (en ja ik heb een 20-tal lenzen - op 4 na allemaal K-M glas...)

Wie nog lichter/compacter wil kan zeker ook naar de NEX-reeksen kijken - er zijn convertoren voor sony-lenzen met SSM-motoren (hier valt K-M wel uit de boot tenzij je manueel wil scherpstellen...).

Trouwens ik hoor ook erg goeie dingen over de laatste topcamera uit de Pentax-reeksen, die schijnt heel goeie beelden te schieten!
Zelfs als verstokte Minolta/Sony gebruiker vind ik dit stukje vreselijk veel fanboyisme uitstralen.
Sorry hoor laat iedereen zijn eigen merk kiezen, en de 1D/D3 serie's van canikon hebben echt wel wat te bieden boven 'onze' A900.
Alleen heb je bij de A900 wel dezelfde sensor als de D3x voor veel minder geld, hadden we voor dat geld ook maar het focussysteem van diezelfde D3x.
Toegegeven FW 2.0 helpt een boel.
Maar ontopic, ik wil natuurlijk graag de Sony A55 uitproberen bij deze klassieker.
Leuk voor het portfolio, geweldig omdat ik de A55 graag 'voor erbij' wil en natuurlijk leuk om bij die wedstrijd aanwezig te zijn.
Zou je je eigen lenzen mee mogen nemen, of zou Sony leuke speeltjes klaar hebben liggen?
Super leuke actie, jammer genoeg geen tijd :)
Of ik tijd heb of niet doet er niet eens toe, ten eerste moet je ervoor naar zo'n kutvoetbalwedstrijd (er zijn zat leukere sporten mijns insziens, zeilen (leuk in de winter) judo, rallye en trial ) en en ten tweede is het ook nog eens ver weg in de Arena, dat betekend twee dagen verlof opnemen.

Maar verder een leuke aktie.
Naja ajax feyenoord is natuurlijk de enige klassieker (eigenlijk fey - ajax) maar feyenoord is niet meer echt een bedreiging :)
Mijn motivatie net opgestuurd. Heb zelf een Sony Alpha 550, dus een upgrade naar een Alpha A55 zou erg leuk zijn. Daarnaast ben ik een groot voetbal en fotografie liefhebber en de 'wedstrijd der wedstrijden' is dan natuurlijk fantastisch! Moet de 19e eigenlijk zelf voetballen, maar dat zeg ik dan wel af :) Er zijn belangrijkere dingen dan voetballen namelijk... ;)

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 1 december 2010 11:02]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True