Advertorial

Door Tweakers Partners

Werken als IT'er bij Rijksoverheid: "Er lopen hier zóveel slimme mensen rond!"

19-09-2022 • 08:00

144

Als developer, applicatiebeheerder of software-architect bij de Rijksoverheid help je met je collega's het land dagelijks veilig te houden en goed te laten draaien. Techneuten die een maatschappelijke bijdrage willen leveren, kunnen hier hun hart ophalen. Het werk is interessant, soms heel verrassend en altijd belangrijk.

Hoofdscherm queeste

Samen met de Rijksoverheid bouwde Tweakers de game 'De Queeste der Lage Landen'. In dit oldskool 8-bit point&click-avontuur test je of jij de skills hebt die nodig zijn om Nederland dagelijks veilig te houden en efficiënt te laten draaien. Lukt het jou bijvoorbeeld om een complexe datafout te vinden bij het KNMI, of voor de Justitiële Informatiedienst (Justid) cruciale informatie rondom een verdacht persoon te verzamelen?

Data en duurzaamheid

Er werken duizenden IT'ers bij de Rijksoverheid, van developers tot cybersecurityspecialisten en architecten. Thijs Terlouw is zo iemand. Sinds twee jaar werkt hij als solution-architect voor het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI). Het kennis- en datacentrum voor weer, klimaat en seismologie werkt aan een veilig Nederland dat zich kan voorbereiden op de invloed van weer, klimaat en aardbevingen. Dat doet het KNMI bijvoorbeeld door het afgeven van 'code rood'-waarschuwingen bij extreme weersomstandigheden, zoals zware windstoten of gladheid. Na zijn studie aan de TU Delft vertrok Thijs naar China om daar een paar jaar in de tech-sector te werken. In Nederland was hij vervolgens actief in de casual-gamingindustrie, tot hij zocht naar een baan op fietsafstand van zijn woonplaats Soest én met maatschappelijke impact.

"Bij het KNMI heb ik die baan gevonden", vertelt Thijs. "Alles draait hier om data. Er komt flink wat data binnen, via onze eigen meetstations in Nederland, maar ook vanuit internationale samenwerkingsverbanden. Hier in De Bilt staan satellietontvangers op het dak, en alle data wordt verwerkt door onze supercomputer.""Bij een grote migratie loop je tegen allerlei zaken aan" Het KNMI verplaatst de rekencapaciteit voor zijn zware datamodellen binnenkort naar IJsland, waar de verwerking efficiënter en duurzamer kan plaatsvinden. Daarbij wordt internationaal samengewerkt en een krachtige supercomputer gedeeld die volledig op groene stroom uit waterkracht en geothermische energiebronnen draait. Het eigen datacenter verhuist eveneens, van de eigen kelder naar Amazon Web Services. "Bij zo'n migratie loop je tegen allerlei zaken aan, variërend van hoe je het gaat inrichten tot security-monitoring en non-functionele eisen vanuit onze teams."

De supercomputer in IJsland betreft een samenwerkingsverband met Denemarken, IJsland en Ierland. Door de bundeling van krachten is de rekencapaciteit bijna tien maal groter dan die van de huidige supercomputer van het KNMI. Door de uitgebreide capaciteit kan het maximale uit de weermodellen worden gehaald, waarbij gebruik wordt gemaakt van een grotere hoeveelheid data dan ooit tevoren. Door de gezamenlijke expertise en de gedeelde supercomputer is ieder land in staat eerdere en nauwkeurigere weersverwachtingen naar buiten te brengen.

Zorgvuldig omgaan met informatie

De Justitiële Informatiedienst (Justid) is als agentschap een onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Vingerafdrukken, informatie over een gezinssituatie, strafverleden of de geldigheid van een verblijfsvergunning, en detentie-informatie voor slachtoffers en burgemeesters wanneer een dader weer vrijkomt, zijn voorbeelden van informatie die Justid via zijn IT-voorzieningen beschikbaar stelt binnen de justitieketen. Het gaat hier om informatie die strikt vertrouwelijk is en met veel zorg moet worden behandeld; het gaat immers over mensen. Riekelt Brands werkt als technisch applicatiebeheerder voor Justid. Sinds 1 januari is hij actief in de vestiging in Leeuwarden.

"Ik heb zes jaar lang als programmeur in de commerciële sector gewerkt, waarbij ik ontdekte dat ik de beheerkant van mijn werk eigenlijk veel leuker vond dan het programmeren", vertelt Riekelt. "Bij Justid werk je als applicatiebeheerder mee in devops-teams. Ik ben ervoor verantwoordelijk dat systemen soepel blijven lopen, zodat de productie niet uitvalt. Justid staat voor de uitdaging dat we bijna alles intern moeten hosten omdat we met gevoelige persoonsgegevens werken. Wat het werk voor mij extra leuk maakt, is dat ik hier in een hele nieuwe wereld ben terechtgekomen als het om software gaat. Ik was gewend te werken met PHP, en hier draait het om Java en voornamelijk veel Oracle-producten. Dat vind ik interessant, wat ervoor zorgt dat ik voor de komende tijd het plezier in mijn werk wel heb gevonden."

KNMI queeste

Werken aan interessante projecten

Thijs is een echte 'techie' die in het verleden zelfs voor Tweakers.net schreef, over techniek en wetenschap. "Wat dat betreft, zit ik goed bij het KNMI. Er lopen hier zóveel slimme mensen rond! We hebben veel lunchtalks waarbij wetenschappers presentaties geven over de meest afwisselende onderwerpen, zoals het verbeteren van weermodellen met satellietgegevens." Zelf werkt hij met zijn team altijd aan verschillende projecten tegelijk. "Het belangrijkste project op dit moment is het moderniseren van de infrastructuur achter 48 waarnemingsstations in Nederland. Daarnaast werk ik aan het European Meteorological Aircraft Derived Data Center. Dat is een superinteressant project dat het mogelijk maakt om met vluchtgegevens van vliegtuigen weergegevens nog nauwkeuriger te meten."

Afke Kingma, collega van Riekelt bij Justid op de locatie Leeuwarden, werkt sinds anderhalf jaar als ontwikkelaar aan een van de informatie systemen. Dit doet ze in een scrumteam met testers, function"Ik ben er hier achter gekomen dat werken met Java en Angular helemaal mijn ding is"eel beheerders, developers en informatieanalisten. "Ik ben er hier wel achter gekomen dat werken met Java en Angular helemaal mijn ding is. Met Angular had ik nog geen ervaring toen ik hier begon, maar ik heb een opleiding kunnen volgen en krijg veel hulp van mijn collega's. De applicatie waar ik aan werk, is heel boeiend. Het is belangrijk dat data altijd integer is en goed wordt getoond op de schermen. Als zaken niet kloppen, kunnen gebruikers in de strafrechtketen, waaronder de politie en justitie, hun werk niet goed doen."

Maatschappelijk belang is nooit ver weg

Bij de Rijksoverheid krijgt een IT'er snel veel verantwoordelijkheid. "Ik ben senior developer geweest en wel gewend om zelf 'brandjes te blussen’ als het nodig is", zegt Riekelt. "Toen ik nog maar net in mijn huidige baan was begonnen, kregen we te maken met een storing. Toevallig was mijn collega precies die dag afwezig. Als je dan met een voor jou nieuw softwarepakket te maken hebt en het ineens allemaal zelf moet doen, is dat wel even slikken. Gelukkig hebben we bij Justid een goede documentatiecultuur, zodat ik de oplossing snel kon vinden." Op zulke momenten merkt Riekelt nog beter hoe belangrijk het werk is dat hij doet. "Onze systemen worden onder meer gebruikt door rechtbanken, de marechaussee en de politie. Als die systemen niet werken, kunnen zij hun werk niet goed uitvoeren."

Hoewel 'De Queeste Der Lage Landen' natuurlijk een game is met een hoog entertainmentgehalte, zijn elementen eruit zeker herkenbaar, stelt Thijs. "Wij hebben echt een weerkamer die 24/7 wordt bemenst, en er kwam een stukje XML voorbij. In de meteowereld werken we met diverse
al dan niet open data-standaarden, streaming, batch-processing en RESTful api's. Zeker als je het leuk vindt om nieuwe dingen te leren en bij wil dragen aan een beter Nederland, zit je hier wel goed als IT'er." Afke kan zich hier volledig bij aansluiten. "Ook het werk dat wij doen bij Justid houdt Nederland draaiend. Het werk is daarnaast uitdagend genoeg. Ik leer hier elke dag wel iets nieuws en ben onderdeel van een leuk team. Als je maatschappelijk je steentje wil bijdragen en bovendien interessant werk wil doen, zit je hier op je plek."

Meer weten over werken als IT'er bij het KNMI, Justid of andere rijksorganisaties? Speel dan de game 'De Queeste der Lage landen' of kijk direct bij de vacatures op werkenvoornederland.nl.

Dit artikel is geen redactioneel artikel, maar gesponsord en tot stand gekomen dankzij de Rijksoverheid en Tweakers Partners. Dit is de afdeling binnen Tweakers die verantwoordelijk is voor commerciële samenwerkingen, winacties en Tweakers events zoals meet-ups, Developers Summit, Testfest en meer. Kijk hier voor een overzicht van alle acties en events. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via [Discussie] Reclame algemeen].

Reacties (144)

144
139
89
5
0
38
Wijzig sortering
Ik ben Thijs Terlouw uit het artikel (T.T. :) ). Ik meen het echt dat hier veel slimme mensen werken en dat vind ik zelf erg leuk. Denk bijvoorbeeld aan verbeteringen van de software voor korte termijn verwachtingen (Harmonie), aan slimme manieren om satellietdata te gebruiken of het genoemde EMADDC project. Het is niet een standaard CRM-pakket. Er liggen boeken over numerieke wiskunde, over natuurkunde, klimaatmodellen, Confluence staat vol interessante informatie enz. KNMI heeft een leuke mix van (toegepast) onderzoek, 24x7 operationele dienstverlening en heel veel (open) data/IT.

Op zich snap ik de negatieve reacties best (de "overheid" is te vaak negatief in het nieuws), maar nodig iedereen uit om gewoon langs te komen op het KNMI. Toevallig is er op zaterdag 1 oktober een open dag tijdens het "Weekend van de Wetenschap" : https://www.knmi.nl/over-...weekend-van-de-wetenschap . Ik vind het zelf wel bijzonder dat ik nu "ambtenaar" ben en natuurlijk loop je soms tegen regeltjes aan die bureaucratisch zijn, maar ik heb veel collega's die uit het bedrijfsleven komen en we doen allemaal onze best om alles te verbeteren en om een steentje(s) bij te dragen aan betere dienstverlening.

ps. bovenstaand volledig mijn eigen mening O-)
Ik vraag me wel af in hoeverre de KNMI representatief is voor de rijksoverheid in het algemeen.
Het is een heel klein deel van de overheid met ~388 werknemers en het zal niet zoveel last hebben van de waan van de dag waar bijvoorbeeld de belastingdienst veel mee te maken heeft.

Het voorspellen van het weer heeft niet dezelfde ethische uitdagingen als het verzamelen en opslaan van data over burgers en het maken en uitvoeren van regels die burgers raken. Ik betwijfel ook of het KNMI zoveel dramatisch verouderde en slecht gebouwde software heeft als sommige andere delen van de overheid.

Het kan best zo zijn dat deze advertentie in feite misleidend is door 1 van de beste werkplekken eruit te pikken en dan te doen alsof die representatief is voor de overheid in het algemeen.

[Reactie gewijzigd door Ludewig op 22 juli 2024 14:17]

Daarom is mijn standpunt dan ook dat " overheid' als uniforme entiteit niet bestaat. Het is een verzameling van unieke organisaties (de ministeries) die ieder hun eigen taak, organisatie, cultuur en voor- en nadelen hebben. Zelf heb ik ruim 2 decennia bij Defensie gewerkt, op verschillende niveaus tot bij de Defensietop. En zelfs binnen dit ene ministerie heb je te maken met heel veel verschillende organisaties met eigen culturen en eigen voor- en nadelen.

Wat ik daar over wil zeggen is dat er -door de bank genomen- overal mensen werken met passie, enthousiasme, kennis en expertise en het gezamenlijke doel om (naast het uitvoeren van hun wettelijke taken) de wereld iedere dag een beetje beter te maken (en dus veel minder bezig zijn met geld-geld-geld-verdienen). Ook (of vooral) in samenwerking met het bedrijfsleven kun je echt mooie projecten draaien en unieke dingen doen die elders onmogelijk of ondenkbaar zijn. Duurt de besluitvorming soms lang? Ja, soms wel. Wordt er wel eens geld verspild aan de verkeerde dingen? Helaas ook waar. Gaan er dingen mis waar burgers (heel veel) last van hebben? Ja, voorbeelden genoeg.

Maar het zijn helaas vooral de negatieve voorbeelden die het nieuws halen.
Maar als er successen worden gepresenteerd, worden die met argusogen en pessimisme onthaald. Wat mij betreft onterecht en erg jammer.
Klinkt heel mooi allemaal, maar als je systemen niet eens een btw aanpassing van 9% naar 0% aan kunnen zonder een release te doen, dan zit er toch echt iets goed mis in je architectuur.

Ik heb ooit bij de overheid gewerkt en als je een goed idee hebt dan lijkt het net of je in de modder loopt, zo traag gaat alles opeens. Maar het zijn gewoon een hoop managers en lagen ertussen, die nergens verstand van hebben en enkel politiek doen, die alles tegenhouden.

Fijn dat jij er op je plek zit. Voor mij is het helemaal niets.
Dat is denk ik ook inherent aan de (grote en type) organisatie waar je werkt. Probleem met IT systemen is dat er niet goed nagedacht wordt over de nodige flexibiliteit, deadlines soms erg straks zijn waardoor het niet in die tijd flexibel te maken is en de specificaties vooraf maar heel beperkt bekend zijn. Ik vind dit persoonlijk een mooi voorbeeld van hoe het ook kan, binnen diezelfde overheid zeg maar. Het is maar net waar je zit. Zo zijn er ook gemeenten die juist wel dienstverlenend/ vooruitstrevend proberen te zijn.

Ik ken deze 'managers' en 'lagen' structuur ook vanuit grote organisaties 1000+ werknemers, waar ieder zijn eigen stukje zo ongeveer beschermd alsof het een eigen kindje is, maar er maar nauwelijks naar het geheel wordt gekeken. (daar zijn gelukkig ook uitzonderingen weer op)

Ik durf in elk geval niet vooraf iedere overheidsorganisatie aan de kant te zetten, er zitten zeker wel leuke organisaties tussen. De waterschappen moet bijvoorbeeld ook echt een leuke plek zijn (natuurlijk ook afhankelijk van wat je daar doet/ wat je interessant vindt) om met een leuk team te werken.
Klinkt heel mooi allemaal, maar als je systemen niet eens een btw aanpassing van 9% naar 0% aan kunnen zonder een release te doen, dan zit er toch echt iets goed mis in je architectuur.
Dit is geen eerlijke vergelijking, want de Belastingdienst wordt niet in deze advertentie aangehaald. Des te jammer, want ze zullen daar ook de mensen nodig moeten hebben om onder andere het probleem dat jij onderstreept op te lossen.
Ik heb ooit bij de overheid gewerkt en als je een goed idee hebt dan lijkt het net of je in de modder loopt, zo traag gaat alles opeens. Maar het zijn gewoon een hoop managers en lagen ertussen, die nergens verstand van hebben en enkel politiek doen, die alles tegenhouden.
Bij welke "tak" was dat dan?

edit:
Typo

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 22 juli 2024 14:17]

Ik volg een beetje de opdrachten van oa DJI en die zoeken continue dezelfde rollen. Of de mensen haken elke paar maanden af of die afdelingen zijn daar inmiddels voorzien van enorme hoeveelheden externen.
In de vroege jaren 70 had het KNMI een X8. Met slimme ELAN assembler programmeurs. Die organiseerden toen al assemblercursussen voor de X8 voor andere bedrijven een X8. Dat terwijl Electrologica zelf dat niet deed. Zij waren uitblinkers en wilden dat toen al kenbaar maken. Toen mijn eerste echte kennismaking met assembler, na de minder niet echt bruikbare SERA cursus uit de jaren eind 60.
Ik ga toch een poging doen wat zaken te weerleggen.

Zie de rijksoverheid vooral niet als 1 geheel. Het zijn enorm veel organisaties en hoewel men hard probeert veel zaken te standaardiseren heeft elke organisatie toch ook een eigen cultuur. Dus was je niet blij bij rijkswaterstaat, misschien vind je het dan wel leuk bij het KNMI. Nam defensie jou niet aan met je HBO papiertje, misschien kijkt DUO wel naar je kwaliteiten die je hebt meer dan naar je papiertje.

De overheid betaald (soms/vaak) best een prima salaris als je daarbij de voorwaarden (vakantiegeld en 13de maand samengevat in IKB), 36 urige werkweek (vergelijk met 40 uur is gewoon 10% extra) en in mijn ervaring, ook veel rust in het werk.

Natuurlijk kan je ook als zzp'er via een papierschuiver bij de overheid aan het werk en verdien je dan meer. Maar niet iedereen heeft daar behoefte aan, wil niet elke zoveel maanden switchen, etc. Je vind bij de overheid een prima werkgever met vaak ook leuke collega's waar je voor een mooi salaris aan het werk kan zodat je verder lekker je leventje kan leiden. Daarbij kan je een bijdrage leveren aan het mooier maken van Nederland.
Zegt Rutte altijd dingen waar je het mee eens bent? Nee natuurlijk niet. Maar in de meeste functies staat dat ook wel erg ver van je af. Ik heb bij commerciële bedrijven ook nog nooit een baas gehad waar ik het altijd mee eens ben.
Goed gezegd, maar toch:
De gebrekkige slagkracht qua beslissingen en het lage salaris zal toch het gros slimme/gedreven mensen afweren een baan aan te nemen/houden bij de overheid
Het gros krijgt veels te goed betaald voor wat ze kunnen/doen. Meer dan de helft kan dat salaris niet krijgen bij een commercieel bedrijf omdat ze zoveel niet waard zijn.
Een 13de maand winstuitkering als je bij belastingdienst werkt? Wie verzint zoiets?
Zou belasting betalen nou vrijwillig zijn en als ze dan nog winst maken dat zou ik zeggen: Hulde die winstuitkering heb je verdient!
Het is geen winstuitkering, het is een 13de maand die tegenwoordig in je "individueel keuze budget" zit. Dat is gewoon extra salaris die je bij je normale maandelijkse salaris mag optellen. Heeft niets met winst te maken.
Ik moet nu wel lachen, want je klinkt nu echt als een ambtenaar. Je probeert iets goed te praten wat krom is. Een 13de maand is voor veel beroepsgroepen niet weggelegd en jij brengt het als iets heel gewoons.
Het is een bonus die aantal commerciële bedrijven hanteren afhankelijk van hun winst.
De 13e maand is feitelijk de luxere variant van de winstuitkering, want hij staat vast. Maar er staat geen enkele prestatie tegenover, je hoeft maar naar het nieuws te kijken om te zien dat de ene na de andere blunder wordt gemaakt, maar die 13e maand blijven ze gewoon uitkeren, want goed bezig allemaal daar.
Over een ding zijn we het dan wel eens, jullie voorwaarden zijn behoorlijk goed (voor hetgeen je ervoor moet doen)

[Reactie gewijzigd door davince72 op 22 juli 2024 14:17]

Een snelle zoekopdracht op Google wijst uit dat er wel meer bedrijven een eindejaarsuitkering hanteren die niet winstafhankelijk is.
Ik beweer nergens dat de overheid de enige is met een 13e maand. Er zijn er ook voldoende die het niet hebben. Het is gewoon een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde, maar ik vind het ook een erg makkelijke en wellicht misplaatste voorwaarde als je kijkt naar de prestaties van o.a. belastingdienst. Gemiddeld genomen (mijn eigen ervaring) doen 2 mensen het werk van 1 persoon, dus al met al zijn het hele dure FTE's.
Joh verrassing, ik ben een ambtenaar. En ik heb geen idee waar die 13de maand vandaan komt, maar waarschijnlijk ooit uit een cao onderhandeling. Wat ik probeer te vertellen is dat je niet naar sec het salaris moet kijken maar naar het totaal. Die 13de maand heeft niets met presteren, winst, neuspeuteren of wat dan ook te maken. Het is gewoon 8% bovenop het bedrag dat je al krijgt en daarmee gewoon onderdeel van je salaris. Niet meteen gepikeerd zijn over dat het winst gerelateerd is of wat dan ook, daar heeft de rest van mijn salaris ook niets mee te maken en daar is ook nog nooit iemand over gevallen.
Is dit die zelfde overheid (Defensie) die 2 weken nodig heeft om te reageren op mijn sollicitatie? Die mij door een 4 weken durende background check laat lopen die ik zelf moet betalen wanneer ik afhaak?
Die zelfde overheid die mij (de perfecte candidaat voor de functie) laat lopen omdat ik geen VCA papiertje heb? Terwijl ik die in een middag kan behalen?

Jaja
Is dit die zelfde overheid (Defensie) die 2 weken nodig heeft om te reageren op mijn sollicitatie? Die mij door een 4 weken durende background check laat lopen die ik zelf moet betalen wanneer ik afhaak?
Welk onderdeel en afdeling?
Die zelfde overheid die mij (de perfecte candidaat voor de functie) laat lopen omdat ik geen VCA papiertje heb? Terwijl ik die in een middag kan behalen?

Jaja
Ik heb nog nooit een perfecte kandidaat horen zeggen dat hij of zij perfect is. Als ik het zo hoor was er wel een mismatch, maar viel deze in een persoonlijke blinde vlek.
Helaas lijkt het er soms wel op dat de overheid perfectie ziet in niets zeggende papiertjes. Zelf heb ik daar ook ervaring mee. 8 jaar ervaring als developer, elk bedrijf wil me hebben als ik met ze praat. Vorig jaar een nieuwe baan gezocht, het leek mij wel wat om te stoppen met commercie en naar de overheid te gaan. Daar al in de eerste ronde afgewezen omdat ik niet zou voldoen (ik heb naast m'n HBO geen certificaten gehaald). Vervolgens zonder problemen in het bedrijfsleven toch maar weer aan de slag gegaan.

Nu voel ik me niet gekwetst, maar vraag ik je wel, wellicht kijkt de overheid iets teveel naar papiertjes, en laten ze daarom de echt "perfecte" kandidaten, zoals Sausage, lopen?
Nu voel ik me niet gekwetst, maar vraag ik je wel, wellicht kijkt de overheid iets teveel naar papiertjes, en laten ze daarom de echt "perfecte" kandidaten, zoals Sausage, lopen?
Voor andere ministeries kan ik niet praten, maar vooral bij Defensie zijn mensen met een rockster syndroom niet bepaald passende kandidaten. Daar hebben we gewoon niks aan. Als iemand zichzelf de perfecte kandidaat noemt dan val je bij voorbaat af. Bij Defensie zoekt men voornamelijk naar de burgers die langere tijd willen blijven - of anders burgers die er eerder gewerkt hebben - omdat het lang duurt om de domeinkennis op te doen. Zo is je instelling gewoon belangrijker dan de papieren die je hebt, want die zijn gewoon te halen op kosten van de baas. Mocht er dan een sollicitant zijn die zowel het karakter als de papieren heeft, dan leg je het af.

Het verhaal over die factuur van de MIVD vind ik wel heel vaag. Daarom vraag ik specifiek naar het onderdeel en afdeling aangezien het absoluut niet gebruikelijk is dat de kosten van een screening op een sollicitant verhaald wordt. Dat moet wel een exoot/koninkrijkje geweest zijn waar een P&O adviseur dingen doet die niet door de beugel kunnen, of Sausage overdrijft gewoon.
maar vooral bij Defensie zijn mensen met een rockster syndroom niet bepaald passende kandidaten.
Dan is het maar goed dat Defensie is gestopt met die achterlijke ‘Je moet het maar kunnen’-campagne, want die zorgde er juist voor dat je precies die mensen gaat krijgen. Mensen die dus inderdaad denken dat ze het kunnen. En terecht, want dat is dus precies de doelgroep die je daarmee aanspreekt: de "hold my beer" groep.

Misschien moet Defensie wat beter nadenken over hoe het zichzelf neerzet. De nieuwe "Generatie D"-campagne vind ik persoonlijk echt tenenkrommend, maar brengt wel beter de doelgroep in beeld: Lange termijn krachten.

De papiertjes zijn echter overkomelijk zeker in development land zegt het vrij weinig helaas.
Welke certificaten? En de meeste certificaten kan je wel naast je werk even erbij scoren. Vooral als senior zou dat makkelijk moeten zijn.

Mijn advies is om die AWS certificaten te bemachtigen als je in data centra of iets voor AWS wilt doen voor bedrijven. Veel certificaten zijn gewoonweg een investering in geld en tijd en is prima naast je werk in paar weken en avonden te doen.
Gaat niet als je niet veel geld hebt voor certificering en geen creditcard hebt. Hoe vaak moet ik dit nog uitleggen aan ICTers? Mijn ervaring met sollicitaties is gewoon slecht met ICTers, veel denken heel veel te weten maar zelfs in de basis is het al huilen...
Je kan gratis een prepaid creditcard als Skrill en dergelijke gebruiken. (waarbij je geld op die prepaid credicard kan zetten met iDEAL), echter veel cursussen worden ook door Nederlandse bedrijven aangeboden waarbij je gewoon met iDEAL kan betalen of geld kan overmaken.

En als senior geen of weinig geld hebben? Dat is nieuw? Ik bedoelde senior ICT-er (web developer, software engineer of iets dergelijks). Je verdiend echt goed als senior in de ICT en zelfs ook als junior.

Juniors weten niet zo veel en daarom zijn het ook juniors maar senioren zijn echt een groot verschil (iemand is senior als hij of zij rond de 5 tot 7 jaar ontwikkeld in een programmeertaal of bepaalde bezigheden/functie). Zulke mensen weten wel degelijk wat zij doen en hebben vaak een salaris rond de 6000 bruto per maand of zelfs hoger. Zie als voorbeeld vacatures bij de NS voor senior Java developers.
Ik verwoorde het het naar en natuurlijk is niet iedereen zo en ik ben het volledig met je eens. Ik was nogal boos om het zo maar te zeggen, omdat ik serieus ben.
Uiteraard snap ik dat. En ik snap die boosheid ook. Het probleem is dat veel werkgevers werknemers niet meer (kort) intern willen opleiden (korte interne opleidingen waren de normaalste zaak voor onze generaties).

Werkgevers eisen dat nieuwe werknemers alles al weten en dat zijn een van de problemen waarom veel mensen nu dus "bluffen" dat ze alles kunnen. (In hun achterhoofd hebben ze dan dat ze het wel tijdens hun leren / uitvogelen).
Jezelf de perfecte kandidaat noemen (let ff op je spelling :-) ) dan ben je bij mij al direct op de stapel afwijzingen.
Ik vind dat een beetje raar om dat over jezelf te zeggen (want ook al ben je inderdaad de perfecte kandidaat dan nog is dat niet aan de kandidaat om te beoordelen).

Wel deel ik je ervaring met de langdurige background checks (al heb ik die nooit zelf hoeven te betalen of is daar sprake van geweest) die meer dan 2 maanden kunnen duren.
En dat men zich blind staart op certificaten en opleidingen.

Werken bij "de overheid" (waar ik heb gewerkt) is aan mij niet besteed, ik heb persoonlijk er een tijd gewerkt en met veel leuke mensen getracht snel doelen te behalen. Maar mijn ervaring is dat men (zoals velen met de overheid trouwens) liever geloofd in een papieren werkelijkheid dan daadwerkelijk echt problemen op te lossen.

Maar "De Overheid" is groot wellicht is het op bepaalde onderdelen wel leuk en praktisch, mijn ervaring is het helaas niet.
Ik vind dat een beetje raar om dat over jezelf te zeggen (want ook al ben je inderdaad de perfecte kandidaat dan nog is dat niet aan de kandidaat om te beoordelen).
Nou deels wel. Het is aan de wervende kant om te controleren of het ook echt zo is, maar solliciteren op een plek waar je echt totaal niet de perfecte kandidaat bent is ook een beetje dom nietwaar?

Nu is perfect natuurlijk wel overdreven, maar "geschikt" is prima te beoordelen door de kandidaat zelf. Je hebt immers een vacature geschreven waar iemand zichzelf goed in kan vinden.
[...]
Nu is perfect natuurlijk wel overdreven, maar "geschikt" is prima te beoordelen door de kandidaat zelf.
Helemaal met je eens hoor.

Ik sloeg eigenlijk aan op het feit dat iemand zichzelf perfect noemt maar niet in staat om kandidaat juist te spellen.
De combinatie (want een spelfout daar diskwalificeer ik je niet perse op) die is wel dodelijk.

Als je jezelf als perfect presenteert moet je dat ook zijn. 1 van de reden dat ik altijd aangeef dat ik dagelijks heel veel fouten maak, ze altijd zal proberen op te lossen en er nog steeds van probeer te leren.

[Reactie gewijzigd door cyclone op 22 juli 2024 14:17]

Rijksoverheid valt weer ergens anders onder. Rijksoverheid is alles wat het rijk betreft. Defensie valt daar niet over.
Volgens mij hebben we rijksoverheid en lokale overheden (gemeenten, waterschappen en provincies). Lijkt me toch echt dat Defensie rijksoverheid is. Ze voeren ook gewoon het rijksoverheid logo. Zie ook https://www.rijksoverheid...s/ministerie-van-defensie
Defensie valt niet onder de Rijksoverheid CAO, maar onder een eigen CAO.
@Sausage Als ik jou was zal ik via Linkedin of telefonisch contact opnemen met werken bij Defensie over je status van je solicitatie.
Waarom zou dat bepalen of ze onderdeel zijn van de rijksoverheid?
Waarom zou defensie niet het rijk betreffen? Het is ondergebracht in het ministerie van Defensie en zodoende onderdeel van de Rijksoverheid :)
waarom zou een school niet rijksoverheid zijn ... 99% van het salaris van juf of meester wordt immers door het rijk betaald.. toch heb je een contract met basisschool de paal, en niet met minister van OC&W - dat heeft te maken met het feit dat bepaalde publiekrechtelijke taken door aparte organisaties wordt gedaan.

De monteur die jaarlijks jouw auto keurt om de weg op te mogen is gewoon een garagehouder met een eenmanszaak of een BV. toch is hij op dat moment 'heel even' onderdeel van de overheid. Defensie is ook onderdeel van de overheid ... maar als zodanig (als werkgever) is het OOK apart.
Je geeft zelf eigenlijk al aan waarom een school op zichzelf niet onder de RIjksoverheid valt. Het is geen onderdeel van het openbaar bestuur en (organisatorisch) niet verbonden aan een ministerie. De onderwijsinspectie is dat bijvoorbeeld dan weer wel.

Dat Defensie als werkgever apart is heb je volkomen gelijk in en dat vind ik ook het verwarrende met de term Rijksoverheid en deze wervingscampagne. Het geldt eigenlijk voor alle onderdelen die samen de Rijksoverheid vormen. Er wordt wel samengewerkt, daarom organiseren ze ook deze wervingscampagne, maar 'de Rijksoverheid' blijft feitelijk een verzameling van aparte, op zichzelf staande organisaties. Je werkgever is uiteindelijk dan ook het ministerie waar je voor gaat werken en niet de Rijksoverheid.
Is dit die zelfde overheid (Defensie) die 2 weken nodig heeft om te reageren op mijn sollicitatie?
Daar zal vast wel een bepaalde termijn in de brieven hebben gestaan met wanneer ze reageren. Als dat niet zo was geweest had ik zelf even gebeld met die vraag.
Die zelfde overheid die mij (de perfecte candidaat voor de functie) laat lopen omdat ik geen VCA papiertje heb? Terwijl ik die in een middag kan behalen?
Als je perfecte kandidaat was wist je dat je VCA voor die functie moest hebben. Dan had je die zelf geregeld. Een beetje investeren in jezelf kan ook geen kwaad. Blijkbaar geen goede klik aanwezig.
"Er lopen hier zóveel slimme mensen rond!"
:+ En dan in een ander nieuwsbericht dat bepaalde economische zaken en beleid niet uitgevoerd kan worden "omdat het IT systeem dan niet aan kan".
Maar je weet toch ook wel dat dat excuus onzin is?

Een BTW verhoging was een paar jaar geleden geen enkel probleem; enkel op electoraal vlak was het moeilijk te verkopen.

Een BTW verlaging zou een paar jaar later technisch niet mogelijk zijn?

Het excuus van "computer says no" is het falen van de politiek, niet de techniek.
Kan kloppen, maar dat is aanname. Ik ken iemand die heeft gewerkt bij bijv. De belastingsdienst en het is echt zo bejaard en krakkemikkig als iedereen over grapt hier.
Maar je weet toch ook wel dat dat excuus onzin is?
Wie zegt dat?

Misschien dat de BD na tig eisenveranderingen en wijzigingen het helemaal zat is en niet op korte termijn in staat is de aanpassingen door te voeren zonder dat de hele kerstboom in elkaar dondert.

Als zij aangeven het niet te kunnen dan nemen ze verantwoordelijkheid en ligt het probleem en de verantwoordelijkheid zoals je aangeeft bij de politiek om de voorwaarden te scheppen voor de oplossing.

Dat is op z'n minst een brevet van onvermogen maar met het toeslagen-fiasco komt het de zittende regering bijzonder mooi uit de BD als losse onafhankelijke entiteit af te schilderen.

En om OT te blijven, waarom zou de rijksoverheid een geschikte plek zijn voor slimme mensen als deze niet serieus genomen worden en bij het minste of geringste probleem voor de bus gegooid worden?
Een BTW verlaging zou een paar jaar later technisch niet mogelijk zijn?
Als het louter een tariefverlaging was zou het zo geregeld zijn, het probleem is dat alleen voor bepaalde categorieën het tarief verlaagd zou moeten worden, en dat vereist ingrijpendere wijzigingen (naar 4 ipv 3 hoofdcategorieën)
Slimme mensen =/= systemen.

Je kan wel zeggen dat Max Verstappen de bus naar Amsterdam gaat rijden, maar als er in die bus een bromfiets motor ligt zal hij toch echt geen toptijden neerzetten… :+
Het is eerder alsof Max vervolgens degene is die zelf voor de bus met bromfiets motor heeft gekozen de laatste 10 jaar. Met een slimme kop bedenk je dat niet.
Het zou ze sieren als de overheid een omscholingstraject ging aanbieden voor mensen die de switch naar IT-er wel willen maken.

Als je je nu wil omscholen kun je dat zonder ervaring bij verschillende bedrijven. Wat men achterwege laat is dat ze minimaal een afgeronde MBO-4 c.q. HBO opleiding willen zien. Daarom heb ik de stap nog steeds niet gezet. Ik heb wel de kennis, niet de papiertjes.

Met mijn relatief lage MBO-2 wil men geen tijd en moeite in je steken, en geld om mezelf om te scholen heb ik momenteel helaas niet. Zelfs niet met die 1000 euro studievergoeding.
Die is er wel. 😊 Zijn ze vorig jaar mee begonnen. Heet "make it work"
Toelatingseisen:
Om gematcht te worden met een van onze werkgevers gelden de volgende toelatingseisen.

Je hebt een diploma op hbo- of wo-niveau.
In de omscholing Security word je bij bepaalde werkgevers ook aangenomen met een vooropleiding havo, vwo of mbo.
Wat ik hierin opmaak is dat de voorkeur toch naar HBO/WO gaat en onder bepaalde voorwaarden MBO. Zal eens info opvragen, maar ik denk niet dat ik veel kans maak met m'n MBO-2 vrede en veiligheid :X
IT security is nou eenmaal een tak waar specialisatie bij komt kijken. Als je daar niet het juiste (denk) niveau voor hebt, ga je daar weinig kunnen betekenen.
Maar HBO- of WO-niveau is ook geen garantie voor het juiste niveau. Er lopen zat IT'ers rond WO hebben afgerond in een compleet irrelevante studierichting.

Misschien heeft @Greymane het niveau wel, maar door omstandigheden niet de bijbehorende opleiding gedaan.
Dan raad ik @Greymane aan om vooral contact op te nemen. Misschien valt er iets te regelen :)
Er lopen zat IT'ers rond WO hebben afgerond in een compleet irrelevante studierichting.
Dat zegt nog steeds weinig over je feitelijke kennis, vaardigheden, expertise of bijdrage. Ik heb een collega gehad die biologie had gestudeerd. Is nu een hele succesvolle software architect. Het was in veel gevallen zelfs een verademing om met hem samen te werken, omdat hij niet meteen in allerlei technische oplossingen dook, maar goed het grote geheel overzag en verder keek dan alleen techniek (waar hij overigens echt wel verstand van had).
[...]
Dat zegt nog steeds weinig over je feitelijke kennis, vaardigheden, expertise of bijdrage. Ik heb een collega gehad die biologie had gestudeerd. Is nu een hele succesvolle software architect.
Precies daarom moeten we ons ook niet blind staren op diploma's. Niet op het niveau en ook niet op het vakgebied. Als iemand aantoonbaar intelligent genoeg is voor IT-werk zou je hem(m/v/x) gewoon een kans moeten geven. Eventuele bedrijfs/domeinkennis kan altijd bijgeleerd worden.
(volgens mij zijn we het eens)
Maar wij leven in een maatschappij waar mbo'ers paupers en hbo'ers en wo'ers de grote winnaars zijn. Er is gewoon weinig respect en waardering voor ambacht en uitvoerend niveau.

Dat is ook de reden waarom er zoveel tekorten zijn. Niemand wil nog op mbo-niveau zijn en als je dat wel bent hoor je er niet bij.
Ik heb dit traject met veel plezier doorlopen en werk nu voor de rijksoverheid. Een van mijn mede-omscholers had ook geen HBO diploma, maar wel veel interesse en enige programmeerervaring. Hij is er in geraakt door een succesvol assessment. Ik zou gewoon een keer met ze praten (makeItWork) als het je echt interesseert!

Kan overigens beamen dat hier veel slimme mensen rondlopen, impostor syndrome ten top, maar ik leer wel heel snel en veel van ze.
Ik werk alleen bij de DICTU en 😊ga dus niet over die eisen, ik heb het alleen in een mailtje voorbij zien komen.
Zelfs met MBO 4 en ervaringen kom ik ook nergens......
en daarnaast is er nog het leven lang leren kredit, dus als je via LOI (ofzo) de papiertjes wilt hallen kun je je college geld gewoon lenen - daarna heb je tig jaar om het terug te betalen als je kunt (anders schelden ze het kwijt).

er zijn manieren genoeg voor mensen die ECHT willen.
Ik zelf rendeer prima als zzp'er in de ict met enkel een mavo diploma. De meeste bedrijven kijken gelukkig verder dan een papiertje als je wel ervaring hebt. Begin ergens op een helpdesk of een andere rol waarvoor weinig ervaring nodig is in de ict, laat zien wat je kan en groei door. Het kan echt wel.

[Reactie gewijzigd door chiel_78 op 22 juli 2024 14:17]

Is dit niet diezelfde club die standaard in vacatures zet dat je overheidservaring moet bezitten? Oftewel: ze vissen altijd in dezelfde pool en al zou je er willen werken, dan heb heb je al het gevoel 1-0 achter te staan?
Simpel gezegd ja, maar misschien word die specifieke pool kleiner.
Onlangs ook al via LinkedIn benaderd op basis van kunnen.
Bij het KNMI hoef je in ieder geval geen overheidservaring te hebben! Ik werkte zelf voorheen bij Spilgames en het enige dat uitmaakt is of je kennis van zaken hebt, past bij het desbetreffende team/afdeling en of je een beetje interesse hebt in wat het KNMI doet.
KNMI was nog wel een bedrijf waar ik graag bij zou hebben willen werken, alleen de super verhuizen naar IJsland is toch wel een dingetje.

Weet ook van uit mijn tijd bij een andere semi overheid instelling dat enorme hoeveelheden data gaan sleuren van hier naar IJsland ook niet gratis en energie zuinig is, ben benieuwd of dit meegenomen is in het traject.
Er zijn volgens mij geen kosten van data transfers bekend maar het zal een fractie zijn van de kosten van energieverbruik van een reguliere supercomputer.
En door het te delen met andere landen bespaar je ook weer aan onderhoud, backups en andere operationele zaken etc.
Daarbij wordt internationaal samengewerkt en een krachtige supercomputer gedeeld die volledig op groene stroom uit waterkracht en geothermische energiebronnen draait.
Gezien de internationale samenwerking is het maar de vraag of alle data vanuit Nederland komt en alleen in Nederland gebruikt wordt. En ook voor klimaatmodellen voor Nederland heb je uiteindelijk data vanuit de hele wereld nodig. De enorme bak data waarop gerekend wordt zal allemaal wel direct in Ijsland gehost worden. De grootte van de data die de (tussen)resultaten om lokaal te gebruiken is peanuts vergeleken met de ruwe data waarop alles berekend wordt.
Ik heb een tijdje bij RWS gewerkt, erg moderne technieken worden wel gebruikt, maar de werk sfeer valt toch wel een beetje tegen.
Kan je niet misschien iets over uitbreiden? Wat is de moderne techniek die men gebruikt? En waarom valt de sfeer tegen? Ik ben er zelf benieuwd naar omdat ik totaal geen beeld bij heb.
Basically, alle code draait in Kubernetes en wordt deployed als (docker) images(containers), allemaal op git commit basis, komt zelf niks bij te kijken wordt meteen gebouwt in de CI/CD omgeving(en).

Ook word er veel gebruik gemaakt van Kotlin i.p.v. de (infamously) klassieke java.
Ik heb ook ooit bij RWS rond gespookt (al is dat al een flinke tijd geleden, toen hadden ze meerendeels inhuur en erg weinig vast personeel) en vond het qua sfeer juist een hele fijne plek om te vertoeven. Maar dat kwam grotendeels door het inhuur personeel.
Als je voor salaris gaat hoef je niet bij de rijksoverheid te wezen. Ze zijn een prima betaler maar voor de bepaalde functies krijg in het bedrijfsleven toch meer betaald.

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn wel erg goed geregeld.
Inderdaad, echter als je voor de lange termijn gaat en degelijk pensioen dan is er geen betere werkgever dan de overheid (inclusief gemeentes).

Als een bedrijf failliet gaat of het bedrijf heb je niet meer nodig dan verlenen ze het contract gewoon niet. Bij de overheid zorgen ze ervoor dat je ergens wel terecht kan komen. Dit is een groot verschil. Verschil in loyaliteit. Als je in het bedrijfsleven werkt voel je je meer als een huurling (mercenary). En er is dan geen enkele of weinig loyaliteit of lange termijn.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 22 juli 2024 14:17]

Maar dat maakt de organisatie toch niet slimmer? Ik heb mensen functies zien uitvoeren waar ze geen ene snars van begrepen, maar omdat het oude project was gestopt moesten ze wel ergens ondergebracht worden. Heel loyaal, maar een drama voor je bedrijf.
De overheid zet je dan niet zomaar op een andere plek. Je moet het dan wel aan kunnen. Maar developers heeft men wel overal nodig. Ik snap niet waarom mijn reactie een -1 is. Het is gewoon ontopic en het is mijn ervaring wat het verschil is tussen het bedrijfsleven en de overheid.
-1 vind ik ook beetje gek. Al ben ik het niet met je eens.

Wat jij juist ziet als een voordeel zie ik juist als een nadeel: van sommige lui kom je nooit af bij de overheid. Ik heb in de boeken zat spookambtenaren gezien. Maar het gaat hier wel om jouw en mijn geld, dat naar die mensen toe gaat.

Loyaliteit is in mijn ogen niet belangrijk. Je mensen blijven ook als je hen uitdagend en leuk werk geeft met dito omgeving en beloning. Ook kan het juist goed zijn om verloop te hebben. Dat brengt frisse inzichten in het bedrijf.
Inderdaad, ik modereer niet op gevoel en geef mensen vaak gewoon 1+ zelfs als ik er niet mee eens ben en als het offtopic is gewoon een 0. Staat zelfs bij de kaartjes als je op desktop erop klikt:
  • -1 Ongewenst: Flamebaits, trolls, misplaatste grappen, onnodig kwetsende reacties en andere reacties die in strijd zijn met onze AV of Huisregels.
  • 0 Irrelevant: Reacties die geen relevante bijdrage bevatten, maar wel met goede bedoelingen worden gepost.
  • 1+ Relevant: Nette ontopic reacties met kennis die algemeen bekend is.
Een -1 dient alleen gegeven te worden wanneer men de huisregels niet naleeft en/of echt te keer gaat of mensen zit uit te lokken. Ik zie dit soort moderaties wel vaker en zet het dan recht, echter ik kan mijn eigen reactie (helaas) niet modereren. Toen ik nieuw was (enkele jaren geleden) kreeg ik een mail dat ik onjuist modereerde met korte uitleg en dat hielp. Eigenlijk zou elke nieuwe Tweakerslid dat moeten krijgen.

Edit: Inderdaad, je hebt ook een punt. Genoeg mensen die bij de overheid voor spek en bonen werken. Helaas heb je die extremen ook en heb ik dit zelfs gezien toen een een korte periode bij een gemeente heb gewerkt.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 22 juli 2024 14:17]

Dus als je het niet aankan, word je ontslagen? dacht het niet.
Ik heb vele jaren ervaring met de overheid en heb nooit meegemaakt dat ze iemand ontslagen hebben die feitelijk incompetent is.
Ik heb in 1998 een project gedaan waar iemand in mijn team zat die totaal niet competent was, maar die mocht niet uit team gezet worden en van hogerop was gezegd dat we er maar beste van moesten maken.
En deze persoon zat er 20 jaar later doodleuk nog steeds en HR is op de hoogte dat het hopeloos is, maar ontslaan blijft een no-go.
Ja, dit soort verhalen hoor ik ook regelmatig en dat heeft een reden: soms is iemand ontslaan (helaas) duurder dan iemand voor spek en bonen te laten werken. Het is inderdaad heel vreemd.
Dank voor je eerlijke reactie.
In het bedrijfsleven gebeurd dit echter wel en dat alleen bewijst al dat het op lange termijn kostentechnisch goedkoper is om iemand te ontslaan, anders zouden deze commerciële bedrijven immers niet bestaan want ze betalen die rekeningen zelf. Dat dit bij de overheid niet gebeurd is juist heel eigenaardig, maar geld speelt daar geen rol. Gewoon een paar extra FTE op een lijst die Den Haag goedkeurt, en ondertussen betalen burgers de rekening.
Helaas. Het is inderdaad schande dat dit gebeurt. Helaas kan er weinig tegen gedaan worden.
Mijn ervaring in het bedrijfsleven is anders. De werkgever waar ik voor werk zet zich erg in om mensen voor de lange termijn aan zich te binden.
Zo wordt er een eenmalige energietoeslag uitgekeerd om de gestegen energie kosten gedeeltelijk tegemoet te komen. Daarnaast wordt er voor (voornamelijk) starters (die hebben nog wat minder financieel spek op het bot) gekeken hoe die extra geholpen kunnen worden. Bijvoorbeeld door vakantiegeld direct uit te betalen.
Kennis en goede inzetbaarheid van personeel is binnen ons bedrijf een erg belangrijke pijler.
Mijn ervaring in het bedrijfsleven is anders.
Grappig, bij mij juist niet. Beter nog, ik ben bij de overheid gaan werken omdat mijn ervaring bij het bedrijfsleven een afvalrace is waarbij onbetaald overwerk de norm is en jonge sollicitanten worden gelokt met "community" (lees: verplichte vrijmibo) en een pingpong tafel. De grotere partijen zorgen daarbij voor gratis ontbijt en avondeten zodat mensen langer blijven werken zonder deze uren te registreren. Ik heb veel dingen gezien die in de video's van Joshua Fluke ook voorkomen, inclusief het de quasi sekte's waarbij het bedrijf een tweede familie van je moest worden.

Toen ik dat beu was ben ik bij de overheid gaan werken, en naast een humaner beleid kwam ik er ook nog eens achter dat werk maatschappelijk zinvol kan voelen. :)

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 22 juli 2024 14:17]

Inderdaad, dat gevoel had ik ook. Alleen de bureaucratie en protocollen zorgen er wel voor dat ik na mijn studie eerst bij het bedrijfsleven aan de slag ga, want ik heb weinig geduld met vreemde of vervelende bureaucratie. Het bedrijfsleven is daarbij wel flexibeler, echter soms heb je inderdaad het gevoel dat je zinloos bezig bent of waar je aan werkt gewoonweg lucht is die men verkoopt 😅

Helaas hebben beide voor- en nadelen.
Ik werk als externe, voor de Rijksoverheid.
En het werk vind ik best leuk. Ja, ik loop wel eens tegen de regeltjes aan en verbaas mij regelmatig.
Maar ik ben van mening, dat als ik er over klaag (wat ik ook doe) ik er ook iets aan moet doen, om het te verbeteren.

Mijn grootste probleem met werken voor de Rijksoverheid, is de papiertjes zucht (en daarmee ook dus het salaris). Als je intern voor de Rijksoverheid wilt werken, heb je minimaal HBO nodig, er wordt niet echt gekeken naar je kennis en ervaring.
Daarnaast zou ik het ook zeer fijn en wenselijk vinden, als stage plekken komen voor MBO-ers.
Regeltjes heb je bij vrijwel elk bedrijf, tenminste, waar ik allemaal gewerkt heb. Dus in dat opzicht lijkt de overheid net een echt bedrijf ;)

En je hebt gelijk: selecteren puur op enkel opleidingsniveau verhindert wel een beetje dat sommige pareltjes buiten blijven.
Regeltjes heb je bij vrijwel elk bedrijf, tenminste, waar ik allemaal gewerkt heb. Dus in dat opzicht lijkt de overheid net een echt bedrijf
Met 20+ jaar werkervaring, binnen en buiten de overheid, kan ik je vertellen dat er toch een schril contrast zit in werk cultuur.
Ik vind het heel erg wisselen, ben veel bij gemeentes geweest en met de IT-ers heb ik over het algemeen hele goede ervaringen. Eigenlijk heb ik maar 1 echte uitzondering met gemeentes gehad, dat waren ambtenaren pur-sang, zoals iedereen op feestjes en in cabaret ze beschrijven.
Ik heb vooral ervaring met rijksoverheid instellingen. De goede IT-ers die ik daar tegen kwam zijn nooit lang gebleven en waren grotendeels extern.

[Reactie gewijzigd door Razwer op 22 juli 2024 14:17]

Inderdaad, dat is ook mijn eigen ervaring. (Korte periode bij een gemeente gewerkt).
Exact, dus hetgeen er blijft zitten is.....ja...toch diegene die minder goed zijn. Hoewel er uitzonderingen zijn natuurlijk. Ik zou de verhouding zien als 3 goeie op de 10, terwijl dit bij een beetje IT bedrijf 7 op de 10 goeie is.
En ze blijven allemaal zitten, want ze komen nergens anders aan de bak,
Ik merk in het bedrijfsleven dat er steeds meer afgestapt wordt van de papiertjes cultuur, jammer dat een overheid hier zich nog wel op blind staart.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.