Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 271 reacties

Een Amerikaan wil een grote rechtszaak starten tegen Sony vanwege de claim van de fabrikant dat Killzone: Shadow Fall in multiplayer draait op volledige 1080p-resolutie, terwijl dat in de praktijk niet zo is. Andere Killzone-kopers kunnen zich aansluiten bij de zaak.

De Amerikaan, Douglas Ladore, beargumenteert dat hij Killzone niet had gekocht of minder voor het spel had willen betalen als hij vooraf wist dat Killzone: Shadow Fall niet op 1080p-draait, zoals de fabrikant op de doos beweert. Hij diende de aanklacht in bij een rechtbank in zijn thuisstaat Californië, merkte Ars Technica op.

Sony heeft maandenlang gepocht over dat zowel de singleplayer als multiplayer op 60fps draait op 1080p, maar de Nederlandse ontwikkelaar Guerilla Games legde in maart uit dat de game gebruik maakt van 'temporal upscaling', waarbij een horizontale rij pixels twee frames lang hetzelfde beeld vasthoudt. Sony en Guerilla Games claimen dat er nauwelijks verschil zichtbaar zou zijn.

Het is onduidelijk of de Amerikaan de aanklacht heeft gericht tegen het juiste bedrijf. Hoewel Sony de claims heeft gemaakt dat Killzone ook in multiplayer op 1080p draait, is het Guerilla Games dat de game heeft gemaakt.

Killzone 1080p

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (271)

Ik snap niet dat de meerderheid hier Sony aan het glashard aan het verdedigen zijn om een een marketing leugentje die ze zelf de wereld in geholpen hebben. Als dit soort dingen er voor gaat zorgen dat bedrijven minder liegen naar de consument is dit voor iedereen postitief. Er is wel duidelijk geclaimed dat men native 1080p renderde en dat zijn gevaarlijke uitspraken als dit achteraf toch net iets minder lijkt te zijn. Je moet al bijzonder goed op de hoogte zijn tegenwoordig om door alle marketing bull heen te prikken. Als de persoon denkt een zaak te hebben moet die er lekker voor gaan, al hoop ik dat het om het wel uit principe is en niet voor easy money. De claim is duidelijk en laat de rechter lekker beslissen.
Pff. Wat een gezeik. Net als bij Nintendo staat de gameplay toch voorop. Dan maakt het niet uit of hij net ff wat lagere resolutie heeft. Je koopt een spel niet voor z'n 1080p-resolutie maar voor z'n fun.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 7 augustus 2014 13:10]

Sterker nog: hij heeft ook geen zaak.

De foto bij dit bericht spreekt al boekdelen: het icoontje 'HD VIDEO OUTPUT' geeft dan wel 1080p weer, maar dat klopt ook gewoon: de output is 1080p.

Hoe ze die resolutie bereiken binnen de game is een tweede, maar er worden toch echt 1080 beeldlijnen doorgegeven.

Marketing-fails doortrekken naar een juridisch geschil... dan moet je verhaal wel écht kloppen :) Dit gaat 'm in elk geval niet worden zo. En daar hoef je geen jurist voor te zijn...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 augustus 2014 13:29]

Met die logica is heeft IEDER xbox360 spel full HD output aangezien alles geupscaled wordt naar 1080p alvorens het door de hdmi kabel gejaagd wordt.
Upscalen is iets totaal anders. Dat is gewoon het beeld dan ook wazig maken.

Maar het beeld hierbij is wel echt gelijkwaardig qua resolutie met een op een normale manier behaalde 1080p

Vergelijk het met tile based rendering. Door slimme technieken kan je meer objecten in een game neerzetten omdat een object wat achter een ander object staat dan niet gerendered wordt om cycles te besparen en zo de framerate omhoog gaat. Een hoop engines hebben allerlei manieren om meer met minder resources te doen. Dit is niks anders. Alleen maar mooi hoe Guerila Entertainment dit heeft weten te bereiken.
Euh, nee?

Guerilla doet echt niets anders dan 1080i beeld renderen en dat softwarematig upscalen naar 1080p in plaats van je televisie dat te laten doen. Enige verschil? Hun interlacing gebeurt verticaal ipv horizontaal.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 7 augustus 2014 14:07]

Niet correct wat je zegt scalen is gewoon naburige pixels pakken om zo het beeld te vergroten naar 1080p bijvoorbeeld.

Killzone rendered het beeld eerst een soort van interlaced en in plaats van dat de missende pixels ingevult worden heel statisch met pixels van ernaast wordt er een berekening gemaakt door framebuffers te combineren van een frame ervoor, de huidige frame, wat er dan verwacht kan worden de volgende frame en door deze berekening weet de enige welke pixels er zou moeten zijn.

Kortom geen pixels die uitgerekt worden maar gewoon echt 1080Pbeeld met afentoe een artifact die je nauwelijks ziet. Vergelijk de singleplayer die volledig 1080P is maar eens met de multiplayer en jij kan het verschil dan niet tot nauwelijks zien.

Lees de details hier http://www.killzone.com/n...hadow-fall-and-1080p.html
Je hebt zonet een vrij standaard upscalingtechniek omschreven...
SOrry klik op die link en lees je even in. Dat is dus geen standaard scaling techniek. Scaling maakt per definitie al blurry lijnen omdat van 2 dichtsbijzijnde pixels een gemiddelde wordt genomen. DIt is dus totaal anders en verliest geen scherpte.
Upscaling kan op meerdere manieren gebeuren. Pixels voorspellen door 1 frame voor- en achteruit te kijken (zoals jouw marketingstukje omschrijft) is daar 1 van.
Zolang het geen onscherpte tot z'n gevolg heeft is het vergelijkbaar. Upscaling zelf valt daar niet onder. Het woord upscaling mag hierbij ook niet gebruikt worden omdat het gewoon een native 1080p rendered.
Upscaling zelf valt daar niet onder. Het woord upscaling mag hierbij ook niet gebruikt worden omdat het gewoon een native 1080p rendered.
8)7
Er wordt GEEN native 1080p gerenderd, daar gaat de hele issue over. De uiteindelijke uitvoer is 1080p, maar intern wordt er interlacing toegepast waarvoor moet gecompenseerd worden dmv upscaling via de techniek die jij gepost hebt. Hoe jij er bij komt dat dit dan geen upscaling mag noemen is een compleet raadsel.

Als we jouw redenering moeten volgen zijn alle xbox360 games ook native 1080p. Er is immers een native 1080p uitvoersignaal met een upscalingtechniek die superieur is aan die van televisies, door...nu komt em...naar de vorige frames te kijken. Ooit afgevraagd waarom dvd films er zo scherp uitzien op je HD tv wanneer je ze via je 360 speelt? Daarom.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 7 augustus 2014 15:32]

De 360 scaling technieken zijn niet vergelijkbaar. ZIjn namelijk vormen van bicubic scaling. Ga maar eens in photoshop een plaatje scalen met de bicubic methode en je ziet dat het niet vergelijkbaar is met wat hier gaande is .

Dat heeft niks met voorgaande frames te maken. Dit is wat de hardware scaler van de 360 namelijk doet.

Waarbij KZ4 gewoon interlaced 1080P doet waarbij de zwarte niet ingekleurde lijnen vervangen worden door een wiskundige formule om die wel in te vullen. Er ontstaan dus geen wazige lijnen.
interlaced 1080P
1080i als het ware.
waarbij de zwarte niet ingekleurde lijnen vervangen worden door een wiskundige formule om die wel in te vullen.
Dat noemen we 'upscaling'.

Hoe lastig is dat nu :?
Upscaling is uitrekken. Scaling is verkleinen of vergroten. Wat gebeurd hier dus niet? Juist verkleinen of vergroten.

Dus eerst is je opvatting over het upscalen wat de Xbox360 doet verkeerd. Want daar wordt dus wel echt aan scaling gedaan door middel van bicubic interpolation http://en.wikipedia.org/wiki/Bicubic_interpolation.

Wat er in KZ4 wordt gedaan is geen scaling ten eerste. Ten 2de heeft het nauwelijks invloed op de beeldkwaliteit in vergelijking met traditioneel 1920x1080.

Dus wat is er dan voor jou lastig aan?
Ik trek zelf de logica daarom door naar wat het spel zelf aan de console doorgeeft voor de upscaling. En ook daar zie je dat de engine wel degelijk netjes een 1080 beeldsignaal aanreikt. Al is niet elke lijn vers, het blijft wel een 1080 signaal.
Inderdaad. En zo heeft de marketing PR het ook bedacht en gecommuniceerd dus. De PS3 had ook 1080p output. Lachen toch :)

De discussie die de gamer dan voert doet natuurlijk nog wel doorlopend schade aan het imago van zowel Sony als MS, en daar moet de strijd dan ook worden gevoerd en gewonnen, niet in de rechtszaal.

Dit zijn gewoon geen gebreken te noemen, en je had ook gewoon kunnen weten dat 1080p60 niet haalbaar was in elke game met deze hardware. Sterker nog dat heb ik samen met velen anderen ook tijdenlang geroepen. Nu aankomen met deze rechtszaak is bijna zielig te noemen... Je hebt als consument ook een plicht tot onderzoek naar wat je koopt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 augustus 2014 13:47]

Juist, en in singleplayermode is het spel wel schijnbaar gewoon echt 1080p... En als het men zegt dat het niet doet wat marketing heeft gezegd, dan mogen we AXE ook wel aanklagen, want ik heb nog nooit een zwerm vrouwen om 1 iemand gezien nadat die zich bespoten had met AXE (eerder het tegenovergestelde)...
Klopt, maar men verwijst ook naar 'rendered in native 1080p HD' in marketingteksten en interviews met betrekking tot de multiplayer modus; het artikel van tweakers en van ars technica is wat dat betreft niet duidelijk. Nu lijkt het alsof het alleen over het icoontje op de doos gaat; wat inderdaad wel de plank mis slaat..
Daar gaat het niet om, de fabrikant adverteert specifiek met die specificaties, als die niet op het uiteindelijke product zitten, koop je niet waar voor geadverteerd wordt. Ik vindt dat de eiser wat dat betreft zeker een punt heeft
ik denk dat het hier meer gaat om een principe kwestie. Een mooie BMW met 200 pk, die eigenlijk maar 150pk heeft is nog steeds mooi. Dan zou jij de dealer ook aanklagen.
Als je de analogie wilt door trekken zou dat willen zeggen dat de motor inderdaad maar 150pk produceert. Maar door 'magie' het equivalent van een 200pk motor eindigt op de wielen.

Zou je de dealer dan ook aanklagen?
Nee, de auto zou dan 150 PK hebben, maar door een truukje het gevoel van 200 PK geven, waarbij de leverancier van de motor dan zou claimen dat men het verschil niet zou merken met een motor van 150PK.

Maar als je dan adverteert met 200 echte PK ben je niet goed bezig. En dat is hetgeen Sony heeft gedaan - geclaimd dat er daadwerkelijk aan 60 frames op 1080P gespeeld werd terwijl dat niet het geval is.
Dit is wel het geval maar de 1080P wordt op een andere manier bereikt. In plaats van bijvoorbeeld meer cylinders te gaan gebruiken hebben ze gewoon de cylinder inhoud vergroot bij wijze van spreken.
nee ze hebben niet aan de hardware geknoeit maar aan software

de upscaling is copy/paste daar voor is geen extra render werk nodig

en hoeft de motor dus ook geen extra werk te leveren om bij die extra 50 PK te komen

ze passen in feiten de test omgeving aan waardoor je die 50PK extra kan krijgen maar in werkelijkheid is dat nooit haalbaar

haal je de motor uit die test omgeving en zet je em weer terug in een werkelijke omgeving zul je dus een 150PK motor krijgen

als blijkt dat sony het als werkelijke 1080P zonder upscaling heeft geadverteerd is dat false advertising

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 7 augustus 2014 15:05]

Heeft sowieso niks met hardware te maken.

Maar er zijn meerdere manieren om aan snelheids winst te komen betreft game engines. DIt is er gewoon simpelweg 1 van. Ik vraag me af hoe ze er sowieso achter zijn gekomen omdat je het niet terug ziet aan de beelden.
meer cylinders staat gelijk aan aanpassingen van de hardware!
Het is een vergelijking. Om te laten zien dat de vergelijking met de motor niet op gaat betreft PK's. Bied ik een meer passende vergelijking. Als de paardenkrachten gelijk staan aan de resolutie.
Als je de analogie wilt door trekken zou dat willen zeggen dat de motor inderdaad maar 150pk produceert. Maar door 'magie' het equivalent van een 200pk motor eindigt op de wielen.

Zou je de dealer dan ook aanklagen?
maar waardoor wel je hele auto begint te trillen en te beven als die pk's gebruikt worden, als een beeld geen 1080P is dan is het dat niet, en hoe 'magisch' je het ook wilt noemen upscaling blijft upscaling en op een groter scherm ga je je daar gewoon aan storen...
Alleen is het beeld hier wel degelijk 1080p, alleen is niet noodzakelijk het volledige beeld herberekend maar kan het zijn dat bepaalde lijnen herbruikt worden uit de vorige render cyclus.
Dat is bij de X1 ook. Daar vind ook gewoon upscaling plaats zodat het beeld word word uitgezonden zuiver 1080p is. Precies hetzelfde truukje (alleen dan horizontaal ipv verticaal) maar bij de PS4 wel geaccepteerd?
Dan zou beetje autokenner zeggen dat dat niet mogelijk is, dat het gewoon een gimmick is, want hoe je het ook draait, de motor levert geen 200pk wat initieel was aangekondigd.
En gimmicks en lichtelijk overdrijven is iets wat jaar en dag in de reclame wereld wordt gebruikt. "dit wasmiddel maakt uw kleding perfect schoon". "Axe zorgt ervoor dat je onweerstaanbaar wordt voor de vrouwen". "Deze auto rijdt 1 op 40"
Allemaal overdrijvingen waarvan men vindt dat de consument dit moet snappen en niet te moeilijk over mag doen (wat overigens niet mijn mening is).

Ik begrijp dat deze koper teleurgesteld is. Maar je kunt je ook afvragen of dit geen mierenneuken is. Gaat hij echt het verschil zien tussen 1080p en deze getrukte versie? If not, dan maakt het toch niet uit hoe het beeld tot stand wordt gebracht lijkt me.
Lichtelijk overdrijven mag je niet met betrekking tot kenmerken van het product, dan kan er namelijk sprake zijn van misleidende reclame.

Een uitspraak als "Deze auto rijdt 1 op 40" zal derhalve moeten worden onderbouwd en mag zeker niet zomaar gebruikt worden.

Ik denk dat de resolutie waarop een spel loopt dan ook niet zomaar valt onder een reclame overdrijving.
Als een producent niet waarmaakt wat hij als absolute waarheid claimt, moet hij zijn reclame-uitingen aanpassen. De wet kijkt niet naar 'wat consumenten moeten snappen', maar naar wat de producent beweert.

Reclame mag niet misleidend zijn. Daarbij maakt het niet uit of het gaat om belangrijke zaken, zoals financiële producten, of speelgoed zoals games... :)

Dit is in ieder geval zo in de (Nederlandse) algemene reclamewetgeving vastgelegd (= op álle Nederlandse reclame van toepassing). Hoe dat in de VS is geregeld weet ik niet... maarja... daar krijgen ze meteen dollartekens in de ogen als mensen zich benadeeld voelen...

De claim 1080p is in dit geval een absolute bewering, die dus niet (volledig) klopt, omdat er een kunstgreep wordt uitgehaald. Een term als "1080p equivalent" o.i.d. was wel op zijn plaats geweest, of een verwijzing naar de manier waarop deze waarde wordt bereikt...
"Normaal" wordt een reclame-autoriteit hierover ingelicht. De producent moet zijn reclame-uitingen aanpassen en krijgt dan (soms) een boete.
De consumenten die zich misleid voelen mogen dan het gekochte product terugbrengen voor een volledige vergoeding. Klaar.

Maar nee, deze meneer wil vast gewoon rijk worden met deze rechtszaak.
Want hij heeft ongelooflijk veel schade opgelopen, veel meer dan die pak-em-beet 30 dollar wat ie heeft neergeteld voor het spel.
Je wordt er soms toch zo moe van, zo'n rechtszakencultuur.
Ik hoop dat hij zijn betaling terugkrijgt minus de proceskosten.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 augustus 2014 15:00]

"Normaal" wordt een reclame-autoriteit hierover ingelicht. De producent moet zijn reclame-uitingen aanpassen en krijgt dan (soms) een boete.
De consumenten die zich misleid voelen mogen dan het gekochte product terugbrengen voor een volledige vergoeding. Klaar.

Dat is de gang van zaken hier in NL, Deze man is echter opgegroeid met de Amerikaanse normen, waar ze nou eenmaal een andere methode hebben dan wij.
Maar nee, deze meneer wil vast gewoon rijk worden met deze rechtszaak.
Want hij heeft ongelooflijk veel schade opgelopen, veel meer dan die pak-em-beet 30 dollar wat ie heeft neergeteld voor het spel.
Je wordt er soms toch zo moe van, zo'n rechtszakencultuur.
Ik hoop dat hij zijn betaling terugkrijgt minus de proceskosten.
Als je een product internationaal op de markt brengt met specs die niuet kloppen, kun je op je klompen aanvoelen dat er types zijn die je proberen te ondermijnen door rechtszaken tegen je te voeren, Sony zelf is er ook niet vies van overigens.
Ald hij zijn betaling terugkrijgt word hij in het gelijk gesteld wat meestal betekend dat de verliezer de proceskosten betaald, maar goed hopen mag altijd.
perfect schoon=subjectief, 1:40 (ja, kan onder bepaalde omstandigheden), onweerstaanbaar=subjectief.
1080p=objectief: het kan, of het kan niet.

Zit dus wel verschil in en dat weten veel reclamemensen dus ook heel goed.
Als je met objectieve begrippen gaat reclame maken, tja, das dan jammer voor de reclamemaker, maar dat is wel fout.
Toch hangt het er ook hier maar vanaf hoe je er tegenaan kijkt. De console output toch een 1080p signaal? Dat er intern niet overal op 1080p gewerkt wordt is wat anders.
Overigens zeg ik niet dat het niet uitmaakt hoor, daarom heb ik ook een PC en geen console, maar ik denk niet dat het in de rechtszaal zo zwartwit zal liggen.
Zover ik het begrijp wordt ook op 1080p en 60fps uitgestuurd richting de monitor. Of toont de monitor dat zijn inkomende signaal 30fps is?
Hoe die 1080p en 60fps zijn opgebouwd is een ander verhaal en kan je eventueel de manier van de maker als bedrog bestempelen. Maar dan is het meer je eigen verwachting die teleur wordt gesteld.
Ik denk toch dat, mede door het gepoch en gedoe rond die hele console "war", een paar mensen dit niet lekker valt. Daar kan ik mij wel in vinden.

Ik ben het eerlijk gezegd ook helemaal spuug zat met die reclames. Voor producten waar dat van toepassing is lees ik tegenwoordig minimaal enkele reviews (liefst enkele professioneel en enkele goed onderbouwde gebruikers reviews) en verder vermijd ik eigenlijk liever producten die reclame voeren tenzij ze ik al gebruik.
Volgens mij is Sony zelf de persoon die beweert dat het inderdaad een zeer groot verschil is, en je daarom geen Xbox One maar PS4 moest kopen. In dit geval kan hun eigen marketing verhaal ze nog wel eens inhalen.
Je zou het ook zo kunnen zien; als ze hier mee wegkomen dat er steeds grotere overdrijvingen komen en daarna leugens over spellen komen...
Op zich is het niet verkeerd om een streep in het zand te trekken en dit tot halt te roepen...
Er zijn voorbeelden waarbij er groots werd overdreven wat de game kon *kuch* *kuch* Alien Colonial marines *kuch* *kuch*
En mischien is het beter nu te stoppen dan dat het uit de klauwen loopt en dan dat wij dan achteraf met de gebakken peren zitten...

Edit;missend woordje...

[Reactie gewijzigd door klaw op 7 augustus 2014 14:32]

Mierenneuken of niet, dit soort reclame uitingen zijn gewoon regelrechte misleiding.
Overdrijven over resultaten is iets heel anders dan verkeerde specs op je product zetten. Sony mag best zeggen dat het het beste spel ooit is, daar zal niemand ze op aanklagen.
het correcte zou zijn;

de auto levert 150pk, er staat aangegeven dat hij 200 pk levert, en als je ermee rijdt voelt het alsof hij 200pk levert, maar als je hem op de testbank zet staat er inderdaad maar 150 pk.

andere auto's van 150 pk rijden anders wel iets trager dan jouw auto van 150 pk, maar jouw auto zal nooit echt 200 pk geven...
Alleen, als je de individuele beeldpunten gaat tellen die door de engine aan de console worden geleverd om op de TV te zetten dan zal je merken dat het spel toch echt een 1080 beeld aanleverd. Dat niet elke lijn nieuw is doet geen afbreuk aan het feit dat de 1080 wel gehaald word.
Ja dag. Zo ken ik er ook wel een. De X1 levert ook gewoon zuiver 1080p beeld aan maar er gebeurt toch echt wel upscaling voordat het beeld word uitgezonden. Dit is dan spontaan ook geen probleem ofzo?
Ah, maar daar gaat het fout: er staat 1080P op de verpakking. Deze P staat voor 'progressive scan'. Toelichting hieronder in het Engels. Als je de nieuwe horizontale beeldlijnen om-en-om per frame toont, is dit niet 'progressive' maar 'interlaced'.

Progressive scanning (alternatively referred to as noninterlaced scanning) is a way of displaying, storing, or transmitting moving images in which all the lines of each frame are drawn in sequence. This is in contrast to interlaced video used in traditional analog television systems where only the odd lines, then the even lines of each frame (each image called a video field) are drawn alternately, so that only half the number of actual image frames are used to produce video. (bron: Wikipedia)

EDIT: zie ook de reactie van LochNess verderop met hetzelfde punt |:(

[Reactie gewijzigd door Beerseboer op 7 augustus 2014 15:53]

elke auto behaald niet of nauwelijks zijn opgegeven PK's aangezien dit door fabrikanten aan het blok gemeten is en niet aan de wielen. hierbij klagen de de autofabrikanten toch ook niet aan? en wat is er te zeggen voor een HDD? 128GB wat eigenlijk helemaal geen 128GB is?
Met Harde schijven geef je het slechtste voorbeeld wat je kan geven.

Want bij een harde schijf krijg je gewoon wat geadverteerd wordt.
Want bij een harde schijf krijg je gewoon wat geadverteerd wordt.
Juist niet, een harde schijf adverteerd 1TB, maar stop de schijf in je pc en je hebt geen 1TB maar 960GB
Nee. Je krijgt precies (en vaak zelfs net iets over) 1 TB.

Het zijn de operating systems die nog steeds de base-10 MB, GB, TB, etc. eenheden hanteren alsof het de binary/base-2 MiB, GiB, TiB, etc. eenheden zijn. De harddisk leveranciers hanteerden altijd al de MB, GB, TB, etc. eenheden als zijnde base-10.

https://www.google.nl/search?q=1TB+in+GB
https://www.google.nl/search?q=1TB+in+GiB
Als je niet 100% zeker van je zaak bent kan je beter niks zeggen.

Je krijgt gewoon wat er geadverteerd wordt, ga je anders inlezen.
Dat heeft meer te maken met hoe iets opgevat word, de autofabrikant liegt namelijk niet, wanneer er gezegd word dat de auto een bepaald vermogen heeft, dan heeft de auto dat ook gewoon, dat het niet op de wielen is is niet relevant, want geen enkele auto fabrikant geeft vermogen aan de wielen op.

Voor console fabrikanten is het feitelijk net zo, er word enkel maar gezegd dat het spel op 1080p draait. en als je het op een 1080p tv aansluit dan werkt dat. Dat het intern op 900p zijn werk doet is verder niet zo boeiend denk ik. Ik heb persoonlijk nog nooit de pixels geteld, maar wellicht hoor ik hier bij een minderheid. Wat van belang is is dat het er mooi uitziet, full stop, dunkt me.

Dat er een Amerikaan is die denkt er geld uit te kunnen slepen door te gaan zeiken over wat onzinnigheden, tja....'Murica
Mijn wagen heeft volgens boekje 125pk, ik heb men wagen op 2 verschillende testbanken gezet. Eentje vant werk. ik kwam op 123.8pk uit en achteraf op een ander testbank om men wagen te chippen. Op die testbank had de wagen 124.5pk.

hoeveel pk je motor levert hangt goed af hoe je je wagen inrijd.
Het is wel 128GB (10^n). Het is geen 128GiB (2^n).
Da's nogal flauw, want vroeger was dat niet zo.
Bewijs? Simpel. Wat dacht je van een Commodore 64? Die heet 64 omdat ie 64KB heeft (KiB was in die tijd nog niet uitgevonden, dat stamt uit 1998).
Als je K in die context opvat als SI-eenheid, zou het een Commodore 66 moeten zijn, want hij heeft 65536 bytes geheugen.
De Commodore 128 zou dan de Commodore 131 moeten zijn, en zo lust ik er nog wel een paar.
Het is dus vrij makkelijk om voorbeelden te vinden uit het verleden, waar KB, MB of GB geinterpreteerd wordt als machten van 2.
Dat men dat veel later KiB, MiB of GiB is gaan noemen, omdat vooral harddisk-fabrikanten erg creatief waren, en wel machten van 10 gebruikten, omdat dat voordelig uitviel voor ze, tsja, ik lach er altijd maar een beetje om. Heeft nogal een grote n00b-factor zeg maar, met alle respect.
Die term hebben ze pas echt overgenomen in 2007, het is voor mijn gevoel een discussie over het fout gebruik van GB die ze recht hebben getrokken in voordeel van marketing door GiB te introduceren.
Windows gebruikt in ieder geval nog steeds de term GB voor GiB, dus gelukkiger wordt je er niet van als je zo'n HDD in je pc stopt.
Volgens mij werkt het met auto's zo: 200 pk motor geeft uiteindelijk maar 150 pk ofzo op de achterwielen bij die BMW.
Dus als je een motor zou hebben die 150 pk levert en dat door een nieuwe techniek ofzo er ook 150 pk op de achterwielen komt, dan zou deze vergelijking best mogelijk zijn...
En als de motor minder vermogen levert, maar (door minder verliezen of een betere wegligging of weet ik veel) dezelfde prestaties levert als een regulier model met een 200pk motor, wat dan?

"A fine-tuned balance of horse power, transmission and engine management algorithms designed to deliver both significant mileage savings and solid performance."
Dan laat je ergens vallen "tussen 150pk en 200pk" al zullen bij een auto aanzienlijk meer mensen snappen dat dat niet tijdens het rijden aan te passen is en doe je wat leuke reviews waar je laat dat je product zich prima staande kan houden tegen 200pk modellen van de concurrent... en strikt genomen lieg je niet (de motor is gewoon 150pk, en 150pk is "tussen 150pk en 200pk").

Voor de mensen die de referentie niet snappen: Google even op "Western Digital IntelliPower"
Een kleine afwijking is begrijpelijk. Van een harde schijf of USB stick krijg je toch ook maar 90 tot 95% beschikbaar van wat er op de verpakking staat?
Dan wordt het dus een vraag of geclaimd is dat de motor van de auto 200pk was, of de auto 200pk...

edit (off topic?)
Het gaat er toch om dat de vraag is of sony claimt dat de render engine 1080p beeldmateriaal genereert. of dat ze claimen dat de PS4 1080p output genereert? De kern van de vraag is: wat betekent het als er 1080p op de doos staat?

[Reactie gewijzigd door Flight77 op 7 augustus 2014 19:03]

In 't geval van hybrides gaat het om het totaal, dus de combinatie van elektrisch en brandstof, waardoor het vaak over het vermogen van de auto gaat. Echter, in het geval van een gewone brandstofauto is deze discussie niet nodig, want daar is het zo klaar als een klontje.
Ik refereerde uiteraard vooral op het magische onderdeel in de post van Twilkie wat 150pk omzette in 200pk... Dus het gaat hier om een fictieve theoretische auto.

Je opmerking over de hybride is wel een goed voorbeeld. Ga je een dealer/verkoper/leverancier aanklagen als je hybride auto 200pk heeft, maar er maar 150pk uit de motor komt, en de overige 50pk door een electromotor geleverd worden? Op de verpakking stond immers 200pk!!!
Hoezo als je een auto met 200Pk op de rollerbank zet mag je blij zijn als je 150Pk aan de wielen meet. Door overbrngings verliezen enz.

In dit geval wordt er 1080P @ 60Hz beloofd maar de game haalt die beeld output alleen met upscale truukjes.
Als er staat dat hij 200pk heeft maar achteraf blijkt dat de motor maar 150pk heeft en de resterende 50pk uit een turbo zou ik niet klagen nee. Wat er uiteindelijk op die wielen komt maakt het verhaal waar. Dat is in dit geval gewoon hetzelfde.
ik zou het eerder vergelijken met hoofdtelefoons die beweren surround na te bootsen
het lijkt er soms wel wat op, maar is echt niet hetzelfde
Het verschil is alleen dat de fabrikanten van die headsets (ten minste niet Turtle Beach of Astro) niet doen alsof hun headsets geen stereoheadsets zijn en er geen sprake is van een softwarematige bewerking van het geluid om surround sound na te bootsen. Ik heb een Astro A40, en hoewel het natuurlijk niet hetzelfde is als echte speakers om je heen werkt het goed genoeg.
Alleen is de definitie van 1080p zodanig dat Killzone officieel ook geen 1080p zo is? Wij mogen dat allemaal vinden, maar hoe zijn de standaarden?
De game is 1080p, het aantal vertikale pixels is immers 1080 een worden progressief ververst. Maar de game is in multiplayer niet 1920 pixels breed maar 960, met een 'soort van' interlace tussen de horizontale pixels.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de meeste mensen verwachten dat 1080p ook 1920 pixels in de horizontale as bevat en dat die gelijktijdig worden ververst. Echter, wat 1080p precies is, is niet altijd even duidelijk afgekaderd. Is dat de HD-standaard? Is dat enkel het feit dat een scherm progressief wordt ververst en 1080 vertikale pixels bevat? Of is dat nog iets anders?

Daarnaast dienen er een aantal kanttekeningen geplaatst te worden. Het schijnt dat de personen in kwestie het spel pas dit jaar zou hebben gekocht. Dat is lang nadat Digital Foundry het, in het gerechtelijke document genoemde, verhaal over de resolutie van KZ:SF publiceerde en Guerrilla de technologie achter zijn temporal scaling heeft uitgelegd. Verder werd de wazigheid in multiplayer, dat als hoofdreden wordt gegeven, niet veroorzaakt door de manier van scaling, maar door een overmatig agressieve motionblur. Dat probleem is schijnbaar met een latere patch verholpen. Kortom, de man in had ook wat onderzoek kunnen doen en is mijns inziens daarmee even schuldig.

Editie: wat kleine foutjes gecorrigeerd.

[Reactie gewijzigd door LochNESS op 7 augustus 2014 15:23]

De multiplayer game WORDT native gerendered in 1920x1080. Echter, er wordt maar de helft van de pixels berekend, de andere helft wordt gevonden door een soort interpolatieproces dat Guerilla Games Temporal Reprojection noemt. Daarboven op komt dan nog exta AA.
Up-scaling is a spatial interpolation filter. When up-scaling an image from one resolution to another, new pixels are added by stretching the image in X/Y dimension. The values of the new pixels are picked to lie in between the current values of the pixels. This gives a bigger, but slightly blurrier picture.

Temporal reprojection is a technique that tracks the position of pixels over time and predicts where they will be in future. These “history pixels” are combined with freshly rendered pixels to form a higher-resolution new frame. This is what KILLZONE SHADOW FALL uses in multiplayer.

So, in a bit more detail, this is what we need for this technique:
We keep track of three images of “history pixels” sized 960x1080
The current frame
The past frame
And the past-past frame

For each pixel we store its color and its motion vector – i.e. the direction of the pixel on-screen. We also store a full 1080p, “previous frame” which we use to improve anti-aliasing. Then we have to reconstruct every odd pixel in the frame. We track every pixel back to the previous frame and two frames ago, by using its motion vectors. By looking at how this pixel moved in the past, we determine its “predictability”. Most pixels are very predictable, so we use reconstruction from a past frame to serve as the odd pixel. If the pixel is not very predictable, we pick the best value from neighbors in the current frame

On occasion the prediction fails and locally pixels become blurry, or thin vertical lines appear. However, most of the time the prediction works well and the image is identical to a normal 1080p image. We then increase sub-pixel anti-aliasing using our 1080p “previous frame” and motion vectors, further improving the image quality.
Dit is dus totaal anders dan het simpelweg renderen van het spel in 960x1080 en dat beeld simpelweg te upscalen. Volstrekt belachelijk dat hier een rechtszaak van komt.
1080p is wel degelijk 1920x1080 Progressive.
Als ze dmv Interlacing bijna dezelfde kwaliteit bereiken(bvb, zeg niet dat dat hier het geval is), moet dat er ook zo staan, want dan is het 1080i en niet 1080p.
imho is killzone wel degelijk 1080p. Het spel leverd 1080 lijnen aan de console om op het scherm te zetten. Dat sommige lijnen herbruikt worden van de vorige frame doet geen afbreuk aan het feit dat er wel degelijk 1080 lijnen zijn. En als er dan ook nog eens 60 beelden per seconden worden gehaald dan doet dat ook geen afbreuk aan de claim van 60fps. Het enige wat je hen kwalijk kan nemen is dat ze beeldkwaliteit opofferen voor statistische cijfers.
Mijn monitor heeft een verticale resolutie van 1080p. Als ik op een resolutie van 640x480 draai, gebruikt hij toch alle 1080 pixels... Zou je daar ook genoegen mee nemen???

Ik ben het met de meerderheid eens dat het geneuzel is in de marge, om voor die 'hergebruikte beeldlijnen' zoveel stennis te trappen... Het verschil is waarschijnlijk niet te zien in een actiegame. Echter, je hebt als fabrikant de plicht (in NL) om duidelijk te zijn (niet misleidend) over je product.

Met de introductie van de HD tv had je toch ook een aantal 'gradaties':
HD Ready (720p)
1080i
1080p

1080i stond ook niet gelijk aan de 1080p kwaliteit. Het was weliswaar vaak niet heel goed zichtbaar, maar het verschil werd wel aangegeven.
Indien de dealer mij de auto verkocht heeft met 200PK, terwijl BMW dat nooit gezegd heeft? Ja dan zou ik de dealer aanklagen, maar als BMW deze auto aan de dealer verkoopt als 200PK dan sta je toch bij de verkeerde voor de deur vrees ik.

Desalniettemin, mensen zijn tegenwoordig helemaal pixelgeil door de marketing afdelingen van zo ongeveer iedereen in de audiovisuele industrie. Zie de telefoon met een scherm die een hogere resolutie heeft dan dit.

Zie je het verschil? Nee, dan is het toch geen probleem (mits je niet word voorgelogen).
maar als BMW deze auto aan de dealer verkoopt als 200PK dan sta je toch bij de verkeerde voor de deur vrees ik.
Nee hoor.
De verkoper is altijd aan te spreken op problemen met een prodcuct dat niet voldoet aan de verwachtingen.
Dus die verkoper zal je geld terug moeten geven (of een andere deal met je sluiten) en dan zelf maar met BMW in de slag gaan over het issue.

Regelmatig bieden fabrikanten spontaan oplossingen aan maar de verkoper is altijd het eerste aan te spreken.
In principe gebeurt dit ook. Het aantal bruikbare PK's is lager dan daadwerkelijk op het stickertje bij de dealer staat. Een hoop kracht gaat verloren bij het overbrengen tot aan de wielen, en een motor presteert niet 2x hetzelfde.

Ze meten het aantal PK's op het meest (voor hun) voordelige punt en dat is op de krukas. Dus nee, niemand die de dealer aanklaagt. Dikke bullshit dit verhaal dus, gewoon zeiken om te kunnen zeiken en geld te kunnen vangen.
Onzin... de meeste fabrikanten geven juist 2 waardes op en het aantal pk's waarmee wordt geadverteerd is vrijwel altijd het vermogen op de wielen (rollerbank/dynamo meting) Er zijn alleen heel weinig mensen die dat controleren en met een paar pk verschil gaat men meestal niet terug. Maar als ik een auto koop waarvan de fabrikant zegt dat 200km/u geen probleem zou mogen zijn en de wagen wil niet harder dan 180km/u... dan ga ik terug naar de dealer. Sterker nog, de meeste motoren leveren mits goed ingereden zelfs iets meer vermogen dan in de papieren staat... er wordt een marge aangehouden.
ik denk dat het hier meer gaat om een principe kwestie. Een mooie BMW met 200 pk, die eigenlijk maar 150pk heeft is nog steeds mooi. Dan zou jij de dealer ook aanklagen.
Nee, ik ga niet direct aanklagen. Ik zou eerst contact opnemen met de garage om het probleem onderling op te lossen (geld terug is bijvoorbeeld ook een optie) ipv gelijk maar de geldwolf uit te hangen.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 7 augustus 2014 14:23]

Volgens mij is het zo dat de PS4 wel 1080p output heeft maar de game dat niet doet / gebruikt.

Dan zou de vergelijking eerder zijn dat je een mooie BMW hebt en maar op de weg 80 kunt rijden (bv filevorming?) terwijl je 130 zou kunnen rijden.
Noem me gek hoor maar een Amerikaan die Sony wilt aanklagen omdat de resolutie niet is wat ze adverteren riekt in mijn opinie gewoon naar een makkelijke manier om geld los te peuteren. Valt meer onder de categorie kat in de magnetron want dit staat niet in de handleiding...

Daarnaast ben ik het overigens wel eens dat dit gewoon misleiding is wat gewoon direct afgestraft mag worden.
Waarom is elke vergelijking toch altijd op auto's gebaseerd?
Je koopt een grafische kaart. De verkoper zegt dat die grafische kaart een HD5500 is, een goede end-of-the-line grafische kaart. Jij verwacht dat die grafische kaart dan ook echt elk spel in full HD kan afspelen.

Nu ga je met die grafische kaart naar je vriend, die verstand heeft van grafische kaarten. Hij kijkt er met een kritische blik naar, en zegt dat het geen HD5500 is, maar een onbekende variant van de HD5450, een variant met minder geheugen en een lagere kloksnelheid die overgeklokt kan worden zodat het lijkt alsof het een HD5500 is.

In praktijk zul je weinig verschil merken, maar je merkt wel dat in de praktijk de single-player spellen grafisch beter uitzien dan de multiplayer functionaliteiten, omdat de grafische kaart de grote hoeveelheid explosies in de multiplayer versie niet aankan. Uiteindelijk klaag je de fabrikant van die grafische kaart aan omdat je spellen niet met de gewenste kwaliteit kunnen worden afgespeeld, terwijl ze dat wel hebben beloofd.

Vergelijk het met de E3 release van watchdogs, die er toen beter uitzag dan hetgeen er daadwerkelijk op de console kwam. En de "black box" dat een PS4 moest voorstellen dat uiteindelijk een mockup was om de echte computer eronder te verbergen.

[Reactie gewijzigd door mr_seeker op 7 augustus 2014 14:33]

Geen idee, maar het wordt tijd dat er iets als een Godwin's law voor auto-vergelijkingen wordt opgesteld :)
Deze vergelijking gaat niet op.

Er worden pixels in een game gerendered op een bepaalde resolutie. De specs zeggen 1080p. Het beeld is ook 1080p. Alleen de helft van de verticale pixel rijen is anders ingevult dan traditioneel het geval. Deze zijn anders berekend dan gebruikelijk. Wat meer snelheid tot gevolg heeft maar kleine artifacts in sommige situaties.

Totaal anders dan gewoon een lagere resolutie opblazen. De singleplayer gebruik deze methode overigens niet en is native 1080p. Maar ziet er werkelijk waar precies hetzelfde uit als de multiplayer die het wel gebruikt. Oftewel het is een goede methode om er nog meer uit te halen. De game is overigens prachtig en kan met de mooiste PC shooters meekomen.
Deze vergelijking gaat niet op.

Er worden pixels in een game gerendered op een bepaalde resolutie. De specs zeggen 1080p. Het beeld is ook 1080p. Alleen de helft van de verticale pixel rijen is anders ingevult dan traditioneel het geval.
Ik begrijp je punt, alleen is 1080p natuurlijk synoniem geworden voor de 1920*1080 resolutie.
Maar een full HD bluray is ook vaak niet 1920x1080P

Moderne films zijn tegenwoordig 1920x800 (2.40:1). Maar ze worden verkocht als FULL HD, maar dan tellen de zwarte balken ineens wel mee?
(ja, de verhoudingen staan op de hoes, maar hoeveel mensen weten nou dat 2.40:1 niet beeld vullend is, ze kopen immers een bluray disk of kijken via streaming)
Dat is het toch ook, alleen de helft van de verticale lijnen is anders ingevult dan gebruikelijk.
Het zal eerder gaan om een geld kwestie. Amerikanen zien overal geld in.
Vertel dat de hele XBO / PS4 discussie...
Graphics is ook een stuk beleving. Waarom denk je dat 4K bestaat?
Daarbij: iets vermelden en het niet waarmaken moet je niet doen. Als rechter zou ik dit soort fratsen behoorlijk aanpakken, als signaal dat we dit niet wensen. 1080i is ook zoiets. Zie soms slechte interlaced signalen...zo onprofessioneel (zie hier bijvoorbeeld)....
Samsung die hun processoren aanpast zodat ze bij bepaalde benchmarks beter uit de bus komen. Keihard afstraffen. Maar nee, helaas. Het wordt blijkbaar niet erg gevonden dat de consument voorgelogen en bedrogen wordt.

Laat die minnetjes maar komen, want het is negatief. Maar wel waar. En als Tweaker moet je dat weten.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 7 augustus 2014 17:58]

Je hebt helemaal gelijk, maar het blijft van de zotte dat dit al een reden mag zijn om iemand aan te klagen....

Dit klinkt ook meer als iemand die denkt even makkelijk te cashen, ik weet niet wat het hem zelf gaat kosten om deze rechtszaak te starten, lijkt me niet dat dit voor hem gratis gaat zijn
Helaas is dit de enige manier die zoden aan de dijk zet. Klagen heeft weinig tot geen zin bij grote bedrijven. Persoonlijk zou ik dit ook in Nederland willen zien, om leugens, halve waarheden of gewoon schofterig gedrag van bedrijven eindelijk eens een halt toe te roepen. Ik noem maar wat: Mangosap verkopen terwijl het 60% sinaasappelsap is met 4% mangopulp... Dit specifieke geval is eender, 1080p roepen terwijl het dat simpelweg niet is. Ze weten donders goed dat 1080p nu een seller is.
We hebben de reclame code commissie en de warenauthoriteit maar de wetgeving maakt het mogelijk dat jouw spul als mango sap verkocht mag worden. Ik vind het ook erg jammer.
Je moet verkopen wat je zegt dat je verkoopt. En als je van de wet mag zeggen dat je kaas op je diepvriespizza hebt terwijl het gewoon plantaardige meuk is met kaassmaak waar gaan we dan heen?

Er zijn zoveel producten waar over gelogen wordt en mijn inziens is marketing tegenwoordig gelijk aan keihard liegen en bedriegen. En ik mail bedrijven wel eens voor de grap maar ik weet (uit ervaring) dat dat soort meldingen in een bodemloze put belanden.
Klinkt meer als iemand die een concurrent in slecht daglicht wil stellen. Van persoonlijke schade kun je natuurlijk niet spreken als de resolutie van een game niet is wat wordt beloofd. Dit soort zaken zouden door een soort ombudsorganisatie aangepakt moeten worden. Tis van het nivo paardenvlees in je runderworst. Daar heeft niemand echt schade van, maar het is zeer onwenselijk. Mensen worden doelbewust massaal voorgelogen uit naam van marketing.
Bij 1080i is er geen invulling voor de ontbrekende data, waardoor tearing effecten zichtbaar en hinderlijk zijn.

De temporal reprojection techniek die Guerrilla gebruikt geeft wel invulling voor de pixels die niet (compleet) uitgerekend worden. De console stuurt dus een compleet 1080p beeld naar je TV.

De klacht is dus dat dat beeld niet op de "goede" manier gegenereerd is, en daarom geen "echt" 1080p beeld genoemd zou mogen worden.

Ik vind dat onzin. Realtime rendering d.m.v. rasterization is altijd al een race voor optimization geweest. Zeker met deferred pipelines kun je een heleboel elementen op het scherm in verschillende resoluties uitrekenen, afhankelijk van hoeveel impact het heeft op de uiteindelijke visuele kwaliteit.

Zo worden reflecties, ambient occlusion, bloom en veel andere effecten al sinds introductie niet op volledige scherm resolutie berekend. Zijn alle games die deze technieken gebruiken dan ook geen "echte" 1080p games?

Wat telt is het resultaat, niet via welke route we daar gekomen zijn. Het resultaat is een 1080p signaal dat bijna niet te onderscheiden is van een traditioneel gegenereerde 1080p game.
Hier ben ik het volledig mee eens. Output voldoet gewoon aan 1080p. Ja het zou nog mooier gerenderd kunnen worden, maar ga je ook South Park aanklagen omdat ze op 1080p alleen maar circeltjes en lijntjes laten zien? (om maar wat te noemen)
dan mag Ubisoft zich aansluiten bij Sony in dit geval, want Watchdogs heeft ook niet gebracht wat het heeft belooft.
En laten we wel zijn. Hoeveel games developers beloven gouden bergen, maar brengen daar niet veel van terecht. Deze aanklacht slaat gewoon nergens op. Het is echter wel een goed signaal.
Maar stond het ook op het box zoals het wel bij killzone het geval is.
Zo zijn er nog zat games. Kijk naar cod ghost. Bijna niemand meer online op de pc. Bf4 zitten nog steeds heel veel fouten in. En zo zijn nog een hoop. Games maken kunnen ze helaas niet heel goed meer. Wel veel geld vragen.... Jammer van deze trend.
Graphics is ook een stuk beleving. Waarom denk je dat 4K bestaat?
De gemiddelde consument denkt: "meer is beter"
+
Iemand bij marketing denkt: "als de consument dom is, dan is mijn werk lekker makkelijk"

Je zou eigenlijk een keer een netwerkkaart moeten maken met een grote rode sticker erop: "NU!!! 10% extra latency!!!111", gelikt grafiekje erbij en zie hoe ze de winkel uitvliegen. Ik ben bang dat het echt zou werken... :|
Je zegt het zelf de consument denkt meer is beter. Sony zegt meer te leveren als dat werkelijk het geval is. Dus zal men sneller voor een ps4 gaan als de xbox. Dus ten nadelen van ms die wel eerlijk is over de specs
Goed dat het onder de aandacht komt zodat ze het de volgende keer niet zo doen en beter vermelden.

Trouwens ik heb nog goeie 4K UHDTV 16:9 kunnen we ook aanklagen omdat ze net geen 4K zijn die komen net horizontaal 160 pixels te kort.
We noemen nu een Full HDTV ook geen 2K omdat het net geen 2K is op 80 pixels na.
Inderdaad. Ik snap daarom het hele 4K, of, zelfs 8K hype niet, want zowel in breedte als in de hoogte wordt de 4- of 8K niet gehaald.
Marketing gelul. Ik was heel teleurgesteld toen ik "ontdekte" dat 4k gewoon 2160p was (als je de 720p 1080p trend verder zet).
Maar ja, zoals gewoonlijk moet het in het computerwereldje weer allemaal anders gaan noemen door mensen die minder willen leveren (zie hdd fabrikanten die het leuk vonden om gewoon even een andere meeteenheid te gaan gebruiken voor GB's)
Is hier niet sprake van een marketing fout in de grootheid? Eigenlijk zou de grootheid hier megapixel moeten zijn, net als bij camera's. 1920 x 1080 = net iets meer dan 2 Megapixels, maar de heren marketeers vonden onderscheid tussen TV's en camera's wenselijk en hebben daarom maar een verkeerde grootheid gebruikt. In deze hypothese klopt 4K en 8K ook weer.
Eerst maar eens providers laten uitleggen waarom 1GB 1000MB is.
Als je voor graphics, in het speciaal 4K speelt koop je natuurlijk ook geen console. Iedereen die zich ook maar enigszins verdiept heeft in beide producten weet dat zowel de PS4 als XBone op nu al verouderde APUs draaien in plaats van een CPU/GPU opstelling met wat ballen.

Het opschroeven van kloksnelheden in benchmarks verbergt alleen hoe bar slecht hun software is, iedereen gebruikt toch een 800-805 SOC waarvan de echte prestaties al bekend zijn.
Inderdaad. Wat ook heel raar is dat overal op Xbox 360 doosjes staat en stond dat het 1080p ondersteund terwijl ik er heel zeker van ben dat er alles behalve 1080p op het scherm kwam. Hooguit 720p. Waarom zetten ze het dan op het doosje.

Resolutie heeft veel te maken met de beleving. Hoe mooier het beeld hoe echter het lijkt. En daarmee kun je je weer in de fantasiewereld wanen! Dat is toch de hele bedoeling van gamen :-)
het is amerika he daar kan je iedereen aanklagen zelfs als je een scheet verkeerd laten proberen ze het!
Could not have said it any better!
Goede reactie. Bedrijven moeten niet jokken of met techiekjes werkem om de definitie te omzeilen zoals upscaling.
Ter verduidelijking nu eens geen vergelijking met auto's of andere producten maar voorbeelden aan de hand van dit spel. Er wordt nog meer beweerd op de doos, laten we daar eens naar kijken:

Stel, het spel heeft eigenlijk alleen een singleplayer modus, alhoewel er op staat dat het ook Multiplayer heeft (2-24 players).
Of, er is geen 45 maar liefst 1450 GB nodig om het spel te draaien.
Of bijvoorbeeld Online play is helemaal niet mogelijk, alleen Offline.
Of alleen Dualshock 3 doet het en werkt niet met de Dualshock 4.
Of het spel staat eigenlijk op 4 losse DVD's en niet op Blu-ray.
Of sterker nog, het spel is helemaal niet geschikt voor de Playstation, enkel voor de Nintendo 64 (ik weet het, die heeft geen laser).
Mag de klant dan wel klagen ?

Dan mag de klant ook klagen als de 1080p niet gehaald wordt lijkt me.
Volgens mij is de uiteindelijke output toch echt 1080p en niet 720p... Het is niet zo dat je op een 1080p scherm 720p toegestuurd krijgt.
Ik vond het in eerste instantie ook miereneukerij, maar... Je kunt 640x480 ook upscalen naar 1080p, dan is de output ook 1080p, maar dan ziet het er nog steeds niet uit.

Dit klinkt meer als 1080i of eigenlijk 1080p@30fps. Ik vind het op het randje...
Het spel levert 1080p, dan wel via een zelfgemaakte upscaling, dus in feite 1080p op ~60fps in multiplayer. Of het nou upscaling is of niet, hetzelfde aantal pixels wordt gerenderd.
Of het nou upscaling is of niet, hetzelfde aantal pixels wordt gerenderd
Dat is dus niet waar, maar de helft van de pixels worden gerenderd, omdat ze dezelfde pixels 2 frames gebruiken (volgens mij worden ze met een fancy algoritme berekend, maar ze worden niet volledig opnieuw gerenderd).
Dan breng je het product terug en vraag je je aankoopbedrag terug. Rechtszaak aanspannen is Amerikaans en slaat totaal nergens op. Natuurlijk heeft hij wel recht van klagen.
Ik ben het met je eens dat het nergens op slaat. Maar bedrijven zoals Sony zullen het ook niet nalaten om iemand het leven zuur te maken (geohot), als ze daar zin in hebben.
Voor veel gamers staat de gameplay voorop, maar er zijn er die vooral om graphics geven. Live and let live?
Zeker bij een launchgame willen veel kopers minimaal 1 game hebben die gebruikt maakt van de geclaimde maximum mogelijkheden van het apparaat.
Al was het maar om te showen aan anderen.
Het gaat deze persoon echt niet om de gameplay. De meeste Amerikanen spannen alleen rechtszaken aan voor de schadevergoeding en misschien omdat ze gelijk willen krijgen.

Waarom brengt hij het spel niet gewoon terug naar de winkel dan als hij niet tevreden is?
Omdat structureel voorliegen over een product door een grote fabrikant een groter probleem is dan een ontevreden speler.
Maar Killzone heeft een 1080p output. Er staat in het plaatje een 1080p output. Het wordt op een lagere resolutie gerenderd en dan opgeschaald. De output is uiiteindelijk wel 1080p, dus is het plaatje niet fout en heeft deze amerikaan geen sterke zaak.
Ik kan een 800x600 afbeelding ook wel upscalen naar 1080p maar echt mooier word het er niet van.
Het klopt helemaal wat je hier zegt, maar valse informatie mag in mijn ogen nooit gegeven worden, dus deze persoon heeft dan toch gewoon een punt!?

In ieder geval, gebeurd, dat wel vaker dan de bedoeling is. Gewoon een leuk spelletje maken en fatsoenlijk de specs afgeven (wat in principe niet eens nodig hoeft te zijn..) zit er ook niet meer vaak in.
"Pardon, ik had om een komkommer gevraagd maar ik heb tomaten gekregen"
- "Wat een gezeik, gezond eten staat toch voorop?"
Geen gezeik zolang Sony en Microsoft zelf de consument blijven pushen met "next-gen graphics" en stunning visuals etc. De consument verwacht een grotere sprong dan werkelijk is gemaakt. Dus het is goed dat uitgevers gewoon eerlijk zijn: deze game draait op 900p, 1080p en locked 30fps of 60fps.
Denk je nu echt dat het daar om gaat? het gaat die gasten daar er alleen maar om een slaatje te slaan en lekker makkelijk heel veel geld te verdienen over de rug van een ander.
Ik koop een spel wel om het native te kunnen draaien (naast tig andere redenen zoals gameplay, verzameldrang, coop/multi, etc) tenzij ik bewust klassiekers koop. (dat Kotor1 of Indiana Jones: the Fate of Atlantis fniet vanilla op 1080p loopt heb ik vrede mee)
Ik verwacht van elke pc game die zeg na 2010 is uitgebracht dat deze op native 1080p is af te spelen en dat de framerate d.m.v. settings of mods op 60 kan lopen ipv 30 cap.
Maar ik ben dan ook een verwende PC-gamer ;)
Dat is een beetje een foute redenering..

Als Peugeot claimt (en reclame maakt voor) een wagen te verkopen die 5 liter / 100 km verbruikt, maar hij verbruikt in het echt 37 liter / 100 km, kan Peugeot dan ook zeggen: "ja ja.. maar dat maakt toch niet dat hij meer verbruikt dan we zeggen, het gaat er toch om dat je kan rijden".
Misschien had een voorbeeld met PK's beter geweest, mits geadverteerd verbruik ook niet klopt.

Soit, you get the point.
Het is gewoon false advertisement de officiele 1080P standaard dicteert duidelijk dat het gaat om een echte 1920X1080 resolutie als de makers een foefje doen waardoor het 960x1080 is valt het niet meer onder de 1080P standaard
zie ook
http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_display_resolution#FHD
Hm, resolutie is voor een deel wel belangrijk voor de ervaring. De Nintendo-spellen zijn misschien simplistisch (alhoewel ik er niks mee heb), dan zou ik alsnog wel scherpere beelden willen. Ik kijk niet graag tegen die gekartelde en standaard definitie beelden.
1080p mocht eigenlijk voor de PS3 en X360 al vrij normaal zijn, laat staan vandaag de dag. Het is verdrietig als ze de resolutie verlaagd zouden hebben i.v.m. prestatie-problemen.

En over dat rechtzaak-gedoe heb ik maar één ding te zeggen; Eerste Wereld problemen èh...
Het er niet mee eens zijn is één ding, maar er een rechtzaak over te beginnen... Tja, ondersteun het product dan gewoon niet meer, en vlieg op naar de PC ofzo. Zo doe ik 't. Ik laat mijn product-keuzes/aankopen en dus portemonnee wel spreken. Als het me niet aan staat, hoef en steun it 't ook niet. Simpel zat.
Klopt maar ze adverteren vals. En dat is niet fun. Volgende keer zeggen ze dat hun nieuwe tv 4k is. Terwijl het eigenlijk om een truc gaat waarbij het gewoon 1080p is. Eerlijkheid duurt het langst. En als het weinig uitmaakt. Waarom waren ze dan niet eerlijk van begin af aan?
Op de doos staat alleen 1080p video output, niet rendering resolutie.
Als dat zo is dan maken de advocaten van Sony gehakt van deze zaak :)
Nop, Sony had beloofd dat de rendering resolutie 1080p is, en lang niet iedereen ziet die doos voordat ze hem kopen (voorverkoop, online kopen).
Voor degenen die geïntereseerd, hier heb je een duidelijk uitleg over the rendering techniek die Guerilla gebruikt voor de multiplayer:

http://www.guerrilla-game...ent_Killzone_Graphics.pdf ((vanaf pagina 100))

Relevante afbeelding: http://i.imgur.com/4gCCfWA.png


tl; dr elk frame buffert op resolutie van 960 x 1080, maar door informatie te traceren van twee vorige frames worden de ontbrekende pixels voor een full 1920 x 1080 frame berekend en voorspeld en zo ingevuld in een full 1920 x 1080 frame.

Het is dus geen upscaling, en ook niet interlacing. Het is wel degelijk temporal reprojection en het uiteindelijke resultaat is gewoon een full 1920 x 1080 frame.

Maakt het uit hoe het 1080p bereikt wordt? (Daarbij, 1080p zegt niets over het aantal lijnen in horizontale resolutie, het kan even goed 300 x 1080 zijn en dat zou nog 1080p zijn technisch gezien. Meestal wordt er gewoon van een 16:9 verhouding uitgegaan, maar is dit gestandardiseerd?)

Is "native 1080p" gedefinieerd als de resolutie die gebufferd wordt? Is 1080p gedefinieerd als de volledige pipeline een resolutie van 1920 x 1080 heeft?

Het lijkt me dus gewoon een semantische kwestie..

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 7 augustus 2014 16:43]

Het is dus geen upscaling, en ook niet interlacing. Het is wel degelijk temporal reprojection en het uiteindelijke resultaat is gewoon een full 1920 x 1080 frame.
Sorry, maar dit is het equivalent van een vierkant zien en verkondigen dat het een cirkel is.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 7 augustus 2014 18:17]

Het interessante is dat het wel een 1080 pixels hoog beeld is, alleen de breedte is gehalveerd.
De vraag is dus, in hoeverre is 1080P een standaard. Als het ergens gedefinieerd is als 1920x1080 dan gaat Sony nat lijkt me. Als het niet gestandaardiseerd is, en 1080P enkel slaat op de hoeveelheid pixels in de hoogte (wat Sony doet) dan kunnen ze er misschien nog mee wegkomen.
De breedte is niet gehalveerd, het draait enkel op een lagere refreshrate. De resolutie is dus gewoon full HD maar de horizontale lijnen worden niet bij iedere frame aangepast. Als de doos niet vermeld dat het spel op 60fps draait dan lijkt het mij een onbegonnen zaak.
Sony heeft in de marketing altijd lopen stoefen dat het op 1080p aan 60 fps draait, zeker geen onbegonnen zaak dus.
in dat geval zou men tv's kunnen verkopen met "1080p" die dat eigenlijk niet zijn
lijkt mij sterk
in dat geval zou men tv's kunnen verkopen met "1080p" die dat eigenlijk niet zijn
lijkt mij sterk
Maar dat ligt dus aan wat je definiëert als 1080P. Is het 1080 pixels in de hoogte, die iedere frame getoond worden (dus progressief), dan is dat eigenlijk wat ze doen.

Is het 1920x1080 pixels progressief, dan klopt het dus niet.
Dat gebeurde ook. Eerdere Sony LCD tv's waren 1080p. Daadwerkelijke resolutie was 1440x1080
Geen idee hoe de wet op dit gebied in de VS is, maar ik verwacht dat ze daar ook wel een concept als onze "verkeersopvattingen" kennen. Het algemene beeld bij 1080P zal 1920*1080 zijn. Je zou anders ook een strook van 1 pixel breed en 1080 hoog als 1080P kunnen aanmerken.
Misschien is het de combinatie van 1080p en 16:9?
Als je dat allebei verkondigt (zoals op de meeste TVs/monitors?), dan heb je dus (16*1080)/9 = 1920 pixels in de breedte.
http://en.wikipedia.org/wiki/1080p
hierin staan ook de links naar de officiele standaarden
1080p = 1080 progressief. En dus niet 1080i, interlaced.
960x1080 en 1920x1080, is beide 1080 in de hoogte. Verder staat er 1080p output, dan kan de bron zelfs 576p zijn als ze het upscalen.
1080p = 1080 progressief. En dus niet 1080i, interlaced.
Maar 1080i is het niet, want je beeldlijnen zijn wel gewoon progressief (aka 1080P hoog). Alleen halen ze een truukje uit met de breedte.
Sony en Guerilla Games claimen dat er nauwelijks verschil zichtbaar zou zijn.
Al was het helemaal niet te zien, maakt totaal niet uit natuurlijk, het gaat erom dat het niet is wat er beweerd wordt!

edit: wat een onzin om dit als offtopic te bestempelen, iets claimen en niet waar maken moet gewoon bestraft worden! Dat is namelijk gewoon misleiding...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 augustus 2014 13:14]

Dat is echter nogal technisch. De output uiteindelijk is wel degelijk 1920x1080.
Bij games gaat het altijd om compromissen en technieken om daar te geraken. Hier is nu gekozen om 2 frames van halve resolutie te combineren, andere games kiezen misschien een lagere texture-resolutie, verminderen van het aantal polygons of de kijkafstand, minder shaders gebruiken, ...
Feit blijft dat er op de doos staat: 1080p EN dat Sony herhaaldelijk gezegd heeft dat het spel in single en multiplayer op 1080p/60Hz zou draaien. Er staat niet op de doos: het aantal polygonen zijn lager of ze garanderen geen draw distance. Dat is het hele verschil.
Feit is ook dat de output wel degelijk 1080p is....
Maar dat is niet wat Sony gezegd heeft, Sony verklaarde dat de game zelf ook gewoon netjes 1080p draait, maar dat is niet waar.
Het gaat er om wat door de game als output gegenereerd wordt, en dat is 1080p. Hoe de game aan die output komt is niet zo van belang.
Opnieuw, Sony heeft in de marketing zelf gezegd dat de game op 1080p gerendeerd wordt aan 60 fps. Maar op deze manier is het gewoon niet waar. Als de resolutie niet fout is, dan is het aantal fps dat wel, want dan heb je maar een halve frame per seconde.
Maar op de doos staat "1080p HD VIDEO OUTPUT" en dat doet het spel, hoe dat bereikt wordt is een heel ander verhaal.. Dus de verpakking klopt met wat de game levert...
Maar om daar nu een rechtzaak voor te beginnen? De hamburgers die je op foto ziet bij de Mc Donalds wijken ook een stuk af van de werkelijkheid. En met Axe trek je in werkelijkheid ook niet spontaan vrouwen aan...
bij McDonalds heb je wel een punt: het gekochte product lijkt niet echt op de advertentie
Axe is een ander geval, ze insinueren in de reclame dat het vrouwen aantrekt, maar het staat nergens op de verpakking

als er op de doos expliciet 1080p 60pfs staat, dan kan dat gewoon gecontroleerd worden door het te meten
indien niet correct kan je de koop laten ontbinden
of je ook een schadevergoeding kan eisen weet ik niet
Bij McDonalds heb je helemaal geen punt. Het getoonde product op de advertentie is wel degelijk een échte hamburger, zoals je hem zelf ook zou krijgen. Alleen is het torentje een beetje schuin opgebouwd, zodat je beter kan zien wat er in zit, en is de saus natuurlijk op heel specifiek plekken gespoten, zodat het er mooier uitziet. Maar het is wel degelijk exact dezelfde hamburger zoals je 'm zelf ook krijgt.
Die reclamefoto's maken gebruik van niet eetbare materialen om ze zo mooi mogelijk te maken.
Niet simpel ff schuin opbouwen en belichten maar het gebruik van spul zoals glycerine/motorolie/haarspray/karton/schoensmeer of zeepschuim is heel gebruikelijk.


http://mentalfloss.com/ar...-make-food-look-delicious

[Reactie gewijzigd door Robert Rijkers op 7 augustus 2014 14:34]

Bij sommige reclame foto's is dat inderdaad zo. Maar McDonald is nou juist één van die uitzonderingen waarbij dat niet gebeurd.
Er zit echter wel een verschil tussen reclame en liegen over specificaties. Iedereen met gezond verstand weet dat die McDonals en Axe reclames niet volledig waar zijn. Maar als Sony beweerd dat Killzone 1080p draait in mutliplayer, dan ga je er van uit dat dat daadwerkelijk zo is.
Dat wordt ook nergens vermeld. Het wordt wellicht gesuggereerd, maar het wordt in ieder geval niet ergens vermeld.
Kijk nog 's op de verpakking dan...
Waar staat op de verpakking van Axe dat het vrouwen aantrekt?
Nogmaals wat ik al zei; Kijke nog maar eens goed. Het staat op iedere verpakking van Axe...
Ik gebruik 't ook, al moet ik nog steeds "facepalmen" als ik dat erop zie staan (het aantrekken van vrouwen).
maar dat de game zelf in 1080p speelt ook niet, er staat op de hoes alleen dat de game zijn video op 1080p toont, en dat doet die..
http://blog.us.playstatio...-new-multiplayer-footage/

Wel het artikel lezen he, voor je je in een discussie mengt :P
Dan moet je ook kritisch lezen anders heeft dit geen zin. SIngle player is wel in 1080p.

"Launch game or no, Killzone Shadow Fall’s campaign is a visual stunner on PS4, rendering a smorgasbord of reflections, dynamic lighting, and billowing smoke at a razor-sharp 1080p native resolution (1920 x 1080)."

En dan nog de disclaimer...

"*Update March 5th, 2014: After seeking clarification with developer Guerrilla Games regarding Killzone Shadow Fall’s multiplayer resolution, we learned that the game uses a “reconstruction technique to combine samples from two 960×1080 frames to form a new full 1080p frame.” The developer is scheduled to present a Game Developers Conference technical session that will dive deeper into the technique of rendering multiple lower-resolution buffers in order to create a 1080p image. I’m grateful to those readers who asked questions and sought clarification on this topic, and I apologize for not capturing this detail in the original post."

^ dit is écht al wel voldoende om in de rechtszaal niets te meer te hoeven vrezen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 augustus 2014 13:52]

Het is een voorbeeldfoto van een hamburger met dezelfde ingrediënten.

Als ze daar nou een extra hamburger en plak kaas hadden, die je in jouw burger niet terug kan vinden had je gelijk. ;)
En ik maar blijven spuiten met die Axe de hele dag.
in het plaatje staat 1080p video output. niet dat de game 1080p is of 1080p beelden renderd.
Het beeld signaal moet gewoon 1080p zijn, dat is het met hun techniek ook alleen wordt het op een iets andere manier op je scherm getoverd.

Ik denk dat Sony en consorten redelijk sterk staan. Ik verwacht niet dat er meer uit komt dan dat de aanbieder fatsoenlijker reclamen moeten maken.
in het plaatje staat 1080p video output. niet dat de game 1080p is of 1080p beelden renderd.
Sony verklaarde echter dat de game zelf ook 1080p is. En als je een game in de voorverkoop of online koopt, krijg je die doos ook niet voor ogen.
Soms ben ik echt blij dat "no cure no pay" hier in Nederland niet is toegestaan voor advocaten. Het zorgt er iig voor dat mensen niet over een game van 50 euro (?) een hele rechtzaak beginnen. Sterker nog, de meeste rechtsbijstandverzekeringen keren lage bedragen liever zelf uit, omdat het goedkoper is dan een rechtzaak te beginnen.
Maar het gaat hier niet om 50 euro... Dat is een puntje die tweakers heeft vergeten te vermelden, de man eist VIJF MILJOEN DOLLAR!!!!!!!!!!
Van de andere kant, mensen beginnen niet snel een rechtzaak, ook al hebben ze gelijk, omdat het veel te veel geld kost. En de grote bedrijven komen daardoor veel makkelijker met alles weg.

Nou vind ik deze aanklacht te idioot voor woorden, maar van de andere kant, wanneer is iets misleiding en wanneer niet. Ik zou er niet wakker om liggen, maar als je in het kader van concurrent herhaaldelijk zegt dat iets 1080p is, maar dat is het niet, dan ben je aan het misleiden. En als je bedrijven hun gang laat gaan, wat is dan het volgende waar ze over liegen.

Voor mij zou het overigens voldoende zijn als ze hun excuses aanbieden, het rectificeren en mij m'n geld terug geven. Ik zou er echt geen rechtzaak voor gaan aanspannen om vervolgens 100 miljard te gaan eisen. Dat is dan weer wel typisch Amerikaans.
dat noemen ze next gen consoles.
ze kunnen nog niet eens op 1080p vlot draaien.
Gelukkig is resolutie maar een klein deel van 'next gen'. Ik kan patience op mijn miniPC ook op 4K spelen, is die dus beter/sneller/next-next-gen dan PS4/XBO?
Framerate is belangrijker ja. Jammergenoeg blijven de meeste consolegames ook op 30 fps steken.
Geschatte resolutie die je ook zinnig kan zien zat volgens mij op 3072x2304, dus als je patience in het echt speelt zit je ook nog sub-4K.

Daarnaast op het doosje staat 1080 HD VIDEO OUTPUT, staat nergens dat het op 1080 gerenderd is geworden of op hoeveel fps. Als je VGA naar HD zouden upscalen zou je nog steeds 1080p video op je HDMI kabeltje binnen krijgen. Standaard marketing termen zou ik zeggen.
Als ik een 100% natuurlijke chocolade snack aanbied kan deze ook gemaakt zijn van chocolade, boomschors en modder. Ze wekken een verwachting van iets anders, maar ze hebben het nooit echt gezegd (wat Sony zover ik weet wel heeft gedaan, maar op het doosje staat het marketingtechnisch goed vermeld).
Hoewel gameplay het meest essentiele deel van een spel is, vind ik ook dat een game mooie graphics mag hebben. Minecraft vond ik best leuk, maar na een tijd ging ik me toch storen aan de pixels (maybe its just me) en ben ik overgestapt naar de "next-gen" games als Rust en/of The Forest.


Een Amerikaan die een rechtszaak begint....oww really? What else is new? Beetje mierenneukerij me dunkt.
Als je Patience liever speelt dan al die andere spellen wel :+
Natuurlijk kan een console 1080p vlot draaien. Maar zelfs als ze nog 10 keer zoveel kracht hadden zouden developers er meestal voor kiezen om liever het spel nog iets mooier te maken, en dan maar weer 30 fps aan te houden. Het is een afweging, niks meer en niks minder. Kies je voor 1080p 60fps, dan heb je iets minder over voor de graphics zelf, en daarin is geen grens.. Geef ze meer kracht en ze maken het mooier.
ik noem next gen het allerbeste insteken wat er momenteel is maar zo beziet Microsoft en Sony het niet.
Deze zaak is gedoemd te falen. De output is toch 1080p? Het staat dus toch goed op de doos. Dat het geupscaled is naar 1080p tja, het merendeel van de games op de huidige generatie is dat.
dan is het toch geen 1080p? maar 720p wat geupscaled is. Ik verwacht niet dat deze zaak veel kans maakt, maar ze hadden best de waarheid op de doos mogen plaatsen.

EDIT:
Ik zie net dat de vermelding op de doos de video output is, en niet de rendering resolutie. Al met al een kromme typering op de doos.

[Reactie gewijzigd door skaars op 7 augustus 2014 13:30]

dan is het toch geen 1080p? maar 720p wat geupscaled is. Ik verwacht niet dat deze zaak veel kans maakt, maar ze hadden best de waarheid op de doos mogen plaatsen.
Maar het is geen 720P. Dat zou betekenen dat ze 720 pixels in de hoogte hebben, maar het zijn er 1080.
Maar het is wel 1080p....... Misschien alleen geen 1920, maar wel 1080 in de hoogte...
http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_display_resolution#FHD de officiele standaard zegt anders dat 1080P een afkorting is de standaard die daar achter zit refereert naar 1920X1080 resolutie
nee, nee, de officieele standaard zegt er niets over, er staat alleen dat men er gewoonlijk naar refereert als 1080p.. Maar uiteindelijk betekend het helemaal niets..
ok waar is je link dan want ik quote even duidelijk uit te de tekst http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready waarin de standaard besproken word
Requirements minumum native resolution1080p HD (1920×1080 progressive @24, 50 & 60 Hz)
kom maar is met een bron die dit tegenspreekt
Dikke kans dat de rechter er geen verstand van heeft en dat de beste advocaat wint.
Je kan ook alle supermarkten aanklagen omdat het niet klopt wat er op de verpakkingen staat.

Als hij niet tevreden is, brengt hij het artikel toch terug en krijgt hij zijn geld terug. Wat een gedoe altijd met rechtszaken, maar dat is bij de Amerikanen een recht: "I'll sue you!".
normaal gesproken zou iedereen dit moeten doen. Niet goed dan maar terug... Maar ik verwacht dat er sprake is van een achterliggende gedachte in dit geval namelijk dat elke developer tegenwoordig adverteert met dezelfde "leugentjes". Ergens moet er dan toch iemand aan de bel trekken zodat ze er niet zomaar mee weg komen of niet dan?
Ligt er aan wat er op de verpakking staat. Als er op staat dat de verpakking een inhoud heeft van 1 liter, maar er zit maar een halve liter van je product in, heb je geen case als je gaat klagen. Wat op de verpakking staat klopt namelijk. Zegt alleen niets over het product dat je gekocht hebt.

Nu is in Nederland wettelijk geregeld dat op de verpakking moet staan hoeveel netto product je koopt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True