Door Tweakers Partners

E-biketesters gezocht: Het speurtochtevent & testpanel van Tenways

06-03-2025 • 08:00

151

We hebben in het verleden al vaker mooie testpanels met leuke, gezellige kickoff-events opgezet. In april is het weer zover: dan mogen tien communityleden twee verschillende Tenways-e-bikes uitproberen tijdens een heuse speurtocht. Het gaat om de Tenways CGO800S en de Tenways CGO009. Na afloop van het event krijgen de deelnemers een e-bike thuisgestuurd om hem uitgebreider te testen. Gaat jouw innerlijke fietsbel hier direct van rinkelen en heb jij zin in een gezellige dag met tweakers onder elkaar? Meld je dan aan in de poll onderaan dit artikel.

Tenways timmert flink aan de weg met zijn e-bikes; het is inmiddels vier jaar actief op de markt. Het bedrijf richt zich naar eigen zeggen op het aanbieden van hoogwaardige elektrische fietsen tegen betaalbare prijzen. Daarnaast legt het de nadruk op gebruiksvriendelijke functies, zoals geïntegreerde displays en app-connectiviteit, om de rijervaring te verbeteren.

Hoe dat in de praktijk uitpakt, kun je nu zelf ervaren. Tweakers Partners en Tenways hebben de handen ineen geslagen en organiseren een kick-off event in de fietsstad van Nederland: Amsterdam. Op zaterdag 5 april beginnen we de middag met een bezoek aan de Tenways-winkel in de Pijp, waar de tien deelnemers worden ontvangen met een hapje en een drankje, terwijl ze worden geïnformeerd over de fietsen en alle technieken die erin zijn verwerkt. Dit is ook het moment waarop alle vragen kunnen worden gesteld, en waarop Tweakers en Tenways de deelnemers meenemen in de planning voor de dag. Vervolgens gaan twee teams de stad per fiets verkennen tijdens een speurtocht. Op deze manier kunnen de testers alvast kennismaken met de fietsen; daarnaast staan gezelligheid en een flinke dosis puzzelplezier centraal. Twee teams strijden tegen elkaar om wie als eerste de speciale speurtocht heeft voltooid. Tijdens het event zal er worden gefilmd en kan de testers worden gevraagd naar hun eerste indruk.

Tenways CGO009

De Tenways CGO009 is een elektrische stadsfiets die volgens de makers uitblinkt in zowel design als functionaliteit. Het frame, vervaardigd uit hoogwaardig 6061-aluminium, heeft een parallellogram-geometrie die niet alleen bijdraagt aan een strak en modern uiterlijk, maar ook zorgt voor een comfortabele en ergonomische zithouding. Deze geometrie, gecombineerd met het bredere cruiserstijl-stuur, moet een ontspannen rechtop-zitpositie bevorderen.

CGO009

De fiets wordt aangedreven door de Tenways C9-naafmotor, die een nominaal vermogen van 250 watt levert en een koppel van 45 newtonmeter. Deze motor biedt stille en efficiënte ondersteuning, waardoor rijders moeiteloos door stadsstraten kunnen navigeren. Noemenswaardig is de zogenaamde 'boost'-functie, die een extra krachtimpuls geeft bij snelheden boven de 6 km/u. Dat is handig bij het beklimmen van heuvels of snel accelereren vanuit stilstand.

Voor de aandrijving maakt de CGO009 gebruik van de duurzame Gates CDN Carbon Belt Drive. Deze riemaandrijving staat bekend om zijn beperkte onderhoudsbehoefte en belooft een soepele en stille overbrenging. De geïntegreerde Smart Connect-module biedt diverse connectiviteitsopties. Via deze module kunnen rijders realtime gegevens ontvangen over de locatie en status van de fiets. Daarnaast ondersteunt hij slimme rijfuncties, zoals navigatie en toegang tot de helpdesk via de Tenways-app.

Op het gebied van veiligheid is de CGO009 uitgerust met hydraulische schijfremmen, die betrouwbare en consistente remprestaties beloven onder diverse omstandigheden. De fiets is voorzien van Tenways-banden met een volume van 700c x 55 mm, die extra grip en stabiliteit bieden op verschillende wegdekken. De geïntegreerde verlichting, inclusief een achterlicht op het spatbord, belooft optimale zichtbaarheid, ook als een bagagedrager is gemonteerd.

De verwijderbare lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 374Wh, wat - afhankelijk van factoren zoals rijstijl en terrein - een actieradius tot 85 kilometer mogelijk maakt. Het opladen van de batterij duurt ongeveer vier uur. Met een gewicht van rond de 21 kilogram is de CGO009 licht genoeg voor wendbaarheid in de stad, terwijl het stevige frame duurzaam en stabiel is. De fiets is beschikbaar in verschillende kleuren, waaronder midnight black, olive green en ice blue.

Tenways CGO800S

De Tenways CGO800S is uitgerust met een Mivice M070 250W-achternaafmotor die een koppel van 40Nm levert. Deze motor werkt samen met een S200B-koppelsensor van Mivice, waardoor de trapondersteuning nauwkeurig zou moeten reageren op de kracht die de berijder uitoefent. De energievoorziening komt van een 36V/10,4Ah lithium-ionbatterij met 18.650 cellen, geïntegreerd in het frame van 6061-aluminium. Deze batterij is uitneembaar en biedt een actieradius tot 100km, afhankelijk van factoren zoals rijomstandigheden en ondersteuningsniveau.

CGO800S

De CGO800S maakt gebruik van een Gates CDN carbon-riemaandrijving, die bekendstaat om zijn duurzaamheid en beperkte onderhoudsbehoefte. De fiets is voorzien van een SR Suntour geveerde voorvork, die bijdraagt aan een comfortabele rijervaring door schokken en trillingen te absorberen. Het remsysteem bestaat uit hydraulische schijfremmen van Tektro, die zorgen voor betrouwbare en consistente remprestaties onder verschillende omstandigheden.

De CGO800S heeft anti-lekbanden van CST met een maat van 700x48C, gemonteerd op 28" grote aluminium velgen. Het geïntegreerde smart lcd-display in de stuurpen biedt real-time informatie over snelheid, afgelegde afstand, batterijstatus en ondersteuningsniveau. Daarnaast is er bluetooth-connectiviteit voor koppeling met een smartphone-app die extra functies en statistieken biedt. Met een totaalgewicht van ongeveer 23kg - inclusief accessoires - en een maximaal toegestaan gewicht van 145kg is de CGO800S ontworpen voor een divers publiek en geschikt voor personen met een lengte van tussen de 1,55 en 1,90 meter. De fiets is beschikbaar in drie kleurvarianten en één framemaat.

Zo doe je mee met het Tenways-testpanel

Ben jij een doorgewinterde e-bikegebruiker, of in de markt om een nieuwe elektrische fiets te kopen? Meld je dan aan voor het geheel verzorgde Tenways kickoff-event op zaterdag 5 april. Tien deelnemers mogen een Tenways-e-bike gaan reviewen, waarbij vijf deelnemers aan de slag gaan met de CGO009 en vijf communityleden een ritje maken op de CGO800S. De tweakers mogen zelf bepalen of ze na het event de e-bike naar keuze kant-en-klaar opgestuurd willen krijgen om verder te testen, of dat ze hem in onderdelen krijgen zodat ze de e-bike zelf in elkaar kunnen sleutelen.

Mocht jij tot een van de gelukkigen behoren, dan zorgen wij dat een van de twee e-bikes jouw kant op komt. Je dient een review van je bevindingen op Tweakers te plaatsen. Als dank voor de tijd en moeite die in het testen en het schrijven van de review is gestoken, ontvangen alle testers een goedgevulde goodiebag en krijgen ze 15 procent korting op de (test)e-bike als ze hem overnemen.

Tenways-testpanel

Poll




De opties zijn uitgeschakeld omdat de deelname gesloten is

Algemene voorwaarden

  • Je Tweakers-account moet voor 6 maart 2025 actief zijn.
  • Meedoen kan tot en met 13 maart 2025, 23.59 uur, alleen via de poll.
  • Alleen ingelogde bezoekers kunnen deelnemen. Je kunt één keer aan de poll deelnemen.
  • Voor het testpanel zullen alleen inwoners uit Nederland en België geselecteerd worden. Minderjarigen mogen pas meedoen na voorafgaande toestemming van hun ouders of verzorgers.
  • Winnaars krijgen uiterlijk 17 maart 2025 bericht via e-mail. Niet-winnaars ontvangen geen bericht.
  • Winnaars worden at random geselecteerd. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
  • Winnaars zijn bereid en beschikbaar om in de twee weken na ontvangst het product te testen en een uitgebreide review te publiceren in de Tweakers Pricewatch.
  • Winnaars zijn bereid en beschikbaar om zaterdag 5 april vanaf 13.00 tot (ongeveer) 17.00 naar Amsterdam te komen. Reiskosten worden vergoed.
  • Tijdens de middag in Amsterdam zullen er foto- en videoopnames worden gemaakt. Je gaat akkoord met het gebruik van de beelden op titels van DPG Media.
  • Medewerkers van Tweakers en Tenways zijn uitgesloten van deelname.
  • Deelnemers die niet voldoen aan bovengenoemde voorwaarden kunnen worden uitgesloten van deelname.

Dit artikel is geen redactioneel artikel, maar gesponsord en tot stand gekomen dankzij Tenways en Tweakers Partners. Tweakers Partners is de afdeling binnen Tweakers die verantwoordelijk is voor commerciële samenwerkingen, winacties en Tweakers events zoals meet-ups, Developers Summit, Testfest en meer. Bekijk hier het overzicht van alle acties en events. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via [Discussie] Reclame algemeen].

Reacties (151)

151
149
81
6
0
50
Wijzig sortering
Ik zie dat deze fiets ook hetzelfde type verlichting heeft als een Cowboy.
Betekend dat je dan ook een extra set verlichting erbij krijgt om dat wat in de fiets zit niet wettelijk OK is?
Kan je daar wat meer over delen (waarom de verlichting wettelijk niet oké is?)
Bij cowboy leveren ze de extra verlichting omdat in België verplicht bent een reflector vooraan en achteraan te voorzien. Vaak zit die in het licht. Het meegeleverde licht heeft dat wel. Het geïntegreerde licht heeft dat niet.

Bron:https://www.fietsersbond.be/fietsverlichting

[Reactie gewijzigd door Paterpor op 6 maart 2025 09:02]

Dat is in Nederland ook verplicht: https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets. Zelfs reflectoren op banden en trappers zijn verplicht.
Reflector vóór niet. En de rest zit allemaal al op deze fietsen zo te zien.
Reflector vóór niet
Beetje pedantisch maar enkel voor normale fietsen, meerwielers moeten er wel een hebben.

Gelukkig heeft praktisch elk normaal fietslicht een reflector onder de lamp, enkel goedkope amazon/aliexpress troep heeft dit niet.

edit: Als aanvulling: een van mijn fietsen lijkt er geen te hebben maar daar zit de reflector-ring rond de lamp reflector zelf (leuk met twee reflectoren met twee verschillende doelen :P ). Als je er licht op schijnt valt het pas op. Soms moet je dus even zoeken. Bij sommige lampen is het plastic naast een beschermkap voor de lamp ook een reflector.

[Reactie gewijzigd door kaas-schaaf op 6 maart 2025 10:13]

Ja mee eens. Je bent ook gewoon beter zichtbaar met een reflector. Weinig reden om die niet te hebben.
Bij mijn CGO800S zaten aparte voor- en achter reflectoren bijgeleverd
Die reflectoren voor in de spaken was ik vergeten.

Weet nog dat ik die probeerde te monteren en ik bijna een spaak brak omdat die krengen er niet opwilden.
Dan maar geen reflectoren.

De losse verlichting gebruik ik nooit, en heb er ook nog niet een opmerking over gekregen.
Plus, ik woon in Den Haag waar zo idioot veel verlichting is dat ik de verlichting op de fiets niet eens aan hoef te doen, bij wijze van spreken.
ok dus dat geldt alleen voor belgen en dan is direct al de vraag, waarom kun je zelf niet een fietslampje kopen bij de lokale fietsboer

je kunt van een in nederland gevestigd gebdrijf (tweakers) niet verwachten dat ze dit soort triviale zaken voor je gaan regelen als je van over de grens mee doet aan een loting.
Ik denk dat @freshy98 het heeft over meeleveren als ‘normale’ mensen de fiets kopen...
Bij de Cowboy heb ik al meermaals gezien dat mensen op de fiets zitten met een iets langere jas waarbij de jas het achterlicht bedekt...
Dat is echt de domste design keuze ooit.

Het wordt nog grappiger als mensen er dan zelf een bagagedrager op monteren en waarbij de bagage dan het achterlicht bedekt.
De nieuwe serie Burgers fietsen uit Drachten heeft het achterlicht in het zadel gedaan, omdat er geen bagagedrager op zit.
En dan nog zeggen dat het allemaal wel meevalt op de dealershow.
Een rondje met mijn medium lange jas deed ze wel weer even achter de oren krabben..
Ik heb de 009 en op het achterspatbord zit een extra licht. Deze is ook niet van Tenways, maar elke spatbord achterlicht kan je hier op monteren. Vervangen is dus ook vrij eenvoudig.
€ 2399 en dan andere verlichting nodig hebben? 8)7
Nee, 2e hands gekocht met 5km op de teller. Het lampje bleek defect, ik mocht zelf een nieuwe kopen en de factuur vergoed gekregen
Dus je moet een dag naar Amsterdam, die fiets thuis verder testen gedurende een aantal weken (na eventueel in elkaar knutselen), een review schrijven en bovendien toestemming geven voor het gebruik je persoonsgegevens waaronder foto's voor promotionele doeleinden. En voor al die moeite krijg je dan 15% korting op een fiets. Dit grenst aan uitbuiting van (kwetsbare) Tweakers. Voor al die moeite mag je toch verwachten dat je minstens die fiets mag houden, maar eigenlijk dat je daar bovenop zelfs nog een vergoeding ontvangt. Dit is gewoon verkapte arbeid onder de vermomming van een 'winactie' en zou minimaal met in achtneming van het wettelijk minimumloon betaald moeten worden. Gezien de hoeveelheid werk en de geringe korting op die fiets komen we daar lang niet op.

Ik vind dit een waardeloze actie en vind het eerlijk gezegd een beetje bizar dat Tweakers als bedrijf zich hiervoor leent. Waarschijnlijk omdat Tweakers hier zelf wel een fatsoenlijke vergoeding voor ontvangt. Hoe dan ook zou ik geen Tenways fiets kopen. Als dit bedrijf en plein publique al zo met mensen omgaat, dan vrees ik ervoor hoe ze met hun personeel omgaan. In die zin was dit artikel toch nog van enig nut.

[Reactie gewijzigd door meestertje op 6 maart 2025 10:14]

Ik vind dit soort reacties altijd vreemd. Niemand verplicht je van deel te nemen, niemand verplicht je van een vrije dag op te offeren, zelf een fiets in elkaar te knutselen, een review te schrijven en je persoonsgegevens af te staan. Dat is een keuze die je maakt. Misschien vind je fietsen gewoon leuk en wil je dit eens proberen om zo je ervaringen te kunnen delen, zodat je anderen ook kunt overtuigen van datgene waar je plezier aan beleefd, en je krijgt er nog iets voor terug in tegenstelling tot zovele van die andere product reviews die gebruikers op deze site plaatsen.

Wat zijn we toch een anonieme samenleving van zure mensen geworden. Altijd maar het negatieve benadrukken, altijd maar roepen hoe ongelukkig we zelf zijn over iets dat we tegenkomen online in plaats van anderen eens iets te gunnen of gewoon onze mond te houden.
Zo kun je alles wel relativeren natuurlijk en kan het hele concept van een wettelijk minimumloon bijvoorbeeld wel overboord. Mensen kiezen er immers toch zelf voor om voor een euro per uur in de mijnen te werken? Punt is dat sommige mensen minder dan anderen in staat zijn de gevolgen te overzien van hun acties. In dit geval wordt de verwachting van noeste arbeid en het afstaan van privacygevoelige gegevens verpakt als een leuke actie. En als puntje bij paaltje komt dan is nog steeds niet duidelijk wat meedoen je nou oplevert. (15 procent korting op welk bedrag?) Dat is niet eerlijk en dat probeer ik aan de kaak te stellen met mijn reactie. Wil je alsnog mee doen? Ga gerust je gang, dat staat je inderdaad helemaal vrij.
Ik vind een reactie als deze helemaal niet vreemd. Vreemd is dat je welgeteld 15% korting krijgt. Dus je krijgt een goodiebag waarvan je niet weet wat er in zit en 15% korting op een product waar het bedrijf dus vrijwel geen verlies op draait als je het koopt.
Dus kort door de bocht steek je uren tijd in iets en vervolgens is het bedankt voor de moeite en doei.

Bedenk je wel dat er verwacht wordt dat je een deel van je vrije zaterdag opoffert.
Het is vrij karig en voor het bedrijf eigenlijk hele goedkope marketing.
Daarom laat ik deze actie ook zeker aan mij voorbij gaan. Een dagje knutselen om een fiets in elkaar te zetten die weer weg gaat.. Nee bedankt.
sorry, maar ik vind je insteek wel heel erg negatief.

Die fietsen kosten rond de 2400 euro. Dan is 15% toch al snel 360 euro. Daar komt dan nog een goodiebag boven, dus alles bij elkaar hebben we het al snel over een vergoeding van om en nabij de 400 euro.
Dat heb ik hier op Tweakers bij diverse acties toch een heel stuk slechter gezien.

Voor mij is het niks; ik heb de fietsen bekeken en zie dat ze alleen maar achternaafmotoren hebben. Aangezien ik er 1 heb met middenmotor en dat graag weer zie in mijn volgende fiets, laat ik deze actie aan me voorbij gaan.
En ik vind jouw conclusie te voorbarig. Het valt uiteindelijk nog te bezien hoeveel korting het daadwerkelijk is. Die 15% korting zal waarschijnlijk op de prijs in de winkel van de fabrikant zijn. Het zal niet het eerste product zijn dat bij een derde partij sowieso al 15% goedkoper is.
Ga naar de site en kijk eens hoeveel de fietsen kosten. Dan zie je een prijs van 2400 euro. Of een leverancier daar minder voor betaald is niet interessant; voor jou als consument kost hij 2400 euro. En daar 15% van is 360 euro.
Is hij bij een derde partij goedkoper? Betwijfel ik: ik heb niet gezien dat deze fietsen via derde partijen verkocht worden. Maar dat zou kunnen, maar dan nog boeit het niet: er wordt een korting geboden die de nodige knaken bevat.

Alleen maar achterover hangen en roepen "het is niet genoeg en er zou zelfs een zak geld bij moeten" is iets wat ik hier op Tweakers vaker zie. Soms is het terecht, maar hier gaat het toch wel om redelijk serieuze knaken, naar mijn mening.

Maar net als met alle andere acties; je bent niet verplicht om er aan mee te doen. Als jij vindt dat het niet genoeg oplevert doe je niet mee, zo simpel is het leven soms :)
Ik denk dat je het gewoon niet helemaal snapt. Misschien kan ik het verduidelijken aan de hand van een voorbeeld. Als jij een iPhone 16 128gb koopt bij de Apple Store dan kost je dat €969. Diezelfde iPhone kost nu (zie pricewatch) bij Bol €789. Zou Apple een zelfde actie organiseren en 15 procent korting geven op die iPhone in hun eigen store, dan is het wel degelijk relevant wat je bij een ander betaalt. Maar doe gerust mee. Het verandert niets aan mijn mening.
Ik denk dat je het gewoon niet helemaal snapt. => arrogante opmerking die kant noch wal slaat.

Waar het over gaat, is dat JIJ de beloning te weinig vindt. Prima, mag je vinden.
Ik vind dat dat (zeker in vergelijking met sommige andere acties hier op Tweakers) nogal meevalt.

Heeft dus niks te maken met snappen, het heeft te maken met een verschil in inzicht.
Goed je snapt het dus inderdaad niet. Mijn punt is dat het nog te bezien valt of die korting inderdaad een beloning is. Of dat het een wassen neus c.q. een sigaar uit eigen doos is omdat de fiets elders goedkoper is zonder 15% korting en je erop toelegt om in Amsterdam te komen. Er is te veel onduidelijk om uberhaupt gerechtvaardigd te kunnen spreken van een 'beloning'.
Mijn punt is dat het nog te bezien valt of die korting inderdaad een beloning is.
zoals gezegd: jouw punt slaat nergens op: er is maar 1 leverancier van dat merk. De prijs staat vast en is te controleren via het internet. En daarmee is de korting dus ook te berekenen.
Verder is er een beloning: je krijgt iets. In ieder geval een goodiebag.
Jij vindt dat te weinig. Zoals gezegd: dat is prima.

Dus ik snap het prima: je zit gewoon te zeuren om te zeuren en gaat nu nog even door om je gelijk te halen.
Ik ga er mee ophouden in ieder geval: een ander ding dat ik prima snap is "don't feed the trolls".

Fijne dag verder.
En daar gaat het dus mis in jouw redenatie! Die prijs 'staat' helemaal niet vast en is niet overal dezelfde. Neem de Tenways AGO X. Een andere fiets van dit merk. Die kan je op de website van Tenways aanschaffen voor €2.399 (https://www.tenways.com/products/ago-x) Zou je daar 15% korting op krijgen dan betaal je nog €2039,15. Dat klinkt als een geweldige deal natuurlijk; meer dan €350 korting. Evenwel, als je vervolgens dat model Googelt dan zie je dat de prijs op meerdere websites 1.999,- is (zie bijvoorbeeld https://www.voltes.nl/products/tenways-ago-x-ocean-blue). En dan ben ik nog niet eens begonnen over die goodiebag, want daar kunnen ook twee fietslampjes van Ali en een zak drop in zitten.

Maar goed ik hou er ook mee op. Ik hoop dat ik je iets wijzer heb kunnen maken, maar als dat niet zo is, dan is het ook prima. Jij vind het zeuren, voor mij is het een principekwestie. Het feit dat wij deze discussie nu voeren toont wat mij betreft genoegzaam aan dat het helemaal niet zo duidelijk is wat je nu precies krijgt en dat was de kern van mijn oorspronkelijke betoog.
klopt, het is 360 euro, maar het is eigenlijk niets meer dan een verkooptrucje in dit geval. Hoe groot is de kans nou dat als je 2400 (of in dit geval dan 2040) euro aan een fiets wilde uitgeven (als je uberhaupt al een fiets wilde), dat je dan precies uitkomt bij zo'n tenways? en wat nou als je hem test en het valt tegen? ook dan is de korting geen beloning te noemen.
eigenlijk verkopen ze jou gewoon die fiets, want ja, met 360 euro korting is ie ineens interessant(er)

[Reactie gewijzigd door doebbalapoent11 op 6 maart 2025 14:30]

mijn ebike kostte zelfs nog meer dan dat. Dus hoe groot is de kans? Dat hangt van het publiek af.

En ja, natuurlijk is het een verkooptrucje. Dat zijn nagenoeg alle reviews die hier voorbij komen: er wordt wat geld tegenaan gegooid, een paar mensen testen wat, Tweakers zorgt voor de aandacht.

Als hij tegenvalt schrijf je een negatieve review en laat je hem aan je voorbij gaan. Of je koopt hem met korting en verkoopt hem door.

Maar zo zijn er voor iedere actie die bedacht wordt wel 100 dingen te bedenken waarom het helemaal k*t is: je bent niet verplicht om er aan mee te doen. Wil je gratis goodies? Kan. Moet je op een beurs gaan staan: degenen die op de beurzen staan wisselen vaak zoveel met elkaar uit dat er regelmatig niks meer overblijft voor de echte klanten :D
Dit soort reacties zie je vaak, en ik ben het deels met je eens. Zo'n evenement kan je leuk vinden, ik heb zoiets ook via tweakers gedaan. En het gaf mij een kijkje in een andere wereld (het evenement was zakelijk gericht toen). Ook het product reviewen kan je een keer leuk vinden om te doen.

Hier is de beloning vooral heel karig als je de fiets niet wilt overnemen, en voor mij ook de reden om niet mee te doen. Ben helemaal niet in de markt voor een elektrische fiets.
Ik heb ook nog nooit een goodie bag gehad met iets dat ik wilde hebben...
Mwoa, klinkt heel onaantrekkelijk. Ik bedank. Het zijn vast mooie fietsen maar 15% korting kan je ook over een half jaar krijgen zonder er iets voor te hoeven doen.
Altijd een gemengd gevoel bij E-bikes. Het hangt natuurlijk volledig van je situatie af, maar als de afstand niet te groot is < 5km, wat moet je dan met een E-bike. Koop een goede lichtgewicht fiets die de helft van een E-bike weegt en de helft kost en je fiets net zo soepel. Daarnaast hou je je conditie beter op pijl bij een gewone fiets. Naar mijn idee is een E-bike nog steeds een beetje voor oude mensen of je moet echt dagelijks 10 / 15km naar je werk fietsen, dan kan ik het ook nog wel begrijpen.
met een ebike fiets je met het grootste gemak 25 - 30 km/h woon-werk-verkeer (bijvoorbeeld binnen de stad) waar je normaal de auto voor zou pakken kun je nu met de fiets doen in steden als amsterdam zou de grootschalige adoptie van ebikes kunnen zorgen dat de dagelijkse verkeersopstoppingen tot het verleden gaan behoren.

zeker in steden waar je tegenwoordig vaak op heel veel wegen nu nog maar 30 mag in verband met luchtkwaliteit en geluidsoverlast is het verschil in reistijd tussen een ebike 25 en een auto 30/50 helemaal niet meer zo groot.

je kunt wellicht beweren dat een echte lichtgewicht sportfiets net zo hard kan maar dat geld eigenlijk alleen maar voor sportieve mensen en met meewind. zeker als ik wegrijd tegen de wind in bij een stoplicht ben ik vaak genoeg zelfs eerder weg dan mensen op professionele sportfietsen en soms zelfs niet al te snelle wielrenners en ik ben letterlijk zo sportief als een schildpad.

en dan hebben we het nog niet over energieverbruik en emissie.

wie denk je dat er minder energie verbruikt of stikstof uitstoot.
een toyota aigo met 1 inzittende
een afgeladen autobus
of een ebike.

zelfs zonder uitgebreide berekening weet ik het antwoord wel - je hoeft al alleen maar naar het gewicht en het rendement te kijken.
Het is natuurlijk erg persoonlijk en iedereen moet het voor zichzelf weten. Ik woon op het platteland dus heb geen problemen die een grote stad heeft.

Maar, je e-bike mag maar ondersteunen tot 25km/h, dus 30 mag je al niet. Daarnaast, met mijn lichtgewicht stadsfiets, fiets ik met het grootste gemak 25km/h zonder veel moeite te doen. Met tegenwind zakt dit natuurlijk wel wat in. En dan heb ik echt geen bijzondere lichtgewicht fiets, ik heb een model als dit (alleen wat ouder): https://www.fietsvoordeel...xclusive-2025-blauw-heren.

Als je niet 20+ op een gewone fiets kunt fietsen, of je zweet je helemaal kapot, dan juist meer reden om geen e-bike te gebruiken. Blijkbaar mankeert er wat aan je conditie en die wordt niet beter met een e-bike. Ik pas me wat betreft kleding wel aan op de fiets. Ik heb een t-shirt aan en een jas in de winter, dan zweet ik niet, de trui gaat in de fietstas en dan gaat het prima.

Dat een e-bike beter is dan met de auto gaan, dat begrijp ik en juich ik ook alleen maar toe. Maar als het om 4 a 5km afstand gaat, dan kun je dat ook nog steeds doen met een gewone fiets en hou je jezelf beter in conditie.

Maar ik denk dat dit en discussie wordt waar we het niet over eens worden. Dus let's agree to disagree!
De e-bike mag niet ondersteunen tot 30km/h, maar je mag er op eigen kracht wel 30 km/h mee rijden.

Dankzij de elektrische fiets: "Steeds meer Belgen op de fiets: 32 procent gebruikt fiets voor woon-werkverkeer". Je punt blijft dat je voor < 5km de gewone fiets kan nemen. Voor de grotere afstanden kan dan een e-bike. Maar de meeste zullen dan wellicht omwille van plaats en gemak maar 1 fiets overhouden: de e-bike. Ergens te begrijpen.

Enfin, zo was het hier toch. We deden vroeger al veel met een gewone fiets, dan kwam de e-bike en deden we voor kortere ritten de gewone fiets en voor de langere de e-bike (bv. winkelen, vrienden op 20 km, ...). Tot op het punt dat de gewone fiets bleef staan. En uiteindelijk doen we het al een paar jaar zonder eigen auto. We fietsen dus alvast een héél pak meer dan vroeger, met een gewone fiets.

@Timo002, stel afstanden rond de 20 km, gebruik je dan de auto of je gewone fiets?

[Reactie gewijzigd door Mattias.Campe op 6 maart 2025 10:01]

Ik had het over afstanden < 5km. Dus 20km, nee dat zou ik denk ik niet op een gewone fiets doen. Dan zou ook ik waarschijnlijk een e-bike pakken of de auto. Of een mix ervan op basis van het weer. Gelukkig heb ik mijn werk altijd "dichtbij" gehad zodat ik het met de fiets af kon (< 10km).

Een e-bike vindt ik dus ook niet compleet onzin. Maar jonge, gezonde mensen is het in 80% van de gevallen gewoon niet nodig en zou het beter zijn om lekker zelf te fietsen op een fiets die lekker licht fiets.
je ebike mag idd ondersteunen tot 25 en hoeveel - (en dan heb ik het niet over opgevoerde modellen) daarvan denk jij dat er daadwerlijk zijn die precies bij 25 stoppen.

mijn stella houdt er pas mee op bij 28 (volgens zijn eigen teller en zo'n u rijdt te hard teller langs de weg) dat is dus al dichter bij de 30 dan de 25. wanneer ik met een beetje meewind over de dijk hier fiets en de motor me al netjes tot 28 heeft geholpen hoef ik helemaal niet meer zo mijn best te doen om nog net iets harder te gaan

als je als fietser aan het verkeer deelneemt wat kost dan de meeste energie: versneller na een bocht een verkeersdrempel een stoplicht oversteken etc. als die inspanning wegvalt kan zelfs een luie hond als ik prima een half uur tot 3 kwartier lang met een gangetje van boven de 25 over de fietspaden razen.

daarmee rijdt dan regelmatig van almere (waar ik inmiddels woon) naar amsterdam zuid oost waar ik werk. als ik dat op de de ouderwetse fiets zou moeten doen dan ging ik wel gewoon met de trein. en dat gewauwel over als je geen 20+ km/h kunt fietsen ben je ongezond toen ik nog jong en wel sportief was reed ik dagelijks de lier naar rotterdam 25km heen en 25km terug. hoeveel 'jongeren' of überhaupt mensen denk jij dat er nog meer over dat fietspad reden. zelfs brommers zag je er nauwelijks.

heel veel mensen roepen dat ebikes ook alleen maar vervanging zijn voor de fiets maar kijk dan ook eens naar de afname van <snor>scooters - dat er mensen zijn die bepaalde dingen alleen uit lui-heid zullen gebruiken staat natuurlijk volkomen vast maar met ongezouten gemeenheden die doorgaans net zovaak nergens als ergens op slaan kom je in het leven ook weinig verder...

of laat me het anders zeggen: ook kappotte klokken geven 2x per dag de juiste tijd aan.
"Als je niet 20+ op een gewone fiets kunt fietsen, of je zweet je helemaal kapot, dan juist meer reden om geen e-bike te gebruiken. Blijkbaar mankeert er wat aan je conditie en die wordt niet beter met een e-bike"

Je gaat er hierbij aan voorbij dat er legio mensen zijn die jouw "norm" niet kunnen halen om redenen buiten hun eigen schuld. Een e-bike is juist voor veel mensen een uitstekende manier om toch nog buiten te kunnen bewegen. Denk aan mensen op leeftijd. Mijn moeder heeft dank zij een elektrische fiets nog tot ze dik in de 80 was kunnen fietsen om haar boodschappen te doen.
Ikzelf ben nu 59, en fiets regelmatig op een gewone fiets naar het werk (8 km enkele reis). Ik merk dat het langzaamaan echt wel zwaarder begint te worden. Ik heb nog geen behoefte aan een elektrische fiets, maar dat zou binnen een paar jaar zomaar het geval kunnen zijn.

Naast mensen op leeftijd, is er nog een hele categorie aan mensen die redenen buiten hun "schuld" niet fit genoeg zijn om "25 km/h" te kunnen fietsen. Ook voor die mensen, biedt een e-bike uitkomst.

Je generalisering is wel érg kort door de bocht.
Volgens mij valt het met die generalisering van mij best nog wel mee. In mijn eerste post heb ik het al over ouderen. Enige wat ik niet genoemd heb zijn mensen vanwege een aandoening of iets dergelijks geholpen zijn met een E-bike. Die heb ik wel in mijn hoofd, maar heb ik inderdaad niet in mijn post genoemd, excuses daarvoor.
Geen probleem mee met verschillende meningen. Enkel is er soms meer dan je kan zien.

Hier iemand van in de 50 die een stuk of 4 fietsen heeft staan en die altijd heeft gezegd dat elektrische fietsen voor ouderen zijn. Klopt en klopt ook niet merk ik. Ik beschouw mij trouwens echt nog niet oud.

In de jaren '90 een redelijk zwaar ongeval gehad wat pas nu zijn echte gevolgen laat zien met momenten.
Laatste jaren werk ik op 1.4km van huis, dus 6 min van deur tot deur met wat kruispunten. (wat een verademing tov 2 a 3 uur per dag in de auto zitten gedurende 15 jaar) en moet ik wel vanwege het type baan, geen voetpad, met de fiets van en naar het werk. Lukt absoluut perfect uiteraard, echter merk ik wel dat dat met momenten niet zo vlot meer gaat als vroeger. En ja trips van een paar uur in mijn vrije tijd gebeuren ook nog.
E-bike met een riem, wegens beperkt onderhoud, zou dus ideaal zijn voor mij. Een Duitser omschreef een e-bike voor mij een jaar of 10 geleden als 'altijd wind in de rug'. Vind het nu wel een mooi gezegde.
wie denk je dat er minder energie verbruikt of stikstof uitstoot.
De optie die je er niet bij hebt staan: de fietser die op een gewone fiets naar zijn werk gaat.

Ik fiets 14km naar mijn werk zonder ondersteuning. Nu hoeft niet iedereen dit te doen uiteraard maar waarom zou je in godsnaam voor vervoer binnen een stad met een elektrische fiets gaan rijden die zo gejat is als je hem niet achter een deur hebt staan.
TLDR; Als ik kijk naar mijzelf, dan ben ik makkelijker overgehaald om toch even de fiets te pakken met een eBike dan anders.

Lang verhaal:
en je fiets net zo soepel
...
Daarnaast hou je je conditie beter op pijl bij een gewone fiets.
Conditie verschil valt wel mee. Veel mensen bewegen anders niet, wat veel erger is. (je moet kijken naar de massa, individuele gevallen kan het zeker kloppen). Als je een fabike koopt snap ik je verhaal, die beginnen maximaal te leveren bij minimaal meetbare koppel, dat is puur voor de show en daar trap je enkel om de weerstand van de pedalen op te heffen zodat de PAS sensor triggert. Bij een normale eBike lever je zelf al snel 50-70 watt onder constante snelheid wat voor veel mensen voldoende is om iets van beweging te krijgen. In een auto doe je dat niet.

Puur annecdotisch: hoewel ik zelf prima ter been ben en ook weer niet zo oud, ga ik nu met een eBike makkelijk ritten van 15+km aan en laat ik de auto vaker staan ook voor kleinere ritten van enkele km. Als ik hem dan op ~75 watt continue vermogen in stel kan ik zelf rond de 100 leveren en zodoende sneller gaan met toch een inspanning zonder bezweet aan te komen. Effectief ben ik ~4x zo veel gaan fietsen met voor alle praktische zin dus een ~2x zo veel inspanning. Beter voor mij, het milieu en verkeer op de weg.

En het is een hobby project aangezien alles custom is, inclusief de software en accu (niet voor iedereen weggelegd maar dit is tweakers).
eigenlijk precies mijn punt, als je lui bent ben je lui, dan is er geen 'echte fiets of nep fiets' dan is het gewoon ik ga lekker met mijn kont in een auto zitten ookal rijdt die effectief niet harder dan zo'n ebike en maar schelden op de drukte en de files erbij.

de minimale beweging van trapondersteuning is gewoon vele malen meer dan die nodig is voor het indrukken van een gaspedaal.
Overigens is het niet voor iedereen luiheid. Veel mensen zijn minder ter been en het is goed als die een punt hebben om juist meer te bewegen. Vaak is de drempel te groot als je een normale fiets (ongeacht welk gewicht) hebt. Bij flinke tegenwind, wat in Nederland nogal eens voorkomt, ga je al snel flink vermogen moeten leveren wat veel mensen weerhoud van alsnog te gaan fietsen, als ze dat uberhaubt kunnen.
Een e-bike heeft toch echt wel een aantal voordelen, ook als je hem voor korte ritten gebruikt:
  • Rijden met (veel) bagage gaat zeer vlot. Bij ons hangt er een fietskar aan met twee kindjes in.
  • Bij stadsverkeer met veel stoppen en weer vertrekken, is trapondersteuning bij vertrek een zeer comfortabele optie (zeker in combinatie met het eerste punt)
  • Onze e-bike heeft zeer dikke banden, wat in combinatie met de tramsporen in onze straat prima werkt (wiel kan er niet in blijven haperen). De extra rolweerstand merkt je helemaal niet.
  • Je rijdt vlotjes 25km/h, zonder jezelf in het zweet te werken als het eens wat harder waait.
Ik vind het prima. Heb me de aanschaf van onze e-bike nog geen moment beklaagd.
Hangt ervan af ... Ik heb zelf nog een echte 'harley trapperson', wel met riem ipv ketting. Ik snapte ook het nut niet van een ebike. Een ex collega van mij, gaat dagelijks met de fiets naar zijn werk. Is een ritje van zo een 15 minuten. Echter is dit licht hellend bijna voor het volledige parcour. Met een ebike komt hij niet "bezweet" aan. En dat is toch wel een dikke pre voor zo een fiets. Zeker als je die ook dagelijks gebruikt voor woon/werkverkeer.
Er zijn mensen die zelfs voor een paar 100 meter de auto pakken. Dan is een e-bike toch een beter alternatief. Als dat bevalt kan men de e-bike ook voor steeds langere ritten gebruiken. Dat scheelt weer een ruimteverslindend stuk blik op de weg. Het scheelt ook nog eens een hoop in energie verbruik.

Ook een e-bike is beter voor je conditie dan in een auto zitten. Een gewone fiets is nog beter, maar een e-bike verlengt altijd de range wat je met jouw conditie kan halen. In Nederland worden afstanden van 5 tot 7 km voornamelijk met de fiets gedaan, terwijl men de e-bike pakt voor de afstanden tot 12 km.

Ik hoor inmiddels tot de doelgroep "oudere mensen", maar ik doe het nog zonder motor, al houd ik het wel in het achterhoofd voor als ik mijn fietstochten korter moet gaan maken omdat ik kracht/conditie te kort ga komen.
Ligt eraan hoe je het gebruikt. Ik heb de ondersteuning altijd laagst staan.
Net even iets 'soepeler' gevoel als dat met een normale fiets.
Alsnog lever ik zelf merendeels van de inspanning.
Enkel op de terug rit door de weilanden staat er ineens toch wel een bijzonder krachtig windje.. Dan ben ik heel blij dat ik de trapondersteuning een stukje hoger kan zetten.
De afstand waarop een e-bike zinnig wordt ligt een beetje aan je persoonlijke omstandigheden denk ik. Fysieke gezondheid, omgeving waar je doorheen fietst (vaak veel wind, heuvelachtig, etc.). Binnen de stad is het wellicht minder zinnig dan wanneer je in Zeeland of Limburg door het buitengebied moet fietsen.

Zolang je mensen meer in beweging krijgt dan ze al deden (vanuit de auto op de fiets b.v.) dan is alles al winst volgens mij, e-bike of niet.
Het is zoals altijd anecdotisch wat mensen hier roepen, maar je hebt een punt. Er is allang onderzocht dat het overgrote deel (>80%) van de ritten op een e-Bike ter vervanging van een "gewone fiets" is.

Dat is ook een beetje wat ik anecdotisch om me heen zie: Waar je vroeger heel veel school-gaande jeugd op een normale fiets zag, zie je nu een groot deel op de e-Bike. Je fietst geen tientallen kilometers naar een supermarkt op de e-Bike, toch staan daar relatief veel e-Bikes bij de stalling. Idem hier op het werk, de collega's die ik op een e-Bike zie komen en gaan wonen binnen 7 km. van het werk en zouden "vroeger" op een normale fiets komen.

In een vlak land als Nederland is een e-Bike eigenlijk vooral een symptoom van luiigheid en zou zoiets enkel verstandig zijn voor mensen met een medische beperking en/of op leeftijd. Als je onder de 60 bent en niks mankeert zou een gewone fiets volstaan.

En als je "helemaal bezweet" op je werk aankomt van 5 km. fietsen dan moet je juist meer fietsen. Schijnbaar is je conditie zo slecht dat iets eenvoudigs als 5 km. fietsen al zoveel moeite kost dat je gaat zweten. Ga dan juist geen e-Bike kopen maar ga aan je conditie werken! Je latere lijf zal je dankbaar zijn.

Maar ja, dat is natuurlijk ook een stukje "goedpraten van je eigen luiigheid" wat altijd veel tegengas oplevert in discussies. Driekwart van Nederland roept "ja maar in mijn situatie is de e-Bike wel het waard, want ..." maar de realiteit is dat 80% van de e-Bike ritten een normale fietsrit vervangt.
Je fietst geen tientallen kilometers naar een supermarkt op de e-Bike, toch staan daar relatief veel e-Bikes bij de stalling.
Als je gaat winkelen tikken de kilo's behoorlijk aan. Chapeau voor al die mensen die ondanks dat extra gewicht toch de auto laten staan. Meestal zie ik nl. nog steeds meer auto's staan, dan fietsen.
Driekwart van Nederland roept "ja maar in mijn situatie is de e-Bike wel het waard, want ..." maar de realiteit is dat 80% van de e-Bike ritten een normale fietsrit vervangt.
Heb je hier een link naar een onderzoek? In zo'n onderzoek moet je dan niet alleen de 'normale fietsrit' bekijken, maar ook alle trajecten waar men een e-bike gebruikt als vervanging van een autorit. En zo goed als niemand heeft een stadsauto én een reisauto én een werkauto. Ergens te begrijpen dat men omwille van plaats ook niet én een e-bike heeft én een gewone fiets.
Kan helaas geen gratis versie meer vinden van het onderzoek, maar is uitgevoerd door Maarten Kroesen van de TU Delft in 2022.

Je kunt er wel wat op vinden, op o.a.
https://www.tudelft.nl/20...-van-de-elektrische-fiets
https://www.change.inc/mo...n-elektrische-fiets-37952

Ik meen me te herinneren dat het exacte percentage zelfs nog wat hoger dan 80% was, maar het was aanzienlijk meer dan de anecdotische verhalen van mensen zelf. Als je zo'n ding initieel aanschaft om auto-ritten te vervangen dan klinkt dat heel nobel, maar als de praktijk is dat je dat nauwelijks doet, is dat voor veel mensen lastig toe te geven.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat er hele volksstammen vrijwel geen toegang tot een auto hebben (kinderen < 18 jaar, mensen zonder rijbewijs, mensen die vrijwel geen auto nodig hebben etc).

Zeker in grote steden zijn de meeste voorzieningen vaak binnen 5 km. aanwezig. Toch wordt het straatbeeld al bijna gedomineerd door e-Bikes ipv. "normale fietsen". Zelfs de grootste optimist moet dan toch zelf ook wel de cognitieve dissonantie voelen dat dat grotendeels normale fietsen vervangt. Zoveel auto's passen er vaak niet eens (meer) in het straatbeeld ;)
En als je "helemaal bezweet" op je werk aankomt van 5 km. fietsen dan moet je juist meer fietsen. Schijnbaar is je conditie zo slecht dat iets eenvoudigs als 5 km. fietsen al zoveel moeite kost dat je gaat zweten. Ga dan juist geen e-Bike kopen maar ga aan je conditie werken! Je latere lijf zal je dankbaar zijn.
Nah dit klopt niet hoor. Ik zweet echt supersnel als ik fiets. Maar fiets ook nooit langzaam. Na 5km begin ik echt wel te zweten, hoe goed mijn conditie ook is. Maar goed, opfrissen op het werk vind ik ook niet erg. Bij mijn vorige baan reed ik 28km enkele reis op een speed pedelec en dan even douchen op kantoor. Werkte prima voor mij.

Overigens betekend een ebike bij de stalling niet dat iedereen met volle ondersteuning fietst. Maar als je een ebike hebt en geen andere fiets meer hebt staan, dan ga je met de ebike naar de supermarkt.
En als je "helemaal bezweet" op je werk aankomt van 5 km. fietsen dan moet je juist meer fietsen. Schijnbaar is je conditie zo slecht dat iets eenvoudigs als 5 km. fietsen al zoveel moeite kost dat je gaat zweten. Ga dan juist geen e-Bike kopen maar ga aan je conditie werken! Je latere lijf zal je dankbaar zijn.
Even en sidenote. Over het algemeen zweten fitte mensen sneller en vaak ook meer dan niet fitte mensen door een beter ontwikkeld thermoregulatiesysteem. Dus (sneller) zweten betekent niet per se dat iemand minder fit is.
Klopt wat je zegt, fitte mensen kunnen vaak ook goed zweten.

Maar als je op een redelijke fiets op overwegend vlak terrein bij "normaal weer" geen inspanning kunt vinden waardoor je niet gaat zweten ben je óf overdressed óf je levert een te grote inspanning tov. je conditie-niveau.

Als de e-Bike je dan niet doet zweten is het DUS inspannings-gerelateerd, immers: Minder doen veroorzaakt dus in jouw geval minder zweet. Dat valt dus op te lossen door langzamer te fietsen op je normale fiets of... toch iets meer aan je fitheid te doen. Juist voor de korte stukjes in de stad, met verkeerslichten e.d. is langzamer fietsen niet een grote component in je reis-tijd, dat scheelt heus niet ineens een kwartier.

Net als dat mensen die wat overgewicht hebben het vaak gooien op allerlei zaken die vrij uitzonderlijk zijn ("zware botten", "trage stofwisseling", etc) kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dat hier ook zo is. Het is vooral cognitieve dissonantie dat het vooral niet "aan jezelf ligt".
33km enkele rit hier. En ik denk dat een e-bike nog altijd een betere keuze is dan de wagen voor velen, zelfs als de afstand beperkt is.
Respect _/-\o_ , ik fiets graag, maar dat is me toch echt te ver. Dus nogmaals respect en dan begrijp ik dat een E-bike ook helemaal van toepassing is. Wie weet zou ik er dan zelf zelfs een kopen, alhoewel een speed pedelec me dan weer meer trekt.
Eens. Heb een lange tijd ~30km enkel op de reguliere (sport)fiets gedaan, maar dat was lang niet alle dagen een pretje (veel wind/harde regen etc), maar voor de conditie wel echt een zegen.
Zit liever een uur op de fiets dan in de auto.
Ik heb een stokoude herenfiets die wel sportief zit.

Wat blijkt: deze rijdt veelal veel makkelijker dan die E-bikes. Toegegeven ik heb een goede conditie, maar dat komt ook door die fiets. Als je het gewichtsverschil en de zit meerekend ook niet zo gek.

Daarnaast doet hij het altijd.
Dus je bent uren onderweg? Respect. Maar dat doe je niet met een normale stadsfiets, er is niemand die met zijn normale fiets dit soort ritjes maakt naar het werk. Vergelijk deze situatie dan ook niet met een e-bike.

Ik ben gemiddeld-goed fit, maar ik heb een e-bike. Ik heb gewoon een pleuris hekel aan fietsen. Ik had het gevoel dat ik altijd wind tegen had, ik kwam bezweet aan op het werk, en toen kwam de e-bike in opkomst.

E-bike gekocht, tegenwoordig veel meer aan het fietsen.
dit heb ik ook. ik fiets veel meer op de ebike dan ik ooit deed op de normale fiets.

En de ritjes zijn kort.

Conditie is ook beter.

Dat is dan ook gelijk het irritante aan meningen zoals hierboven. Ik ben blijkbaar een ouder mens die z'n conditie niet goed op peil houdt.
Dus je bent uren onderweg? Respect. Maar dat doe je niet met een normale stadsfiets, er is niemand die
Ik rijd zoals gezegd binnen 1 uur naar mijn werk met de auto. Ik zie e-bike of fiets niet als een alternatief voor de auto voor mij en velen anderen zoals blokker_1999 stelde. (
En ik denk dat een e-bike nog altijd een betere keuze is dan de wagen
)
Zoals gezegd? Dat zei je niet in je posts, maar goed.

Het ging in Blokker zijn opmerking er dus om dat het met afstanden die hij noemde (33 km) het juist wél een goed alternatief is voor velen om de e-bike te pakken i.p.v. de auto, als reactie op die van Timo die stelt dat het boven de 15 km aantrekkelijk wordt om een e-bike te nemen. Jij verdrievoudigd het aantal van Blokker, dan wordt het wel een ander verhaal natuurlijk. En zelfs dan nog kopen mensen een elektrische fiets (pedelec) om dat soort afstanden te overbruggen.

Maar ik zou ook niet op een e-bike stappen als ik iedere dag 110km met de auto zou moeten rijden. Ik gebruik het voor kleine ritjes.
Eens, een goede lichte stadsfiets is superieur aan een E-bike. Geen gedoe met opladen, veel lichter, veel gezonder. Veeeel goedkoper en makkelijker in onderhoud.

Een E-bike is een mooi alternatief voor de auto, maar het is geen alternatief voor een fiets.
Volledig mee eens. Een goede lichtgewicht fiets fietst bijna net zo comfortabel. Voor korte afstanden is de afschrijving per kilometer ook veel te hoog.
Mee eens, rij al 20 jaar enkele reis 32km woon werk (ook bij -20) en de laatste 2 jaar enkele reis 26km. Bijna 60 nu en dan is het niet meer met een tempo van zon 27km/u (gewone fiets met 20kg bepakking) vol te houden. Heb er alvast 1 gekocht.
Er is een serie tests gedaan in samenwerking met ik dacht TU delft. waarbij inspanning wordt gemeten tijdens fietsen met E-bike (draaimoment en rotatie) en biofiets en de torsiesensor fiets komen in de buurt van 80% inspanning van de biofiets. De rotatiesensor fiets (denk veel fatbikes) was in de buurt van de 40% inspanning . Persoonlijk moet ik bijna elke dag een flinke heuvel nemen en als hartpatient is dat dan wel handig.
Woonwerkverkeer heeft hierdoor een goeie extra optie gekregen, denk ook 30 km+ op een speedpedelac.
Heb je een link voor dit onderzoek?

Ik herinner me nl. een ander onderzoek waar men eigenlijk geen enkele toename aan inspanning kon meten aan de gemiddelde e-Bike en men (eerst) dacht dat de VO2-meter defect was....
Ik heb helaas alleen het filmpie gevonden van bright waar ze het beschreven. Test werd mede uitgevoerd door universiteit twente. Getallen zijn wat anders als ik me herinner, maar toch verbazingwekkend.
https://youtu.be/jUjWerYLxI4?si=TlM88cpA-tiauvbP
Ik hoop de link werkt...
Met mijn long covid ben ik allang blij dat ik een ebike heb, die trapondersteuning is soms echt hard nodig
Ik doe niet mee, met mijn zittende beroep fiets ik juist (expres) op een gewone fiets op mensenenergie ipv vanuit een batterij. Veel beter voor je conditie en je lichaam.
Vraag me af waar je dat op gebaseerd hebt, ook een e-bike kun je berijden met voornamelijk eigen kracht dat is maar net welke modus je gebruikt, vaak zie je de e-bike rijders gaan op de hoogste stand. Dan kun je inderdaad de motor het werk laten doen maar dat is nooit de insteek geweest van dergelijke fietsen.

Die reguliere fiets bewaar ik liever voor het MTB'en, dat kost veel meer energie dan even op en neer naar het werk althans ik neem niet aan dat je graag volledig bezweet op je werk aankomt? Niet iedereen heeft de mogelijkheid zich daar te douchen :)
Met een half uurtje, 40 minuten "matig intensief" fietsen kom ik niet bezweet aan en ben lekker buiten en in beweging geweest.
En ik denk dat je steeds makkelijker wordt in het lichter zetten (dus de motor meer laten doen) van de fiets.

Als ik straks ouder wordt (en ik ben 40+) of een beperking heb waardoor ik minder kracht heb in mijn benen is het echt een prima hulpmiddel. Maar voor nu echt niet. Kwam serieus iemand tegen bij de supermarkt, helemaal buiten adem. Dus ik vraag, wat heb jij gedaan. Was ze van huis naar de supermarkt (600 meter) gefietst op een gewone fiets want de elektrische was stuk. Dan kun je of iets aan je conditie doen of in dit geval snel de elektrische fiets laten maken...
En ik denk dat je steeds makkelijker wordt in het lichter zetten (dus de motor meer laten doen) van de fiets.
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het vaak juist andersom is. Ik wordt steeds makkelijker om de ondersteuning lager te zetten.

Maar ik ben het met je eens hoor; ik heb vooral een e-bike omdat ik te lang m'n conditie heb laten versloffen. De e-bike maakt het wegrijden uit stilstand of dat viaduct op fietsen wat eenvoudiger maar voor de rest is het alleen menskracht wat er bij mij aan te pas komt.

De e-bike heeft vooral positieve gevolgen voor hen die anders níet zouden fietsen. Die worden makkelijker over de streep getrokken om toch even de fiets te pakken in plaats van de brommer of auto. Als je echt wilt fietsen is een m-bike nog altijd beter.
Eens. Ik heb sinds 2 jaar een ebike. En fiets 1500 km per jaar. 1000 daarvan maakte ik voorheen in mijn vw up. Voor mij dus vooruitgang! Maar niet iedereen begrijpt dat iedereen anders is en kunt je energie maar één keer benutten. En vandaag ga ik lekker naar de sportschool en morgen zwemmen en daarna weer potje tennis. Maar denk dat we elkaar wel begrijpen :)

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 6 maart 2025 10:29]

Same here : met m'n e-bike spaar ik mn energie en spieren als ik ga zwemmen of fitnessen. Zo kan ik harder benen trainen. Als ik écht wil fietsen gaat het de MTB op en dat is geen é :Y)
Dat is nog een goed punt. Als je na sport te moe bent, is je e-bike een backup. Geen e-bike plus hongerklop of verzuring is niet zo leuk.
Wat je laatste opmerking betreft zou ik willen zeggen: wees voorzichtig met zulke dingen te zeggen. Je weet nooit of die mensen een onderliggende medische aandoening hebben. Ik heb een periode gehad waarin ik geen 500m kon wandellen zonder buiten adem te zijn. Neen, ik ben niet de meest sportieve persoon, maar wel iemand die graag net lange wandellingen maakt.

We oordelen zo snel en zo vaak zonder het hele verhaal te kennen. Ik dacht vroeger ook wel eens dat mensen onterecht op gehandicaptenplaatsen parkeerden omdat ze helemaal niet minder mobiel leken. Totdat je leert waarom dat zo is bij sommige mensen bijvoorbeeld.

Niet elk probleem is zichtbaar.
Ik ken die persoon heel erg goed, snap je punt maar dit is gewoon een gevalletje geen zin om te bewegen.
Ik wou dat ik nog lange wandelingen kon maken, dat was altijd mijn manier om mijn hoofd te legen, maar sinds de long covid kan ik dat niet meer. 500m~1km lopen en ik wil mijn bed in. Fietsen kan gelukkig wel, maar dan wel op een e-bike.

Zoals je zegt, niet elk probleem is zichtbaar.
Op een e-bike ben je ook in beweging. Je krijgt zonlicht. Je bent buiten, hopelijk niet tussen teveel uitlaatgassen want Amsterdam versus een satellietstad is een wereld van verschil.

Ik ben zelfs bezweet als ik op mijn e-bike fiets. Dat zegt niets. Zelfs e-bike zegt niets want verschil tussen 1/9 en 5/9 is gigantisch. Soms als ik met mijn vrouw fiets zet ik hem op 0/9 puur uit empathie (ik ben wel degene die doorgaans met kind achterop fiets).

Je kleed je warm aan, en vervolgens krijg je het bij inspanning... (te) warm. Zo heb ik dat ik in de winter in een t-shirt rondreed op mijn bakfiets. In zomer: kwartiertje in zon zonder zonnebrandcrème en oeps. Met zonnebrandcrème kan je huid moeilijker de hitte kwijt. Regenpak werkt ook zo.
Vraag me af waar je dat op gebaseerd hebt, ook een e-bike kun je berijden met voornamelijk eigen kracht dat is maar net welke modus je gebruikt, vaak zie je de e-bike rijders gaan op de hoogste stand.
Als je iets van assistentie gebruikt zal je automatisch minder verbranden.

Een reden waarom ik zelf een niet-elektrisch "wrak" fiets is jatgevoeligheid. Iets dat lijkt op een wrak wordt niet snel gejat. Fietst overigens heerlijk. Een elektrische fiets is veel aantrekkelijker om te stelen terwijl mijn tweewieler wordt overgeslagen.
Dan kun je inderdaad de motor het werk laten doen maar dat is nooit de insteek geweest van dergelijke fietsen.
[citation needed]

Iemand leende wel eens een ander vervoersmiddel van mij en kwam aan op een elektrische stadsfiets. Ik vroeg of ik die voor die dag mocht lenen, want ben toch nieuwsgierig. Geen probleem! En wat blijkt? Assistentie op maximaal en het is eigenlijk gewoon een snorfiets. Voor dit basismodel was er effectief een "gas aan/uit"-knop bestaande uit heel licht de trappers een zetje naar voren geven met de benen. Deze fiets was niet gemodificeerd.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 maart 2025 08:49]

Assistentie op maximaal en je batterij is binnen no time leeg, of je haalt de terugreis niet eens. Waardoor de batterij (het duurste onderdeel van de e-bike) minder load cycles kan maken. Zelfs het instructieboekje van mijn e-bike (overigens tweedehands, waarbij ik verkoper goed ken) is hier eerlijk over.

Verder is het geen snorfiets want hij begrenst zichzelf. Hij gaat niet harder dan 25 km/uur. Dat velen een onbegrensde Chinese kopen (deze? :P), helaas. Er zijn ook zat eerlijke gebruikers.

Ik rijd mijn e-bike vaak op de lichtste stand maar kan in geval van haast (optrekken, stoplicht, sterke tegenwind, plotselinge regenbui, tijdsdruk) net even iets sneller. Overigens is langzaam fietsen in een aantal relevante gevallen ook objectief gevaarlijker.

Wat betreft jatten heb je een punt maar dat geldt voor alle non-barrels (zoals mijn bakfiets, die ontiegelijk traag optrekt), en ook barrels worden gejat. Ik zet mijn e-bike dan ook graag bewaakt neer, of in een schuur.
Uiteraard zullen er minder calorieën langs komen wanneer je een ondersteunende factor hebt, datzelfde principe is ook wanneer je enkel op een normale fiets met wind in de rug fietst.

Met de Apple Watch kan ik dat redelijk in beeld krijgen, mocht je geïnteresseerd zijn;
Uurtje op de elektrische fiets - 24km/u gemiddeld gecombineerd in stad/dorp: 450 kcal
Uurtje op de normale MTB - 21km/u gemiddeld op bospaden: 750 kcal

Tevens geeft de Bosch app van de fiets weer a.d.h.v. trapvermogen (watts) hoeveel kcal er verbrand zijn, dat komt toch wel redelijk overeen met de Watch.

Zo'n fiets met een gashendel is ook geen elektrische fiets, dat is gewoon een snorfiets indd..

Wellicht wel nog even terugkomend op jat gevoeligheid wat je aankaart, de nieuwe generatie fietsen kun je vergrendelen met de app (bluetooth). De motor kan dan eigenlijk niet meer ontgrendeld worden, zie het als een iPhone met een iCloud account waar je nog weinig mee kunt als je die reset. Je blijft terugkomen op het wachtwoord van dat account.

Tevens zijn de nieuwere wat luxere elektrische fietsen vaak uitgerust met GPS voor navigatie, deze kun je ook gebruiken voor je fiets te tracken.
Uiteraard heb je ook alarm functies wanneer de fiets wordt verplaatst e.d.

De nieuwe Bosch generatie gaat een stuk verder dan de elektrische fiets van 4-5 jaar geleden.
Ah joh. Zit nog wel iets tussen een bloedneus omdat je met te veel vingers in de neus fietst en een met zweet doordrenkt T-shirt he ;)
Met een beetje normaal fietsen kom je niet volledig bezweet aan. Dan doe je iets verkeerd.

Maar goed. Nadruk dus op 'je *kunt* de fiets met voornamelijk eigen kracht fietsen'.
Je geeft zelf eigenlijk al antwoord op je vraag. Meestal zetten mensen de ondersteuning in de hoogste stand. En dat beetje zelf trappen dat je dan nog moet doen .....

Aan de andere kant... Zelfs al trap je niet echt mee. Je laat wel de auto staan, dus minder CO2.
En je bent buiten. Wat over het algemeen ook niet verkeerd is.
Maar voor je conditie is het meestal niet handig om elektrisch te fietsen.

Laatste keer dat ik elektrisch gefietst heb was omdat de kennis waar ik was geen normale fiets had. Kwam wel goed uit eigenlijk. Was code oranje door loeiharde wind. Kwam ik toch nog wat vooruit op die manier. :+

EDIT: Ik zie dat het wellicht verstandig is om de woordgrap te verduidelijken, omdat die waarschijnlijk verkeerd begrepen is.
Met de bloedneus doel ik het verschil tussen jezelf helemaal kapot trappen en bezweet aan te komen versus dat het fiets zo simpel gaat dat je het met 2 (of meerdere) vingers in je neus kunt doen.

[Reactie gewijzigd door fire-breath op 7 maart 2025 16:03]

Dat klopt indd! Je woordgrap kwam niet verkeerd over ;)

Maar je hebt ook fietsers die kunnen niet normaal op een rustig tempo rijden, altijd maar maximaal gaan.. In dat geval kun je zeker bezweet aankomen maar dat doe je dan wel jezelf aan. Is overigens geen goed idee om dat met een elektrische fiets te doen, boven de 26km/u doet dat motortje niks meer en merk je het dode gewicht van de accu en motor zeker wel.

Hierboven heb ik gereageerd op The Zep Man en ook aangegeven wat bij mij de kcal doen bij een e-bike t.o.v. de reguliere MTB.
Wanneer ik in de wintermaanden minstens 3x per week een uur de elektrische fiets gebruik voor woon-werk verkeer waar een ander 1x in de 1 week met de MTB gaat kan het dus wel zijn dat ik meer energie verbruik.
Co2 verhaal klinkt leuk maar denk voornamelijk dat men kijkt naar de benzine prijzen, kunt toch al redelijk wat besparen door 2 tot 3 keer per week de fiets te pakken.
In de praktijk gebruiken maar heel weinig mensen een modus waar je voornamelijk eigen kracht gebruikt om je voort te bewegen.

De meeste e-Bikes leveren in de allerlaagste ondersteuning al gauw 60% van jouw eigen vermogen. Zodra je een standje hoger gaat, gaat dat percentage al over de 100% - waardoor je voortbeweging dus al niet meer voornamelijk op eigen kracht is, maar op kracht van de motor.

Kinderen die op jonge leeftijd een e-Bike hebben, zullen in hun latere leven met een aan 0 grenzende waarschijnlijkheid weer op een reguliere fiets stappen. Dat vind ik best een zorgelijke ontwikkeling, eerlijk gezegd.
Zeker waar, wanneer ik naar het werk rij zie ik veel fietsers erg licht trappen, kan me bijna niet voorstellen dat je daar voldoening uit kan halen. Zelf kan ik op het display zien hoeveel vermogen ik zelf trap met bijbehorende rpm (omwentelingen).
Gemiddeld zit ik rond de 130-150watt, uiteraard kun je daar accelereren eigenlijk niet bij optellen want dat piekt altijd..

Welke Bosch motoren doel je dan op? De nieuwe generatie (CX Performance) met Kiox 300 display kun je zien hoeveel motor vermogen wordt geleverd maar ook hoeveel je zelf trapt in grafisch overzicht.
Eigenlijk wil je dan inderdaad niet zien dat de motor alles doet maar eerder een 70/30 verhouding, kun je instellen met de app en dan merk je ook dat 150km fietsen gewoon mogelijk is.

Wellicht dat dit ook onwetendheid is bij veel fietsers? Wij als Tweakers willen waarschijnlijk alles weten wat mogelijk is en houden wellicht nog wat gegevens bij als kcal, trapvermogen, actieradius.

Voor de kinderen is dat een ding indd maar anderzijds zou ik me eerder druk maken om digitale verslaving, ze worden van alle gemakken voorzien vanaf jonge leeftijd en liefst (lekker makkelijk) stil gehouden met de tablet i.c.m. Youtube Kids..
Je hebt gelijk, echter woon ik op 40km van werk af en is op een normale fiets naar werk mij simpelweg de tijdsinvestering niet waard. Een ebike (toegegeven, een speed pedelec) is voor mij een balans om de auto te laten staan, en ondanks dat gewoon fietsen gezonder is, toch nog een beeeeetje beweging te krijgen.

het is in ieder geval beter dan zitten in de auto!
Met 40Km snap ik volledig dat je met een speed pedelec/ebike naar je werk gaat. Ik heb het over afstanden van 10 a 12km, waar ik echt veel mensen/collega's ken die met 3km woon-werk afstand al de auto pakken.
3km met de auto??? Ik fiets ongeveer 3,5k naar het station. Kost nog geen 8 minuten ...
Hoelang zouden ze in de winter bezig zijn met krabben? :P

Voor 10-12km zou ik ook wel elektrisch gaan. Verschil tussen auto / OV / fiets moet niet TE groot zijn voor me.
Ik heb een goede E-bike, zet m niet in de hoogste standen, maar trap wel constant 26 km/u weg.

Ook met wind tegen

En ik kom niet bezweet aan of thuis.

Laat nu ook vaker de auto staan om de boodschappen te doen
Vraag me af of het klopt dat de tenways batterij erg slecht is, en na 1 jaar al moet vervangen. Zou bij aankoop van een tenways fiets een batterijverzekering afsluiten indien mogelijk.
Lijkt me sterk aangezien de hele wereld praktisch alle batterijen bij dezelfde 4 Chineze fabrikanten koopt.
Alle battery packs zijn instelbaar op low/high volt marge, oplaadsnelheid, max. stroom etc. Als je verkeerde waardes kiest gaat je accu zeer snel naar de knoppen. En voor packs zijn er veel meer bedrijven te vinden die het niet zo nauw nemen met de specs van een van die vier fabrikanten.
Die van mij was na 2 maanden kapot, een vrijdagmiddag-model missschien...
Vervanging via fietsenwinkel.nl duurde 3 maanden dus dit was geen fijn begin. Fiets rijdt verder prima. N=1
Zaterdag middag bedoel je dan? :+
Want ze werken doorgaans maandag tot en met zaterdag.

Ik vraag me af waarom men geen motor koopt. Het is bijna net zo duur.

[Reactie gewijzigd door runeazn op 6 maart 2025 09:13]

Er is maar 1 framemaat - daar ga ik mezelf niet op martelen.
Serieus?!?

Hoe dan, dat is hetzelfde als "Wie wil er een paar schoenen testen, we leveren alleen maat 42"
Omdat je je zadel en stuur hoogte kan aanpassen
Maar je framemaat blijft dan te groot of te klein dus je zit of te uitgerekt (te groot frame) of teveel in elkaar (te klein frame).

Om in de schoenen vergelijking te blijven dat is het zelfde als zeggen 'trek maar 2 paar dikke sokken aan dan past het ook'. Het kan maar hoort niet.
Zoals het kinderschoenenmerk ‘Twins’ zegt “No size fits all”. Sportattributen en -kleding moeten goed passen bij de gebruiker.

Zo inderdaad ook met een fietsframe. Er zijn niet voor niets zoveel maten. Je kunt ze uiteindelijk finetunen op de centimeters en persoonlijke voorkeur van de bestuurder, maar het is gewoon belangrijk dat je de juiste maten aanhoudt.

Als je er over nadenkt is het idioot dat er wel is gezegd wordt ‘deze maat valt groot/breed/smal’. Meet de centimeters van de drager en zorg dat het past. Het hele concept van standaardmaten (kledingmaten/schoenmaten) slaat nergens op. Pak gewoon centimeters/inches van de drager als ‘maat’, niks schoenmaat 43.5, gewoon 35cm lang, 7cm breed als voetmaat (op de juiste plek gemeten natuurlijk)
Dat doet niets voor een groot deel van de mensen. Als je te ver of te dicht bij zit dan fiets dat niet goed voor kleine en groote mensen (afstand stuur-zadel). Er is veel meer af te stellen dan enkel afstand tot trappers en stuurhoogte. Ook als je te ver naar achteren zit, doordat het zadel te ver uit staat, is niet fijn trappen.

edit: Ze claimen 155-190cm. Dat is echt een idiote marge. Ik heb een sleutel/klus fiets welke eigenlijk 1 maat te klein is (probeer als lang persoon maar eens goede framematen tweedehands te vinden) met een stuurextensie en die wil ik eigenlijk niet voor dagelijks gebruik nemen. Bij dat frame is de marge van de fabrikant 18cm per framemaat wat vrij standaard is.

[Reactie gewijzigd door kaas-schaaf op 6 maart 2025 09:55]

Die marge is inderdaad erg groot, maar om je een idee te geven, een vriendin van me die 163 is, en ik die 189 is passen beide comfortabel op m'n VM S2 met alleen maar een zadel aanpassing. Dus het kan wel alleen niet zo'n gigantische marge
Ik sla deze fietsen over, maar misschien ben ik dan ook niet de doelgroep... ;)

-maar één framemaat?
-40 of 45nm koppel, dat wordt lastig met heuvels met tegenwind, met een Bosch 75nm lukt dit nét. In de stad prima?
-CDN riem. Zelfs de CDX riem van mijn huidige fiets stond op knappen na 12636km en moest vervangen worden.
-Dealer zit 20km verderop. In een grote stad is dit minder een probleem.
-Elektronisch slot. Doe mij maar gewoon een sleutel.
12636 km gefiets? Erg indrukwekkend. In hoeveel jaar? CDN riem begrijp ik ook niet
Mijn CDX riem gaat nog steeds goed na +- 5000 km in 7 jaar.
De fiets, een Gazelle Grenoble C5 HMB (model 2022), wordt gebruikt voor woon-werk (145km per week), en ik heb hem nu iets meer dan 2 jaar. Verder zeer tevreden over. :)
Als dank voor de tijd en moeite die in het testen en het schrijven van de review is gestoken, ontvangen alle testers een goedgevulde goodiebag en krijgen ze 15 procent korting op de (test)e-bike als ze hem overnemen.
Die goodiebag kan leuk zijn. Die 15% valt wat tegen, €2399 - 15% = €2039, tijdens Black Friday was de CGO009 bij diverse winkels afgeprijsd voor €1999...
En dan nu ook nog voor een tweedehands fiets ;)
Is het van de Tenways CGO800S de belt of chain versie die getest gaat worden?
Lijkt op de belt versie, aangezien er niet gesproken wordt over de C9 motor variant. Dan laat ik deze alsnog aan mij voorbij gaan.

[Reactie gewijzigd door Ghostier op 6 maart 2025 08:48]

Wat is er dan mis met een belt? Ik dacht dat dat een beetje de (verre) toekomstige vervanger zou zijn voor een normale ketting.
Als je riem kapot gaat is het ellende: naar huis lopen, riem in de juiste lengte bestellen, half jaar wachten als je pech hebt omdat die exacte lengte nergens op voorraad is. En vervolgens relatief veel werk om te vervangen en weer correct op te spannen, zeker als je er geen ervaring mee hebt.

Ketting kapot? Haal er een schakeltje tussen uit, of zet er een extra schakeltje tussen en je fietst weer verder. Of loop naar de dichtstbijzijnde fietsenwinkel en laat er een nieuwe ketting op gooien: links of rechtsom een kwartiertje werk en je kan weer verder.

Nou gaan kettingen niet al te lang mee (2500-5000km), zeker als je flink door trapt zal je vaak aan de lagere kant uitkomen. Maar CDN schijnt ook niet de beste levensduur te hebben, zowel de riem als het achter tandwiel (plastic rommel bij CDN) falen vaak al ruim onder de "beloofde" 10.000km. De kosten voor het vervangen zijn echter wel fors vergeleken met een ketting.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 6 maart 2025 09:40]

" Als je riem kapot gaat is het ellende: naar huis lopen, riem in de juiste lengte bestellen, half jaar wachten als je pech hebt omdat die exacte lengte nergens op voorraad is. En vervolgens relatief veel werk om te vervangen en weer correct op te spannen, zeker als je er geen ervaring mee hebt.

Ketting kapot? Haal er een schakeltje tussen uit, of zet er een extra schakeltje tussen en je fietst weer verder. Of loop naar de dichtstbijzijnde fietsenwinkel en laat er een nieuwe ketting op gooien: links of rechtsom een kwartiertje werk en je kan weer verder.

Nou gaan kettingen niet al te lang mee (2500-5000km), zeker als je flink door trapt zal je vaak aan de lagere kant uitkomen. Maar CDN schijnt ook niet de beste levensduur te hebben, zowel de riem als het achter tandwiel (plastic rommel bij CDN) falen vaak al ruim onder de "beloofde" 10.000km. De kosten voor het vervangen zijn echter wel fors vergeleken met een ketting."

Een ketting. De ene ketting is de andere niet! Een degelijke ketting daar haal je veel meer mee dan 5000km.
https://www.kmcchain.eu/technology/10-000km

Een goede meid is voorbereid. Als fiets met riem dan een nieuwe riem in voorraad houden.
Riem opspannen? Ik lees er veel over op de website van Gates echter mijn ervaring is dat met een CDX riem te slap weinig effect heeft. Te strak heeft wel effect. Meer weerstand en meer druk op de lagers.
Belt heeft minder onderhoud bij normaal gebruik, echter onderhoud is significant duurder dan bij een ketting. Efficientie is ook iets minder maar bij eBikes is dat minder een probleem.
" Belt heeft minder onderhoud bij normaal gebruik, echter onderhoud is significant duurder dan bij een ketting."

Een riem meer onderhoud nodig dan een ketting? Hoe dan? Het grote voordeel van een riem is geen onderhoud.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.