Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Skype heeft een applicatie gemaakt waarmee gebruikers video's naar individuele vrienden of vriendengroepen kunnen sturen. De video's worden na twee weken automatisch gewist, maar kunnen door de maker ook eerder worden verwijderd.

De gratis videochat-app is woensdag geïntroduceerd en is beschikbaar voor iOS, Android en Windows Phone. Gebruikers hebben geen Microsoft- of Skype-account nodig om zich aan te melden; net als bij onder meer WhatsApp registreren gebruikers zich met hun telefoonnummer. Daarbij wordt het adresboek gebruikt om berichten te kunnen sturen, maar de app toont daarbij niet wie de app al gebruikt. Wie geen Qik geïnstalleerd heeft, krijgt een sms-bericht met een link naar de app.

De videoberichten zijn maximaal 40 seconden lang en de app biedt geen andere functionaliteit dan het versturen van video's. Video's kunnen naar groepen worden gestuurd, maar ook naar individuele contactpersonen. Daarbij kunnen contactpersonen opgenomen video's maximaal twee weken zien; daarna wordt de video verwijderd. Bedenkt een gebruiker zich, dan kan hij een video eerder verwijderen, waarbij de video wordt verwijderd van alle telefoons waarop hij staat opgeslagen.

Gebruikers kunnen ook berichten klaarzetten die ze kunnen versturen op momenten dat ze niet in staat zijn om een videobericht te filmen. De zogenoemde Qik Fliks kunnen overigens alleen gemaakt worden op Android en iOS: de Windows Phone-versie van de app kan ze voorlopig enkel ontvangen. Dat is opvallend, aangezien Skype een dochterbedrijf is van Windows Phone-maker Microsoft.

De app past binnen een reeks aan apps die gebruikers foto's en video's in kleine kring laten delen, in plaats van sociale netwerken die de berichten aan alle vrienden van een gebruiker tonen. Onder meer Snapchat, het Nederlandse Taptalk en Slingshot van Facebook bieden dergelijke functionaliteit.

Skype nam de gelijknamige app Qik in 2011 over; de app die destijds dezelfde naam droeg, bood ook al de mogelijkheid om video's via een smartphone naar anderen te sturen. De app werd na de overname echter uit de applicatiewinkels verwijderd.

Skype Qik

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

sorry hoor, maar waarom is deze applicatie in het nieuws? Er zijn echt al tientallen van dit soort applicaties en ik zie geen innovatie. Wat is het doel van deze applicatie?
Ik zie het ook niet helemaal.

Hoewel ik toe moet geven dat whatsapp te beperkt is (mijn videoutjes zijn altijd te groot) en ik zelf geen andere diensten ken (zullen vast bestaan). Dus mogelijk is er ruimte voor een nieuwe app. Zelf heb ik zo zelden behoefte om een filmpje te versturen dat ik er mezelf niet snel een app voor zie installeren, maar ik kan me voorstellen dat mensen die graag de sfeer willen delen tijdens het uitgaan het enorm vet vinden.
Hoe groot is een gemiddelde video dan die jij maakt? Meestal kom ik uit rond de 50MB.
Ik heb hetzelfde. Dit is technisch gezien te comprimeren naar 3MB, maar als ik een foutmelding van whatsapp krijg dan denk ik snel lamaar en ik gok dat de gemiddeld persoon dit al helemaal doet.
Volgens mij is dat ook een issue van WhatsApp op Windows Phone. De filmpjes die ik maak zijn ook altijd te groot terwijl volgens mij op een Android toestel de filmpjes gecomprimeerd worden voor verzending. Ik kan nog geen 20 seconden versturen terwijl de kids filmpjes van meer dan een minuut (Android) versturen in WhatsApp.
Dat probleem heb ik ook met mijn blackberry, maar ik gok dat je gelijk hebt dat het op android (en misschien ook IOS?) wel opgelost is.

Mij lijkt hier wel winst te maken. De kwaliteit van de filmpjes die ik van android gebruikers krijg is best matig, terwijl filmpjes met dezelfde kwaliteit als youtube technisch binnen een redelijke tijd verstuurd kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door 11supplier op 15 oktober 2014 08:55]

Ligt eraan wat voor camera je in je telefoon hebt.
Bijv met mijn telefoon heb ik in 20 seconden al iets van 100MB aan video en langer zit ik zo aan een gb.
1080P 720P etc die dingen tellen mee
Doel van de applicatie is video's versturen welke later weer ingetrokken of verwijderd worden.
Is gewoon een SnapChat-versie voor video's
Ja ik snap wat deze applicatie voor nut heeft. Snapchat heeft ook een functie om video's te maken die je kan verwijderen en die verwijderd worden na 24 uur.

Maar mijn vraag is echt; wat hopen ze te bereiken? We worden al dood gegooid met soort gelijken applicaties.
Tsja, Gmail was niet de eerste webmail, iTunes niet de eerste muziekspeler, Dropbox niet de eerste cloud storage, Facebook niet het eerste sociale netwerk...allemaal wel redelijk nieuwswaardig.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 oktober 2014 16:37]

Onder meer Snapchat, het Nederlandse Taptalk en Slingshot van Facebook bieden dergelijke functionaliteit.
Wat willen ze met deze dienst bereiken dan?
(Om nog maar niet over video's via whatsapp versturen te beginnen)

[Reactie gewijzigd door basmuys op 14 oktober 2014 16:03]

Marktaandeel, en daarmee meer waarde creëren voor hun bedrijf.

Ja, er zijn genoeg andere video deel diensten, maar er waren ook andere chatprogramma's voor WhatsApp, andere social media sites voor Facebook en genoeg andere Voip/IM programmas voor Skype zelf uit kwam.
Maar het is niet vernieuwend.. heeft het functies die andere videosharing apps niet hebben? Hoe onderscheid jij je van de concurrentie? Meer marktaandeel valt wel mee als je gewoon te laat komt met diensten waarvan anderen al gewoon wortels diep en diep in de aarde hebben.. skype begrijp ik als dienst maar zoiets als videosharing introduceren van 40seconden met een autodelete van 2weken..tja

Edit : textueel foutje

[Reactie gewijzigd door Twixje op 14 oktober 2014 16:15]

Precies dat! Als er nou wat vernieuwend's toegevoegd of extra functionaliteit dan had ik het nog een kans gegeven. Maar ik kan mijn geheugen wel voor iets anders gebruiken, anders heb ik straks 32GB volstaan aan 30 de zelfde applicatie's
Ja inderdaad bovenstaande.
Als je marktaandeel wil creëren en daarmee ook je waarde voor je bedrijf wil genereren zul je ook moeten komen met applicaties die er toe doen.
iemand die de boel overneemt wil echt niet extra betalen voor een 13 in een dozijn app. wat die dienst doet is juist geld onttrekken omdat je een heel development traject achter de rug hebt, servers hebt draaien en met onderhoud etc. en waarvoor? exact hetzelfde als wat de rest aanbied,
kijk had je nou een videosharing app gemaakt van 40 seconden waarbij je alles on the fly kon streamen, (vage edits kon maken, tekenen, kadertjes, filtertjes, free transform, direct kon verplaatsen naar een clouddienst for safekeeping of IETS.. gewoon dat ene ding dat iets verrandert waardoor er (héééél misschien) een gekte ontstaat en die onzin viral gaat.
Maar nee.. je kan iets opnemen en delen voor 14 dagen.

[Reactie gewijzigd door basmuys op 14 oktober 2014 16:48]

Als ze wat vernieuwends hadden dan hadden ze dat beter in hun Skype-app kunnen implementeren. En als ze die Skype-app dan ook meteen even totaal op de kop gooien waardoor het een veel intuïtiever en meer vloeiende gebruikerservaring oplevert, dan zou het zomaar eens kunnen dat Skype een stuk meer marktaandeel zou kunnen verwerven. Op zichzelf is Skype helemaal niet zo onaardig maar op dit moment zit de beperking (voor zover ik kan nagaan) gewoon in de apps. Gewoon een log stuk verdriet waarvan ik eigenlijk niemand ken die het gebruikt.

Een zoveelste miskoop van Microsoft. Ik denk eerlijk gezegd niet dat Skype over een paar jaar nog enige rol van betekenis heeft als het zo doorgaat.
Helemaal mee eens, ik ben echt helemaal klaar met die "deel" apps. In iedere categorie hebben we inmiddels 100 soorten, en ze doen allemaal hetzelfde.
Wat willen ze met deze dienst bereiken dan?
(Om nog maar niet over video's via whatsapp versturen te beginnen)


Ook een raadsel dat dit een losse app is ipv een onderdeel van de bestaande Skype ...

Skype doet namelijk met foto's momenteel al hetzelfde: uploaden naar hun servers, en een link sturen naar clients, waarbij het origineel na X tijd automatsich gedelete wordt.

Enige verschil is dat bij Skype er geen manual delete zit, maar juist wel weer een optie voor clients die het niet ondersteunen om de link als een gewone URL te zien en zo in hun browser te bekijken. Daarnaast kennen de meeste platforms van Skype ook al video messages.

Dus waarom niet op basis van deze feature video-messages ook implementeren? :?

Maar ja Skype de laatste tijd toch al gigantsich chaotisch bezig, dus ergens verbaasd het me niet.
Sinds wanneer tikt Tweakers de persberichten van [INSERT appmaker] schaamteloos over?

Ontopic: ik zie het nut van deze app niet, en snapchat kan dit al sinds het bestaat.
Microsoft is natuurlijk wel wat meer dan zomaar een app maker, en Skype wordt door honderden miljoenen mensen gebruikt. Als Apple, Facebook of Google deze feature zouden gaan aanbieden, zou het ook groot nieuws zijn.
Alleen is dit dus geen onderdeel van Skype, maar een losse app van Microsoft (die toevallig door het Skype team gemaakt is).
Wat is het met al die aaps die hetzelfde functie hebben. Als het zo door gaat krijgen we 10 apps om een telefoon nummer intoetsen.
Keuze heet dat. Wordt over het algemeen als prettig ervaren.
Leuk voor de makers van Kik messenger.
Ik heb de oude Qik app ook vaak gebruikt, het is erg jammer dat deze op een gegeven moment niet meer te downloaden was. De functionaliteit was in de voorgaande versie wel anders. Gebruikers moesten zich registreren en konden toen live video streamen vanaf hun smartphone naar een persoonlijke Qik pagina. De video's waren privé, alleen gedeeld met contactpersonen of publiekelijk beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 14 oktober 2014 18:28]

Wie geen Qik geïnstalleerd heeft, krijgt een sms-bericht met een link naar de app
Zou in dat SMS bericht dan alleen een link naar de app zitten of ook het bericht zelf? Anders kan je met deze app gratis naar iedereen een SMS versturen. ;)
Windows Phone app die geen filmpjes kan versturen |:(

[Reactie gewijzigd door Joostje123 op 14 oktober 2014 16:01]

Je weet dat dit soort dingen gebeuren als je een OS neemt met een relatief klein marktaandeel... blijkbaar vind zelfs Microsoft zelf (ook eigenaar van Skype) het de moeite niet waard om er op release direct mee te komen.
Deze app was volgens mij in 2011 ook niet voor WP, dus er is nu iig een client ;)

En als je goed leest zie je dat alleen het uitstellen van videoberichten niet gaat, wel het versturen van een video direct.
Blijkbaar kunnen ze dat nog niet implementeren, blijkbaar zit er in WP een verschil waardoor dat anders moet dan in de versie voor Android en iOS.

Dat is wat ik vermoed dan.
Jawel, lees de eerste paragraaf.
lees verder :
de Windows Phone-versie van de app kan ze voorlopig enkel ontvangen. Dat is opvallend, aangezien Skype een dochterbedrijf is van Windows Phone-maker Microsoft.
er is dus wel een WP app maar die kan enkel ontvangen neit zenden.
Wat gek dat dit genoemd wordt. Ik heb net op Windows Phone met de nieuwe app een Flik gemaakt. Of is niet iedere video message een Flik?

[Reactie gewijzigd door rhuijben op 14 oktober 2014 16:26]

Wat gek dat dit genoemd wordt. Ik heb net op Windows Phone met de nieuwe app een Flik gemaakt. Of is niet iedere video message een Flik?
Nee, een Qik Flik is een bericht dat je klaarzet om later te versturen.
Nee, helaas. Lees paragraaf drie.