Door Tweakers Partners

Tweakers Singles Day 2018 - profiteer van fikse kortingen

09-11-2018 • 08:00

96

De laatste maanden van het jaar zijn bij Tweakers altijd gevuld met veel weggeefacties en acties met mooie kortingen. Dit jaar is dat niet anders en trappen we af met onze eerste Singles Day-actie. Studenten aan de Universiteit van Nanjing hebben in de jaren negentig Singles Day in het leven geroepen. Deze dag is al jarenlang een groot succes in China. Aangezien Tweakers dol is op alles wat uit China komt (oké, bijna alles), moesten we Singles' Day wel naar Nederland halen. Dit jaar pakken we voor het eerst uit met speciale aanbiedingen om deze dag met jullie te vieren:

Reacties (96)

96
93
49
3
0
13
Wijzig sortering
Happy Singles Day, maar wel erg jammer dat Tweakers zich zo voor het karretje laat spannen met nep-kortingen. Iets waar juist Tweakers tegen op zou moeten treden, als tech-waakhond (dat zijn ze toch wel een beetje)
.Actie op de voorpagina moet .Adv zijn. Dit is gewoon een advertentie in een slechte vermomming. Doubleclick links, echt ? 8)7
Gelukkig kan je op tweakers wel checken of iets echt een korting is :)

https://tweakers.net/pricewatch/deals/
Ik moet zeggen dat op het eerste gezicht bovenstaande Single-Day acties niet heel onderscheidend vind van de gewone acties die nederlandse winkels ook voeren.

Als je echte 11-11 korting wilt kun je het beste kopen uit China. Al doen, sommige china shops ook wel aan 'neppe' prijsverlagingen. Je kan tussen alle commercie ook echt serieuze aanbiedingen vinden waarbij producten goedkoper zijn dan ze ooit geweest zijn.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 24 juli 2024 18:56]

Ik zit nu een beetje op AliExpress te surfen en daar zie ik een paar producten die ik eerder heb gekocht echt goedkoper worden op 11-11.
Dan voel je je goed als consument (koopje gescoord! 20%-30% korting)

Alles wat specifiek als 'aanbieding' wordt aangeprijst negeer ik uit gewoonte, want 99% is bullshit.
Als ik naar sommige de meeste kortingen kijk, dan zijn het eerder producten die daar veel te duur zijn, en elders al veel goedkoper worden aangeboden. Of producten die nooit afgeprijst zijn. Zoals bij platte tv: Samsung QE65Q7F zou €2499 zijn geweest, en nu ineens €1675 terwijl het elders voor de zelfde prijs wordt aangeboden. no way!

Zo kan ik alle pagina's wel langs gaan, maar het is allemaal het zelfde verhaaltje.

Een beetje 'schijn' kortingen noem ik dit.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 24 juli 2024 18:56]

Even los van deze actie, hier heb ik niet inhoudelijk naar gekeken maar in algemene zin:

Laatst nog een onderzoek dat deze praktijken bevestigt: https://www.nu.nl/geldzak...-met-nepaanbiedingen.html

Ik ben van mening dat hier ook wel eens tegen opgetreden mag worden, het is gewoon pure misleiding.
iBood doet dit al jaren. "Adviesprijzen" aanhouden en daar dan 80% korting op gooien. Ondertussen zijn de adviesprijzen bewust 4x te hoog en blijf je over met een 5-10% kortings"deal". Allemaal om de niets wetende consument te misleiden. Enige wat je hier aan kan doen is mensen beter inlichten of regels aanpassen.
iBood vind ik wel weer een ander verhaal.
iBood verkoopt niet structureel een product. En kan dus eigenlijk niet anders dan de adviesprijzen hanteren.

Al deze bedrijven verkopen product X voor 100 euro. De week voor de aanbieding gaat of de prijs omhoog. Of ze adverteren met de aanbieding van 120 euro(adviesprijs) voor 99 euro. Of misschien wel 101 euro.

In het laatste geval is die 19 euro korting eigenlijk 1 euro verhoging.
>En kan dus eigenlijk niet anders dan de adviesprijzen hanteren.

Als adviesprijzen geen reflectie zijn van het huidige aanbod. Is het nog steeds een wassen neus
Ja dat klopt, maar met welke prijs met iBood dan adverteren?
Er is geen prijs van 1 week geleden.
Oke ze kunnen zeggen NU VOOR: prijs.

Maar wanneer mag je dan "van voor" hanteren?
Dat is waar, maar het zijn de adviesprijzen van de fabrikant. Partijen als MediaMarkt doen niet anders, zeker in BTW weken enzo. Maar deze site heeft een klein rubriekje 'pricewatch' dat je ook mobiel heel gemakkelijk kan naslaan om te kijken of de aanbieding inderdaad een aardige deal is of gewoon (stiekem) niet zo heel erg.
Als iemand bij de media markt werkt en de btw dagen van dichtbij heeft meegemaakt inclusief zicht achter de schermen kan ik alleen maar zeggen dat dat dus niet waar is: De prijzen versprongen op het moment dat de actie begon daadwerkelijk naar beneden. Dat enkele (dan heb ik het echt over een minderheid!) producten vlak voor de btw dagen duurder zijn geworden: dat klopt. zo zijn er ook enkele producten in de week aanlopend naar de btw dagen goedkoper geworden. Daar hoor je dan helemaal niemand over.
Het is onjuist wat je hier schrijft, ik hou al geruime tijd websites van Media Markt en BCC in de gaten als ze dit soort "BTW" acties hanteren. Gelukkig liegt de pricewatch op Tweakers niet want daarin zie je ook duidelijk een piek net voordat de actie begint en na de actie wordt de prijs weer genormaliseerd.

Hetzelfde trucje zie ik ook bij bedrijven als Coolblue, voorbeeld Coolblue sluit exclusieve deal met 100 euro cashback op AEG witgoed producten, Wat denk je dat Coolblue doet? 1 week na de actie verlagen ze hun adviesverkoopprijs met 100 euro. En nee, dan heb ik het niet over 1 product, maar het hele aanbod van een bepaald merk.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 24 juli 2024 18:56]

Wat je naar mijn idee vaak ziet is dat een structurele prijsverlaging voorafgegaan wordt door een actie. (bijvoorbeeld een cashback, dat is me opgevallen bij telefoons) Dat hoeft niet te betekenen dat vlak voor de actie de prijs net zo veel omhoog is gegaan.
https://radar.avrotros.nl...nten-voelen-zich-misleid/

Of dit: geek: Tweaker zet website op om prijzen btw-actie MediaMarkt te controleren

Zelf meegemaakt dat een Nikon camera met ingang van de btw actie meteen op uitverkocht stond...
iBood doet dit al jaren. "Adviesprijzen" aanhouden en daar dan 80% korting op gooien. Ondertussen zijn de adviesprijzen bewust 4x te hoog en blijf je over met een 5-10% kortings"deal". Allemaal om de niets wetende consument te misleiden. Enige wat je hier aan kan doen is mensen beter inlichten of regels aanpassen.
iBood had vroeger heel vaak hele goede aanbiedingen. Ik heb daar een Surface Pro 2 512GB (pricewatch: Microsoft Surface Pro 2 512GB Zwart) welke toen op 1500 euro stond voor 750 euro kunnen aanschaffen. Toen waren het nog restpartijen uit Scandinavië. Tegenwoordig is iBood onderdeel van de Mediamarkt en zijn de kortingen inderdaad erg beperkt. Ze hebben ook zoveel producten elke dag dat het meer een normale webshop is geworden.

Dat gezegd hebbende is voor iBood vermelden van de adviesprijs niet zo heel gek. De gemiddelde prijs wisselt dagelijks dus die vermelden is niet bepaald praktisch. Zelf even opletten dus...\

edit: @Santee Yes dat klopt en ik vind het ook irritant. Alleen implementatie technisch zie ik voor iBood niet echt een goed alternatief.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juli 2024 18:56]

Je hebt gelijk maar je laatste alinea ben ik het simpelweg niet mee eens. Vaak genoeg zijn er TVs die ooit met een €3000 adviesprijs op de markt kwamen en een half jaar later nog maar €1500 zijn. Vervolgens gaat iBood 2.5 jaar (!!!) later de TV voor €1200 aanbieden, die adviesprijs is dan helemaal niet meer relevant, maarja.
Mooi artikel. Wat betreft Singles day en aanbiedingen: In China is het heel erg normaal om een product sowieso eerst hoog aan te prijzen en daarna te stunten met kortingen.
Voorbeeld: Xiaomi/Meizu/Oppo smartphone met een adviesprijs van €200 via de fabrikant. De internationale webshop geeft zelf een adviesprijs van €280,- en de nieuwe waanzinnige prijs is "slechts": €240,-! Een koopje, tenzij je uit China koopt en hem daar direct kan bestellen bij de leverancier...

Met veel elektronica, is het handig als de consument eerst kijkt wat iets normaal gesproken kost en daarna pas beslist om mee te gaan met die ene "aanbieding". De ene keer is het wel wat goedkoper, de andere keer niet. Dit geldt uiteraard ook voor Black Friday, Kerst en 21% BTW weg-ermee, acties.
Deze vorm van misleiding is ook gewoon verboden onder de noemer "misleiding" van het consumentenrecht. Zelfs een tijdelijke prijsverhoging voor de aanbieding, of een prijsverhoging direct na de aanbieding gelden niet als mogelijkheid om een te vermelden dat het om een korting gaat.
De term "aanbieding" is veel vrijer. "Aanbieding" heeft geen directe koppeling met korting. Taalkundig gezien zijn alle producten in de winkel een aanbieding, anders werden ze niet te koop aangeboden.
Waar kan je dit terug zien? Want ik heb het idee dat mijn pagina niet goed laad :?

Thanks @LocalJoost en @Bundin hier had ik even niet aan gedacht 8)7

[Reactie gewijzigd door ThunderThome op 24 juli 2024 18:56]

Zet je adblocker uit, dan zie je ze wel ;)
En dan zet ik de adblocker uit waardoor ik de plaatjes kan, werken de links niet omdat die geblokeerd worden door de bedrijfs firewall ;(
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik heb er ooit een host file op gegooid 2 a 3 jaar geleden die alles blokt,
werkt perfect, maar je kan hem helaas niet gemakkelijk uitzetten.
Je hebt een programma voor de pc waarmee jr een hostfile kan pauzeren. Ben de naam alleen kwijt
Ik vermoed dat je Peerblock bedoeld. Dat werkt net iets anders dan een hosts bestand. Het hosts bestand werkt op domein niveau. Peerblock zit op IP niveau (en blokkeert meer).
Je hebt HostMan. Draai het alleen wel als admin natuurlijk.
2 a 3 jaar geleden
Die zal wel flink verouderd zijn inmiddels

[Reactie gewijzigd door Heedless op 24 juli 2024 18:56]

Adblocker? Het zijn immers advertenties :)
Klopt wel, jammer dat ook donateurs die adblock aan hebben staan hier adblock uit moeten schakelen.
Dat is zeker een gemiste kans voor Tweakers, net zoals ze geen 'affiliate' links/codes hebben bij die webshops (type "Tweakers" voor 5 euro korting en weet ik het) . . .
Die kan je toch standaard uitzetten voor tweakers als je donateur bent..
Ja, maar de knoppen voor deze acties waren allemaal gekoppeld aan ad-hosters, dus ik zag ze niet totdat ik adblock uitschakelde.
Idem hier, AdBlock uit alleen doubleclick komt er standaard niet door. Beetje jammer.
Wees blij dat je de ad-blocker aan hebt staan. Net zoals vele andere, ook deze "Advertenties" zijn pure misleiding. Aanbiedingen die geen totaal geen aanbieidngen zijn. :(
Het zou mij niet verbazen als de meeste prijzen 6 maanden terug idd een stuk lager waren dan dat ze nu zijn, maar ja met Sinterklaas (zolang hij nog 'mag') en Kerst in het vooruitzicht . . . :/ :/
Hetzelfde verhaal dus als met black friday/cyber monday. Nederlandse winkels willen meedoen met de hype, maar doen vervolgens alleen maar wat extra marketing ipv echte aanbiedingen.
Inderdaad! Ik krijg altijd een vieze smaak in mijn mond van dit soort akties, en laat dat soort winkels/sites ook links liggen...
Proef op de som,
Erg jammer dat ik het probleem in jouw bericht ook constateer..
Misschien een tip voor Tweakers om hier niet aan mee te doen?
Kan je misschien een hele slechte naam van krijgen.

Wel grappig om te zien dat hun prijs watch gewoon verraad dat de aanbiedingsprijs niet echt is.

Zeer teleurstellende actie.
Ik denk dat er ook relatief te weinig marge is om nog grote kortingen te geven op de laagste prijzen die normaal al te vinden zijn.
Tja, het is een cirkeltje... Zonder grote korting te geven krijg je ook geen meute mensen die wel even een kabeltje etc meeneemt (waar een giga-marge op zit). En zonder die meute mensen die dat kabeltje koopt is er geen ruimte om grote korting te geven.

Het is simpelweg wachten tot de 1e leverancier uit dat cirkeltje stapt en US kortingen gaat aanbieden (maar dan dus enkel op vrijdag en niet de week ervoor ook al)
Dat is ook het hele idee van Black Friday/Cyber Monday/Singles Day etc.
Een gecreerd moment om ineens inkopen te doen onder het mom van korting, maar dat blijkt lang niet het geval. En dan nog overgewaaid vanuit de US of China ook.
In de US zijn de kortingen met black friday echt bizar. Het is niet voor niks dat men elkaar vertrapt op weg naar die ene goedkope tv
IANAL maar ze hanteren gewoon de MSRP, misleidend is het wel maar ik denk niet dat je er juridisch veel aan kan doen.
Misleiding vind ik het ook. Bol.com heeft nu ook "Extra scherp geprijsde" consoles. PS4 Pro 1tb + RDR2 voor 438,-..... Ding is overal voor dat bedrag te krijgen |:(

Ik wacht wel tot Black Friday, al zul je daar ook wel tegen dit soort praktijken aanlopen ben ik bang.
Ik zou het waarderen als er wat meer toelichting was over wat Singles Day precies inhoud in het artikel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Singles%27_Day
Kan ik alleen maar beamen. Want om zo maar klakkeloos alles over te nemen vanuit China, 11 november is in de meeste Westerse landen al een "feestdag", namenlijk Wapenstilstand. Dit jaar exact 100 jaar geleden, werd de wapenstilstand getekend op het westerse front van de WereldOorlog 1.

Dus deze ganse singles-day roept bij mij toch de vraag op of we ons volledig moeten overgeven aan de platte commercie?
Akkoord dat er kortingsdagen zijn, maar nu lijkt het dat we van de ene kortingsdag naar de andere gaan. En dan krijg je dus het fenomeen van de valse kortingen. Een winkelier zou wel gek zijn om dit niet te doen. Iedereen stelt de aankopen uit tot een kortingsdag, dus op een dergelijke dag vraagt de winkelier wat die eigenlijk wil. Op andere "gewone" dagen zet die zijn prijs exuberant hoog, wetende dat die toch niets zal verkopen, maar lijkt het wel dat er toch flinke kortingen worden gegeven.

Edit : typo en link hersteld

[Reactie gewijzigd door Arator op 24 juli 2024 18:56]

En wat dacht je van het Oer-Hollandse Sint-Maarten?

Ik verbaas me er soms wel over hoor. Enerzijds maken grote groepen zich kennelijk zorgen over onze Nationale Identiteit en Cultuur. Anderzijds nemen we klakkeloos tradities (en commerciële onzin feestdagen) over uit Amerika en in dit geval China. En dan maar buitenlanders de schuld geven, terwijl we zelf Halloween gaan vieren ipv Sint-Maarten en kadootjes doen met Kerst ipv Sinterklaas.

En wat jij stelt is heel terecht: 100 jaar geleden kwam de Eerste Wereldoorlog ten einde. Dat is best een moment om stil te staan bij zaken als oorlog en vrede, de ontwikkeling van de welvaartsstaat en democratisering die daarna doorbraken. Dat ipv een 'cultuur' van steeds meer meuk kopen.
In mijn regio van België wordt Sint-Maarten niet gevierd, (Bij ons is het Sint-Nicolaas) daarom dat ik die man zijn feestdag ook niet ken.
Net hetzelfde als met carnaval, in mijn regio wordt dit enkel gevierd door de kinderen op het school en de pubers op een fuif. Hier dus geen stoet met praalwagens. Dus de opening van het carnavalseizoen moet ik dus ook via deze weg vernemen :P

Ik kan dus ook aannemen dat wapenstilstand minder bekend is in Nederland. Nederland was toen geen deelnemende partij.
Sint Nicolaas is weer wat anders. Dat vieren we hier ook. Sint Maarten is een feest waarbij kinderen op straat langs de deuren gaan met lampionnen en zingen voor snoep. Lijkt meer op Halloween (trick or treat)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 18:56]

.... ,11 november is in de meeste Westerse landen al een "feestdag", namenlijk Wapenstilstand.
Of nog belangrijker, de opening van het Carnvalseizoen! :+

Maar zonder gein, je hebt absoluut gelijk. Dit is gewoon hetzelfde als de BTW dagen bij de Mediamarkt. Roepen dat men de BTW als korting krijgt, maar de prijzen zijn wel een paar weken eerder gestegen, zodat de daadwerkelijke korting veel lager uitvalt.

[Reactie gewijzigd door Joever op 24 juli 2024 18:56]

Ik zie overlap met singles day ;)
En in best wat regio's de Nederlandse "halloween" Sint Maarten.

Deze "feestdag" onzin komt eigenlijk uit het niks en hopeljk gaat die daar ook weer naartoe terug.
En in Zaanstad en een deel van noord Holland is het Sint Maarten :)
We nemen Black Friday ook over. Wat hebben wij daar nou mee? Niets.

Nederland was neutraal in WWI, en ik heb geen zin om stil te staan bij WWI. Ver van m'n bed show, en de uitslag er van heeft niet goed voor Duitsland uitgepakt (zondebok) met alle gevolgen van dien.

Voor mij betekent het Sint-Maarten (ik woon in N-Holland) en de opening van carnaval (ik kom uit Limburg).
Niet vervelend bedoeld, maar de aanbiedingen zijn identiek aan die van Hardware.info: https://nl.hardware.info/...iteer-van-fikse-kortingen

Of ze speciaal zijn heb ik niet onderzocht, maar exclusief zijn ze in elk geval niet. Dat wordt niet letterlijk zo gezegd, maar dat gevoel krijg je wel een beetje.
Je weet dat HWI en T.net broertjes zijn? link
Daar ben ik zeker van op de hoogte, maar herinnerde mij nog dat ze onafhankelijk van elkaar zouden gaan opereren.
Citaat uit het gelinkte artikel:
Beide technologiesites gaan onafhankelijk van elkaar functioneren binnen het moederbedrijf.
Toegegeven lijken ze ook grotendeels onafhankelijk te opereren, maar op dit punt dus niet helemaal. Het maakt mij verder niets uit, maar het viel me wel op.
Singles day in china is echt heel bizar, vorig jaar en twee jaar geleden meegemaakt. Je ziet echt de hele dag vloten met scooters en bussen met pakketjes, die soms gewoon bij de deur worden gedumpt. Alles van stofzakken en bezems tot televisies, alles is afgeprijsd
Je ziet echt de hele dag vloten met scooters en bussen met pakketjes,
Dat is elke dag, niet speciaal voor 11-11. Juist alles wat je op 11-11 besteld wordt pas rond 20-11 bezorgd. ;)
Bedoelde ook meer in de dagen na 11.11, maar ook echt extra hoeveelheden :p destijds had ik sommige pakketjes de volgende dag al, was wel in shanghai, dus misschien wat beter geoptimaliseerd.
Mag je ook van de kortingen genieten als je getrouwd bent?
Nee, de postbode zal uw identificatie streng controleren
Ik neem alle "akties" en "kortingen" niet met een korrel maar met een kilo zout! Zoals altijd: alle goeds kost moeite, dus altijd kijken en vergelijken (x1000) voor dat koopje. Singles Day, Black Friday, "misleidende" marketing vindt je everyday ;)
Ik wordt eerlijk gezegd een beetje moe van al die korting hypes uit de rest van de wereld. En echte korting krijg je amper, want ze gooien eerst de prijzen omhoog en geven je daarna 10% korting. Nou whoopdiedoo...

Geef gewoon een eerlijke prijs af voor je product en af en toe een actie wanneer je echt iets te promoten hebt.
Ja of het is opeens niet beschikbaar.

Hier had de media markt (Spanje) vorige week de "dag zonder BTW". Vanaf middernacht was opeens alles "uitverkocht" terwijl het daarvoor en de volgende dag weer beschikbaar was.
Dat zijn ook van die grappen ja. Gewoon misleiding.
Dit gebeurde afgelopen jaar ook bij de Mediamarkt in Nederland. Opeens was alles: "tijdelijk niet beschikbaar" op de website.
'Hey Karel, zullen we meedoen met de singles day? '
- 'Ja, is goed, altijd handig die dagen. Wat zullen we aanbieden?'
'Oh, gewoon, onze refurbished en 'open doos'-modellen en dan net doen alsof het een goede korting is...'

...Wat een aanfluiting.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.