Advertorial

Door Tweakers Partners

De iPhone SE: het design van de iPhone 8, de snelheid van de iPhone 11

17-04-2020 • 14:37

200

Al weken gonsden de geruchten over een nieuwe iPhone 9/iPhone SE2, en nuKPN heeft Apple dan eindelijk de vernieuwde iPhone SE geïntroduceerd. Wat kunnen consumenten verwachten?

‘Meer dan verwacht. Voor minder dan je dacht’, aldus luidt de slogan voor de vernieuwde iPhone SE. Goed, Apple noemt het nog steeds niet expliciet een budget-iPhone, maar het komt in de buurt. Wat voor smartphone halen consumenten nu precies in huis als ze een iPhone SE kopen?

Waar smartphones de afgelopen jaren met diverse Pro-, Plus- en Ultra-modellen steeds duurder, groter en langer werden, zet Apple met de 2020-editie van de iPhone SE bewust een stapje terug. De iPhone SE 2020-editie wordt officieus gezien als de opvolger van de iPhone SE, hoewel je eigenlijk kunt stellen dat het de directe vervanger van de iPhone 8 betreft. De iPhone 8 is namelijk per direct uit het assortiment van Apple verwijderd en als zodanig vervangen door de iPhone SE (2020-editie).

Het design van de iPhone SE
De iPhone 8 echoot echter duidelijk door in het design van de iPhone SE. Het toestel heeft een 4,7"-lcd met een 16:9-verhouding en duidelijke schermranden aan de boven- en onderkant. Daarnaast heeft de iPhone SE in plaats van Face ID een homebutton met Touch ID-vingerafdrukscanner. Touch ID is een fijne manier van ontgrendelen en activeren van aankopen gebleken, en zeer betrouwbaar. Ook leuk: bestaande telefoonhoesjes voor de iPhone 8 zijn eveneens geschikt voor de nieuwe iPhone SE. Mocht de nieuwe iPhone SE jouw iPhone 8 gaan vervangen, dan hoef je dus niet een nieuw hoesje aan te schaffen.

De iPhone SE is gemaakt van aluminium dat volgens Apple van ruimtevaartkwaliteit is, in combinatie met stevig glas. De smartphone is verkrijgbaar in drie fraaie kleuren: zwart, wit en het herkenbare (PRODUCT)RED. Bij die laatste variant wordt een deel van het aankoopbedrag gedoneerd aan goede doelen. Welke van de drie uitvoeringen je ook kiest, de kleuren van de behuizing kennen dankzij een zevenlaags kleurenproces een rijke kleurdiepte. Daarnaast is de iPhone SE spat- en stofbestendig en voldoet hij aan waterbestendigheidsnorm IP67. Dat betekent dat wanneer je je smartphone onverhoopt in het water laat vallen, hij het daarna gewoon nog doet. Een fijne gedachte voor als je een wat minder vaste hand hebt.

De snelle A13 Bionic-chip in de iPhone SE

De iPhone SE weegt 148 gram en is 7,3mm dun, 67,3mm breed en 138,4mm lang. Aangenaam compacte afmetingen dus, maar tegelijkertijd is de nieuwe smartphone volledig uitgerust voor fotografie, gaming, streaming en sociale media. Hij mag qua uiterlijk dan lijken op de iPhone 8, onder de motorkap wordt met de iPhone SE een leeuwenstap voorwaarts gezet ten opzichte van zijn officieuze voorganger.

Het kloppend hart van de nieuwste iPhone telg is de
A13 Bionic-soc.
Het kloppend hart van de nieuwste iPhone telg is namelijk de A13 Bionic-soc. Deze chip deed zijn intrede in de iPhone 11 en iPhone 11 Pro, en Apple claimt hiermee de snelste smartphonechip ooit te hebben vervaardigd. In de praktijk merk je dat ook direct, met name als je van een wat ouder model iPhone komt. Het vliegensvlug wisselen tussen apps, het spelen van moderne games, ar-toepassingen, het streamen van filmpjes en series … het gaat allemaal snel en voelt aangenaam vloeiend.

De batterij van de iPhone SE gaat lekker lang mee. Zo zou je wel dertien uur achter elkaar video’s moeten kunnen kijken zonder opladen. Ideaal voor de bingewatchers onder ons die dagelijks met Netflix, Disney + en Amazon Prime bezig zijn. De iPhone SE is bovendien geschikt voor draadloos opladen met Qi-gecertificeerde opladers en hij ondersteunt snelladen, zodat je binnen 30 minuten over een 50% volle batterij beschikt. Zo hoef je nooit lang zonder ‘juice’ te zitten.

Foto’s en filmjes maken met de iPhone SE

We gebruiken onze smartphone tegenwoordig meer en meer voor het maken van foto’s en filmpjes, en ook daarvoor is de iPhone SE prima geschikt. Apple stelt zelfs dat de nieuwe telefoon over het beste singlecamerasysteem ooit in een iPhone beschikt. Aan de voorkant vinden we een 7-megapixelcamera en aan de achterkant zit een 12-megapixelcamera en een flitser. De iPhone SE kan filmen in 4k met 60 frames per seconde en is uitgerust met filmische beeldstabilisatie. Je maakt dus eenvoudig en vlot gedenkwaardige kiekjes en messcherpe familiefilmpjes.

Nu de iPhone SE pre-orderen

Vanaf 17 april kunnen geïnteresseerden de iPhone SE bij KPN pre-orderen. Daarbij geldt ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’, oftewel: als eerste besteld betekent als eerste in huis. De iPhone SE 2020 is beschikbaar vanaf €489,- voor de versie met 64GB opslagruimte. Het 128GB-model heeft een prijskaartje van €539,- en het 256GB-model kost €659,-. Uiteraard is het verlengen van je bestaande abonnement in combinatie met de nieuwe smartphone óf het afsluiten van een nieuw iPhone SE-abonnement natuurlijk ook mogelijk. Zo spreid je de kosten van het nieuwe toestel over een langere periode.

Dit artikel is geen redactioneel artikel, maar een advertorial. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via [Discussie] Reclame algemeen, daar zullen collega's aanwezig zijn om jouw vragen en/of opmerkingen te bespreken/beantwoorden.

Reacties (200)

200
187
93
8
0
75
Wijzig sortering
Waarom is er geen Android toestel met deze afmetingen en ditto top specs ? Je kan zeggen van Apple wat je wilt maar ze maken wel producten waar de mensen om vragen.
Je kan zeggen van Apple wat je wilt maar ze maken wel producten waar de mensen om vragen.
Dat doen ze eigenlijk niet. De vraag was namelijk dezelfde afmetingen als de originele SE, dat hebben ze niet gedaan. Daarnaast was er ook nog een vraag voor 3.5mm jack, welke ook ontbreekt. Apple luistert dus maar met een half oor en eigenlijk puur om geen sales mis te lopen. Want dat was waar Apple met z'n huidige iPhone range op af liep. Ik ben al een iPhone gebruiker sinds de iPhone 4 en m'n iPhone 6 was bijna mijn laatste iPhone omdat het nieuwe aanbod niet aansluit om mijn wensen, dat doet deze SE wel. Ik zat er eigenlijk niet op te wachten om over te stappen. Ik kan hier de komende 5 jaar weer mee voort...
De vraag was namelijk dezelfde afmetingen als de originele SE, dat hebben ze niet gedaan. Daarnaast was er ook nog een vraag voor 3.5mm jack
Dat daar wat mensen over schreeuwen op internet wil niet zeggen daar concrete vraag naar is in de wereld. Ik ga er vanuit dat Apple prima z'n werk doet als het gaat om inschatten van vraag en marktonderzoek en meer doet dan alleen fora lezen.
Zou er uit dat marktonderzoek dan ook blijken dat mensen nog steeds voor heeeel veel geld een toestel met LCD scherm willen hebben?
Ik heb er vandaag een besteld. LCD of whatever scherm maakt me niet uit. De afmeting vind ik belangrijker.

M’n huidige foon is een iPhone 7, groter vind ik onzinnig. Video kijken doe ik (wanneer resolutie etc uitmaakt) wel op tablet, PC of TV. En voor een iPhone (waar je niet betaalt met je persoonsgegevens) is het ding prima geprijsd.
Ik heb een Iphone Xs, Oled dus en ik moet zeggen dat ik amper het verschil zie tussen LCD en Oled. Dus LCD hoeft niet slecht te zijn zolang de kwaliteit maar goed is van dat LCD scherm. Apple Lcd's hebbenbijvoorbeeld al True Tone en enkel dat is veel meer waard dan een OLED zonder truetone.

En ja ik ben heel gevoelig voor schermkwaliteit. Beroepshalve kalibreer ik schermen, printers, camera sensoren, stel ik soft proofing in enz. Dus ik weet echt we over wat ik spreek.

Oleds hebben vaak ook een erg laag contrast als er veel omgevingslicht is. Op de skipiste kon ik bijvoorbeeld mijn Xs heel erg moeilijk aflezen terwijl iemand anders met een Iphone Xr dat wel kon. Maar ook bij gewoon lichte ruimtes of buitenhuis geeft een Iphone Xr vaak een contrastrijker beeld weer dan de Xs met Oled. Dus je moet Oled niet ophemelen alsof die altijd beter zijn.
De Lightning to Aux adapter verkoopt anders wel heel erg goed. Daar heeft Apple ook zijn onderzoek naar gedaan.

Die adaptertjes verkopen zo goed, dat ze vaak uitverkocht zijn.
En waar baseer je dat op?
Ik werk in de grootste elektronica winkel van europa en bij ons vliegen ze constant de winkel uit. Je besteld er 100 per winkel en binnen een week is het alweer weg.
Kan je me wel een -1 geven maar toch is het zo! :-)
Ach qua winst op het verkopen van telefoons is het geloof ik omgekeerd dus of het ze heel veel kan schelen wat die 90% die Android kiest doet....
Market share in de Verenigde Staten in maart 2020: Android 39.7% iOS 60.1%

Er is hier nauwelijks een kind op school te vinden met een Android en zelfs Samsung telefoon. Iedereen is inmiddels gewend om imessage te gebruiken en schaft daarvoor dus een iPhone aan. WhatsApp heeft hier slechts een marktaandeel van 12.1% wat daar ook het gevolg van is. In de wereld worden er veel meer Android toestellen verkocht, maar dat heeft ook te maken dat een gemiddeld Android toestel sneller wordt vervangen dan een iPhone en dat die laatste ook vaak nog tweedehands wordt doorgezet. Voor Android is de tweedehands markt zeer beperkt.
Heb je daar een bron van? Mogelijk dat verschillende sites het martkaandeel op een andere manier berekenen (als t per verkocht device is zak Apple inderdaad minder hoog scoren dan de installed base omdat een iPhone gemiddeld langer mee kan dan een Android phone)maar volgens mij zit Apple zo rond de 25% aan marktaandeel. https://gs.statcounter.com/vendor-market-share/mobile
Oppassen met sites zoals statcounter, die kijken naar websitebezoeken en niet naar verkopen of werkelijk marktaandeel. Dan kan je beter kijken naar stats van Gartner of IDC. En dan zit je al jarenlang tussen de 15% en de 20% op gebied van verkopen. En het zijn die verkopen die uiteindelijk voor Apple belangrijk zijn. Dat mensen lang met 1 toestel doen is leuk, maar levert voor Apple niet veel op natuurlijk.
Voor aankopen in de App Store is die data over verbruik natuurlijk wel relevant, en juist daar pakken ze flinke marges.
Google claimt altijd enorme aantallen vanwege de "activaties".

Pittig detail: een gemiddelde iPhone gaat veel langer meer dan een gemiddelde Android smartphone.
Dit komt door de langere support en iPhone heeft ook een zeer sterke 2dehands/refurbished markt.
De meeste mensen betalen echter totaal niks in vergelijking.

Apple verdiend genoeg aan hun telefoons.
Komt wellicht ook omdat meeste android gebruikers vrijwel ieder jaar een nieuw toestel kopen, dat heb je bij Apple een stuk minder, wat de over algemeen hogere prijs ook rechtvaardigt, bovendien blijven iPhones vrij lang restwaarde hebben, waardoor er veel meer 2e hands rondgaat dan bij Android phones.
Ik vind dat niet bepaald veel zeggen.
Zoek hun aandeel in high-segment telefoons maar op, die schommelt al jarenlang rond de 50%
De vraag was vooral om een kleiner en goedkoper toestel, en dat is deze. Ik denk dat de vraag voor een 3.5mm jack ook wel meevalt, aangezien zelfs Samsung hiermee is gestopt.
De S10E heeft anders gewoon een 3,5mm jack. Dat is toevallig ook de grote concurrent van dit toestel. Zelfde grootte en prijs, maar betere specs.
Ik blijf de toevoeging 'betere specs' zo raar vinden. Was al met Apple Computers wayyyy back.
Gaat altijd mank, aangezien Apple niet alleen andere chips gebruikt, maar vooral een ander besturingssysteem.

Misschien eens stoppen met peren met apples te willen vergelijken.
En dan is het ook weer te zien op welke specs je gaat vergelijken. Apple's SoC is zeker om over naar huis te schrijven. Iedere gebruiker zal andere noden hebben.
Even los van dat je an sich wel een punt hebt, werkt de praktijk toch vaak anders.

Als de spec in jouw voordeel uitvalt, ga je ermee reclame maken, valt deze in jouw nadeel, is het niet vergelijkbaar of wordt een niet representatieve meetmethode toegepast.
Dan maakt het niet uit in welke markt je onderweg bent: IT, autowereld, kijkcijfers... Overal hetzelfde verhaal.
Je hebt absoluut een punt. Ik heb de telefoons niet vergeleken dus ik kan er eigenlijk over zeggen, maar specs is toch meer dan alleen een soc en RAM?
Camera rest/front, scherm, andere hardware componenten, vingerafdruk scanner, 3.5 jack, NFC, bluetooth, luidspreker, etc.
Zijn uitleg is inderdaad minim, welke specs zijn beter? Geen idee. Maar het kunnen nog steeds appels met appels zijn.
Blijkbaar wat frustratie opgebouwd over de jaren O-)
Specs is niet het besturingssysteem. Specs is hardware. Bij de Galaxy S10E is dat de 5,7" OLED met meer resolutie, twee camera's, 128GB+sdcard, 6GB RAM (SE=3gb), 3,5mm jack en Snapdragon 855. De SD855 is uiteraard langzamer dan de A13, maar de rest van de specs zijn beter dan de iphone.
RAM kan je wel schrappen als betere spec want een iPhone draait met 3GB RAM net zo goed, zo niet beter als een Android met 6GB. Lekker boeiend dus dat het meer is bij de Samsung waar je toch niks van merkt. :z
Ja oke, bij de met de SE vergelijkbare modellen zit er vaak nog wel een 3.5mm jack in, maar ze zijn er bij de high-end al mee gestopt, dus ook Samsung vindt de vraag naar die 3.5mm jack zo te zien te weinig.

Dan heb je misschien betere specs, maar voelt de telefoon over het algemeen trager aan, en is de ondersteuning minder goed qua updates.
heeft de nieuwe SE geen microjack? dat is wel een tegenvaller voor mij. jammer apple
Er zijn wel adapters voor lightning naar 3,5 mm beschikbaar. ik vind het nog steeds geen reden om dan maar het hele product af te schrijven.
zeg toch niet dat ik het hele product afschrijf??!!!
Zelfde als de originele? Nee hoor, SE is prima maar dit zou mijn perfecte formaat zijn.
3.5mm jack? Kan maar hoeft niet perse.
Als ze zo minder sales mislopen is dit toch juist waar de consument om vraagt? Het lijkt mij toch dat waar de consument het meest om vraagt de meeste sales oplevert.
Ik zou eens kijken naar de fairphone.
Alsjeblieft, weleens de specs gezien ?
En dat met die prijs. Nee de fairphone is echt droevig.
De fair phone is gewoon een heel andere markt.
Hebben we het over dezelfde fairphone? met 15,8cm is hij zo'n 2cm groter dan de SE
pricewatch: Fairphone 3 Zwart
De 2 cm makwn toch niks uit? Het gaat om dezelfde range....
De reden dat mensen enthousiast worden van de SE, is de up-to-date snelheid gecombineerd met eindelijk eens een keer een relatief klein scherm. Als de suggestie voor het android alternatief dan 2cm groter is, heb je het niet begrepen.
"Als de suggestie voor het android alternatief dan 2cm groter is, heb je het niet begrepen."

Nu je het zo zegt, je hebt gelijk!
De S10e is compacter dan de fairphone...
Hah, nee. Daar zit een totaal ander gedachte achter..
Heb een Sony Xperia XZ2 Compact. Die heeft prima spec! En is zelfs nog iets kleiner met groter scherm! Dat is mijn huidige telefoon.

Ik heb toch ook de iPhone SE 2020 besteld. Ben benieuwd. Het toestel wat het best bevalt dat blijft 😁!
Nokia 8 was er een van, zij het met belabberde bouwkwaliteit.
De Nokia 8 is toch echt wel een stuk groter, op papier is het verschil klein (alhoewel het al gauw meer dan een centimeter is) maar in de praktijk merk je dat aardig.

Bouwkwaliteit van mijn Nokia 8 was verre van wat je zou verwachten van Nokia, helaas. Geen idee trouwens of de bouwkwaliteit van nieuwere Nokia toestellen beter is.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 20:15]

Waarom is er geen Android toestel met deze afmetingen en ditto top specs
Die waren er wel maar niemand kocht ze..
en wat zou daar de reden van zijn? Als je daar het antwoord op hebt dan is dat probleem opgelost.
Merendeel van de mensen wilt geen klein toestel ... Dat is wel duidelijk en die trend is al jaren zichtbaar.

Heel simpel .... Natuurlijk zijn er altijd mensen die wel een klein toestel willen en die kopen zoiets ook gewoon (die keuze is er ook op Android) maar is lastiger te vinden doordat de vele merken inspelen op de grotere modellen en die worden verkocht voor de retailers en providers.

Bij Apple heeft die groep nu wederom een keuze en lijkt het alsof mensen massaal daar op springen.
Als je over een jaar naar de verkocht aantallen gaat kijken en dat vergelijkt met het totale aantal verkochte telefoons dan is het maar een kleine markt.
Lijkt niet aan te slaan. Sony zie je ook niet echt meer met hun compact serie en Samsung stopt na de S10e met het maken van een kleinere variant van hun high-end toestellen. Erg jammer dat de meeste fabrikanten tegenwoordig een bioscoop formaat hanteren en je vervolgens met allemaal eenheidsworsten zit die er vrijwel identiek uitzien :X

Wat dat betreft kijk ik met een jaloers oog naar iOS gebruikers waar Apple nu met een kleiner toestel komt naast de al bestaande iPhone 11 Pro, ookal laat het design nog wat te wensen over. (puur vanuit het formaat bekeken :) )

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 20:15]

De S10e was volgens mij een behoorlijke verkooptopper. Het nadeel van dat ding was dat ie oorspronkelijk voor €750,- op de markt kwam en dat ie vervolgens na 2 maanden al op sommige plekken voor €450,- te verkrijgen was. Als consument voel je je dan behoorlijk genaaid door Samsung.
Ben zeer tevreden met mijn S10e, gelukkig een paar maanden na launch aangeschaft. De originele prijs was inderdaad wel aan de hoge kant.

Als het een verkooptopper was dan vind ik het alleen maar vreemder dat Samsung een "e" model niet langer lijkt te hanteren.
Als je prijsgevoelig bent:

De prijs waar Samsung telefoons na een paar maanden op stabiliseren kan je vrij goed afschatten door de prijs van de goedkoopste nieuwe iPhone te nemen en te vermenigvuldigen met het verschil in single core performance.

Bijvoorbeeld, de S10e kwam uit in maart 2019. De iPhone XR was toen gemiddeld 774 EUR. Verschil in single core performance volgens Geekbench: 750 om 1100. Kom je op 774 * (750/1110) = 523 euro

Check hier: pricewatch: Samsung Galaxy S10e Zwart
Je hebt er echt werk van gemaakt !

Hahahahahahaha
Whaha meen je dit nou? komt wellicht nu zo uit, maar lijkt me sterk dat je altijd deze formule kan gebruiken.

Wel mooi als het echt zo klopt, maar kan me niet voorstellen
Ik heb de afgelopen jaren wat steekproeven gedaan, en het klopt meestal wel aardig. Waarom het gebeurt kan ik je niet op een briefje geven.
De S10 was niet dé best verkopende telefoon van 2019. Dat was volgens mij dr XR.

Van Samsung was het ook niet het best verkopende toestel, dat waren de A50en A10.
https://androidworld.nl/n...le-telefoons-europa-2019/
Heb dit toestel erg lang in de gate gehouden voor mijn dochter. Na de initiële dip van ongeveer 200 Euro is hij niet meer hard gezakt. Nog steeds kun je hem niet voor 450 krijgen. pricewatch: Samsung Galaxy S10e Zwart
De iPhone 8 van 3 jaar oud kostte tot voor kort meer dan 500 euro nieuw, terwijl de opvolger voor 489 op de markt gebracht wordt. Ik weet niet wie genaaid wordt? Dan liever een Samsung voor 450 euro.
Het "probleem" dat men aankaart is dat als je vandaag een iPhone 8 koopt aan 540 euro, diezelfde iPhone over 2 maanden niet plots 270 euro kost en je dus een paar honderd euro teveel hebt betaald.

Dat er een opvolger komt die dan goedkoper of duurder is, dat is een te verwachten iets, maar als exact hetzelfde toestel paar weken later paar groene eurobriefjes goedkoper is dat heeft een vieze nasmaak.

Uiteraard is het pijnlijk als je begin maart een iPhone 8 hebt gekocht aan 540 en nu voor 490 een beter toestel kan krijgen, maar dat is ook zo als je een iPhone 11 Pro koopt eind augustus, in september kan je (als je de trend volgt van product launches in september) een beter toestel krijgen aan dezelfde, of lagere, prijs.
Waardevastheid is zowel een voordeel als een nadeel. Nadeel is dat je de hoofdprijs betaalt, voordeel is dat het langer zijn oorspronkelijke waarde houdt, wat interessant kan zijn bij evt doorverkoop. Vergelijk met de aanschaf van een Tesla. ;)
Nou, de waardevastheid van de Iphone 8 is zojuist gekelderd. Weg doorverkoopwaarde.
De vergelijking met de 8 gaat niet op. In de nieuwe SE zit namelijk de A13 chip en die gaat nog wel een paar jaar mee.
Het is iets wat je bij Samsung al jarenlang ziet. Ze zetten hun vlaggenschip tegen hoge prijs op de markt en als de initiële verkoop geweest is daalt de prijs en doen ze er nog wat acties bovenop. De prijsbewuste Samsung koper wacht daarom een maand of 3 tot na de introductie om die verlaagde prijs te kunnen gebruiken.

Zelf heb ik mijn S9 gekocht met een cashback actie van 200 euro + restwaarde van een ander toestel naar keuze (had nog een oude moto liggen die weg mocht). En nadat die actie gedaan was zakte de prijs van het toestel gewoon verder naar een gelijkaardige prijs als je had met de cashback. En het is iets dat je blijft zien.
Nee hoor, bij Apple weet je dat als je een telefoon bij launch of na 6 maanden koopt, dat de aankoopprijs ongeveer gelijk is. Daarnaast weet je dat je na 2 jaar je toestel voor een prima restwaarde kan doorverkopen. Bij andere merken is die restwaarde na 2 jaar vrijwel 0. Genaaid zit hem niet in de hoogte van de prijs. Iemand die een Ferarri koopt voor 3 ton, voelt zich ook niet genaaid, terwijl je ook een polo-tje kan kopen voor 20k. Genaaid voel je je als je buurman na 2 maanden ineens in eenzelfde Ferrari rijdt voor 2 ton.
Ja Apple maar andere phones niet. Maar eh dan nog koop je hem niet direct want het zal niet de eerste keer zijn dan er issues zijn. Zeker als het gepaard gaat met een nieuwe IOS versie dan zijn er altijd kinderziektes .. Bij de 11 was men zeker 2 maanden verder eer de vervelende bugs en batterij verbruik normaal was.
Tevens minstens 3 maanden verder toen deepfusion er was.

Enne hoe voelen mensen die 1 maand geleden een nieuwe iPhone 8 gekocht hebben ?

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 24 juli 2024 20:15]

De Xperia 5 is net zo breed maar wel 2cm langer. Zal dus gelijkaardig in de hand liggen en je hebt een 6.1" scherm terug. Weet niet in hoeverre dit dus een alternatief is als een OS niet echt uitmaakt.
De Xperia 5 vind ik zelf weer te lang. Momenteel heb ik een S10e en daar kan net aan met mijn duim het gehele scherm bedienen zonder in te leveren op comfort.

https://www.phonearena.co.../phones/11236,10750,11114

offtopic:
Fantastische tool _/-\o_
Anoniem: 776095 @Caayn17 april 2020 15:38
De xperia is supersmal, maar de lengte is wel overdreven vanwege de 21:9 verhouding en "dikke" bezels.
Goede tool om te vergelijken inderdaad :o
De S10e maar ook de Pixel 4 zijn inderdaad dichter bij de nieuwe SE
Ik als iOS gebruiker zou best eens willen nadenken over een toestel dat niet high end is.
Echter deze spreekt me niet aan vanwege een design dat al 5 jaar mee gaat ofzo. En een iPhone XR of iPhone 11 vind ik echt te groot worden. Dan blijft de enige keus voor een goedkopere telefoon een high end model van wat ouder (die dan nog steeds peperduur is) en dus eigenlijk nog lang niet in deze prijscategorie komt.
Ik ben er juist van twee formaten: één van erg grote telefoon zoals mijn Huawei Mate 20X en één heel kleine zoals de iPhone S4 van mijn moeder. Zo zou ik dus afhankelijk van mijn mood de kleine of de grote gebruiken. Maar helaas. Ook zou ik graag de Nokia 6.1 Black/Copper willen maar dat is van de lijst.
Had liever gezien dat het het oude SE format was met volledig scherm dus zonder randen, maar deze nieuwe SE gaat volgend jaar wel mijn huidige SE vervangen.
Er werd heel nadrukkelijk gevraagd om een nieuwe SE, niet groter dan de huidige maar wel met vernieuwde techniek. Daar heeft Apple niet naar geluisterd.

In plaats daarvan leuken ze techniek van de 8 enorm op. Fijn, maar dat is wel een grotere telefoon en helaas niet met de zijkanten die we kennen van de 4/5/SE en iPad Pro.

Apple heeft niet geluisterd. Amerikaanse media vermoeden dat Apple de indruk heeft dat er geen markt is voor telefoons met een vormfactor als de SE en zou zich daarbij beroepen op de verkoopcijfers van Android telefoons van een vergelijkbare grootte. Maar Apple is kennelijk vergeten hoe snel de laatste voorraden van de SE werden verkocht- beide keren binnen 24 uur uitverkocht.

Jammer. Maar wel in lijn der verwachtingen. Ik overweeg mijn SE te vervangen door deze SE.
Ik denk dat Apple z'n huiswerk wel gemaakt heeft.
Een reden waarom de SE altijd goed verkocht is gewoon omdat het de goedkoopste iPhone is.
Ik heb genoeg collega's en vrienden die iOS verkiezen, maar niet de hoofdprijs willen betalen.
De meerderheid van die mensen kennen nauwelijks iets van techniek en kijken dus niet naar de specs: ze willen gewoon een betaalbare iPhone en dat is voor hen voldoende.
Als ik iets hoor, dan is het eerder dat de batterij wat langer zou mogen meegaan.
Ik hoor ook het omgekeerde: het maakt ze niet echt uit wat het kost zolang het toestel maar klein is, mensen die premium willen betalen voor een kleine iPhone. Zelfs een vader die destijds zijn X Pro omruilden voor de SE van zijn zoon. Zoon blij, vader ook. Als ikzelf voor € 2000 mag shoppen bij de Apple Store voor een iPhone, dan kom ik zonder enige twijfel terug met de kleinst mogelijke ook al heeft die veel minder toeters en bellen dan al die phablets.
galaxy s10e heeft nog betere afmetingen ;)
De afmetingen zijn juist heel slecht voor een 4.7 inch scherm, sterker nog, hij is maar een halve centimeter korter en smaller dan de iPhone XS, welke een 5.8 inch scherm heeft. Deze telefoon heeft gewoon hele dikke bezels, is ook niet gek, model komt uit het tijdperk waar smalle bezels nog geen ding waren.
S10e is even groot dus die zijn er wel.
De Pixel 3a komt in de buurt, hoewel deze ook iets groter is.
Hij is minder groot dan de meeste andere toestellen maar de Pixel 3a is met een lengte van meer dan 150mm niet een toestel wat ik als klein of compact zou willen beschouwen.

https://www.phonearena.co.../phones/10750,11060,11114

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 20:15]

Wat een onzin. Enige wat ze écht geven wat mensen willen is een klein formaat. Voor de rest bepalen zij wat mensen "willen"
Samsung Galaxy S10E. Is zelfs iets kleiner. Kost hetzelfde en heeft 5,7" OLED, hoge resolutie, twee camera's, Snapdragon 855 en 128GB.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 24 juli 2024 20:15]

En je gaat de SD 855 vergelijken met de A13?
De A12 doet al niet onder voor de 855
SD855 is zat snel genoeg.
A13 is voor 99% van de gebruikers overkill.
De Pixel 3a is praktisch even groot en ongeveer even zwaar, alleen dan een groter scherm en veel kleinere bezels. Als Android gebruikers massaal een toestel met een klein scherm en lage resolutie zouden willen, dan zouden mensen die wel massaal aanschaffen. Dat gebeurde niet.

De enige reden waarom het bij Apple wel hard loopt is doordat dit het instaptoestel is. Wil je een goedkope iPhone, dan is dit de enige optie.
Allemaal met super lage performance (denk Nokia 2.2, iPhone < 5 ?).

Verder kunnen ze met Android SoCs zich ook niet echt een kleine telefoon met een ditto kleine battery veroorloven. Want ze hebben ongeveer 3x zoveel energie nodig om hetzelfde rekenwerk te doen als een Apple A12/A13.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 24 juli 2024 20:15]

ditto top specs
* Sub-HD scherm
* 1800 mah accu
* 60 hz lcd scherm
* Bezels groot genoeg om post-its op te plakken

Toppie specs
Idd buiten de soc is dit gewoon bejaard .
Prima toestel alleen het design kan anno 2020 echt niet meer. Het kon makkelijk met notch.
Het design is echt verschrikkelijk ja. Van binnen een erg goed toestel voor die prijs, maar van buiten echt erg lelijk.

Hier had apple wel wat meer mee kunnen doen mijn inziens.
Mij interesseert het design me niet zoveel, wel/niet rond, wel/niet notch, wel/niet bezels, wel/niet 3,4,5,6 enz cameras.. ik wil gewoon een handzaam kwalitatief goed apparaat wat gedurende lange tijd goed ondersteund wordt. De iPhone SE biedt me precies dat.

Of ik geen android overwogen heb? Jazeker, en ik heb al android toestellen gehad, maar het geklooi met processoren (samsung, mediatek), skins (bijna alle merken lopen te rommelen), updatebeleid hebben mij doen besluiten om toch bij Apple te blijven (het hele gezin zit op apple).

Waarom een SE en geen 11? Komende van de 6 plus vindt ik de innovaties tot aan de 11 onvoldoende om 1000 euro oid uit te geven Ik kijk nog wel even de kat uit de boom voor wat betreft de iphone 12.
maar het geklooi met processoren
Wat bedoel je hier precies mee?, als normale consument zou dat juist iets zijn wat helemaal niks interesseert en heb je ook niks mee te maken (behalve als je wilt rooten, maar als je dat wou neem je geen Apple)

Geklooi met Skins snap ik ook niet helemaal, het principe is extreem simpel, kies een skin en pas hem toe

Update beleid is het enige wat ik snap uit je verhaal, en is als je dat belangrijk vind een goeie reden
Het is (bijvoorbeeld) geklooi met de exynos vs snapdragon processoren, mediatek die loopt te rommelen met aanpassen van settings als er een benchmark gedraait wordt. BIXBY, MUIU, EMUI, XYZ-MUI etc etc etc etc, - het prutswerk van de fabrikanten houdt maar niet op en ik ben er ondertussen gewoon klaar mee. Voor mij is de telefoon een "pak wasmidddel" geworden - het moet het gewoon doen en klaar.

Ik kan me voorstellen dat al dit alles normale consumenten dat niet interesseert, maar ik ben juist verre van dat (ben tweakers van eerste uur, soldeerde m'n eigen pc & uitbreidingskaarten voor de Apple IIe etc etc).

Merk op dat ik ook niet direct fan van apple ben (geheugenuitbreidingen veel te duur, lightning connector etc etc) maar uiteindelijk - voor mij in ieder geval - minder gedoe dan met android.

[Reactie gewijzigd door Pasc66 op 24 juli 2024 20:15]

Euh als je gewoon 1 koopt heb je daar echt geen last van hoor. Heb een samsung s8 en die "doet het" al jaren gewoon goed , snap dus echt niet wat je bedoelt.
Wat ik bedoel is het volgende: ik kan me prima voorstellen dat je als consument "gewoon" een telefoon wilt het allemaal niet zoveel uitmaakt en het het gewoon doet zoals jij dat aangeeft.

Als je echter als ex-techno-nerd zoals ik je verdiept in wat er voor dat geld dan kom je snel tot de conclusie dat de meeste fabrikanten maar wat lopen te rommelen - en daar als gebruikers uiteindelijk last van hebt. Bijvoorbeeld: als ik een android toestel zou willen kopen wil ik het kunnen rooten ivm andere roms. Als ik een samsung toestel koop wil ik gewoon een snapdragon processor en niet een, m.i., inferieure exynos processor. Als ik Huawei wil, dan wil ik gewoon stock android en een standaard SD kaart (Huawei heeft iets anders verzonnen..zucht) ..etc. etc etc. Hoewel ik de meeste android toestellen technisch gezien veel leuker/interessanter vindt dan apple toestellen ben ik uiteindelijk afgeknapt op het gerommel van de android fabrikanten en heb - ook omdat het gezin op apple zit - toch weer voor een apple toestel gekozen - het blijkt voor mij toch de beste keuze op dit moment. Iemand anders zal wellicht andere overwegingen hebben en tot een andere keuze komen. Er is is wat mij betreft geen goed of fout op dit gebied en ben blij dat we als consument uit veel verschillende fabrikanten/toestellen kunnen kiezen :)
Als complete techno nerd zie ik weinig reden om bij apple te gaan.
Mijn samsung s8 (hier verkopen ze bijna uitsluitend met snapdragon) kan ik gewoon rooten eens die geen updates meer krijgt. Ik zie echt niet hoe ja dat rommel kan noemen omdat je niks anders hebt dan meer keuze.

Ja apple is eenvoudig: je geeft veel geld en je weet grosso modo wat je krijgt en thats it. Apple bepaalt alles en je hebt geen keuze noch inspraak met wat er met je toestel gebeurd. Android geeft je enorm veel keuze : je kan van compleet dichtgetimmerd zoals apple naar heel open tot zelfs modulair gaan.

Keuze is inderdaad goed, maar het is niet omdat jij 1 prefereert dat de rest rommel is ;-)
Ha - het is geen rommel - ik bedoelde dat de fabrikanten iedere keer wat afleveren wat in mijn ogen net niet af is en er beter vanaf hadden kunnen blijven (dat noem ik rommelen). Ik ben overigens ook niet 100% tevreden over apple maar in mijn (gezins)situatie is dit voor mij momenteel de beste keuze. Het was een close call tussen apple, realme, oppo en huawei..

(ik heb overigens ook een android tablet: geroot, lineage os, sideloaded apps etc. Pixelexperience ziet er overigens echt veelbelovend uit)

[Reactie gewijzigd door Pasc66 op 24 juli 2024 20:15]

Er zijn genoeg topics te vinden van mensen die niet tevreden zijn over de Samsung skin en liever een standaard Android zouden hebben.
Sommige Samsung modellen worden in Azië, VS en Europa met een andere cpu verkocht onder dezelfde naam. Je hebt daar eigenlijk geen last van, maar als je het weet is dat wel minder leuk.
1000 euro is wat overdreven. Volgens mij kost de standaard iphone 11 met 64 Gb opslag 800 euro o.i.d.
Nog steeds veel geld, maar beduidend minder dan 1000 euro.
Ik ben zelf van een iphone 6 naar iphone 11 gegaan. De camera (zeker bij weinig licht), betere luidsprekers en de veel betere batterijduur (ook als je iphone 6 batterij vervangen is en weer als nieuw is), vind ik toch wel de belangrijkste upgrades. Maar goed, niet zo gek natuurlijk. Vijf jaar aan evolutie.
Dan had je wéér nieuwe accessoires moeten kopen. Nu past alles van de iPhone 8 er gewoon omheen. Ideaal qua formfactor.

Ja ze hadden het uiterlijk van de gewone SE kunnen aanhouden, maar dat is toch écht wel héél klein. Een groter toestel stuit óók weer op weerstand. Waarom zou je dan een nieuwe formfactor gaan introduceren, zo groot als een iPhone 8 maar geen bezels en een notch - en dan heb je FaceID en die techniek is nou eenmaal best prijzig. Vooral omdat die notch door alle extra sensoren best groot is tov. het hele scherm bij dit formaat.
Zelf had ik het wel gaaf gevonden als ze het uiterlijk van de gewone SE hadden aangehouden, dat (of om precies te zijn, de iPhone 5) vind ik namelijk de mooiste iPhone. :) Maarja, ik behoor niet tot de doelgroep dus vind het niet gek dat ze iets anders dan mijn wens hebben gedaan. :P
Zijn we weer. Het design is verschrikkelijk? En echt lelijk? Dat zijn subjectieve begrippen. Je kunt dit dus nooit in z'n algemeenheid bepalen. Dat jij dit zelf vindt, is iets heel anders.
Ik ben blij om eindelijk eens weer een iPhone zonder notch te zien. Dit is op dit moment de enige nieuwe iPhone die ik zelf zou durven overwegen, de rest vind ik namelijk spuuglelijk. :)
Het design van de nieuwe SE kan anno 2020 prima. De doelgroep die dit toestel koopt maakt het echt niets uit dat het design oorspronkelijk van de iPhone 7 komt, die zijn allang blij dat er weer een relatief compacte iPhone met een goede chip, batterij en camera op de markt is. De oorspronkelijke SE was ook een verkooptopper, terwijl het ontwerp daarvan gebaseerd is op de iPhone 5 uit 2012, terwijl de SE in 2016 uitkwam. Ook een ontwerp van 4 jaar oud dus. Mijn vrouw kan er anno 2020 nog prima mee uit de voeten (met een 8 jaar oud ontwerp dus). Waar ze nu alleen tegenaan loopt is dat de opslag en camera niet meer van deze tijd zijn. Prima zet dus van Apple, deze nieuwe iPhone SE.
Oorspronkelijk van de iPhone 8 komt. Daar lijkt ie in meer opzichten op dan op de 7.

Ik ga de discussie hierover verder niet nog een keer aan. Die is hier al gevoerd:
nieuws: Apple presenteert 489 euro kostende iPhone SE met 4,7"-lcd
Haha kom op, de iPhone 7 is qua ontwerp nauwelijks te onderscheiden van de iPhone 8. Of wil je zeggen dat Apple in 2017 opnieuw in de pen is geklommen om een geheel nieuw ontwerp voor de iPhone 8 te tekenen? ;)
Qua gewicht vind ik de 7 zelfs beter. Deze is nog ouderwets van aluminium ipv het loodzware glas wat de 8 heeft.
Wat mij betreft was deze SE dan liever van aluminium.
Ik ben zo'n consument, ik heb een 6s en een SE uit '16. De SE is nog prima maar de 6s aan vervanging toe. Dat ding is top, ik wil in feite een nieuwe 6s met meer geheugen wan 16G is echt te weinig geworden in de loop der tijd. De SE 2020 lijkt me perfect en de prijs is acceptabel. Als ik daar weer bijna 5 jaar mee kan doen is het goed.
De grap is net dat deze SE intern zeer goed is (dus geen stront) met een wat fletse verpakking.
Apple heeft nu eenmaal het imago van degelijke toestellen met goede support.

Smaken verschillen duidelijk, want ik snap echt niet wat er zo fantastisch is aan een 1+ 8: letterlijk een scherm met een fijn randje.
Design in smartphoneland vind ik zwaar overrated. Ze lijken bijna allemaal zeer sterk op elkaar.
Wat een negatieve reactie en ik snap eerlijk gezegd niet waarom je de laatste regel plaatst. Ik denk iedereen zijn eigen overwegingen heeft en de markt/verkoopcijfers de fabrikanten zullen leren of zij de juiste beslissing hebben genomen.

Voor mij persoonlijk geldt iig dat het design me niet zoveel kan schelen. Ik wil gewoon een handzaam kwalitatief goed apparaat wat gedurende lange tijd goed ondersteund wordt. De iPhone SE biedt me precies dat en voor een prijs die ik persoonlijk wel ok vindt. En ja, de OnePlus 8 is mooier apparaat maar voldoet gewoon net niet aan mijn "eisen" (net zoals Xiaomi, Realme, Samsung, Motorola, Google Pixel, Huawei etc die op een aantal gebieden zeker voorlopen op Apple) Bij de volgende updateronde zal ik weer naar alle toestellen kijken een besluit nemen - en dat kan dan zomaar wel een android toestel zijn.
Het design van een doorsnee Dacia kan anno 2020 ook echt niet, maar het verkoopt.

Dit toestel zal volgens mij heel veel verkocht worden. Als ze voor die prijs een toestel met notch zouden uitbrengen, wie zal de iPhone 11 dan nog kopen?
het design kan anno 2020 echt niet meer.
Waarom moet alles nieuw? Een hoop mensen hoeven echt niet de RGB en schrikkleuren toestellen, waarbij iedereen hetzelfde (afgeleide) design gebruikt... Ik huppel al 5 jaar rond met hetzelfde model, waarom zou ik nu een 'nieuwer' design moeten hebben, als ik dat type user zou zijn, was ik allang overgestapt op de nieuwe range iPhones...
Puur uit nieuwsgierigheid, ik vind bezels namelijk prettig op een telefoon.
Hoe houden mensen met een telefoon zonder bezels dat ding vast zonder allemaal apps e.d. in te drukken?
Daar is de software op aangepast.
Alsjeblieft geen FaceID en geen notch.
De vingerscannende homeknop is juist een verademing.
Ja, en in de thread over de nieuwe niet-SE toestel wordt gezegd "gatverdamme die notch, kan toch echt niet meer in currentYear??"

Meningen meningen. :+
Prima, dan maar iedereen die een TV, auto, versterker, BluRay speler, koelkast, wasmachine van voor 2012 dan maar meteen alles vervangen? Of zijn er nog mensen met een videorecorder of een transistor radio?
Nee maar wanneer het defect is of gewoon aan vervanging toe is wil je toch gewoon iets kopen dat met de tijd is mee gegaan qwa design?
Sorry, ik zie niet hoe het design in dit soort apparaten meespeelt. Buiten de auto, dan
Of zijn er nog mensen met een videorecorder of een transistor radio?
Euhhh ja...
Daarom ook is de prijs 489€ :)
Waarom niet? Probeer je eens in te leven in de doorsnee consument, die geeft er niets om dat het ontwerp ietwat verouderd is, die willen gewoon een degelijk, prettig werkend en snel toestel, met voldoende opslag, goede batterij en camera. Niet iedereen is een Tweaker die altijd de nieuwste foefjes op zijn telefoon moet hebben. Bovendien heb je ook nog de iPhone XR, die nu voor een ruimte €600,- te verkrijgen is, als je dan toch perse een recenter ontwerp wilt.
Wat je van het design vindt is nogal subjectief, dus nogal onzinnig om te stellen dat hij 'gewoon gelijk' heeft.
Ik heb nog de iPhone 7 omdat die prima werkt voor alles wat ik ermee doe. Deze iPhone SE 2 doet precies wat ik zoek in een telefoon en dat met een bloedsnelle processor.

Daarnaast wil ik niet bij Apple weg omdat hun ecosysteem gewoon perfect aansluit op alles wat ik heb. Maar een iPhone 11 of iets dergelijks is voor mij verschrikkelijk omdat het geen Touch ID meer heeft. Face ID kan me gestolen worden.

De looks van een telefoon boeien met totaal niet.
Toch wel een beetje schokkend een relatief betaalbare iPhone, nu kan ik langzaam mijn HP elite3 de laatste eer geven die deze verdient.
Gaat altijd gewenning (en mogelijk irritatie) opleveren, maar privacy is stukken belangrijker dan (wat voor mij) het gedrocht dan Google Android heet, en tot heden was de extreem hoge prijs van Apple ook een nee.

Toch 500,- waar ik toch een paar dagen over heb getwijfeld, betaal liever iets minder, ware dat de telefoons van Apple bijna niet in prijs dalen itt andere merken (inc. mijn oude welke ik dus niet voor de volle mep heb gekocht).
Ik denk dat je er geen spijt van gaat krijgen. Lange support, snelle software en iOS. Privacy op nummer één want dataverzameling van Google ben je vanaf. Als je wil kan je jaren met dit toestel doen
Mijn grootste zorgen is dat het os/instellingen misschien wel te gesloten zal gaan vinden, tijd zal het leren, heb alvast een paar instellingen opgezocht voor de (iets oudere)iphones.....

Jouw punten was inderdaad de redenen om het gewoon te proberen.
iOS is een prima systeem hoor, en ik zou deze iphone SE best aanbevelen aan mensen die een betrouwbare telefoon voor de komende jaren willen hebben zonder richting de 1000 euro te moeten gaan. Waar je wel op moet letten, oftewel, waar ik mij nogal aan erger op iOS:

De launcher / je homescreen. Hier ben je heel beperkt. Apps kunnen geen info weergeven, widgets bestaan er niet op, en je bent verplicht linksboven te beginnen met je iconen (lastig bereikbare plek) en zo netjes je rijtje afmaken, zonder een plekje leeg te laten. Als je van windows phone of android komt is de iOS launcher echt komisch / frustrerend beperkt. Het wordt nog vervelender als je een app verwijderd, of een nieuwe app ergens tussen schuift. Dan schuift iedere app die daarna komt 1 plaats op. Heel inconsequent, en soms zit je echt te zoeken naar je apps omdat ze verschoven zijn, en niet meer op de plek staan die je had verwacht.

Camera instellingen. Ik schiet mijn filmpjes altijd standaard in 1080p. Want de filmpjes stellen toch weinig voor, lekker makkelijk, prima. Tot ik wel een video wil maken die mooi moet zijn, wil ik dus naar 4k60fps. Dat is in android 2 tikken in de camera app. Bij iOS is dat camera app uit, instellingen (zoeken) openen, camera instellingen zoeken, en daar ergens aanpassen, dan weer terug naar de camera. Omslachting, niet handig.
Je kan overigens wel EINDELIJK in 16:9 foto's maken op iOS. Dus dat minpunt is vervallen.

Geen dedicated back knop. Dit zal heel erg wennen zijn. Vaak kan je terug door te swypen van links naar rechts, maar niet altijd. Je zult dus moeten leren wanneer dat kan. Hierom lach ik altijd om mensen die iOS intuïtief vinden. Dat is het niet. Meestal is er ook een back knop linksbovenin (lastig te bereiken plek), maar niet altijd. En om helemaal terug te gaan dien je weer de homeknop in te drukken, nog een extra actie.

Apps sluiten. Soms wil je alle apps in de achtergrond sluiten, zodat als je 3 uur later je telefoon weer pakt, en youtube aanklikt, er niet nog een afgelopen video ofzo staat. Bij iedere telefoon is dit 1 knop, alle apps sluiten bij iphones is het iedere app stuk voor stuk sluiten. Heel omslachtig.

Geen standaard app instellingen. Gebruik je liever firefox? Nou als je een link krijgt in whatsapp of per email, die opent de iphone gewoon in safari. Heb je geen keuze in. Heel irritant, en hier mag de EU wel eens een boete voor geven.

En dan zijn er nog wat kleine dingen, ik gebruik het wel eens, maar lang niet iedereen. Zoals een bestandje sturen via bluetooth of nfc, kan niet. Lastig als de ontvanger geen iphone heeft. Geen snellader in de doos, ik zou die er los bij moeten kopen. De lightning kabel an sich, liever usb-c.

Maar nogmaals, ik zou deze iphone best aan raden hoor. Nette prijs, nette specs. Scherm is slecht, lcd met iets van 320 ppi, maar dat is eigenlijk het enige. Als je niet liever naar een hoogstaand oled scherm kijkt, wat al in sommige telefoons van 250 euro zit, heeft deze iphone weinig echte nadelen.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 24 juli 2024 20:15]

Je noemt valide punten en als je deze zaken gewend bent op Android cq vaak gebruikt, dan zal iOS flink wennen zijn.

Het grote voordeel van iOS vind ik toch wel de soepele loop van het os en de apps. Geen (voor mij) overbodige poespas en instellingen en mogelijkheden. Misschien mis ik heel veel omdat ik geen Android gebruik, kan heel goed. Maar in de mate dat ik mijn iPhone gebruik vind ik het meer dan prima zo.
Tja en zo kan ik ook een lijstje maken met dingen die ik achterlijk aan android vind.
Voorbeeldje: ik vind het echt te bizar voor woorden dat er voor android geen koptelefoon te krijgen is als de airpods. Google wil toch eigen chips maken? Begin eens met zo'n chip als in de apple en beats koptelefoons en oortjes. Die pairen op het moment dat je het airpod doosje open doet. En kunnen switchen tussen tablet laptop telefoon, geen probleem. Dat kan op android ook, als je er zo'n wh1 chip (of hoe heet dat ding) voor ontwikkeld, en de code in android gooit. Iedere in ear koptelefoon voor android is inferieur aan de airpods, alleen al om die reden. Echt onbegrijpelijk slecht.
Dank voor het antwoord, ik vermoede/wist dat het wennen zal gaan worden........(zoals ik zei kom ik van HP elite 3, dus van windows vandaan.), een paar punten wist ik al, andere niet.

Een OS change is altijd wennen. Ik zal zien of het me echt gaat lukken :), maar ga het zeker een eerlijke kans geven.
En het mooie is: als je uiteindelijk van gedachten veranderd kun je ook gewoon wél de Google software op iOS draaien. Maar Apple software niet op Android.
Kijk ik ben een iPhone 11 Pro Max gebruiker, met een MacBook Pro van de opdrachtgever maar als er iets vervelends aan Apple is dan is dat hun super slechte compatibiliteit met de rest van de wereld.
Zoals wanneer dan? Ik bedoel, waar loop je in de praktijk vaak tegen aan dat zó super slecht compatible is? (En wie zegt dat 'de rest van de wereld' het niet gewoon fout heeft ;) )
Nogmaals, als je niet aan dataverzameling mee wilt doen is een iphone ook niet het juiste product. Dan is geen telefoon wat je wilt hebben. En anders een privacy telefoon zoals een Librem, of zelf aan de slag met stock android, geen google apps, en een hele sloot aan instellingen en apps die je moet aanpassen zodat je controle hebt over wat er gedeelt wordt. Als je met je iphone naar een willekeurige website gaat wordt je getracked. Ook hier zijn methoden voor om dit te verminderen, maar je ontkomt er niet aan.
Ik geloof dat ik een paar maanden geleden zo'n telefoon als Libre had bekeken, vond het qua app's teleurstellend. (zoals een bank-app)
Een eigen OS installeren kan niet (makkelijk) op elke telefoon.

Instellingen aanpassen moet je altijd op elke OS doen, ook op pc's.
Helaas is de keuze van het minst slechte kiezen omtrent (smart)phones voor mij.
Dumbphone's hebben ook hun voor/nadelen.
Van mij hadden ze het design van de originele 5S/SE mogen gebruiken, klein beetje opschalen om er een 4,7" scherm in te passen et voilá, de perfecte iPhone :Y
maar dan konden ze hem zo goedkoop niet produceren, nu kunnen ze de productielijn van de 8 voor een groot deel hergebruiken
Dit had ik wel een +2 willen geven :Y goed argument waar ik compleet niet aan had gedacht!
thx :)
Veel mensen denken niet na over het productieproces en beseffen niet dat dit nogal dikwijls de limiterende factor was. Het jaar voor de iPhone X uitkwam, was iedereen aan het klagen dat Apple geen OLED schermen had, maar die verklaring was simpel, op dat moment was de wereldwijde jaarlijkse productiecapaciteit van OLED schermen lager dan dan de jaarlijkse verkoops aantallen van nieuwe iPhones, dan wordt het natuurlijk moeilijk om OLED schermen aan te bieden. Hierdoor kunnen kleinere fabrikanten soms sneller op nieuwere features springen
Anoniem: 58485 17 april 2020 15:12
Die meerprijs van 64GB naar 256GB alleen al. Komop Apple.
ik denk dat die er gewoon is om de mensen naar de 128Gb te sturen
de pre order bij kpn is helaas alleen met een abo
enig idee wanneer dit ding zonder abo te koop is?
Ik blijf een beetje op mijn honger zitten:

Ik had echt gehoopt dat ze de 4,7" gingen mogelijk maken door het design van de vorige SE helemaal scherm, geen bezels te maken. Nu hebben we een formaat die ik al sinds de introductie van de iPhone 6 te groot vind, dus daarom vind ik het vreemd dat ze de refresh van de iPhone 8 toch SE noemen...

Aan de andere kant, dit is een prima entry-level telefoon waar je inderdaad jarenlang mee op je gemak zal zijn, dus dat is ook mooi.

Conclusie, smartphones moeten blijkbaar nog steeds groter, dus ook het entry level toestel van Apple zwelt mee op.
Voor Apple betekend 'Special Edition' (kennelijk) iets als, we hebben ons voorraad beheer nu zo op orde dat we kunnen kijken hoe we zo goedkoop mogelijk alles samen kunnen brengen.

Tsja, voor mij de de iPhone 5-5S-5C-5S-SE grootte ook gewoon het handzaamst, nog net iets te hoog zelfs. Maar het wordt gewoon niet meer gemaakt.
Slim gedaan, zowel als consument en zakelijk is hier zeer veel vraag naar.
Ik denk dat er weinig te zeggen is over dit toestel. Iedereen kent het design. Iedereen weet wat ie daarmee in huis haalt. Nu alleen met 1 van de beste chipsets op de markt, en een (daar ga ik van uit) goede camera. En dat voor 480 euro, wat naar mijn mening een prima prijs is.

Het is gewoon de oude, bekende telefoon met een nieuwe chipset en camera voor een goede prijs. Alle nadelen die het design heeft zijn al lang bekend, want we kennen dit design al 5.5 jaar. Als je niet terug wil naar 16:9 en bezels, dan is dit toestel niet voor jou. Prima toch?
Ik vind het een mooie iPhone, klassiek design dat eigenlijk nog steeds mooi oogt.
Kracht van de 11 voor een mooie prijs, hiermee gaat Apple terug scoren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.