Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Een 24-jarige Nederlandse hacker die in de Verenigde Staten was veroordeeld voor het stelen van creditcardnummers is teruggekeerd in Nederland. Hij mag zijn straf hier uitzitten. Het is nog onduidelijk hoe lang hij achter de tralies blijft.

Dinsdag oordeelde de rechter dat de 24-jarige David S, ook bekend onder zijn nickname Fortezza, in voorlopige hechtenis moet blijven totdat zijn strafmaat is vastgesteld. Dat bericht Vrij Nederland. De advocaat van S, Bart Stapert, verwacht dat de strafmaat zal meevallen. In theorie kan S. tot volgend jaar maart vastzitten, maar, zegt Stapert, 'dat acht ik uitgesloten, als je kijkt naar hoe dat is gegaan in eerdere, vergelijkbare zaken'.

Tegelijkertijd, zo tekent Stapert aan, zal Nederland de Verenigde Staten niet voor het hoofd willen stoten met een te lage straf. In de Verenigde Staten kreeg S. een celstraf van twaalf jaar opgelegd. "Door in het geheel geen rekening te houden met de eerder opgelegde straf zou Nederland de Amerikanen misschien te hard voor het hoofd stoten", zegt Stapert.

Ruim twee jaar geleden werd S. aangehouden in Roemenië, dat hem uitleverde aan de Verenigde Staten. Zijn advocaat beweert dat de VS hem onder valse voorwendselen naar Roemenië heeft gelokt, om hem zo makkelijker te laten uitleveren.

De advocaat van S. deed eerder zijn beklag over de manier waarop de hacker in Roemenië en de Verenigde Staten werd vastgehouden. S. zou een jaar geen zonlicht hebben gezien en veelvuldig in de isoleercel hebben verkeerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Dus in de VS heeft hij 12 jaar gekregen, en nu is hij hier en is hij over een paar maanden alweer vrij? Dan snap ik deze zin niet:
"Door in het geheel geen rekening te houden met de eerder opgelegde straf zou Nederland de Amerikanen misschien te hard voor het hoofd stoten", zegt Stapert.
Hij krijgt al vrijwel geen straf meer, vergeleken bij die 12 jaar die hij in de VS heeft opgelegd gekregen.

Wat ook vervelend is voor hem is dat hij nu waarschijnlijk de rest van zijn leven nooit meer naar de VS kan, omdat ze hem een visum zullen weigeren.
Ik denk niet dat hij ooit in zijn leven nog naar de USA durft te gaan als je lees hoe ze hem daar hebben behandelt.
29 november 2012

Lieve Mam, Pap, Daniel en Sonia

De afgelopen dagen waren zeer zwaar en absoluut een nachtmerrie. Maar dat is het de afgelopen maanden toch al. Wat ik jullie nu vertellen zal in absoluut niet leuk, sterker nog het zal jullie verdriet doen. De afgelopen maanden heb ik niet alles in details verteld maar deze keer gaat het te ver en eerlijk gezegd begin ik het ook steeds moeilijker te trekken. Één ding heb ik wel ontdekt, de mens kan zich tot een gruwelijke manier verlagen.

Ze nemen me mee naar beneden met mijn handen geboeid achter mijn rug. We lopen door de ziekenboeg naar de afdeling met alles voor psychologie. Mijn bestemming dezelfde als in Augustus "de zelfmoordkamer". Zes mensen lopen om mij heen, één luitenant, één dokter en de andere vier bewakers. Ik word letterlijk begeleid alsof ik Hannibal Lecter ben. Overdreven, maar overdrevenheid lijkt één van de doelstellingen te zijn van dit instituut.

Drie maanden geleden zat ik hier ook naakt aan het bedframe vastgeketend.
Nog steeds bloed aan de muur, vingernagels in de voegen, bloed en poep tegen de muur, pisvlekken in de hoeken en bezaaid met haren. Alles behalve hygiënisch. De dokter pakt de schaar en knipt mijn oranje overall, boxershort, sokken en tshirt. Naakt sta ik daar dan geboeid voor iedereen.

Ze maken de handboeien los en verlaten de kamer. Alleen een matras, geen dekens of kleding. De vingernagels in de kamer geven vooral een walgelijk beeld. Naast de deur zit een groot raam waarin een bewaker die om de acht uur word afgelost en gedurende die tijd alles wat je doet opschrijft in een logboek voor psychologie. Ik begin helemaal te trippen, een waas van emoties, verdriet en woede schiet door mij heen en begin op de deur te slaan en te schelden. Want ik zit onterecht vast in deze kamer en het word overduidelijk gebruikt als afstraffing omdat ik psychologie had verteld dat ze mijn aanvraag voor mentale hulp iedere keer negeren. Geërgerd aan het feit dat ik de vinger op een tere plek leg. Namelijk dat het ze allemaal geen ene reet kan interesseren. Alleen maar als je zelf moord neigingen hebt. Aangezien ik meerdere aanvragen had ingediend drie weken lang. In ieder geval ebt de waas van woede en verdriet weg en besef ik dat het zinloos is. Ik besluit maar op het matras te liggen. Na enkele minuten komt een luitenant zeggen dat ik geen avondeten krijg omdat ik te wild ben volgens haar, een vrouw die ik nog nooit eerder gezien had. Geen lunch en geen avondeten, geweldig. Het ophouden van het eten is verboden. Ik zeg dit tegen de bewaker die glimlachend terug zegt dat ze alles kunnen doen wat ze willen en geïrriteerd omdat ik geklaagd had bij de psycholoog. Ze installeren een tripod voor het observatieraam en ik besluit mijn matras onder dit raam te leggen. Na een lange tijd te liggen begin ik door te draaien. Teringlijers denk ik in mezelf. Als jullie mij eten willen onthouden, fijn. Dan speel ik dat spel wel mee. De uren na deze gedachten lig ik stil en beweeg ik amper. De tranen schieten over mijn wangen denkend aan mijn leven, familie, vrienden, vriendin en de stad waarin ik mijn gehele leven heb gewoond en ben geboren. Spijkenisse, Nederland. Nu zit ik hier negen uur tijdsverschil, Seattle, de Verenigde Staten, een land waarin ik nog nooit ben geweest, nog nooit een voetstap in heb gezet. Door uitlevering, corruptie en structurele rechtenschending ben ik hiernaar toe geforceerd door middel van extradatie uit Roemenië. De Nederlandse overheid keert zijn rug naar mij toe, zo ook de Europese instanties, ben ik overgeleverd aan de goden. Gedurende mijn extradatieproces en mijn proces in de VS. Alles is een web vol leugens en bedrog.

Als om tien uur de wacht gewisseld word ben ik helemaal mentaal gebroken.
Laat het maar allemaal denk ik. De gehele verrotte wereld kan de vinger krijgen. De bewaker merkt op in het logboek dat ik nog helemaal niet bewogen heb. Hij roept een nieuwe luitenant. Beiden roepen ze naar mij maar ik ben helemaal in trance. Volledig afwezig. Merk nog niet eens dat ik in mijn eigen pis en poep lig de afgelopen uren. Na enkele minuten komen ze de kamer binnengestormd en doen razendvlug de boeien om. Een bewaker slaat mij met de zaklantaarn tegen de zijkant van de knie "Awesome" schreeuwt hij lachend als hij ziet dat ik niet beweeg. De pijn schiet door mijn lichaam maar tegelijkertijd lijkt het ver weg. Alsof ik alles van de zijkant meebeleef. De luitenant zegt tegen hem dat hij dat niet kan maken. Ze hijsen me op, die klap deed nog steeds pijn maar vele malen minder dan mijn mentale pijn van de afgelopen maanden. Ze leggen het matras weer neer op het bedframe en leggen mij daar neer. Ze ontboeien mijn handen
en gaan weg.

De luitenant blijft nog even bij het observatieraam en gaat dan weg. Mijn ogen sluit ik vanaf dat moment voor de meerderheid van de dagen. Hopend dat deze nachtmerrie snel overgaat. Acht uur later word ik wakker, mijn huid jeukt en is rood. De urine is zich in de poriën gaan nestelen. "Roomsearch" hoor ik vreemd iemand roepen. Zodra een van hun mij herkent vraagt hij "What the fuck is he doing here?". Hij rolt mij van het matras in een deken en maakt mijn rug schoon met heet water en neemt daarna het matras af.

"Common buddy en hij rolt me terug en pakt een laken die gehard is uit een kast en legt het over mij heen. "Kom, eet" zegt hij maar ik reageer en beweeg niet. Ze verlaten de cel maar ik hoor ze praten op de gang. "Jullie moeten hem vast kwaad gemaakt hebben, maar het is een goede jongen. Hoe kan dit. De andere bewaker zegt dat hij het niet eens is met mijn extradatie.
Een andere luitenant komt eraan. Ziet de dekens en beveelt ze die weg te halen. "Order is order" zegt hij. Ze protesteren en zeggen dat dit instituut ziek is. Ik slaap door in de zelfmoordkamer. Vier dagen lang.

Soms liepen de tranen op mijn wangen. Wie had dit ooit kunnen voorspellen.
In de vier dagen werd iedere acht uur een roomsearch gehouden in een lege kamer die continue geobserveerd word door een bewaker die elke scheet opschrijft. Soms heb je een goede gram maar merendeels twee van de drie keer heb je een slechte groep die je niet kent en behandeld als ongedierte. Een schop en vuistslag om je proberen wakker te maken. Maar hoe langer ik stil bleef liggen in mijn eigen urine hoe minder leuk het voor ze begon te worden. Op de laatste dag werd de dokter pisnijdig op hun. Maar zij moet zich maar niet druk maken, ben toch maar buitenlands ongedierte. Het niet geven van maaltijden vrijdag werd volledig in de doofpot gestopt door neer te zetten dat ik het wel heb gekregen.

Sommige bewakers veranderen hun houding tegenover mij. De bewakers die mij kenden keurden het niet goed wat er gebeurde. En hadden verteld tegen sommigen wat mijn verhaal was. Sommige andere proberen mij te voorliegen en mij met leugens proberen aan het praten te krijgen. Op het kinderlijke af.

Omdat het licht continue aan staat verlies je de perceptie van tijd. Dus gebruik je de omroepen die je hoort over de intercom om je tijd te bepalen.

Wat mij op één van de dagen zeer kwaad maakte was hoe en groep bewakers in de gang grappen stond te maken over mijn familie die belden. En hierna ook over andere families. Waar het op neer kwam was dat ze zichtbaar genoten van leed. Vanaf dat moment knapte ik helemaal van walging. Met iedere kwelling, pijn word mijn wilskracht en haat groter. Van vrijdag tot maandag zat ik in de zelfmoordkamer. Iedereen negerend omdat ik niet bewoog of praat konden ze niets met het logboek of videobeelden doen. De psycholoog was geïrriteerd omdat dit een besluiten mij in de handen van de hoofdluitenant te stoppen met de directie en mij in de harde kamer te stoppen. Naakt werd ik uit bed gehezen. Ze forceerde mij door middel van een trap tegen de zijbeen. De luitenant pakte zijn pepperspray en zei dat hij mij zal vergassen. Moeizaam stond ik op. Mijn handen en voeten worden geboeid. Kreeg een kleine amoq maar is gewoon een te klein vestje. Mijn penis en kont waren duidelijk zichtbaar. De overdreven boeien waren noodzakelijk zodat ik niet kon ontsnappen zegt hij lachend. Halfnaakt liep ik door de ziekenboeg, vernederend, mijn ogen gesloten, tranen rollend over mijn wangen. Na een controle van de dokter kijkt hij met een afkeurende blik naar de luitenant. "Je kan hem niet zo door de gehele gevangenis doorslepen, geef hem op ten minste een boxershort. "Procedures zegt de luitenant. Met vijf bewakers om mij heen waggel ik naakt door de ziekenboeg. Alleen die te kleine smoq. Enkele gevangenen zien mij, ze wachten op hun doktersafspraak. Ik voel de medelijden en walging in hun blikken. En één schreeuwt "Lekker menselijk" naar de bewaker afkeurend. Van de eerste verdieping werd ik zo naar de zesde gebracht en de harde cel ingebracht. Mijn smoq werd afgedaan en de boeien via de deur. De kamer bestond uit een betonen cel met metalen dikke hendels. Het zag eruit als een middeleeuws martel werktuig. De hendels zijn voor boeien, zelfs bij je nek. Het matras was flinterdun en besloeg niet het hele bed. Kreeg een kleine verharde deken waar je niet in kon rollen en besloeg alleen de benen. Had veel weg van een kartonnen doos. De kamer was zeer koud en kil en de muren hier waren duidelijk beslagen met urine, poep en bloed. Maar tenminste geen haren een vooruitgang. Zelf had ik ook nog mijn eigen urine op mijn rug. En probeerde dit weg te krijgen met koud water. De kamer was veel te koud zo'n zes graden en in de nacht dichtbij het vriespunt. De kou kwam door het dunne matrasje heen en de deken kon ik niet voor heel mijn lichaam gebruiken. De volgende dag gaven ze mij alleen een overall. En vragen wanneer ik zu stoppen met de voedselstaking. Tegen de middag kwamen vriendelijke bewakers die mij een boxershort, tshirt en sokken en schoenen gaven. De tweede dag maakte ze zich zichtbaar zorgen ook de dokter omdat mijn bloeddruk ver boven het gemiddelde was en koud was. In de nacht spuugde ik bloed uit. En moest ik denken aan Sonia, mama, papa en Daniel.

Ik besloot maar te stoppen. Van de dokter kreeg ik een speciaal dieet drankje met veel eiwitten, vitaminen en mineralen. Werd in een cel geplaatst met bed, toilet, douche en normale dekens en lakens. Nog steeds te weinig voor de winter maar beter dan die koude cel. Ik stopte niet omdat ik het niet aan kan maar voor jullie. Later kwamen een ingehuurde psychiater samen met een gevangenispsycholoog met de gebruikelijke vraag of ik suïcidaal ben. Zodat als ik ja zeg in de zelfmoordkamer gegooid kon worden. Een bewaker met wie ik sprak vertelde mij dat ze mensen te kort komen en daarom iedereen aangenomen word. De nieuwe garde kende ook geen ethiek volgens hem. Op dezelfde avond kwam een man van DHO langs en na een kort gesprek bleek ik vijf shots te hebben. Twee van de dag dat ik naar de rechtbank ging en drie andere omdat ik tripte en op de knop in de kamer druk. 290 dagen isoleer. 6 maanden geen telefoon, 6 maanden geen winkel.
Wat ik wou doen is die man bij zijn lurven te pakken. Toen ik terug ging maakte ik een galg van lakens. Maar dacht ineens, schrijf alles op. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik heb toegestemd met de extradatie. Een andere man vertelde mij hier dat hij twee jaar lang in de isoleer zat.

Licht aan in nacht, uit in dag, ochtend, middag en avond maaltijden werden gewisseld. Hij werd gek, ze zijn erg wreed. Structurele mentale marteling is dit. In de isoleercel vroeg ik al drie weken lang voor kleine dingen.

Allemaal genegeerd op een geef moment draai je door. en wat doet dit instituut ze zullen je tot aan het lot vellen. Formulieren krijg je te laat en je krijgt laat reactie en werd doorverwezen naar een ander formulier.

Eindeloze ... Ik walg van deze mensen. Ik walg, dit is onmenselijk. In God begin ik steeds minder te geloven. Ben altijd respectvol geweest, maar er zit een einde aan mijn flexibiliteit. Nederland en Europa keren mij de rug toe. Iedere dag is een lijdensweg. Laat Dan Clements maar horen wat zijn land doet. Weet niet meer hoe lang ik dit aan kan.

Liefs
David

PS. Laat de rest van de mensen dit maar lezen.
Ach jah, boeiend hij heeft er ook geen moeite mee om mensen hard verdiende centen afhandig te maken.
Laat maar lekker rotten in zo`n cel.
Ik hoop dat als jij ooit kinderen hebt je kind ooit in zo'n situatie terechtkomt. De fout in gaat en dan geen vergeving of tweede kans. Nee gewoon wegrotten in de cel. Kijken of je dan van mening verandert.
Meer dan je normen en waarden meegeven en hopen dat zij dat ook toepassen kan je niet doen. Het liefst nog verbeteren waar het kan.

Als wij als ouders dat niet duidelijk hebben kunnen overbrengen, dan hoop ik dat justitie dat wel kan doen.

Dus als mijn kind een bewezen crimineel blijkt te zijn, dan breng ik hem hoogstpersoonlijk naar de cel. Niks geen 2de kans, je hebt toch hersens in je hoofd? Dit is een simpele wie zijn billen verbrand.

Ik wordt misselijk als dit soort types ineens zielig gaan lopen doen,
en nog misselijker als de ouders van zo'n crimineel op het nieuws komen met hun o zo zielig kind.
Arm kind, met een vader die niet van hem houdt. Daar zou ik ook crimineel van worden.
Juist omdat je van hem houd...maar dat is iets wat je duidelijk niet begrijpt.....

Juist als je om je kind geeft moet je soms stappen ondernemen die in zijn of haar belang zijn. Hoeveel pijn dat ook doet. Ontkennen en verbloemen van problemen is een egoïstische daad, waarbij je je eigen gevoel voor laat gaan tegen het grotere belang van je kind en van de maatschappij waarin hij/zij leeft.

Wil niet zeggen dat je je kind niet bijstaat of niet meer van hem/haar houd ondanks alle problemen die het tegenkomt. Crimineel of niet...het blijft je kind en je moet je verantwoordelijkheid nemen. Maar ik weiger mijn ogen te sluiten voor de feiten van de misdaad en de moedwillige ellende die anderen is aangedaan.
Ik ben niet eens op de helft gekomen. Dat dit soort praktijken in de VS voortkomen verbaast me overigens werkelijk niets. Na alle zaken rondom Guantanamo Bay, enhanced interrogation, burgerslachtoffers door drone strikes en ga zo maar door ben ik alle respect voor dat walgelijke land kwijt.
Heel vervelend voor hem, maar als je met vuur speelt moet je op de blaren zitten.
En dan niet gaan klagen over van alles en nog wat, want volgens mij heb je dat dan al verspeeld.
Alsof een verhaal wat een crimineel geschreven heeft, iemand die er alles aan doet om een lagere straf te krijgen, betrouwbaar is. #fictie
Lekker in de slachtoffer rol...
Ik lees nergens dat hij zelf foute keuzes heeft gemaakt, wel dat hij zich in de val gelokt voelt.
Wie z'n billen brandt...

dit soort brieven doen het bij minbuza e.d. er goed wanneer je je straf in eigen land wil uitzitten dus dat heeft hij goed gedaan alleen is het niet erg vriendelijk om dit soort brieven naar familie te sturen...

Elke nederlander op een slecht "vakantie adres" voelt zich in de steek gelaten door nederland, europa en mensenrecht organisaties maar toch zijn ze er wel.
Vanuit het consulaat helpen ze op meerdere manieren waaronder: tijdschriften te sturen, schrijfbenodigdheden en postzegels te sturen, vrijwilligers te zoeken die langskomen (welke vaak ook wel met van alles willen helpen)
en met de feestdagen willen ze je soms ook nog wel een hart onder de riem steken.
Naast het gewone werk zoals het regelen van een overplaatsing naar nederlan of het afhandelen van klaagbrieven...

Een gevangenis moet ook niet leuk zijn anders krijg je nederlandse praktijken waarbij een gevangene een beter leven heeft als een bejaarde.
In Nederland is het een reële mogelijkheid dat zo iemand een taakstraf krijgt. Geen eerdere veroordeling en geen geweld gebruikt, tenslotte.
Jouw CC zou maar eens geplunderd zijn. Snap dat we in NL (terecht) niet het systeem uit de US hebben maar wegkomen met niets of een taakstraf zou echt schandalig zijn.

Voor de duidelijkheid mij is dit dus overkomen na betaling in een restaurant (Chauchos Den Haag)
Jouw CC zou maar eens geplunderd zijn.
Over het algemeen draai je daar zelf niet voor op, maar wordt dat vergoed door je CC maatschappij (die daar weer voor is verzekerd). Dus nee, je inspeling op het persoonlijke gevoel van MSalters is houdt geen stand :)
Al is het verzekerd je hebt een boel gezeik, moet het terugvragen, waarschijnlijk nieuwe kaart. Heb je paypal moet je daar nummer weer wijzigen, idem bij google.

Je doet het simpel af maar het is gewoon diefstal, een taakstraf is dan een lachertje maar ja dat zijn straffen in Nederland al jaren.
Al is het verzekerd je hebt een boel gezeik
En dus omdat je "een boel gezeik" hebt moet de straf zwaarder zijn dan een taakstraf?

Even voor de goede orde (en ook @Tijmen007 hierboven), ook ik vind een taakstraf voor een dergelijk vergrijp te licht. Maar dat neemt niet weg dat "het zou jouw CC maar zijn" daar geen goed argument voor is, en dát is waar ik op reageerde.

Overigens, zelfs al komt deze meneer er in NL nu vanaf met een taakstraf, dan nog is hij 2 jaar van z'n leven compleet onmenselijk behandeld.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 augustus 2014 17:40]

Ach, laten we gewoon de wisselkoers aanhouden. Euro/ dollar verhouding qua duur.
Dat kan niet, er zijn hier internationale verdragen van toepassing, en het verdrag tussen Nederland en de vs bepaald ook dat een veroordeling in de vs bij terugkeer naar Nederland omgezet wordt naar Nederlandse maatstaven.
onmenselijk behandeld, noem het risico van het vak. Hij wist goed waar hij mee bezig was.

Het argument dat is verzekerd is, is te triest voor woorden. Ook al is het verzekerd het is nooit een rechtvaardiging. Daarnaast wie denk je dat die verzekeringsgelden moeten betalen. Dat verzekeringsgeld komt ook niet uit de lucht vallen.

Het blijft crimineel. 12 jaar is te veel maar een taakstraf is een lachertje.
Dat hij onmenselijk behandeld is, is triest. Dat heb je in landen als romenië en ook de USa. Hij is er heen gelokt, voor een criminele deal. als je je daarmee bezig houdt, risico van het vak.
Blijkbaar ben je niet in staat begrijpend te lezen
Het argument dat is verzekerd is, is te triest voor woorden
Dat argument werd niet gebruikt om zijn daden goed te praten, maar om te verklaren dat de consument er niet zo heel veel last van heeft, afgezien van wat geregel.
Dan nog, dit is gewoon een moderne bankoverval. Een kluis van een bank leeg jatten kan ook zonder gewonden en geweld. Wel zal je dan natuurlijk sneller fysieke schade aanbrengen aan het gebouw / de kluis.

Slaat totaal nergens op dat jij iemand anders van zijn geld berooft, ook al zal de bank of creditcardmaatschappij dit vergoeden, neemt niet weg wat hij gedaan heeft.

Taakstraffen zijn voor wildplaffers en andere suffe acties, waarmee je een andere geen schade aanbrengt. Deze man verdient een strafblad want hij heeft schamteloos van zijn medemensen gestolen -> dan ben je in ieder geval niet lekker in je hoofd. Hopelijk krijgt hij goede begeleiding vanuit de gevangenis, dit soort types zullen snel terug vallen op "easy money". Macht der gewoonte als het maar vroeg genoeg gebeurt ;)
klopt maar 12 jaar is meer dan je hier krijgt voor moord of seksueel misbruik van kinderen dus laten we aub vooral niet doen alsof jouw creditcard meer waard is dan een geruineerd kinderleven.

verder is hij in de val gelokt en gemarteld (ja zonlicht onthouden is net als slaap onhouding een martel methode volgens de richtlijnen van de VN. je zou dus kunnen stellen dat hij het grootste deel van zijn straf er al op heeft zitten.

persoonlijk zou ik het liefste zien dat ze zulke gasten (als ze goed genoeg zijn) aan het werk helpen zodat ze kunnen beginnen met sparen voor, laat ons zeggen het terugbetalen van alle gejatte gelden????
zijn de isolatie en in de val laten lopen daad werkelijk bewezen? of is dat wat de hacker zijn advocaat beweerd. want tuurlijk beweren de advocaten tot ze een ons wegen. dat is tentsloten hun werk
Euhmmm.... Volgens mij worden (zware) financiële delicten zwaarder gestraft dan vele moorden.
haha, een hacker onthouden van zonlicht..
is dat een straf ?

8)7 8)7 8)7 8)7
Taakstraf leidt over het algemeen tot een lagere recidive dan celstraf. Dus zo gek zou een sociale taakstraf bij een dergelijke misdrijf niet zijn.

Meer info:
Waarom we delinquenten beter kunnen behandelen dan opsluiten:
https://decorrespondent.n...sluiten/39085750-aba6c27b
We worden allemaal continu financieel geplunderd, maar de daders lopen lachend weg met bonussen, gouden handdrukken en topposities in de EU. Wat deze man heeft gedaan valt daarbij in het niet. Zo te horen heeft hij al meer geleden dan de echt grote boeven.

Vervelend dat je dat overkomen is. Het klinkt raar, maar de meeste Chinese restaurants, wereldwijd, worden onder druk gezet door triades. Naar de politie durven ze niet. Dus nooit met je CC bij de Chinees betalen.

[Reactie gewijzigd door harlekein op 27 augustus 2014 16:42]

Volgens mij bedoelde hij de Gauchos, een Argentijnse grill restaurant. :)

PS: Heb je mischien een bron voor je statement dat het bij de Chinees gevaarlijker zou zijn om met je creditcard te betalen dan bij een ander restaurant? Ik vind het een nogal apart statement.
"Maar dit is nog veel erger, dus dan maakt dit ook niets meer uit"-logica.

Ik hoop dat je zelf ook wel inziet dat dit soort relativeringen complete onzin zijn.

Dit is gewoon pure diefstal. Maar liefst 100 000 mensen zouden hierdoor in de problemen zijn gekomen, mocht hij niet gepakt zijn. Ja, ja, de bank vergoed het toch wel weer, maar die bank betaald dat ook met geld van de klanten.
Ik zeg ook niet dat deze dader zijn staf moet ontlopen, maar dat ik 12 jaar buitensporig vindt. Hij is jong en dat zou zijn leven volledig verknallen. Natuurlijk hebben veel mensen last ondervonden, maar dat staat niet in verhouding.

Ik vindt 12 jaar extreem. En als we voorbeelden willen stellen moeten we niet naar dit soort criminelen kijken, maar naar het grotere plaatje.
Dat zal allemaal best, maar mijn punt is juist dat dat compleet irrelevant is. Dat iets anders ook slecht is (en even voor de duidelijkheid, dat is ook maar een persoonlijke opvatting, maar daar ga ik nu verder niet op in), doet niets af aan het feit dat dit persoon credit card gegevens van 100 000 mensen verkoopt, en daarmee besteeld, voor zijn eigen gewin.

Dat is diefstal en ongewenst. Wat bankbazen verder verdienen doet daar niets aan af.

Mocht je het nog steeds niet begrijpen, hier een extreme vergelijking om de achterlijkheid ervan aan te tonen:

Ik vermoord morgen een willekeurig persoon, omdat ik daar toevallig zin in heb.

"Ja, maar in sommige landen worden dagelijk duizenden mensen uitgemoord zonder goede rede, dus dan maakt dit toch ook niet zoveel uit?"

Ik ga ervan uit dat nu wel duidelijk is wat ik bedoelde met mijn reactie.
...Iets dat ik nooit ontkend heb. Mijn punt is dat het een compleet andere zaak is. Als dat inderdaad diefstal is (wederom ga ik hier niet stellen of dat klopt of niet) zou ook dat bestraft moeten worden. Maar als dat niet gebeurd betekend dat nog niet dat dit geval ook niet bestraft dient te worden. Zie normaals mijn over-the-top argument. 8)7 8)7 8)7
Wat een onzin, ik betaal zo vaak met cc bij de Chinees.
Bovendien zijn al je aankopen met een creditcard verzekerd, dat is er nou juist zo makkelijk aan een creditcard.
Dat is nog steeds 200 euro meer dan wanneer ik met contant of met PIN had betaald.
Ben ik de laatste 3 jaar alleen online nog tegen gekomen. En gebruik de CC zeer regelmatig.
Als het verhaal van de advocaat waar is met dat isoleren dan is het toch een behoorlijke straf geweest.
Dat hangt af van wat er werkelijk gebeurd is. Als meneer elke keer probeerde een agent om te kopen/verrot te slaan, en daarom in de isoleer gemikt is, zeg ik prima zo. Dat ie geen zon gezien heeft... tja als je een cel op het noorden heb heb je pech :P Daarnaast zal een en ander overdreven zijn om medelijden op te wekken, want dat verlaagt de straf nogal. Zodra deze knakker spijt heeft (en dan echt spijt, niet alleen om volgende week vrij te komen) wordt het interessanter, tot die tijd heb ik ook weinig medelijden, en mag hij lekker brommen.

Sowieso acht ik de kans klein dat hij 12 jaar (wat opgelegd is) zit, dat wordt al 8 jaar en zeg maar 6-7 vanwege standaard-aftrek wegens goed gedrag (heeft iemand die ooit niet gehad?) en wellicht mag hij gewoon over 2 maanden schoffelen want zielig. 12 jaar is ongeveer wat je hier voor moord krijgt, zeg maar. Een beetje beroving (waar dit op neerkomt, al is het digitaal) levert je als je geweld gebruikt max 9 jaar op, zonder geweld zit je op maximaal 4 jaar. Daarvan heeft hij nu anderhalf jaar uitgezeten...
advocaten en verhalen die waar zijn....

"als" is het goede woord.

Verder: één van de kenmerken van gevangenissen is dat je er niet uit mag en dat ze in het algemeen je ook niet de vrijheidgeven om te gaan en staan waar je wil. Je komt dus al gauw 'zonlicht' te kort. Ik vind het een beetje goedkoop argument.

De isoleercel kan ook heel andere redenen hebben gehad zoals bijvoorbeeld voor zijn eigen veiligheid. Andere gevangenen reageren in het algemeen minder goed op digi-nerds...
Dat je de VS niet meer inkomt hoeft toch niet vervelend te zijn, ik heb zelf helemaal geen behoefte om naar dat nepland te gaan....

gr. John
Ik mag het op de Amerikaanse overheid dan niet zo enorm hebben, maar ik heb er veel vrienden wonen die ik graag zie. En ik moet er beroepsmatig ook wel eens zijn,
Erg goed nieuws dit voor iedereen die graag als mens behandelt wilt worden.
Want David werd in de gevangenis in de USA niet als mens gehandelt. Teminste, hij heeft ooit deze brief naar zijn ouders gestuurd. En als het waar is wat daar in staat dan is het heel goed nieuws dat hij nu terug in Nederland is. Lees en huiver. De USA is een eng land waar zich veel kwaad afspeelt en veel kwaad vandaan komt.

Bron: --> Kain_niaK in 'nieuws: Nederlandse hacker vraagt minister om protest bij VS'
29 november 2012

Lieve Mam, Pap, Daniel en Sonia

De afgelopen dagen waren zeer zwaar en absoluut een nachtmerrie. Maar dat is het de afgelopen maanden toch al. Wat ik jullie nu vertellen zal in absoluut niet leuk, sterker nog het zal jullie verdriet doen. De afgelopen maanden heb ik niet alles in details verteld maar deze keer gaat het te ver en eerlijk gezegd begin ik het ook steeds moeilijker te trekken. Één ding heb ik wel ontdekt, de mens kan zich tot een gruwelijke manier verlagen.

Ze nemen me mee naar beneden met mijn handen geboeid achter mijn rug. We lopen door de ziekenboeg naar de afdeling met alles voor psychologie. Mijn bestemming dezelfde als in Augustus "de zelfmoordkamer". Zes mensen lopen om mij heen, één luitenant, één dokter en de andere vier bewakers. Ik word letterlijk begeleid alsof ik Hannibal Lecter ben. Overdreven, maar overdrevenheid lijkt één van de doelstellingen te zijn van dit instituut.

Drie maanden geleden zat ik hier ook naakt aan het bedframe vastgeketend.
Nog steeds bloed aan de muur, vingernagels in de voegen, bloed en poep tegen de muur, pisvlekken in de hoeken en bezaaid met haren. Alles behalve hygiënisch. De dokter pakt de schaar en knipt mijn oranje overall, boxershort, sokken en tshirt. Naakt sta ik daar dan geboeid voor iedereen.

Ze maken de handboeien los en verlaten de kamer. Alleen een matras, geen dekens of kleding. De vingernagels in de kamer geven vooral een walgelijk beeld. Naast de deur zit een groot raam waarin een bewaker die om de acht uur word afgelost en gedurende die tijd alles wat je doet opschrijft in een logboek voor psychologie. Ik begin helemaal te trippen, een waas van emoties, verdriet en woede schiet door mij heen en begin op de deur te slaan en te schelden. Want ik zit onterecht vast in deze kamer en het word overduidelijk gebruikt als afstraffing omdat ik psychologie had verteld dat ze mijn aanvraag voor mentale hulp iedere keer negeren. Geërgerd aan het feit dat ik de vinger op een tere plek leg. Namelijk dat het ze allemaal geen ene reet kan interesseren. Alleen maar als je zelf moord neigingen hebt. Aangezien ik meerdere aanvragen had ingediend drie weken lang. In ieder geval ebt de waas van woede en verdriet weg en besef ik dat het zinloos is. Ik besluit maar op het matras te liggen. Na enkele minuten komt een luitenant zeggen dat ik geen avondeten krijg omdat ik te wild ben volgens haar, een vrouw die ik nog nooit eerder gezien had. Geen lunch en geen avondeten, geweldig. Het ophouden van het eten is verboden. Ik zeg dit tegen de bewaker die glimlachend terug zegt dat ze alles kunnen doen wat ze willen en geïrriteerd omdat ik geklaagd had bij de psycholoog. Ze installeren een tripod voor het observatieraam en ik besluit mijn matras onder dit raam te leggen. Na een lange tijd te liggen begin ik door te draaien. Teringlijers denk ik in mezelf. Als jullie mij eten willen onthouden, fijn. Dan speel ik dat spel wel mee. De uren na deze gedachten lig ik stil en beweeg ik amper. De tranen schieten over mijn wangen denkend aan mijn leven, familie, vrienden, vriendin en de stad waarin ik mijn gehele leven heb gewoond en ben geboren. Spijkenisse, Nederland. Nu zit ik hier negen uur tijdsverschil, Seattle, de Verenigde Staten, een land waarin ik nog nooit ben geweest, nog nooit een voetstap in heb gezet. Door uitlevering, corruptie en structurele rechtenschending ben ik hiernaar toe geforceerd door middel van extradatie uit Roemenië. De Nederlandse overheid keert zijn rug naar mij toe, zo ook de Europese instanties, ben ik overgeleverd aan de goden. Gedurende mijn extradatieproces en mijn proces in de VS. Alles is een web vol leugens en bedrog.

Als om tien uur de wacht gewisseld word ben ik helemaal mentaal gebroken.
Laat het maar allemaal denk ik. De gehele verrotte wereld kan de vinger krijgen. De bewaker merkt op in het logboek dat ik nog helemaal niet bewogen heb. Hij roept een nieuwe luitenant. Beiden roepen ze naar mij maar ik ben helemaal in trance. Volledig afwezig. Merk nog niet eens dat ik in mijn eigen pis en poep lig de afgelopen uren. Na enkele minuten komen ze de kamer binnengestormd en doen razendvlug de boeien om. Een bewaker slaat mij met de zaklantaarn tegen de zijkant van de knie "Awesome" schreeuwt hij lachend als hij ziet dat ik niet beweeg. De pijn schiet door mijn lichaam maar tegelijkertijd lijkt het ver weg. Alsof ik alles van de zijkant meebeleef. De luitenant zegt tegen hem dat hij dat niet kan maken. Ze hijsen me op, die klap deed nog steeds pijn maar vele malen minder dan mijn mentale pijn van de afgelopen maanden. Ze leggen het matras weer neer op het bedframe en leggen mij daar neer. Ze ontboeien mijn handen
en gaan weg.

De luitenant blijft nog even bij het observatieraam en gaat dan weg. Mijn ogen sluit ik vanaf dat moment voor de meerderheid van de dagen. Hopend dat deze nachtmerrie snel overgaat. Acht uur later word ik wakker, mijn huid jeukt en is rood. De urine is zich in de poriën gaan nestelen. "Roomsearch" hoor ik vreemd iemand roepen. Zodra een van hun mij herkent vraagt hij "What the fuck is he doing here?". Hij rolt mij van het matras in een deken en maakt mijn rug schoon met heet water en neemt daarna het matras af.

"Common buddy en hij rolt me terug en pakt een laken die gehard is uit een kast en legt het over mij heen. "Kom, eet" zegt hij maar ik reageer en beweeg niet. Ze verlaten de cel maar ik hoor ze praten op de gang. "Jullie moeten hem vast kwaad gemaakt hebben, maar het is een goede jongen. Hoe kan dit. De andere bewaker zegt dat hij het niet eens is met mijn extradatie.
Een andere luitenant komt eraan. Ziet de dekens en beveelt ze die weg te halen. "Order is order" zegt hij. Ze protesteren en zeggen dat dit instituut ziek is. Ik slaap door in de zelfmoordkamer. Vier dagen lang.

Soms liepen de tranen op mijn wangen. Wie had dit ooit kunnen voorspellen.
In de vier dagen werd iedere acht uur een roomsearch gehouden in een lege kamer die continue geobserveerd word door een bewaker die elke scheet opschrijft. Soms heb je een goede gram maar merendeels twee van de drie keer heb je een slechte groep die je niet kent en behandeld als ongedierte. Een schop en vuistslag om je proberen wakker te maken. Maar hoe langer ik stil bleef liggen in mijn eigen urine hoe minder leuk het voor ze begon te worden. Op de laatste dag werd de dokter pisnijdig op hun. Maar zij moet zich maar niet druk maken, ben toch maar buitenlands ongedierte. Het niet geven van maaltijden vrijdag werd volledig in de doofpot gestopt door neer te zetten dat ik het wel heb gekregen.

Sommige bewakers veranderen hun houding tegenover mij. De bewakers die mij kenden keurden het niet goed wat er gebeurde. En hadden verteld tegen sommigen wat mijn verhaal was. Sommige andere proberen mij te voorliegen en mij met leugens proberen aan het praten te krijgen. Op het kinderlijke af.

Omdat het licht continue aan staat verlies je de perceptie van tijd. Dus gebruik je de omroepen die je hoort over de intercom om je tijd te bepalen.

Wat mij op één van de dagen zeer kwaad maakte was hoe en groep bewakers in de gang grappen stond te maken over mijn familie die belden. En hierna ook over andere families. Waar het op neer kwam was dat ze zichtbaar genoten van leed. Vanaf dat moment knapte ik helemaal van walging. Met iedere kwelling, pijn word mijn wilskracht en haat groter. Van vrijdag tot maandag zat ik in de zelfmoordkamer. Iedereen negerend omdat ik niet bewoog of praat konden ze niets met het logboek of videobeelden doen. De psycholoog was geïrriteerd omdat dit een besluiten mij in de handen van de hoofdluitenant te stoppen met de directie en mij in de harde kamer te stoppen. Naakt werd ik uit bed gehezen. Ze forceerde mij door middel van een trap tegen de zijbeen. De luitenant pakte zijn pepperspray en zei dat hij mij zal vergassen. Moeizaam stond ik op. Mijn handen en voeten worden geboeid. Kreeg een kleine amoq maar is gewoon een te klein vestje. Mijn penis en kont waren duidelijk zichtbaar. De overdreven boeien waren noodzakelijk zodat ik niet kon ontsnappen zegt hij lachend. Halfnaakt liep ik door de ziekenboeg, vernederend, mijn ogen gesloten, tranen rollend over mijn wangen. Na een controle van de dokter kijkt hij met een afkeurende blik naar de luitenant. "Je kan hem niet zo door de gehele gevangenis doorslepen, geef hem op ten minste een boxershort. "Procedures zegt de luitenant. Met vijf bewakers om mij heen waggel ik naakt door de ziekenboeg. Alleen die te kleine smoq. Enkele gevangenen zien mij, ze wachten op hun doktersafspraak. Ik voel de medelijden en walging in hun blikken. En één schreeuwt "Lekker menselijk" naar de bewaker afkeurend. Van de eerste verdieping werd ik zo naar de zesde gebracht en de harde cel ingebracht. Mijn smoq werd afgedaan en de boeien via de deur. De kamer bestond uit een betonen cel met metalen dikke hendels. Het zag eruit als een middeleeuws martel werktuig. De hendels zijn voor boeien, zelfs bij je nek. Het matras was flinterdun en besloeg niet het hele bed. Kreeg een kleine verharde deken waar je niet in kon rollen en besloeg alleen de benen. Had veel weg van een kartonnen doos. De kamer was zeer koud en kil en de muren hier waren duidelijk beslagen met urine, poep en bloed. Maar tenminste geen haren een vooruitgang. Zelf had ik ook nog mijn eigen urine op mijn rug. En probeerde dit weg te krijgen met koud water. De kamer was veel te koud zo'n zes graden en in de nacht dichtbij het vriespunt. De kou kwam door het dunne matrasje heen en de deken kon ik niet voor heel mijn lichaam gebruiken. De volgende dag gaven ze mij alleen een overall. En vragen wanneer ik zu stoppen met de voedselstaking. Tegen de middag kwamen vriendelijke bewakers die mij een boxershort, tshirt en sokken en schoenen gaven. De tweede dag maakte ze zich zichtbaar zorgen ook de dokter omdat mijn bloeddruk ver boven het gemiddelde was en koud was. In de nacht spuugde ik bloed uit. En moest ik denken aan Sonia, mama, papa en Daniel.

Ik besloot maar te stoppen. Van de dokter kreeg ik een speciaal dieet drankje met veel eiwitten, vitaminen en mineralen. Werd in een cel geplaatst met bed, toilet, douche en normale dekens en lakens. Nog steeds te weinig voor de winter maar beter dan die koude cel. Ik stopte niet omdat ik het niet aan kan maar voor jullie. Later kwamen een ingehuurde psychiater samen met een gevangenispsycholoog met de gebruikelijke vraag of ik suïcidaal ben. Zodat als ik ja zeg in de zelfmoordkamer gegooid kon worden. Een bewaker met wie ik sprak vertelde mij dat ze mensen te kort komen en daarom iedereen aangenomen word. De nieuwe garde kende ook geen ethiek volgens hem. Op dezelfde avond kwam een man van DHO langs en na een kort gesprek bleek ik vijf shots te hebben. Twee van de dag dat ik naar de rechtbank ging en drie andere omdat ik tripte en op de knop in de kamer druk. 290 dagen isoleer. 6 maanden geen telefoon, 6 maanden geen winkel.
Wat ik wou doen is die man bij zijn lurven te pakken. Toen ik terug ging maakte ik een galg van lakens. Maar dacht ineens, schrijf alles op. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik heb toegestemd met de extradatie. Een andere man vertelde mij hier dat hij twee jaar lang in de isoleer zat.

Licht aan in nacht, uit in dag, ochtend, middag en avond maaltijden werden gewisseld. Hij werd gek, ze zijn erg wreed. Structurele mentale marteling is dit. In de isoleercel vroeg ik al drie weken lang voor kleine dingen.

Allemaal genegeerd op een geef moment draai je door. en wat doet dit instituut ze zullen je tot aan het lot vellen. Formulieren krijg je te laat en je krijgt laat reactie en werd doorverwezen naar een ander formulier.

Eindeloze ... Ik walg van deze mensen. Ik walg, dit is onmenselijk. In God begin ik steeds minder te geloven. Ben altijd respectvol geweest, maar er zit een einde aan mijn flexibiliteit. Nederland en Europa keren mij de rug toe. Iedere dag is een lijdensweg. Laat Dan Clements maar horen wat zijn land doet. Weet niet meer hoe lang ik dit aan kan.

Liefs
David

PS. Laat de rest van de mensen dit maar lezen.
Deze jonge kerel is de fout ingegaan en heeft strafbare feiten gepleegd. Daar is hij voor gestraft geweest en eventueel zit hij Nederland nog wat langer in de gevangenis. Maar het is voor niemand in de samenleving goed als zo een intelligent iemand (maar niet wijs) heel erg bitter en gebrokken en vol haat uiteindelijk de gevangenis verlaat.In Amerika draaien straffen om wraak. In Nederland willen we mensen terug integreren in de samenleving. Dat is voor iedereen het beste.

Ik hoop dat David zijn onmenselijke behandeling snel kan vergeten en er niet te veel haat gevoelens aan overhoudt. Ik hoop dat hij nog zeker een jaartje in de gevangenis in Nederland zit en daarna iets gaat maken van zijn leven. Hij heeft geholpen bij digitale diefstalen. In mijn ogen is een straf van 12 jaar in een gevangenis waar hij onmenselijk word behandelt niet rechtvaardig. Dus ja, hier mag iedereen op Tweakers blij mee zijn. Gerechtigheid geschiede. Hoe een land zijn criminelen behandelt zegt heel veel over de menselijkheid van het land. Nu is het zeker zo dat er Nederland een klimaat van straffeloosheid is en dat is ook helemaal niet goed. Maar beter dat dan een systeem zoals in de USA met tussen de 2 en 3 miljoen mensen in de gevangenis. Waar als je drie keer met de resten van een plantje word betrapt je levenslang de gevangenis in kunt gaan. Al waar je je geen mens meer voelt afhankelijk van het geluk slechte bewaarders of goede bewaarders te treffen maar waarschijnlijk loopt dat allemaal door elkaar heen. Ondertussen zal er op dit moment wel iemand in New York door zijn tralies het vrijheidsbeeld kunnen zien ...

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 27 augustus 2014 22:25]

Amerika is en groot land. Ook het rechtssysteem en gevangenisbeleid kan erg verschillen van staat tot staat. Als Europa één land zou zijn zou je waarschijnlijk ook liever in Nederland berecht worden dan in pakweg Polen.

Ik heb het verhaal gelezen en vind de straf ook overdreven en de behandeling niet menselijk. Maar daar ga ik geen land van 320 miljoen inwoners voor met de vinger wijzen. Hij geeft zelf aan dat een aantal bewakers dit afkeurden en medeleven hadden. Trek een keer door Amerika en praat met wat mensen, zal je zien dat de meeste dit ook afkeuren. Zelfde met de politie daar, waren erg behulpzaam voor de domme toerist die de verkeerde kant opdraaide (enkele richting) bij het verlaten van de hotel parking :)
Ik woon in Canada dus ik kom wel eens in Amerika. Inderdaad, land vol toffe mensen. Maar ik heb het over hun beleids makers en de bazen van de bedrijven daar die veel invloed op de wetgeving hebben. Amerika is een land vol extremen. Maar het gaat al een tijdje bergaf. Dat is niet zomaar op te lossen in de toekomst.
Zijn advocaat beweert dat de VS hem onder valse voorwendselen naar Roemenië heeft gelokt, om hem zo makkelijker te laten uitleveren.
Lijkt me volledig toegestaan zoiets, zeker in de VS.
De advocaat van S. deed eerder zijn beklag over de manier waarop de hacker in Roemenië en de Verenigde Staten werd vastgehouden. S. zou een jaar geen zonlicht hebben gezien en veelvuldig in de isoleercel hebben verkeerd.
In de VS geven ze gelukkig geen fuck. In Nederland zijn daders altijd het slachtoffer van iets, super zielig moeten wij dat dan vinden. Naar slachtoffers wordt meestal niet gekeken en die hebben een volledig ondergeschikte positie in het strafproces. Die lage straffen voor van alles en nog wat en de comfortabele omstandigheden in het gevang helpen slachtoffers en de maatschappij ook niks.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 27 augustus 2014 16:19]

Compleet mee eens, Nederland moet maar makkelijker zijn in uitleveren. (en België)
Dan zal toch echt de VS eerst eens moeten beginnen met onderdanen uitleveren (iets wat zij zeer moeilijk doen). Je kan niet verwachten dat vreemde mogendheden jouw gaan helpen door hun onderdanen uit te leveren telkens jij er om vraagt om in de omgekeerde richting telkens de deur dicht te houden.
Precies, dat stoort mij ook aan Amerika. Werken niet mee aan bijv. Internationaal Strafhof, behalve als het om niet-Amerikanen gaat. Onbegrijpelijk.
Read and weep!
ASPA (wiki)

De American Service-Members' Protection Act (ASPA) ("Wet ter bescherming van Amerikaanse militairen"), door tegenstanders de The Hague Invasion Act ("Invasie van Den Haag-wet") genoemd, is een Amerikaanse federale wet, geïntroduceerd door Senator Jesse Helms als een amendement op de National Defense Authorization Act die in 2002 door het congres werd goedgekeurd. Het amendement is bedoeld om “Amerikaans militair personeel en andere verkozen of benoemde vertegenwoordigers van de Verenigde Staten van Amerika te beschermen tegen rechtsvervolging door een internationaal strafhof waarvan de VS geen deel uitmaken” en geeft de president de macht om “met alle mogelijke middelen de vrijlating van Amerikaans personeel te bewerkstelligen dat gevangen wordt gehouden door of op verzoek van het Internationaal Strafhof (in Den Haag)”.
Read and weep!
ASPA (wiki)

De American Service-Members' Protection Act (ASPA) ("Wet ter bescherming van Amerikaanse militairen"), door tegenstanders de The Hague Invasion Act ("Invasie van Den Haag-wet") genoemd, is een Amerikaanse federale wet, geïntroduceerd door Senator Jesse Helms als een amendement op de National Defense Authorization Act die in 2002 door het congres werd goedgekeurd. Het amendement is bedoeld om “Amerikaans militair personeel en andere verkozen of benoemde vertegenwoordigers van de Verenigde Staten van Amerika te beschermen tegen rechtsvervolging door een internationaal strafhof waarvan de VS geen deel uitmaken”nen geeft de president de macht om “met alle mogelijke middelen de vrijlating van Amerikaans personeel te bewerkstelligen dat gevangen wordt gehouden door of op verzoek van het Internationaal Strafhof (in Den Haag)”.
dat is nog het ergst. Amerika mag dus volgens deze wet legaal Nederland bombarderen om een Amerikaanse soldaat vrij te krijgen. ook al heeft hij op klaarlichte dag 50 mensen op de dam heeft neergeschoten.. raakt kant noch wal
Lees dan eerst het hele verhaal ipv "usa heeft een wet om nl aan te vallen!"
Dat is toch enkel politiek ? Waarom moet Nederland (& België) weigeren andere landen criminelen te vervolgen ? Krijgen criminelen hier gewoon niet teveel rechten ?
Die leveren nooit en te nimmer onderdanen uit. Wat wel kan gebeuren is dat het Amerikaans paspoort word afgenomen, en dan kan de onderdaan van een ander land worden uitgeleverd. Merk op dat dit alleen kan bij individuen met meer dan 1 nationaliteit, anders heb je een statenloos iemand, en verdragen verbieden dit.
Probleem is wel dat de US zelf geen eigen burgers uitlevert aan andere landen maar het wel eist van andere landen........ dus het is wel krom!
Dat doen ze wel, zoek er maar eens naar. Vooral tussen Engeland en de VS is er aardig wat verkeer.
Gevangenen die uit een Nederlandse gevangenis komen zijn over het algemeen wat minder eng dan gevangenen uit de VS. Het is altijd heel stoer om te roepen dat het hier net een hotel is, maar dat is ten eerste niet waar en ten tweede te prefereren boven mannen die 12 jaar lord of the flies hebben gespeeld weer droppen in een woonwijk.
Klopt, het is geen hotel. Eerder een jeugdherberg. Ik kom er met enige regelmaat (als leverancier :D). Als je't ziet dan snap je waarom er zoveel niet-Nederlanders hier in de bak zitten: in veel landen is de sociale woningbouw een stuk beroerder dan de bak hier (en dan heb ik het nog niet eens over het gratis eten)
Ga voor de lol eens kijken in Veenhuizen naar een gevangenis die tot 2004 nog in gebruik was en nu nog als reserve inzetbaar is. Vond het alles behalve een jeugdherberg en behoorlijk luguber...
In Nieuw Vossenveld en Scheveningen hoef ik anders geen kamer. Andere bakken heb ik niet van binnen gezien en dat hoef ik ook niet. :O
IANAL, maar 'lokken' mag voor zover ik weet niet in Nederland. In Amerika gaan ze daar best ver in met auto's die ze bewust met de deur open laten staan en laptops erin etc. In Nederland gebruiken we geloof ik wel 'lokfietsen', al is dat voor zover ik weet niets meer dan een normale fiets die normaal op slot wordt gezet. Met als enig bijzondere dat deze voorzien is van GPS. Dat lijkt me wat anders dan het daadwerkelijk uitlokken zoals ze in de US of A doen. Maar nogmaals IANAL.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 27 augustus 2014 16:23]

Je mag een onschuldige burger niet uitlokken om een misdrijf te plagen. Het punt hier is dat de hacker al een misdrijf hád gepleegd. Bovendien is het geen misdrijf om naar Roemenië te gaan, dus dat telt juridisch ook niet als uitlokking.
Uitlokking is ook in de VSA in vele gevallen niet toegestaan.
Maar wel veel meer dan hier. De politie daar zet bijvoorbeeld zelf een nep-bomaanslag op, waarbij dan iedereen in het complot zit, en de (nep)bom al klaar staat: de boef wordt radicaal gedachtengoed aangepraat en dan alleen gevraagd om de nepbom even af te leveren. Doet hij dat, dan kan hij naar Guantanamo of zo om gemarteld te worden.

Het is verbazend makkelijk om mensen op te stoken, peer pressure, terwijl iemand zoiets anders nooit zou doen. Op zich is zo'n man natuurlijk geen lieverdje, en er is misschien iets voor te zeggen, maar het gaat in elk geval veel verder dan wat hier in Nederland mag (en neem ik aan België).
In Nederland zijn daders altijd het slachtoffer van iets, super zielig moeten wij dat dan vinden. Naar slachtoffers wordt meestal niet gekeken en die hebben een volledig ondergeschikte positie in het strafproces. Die lage straffen voor van alles en nog wat en de comfortabele omstandigheden in het gevang helpen slachtoffers en de maatschappij ook niks
Nederland straft internationaal gezien juist vrij streng, Straffen kost ook veel geld maar of het de boef minder crimineel maakt is niet gegarandeerd. Slachtoffers hebben volkomen terecht geen rol in het strafproces. Dat om de privacy van het slachtoffer te beschermen. Maar ook om de rechter niet te beinvloeden. Een huilende studente van wie de fiets gestolen is kan in de rechtzaal een bepaalde indruk geven. Als diezelfde studente vermoord is kan ze echter niet de passende indruk geven.
Nederland straft internationaal gezien juist vrij streng
Een helaas hardnekkig fabeltje. Nederland straft zeer gemiddeld. Even ter vergelijking. In de VS zitten er relatief 9x zoveel mensen vast voor misdaden. Of dat een goed of slecht iets is, daar heb k het nu niet over, maar straffen vallen enorm mee. Daarbij komt natuurlijk nog dat Nederlandse gevangenissen enorm luxe zijn in vergelijking met veel andere landen. In Spanje, België, Frankrijk, Italië of Ierland zitten relatief meer mensen vast, om even wat landen in de buurt te noemen.
Straffen kost ook veel geld maar of het de boef minder crimineel maakt is niet gegarandeerd
Dat is waar. Wat het doel van het straffen moet zijn zijn echter persoonlijke opvattingen. Voor een slachtoffer zal het bijvoorbeeld niet raar zijn een hoge straf te verlangen, terwijl de dader liever weer zo snel mogelijk zal willen "functioneren in de samenleving". Wiens eis weegt zwaarder?

Dat straffen veel geld kost zal voor veel mensen ook niet echt een argument tegen hoge straffen zijn. Mede door de hiervoor genoemde luxe gevangenissen. Als het al een probleem is, dan kan er ook bezuinigd worden (en dan bedoel ik niet op de straffen).
Slachtoffers hebben volkomen terecht geen rol in het strafproces
Wederom een persoonlijke opvatting, en die begrijp ik ook wel. Alleen was het punt van ChicaneBT volgens mij dat slachtoffers ondergeschikt zijn door de lage straffen. Niet omdat ze wel of niet bij het process worden betrokken om eventuele invloed uit te oefenen. Ook ik dit geval moet men dus wederom de vraag stellen "Waarvoor straffen we?". Om de dader zo snel mogelijk weer te laten functioneren, of als vergelding voor het leed van het slachtoffer.

Dat zijn natuurlijk meningen die per persoon verschillen. In Nederland is het recht in iedergeval gericht op doel 1, en daar zijn klaarblijkelijk veel mensen het, begrijpelijk, niet mee eens.
Nederland straft internationaal gezien zwaar. Dat is geen fabel, dat is een feit De VS straft buitengewoon zwaar, met alle consequenties van dien. Maar ja, daar zijn gevangenissen ook commerciele bedrijven.
Nederlandse gevangenissen enorm luxe zijn in vergelijking met veel andere landen
Wat houdt dat in? Als je eens een gevangenis bezoekt dan weet je dat het met die luxe wel meevalt. Mensen zitten opgesloten met cirminelen, dat is nooit luxe, Natuurlijk kun mensen opsluiten, water en brood geven en op de grond laten slapen. Maar dat kan wel eens negatieve gevolgen hebben als ze ooit weer terug komen in de maatschappij. Gevangen zijn criminelen maar ook mensen.
Dat straffen veel geld kost zal voor veel mensen ook niet echt een argument tegen hoge straffen zijn.
Klopt. Het is heel makkelijk roepen om zware straffen. Dat de maatschappij daar niet beter van wordt realiseren veel mensen zich niet.
Wederom een persoonlijke opvatting
Op die opvatting is het hele rechtssysteem opgebouwd. Die zou ik meer algemeen dan persoonlijk noemen.
Wat houdt dat in? Als je eens een gevangenis bezoekt dan weet je dat het met die luxe wel meevalt. Mensen zitten opgesloten met cirminelen, dat is nooit luxe.

UUUh ja, die "mensen" zijn namelijk ook criminelen.
Wat ik natuurlijk bedoel dat zo'n hacker zich nooit op z'n gemak zal voelen tussen fietsendieven, moordenaars, wiite boorden criminelen, drugshandelaren.
Ik wil er niet op door blijven gaan, maar de gevangenis is niet om iemand "op z'n gemak' te laten voelen. :)
Inderdaad niet. Maar daar zit een groot deel van de straf in, opgesloten, geen vrijheid, amper privacy, nooit op je gemak. Dan wordt het zelfs met bubbelbad niet luxe.
Dat ben ik zeker met je eens.
Nee, in Amerika wordt je gewoon vastgezet (Patriot-act) of neergeschoten (Ferguson) zonder dat er vastgesteld is of je schuldig bent. Laten we vooral een voorbeeld aan de US of 'fuckin'-A gaan nemen..

Over het algemeen werkt ons strafsysteem gewoon goed en overal is wel een uitzondering op te vinden helaas, maar ik hoop niet dat we net zoals de US naar een 'guilty-until-proven-innocent' systeem gaan, met absurde strafmaten.

Daarnaast hebben ook gevangen gewoon rechten. Er zijn genoeg onderzoeken die vaststellen dat gevangen onder erbarmelijke omstandigheden vasthouden een averechts effect heeft. Kijk bv. maar eens naar de relapse-gevallen in de US, die liggen daar om meer dan 75%...

En natuurlijk zitten er fouten in ons rechtssysteem (neem bv. de 2 jongens die met een scooter iemand dood reden, en vrij gesproken zijn omdat ze niet konden bewijzen wie er achter het stuur zat), maar om hier zulke drastische maatregelen voor te nemen is imo absurd.
Nee, in Amerika wordt je gewoon vastgezet (Patriot-act) of neergeschoten (Ferguson) zonder dat er vastgesteld is of je schuldig bent. Laten we vooral een voorbeeld aan de US of 'fuckin'-A gaan nemen..
Je kunt hier ook gewoon doodgeschoten worden op een station, hoor.

O, ik dacht dattie bewapend was ...
Voor wat voor bedrag heeft deze vermeende hacker vastgezeten? Dan kan ik me de 12 jaar die de USA had voorgeschoteld misschien nog enigzins voorstellen.
Schrooten pleaded guilty in November to conspiracy to commit access device fraud and bank fraud, access device fraud, a single count of bank fraud, intentional damage to a protected computer and aggravated identity theft.
http://www.computerworld....-in-credit-card-scam.html
En dat verschillende malen dus dat is allemaal plus plus in de VS qua straf. Niet zoals in Nederland waar je korting krijgt bij het begaan van meermaals hetzelfde delict.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 27 augustus 2014 16:23]

Hoe zit dat dan precies met die korting in Nederland?

Ik zou zeggen dat er eerder een maximum moet staan op de straf die je in één keer opgelegd kan krijgen gebaseerd op het soort misdrijf. Anders kun je heel gemakkelijk levenslang krijgen voor het stelen van 10.000 credit cards, terwijl ik diefstal principieel veel minder erg vind dan b.v. moord. Het vergelden 1 op 1 van elke misdaad is ook niet de hoofdfunctie van het strafrecht: een deel is vergelding, een deel is preventie, een deel is iemand weghalen uit de maatschappij omdat hij schadelijk is, een deel is rehabilitatie (heel belangrijk).
Natuurlijk is moord erger dan diefstal,maar welk leed heeft hij elk individu aangedaan?
Als hij een alleenstaande moeder met kinderen zwaar in de problemen heeft gebracht, zou dat geval al heel kwaad bloed zetten bij mij.
Als hij met een korte straf in NL weer een vrij man is, ga ik toch zwaar twijfelen aan onze rechtstaat. Mocht hij wederom het criminele pad opgaan, dan mag hij wel ff héél zwaar aangepakt worden, en dat hoop je toch niet.
En als niets helpt bij boefkes , dan net zo hard als in de film Kentucky Fried Movie : Send him to Detroit !. :+
ik geloof al heel lang niet meer in onze rechtstaat. neem de dood van Pim Fortuyn
je krijgt in 2003 18 jaar gevangenis opgelegd. maar in 2014 loop je weer vrij rond. dat is maar 11 jaar. oke hij zat vast in 2002. dus dat maakt het 12 jaar. feit blijft dat hij maar 2/3 van zijn staf heeft uitgezeten. en achteraf niet eens is met zijn eisen die bij het vervroeg vrijlaten horden. en nog in het gelijk gesteld wordt door onze rechter. dus nee dat vertrouwen is al heel lang weg. en dat hebben ze zelf gedaan. maar ben niet alleen het vertrouwen in de rechtstaat kwijt hoor, noemt het maar gerust de hele mensheid. als je vaak genoeg bestolen door geldwolven en mensen die beweren je vriend te zijn(ook al zijn ze dat 15 jaar lang) om een paar duizen euro vertouw ik vrijwel niemand meer.
Tja, de vraag is wat een korte straf is? Het is een ernstige diefstal, en hij zit al jaren gevangen of in voorarrest, dus hij is ook niet echt licht gestraft tot nu toe. Alleen een werkstraf zou mij wel heel licht lijken, maar dat is dus niet zo, aangezien hij al een hele tijd vastzit. Twaalf jaar lijkt mij daarentegen weer veel te zwaar. Dus je moet er ergens tussenin zitten; maar waar precies? Ik weet het niet.

Verder lijkt mij een flinke geldboete, naast een eventuele gevangenisstraf, op zijn plaats.

Wat betreft die alleenstaande moeder: die krijgt haar geld terug van de bank, dus ik denk dat particulieren niet echt geraakt zullen zijn, afgezien van het gedoe om het geld terug te krijgen van de bank.
Check dit artikel. Het is een wat technisch verhaal normaal gesproken, maar hier staat het goed te lezen in.
Hmm daar staan toch niet heel veel details in.

Vanuit het oogpunt van vergelding is zo'n maximale straf per veroordeling — ook al gaat het om meerdere misdrijven — misschien onwenselijk. Maar, omdat de verdachte tussen de misdrijven in niet gestraft is, is er niet het effect van "opvoeding" of boetedoening dat je wel mag verwachten als iemand een straf uitzit en daarna opnieuw dezelfde misdaad begaat: in het laatste geval kan hij meer als hardleers worden beschouwd en minder als vatbaar voor rehabilitatie, en dat is een reden om de tweede keer zwaarder te straffen. Als hij voor beide misdaden tegelijk veroordeeld en gestraft wordt, ontbreekt die reden.

Met andere woorden, er zijn verschillende argumenten, gebaseerd op de verschillende redenen waarom wij al smaatschappij mensen straffen, en vergelding wijst richting geen maximum, terwijl opvoeding en rehabilitatie juist richting een maximum wijzen.
Misschien moet je eens eerst lezen, het is geschreven voor leken. Jij mag van mij ook elk willekeurig strafprocesrecht boek erbij pakken.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 27 augustus 2014 19:57]

Ik kan me goed voorstellen dat iemand voor 120 diefstallen elk een maand cel krijgt. 120 maanden is dan goed begrijpelijk.

Het is eigenlijk belachelijk dat je iemand voor z'n 2de inbraak een lagere straf geeft dan voor z'n eerste. Maar in Nederland heb je een goede kans dat de eerste inbraak je 2 weken cel kost en er voor je tweede inbraak maar 1 week cel extra bij komt. Draaideurcrminelen zouden zwaarder voor een inbraak gestraft moeten worden, niet lichter.
Het is inderdaad absurd dat Nederland een systeem kent met korting in plaats van verzwaring. Welk signaal geef je dan af? Veel criminaliteit loont.
Rechts staat een kopje met gerelateerde content.

nieuws: Nederlandse hacker krijgt in VS 12 jaar cel voor creditcardfraude
"Door 100.000 gestolen creditcardnummers door te sluizen, hielp de verdachte een lucratieve zwarte markt voor gestolen data te creëren", schrijft het openbaar ministerie van Washington.
Ik vind t vrij fors. Maar ja, in de VS hanteren ze ook andere maatstaven dan hier.
Maar ja, in de VS hanteren ze ook andere maatstaven dan hier.
Mogen ze gelukkig zelf uitmaken. ´s Lands wijs, ´s lands eer..

Laat hem in elk geval nog maar wat celstraf uitzitten. En zeker geen taakstraf.
Nederland zal hij vrijuit gaan omdat Amerikanen hem erin hebben geluist
"Door in het geheel geen rekening te houden met de eerder opgelegde straf zou Nederland de Amerikanen misschien te hard voor het hoofd stoten", zegt Stapert.

"Omdat zij (VS) het willen/vinden/... zou natuurlijk nooit als argument mogen gelden in een democratie. Maargoed, het is natuurlijk niet gezegd dat Stapert gelijk heeft, bovendien zijn rechters ook gewoon mensen.
dat vraag ik mij af. en anders hebben ze vaak genoeg geen gevoel in hun donder.
Als jij 2 jaar van je leven opgesloten wilt worden zonder zonlicht, waarvan een groot gedeelte in de isoleercel, om over de overige omstandigheden maar te zwijgen, dan moet je dat vooral doen.
Waarom moet hij niet gewoon in NL de opgelegde straf van de VS uitzitten? Dat lijkt t me t meest fair.
Zodat ze iedereen die graffiti spuit op onze kosten 24 jaar kunnen vastzetten? Ze sturen iedereen naar huis met de maximale straffen als dat kan.
Nee, hij kreeg 8 jaar, met een vervroegde vrijlating mogelijk na 2 jaar. En de straf viel zo zwaar uit omdat hij na zijn eerste veroordeling doorging. In Nederland kom je bij een celstraf van 8 jaar pas in aanmerking voor vervroegde vrijlating na 5 jaar en 8 maanden. 2 jaar netto is 3 jaar bruto hier. En dat is niet gek veel voor iemand die de wet blijft overtreden.

Overigens is de vervroegde invrijheidsstelling iets dat de rechter meeneemt bij het omzetten van de straf. Ik zie even niet zo snel wanneer deze hacker vrij zou kunnen komen, maar na 3 jaar is best mogelijk (ook 25%, net zoals in Grafitti voorbeeld). Als je dan meerekent dat hij al ruim 2 jaar zit, dan is vervroegde vrijlating volgend jaar, na 3 jaar realistisch.
Nee hij kreeg 3 keer 8 jaar en allemaal achter elkaar uitzitten als er geen vervroegde vrijlating is.
Nederland krijg zo'n hacker goede baan aan geboden bij de overheid
Hebben we eigenlijk al Wifi in onze gevangenissen?
Of zijn binnengeslotenen nog altijd afhankelijk van dure data via een mobiel abonnement?
Allemaal bedraad netwerk, alle wireless werkt slecht met die tralies ;)
Denk dat ik toch maar eens een carrière switch moet gaan maken naar creditcard hacker. Betaalt goed en de straf is minimaal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True