Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

De Amerikaanse start-up Rohinni heeft lichttechnologie ontwikkeld waarbij zeer kleine leds samen met inkt in een flinterdunne laag op allerhande materialen gedrukt kunnen worden. Het bedrijf claimt dat zijn LightPaper-technologie breed toepasbaar is, bijvoorbeeld in elektronica.

LightPaperIn de eerste implementaties van LightPaper worden leds ter grootte van een rode bloedcel samen met inkt op een geleidende laag geprint. Daaroverheen wordt nog een transparante laag geplaatst om daarna het geheel af te dekken. Door spanning op het LightPaper te zetten kan er licht worden geproduceerd.

Het zeer dunne materiaal is buigbaar en licht, kan in talloze vormen geprint worden en is op allerhande materiaal aan te brengen. Ook zou het eenvoudig op grote schaal geproduceerd kunnen worden. Momenteel heeft het bedrijf nog wel moeite om de leds egaal aan te brengen, waardoor er binnen een LightPaper minder heldere plekken kunnen ontstaan. Rohinni wil naar eigen zeggen dit probleem in toekomstige versies van zijn lichtgevende materiaal proberen te verhelpen.

Diverse bedrijven, waarvan Rohinni de namen niet wil prijsgeven, zouden LightPaper al aan het testen zijn. De technologie zou onder andere gebruikt kunnen worden voor toepassingen in de consumentenelektronica, zoals smartphones, en voor nieuwe manieren van verlichting binnenshuis. Ook het weergeven van logo's van merken wordt genoemd.

Ten opzichte van oled zouden de LightPaper-displays dunner zijn, de leds een langere levensduur hebben en bovendien beter buigbaar zijn. Onduidelijk is echter nog hoe duur de gebruikte techniek in de praktijk is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Ook het weergeven van logo's van merken worden genoemd.
Is dit nou een display of gewoon een platten lamp? Of kan dit ooit nog groeien tot een LED display maar is het nu zo slecht dat het niet verder komt dan backlighting?

Edit: Net even de website bekeken maar het lijkt puur verlichting te zijn. Het logo wordt gedaan door fysieke letters te maken van de leds. Voorbeelden zijn het SONY logo op een telefoon dat knippert en een soort progress/laad balk voor stelt en verlichte Audi rondjes op de bumper. Dus niet zozeer kleur display.

[Reactie gewijzigd door Genetai op 26 november 2014 11:57]

Door het materiaal onder spanning te zetten kan het aan/uit geschakeld worden. Waarschijnlijk is het dimbaar, maar daar houdt het op. Bij een display moet iedere pixel aangestuurd kunnen worden, dat is een heel andere kaassoort.

- edit -

Was je me net voor door je eigen vraag te beantwoorden

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 26 november 2014 11:57]

Als backlight voor displays is het anders wel een mooie techniek. Als de lichtopbrengst in ieder geval 100% egaal is. Het komt alleen (met de opkomst van OLED in het achterhoofd) wat laat. Dit had je 5 jaar terug moeten hebben, was je mooi af van backlight bleeding van die brakke edge-led lcd-tv's.

Maar verlichting achter logo's kan zoals vermeld ook, waardoor een "lichtgevende poster" met zeer kleine dikte krijgt.
Het komt alleen (met de opkomst van OLED in het achterhoofd) wat laat. Dit had je 5 jaar terug moeten hebben, was je mooi af van backlight bleeding van die brakke edge-led lcd-tv's.
UIt artikel:
Ten opzichte van oled zouden de LightPaper-displays dunner zijn, de leds een langere levensduur hebben en bovendien beter buigbaar zijn.
Er is dus wel een meerwaarde tov OLEDs.
Het is geen nieuwe techniek, dit bestond 5 (of 20) jaar geleden ook al, reden dat dit tot noch toe niet word gebruikt als backlight voor displays is omdat het na verloop van tijd steeds minder licht geeft, en het is daarnaast nog best moeilijk om 100% egale lichtopbrengst te krijgen. Maar misschien dat ze die dingen opgelost hebben. (en dan is dat specifieke punt waarschijnlijk ook de eigenlijke ontwikkeling)

[Reactie gewijzigd door olivierh op 26 november 2014 17:50]

Aangezien alls op hetzelfde spanningsvlak ligt kan je alleen "alles aan" of "alles uit" doen. Dingen zoals een merknaam of dergelijke kan je weergeven door een transparant kleurtje er bovenop plakken, of de leds weglaten op de plaats waar het moet verschijnen.

Het is dus een (massa) LED die je eventueel wat vorm kan geven.

Edit: double ninja'd

[Reactie gewijzigd door Mraedis op 26 november 2014 11:57]

Ik vind het ook allemaal nog maar wat vaagjes, hun site geeft ook nog geen helderheid (get it). Hun voorbeeld van een logo is het audio logo dat volledig oplicht wat doet vermoeden dat het gewoon een lamp is die in alle vormen gemaakt kan worden. Vervolgens hebben ze ook een polsbandje met de tijd erop wat weer lijkt te laten zien dat het ook een single color display is wat natuurlijk uiteindelijk naar multi color moet kunnen door ontwikkeld worden.
Het is geen display maar verlichting. Bij een display verwacht je dat je afzonderlijke pixels kunt aansturen.

"natuurlijk uiteindelijk naar multicolor moet kunnen door ontwikkeld worden"
Zo natuurlijk is dat niet. Uiteindelijk zal het wel lukken, maar het is niet zo simpel.
Deze techniek kan zoals die nu is alleen bestaan omdat een single color LED maar twee aansluitingen nodig heeft. Multicolor is enorm veel compexer, aangezien je dan meer dan twee aansluitpunten nodig hebt. Er zijn natuurlijk dingen op te verzinnen door met de spanning een signaal mee te sturen, zodat de LED zelf zijn kleur regeld, maar dan heb je electronica in de LED nodig, wat dan de LED veel groter maakt, en meer warmte genereerd. Dus alle voordelen verdwijnen.


Een vaste andere kleur is natuurlijk wel mogelijk.
Als je even op hun website kijkt (http://www.rohinni.com/) dan zie je dat ze spreken over displays. Ik snap dat het niet zo makkelijk is, maar geef aan dat het mogelijk zou moeten zijn, je zou bijvoorbeeld een kleine kleurenfilter er overheen kunnen plaatsen of gezien het ook deels licht doorlatend is (ergens anders gelezen) meerdere kleur lagen op elkaar kunnen plaatsen?

Maar dan alsnog, je kan denken in hoe moeilijk het wel niet is, maar laat de experts zich daar maar druk over maken, laat ons (de bewonderaar) maar lekker positief blijven denken toch? ;-)
Voorbeelden zijn het SONY logo op een telefoon dat knippert en een soort progress/laad balk voor stelt en verlichte Audi rondjes op de bumper.
Wat je in deze gevallen ook kan zie is dat de logo's in de gerenderde filmpjes dingen doen die het product waarschijnlijk niet kan, namelijk het licht van 1 kant er in faden. Volgens mij is dit helemaal niet zo innovatief als dat de reclamefilmpjes het willen doen lijken.
Hoeveel energie zou het per vierkante meter verbruiken? Als dat niet te veel is zou je bijvoorbeeld een fietsframe volledig kunnen beplakken met dit materiaal en een volledig verlichte fiets kunnen hebben. Toch een stuk beter zichtbaar dan die kleine ledlampjes die een hoop mensen nu een beetje halfslachtig aan het stuur hebben bungelen. En best futuristisch. :P
Dat zal vermoeddelijk niet veel afwijken van de huidige LEDs. Het is en blijft immers LED technologie. En omdat LEDs nagenoeg geen warmte afgeven (high output LEDs daargelaten) is het enige resterende energieverbruik het licht zelf.

Maar 4 LEDjes in een gemiddelde set fietslampen of een compleet fietsframe er mee beplakken is natuurlijk wel een andere orde van grote. Dan heb je toch wel weer een aardig batterypackje nodig denk ik.
Een LED is ook maar een diode, en net zoals bij elke andere diode zal er ook bij dit materiaal sprake zijn van dissipatie. Het voordeel van het beplakken van de hele fiets is dat er een groot oppervlak is, en dat de gegenereerde warmte prima afgevoerd zal/kan worden.
Dat is mooi, maar niemand had vraagtekens bij de warmte afgifte. Ik nam het gebrek van warmteafgifte bij LEDs als voordeel, omdat je dan makkelijker kan berkenen hoeveel Watt je nodig hebt om een complete fiets met dit spul vol te plakken. Het warmte aspect kun je bij LEDs namelijk wel buiten beschouwing laten, want die is verwaarloosbaar.
Goed idee op het fietsframe! Maar waarom ook niet op het rijgedeelte van het fietspad zelf .... fietsers kunnen goed zien waar het fietspad heen loopt en dat in zomer en winter (schijnt evt. door de gevallen sneeuw heen), geen straatverlichting/lantarenpalen meer nodig om de zoveel meter, lijkt me lichter en minder breekbaar dan hetgeen waar men nu mee aan het experimenteren is ....
Heel gaaf!! Nog even een par jaar wachten en dan kan ik hopelijk mijn hele plafond ermee schilderen:p en dan maar hopen dat je t kan dimmen ;).

Edit: typo.

[Reactie gewijzigd door timtwist op 26 november 2014 12:15]

Ik denk niet dat dit snel gaat gebeuren. Deze polymere materialen zijn gevoelig voor zuurstof en water. De materialen oxideren (corrosie) namelijk erg snel. Aan beide zijden van de actieve laag moet een barriere laag zijn om oxidatie te voorkomen.

Wellicht wel over enkele ( of misschien een tiental) jaren folies die je op je plafond kunt plakken ter verlichting.

edit typos

[Reactie gewijzigd door G-bird op 26 november 2014 13:27]

Ik denk dat een dergelijke toepassing mogelijk moet kunnen zijn. Je hebt gelijk wat betreft het oxideren enzo maar er is al lakachtige (?) verf dat als een "folie" kan dienen. Bijvoorbeeld onze badkamer, het douche gedeelte, is gewoon geverfd met daarover een dergelijk lakachtig goedje. Geen last van oxidatie corrosie etc :). Het glanst alleen ontzettend dus het is maar de vraag of je dat wilt in je woonkamer.
Er is een behoorlijk verschil tussen een folie en een echte barriere laag.

Ik geloof ook niet dat je een laklaag kunt vergelijken met een barriere laag waar je op ppm niveau zuurstof en water moet tegenhouden.

Daarnaast is glans alleen maar een functie van oppervlakte morfologie en zegt helemaal niets over de barriere functie. Al met al leuk dat je een vergelijking maakt met je badkamer, maar die vergelijking raakt kant noch wal.
Lijkt sterk op Electroluminescent draad/paneel/...
Uiterlijk wel, maar de techniek is compleet anders.
Met deze techniek krijg je veel Meer licht dan met electroluminescent.
Vind het jammer dat ze nog niet zo veel echte toepassingen laten zien of iets meer in de detail gaan over het proces (het filmpje hier op tweakers kon men net zo goed weglaten)...

Ik ben namelijk benieuwd of het alsnog uit banen bestaat omdat de led een plus en min pool nodig heeft, hoe precies kan het geprint worden en gezien hun voorbeelden van toepassingen ben ik benieuwd hoe het werkt op niet egale gebieden want het lijkt bijna een laklaag te zijn (maar dat lijkt me door eerst genoemde 'vraag' niet echt mogelijk omdat je dan geen banen krijgt)
het filmpje hier op tweakers kon men net zo goed weglaten
Inderdaad nietszeggend reclamefilmpje. Ook op de website blijft het allemaal erg vaag.
Gewoon bestaande technologieŽn tot hun volle mogelijkheden benutten gaat nog zo lang duren en de vooruitgangen gaan snel. Ik vind dit soort berichten daarom altijd interessant. Het zal waarschijnlijk ook weer stroom en kostbare metalen besparen in vergelijking met andere verlichting die soortgelijke taken verrichtte (zoals het reclamenbord voorbeeld)

[Reactie gewijzigd door daellat op 26 november 2014 11:54]

Ik haal uit het artikel of de bron niet waarom het "samen met inkt" op het papier geperst moet worden. Waarom is die inkt noodzakelijk?
Dit zou echt vet zijn voor op een vloer of trap.
Dan krijg je het echte Tron effect!
Leuk voor goedkope producten waar LED-zones niet van belang zijn als backlight lijkt mij.

Voor de wat meer veeleisende producten kom je toch al snel op apart aangestuurde leds als backlight uit gezien je bij veel zwartweergave (films) zo weinig mogelijk backlight op bepaalde zones hebben (en juist weer meer waar wel kleur/lichte beelden worden weergegeven). Het zal ongetwijfeld dan wel weer een hele goede backlight uniformiteit opleveren lijkt mij.
Vet dit! In principe zou je dus een pen kunnen vullen met dat spul, en als je dan op zo'n "lightpaper" schijnt geeft wat je ook schrijft/tekent licht, hebbon :9~ Had het een beetje verkeerd begrepen.

[Reactie gewijzigd door Domih op 26 november 2014 13:08]

Het wordt een beetje onduidelijk omschreven, maar het zijn geen vloeibare LEDs die uit zichzelf licht geven.
Dat had ik begrepen inderdaad, maar als je het op een lightpaper schrijft, en ervoor zorgt dat die power heeft kan het wel :)
Nee, de leds moeten wel goed gepositioneerd worden, anders doen ze het niet. Dat gaat niet met jou voorstel. Anders hadden ze dat denk ik ook al wel als mogelijkheid laten zien.
Je hebt gelijk, dat klinkt inderdaad een stuk aannemelijker. Neemt niet weg dat het nog steeds heel gaaf is :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True