Door Tweakers Partners

Win een Loqed Touch Smart Lock en vergeet je sleutels voorgoed

26-07-2021 • 08:00

167

Onze huizen worden steeds slimmer en dat begint al bij de voordeur. Het Loqed Touch Smart Lock is het eerste echte sleutelloze smartlock dat is voorzien van innovatieve Touch to Open-technologie. In samenwerking met Loqed biedt Tweakers maar liefst drie van zijn communityleden kans op dit slimme slot. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen, is simpelweg deelnemen aan onderstaande poll.

Loqed

Het kwijtraken van huissleutels en mislopen van postpakketjes leidde in 2016 tot de oprichting van Loqed, door Jeroen van Oorschot en Pierre van den Oord. Bestaande alternatieven waren in hun optiek onbetrouwbaar, ingewikkeld en traag; steeds je telefoon uit een broekzak moeten vissen om de deur te kunnen openen, is net zo omslachtig als het moeten zoeken naar je sleutels.

Sindsdien timmert het Nederlandse Loqed stevig aan de weg en belooft het bedrijf het meest gebruiksvriendelijke smart lock op de markt te hebben gebracht, met functies die geen enkel ander smart lock biedt. De makers blijven in nauw contact staan met de eindgebruikers en nemen de feedback mee. Zo hebben ze de Touch to Open-functionaliteit onlangs naar een hoger niveau gebracht.

Intelligentie aan beide zijden van de deur

Het Loqed Touch Smart Lock maakt dus gebruik van Touch to Open-technologie. Hiermee openen mensen eenvoudig hun deur door het slot kort aan te raken. Bij aankomst krijg je een persoonlijke begroeting te zien. Sleutels zijn niet langer nodig, een bluetoothverbinding met je telefoon is voldoende. Het Loqed Touch Smart Lock is het enige smart lock dat voorzien is van een binnen- en buitensensor, zodat het slot weet of de gebruiker zich in huis bevindt. De deur dus zal niet opengaan als iemand via de achterdeur binnenkomt of nog bezig is de auto te parkeren.

Het slot kan ook worden bediend met je smartphone. Daarmee open je de deur gemakkelijk op afstand en ben je altijd op de hoogte van de status van je slot. Mocht je smartphone een keer leeg zijn of ergens zijn blijven liggen, is er geen reden tot paniek. Het slot is voorzien van codetoegang en noodstroom, zodat je altijd naar binnen kunt. Bovendien is veiligheid gewaarborgd: het Touch Smart Lock is met drie sterren SKG-gecertificeerd, voorzien van boorbeveiliging en heeft 256-bit encryptie.

Wil je kans maken op een van de drie Loqed Touch Smart Locks?

Poll

De opties zijn uitgeschakeld omdat de deelname gesloten is

Algemene voorwaarden

  • Je Tweakers-account moet voor 26 juli 2021 geactiveerd zijn.
  • Meedoen kan tot en met 2 augustus 2021, alleen via de poll. Je kunt één keer aan de poll deelnemen.
  • Winnaars krijgen uiterlijk 3 augustus 2021 bericht via e-mail. Niet-winnaars ontvangen geen bericht.
  • Winnaars worden at random geselecteerd. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
  • Minderjarigen mogen pas meedoen na voorafgaande toestemming van hun ouders of verzorgers.
  • Prijzen zijn niet inwisselbaar voor geld of andere goederen.
  • Medewerkers van Tweakers en Loqed zijn uitgesloten van deelname.
  • Deelnemers die niet voldoen aan bovengenoemde voorwaarden kunnen worden uitgesloten van deelname.
  • Deelnemers aan de poll ontvangen één mail met een actie van Loqed.
  • De mail wordt verstuurd via mailchimp.
  • De gegevens worden 30 dagen bewaard en na die tijd worden de gegevens verwijderd.
  • Klachten kunnen via klachten@tweakers.net ingediend worden.

Dit artikel is geen redactioneel artikel, maar gesponsord en tot stand gekomen dankzij Loqed en Tweakers Partners. Dit is de afdeling binnen Tweakers die verantwoordelijk is voor commerciële samenwerkingen, winacties en Tweakers events zoals meet-ups, Developers Summit, Testfest en meer. Kijk hier voor een overzicht van alle acties en events. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via [Discussie] Reclame algemeen].

Reacties (167)

167
167
50
18
1
109
Wijzig sortering
Zijn er al tweakers die zo'n slot hebben aan hun voordeur bij een 'gewoon rijtjes' huis?
Het lijkt me sitekem heel handig om op afstand een appje te sturen met een code/link dat iemand je huis in kan. Nooit meer gedoe met sleutels of als iemand voor je deur staat en je die snel naar binnen wil laten.

Wel vraag ik me af hoe lastig en veilig het is om dit in te bouwen bij je voordeur. Zelf zou ik het niet zomaar doen (en kunnen). Zul je net zien dat het niet goed aansluit bij je voordeur uit 1930 en je de deur niet kan afsluiten. Zo'n voordeur project moet natuurlijk in 1x goed gaan. Laten installeren is waarschijnlijk weer extreem duur...

Bij nieuwe technologie gaat er toch nog veel fout. Bv Elektrische fietsen en thermostaten die je moet resetten omdat ze zijn gecrashed. Hoe werkt dat met zo'n slot als die je code niet meer pakt? Hoe reset je die makkelijk als er een vriend voor je deur staat die de deur niet kan openen?

Iemand ervaringen?
Ik heb zelf een ander slot (eletronisch). Maar eentje waarbij je gewoon een slot aan de voorkant hebt, dus niet te zien. Omdat ik vind dat automatisering een aanvulling is (alles is huis zowel normaal als via domotica te bedienen).
ik heb gewoon een cilinder van een slot erin, bewuste keuze dus, maar past altijd. En niet zichtbaar voor iemand die langsloopt.

Maar ik heb sinds aanschaf van het slot nooit meer een sleutel bij me, gewoon via de telefoon openen. Ik heb automatisch openen op mijn slot uitgezet, dus moet nog steeds een handeling uitvoeren op de telefoon.

Maar gewoon rijtjeshuis. Kan mensen tijdelijk toegang geven, of deur open doen vanaf afstand.

[Reactie gewijzigd door badnews.nl op 22 juli 2024 19:06]

Jij hebt dus zowel een electronisch als mechanisch slot? Ik vroeg me af of je in de problemen komt als bv de batterij van de foon leeg is, maar als je alsnog de deur mechanisch kan openkrijgen dan lijkt me dat afgevangen.
Ik heb bv een Nuki. Aan de binnenkant draait deze de sleutel aan de binnenkant om (of de draaiknop aan de binnenkant). Aan de buitenkant is het nog je gewone slot. Ik heb dan een slot waar je aan beide kanten een sleutel in kan steken en kan daardoor ook met de sleutel naar binnen als het nodig is.
Ik heb zelf ook een NUKI. Het fijne is dat je veel smarthome intergratie hebt voor degene die dat leuk vinden (voornamelijk ik). En dat het soms een voordeel bied voor de kids en vrouw. Maar nog veel beter is dat de oude situatie geheel in takt blijft. Dus nooit iets uitleggen aan anderen (je ouders bijv.) zodat het allemaal normaal ook blijft werken. Dat zie ik met die locked niet zo.. Altijd een code of in combinatie met je telefoon. Ik gebuik mijn sleutel ook nog 80% van de tijd. Het Bleutooth werkt niet geweldig..Het werkt 5 keer en de 6de keer niet.. moet je als nog je sleutel pakken en dat is hinderlijk. Maar de deur die automatisch geheel op slot gaat als er niemand aanwezig is zijn fijne features. Ook een extra pin pad is een mooie optie.
En als je zonder je telefoon op pad gaat? Of als-ie stuk gaat onderweg, of als de batterij leeg raakt, hoe kom je dan je eigen huis weer in?
Je kan idd met een 6-cijferige pincode naar binnen. Als je overigens minder dan 500 meter weg bent geweest dan doet de voordeur ook niet automatisch ontgrendelen. Dan moet je altijd met de pincode ontgrendelen. Ze hebben nu een beta functie om die 500 meter uit te schakelen, dat werkt nog niet goed.

Als de batterijen op zijn (welke net geen jaar mee gaan, 12x AA) kan je altijd nog naar binnen met een 9V batterij + pincode.
Als je de pincode aanzet vervalt echter de SKG3 rating (en daarmee al je rechten voor je inboedelverzekering)
Dit zal denk ik per verzekering verschillen. Ik heb zelf een Bold Smartlock met SKG3. Wanneer je de pincode inschakeld heeft deze een SKG2 rating.

Op de vraag die ik stelde aan mijn verzekering of dit voldoende is kreeg ik het volgende antwoord via de mail:
Wij zien dit gewoon als sloten, zeker als er sprake is van een SKG certificaat is dit akkoord
Jup, en de mogelijkheid om naar binnen te kunnen wanneer het weer eens niet werkt.
Dan druk ik op de deurbel, mijn vrouw krijgt een push bericht, en vraag dan om de (vanaf afstand) deur open te maken…

En bij kapot apparaat, ligt er bij een vriend paar straten verder, en bij mijn ouders, een sleutel, die altijd werkt..

[Reactie gewijzigd door badnews.nl op 22 juli 2024 19:06]

Telefoon van iemand anders lenen (app download --> inloggen --> deur openen). Tenminste ik hoop dat het zo werkt.
Volgens mij heb je dan een soort pincode op je slot. En als de batterij van het slot leeg is kon je met een 9V batterij een nood-oplaadsessie forceren.

cc @hooibergje
https://loqed.com/blogs/n...uki-smart-lock-comparison

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 19:06]

Die pincode mag je eigenlijk in Nederland niet gebruiken wil je de SKG3-keuring behouden.
Een powerbank meeslepen. ;)

Het lijkt me inderdaad onhandig als de batterij leeg is, voordeel is wel dat je hem even kan opladen (bijvoorbeeld bij de buren) en dan gewoon weer binnenkomt. Als je sleutels kwijtraakt is de impact velen malen groter en zul je sloten eigenlijk moeten vervangen.

Huurhuizen zouden ook sloten moeten vervangen als de bewoner(s) eruit gaan, maar dat doet vrijwel niemand. Met enkel een vingerafdruk lost je het probleem op, ga ervan uit dat je ook backup/tijdelijke afdrukken kunt gebruiken bij vakantie/verlies.
Tot nu toe werd er in de huurhuizen die ik heb betrokken/verlaten direct een nieuwe cilinder gemonteerd.
Tot nu toe werd er in de huurhuizen die ik heb betrokken/verlaten direct een nieuwe cilinder gemonteerd.
Nou,
Vaak is dat er een uit een 'schoenendoos' met 3 sleutels.

Die worden dan omgeruild met jouw setje, en je hebt een 'nieuwe' cilinder

Het werkt prima, de vorige huurder heeft geen toegang meer, en veel succes om uit te vinden waar hij voorheen gemonteerd zat, of terecht komt
Het klinkt zo makkelijk en logisch. Alleen al het idee dat je jezelf nooit meer kan buitensluiten lijkt me al de moeite waard (al vraag ik me af hoe vaak de deur nog open kan als je een melding krijgt van een lage batterij en dan toevallig 6 weken op vakantie gaat.

Vreemd eigenlijk dat bijna nog niemand het heeft (zijn er uberhaupt cijfers?).
Je ziet het namelijk nog niet bij mainstream woonprogramma's, daar zijn ze nog steeds bezig met een IP Camera en led verlichting op de trap :+
Bij 20% batterij krijg je een waarschuwing in de app, en dat is goed voor een paar weken.
Geen idee of ie 6 weken zou overleven met 20%. En reserve sleutel ligt bij mijn ouders, zodat ze de planten water kunnen geven. (Zij snappen niets van moderne dingen, dus sleutel is het enige dat ze snappen).
Kan je met een dergelijk slot ook nog je sleutel gebruiken? Alles wat ik zie vereist dat je de sleutel aan de binnenkant er in stopt, en dus kan je sleutel er van buiten niet meer in.
Welke heb je dan als ik vragen mag?
Ik heb een Yale genomen destijds. Met een tweezijdig tegelijk bedienbaar cilinderslot, werkt dat prima.
Deur draait zichzelf op slot van xx seconde, dus deur dichttrekken is voldoende.
Enige nadeel is, als je iets vergeet, en binnen de tijd van op slot draaien zit, moet je eerst de deur op slot draaien voor ie weer open kan…
Welke heb jij?
Edit: ik de comments zie ik nu dat je een Yale hebt

[Reactie gewijzigd door BushWhacker op 22 juli 2024 19:06]

Ik heb er één. Paar jaar geleden ook via Tweakers als super early bird gekocht. De reviews hier zijn mij veel te positief.

De software is niet 100% goed en bevat nog steeds niet alle beloofde functies. Er zit overigens een ESP module in. Dat laat nog al wat te wensen over. Ik heb een stuk of 4 keer voor een dichte deur gestaan omdat het niet werkte. Ik durf dus nog steeds niet zonder sleutels (van de achterdeur) op pad te gaan omdat het mogelijk is dat de voordeur niet open gaat.

Leuke gimmick en fancy als er weer eens iemand voor de deur staat. Maar in de praktijk? Overrated. Een sleutel is altijd nog sneller en makkelijker.

Support is vrijwel altijd snel met reageren, dat moet ik ze nageven.

Zou ik het een 2e keer kopen? Nee, niet van Loqed iig. Dan is het een te duur product en is de concurrentie minstens net zo goed of goedkoper.
Ik had er een. Deze is na 2 weken alweer teruggestuurd.
Touch to Open werkt traag of niet. Ik weet niet of dit ondertussen aangepast is maar eerder moest je een bepaalde tijd meer dan 400m van je huis geweest zijn voor Touch to Open werkte.
Dus even container aan de weg zetten en zonder mobiel kom je er niet meer in.

Bij een brievenbus in je voordeur heeft het slot geen SKG***.
En omdat iedereen aan de buitenkant kan zien dat dit slot op je deur zit heeft iemand met de juiste tool je voordeur zo open!
Niet dit slot maar ik heb een Nuki, montage stelt helemaal niets voor. Je plaatst deze gewoon over je oude sleutel aan de binnenkant van je huis.

Het zijn Duitsers dus veiligheid zit wel goed. Ook support is goed met regelmatig updates en nieuwe functies. Ik heb bijvoorbeeld automatisch ontgrendelen aanstaan maar na 22:00 gaat het slot op avond modes en ontgrendelt die niet meer automatisch.

Al met al best handig maar zeker geen must-have. Mijn grootste irritaties zijn de batterijen die maar een half jaar meegaan en het punt dat het slot niet ontgrendelt als de telefoon wifi connectie probeert te maken. Bij de voordeur is erg slecht bereik waardoor de telefoon een beetje in limbo valt en de bluetooth connectie duurt even... Dan sta je 3 tot 5 seconden voor de deur te gapen.
Ervaring niet met deze LOQED, maar wel met een Nuki. De nuki klemt gewoon op het slot zelf, rond een bestaande sleutel en is dus niet lastig om te installeren. Als je slot lastig doet kan je met een sleutel nog steeds binnen. Ik ben in elk geval wel fan. Als je telefoon detecteert dat je weg bent geweest (= ver genoeg weg) en daarna weer thuis komt dan floept de deur open en kan je gewoon binnen wandelen. Vrienden die op de kat komen letten krijgen gewoon een invite om tijdelijk de deur te openen met hun smartphone :)
Tot nu toe zie ik op YouTube vooral veel van dit soort sloten gekraakt worden mechanisch. Ik zelf zou het echt niet aandurven. Liever gewoon een goed cilinder slot.
Precies dit hoor ik veel mensen zeggen. Maar een gewoon slot gaat in veel gevallen ook binnen 30/60sec open door een ervaren inbreker hoor je dan als tegenargument. Ik zou eens een docu/special willen zien met een 'Smart slot specialist' en 'mechanisch slot speciliast' die samen in discussie gaan over de pro's en cons.
Ik heb er een, niet aan de voordeur, maar zeg maar de 'poortdeur' aan de achterkant van het huis.
Voordeur durfde ik nog niet aan.

Ik heb hem gekocht vanwege de 'early-bird' aanbieding op Tweakers een jaar of 3 terug.
Levering was medio vorig jaar.

Pro's van dit slot:
  • degelijke bouw kwaliteit
  • eenvoudige installatie (voor mij dan)
  • makkelijk om anderen tijdelijk toegang te geven
  • makkelijk om iemand een 'sleutel' te geven met eventueel bepaalde tijden/dagen
  • en dus ook makkelijk om die sleutel weer in te trekken
  • Touch to open werkt sinds 1-2 weken beter met bluetooth detectie
Con's van dit slot:
  • elke gebruiker van een 'sleutel' moet een account hebben bij Loqed
  • Touch to open werkte in het begin alleen in combinatie met GPS op je telefoon en minimaal 500m weg zijn geweest. Dus boodschappen in dorp werkte wel, maar even honden uitlaten niet.
  • Werkt niet met Apple Watch
  • Dat account geeft wel heel veel info aan Loqed. Bijv. locatie van de sleutel/gebruiker, slot open/dicht etc etc. ze kunnen zelfs de batterij voltages live zien.

[Reactie gewijzigd door t-force op 22 juli 2024 19:06]

Beste Max,

Leuk om te horen dat je je verdiept hebt in alle voordelen die komen kijken bij een smart lock. In principe is de installatie te doen binnen een half uur, waarbij je de handleiding op onze website kunt volgen. Als je liever hebt dat iemand bij je langskomt om het te installeren, dan zou ik je graag willen doorverwijzen naar deze link: [https://nl.loqed.com/pages/find-an-installer].

Je kunt een 9V batterij gebruiken als noodstroom als het slot niet op tijd is opgeladen en daardoor leeg is. De 9V batterij kan ook gebruikt worden als reboot voor het slot, mocht er zich een probleem voordoen in de software van jouw slot. Bij dit soort problemen is het echter het beste om contact op te nemen met support via support@loqed.com.

Groetjes,
Jennifer van LOQED
Stuur maar op naar LockPickingLawyer. Kunnen we zien of t wat is.
Precies! LockPickingLawyer
Hij heeft toevallig net zo'n elektronisch slot onder handen gehad. Simpel te openen met een 'harkje'.
Alleen had die een (zeer slechte) mechanische backup. Dit slot is 'keyless', dus hier kan je niet met picking binnenkomen. Of dat betekent dat het ook beschermd is tegen een magneet of een kleine EMP dat is een andere vraag, en daarom zou ik nog altijd graag zien dat ze zo'n slot naar hem sturen :)

LockPickingLawyer
P.O. Box 215
Damascus, MD 20872
USA
Het probleem met keyless is dat je voor een gesloten deur staat bij een malfunction. Voor mij dan ook reden om dit enkel toe te passen in scenarios waarbij een backdoor (pun intended) aanwezig is.
Voor een gesloten deur staan bij een malfunction is irritant, een storing waardoor hij opnieuw naar je telefoon zoekt, die binnen bereik vindt (omdat die naast je bed ligt) en dan 's nachts de deur open gooit is een ander probleem waar ik een beetje huiverig voor ben :D

Als de batterij leeg is kan je die van buitenaf opladen, maar dan moet je wel een kabeltje daarvoor bij je dragen (en een telefoon oid). En er moet niet iemand als 'grapje' iets in de connector hebben geduwd waardoor deze niet meer werkt. Ook vraag ik me af hoe goed dit beschermd is tegen schade. Als iemand een aansteker onder de sensor houdt of er met iets hards tegenaan slaat, blijft deze dan zonder problemen werken? Is het inderdaad bestand tegen aanvallen met magneten en zo?
Beste Skyclad,

Het LOQED smart lock heeft een binnen- en buitensensor. Mocht je telefoon dus binnen het bereik vallen, dan herkent het slot dat dit aan de binnenkant van het huis zit. Hierdoor kan dus niet zomaar de deur van het slot gaan.

Mocht het slot leeg zijn, dan kun je naar binnen door een 9V batterij tegen de pinnetjes aan de buitenkant van het slot te houden. Het opladen van de batterijen in het slot kan aan de binnenkant van het slot, door simpelweg de oplader aan te sluiten.

Het slot is veelvoudig getest waarbij er is gekeken naar de inbraakgevoeligheid. LOQED is daar goed uit de testen gekomen. Het slot heeft een SKG*** certificaat.

Groetjes,
Jennifer van LOQED
Bedankt voor de informatie.
Als iemand iets in je normale slot duwt kom je ook niet meer binnen. Geen probleem dat je niet al had.
Van de website:
De batterijen van het slot gaat tot één jaar mee, en je krijgt op tijd een herinnering deze te vervangen. Niet op tijd vervangen? Geen zorgen! Het LOQED Touch Smart Lock heeft een noodstroomaansluiting op de buitenmodule zodat je altijd binnen komt
Ik vraag me af wanneer je een 9V batterij omgekeerd aansluit op die pinnen (omgekeerde polariteit). Of wanneer je er een hogere spanning op zet.
Beste Wildfire,

Allebei de kanten van de 9V batterij zullen noodstroom doorgeven aan het slot, je hoeft dus geen onderscheid te maken tussen welke kant je tegen de pinnetjes moet houden.

Groetjes,
Jennifer van LOQED
Tja, wat als je een schroevendraaier met een hamer vol in een normaal slot ramt? Werkt slot ook niet meer.
Ik wil meer zeggen, hoe reageert dit slot erop? Voor hetzelfde geld raakt de elektronica en de war en wordt het slot ontgrendeld.
Je zal in het electrisch schema moeten kijken voor de antwoorden. Is dat openbaar?
Ik vermoed "security through obscurity".
Zou wel erg slecht zijn als dat een slot zou openen. Wat zegt een keurmerk daarover?
Ja, zeker aangezien de 8 batterijen erin na 9 maanden leeg zijn, dan kun je met een 9 volt backup batterij nog wel naar binnen, maar die moet je dan wel weer bij je hebben of dichtbij bewaren, en dat is juist niet de bedoeling met keyless, dan wil je zo licht mogelijk zijn, as je een batterij bij je moet hebben kun je net zo goed een sleutel meenemen.
een 9 volt batterij in de plantenbak verstoppen is natuurlijk wel veiliger dan je huissleutel erin te verstoppen
nice pun densoN :) Die batterij aansluiting aan de buitenkant is wel slim. Maar een malfunction kan behalve de lege batterij ook andere dingen zijn.
- Een verkeerde software update op je telefoon of het slot
- Geen bluetooth verbinding tussen het slot en je telefoon (en internet?)
- En uiteraard gewoon stukgaan bij normaal gebruik. Een ouderwets slot met sleutel, ook de modernere gaan bij normaal gebruik minimaal 20 jaar mee. Maar bij deze zit behalve de mechanica ook electronica in, meer componenten die stuk kunnen gaan.

256-bit encryptie geloof ik wel, maar het gaat vooral om de hele implementatie van de app en het proces daaromheen. Lijkt mij daarom niet iets voor de lockpicking lawyer maar meer een digitale security expert. Zeker als ik lees dat wanneer je je telefoon kwijt bent, je "eenvoudig de toegang kan blokkeren vanuit iedere internetbrowser" euh welke 2FA?

vragen vragen, vragen... ze zouden dit slot eens moeten laten testen door een paar tweakers. oh wacht.. :P
Mocht ik hem winnen en er zit geen homekit intergratie op dan stuur ik hem op !
Kan je altijd iets zelf knutselen met Homebridge of Home Assistant? Je bent tenslotte een tweaker ;)
Ik heb homebridge! Laat ik hem eerst maar eens winnen! :p
Zou mooi zijn, moet je maar laten weten hoe het je bevalt!
Er is een Homey integratie en die werkt weet ik uit ervaring.

Misschien ook wel dus ook wel een Homekit of HA integratie?
Beste t-force,

We hebben op dit moment geen integratie met Homekit, maar dit staat hoog op onze prioriteitenlijst!

Groetjes,
Jennifer van LOQED
Jenifer. Jullie kunnen je beter concentreren op een Apple Watch integratie. Dan kan ik mijn telefoon thuis laten.
Hi t-force,

Natuurlijk zijn er meer integraties die we graag willen bouwen en die met Apple Watch is daar zeker onderdeel van!

Groetjes,
Jennifer van LOQED
Maar eerlijk is eerlijk, hij krijgt alles bijna binnen een minuutje open... Wel respect wat die allemaal kan en met welk gemak
om het allemaal wat te nuanceren: hij heeft dan ook heel veel tijd met het slot gehad en heeft het interne mechaniek kunnen bestuderen.

Niet dat de beste man geen expert is, maar wat je in de video ziet is het eindresultaat. Niet zijn weg daar na toe.
Dat doet een echte inbreker niet wil je zeggen? Die doen toch echt wel hun onderzoek voor een inbraak zodat ze binnen 5 minuten weer buiten staan met de buit, als het huis het waard is kopen ze ook dat slot van de voordeur om te bestuderen.
Anoniem: 1322 @Richo99926 juli 2021 09:39
Nee, dat doen echte inbrekers helemaal niet. Die zoeken de zwakste punt om naar binnen te komen, niet het zwakste slot. Als je oplet bij de LPL dan weet je ook dat dat ook zijn doel soms is. Hij zou nog eerder de deur eruit slaan dan een slot picken als dat sneller is.

als het huis het waard is kopen ze ook dat slot van de voordeur om te bestuderen.
Security
Onlangs ook een video gezien met een kluisje. De LPL gaf aan dat hij het eenvoudige slot wel zou kunnen picken, maar aangezien de makers van de kluis dom genoeg de scharnieren aan de buitenkant hadden zitten kon 'ie gewoon de scharnierpennen eruit tikken en de deur eruit halen... :P

Gewoon de eenvoudigste route kiezen. En soms is dat niet het slot zelf.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 22 juli 2024 19:06]

Anoniem: 1322 @Wildfire26 juli 2021 11:21
Dat gaf hij ook aan bij de meesterlijke video met de 'unpickable' sloten van 'Stuff made here'.
Die had de scharnierpennen gelukkig op het laatste moment vast gelast anders was hij zo langs de sloten gegaan. Voor wie hem nog niet kent (in deze volgorde bekijken):
'TWO Unpickable (?) Locks for Lock Picking Lawyer!'
[1299] Unpickable Locks From Stuff Made Here

Voor wie denkt dat sloten het zwakste onderdeel zijn van de deur:
[981] The Pen-Sized Hinge Pin Destroyer! (With Deviant Ollam )
Dit zul je trouwens in Nederland nooit zien. Daar zitten de pennen altijd aan de binnenkant van een buitendeur. Anders krijg je problemen met je verzekering :)
Dit zul je trouwens in Nederland nooit zien. Daar zitten de pennen altijd aan de binnenkant van een buitendeur. Anders krijg je problemen met je verzekering :)
In Nederland draaien voordeuren naar binnen, maar andere buitendeuren hebben wel gewoon hun scharnieren aan de buitenkant. Dat is verder geen enkel probleem, want fatsoenlijke scharnieren en/of deuren bevatten dievenklauwen, waardoor ook zonder scharnierpennen de gesloten deur er niet uit kan.
Anoniem: 1322 @phYzar26 juli 2021 13:32
Inderdaad, ik had ook even dievenklauwen moeten benoemen. Iets dat we hier in Nederland (Europa?) ook al heel lang gebruiken.

Anyway, ik probeer probeer alleen duidelijk te maken dat we hier in Nederland vaak al erg goede beveiliging hebben. En dat de zaken die we op Youtube zien vooral van toepassing zijn op de US (en hun slechte beveiliging).
Dat was natuurlijk geen kant-en-klaar product als een kluisje, maar een slot dat je in een eigen deur monteert. Dan de deur zelf geen onderdeel van het product en kun je er niet van uitgaan dat dezelfde zwakheden bestaan bij het monteren in een echte deur (want dit deurtje was sowieso slechts voor de lol gemaakt, niet om pick-proof te zijn).
Ja goh, maar ervan uit gaande dat een huis op de begane grond 2 ingangen heeft een geen geopend raam word het zwakke punt toch tot 2 opties verkleind welke de voor en achterdeur meestal betreffen. Gezien een inbreker die met daglicht inbreekt liever niet gezien word dat hij over een hek klimt maar liever 20-30 sec voor een voordeur staat ogenschijnlijk wachtend tot de deur open gaat.

Diezelfde inbreker koopt allerhande inbraak spullen maar niets om op te oefenen? Sterk verhaal :+
Anoniem: 1322 @Richo99926 juli 2021 11:45
Ja goh, maar ervan uit gaande dat een huis op de begane grond 2 ingangen heeft een geen geopend raam word het zwakke punt toch tot 2 opties verkleind welke de voor en achterdeur meestal betreffen.
Dan gaat men naar de buren... :+

Inbreken is kansen pakken. Men pakt bijvoorbeeld een paar slecht beveiligde huizen in 1 wijk. Als men al voor een slot gaat (wat meestal niet het geval is) dan boort men deze er gewoon uit in een paar seconden.
Cilindertrekken, Kerntrekken
Men gaat echt niet een slot 'picken'.
https://www.bnnvara.nl/ka...orkomende-inbraakmethoden

Lcokpicking is een leuke hobby, ik raad iedereen aan om op AliExpress een beginner set te kopen. Maar waar het idee vandaan komt dat inbrekers rondlopen en sloten 'picken' is mij echt een raadsel.
Maar waar het idee vandaan komt dat inbrekers rondlopen en sloten 'picken' is mij echt een raadsel.
Vroeger waren de sloten simpeler. Dus toen loonde het veel meer.
die zal mogelijks wel de meest populaire sloten kennen, maar dan niet om te lockpicken maar om andere eenvoudigere oplossingen te zoeken. Het grote voordeel aan lockpicking is dat men achteraf aan het slot niet kan zien dat het geopend is geweest, maar bij inbraak heeft dat voor de inbreker niet echt een voordeel. Aangezien lockpicking bij goede sloten nog steeds ingewikkeld is en veel training vraagt is het niet echt efficient.
Inbrekers gaan op zoek naar een geopend raam, ontgrendelde deur etc.
Desnoods tikken ze ergens een raampje in, deze zijn tenslotte een stuk zwakker dan een deur met enigszins degelijk slot.

Los van het bovenstaande zou ik persoonlijk tot op heden nog niet zo'n type smart slot op mijn deur willen totdat er opensource varianten van zijn die goed getest zijn. Maar de conclusie is wel dat in mijn optiek momenteel sleutels met een conventioneel slot de veiligste manier is om je deur te beschermen. Voor gebruiksgemak is een smart slot in sommige situaties wel sneller / handiger.
Voor de achterdeur/garage zou ik het zelf willen proberen, vooral gezien ik nu garage ben aan het verbouwen naar kantoor ruimte zou de beveiliging wel een upgrade kunnen gebruiken.
Beide varianten hebben zijn voor en tegens, conventionele kan uitgeboord of getrokken worden en smartlock kan gekraakt/gehackt worden. De gemiddelde inbrekers zal ook niet zo snel aan een smartlock beginnen als hij er niet bekend mee is. Het hacken kan zo gepiep zijn of onmogelijk, zelf weet ik niet of ik wel via bluetooth zou willen werken maar liever met wifi aangezien ik dat meer vertrouw.
Dat klopt zeker, en hij heeft volgens mij alle tools die je maar kan bedenken!
En als hij ze niet heeft, maakt hij ze ook zelf. Daarvoor maakt hij het slot wel open (of koopt hij meerdere, zoals hij zelf ook aangeeft).
Hij is inderdaad heel erg goed, maar als hij het kan, kan een ander het ook.
als iemand echt binnen wil zijn lukt het ook wel hoor. Het is maar voor vlugge diefjes tegen te gaan.
Omdat bijna alle sloten op de markt van inferieure kwaliteit zijn.
Dat is ook de reden van oprichting van zijn youtube kanaal, om de consument er op te wijzen hoe slecht de producten zijn die ze worden verkocht.
Anoniem: 1322 @Dauthi26 juli 2021 10:04
Dat is dus helemaal niet zo. De sloten die je op zijn kanaal ziet zijn voornamelijk de slechte sloten. Daarom zie je ook veel hangsloten voorbijkomen (Masterlock!). Hij wijst juist mensen op de sloten die je niet moet kopen en geeft ook regelmatig een goede aanbeveling aan een slot dat binnen een minuut open was.

Als jij een drie sterren SKG-gecertificeerd slot tegenkomt dan ben je echt wel even bezig. Ook de LPL zal eerst een aanvals methode moeten zoeken om deze snel open te krijgen.
En hoeveel sloten op de markt, en hoeveel van het totaal aantal sloten dat verkocht wordt voldoet aan een skg keurmerk?

Het merendeel van de sloten op de markt is inferieur, en het zijn er zoveel dat voor de gemiddelde consument het spreekwoord bomen en bos, zeer van toepassing zijn.
Anoniem: 1322 @Dauthi26 juli 2021 11:08
En hoeveel sloten op de markt, en hoeveel van het totaal aantal sloten dat verkocht wordt voldoet aan een skg keurmerk?
Nou, ik hoop veel. Naast dat (sinds 2016, volgens mij) een drie-ster slot verplicht is voor nieuwbouw en is al heel veel jaren een twee-ster slot verplicht voor diefstal verzekering:
Verzekeraars kunnen eisen dat je minimaal een SKG 2 sterren slot op je deuren hebt. Wanneer dit niet het geval is, kan de verzekeraar bij een mogelijke inbraak beslissen om niets uit te keren
Vergis je ook niet in de acties die politie uitvoert waarbij ze advies geven over inbraakpreventie. Maar 99% van de tijd zijn de deursloten helemaal niet je probleem, eerder het raam ernaast of het deurbeslag. Inbraak gaat om snel binnen en snel naar buiten te komen.

Het merendeel van de sloten op de markt is inferieur,
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Je hebt gewoon een kwalificatie voor deursloten. Een drie-ster slot krijg je echt niet zomaar 'gepicked'. Doe mij een lol, koop een lockpicking setje op AliExpress en ga eens zelf bezig. Dan kom je er heel snel achter dat het allemaal niet zo makkelijk is. Een valse gate in een slot zorgt al voor enorm veel vertraging bij het picken.

en het zijn er zoveel dat voor de gemiddelde consument het spreekwoord bomen en bos, zeer van toepassing zijn.
Aan de reacties te zien hebben de mensen hier juist 0,0 idee van hoe een inbraak plaats vindt. Daarom moet je ook gewoon de politie of een slotenmaker om advies praten. Het slot is namelijk 99% van de gevallen niet het probleem maar de beveiliging om het slot heen. De meeste inbraken verlopen bijvoorbeeld via Cilinder trekken. Dat heeft helemaal niet zoveel met het slot te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=-awx1Zp57sA
SKG ***, picking begint op 1:50 en het slot is open op 3:18. Oh, en hij moest zelf een pick ervoor maken eerst (niet meegenomen in de tijd). Met de juiste tools en de juiste kennis en ervaring is het dus ruim binnen 2 minuten open, maar vrijwel geen enkel 'normaal mens' kan dit, laat staan zo snel. Is het een slecht slot? Nee.

https://www.youtube.com/watch?v=uGU0tFiJsbs
SKG ***, picking begint op 2:18, slot is open op 3:43, en 'Bosnianbill' (een andere befaamde lockpicker op YouTube) kon het niet open krijgen. Dus ook zeker geen slecht slot, maar wel binnen 1 1/2 minuut open.

Ja, hij had tijd om die sloten eerst te onderzoeken, maar Bosnianbill had dat ook met dat tweede slot, en kreeg het alsnog niet open.

SKG onderzoekt ook fiets/scooter/brommer sloten, en die krijgen ipv 'SKG sterren' een ART keurmerk: https://www.skgikob.nl/branchekeurmerk/art-keurmerk.html
Dit slot heeft een ART rating van 4: https://www.fietsslot.nl/...ution-disk-lock-geel.html
En hier zie je de LPL er 1 open maken zonder eerst dit specifieke slot te onderzoeken (ook al heeft hij eerder soortgelijke sloten gehad): https://www.youtube.com/watch?v=NSuaUok-wTY

[Reactie gewijzigd door Skyclad op 22 juli 2024 19:06]

Anoniem: 1322 @Skyclad26 juli 2021 12:00
Ik neem aan dat je mijn reactie onderbouwd? Het hele idee van SKG sterren is dat het aangeeft 'hoeveel' vertraging het een inbreker geeft (geen enkel slot is 100% veilig) net als alle andere keurmerken. Als de LPL er 2:28 over doet in ideale omstandigheden (een slot in een deur is lastiger dan een slot in de hand) dan zie ik het zeker als een veilig slot.

De laatste video die je linkt geeft ook goed mijn punt weer:
https://youtu.be/NSuaUok-wTY?t=94
De meeste 'slotenmakers' en dieven zullen niet de juiste tooling hebben om te doen wat hij doet. Het feit dat hij deze tooling wel heeft betekent ook dat hij ervaring heeft in het picken van deze sloten.

De beste man heeft mij er ook van overtuigt om een lockpicking setje te kopen maar blijkbaar denken veel mensen dat een willekeurige inbreker op straat de ervaring, gereedschap en toewijding heeft
om sloten te 'picken'. Dat terwijl hij in het echt gewoon spul wil stelen om zijn drugs te kopen....
Het 'voornamelijk slechte sloten' onderbouwde ik niet echt, terwijl er erg veel slechte sloten zijn test hij ook vaak genoeg goede of redelijke sloten. Alleen lijken veel sloten slechter dan ze echt zijn wanneer je hem ermee bezig ziet. Zelfs als een inbreker/dief de juiste tools heeft is het nog altijd een kwestie van ook die skills moeten hebben, anders krijg je nog altijd niet snel een slot open.

Ik heb ook jaren geleden zo'n beginners setje gekocht, en aan de hand daarvan heb ik besloten nooit een Hema hangslot op een fiets of zo te gebruiken (het doorzichtige oefenslot wat bij het beginnerssetje zat heb ik binnen 5 seconden open, maar dat Hema slot haalt ook de 10 seconden niet!). Het Hema kabelslot (wat je waarschijnlijk binnen een paar seconden door kan knippen) had ik tegelijk met dat andere slot gekocht, en heb ik na jaren nog niet kunnen picken. Waarschijnlijk is dat ook omdat in het beginnerssetje daar niet de juiste tools voor zitten (mogelijk dat ik een keer wat tools van LPL's site ga bestellen om wat meer te kunnen open maken). Ik heb ook een 'huis slot' wat ik nog ergens had liggen, en na het jaren niet open te hebben kunnen krijgen heb ik dat een maand geleden opeens wel kunnen doen, en ook een paar keer achter elkaar. Een ervaren inbreker zou dat dus waarschijnlijk sneller open hebben kunnen krijgen, maar de kans dat ze bij je deur gaan staan/zitten, kijken welk slot je hebt, dan een zooi tools halen en gaan zitten picken is nog altijd een stuk kleiner dan de kans dat ze kijken of er een paar avonden achter elkaar niemand thuis lijkt en dan gewoon een ruitje inslaan bij je achtertuin (Zeker als je een slecht slot op je poort hebt, dan slopen ze dat en kunnen dan ongestoord in je achtertuin aan de gang als de buren niet erg oplettend zijn).

Tip voor nieuwe 'pickers': Ja, het is een leuke hobby, en elk slot ziet er al snel uit als een uitdaging. Maar probeer nooit een slot wat je nog nodig hebt, dus al helemaal niet dat op je voordeur/achterdeur/auto oid. En natuurlijk ook nooit dat van iemand anders! Koop wat sloten, of gebruik oude sloten als je die nog ergens hebt liggen.
Anoniem: 1322 @Skyclad26 juli 2021 13:43
Wel goed verwoord, ik ben het eens met je verhaal.
Ter aanvulling, hier de meest genomen aanvalsmethoden in de praktijk:
1. Kerntrekken/Roemeense methode
2. Kern afbreken, Bulgaarse Methode
3. Openbreken van deur of raam
4. Openbreken dubbele deur
5. Lock picking (Maar dan kiest men alsnog enkel de simpele sloten).
6. Babbeltruc
7. Flipperen
8. Hengelen

Nog meer video: Voorkom deze 7 inbraak methoden

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1322 op 22 juli 2024 19:06]

volgens mij kunnen we er wel van uit gaan dat LPL 99,9% van alle sloten die op nederlandse voordeuren zitten binnen 3 minuten open heeft. Een slot is ook niet meer dan een vertraging. Als iemand echt binnen wil komen lukt ze dat altijd wel.
recentelijk voordeur dicht getrokken; sleutels binnen - fuck. twee regionale sleutel/sloten bedrijfjes gebeld; later de dag pas tijd. Nu kijk ik graag wat op youtube, daar eens filmpje gezien hoe ene deur te openen met lege fles frisdrank. Op en neer naar supermarkt was sneller dan bedrijf kon komen; 20min. frotten later; deur open *O* https://www.youtube.com/watch?v=jZpw__kQQWM
Ja, op de dagschoot zonder anti-inbraakstrip.

Dan zit de deur dus niet op slot.
Je zegt het precies goed. In kluizenland is dit nog duidelijker, daar zegt de rating gewoon hoeveel minuten vertraging een inbreker oploopt.
TL-15 is 15 minuten met tools;
TL-30 30 minuten met tools;
TRTL-30 30 minuten met tools en snijbranders;
TXTL-30 30 minuten met tools, snijbranders en explosieven. 8-)

Nu kan je niet echt zo’n rating maken voor sloten, want als je slot bestand is tegen iets simpels als kerntrekken of uitboren zal een inbreker gewoon een ander zwak punt zoeken zoals een raampje, scharnieren, etc. En als die er niet zijn heb je je doel bereikt: de buren. :)
Je hebt wel het SKG keurmerk voor sloten:

* is 1 minuut
** is 3 minuten
*** is 5 minuten

Vertraging voor inbrekers met het juiste gereedschap.

Het klopt verder wat je zegt: bij maximale slot beveiliging zal er altijd wel ergens anders een zwak punt zijn. Je maakt het potentiële brekers enkel een stukje moeilijker in de hoop dat ze jouw huis overslaan.
Exact! Er zullen maar weinig mensen in Nederland kogelvrij glas, verstevigde raamkozijnen en verharde voordeuren met meerdere sterke sloten hebben in hun gehele huis. Op zo'n moment zal je echt een specifiek doelwit moeten zijn willen inbrekers (of andere types) hun best gaan doen om bij jou naar binnen te komen.

Anders is het gezegde 'Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel' hier mooi van toepassing.
Mijn glas is ook vrij van kogels hoor :9
Dat laatste is het vooral. Gaat erom dat ze denken sneller/stiller binnen te komen bij de buren dan bij jou. De rest boeit al snel niet meer.

Wanneer ze doorhebben dat je met een brievenbus deze sloten zo open hebt (keurmerk vervalt, en wie heeft nou geen brievenbus in/bij de voordeur) wordt het toch verdomde lastig. Voor jou als bewoner that is. Als bonus voor je verzekeraar/aangifte zijn er ook geen sporen van inbraak...

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 22 juli 2024 19:06]

Anoniem: 1322 @Alcmaria26 juli 2021 09:07
Nee, dat denk ik persoonlijk helemaal niet. Een goed gekeurd slot is heel wat anders dan de sloten die hij laat zien (vaak hangsloten). Daarnaast is een slot openmaken in het veld heel anders dan in perfecte omstandigheden.

Hij is daar zelf ook best duidelijk in.
Anoniem: 1322 @Alcmaria26 juli 2021 10:09
Gezien ieder nieuwbouwhuis verplicht een driepuntssluiting heeft met een SKG 3 sterren keurmerk slot denk ik dat de LPL je gaat feliciteren met je voordeur en daarna een steen door het raam ernaast gooit ;)
99.9% van de sloten op Nederlandse voordeuren zijn juist van die waardeloze cilindersloten, die heb je in iets meer dan een minuut open met spul van AliExpress. Maar manipulatie wordt amper gedaan door boefjes, die doen hun werk gewoon met geweld omdat het veel sneller is: kerntrekken, uitboren, etc. Goed deurbeslag is minstens net zo belangrijk als goede sloten en nóg meer ondergewaardeerd dan sloten.

Digitale sloten als deze hebben als voordeel dat een doorsnee crimineel de moeite niet gaat doen, het nadeel is echter dat als er een zwakte in de software zit, alle sloten onopvallend met kleine moeite zijn te openen.

Dus naast LPL zou ik ook nog een bugbounty op dit slot willen zien, dát zet zoden aan de dijk.
Ja exact, je kijkt nu niet alleen naar mechanische kwetsbaarheden maar ook software matig met zo'n slot. Als de fabrikant de software nou opensource zou maken en deze geaudit wordt door een bekende derde partij dan heb ik er al meer vertrouwen in. Voor mij momenteel nog gewoon de ouderwetse sleutel(s).
Anoniem: 613510 @12345j26 juli 2021 09:05
Mocht ik hem winnen, da ga ik LPL even een mailtje doen of hij interesse heeft om deze te testen. :)
Je kunt hem dan beter naar DeviantOllam sturen. LPL is, zoals de naam al doet vermoeden, goed in Lockpicking en volgens mij valt hier niets te picken.

Hier zie je ze samen:
https://m.youtube.com/watch?v=O74Q1VTz4j4
Vaak hebben elektronische sloten een mechanische backup (dus een sleutel met slot). Anderzijds doet LPL ook wel proberen elektronische sloten te openen met sterke magneten.
Oh, daarom ga ik ook ja klikken. Cool!
Net een nieuw huis gekocht wat ik volledig met domotica bestuurbaar wil maken, daar hoort een voordeurslot natuurlijk ook bij :)

Maar, waarschijnlijk stuur ik hem dan eerst naar de LockPickingLawyer voor een veiligheidstest (ik heb een vermoeden van zeg >90% dat hij hem met een magneet of iets anders futiels in een paar seconden open heeft)

[Reactie gewijzigd door pagani op 22 juli 2024 19:06]

Als je het slot naderhand terug wilt moet je dat wel vantevoren even met hem kortsluiten. Waarschijnlijk is hij dan ook iets voorzichtiger met destructieve methodes ;)
Ik laat deze actie aan mij voorbij gaan omdat ik nog altijd een beetje huiverig ben voor dit soort dingen.
Tevens woon ik in een flatje dus heb ook meer sleutels.

Succes allen (y)
Vraag me af of deze ook geaccepteerd worden voor een certificaat Veilig Wonen.
Het heeft een SKG 3-sterren rating gekregen. Wel op voorwaarde dat je de pin-functie niet gebruikt. En nog wat complexere voorwaarden:
  • Codetoegang is uitgeschakeld, aangezien iedere vorm van codetoegang niet is toegestaan volgens de SKG 3-sterren richtlijn. Natuurlijk is de fysieke veiligheid van het LOQED Touch Smart Lock onveranderd.
  • Als je deur een raam heeft waarbij het slot zichtbaar is, moet tenminste P4A gelaagd glas worden toegepast. (Heb je normaal dubbel glas in je deur? Dan kun je met een eenvoudige folie dit opwaarderen tot P4A (inbraakwerend) glas.)
  • Als je deur van hout is en de draaiknop door een raam zichtbaar is, moet deze worden voorzien van SKG (V) gecertificeerde anti-boor-/ manipulatie voorziening.
* Ziglar zoekt direct op of lockpickinglawyer hier een filmpje over heeft :9
Anoniem: 613510 @Ziglar26 juli 2021 08:36
Midden in de nacht een stem bij je voordeur:
"Let's do that one more time so you can see it was not a fluke."
zo lekker!.. koffie door mijn neus.

"click on one.. two is binding"
Die reviews gaan over de usability en dat soort dingen, niet over hoe veilig het systeem is. Bij de LPL zie je of je het met een lego poppetje open kan maken of dat je toch een stuk van een red bull blikje nodig hebt.
The tool that Bosnian bill and I made.
..

Maar inderdaad, veel smart locks lijken het goed te doen, tot het kapje eraf getrokken wordt of het mechaniek getest.

[Reactie gewijzigd door Somoghi op 22 juli 2024 19:06]

Deed ik ook gelijk.
SMART is wel het laatste wat ik wil zien in een slot. Desondanks veel plezier en hopelijk weinig slapeloosheid voor diegene die 'm krijgt.
Ik zou dit wel eens willen hacken, niet qua wifi of alle smart systemen ofzo, maar bv. die 2 pinnetjes aan de buitenkant voor 9v noodstroom, als je daar nu eens 24v of 48v van maakt, gewoon kijken wat er gebeurd. Het mag stuk toch?!
Precies wat ik me ook al afvroeg. Je hebt met die twee pinnen effectief toegang tot de elektronica zelf. Hoger voltage of omgekeerde polariteit, wat zou dat doen?
Waarschijnlijk beveiligd met diode en zener maar als je hem wint maak hem dan open voor fotos.
Een hoogspanningspuls aanbieden is ook wel interessant.
Vermoedelijk leidt falen van de electronica tot een fail-safe situatie, waarbij het slot niet meer elektronisch te openen is.

Ik kom op de site jammer genoeg geen beschrijving van die situatie tegen in de FAQ. Ik vermoed dat je dus gewoon het haasje bent wanneer iemand je slot heeft ge-fried, en je je deur niet meer open kan maken.
Helaas heb ik deze ronde niets gewonnen en kan ik niets testen.
Leuke prijs, zou deze in onze nieuwe woning best een kans willen geven eerlijk gezegd.

Leuke prijs Tweakers, keep up the good work.
Succes weer iedereen:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.