Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties

Samsung heeft de opvolger van zijn grote smartphone Galaxy Mega voorgesteld. De Galaxy Mega 2 heeft een 6"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels en draait vermoedelijk op een 64bit-Qualcomm Snapdragon 410-soc

Samsung noemt nergens in de specslijst op zijn Thaise site welke soc het gebruikt, maar zegt dat het gaat om een quadcore-processor met een kloksnelheid van 1,5GHz. Volgens benchmark GFXBench gaat het bij  twee varianten van de Mega 2 om een Snapdragon 410 met vier Cortex A53-processorkernen en een Adreno 306-gpu. De smartphone heeft een werkgeheugen ter grootte van 1,5GB. De opslag bedraagt 16GB.

Samsung vermeldt niet op welke Android-versie de telefoon draait, maar de benchmark vermeldt Android 4.4.4. Het scherm is een 6"-lcd met een resolutie van 1280x720 pixels. Het toestel meet 16x8,5cm en is 8,4mm dik. Samsung heeft de Mega 2 gepresenteerd in enkele Aziatische landen en het is onbekend of hij naar Nederland komt; bij de vorige Mega-smartphone gebeurde dat wel.

Update, 10:59: Samsung Nederland laat weten dat de Mega 2 vooralsnog niet naar Nederland komt.

Samsung Galaxy Mega 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

Is de Mega een budget smartphone? De resolutie van het scherm geeft me niet het idee dat het gaat om een topmodel.
Ik zie een Snapdragon 410 en een 720p scherm. Moet dus een budget smartphone zijn. Scherm is natuurlijk niet heel scherp met z'n 6" (!!!) en 720 resolutie. Maar goed, vooral in Azie kicken ze op grote schermen.
Ja mooi is dat, wij met onze in verhouding grote handen vinden deze telefoons al te groot om comfortabel te kunnen bedienen en die aziaten zijn er helemaal lyrisch over, terwijl ze waarschijnlijk nog meer moeite zullen hebben met het bedienen ervan op een comfortabele manier.....

Maar ben het met je eens volgens mij is het scherm ook niet erg scherp met die maat en resolutie, maar ook hier zullen er wel mensen zijn die deze telefoon zullen kopen.
Ik denk dat het wel meevalt, de Mega is blijkbaar in Europa niet uitgekomen, hier word hij wel gewoon verkocht, ik blijf die opmerkingen over hand formaat een beetje onzinnig vinden. Nee, ze hebben geen kleinere handen in Azie. ik ben 1.82 @ 90kg, niet zo heel klein, en de mensen hier hebben net zulke handen als ik. Ze hebben geen kleinere stuurtjes, kleinere versnellingspookjes, miniatuur vorkjes en mesjes en lepeltjes om aan hun kleine handjes te voldoen. De gemiddelde aziaat is niet langer het stereotype kleine tengere figuurtje, ik heb hier op kantoor genoeg volk rondlopen die net zo groot of groter zijn dan ik. de huidige jonge generatie aan mensen hier worden ook gewoon allemaal 170-180. De tijd dat ik hier de langste was is al lang verdwenen.
Sorry, was niet bedoeld als neerbuigend, je hebt gelijk het was een vooroordeel.
Aziatische mensen zijn gemiddeld kleiner dan Europeanen, dat mag als bekend worden veronderstelt en is niet per sé een vooroordeel. Er zijn genoeg wetenschappelijke publicaties over, en op een site als deze staat een redelijk overzicht. Bovendien wordt door bedrijven als Samsung en LG stelselmatig het 'vooroordeel' gevoed door bij hele grote TV's hele kleine dames neer te zetten, zodat de TV er nog groter uitziet.

Dat het verder niks hoeft te zeggen over hoe mensen de grootte van hun telefoon ervaren, snap ik ook wel weer.

[Reactie gewijzigd door Appelsap op 23 september 2014 12:16]

terwijl ze waarschijnlijk nog meer moeite zullen hebben met het bedienen ervan op een comfortabele manier...
Uhm nee ze houden hem gewoon anders vast, hier willen velen het perse met 1 hand kunnen bedienen en daar niet, en tada ineens is het hier genoemde nadeel daar geen nadeel :)
Hahaha daar heb je ook wel een punt
Resolutie valt wel mee. De nexus 7 2012 had ook 720p op een 7" scherm en dat scherm was redelijk goed leesbaar (hoewel het verschil met de 2013 versie vrij groot is)

[Reactie gewijzigd door graverobber2 op 23 september 2014 09:55]

Dan heb je een 6" telefoon en heb je mensen met een 4.5" die meer op hun scherm zien.
Ze zullen evenveel zien maar niet even scherp.
met 1080 past er toch echt meer op je scherm als met 720.
Ligt eraan hoe je DPI instellingen zijn. Je hebt op een retina display echt nog steeds dezelfde grootte van knoppen en info als op een non retina display. Zie de overgang tussen de 3GS en de 4.
Wanneer je de zelfde grootte van knoppen en tekst gebruikt op een retina display zal dit er scherper uit zien als bij een non retina display. Wanneer je van mening bent dat kleiner ook nog duidelijk genoeg is, dan kan je bij een retina display dingen kleiner weergeven en toch even scherp blijven als bij een non retina display.
Dat zeg ik toch ook niet. Ik zeg dat het ligt aan de DPI instellingen. Dat je met FHD schermen meer KAN weergeven betekent niet gelijk dat dat ook gebeurt. Iets met schaling enzo. Als er een QHD display ingezeten had zou je nog steeds exact hetzelfde zien alleen dan een stuk scherper. Niet ineens meer ofzo.
720 pixels breed of 1080 pixels breed : een icoon van 25px breed past toch vaker in een 1080 resolutie dan bij de 720 resolutie?
Ik denk enkel dat de schaling bij Android het aanpast naar gelijkwaarde.
Net zoals bij 1440P of 4K schermen dat je bureau blad er kleiner uitziet, omdat er meer op past.

Met de Soc in dit toestel is de grafische aansturing niet optimaal genoeg voor 1080P, samen met de UI van Samsung en 720P blijft de ervaring nog aangenaam neem ik aan.

Anyway, ze kunnen een groot toestel aanschaffen tegen een voordelige prijs.
Er zijn mensen die het prettig vinden, dat alles beter leesbaar is op het scherm, maar dat is niet echt afhankelijk van de resolutie, meer van de instellingen van je OS. De vraag stel ik, omdat ik denk dat de scherpte duidelijk ontbreekt op een scherm van deze grote met deze relatief lage resolutie.
En toch zal er een groep liever een groot scherm hebben dan meer te zien op een kleiner scherm...
Ja, jij heeft een midrange prijs, en de spec's zijn ook behoorlijk midrange een 410 soc is aardig maar zeker niet de beste.
Thanks, ik kende het toestel niet, maar Samsung heeft ook wel erg veel verschillende toestellen en ranges :D ;)
Ik vermoed het wel, het zal/moet waarschijnlijk de competitie aangaan met (de) vergelijkbare telefoons van Huawei (etc).
De Mega zal het opnemen tegen midrange 6-7" phablets als de Lumia 1320, Ascend Mate, Asus Fonepad 7, en die zijn met name in Azie populair.
Is de Mega een budget smartphone? De resolutie van het scherm geeft me niet het idee dat het gaat om een topmodel.
Dat is het ook niet, de Snapdragon 410 is ook een midrange SoC en de rest van de specs zijn ook midrange. Hij zal rond de 200 euro moeten kosten wil hij het op kunnen nemen tegen de (veel snellere) Asus Fonepad 7.
Bij een telefoon met deze afmetingen verwacht je wel een high-end toestel, maar gezien de specs. is dit een "mega" budget telefoon. Een telefoon voor gebruikers die een grote telefoon willen voor een niet al te hoge prijs.
Ik vraag me af of hier markt voor is?
Ik dekn dat er zeker een markt is voor mensen die graag een groot scherm hebben (voor spelletjes, of eventueel mensen die minder goed zien) maar niet teveel willen betalen :)
Mijn oma heeft het er constant over dat ze ook zoon mooie grote telefoon wilt maar geen honderden euro's ervoor wilt betalen. En aangezien ze toch al minder begint te zien maakt voor haar die paar pixels meer of minder volgens mij ook niet uit.
Ik vraag me af of hier markt voor is?
Tuurlijk is daar markt voor! Maar draai het is om, kan je ook uitleggen waarom mensen een kleine telefoon willen voor een niet al te hoge prijs?

Groter scherm maakt browser gewoon fijner evenals film kijken en gamen. Enige waar een groter scherm geen verbetering hoeft te zijn is bij bellen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 september 2014 09:41]

Je kunt een Z Ultra krijgen voor ¤250. Die is nog een maatje groter en heeft een Snapdragon 800 en HD. Enkele softwareglitches, maar je krijgt er een aardig telefoontje voor.
Aan die resolutie van 1280 kun je merken dat ze het als experiment zien. Ze gaan simpelweg hiervan geen voorraad aanleggen met hoge kwaliteit schermen terwijl ze die productie kwaliteit ook hadden kunnen gebruiken voor producten die wel goed verkopen.
Dat de mega tot nu toe een flop is werd me goed duidelijk toen de mega voor volslagen idiote dumpprijzen in de folders verscheen. Daarnaast kwam hij uit met slechts 8 GB. Daarmee positioneer je het nu niet als een superieur alternatief..
In tegenstelling tot andere merken is bij Samsung niet elk nieuw model ook het nieuwe topmodel. Samsung bedient heel de markt. Met de Mega de markt van mensen die voor niet al te veel geld een grote telefoon willen. Gezien de vergrijzing dan dat wel eens een groot en interessant deel van de markt zijn of worden.
Inderdaad, dit model is ook vooral gericht op opkomende markten in Azie en andere delen van de wereld (wat al duidelijk is door het feit dat hij niet officieel naar Nederland komt). Dit model zal daar ook fors goedkoper zijn dan typische Samsung Galaxy phones die in Nederland verkocht worden. Een groot scherm is in opkomende markten ook belangrijk omdat smartphones daar vaker de primaire manier zijn om te internetten.

Verder zijn hardware specificaties vrij netjes. Met 1.5 GB DRAM (gebruik makende van Samsung's nieuwe 6 GBit LPDDR3 chips) heeft dit apparaat relatief veel en relatief snel DRAM geheugen voor een midden-klasse apparaat (want dat is het). De 720p resolutie is ook praktisch, want als je naar 1080p gaat wordt de geheugenbandbreedte van de Snapdragon 410 SoC een probleem vanwege de 32-bit geheugeninterface. Samsung doet bovendien nog een royale hoeveelheid (16GB) flash opslag bij dat ook niet langzaam zal zijn.

Met andere woorden, voor de doelmarkten zal dit een heel praktisch apparaat zijn. Ook hier zou hij ook gewoon heel bruikbaar zijn (bang for the buck) maar dus niet via officiele kanalen.

[Reactie gewijzigd door geometry45nm op 23 september 2014 12:26]

Dit kan sowieso geen heel duur toestel worden, als je ziet dat Asus een midrange 720p phablet (met veel snellere SoC) zo rond de $230 prijst in Azie, dan kan Samsung hier moeilijk veel meer dan dat voor vragen.
Mwoah.. niet al te veel geld... De Mega kostte 600 bij lancering. Gezien de geleverde kwaliteit is dat fors aan de prijs.
Ligt het aan mij of lijkt het alsof deze persoon extreem lange vingers heeft om de phablet nog enigszins handelbaar te doen lijken?
Klopt, slecht gephotoshopt. haha het ziet er niet uit
Het valt best mee hoor. Ik kreeg m'n handen ook gewoon om de Note 3 heen. Deze mag dan iets groter zijn maar is nog steeds prima haalbaar!
Mooie vervanger van mijn Huawei Ascend Mate van 6.1" indien de prijs onder de ¤300 blijft.
ben nu die grootte gewoon en resolutie is in de ogen van sommigen ondermaats maar ik vind het prima werkbaar.
ik kijk er alvast naar uit! en anders wordt het de One Plus One, volgende maand heb ik toch een invite van Cyanogen. die is wel iets kleiner (5.5") maar voor ¤300, snapdragon 801, full hd, 3GB RAM zou de keuze wel eens snel gemaakt kunnen zijn en zal ik wat scherm betreft een trapje lager gaan.
snelheid is niet zo belangrijk meer, het verschil in werkbaarheid is relatief als je kijkt naar toestellen van de laatste jaren in de +300¤ categorie.
Ik kan in ieder geval bevestigen dat het scherm van de Oneplus one groot genoeg is. Ik hou zelf ook wel van een groter scherm. Voor een review over de Oneplus kan je terecht op mijn account eventueel ;)
leuke review thx ;)
heb het toestel al even kunnen bewonderen bij mijn schoonbroer en inderdaad het verschil in grootte is miniem. mijn Huawei Ascend Mate doet het trouwens nog steeds zeer goed. ik was toen ook sceptisch over de kwaliteit van de Chinese toestellen maar moet nu zeggen dat mijn mening herzien is en dat ik geen Samsung of Apple nodig heb om mee te gaan met de evoluties op de smartphone markt.
Bedankt! Wel grappig, ik had precies dezelfde gedachtes.
Ik had wel verwacht dat hij een hogere schermresolutie had vanwege zijn schermdiagonaal.
Heb de vorige Mega telefoon even gehad, het is niet echt een aanrader. Zou eerder voor de Note 3/4 gaan.
Dat mag ook wel, de Note is dan ook 3x zo duur :)
Leuk zo'n groot scherm. Maar ik denk dat dit echt niet praktisch is. Ook jammer dat er geen hoog resolutie scherm in zit.

Wat ik lelijk blijf vinden is de manier waarop ze hem bruikbaar maken voor 1 hand. Door simpelweg een deel van het scherm maar te gebruiken en de rest zwart te laten..
Altijd fijn, presentaties van bedrijven zonder dat ze continu beweren dat ze de wereld veranderen.
Ook een beetje onmogelijk als je om en nabij de 40 verschillende smartphones tegelijk in productie hebt. Simpelweg een hele andere strategie dan Apple.
Samsug heeft in het high end segment ook niet veel keus hoor, de S1/2/3/4/5 (elk jaar 1) en de Note 1/2/3/4 (elk jaar 1), waar beide de wereld wel degelijk veranderde, de eerste met AMOLED wat daarna gemeengoed is geworden en die 2de door de grote en de (s)pen, waar de schermgrote nu zelfs door Apple die volgens jouw blijkbaar wel de wereld kan veranderen wordt overgenomen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 september 2014 09:36]

Maar welke (grote)innovatie heeft Samsung naast AmoLed en een groter schermformaat dan gemaakt? En dan nu geen standaard android functies opnoemen.....

Samsung heeft inderdaad wat "leuke" dingen voor elkaar gekregen die nu door apple misschien worden "overgenomen" maar andersom gebeurt het ook. Zo was Apple de eerste die een 64-bit soc in een Smartphone stopte, daar begint Samsung nu ook mee.

Met de aankondiging van Apple Pay kondigde apple een innovatie op betaalgebied aan. Iets wat misschien al wel langer "in gang" is gezet, maar ze hebben het wel zo gepland en op de markt gebracht dat het snel uitgerolt kan en zal gaan worden. Paypal en andere maatschappijen hebben het toch moeilijk hierin.

Nu noem ik even voorbeelden van de laatste 2 iphones, maar zo is er ieder jaar wel een innovatie bij Apple te vinden. Bij Samsung vraag ik me dat toch sterk af...

Overigens vind ik het wel weer frappant dat op een introductietopic van een nieuwe Samsung Product gelijk apple weer te sprake komt....

edit: 14x -1, 10x 0... Mensen op hun teentjes getrapt? Volgens mij is dit toch on-topc...

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 23 september 2014 14:14]

-Introductie van een kleine tablet (7 inch)
-Introductie van een groter scherm op telefoons (Note) (tegen alle sceptici in)
-Herintroductie en integratie van de stylus bij telefoons & tablets
-Smartphone/Camera hybrides in allerlei vormen (Galaxy Camera, Galaxy Zoom, Galaxy K zoom)
-Verregaande integratie van telefoons en tablets met Samsung Smart-TV's

Enzovoort enzovoort.

Dat 64Bit verhaal is gewoon een logisch gevolg in de evolutie van processoren. Het heeft meer met ARM te maken dan met Apple. Sterker nog, de voordelen van een 64Bit architectuur op een telefoon met een schamele 1GB werkgeheugen zijn absoluut nihil.

Face it; Apple hobbelt met de iPhone 6 weer achter de meute aan. Zowel qua formfactor als specs zijn de iPhone6 en iPhone6 "plus" nu al hopeloos achterhaald. Komop, de machtige iPhone met zijn geroemde "retina" scherm dat feitelijk een HD-Ready LCD paneeltje is.

Sorry to burst your bubble, maar Apple is allang de Apple niet meer die we kennen van Steve. Ze kabbelen voort, terend op alleen de goede naam. Ze doen er verstandig aan die enorme kasoverschotten eens in te zetten om de lat weer een stukje hoger te leggen.
Ach valt wel mee als je de benchmarks bekijkt. Volgens anandtech loopt de soc van Apple rondjes om die van de concurrentie. Behalve de nvidia tegra is een stuk sneller. Als je puur kijkt naar specs en denk dat een quad/octacore altijd sneller is dan een duocore dan moet je idd android kopen. Aangezien de hard en software naatloos op elkaar aansluit is Apple in 99 van de 100 gevallen nog steeds sneller en krijg bijvoorbeeld samsung het met een octacore niet voor elkaar on hun touchwiz soepel te laten lopen. Bij apple heeft het nooit om specs gedraaid en gaat het om snelheid, soepelheid en gebruikersgemak. Dit is net alles zo, processor, geheugen, camera etc. Veel gehoord argument: apple heeft maar 8 megapixel, ondertussen verslaat die wel menig 12+ megapixel. Kijk gewoon wat een telefoon kan en hoe iets werkt en op dat gebied lopen ze nog steeds mijlen voor. ook is de vingerscan nog steeds onevenaarbaar waar de concurrentie met half bakken scanners komt.

Ze verkopen meer telefoons dan ooit te voren, hebben met de iwatch laten zien dat ze zich nog steeds kunnen onderscheiden van de concurrentie en blijven innoveren.
Qua Software geheel met je eens hoor. Samsung bakt er software-wise helemaal niets van. Prio ligt duidelijk bij het introduceren van zoveel mogelijk functionaliteit. Implementatie, testing en updating lijkt een ondergeschoven kindje.
helemaal mee eens, aantal cores en Ghz zeggen helemaal niets. De martekingman/vrouw die dat de consument heeft laten geloven heeft zijn/haar baan goed uitgevoerd. Apple heeft een nieuwere instructieset een een kleiner procede waardoor hun kernen veel sneller zijn dan die van Qualcomm.
Kuch Intel deed dat al jaren terug.
Verder is de 64Bit soc niet door Apple maar door (je raad het al) Samsung gebouwd :D
Apple pay heb ik al jaren op mijn Windows Phone maar kan toch tegelijk wel mijn NFC gebruiken.

Ontopic: Wel vreemd dat juist een 6"slechts een HD-Ready display heeft, juist de grotere formaten hebben baat bij een hoger resolutie scherm.
Een 1920x1080 scherm zou op 6 inch op 367 ppi uitkomen wat nog steeds onder de Note zit.
De "Mega" reeks is altijd een betaalbare geweest, dus dat het hier om een 720P scherm gaat vind ik niet zo verwonderlijk. Zeker ook vanwege de gebruikte SoC.
Het is inderdaad zo dat samsung de soc inelkaar getimmerd heeft, maar de bouwplannen komen wel van Apple zelf ;)
Even voor de goede orde – de A7 is een unieke, volledig intern door Apple ontworpen SoC genaamd Cyclone, en na een jaar nog steeds de enige massaal verschepende 64-bits SoC gebaseerd op ARMv8. Dat Samsung deze fabriceert, wil niet zeggen dat ze deze ook ontwerpen. Ik zie ze graag met een eigen ontwerp komen, maar tot nu toe is Apple de enige smartphone en tablet fabrikant die dit weet klaar te spelen.

Jouw Windows Phone heeft wellicht een NFC radio, maar dat betekent bij lange na nog niet  Pay. En persoonlijk heb ik het vermoeden dat Apple wellicht als eerste hiermee succesvol zal zijn op grote schaal...
de A7 is een unieke, volledig intern door Apple ontworpen SoC
gebaseerd op ARMv8.
Gebaseerd op de ontwerpen en met heeeeeel veeeeeel hulp van een ander bedrijf hebben ze nog weer een ander bedrijf het kunnen laten produceren.

Klinkt zeer zelfstandig en uniek ja ;)
Komt er zometeen nog iemand die roept dat ze x64 en de cpu an sich hebben uitgevonden?

En 2 jaar terug in frankrijk al betaald met Windows pay via NFC

Verder gaat het hier over de Samsung Mega...
Waarom zou dat niet mogen de helft van alle functionaliteit van Android komt uit Touchwizz en Sense.

Maargoed waarom precies moet ik meer voorbeelden opnoemen? Wat moet ik bewijzen dan? Mijn post doet wat het moet doen, het tegendeel aantonen van de bewering die werd gedaan dat je enkel de wereld kan veranderen als je maar 1 a 2 toestellen per jaar lanceert ipv 40...
Ik ben zelf Apple gebruiker, maar kan een "naakte" Android 4.4 zeker wel appreciëren (Nexus 5 etc) zowel qua functionaliteit als van look & feel, maar van Touchwizz en Sense word ik gek. Sense ziet er nog wel mooi uit, Touchwizz is om van te huilen.

Touchwizz doet naar mijn inzien net afbreuk aan zowel het esthetische aspect van Android telefoons, als het gebruiksgemak. :X

Er is ook een reden waarom Google met het hele "Material Design" op de proppen is gekomen hoor: http://www.google.com/des...-design/introduction.html#
64-bit is geen innovatie, maar gewoon vooruitgang. Computers hebben al heel lang 64-bit, het was wachten op een 64-bit chip voor smartphones. Het uitbreiden van werkgeheugen en ophogen van camera- en schermresolutie zijn ook geen innovaties.
Verder is het een beetje moeilijk om innovatie van Samsung te noemen als Amoled, het schermformaat en "leuke" dingen die misschien door Apple zijn "overgenomen" niet genoemd mogen worden. Het zal Samsung ook een rotzorg zijn of wij dit een wereldschokkende telefoon vinden; ze bieden 'm hier niet eens ter verkoop aan. Blijkbaar zijn wij geen geschikte markt voor deze telefoon en wachten wij liever op baanbrekende dingen, zoals Apple Pay.
64-bit is geen innovatie, maar gewoon vooruitgang.
Je definitie van innovatie is anders dan de juiste.
vandale:
in·no·va·tie (de; v; meervoud: innovaties) 1invoering van een nieuwigheid

En in de wereld van de telefoons is 64 bits een nieuwigheid.
Dat is een definitie van innovatie, die ik hier duidelijk niet bedoelde en waar je vervolgens ook nog eens mee aan de haal gaat. In de wereld van telefoons is vanalles nieuwigheid dat in de wereld buiten telefoons gewoon de logische opvolger is. De stap naar 64-bit is een voorbeeld, net zoals meer pixels, ghz, ram, opslag, inches, cpu-cores, maar om dat nou allemaal innovatie te gaan noemen?
Als we elke logische opvolging innovatie moeten noemen worden de rijtjes gigantisch lang en verliest innovatie wellicht niet zijn definitie, maar wel zijn betekenis.
Swype is geen innovatie van Samsung, maar van Swype Inc.
Amoled wordt niet door iedereen overgenomen(Nexus5,iPhone, Sony Xperia).
En of het voor een TV het beste is, ga ik in het midden laten.
Maar voor een telefoon die je ook overdag & buiten gebruikt is het eerder een nadeel in vergelijking met een LCD-schern.
Amoled is heel wat beter werkbaar overdag. In volle zon is het nog leesbaar. Wat amper mogelijk is met reguliere LCD.
Maar je claimt dat een LCD beter werkt? Dan strookt jouw ervaring niet met de werkelijkheid.
Wat belangrijker is dan lcd of oled voor volle zon, is de afstand tussen de verschillende lagen. LCD heeft sowieso 2 lagen + nog de touchlaag. oled heeft al 1 laag minder. maar als de touchlaag er nog ver af ligt, dan zal de reflectie ongeacht de techniek het voor beide verpesten.

[Reactie gewijzigd door Soggney op 23 september 2014 10:43]

Ik had vroeger een Amoled-telefoon(S4 mini) en nu een LCD-telefoon.
Mijn ervaring is dat Amoled niet zichtbaar is in het zonlicht en LCD net nog werkt(al is het ook niet denderend).
En ben niet de enige die dat vind:
bv. http://www.androidpit.com/lcd-vs-amoled
Komt bij dat de kleurweergave echt drama is. AmoLED is nog steeds te verzadigt en dus te geel. Overigens zijn deze schermen ook een drama om te vervangen. Heb er al heel wat schade aan overgehouden. Losse units is onbegonnen werk en is vrij gevaarlijk voor de gezondheid.
AMOLED drama kwa kleurweergave, misschien die oudjes waar ze slecht gecalibreert zijn? Maar de Note 4 de bestkleurweergave ooit heeft, en dat is lang niet het enige waar dit scherm het beste is, het is niet voor niks het beste smartphonescherm ooit getest door displaymate (de S5 was dat overigens hiervoor, ook al AMOLED!)

Volgens displaymate welke alles uitvoerig test is de iPhone op het moment voorzien van het beste LCD scherm wat ze tot nu toe hebben getest:
The iPhone 6 and iPhone 6 Plus are the current Best Mobile LCD Displays and the Galaxy S5 and Galaxy Note 4 are the current Best Mobile OLEDs Displays. Both are impressive and excellent displays with great state-of-the-art display technology. We recently gave the Samsung Galaxy Note 4 our overall Best Smartphone Display award, and for the time being that continues for all of the reasons originally mentioned there.
Bron: http://www.displaymate.com/iPhone6_ShootOut.htm

Maar nu komt het, hier het beste getest AMOLED scherm wat toevallig het titel beste scherm (dus LCD EN AMOLED) mag dragen:
Based on our extensive Lab tests and measurements, the Galaxy Note 4 is the Best performing Smartphone display that we have ever tested. It matches or breaks new records in Smartphone display performance for: Highest Absolute Color Accuracy, Highest Screen Resolution, Infinite Contrast Ratio, Highest Peak Brightness, Highest Contrast Rating in Ambient Light, and the smallest Brightness Variation with Viewing Angle. Its Color Management capability provides multiple Color Gamuts – a major advantage that is not currently provided by any of the other leading Smartphones. The Galaxy Note 4 delivers uniformly consistent all around Top Tier display performance: it is the first Smartphone display to ever get all Green (Very Good to Excellent) Ratings in all test and measurement categories (except one Yellow for a Brightness Variation with Average Picture Level) since we started the Display Technology Shoot-Out article Series in 2006, an impressive achievement for a display. The Galaxy Note 4 has again raised the bar for top display performance up by another notch.
Bron: http://www.displaymate.com/Galaxy_Note4_ShootOut_1.htm

Op al deze punten is het beste AMOLED scherm dus beter dan LCD scherm:
Highest Absolute Color Accuracy, Highest Screen Resolution, Infinite Contrast Ratio, Highest Peak Brightness, Highest Contrast Rating in Ambient Light, and the smallest Brightness Variation with Viewing Angle.
PS ik wou nog een half jaar wachten met de note 4 kopen maar denk dat ik hem al veel eerder wil hebben nu ik dit lees :P Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat LCD kut is overigens denk dat niemand zal klagen met het beste LCD of het beste AMOLED scherm op het moment, maar er kan er maar 1 de beste zijn, en 1 het meest kleur accuraat zijn, en dat is AMOLED!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 september 2014 13:46]

De verzadiging kun je al sinds de S2 (ruim 3 jaar geleden...) instellen naar smaak. In de laagste stand is het zelfs minder verzadigd dan vrijwel elk huidig LCD display.

Het punt is dat het hier met name draait om calibratie, niet om de techniek (AMOLED heeft in principe de ruimte voor een groter kleurbereik en hoger contrast, dat is het probleem niet). En op dat punt zijn de laatste AMOLED schermen de concurrentie zelfs al geëvenaard of voorbij gestreefd. Zeker ook omdat het hogere contrast, hoger behoud van helderheid onder een hoek en de grotere kleurruimte als optie (Adobe RGB bijv.) als voordelen blijven bestaan.

Reparatie hangt van het model af. Ik heb de S2 en S4 schermen zelf al eens voor iemand vervangen, geen probleem. De Note 3 was een uitzondering, dat was wel een lastige.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 23 september 2014 12:23]

Ik heb het over losse scherm modules. Die zijn vanaf de S1 al een drama. Full assemblies is een piece of cake uiteraard.
Ik ook. Ik heb nooit een digitizer hoeven vervangen, alleen de glaslagen. Maar geduld is mij dan ook niet vreemd.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 23 september 2014 12:43]

Ja ok maar alleen glas is wel ff een ander verhaal dan het "LCD" gedeelte. Dat is ongeveer 1mm dik en zit volledig vastgelijmd. Geen enkele mogelijkheid om dat er heel uit te krijgen. Overigens is los glas vervangen absoluut geen strak plan als je het mij vraagt, maar als het voor je werkt dan ok niks meer aan doen.
Ik heb ze vervangen omdat het glas stuk was, dus dat het verder breekt bij verwijdering, vind ik geen issue. Het komt er echter wel als één geheel af omdat het bij elkaar wordt gehouden door de beschermingslagen (gelamineerd, net als de voorruit van een auto). Met een hittekanon had ik bij voornoemde modellen het glas er zo af. Bij de Note 3 wordt klaarblijkelijk een ander soort lijm gebruikt, die veel meer verhitting vereist en/of meer kracht. En dan is de foutmarge automatisch ook kleiner...
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar. De glasplaat is inderdaad moeilijk in stukjes te krijgen. Het LCD scherm is echter een heel ander verhaal. Dat is een vrij fragiel geheel zonder enige vorm van lagen die voor bescherming zorgen. Daar is immers de glasplaat en de digitizer voor. Ook het metalen midframe aan de achterkant zorgt daarvoor. Bij het vervangen van zowel LCD, Digitizer en glas breekt het LCD in tientallen stukken uiteen. Met een Reflow heatgun heb je het glaswerk zo los (iets wat ik echter nooit doe, want kwaliteit), Maar het LCD niet.
Ik zie dan ook het nut niet van het vervangen van het (AM)OLED scherm (geen LCD) apart van het glas of digitizer, aangezien dat veruit het duurste onderdeel is (uiteraard duurder dan TFT/LCD). Kun je net zo goed de full assembly vervangen.
Dan is er teveel plaats tussen de touchlaag. Niet inherent aan de oled techniek.
Net gechecked op men oled van m'n lumia 930. No problemo terwijl die zon recht op het scherm was gericht.
Dat is niet waar. De huidige AMOLED zitten qua maximale helderheid bij de top (in auto stand) en hebben dankzij een relatief lage reflectie en hoger contrast, juist een zeer goede leesbaarheid in de volle zon.
Note Edge niet vergeten natuurlijk.
Zowel Apple als Samsung blaten bij productpresentaties hoe hun nieuwe model de wereld gaat veranderen.

Ik de praktijk valt het wel mee. Zelfs amoled heeft een minimaal effect op wat mensen met hun smartphone (kunnen) doen. Net als de 64bit van Apple van vorig jaar.
De 5c staat in de top 5 van best verkopende smartphones van 2014. Als de 5c al als slecht wordt gekwalificeerd dat is het helemaal huilen voor htc, lg, sony en motorola die helemaal geen model in de top 10 hebben. Daarin zij Samsung met 5 modellen (plek 2,3,4,8,9), Apple met 3 (plek 1, 5 en 6) en Xiaomi met 2 de enige vertegenwordige merken.
Och, de android fabrikanten delen de markt met honderden android modellen. Bij apple hebben ios gebruikers geen keuze, die moeten allemaal een van 3 modellen kopen. Dan is er geen kunst aan om bovenaan in de lijst te staan. Als iphones echt zo goed zijn, dan daalde hun marktaandeel ook niet aan de lopende band.
We hebben het hier over verkoopcijfers en dan moet je er niet opeens marktaandeel bij gaan halen. Als de iPhone 5s echt zo slecht is staat ie echt niet in de top 5 van best verkopende telefoons.

Dat is net zoiets als Applefanboys dan weer gaan zeggen dat de groei van Android vooral in de goedkope modellen zit en dat het marktaandeel van Apple onder high-end telefoons nog steeds indrukwekkend is. Ook leuk, maar totaal niet relevant.

Maar aan je reacties hier op tweakers te zien is enig fanboygedrag je niet vreemd.
Komt omdat Koreanen de wereld ook niet kunnen veranderen, enige wat ze kunnen is dingen goed namaken. Ze zijn ontzettend goed in engineering en het produceren van dingen, maar originaliteit en creativiteit ontbreekt. Lijkt een cultureel dingetje te zijn.
Komt omdat Koreanen (...) originaliteit en creativiteit ontbreekt
Dat is nogal een uitspraak. Vergeet je niet de displays van Samsung (gebruikt voor de iPhone), computerchips en geheugenmodules? Genoeg andere beursgenoteerde bedrijven uit Zuid-Korea die heel wat betekenen voor de electronica markt. En zonder creativiteit lukt je dat echt niet.
Dat is nogal een uitspraak. Vergeet je niet de displays van Samsung (gebruikt voor de iPhone), computerchips en geheugenmodules?
Nee, dat bedoel ik juist. Bestaande technologie verbeteren kunnen ze perfect. Nieuwe toepassingen ervoor verzinnen echter niet.
wat een lelijk apparaat

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True