Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Het bedrijf GestureWorks komt met een nieuwe versie van zijn Gameplay-software, waarmee een virtuele controller is te projecteren op een scherm. De nieuwe versie van de software heeft, naast Windows 8, ondersteuning voor Android.

Versie 2 van Gameplay komt zondag aan het eind van de dag beschikbaar en zal waarschijnlijk worden uitgebracht in de Play Store. Met de software kan een virtuele gamecontroller worden geprojecteerd op het scherm. De virtuele controller kan als input gebruikt worden voor verscheidene games, al worden niet alle titels ondersteund.

Met Gameplay kan de gebruiker zelf een layout maken: het is mogelijk om verschillende soorten knoppen op het scherm te plaatsen met verschillende kleuren en labels, waarbij ook de locatie zelf kan worden gekozen. Deze verschillende knoppenlayouts kunnen worden opgeslagen en gedeeld met anderen. Het idee is dat gamers zo voor elk spel een optimale controller kunnen bouwen.

GestureWorks had al een versie van Gameplay uitgebracht die werkt op Windows 8-apparaten die beschikken over een touchscreen. Deze kan voor 15 dollar worden aangeschaft op Steam. De Android-versie zal waarschijnlijk een vergelijkbare prijs krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Ik gebruik deze software nu inmiddels enkele maanden en ik denk dat de meeste mensen niet direct doorhebben waar dit voor gebruikt wordt: voornamelijk windows tablets. Ik heb zelf een Samsung Smart PC Pro waar ik nogal wat games op het staan, maar het nadeel is dat voor puur touchscreen veel games net een beetje input missen.

Zo speel ik vaak Rollercoaster tycoon, wat erg goed gaat met een touchscreen, ware het niet dat het lastig is navigeren over de map. Door deze software heb ik heel simpel een D-pad toegevoegd aan het scherm waardoor ik nu perfect kan navigeren. Zo kan je dus ook een RTS heel snel speelbaar maken op een touchscreen door heel snel een paar simpele knoppen op je touchscreen te zetten.

Natuurlijk is deze software geen 100% vervanging voor een gewone controller, maar het maakt het spelen op touch screen windows tablets wel een heel stuk fijner! Daarbij is je android telefoon als controler kunnen instellen gewoon handig als je net even dat spel wilt spelen waarbij je je knoppen meer bij elkaar wilt hebben zitten. Een telefoon heb je immers altijd wel op zak, die Xbox360 controler heb ik daarin tegen niet zo vaak bij :)
Leuk stukje software, al zou ik zo snel niet weten waar je op Android er baat bij hebt. De meeste android games hebben zelf al een virtual controller.

In het filmpje zeggen ze dat de virtual controller "will revolutionize the way you game" o.i.d. Ik vind het persoonlijk maar lomp om een super groot scherm in je handen te hebben die aan de randen totaal niet gevormd is naar je hand, maar ik heb liever een echte controller. Die ligt niet alleen veel beter in je hand, maar met dingen zoals pookjes kun je ook niet "te ver" doorschieten en je kan de knoppen zelf voelen. Dat ik dan de kleurtjes van mijn ABXY niet kan veranderen, tja, daar kijk ik tijdens het gamen toch niet naar.

Het is een leuke gimmick, vooral voor windows tablets en mensen die daar wel eens op gamen, maar echt "revoilutionary", nee, dat kan ik het helaas niet noemen. Het zou leuker zijn geweest als ze echte schermen hadden ontworpen die dynamisch relief hebben, zoals een patent van Apple van een hele tijd terug. Maja, dat was maar een patent, dikke kans dat het ooit op de markt komt.
Het "vooral voor windows tablets" snap ik niet helemaal. Daar kan je juist je xbox one controller op aansluiten.
nieuws: Microsoft maakt Xbox One-controller geschikt voor Windows Voor de rest, ik ben het 100% met je eens

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 27 juli 2014 11:28]

Lijkt mij juist wel slim om je op windows te richten. Dat is het platform met veel games die van zichzelf geen touchbediening hebben ingebouwd.
..En die dus uitgaan van een vervijndere bediening dan zo'n touchscreen.
3D besturen werkt helemaal niet zo goed met een virtuele touch-controller. Je hebt nul komma nul feedback over waar je nu precies zit op het bedienoppervlak.
Dit is echt een minderwaardige manier van games besturen als is het altijd beter dan geen besturing hebben...
Het probleem is alleen dat ik die Xbox controler bij lange nu niet altijd bij heb. Ik heb hem bij als ik weet dat ik een lange reis maak, maar doorgaans toch niet. Op zo'n moment hoef ik maar mijn mobiel te pakken en ik kan er tegenaan. Dus dat hij er geschikt voor is klopt helemaal, maar het practische meenemen komt bij mij maar zelden voor :)
Ligt het aan mij dat ik dat best wel duur vind voor een stukje software waarmee je nog steeds op een touchscreen zit te rotzooien? Koop dan een echte gamepad zou ik zeggen...
Voor mij is dit niks. Er gaat niks boven een muis/toetsenbord of een controller. Met dit kan ik geen 1 spel normaal spelen en zit ik steeds naar mijn vingers te kijken of ik wel goed zit. Voor mij geen tablet spellen waarbij dit soort controls nodig zijn. Gelukkig kan ik bepaalde spellen op mijn Surface PRO met een Xbox controller spelen, want dat is echt een must.
Tja, gamen op een touchscreen gaat wat mij betreft nooit even goed werken als fysieke knoppen, welke software je ook gebruikt.
Dit ziet er wel gelikt uit. Alhoewel ik me toch vraag hoe dat zit met bepaalde games die toch andere touch '' swipe '' hebben.

Hoe je dat dan oplost door een knop..
Voor native Android games zie ik niet zo'n toegevoegde waarde, maar als je een emulator draait van een oude Amiga o.i.d. dan kan het waarschijnlijk wel handig zijn. Alleen ga je daar dan geen §15,- aan uitgeven waarschijnlijk
Maar het probleem is natuurlijk het gebrek aan feedback van zo'n onscreen besturing. Bij een echte controller voel je waar wat zit. Dat is bij deze natuurlijk niet of nauwelijks te doen
Is dat niet gewoon "gewenning" ? Wat als jij verslagen wordt door iemand die geen gevoel heeft met waar hij met zijn knoppen zit maar wel jou verslaat met een Game.
Precies dit. Ik ken genoeg mensen die onscreen keyboards op tablets totaal niet vinden werken, maar ik zie op basis- en middelbare scholen leerlingen er hele verslagen op typen.

Het is net waar je mee opgroeit en waar je mee leert werken.
Het is natuurlijk ook een kwestie van niet beter weten. Dat je ergens aan gewend bent, maakt het niet automatisch het beste middel. Zo worden er nog steeds dure, mechanische toetsenborden gemaakt omdŠt die na dezelfde gewenning zoveel efficiŽnter typen. Mechanische feedback is simpelweg extra informatie voor de hersenen die de coŲrdinatie van de vingers verbetert.
Ik speel op een emulator op mijn telefoon en eentje heeft een optie waarbij je een trilling voelt als je een knop indrukt, als je hierop ook dit soort feedback zou krijgen...
ik heb nog nooit een middelbare scholier er een verslag mee zien typen, iedereen bij mij op school gebruikt nog steeds liever een computer
Is dat niet gewoon "gewenning" ? Wat als jij verslagen wordt door iemand die geen gevoel heeft met waar hij met zijn knoppen zit maar wel jou verslaat met een Game.
Precies dit. Ik ken genoeg mensen die onscreen keyboards op tablets totaal niet vinden werken, maar ik zie op basis- en middelbare scholen leerlingen er hele verslagen op typen.

Het is net waar je mee opgroeit en waar je mee leert werken.
Nou dan moeten jullie maar is na lang spellen met virtuele controller, is een GamePad gaan gebruiken, nou kan je zeggen het is een wereld van verschil, een GamePad werkt 10x sneller en makkelijker, en je handen (vingers) zitten niet in de weg, als je op je scherm bezig bent, zie je een stuk minden dan als je een GamePad gebruikt.

Heb ook maanden met virtuele controller gewerkt tot ik een GamePad ging gebruiken, een wereld van verschil.

Ik gebruik de MOGA Pro Controller.
Sommige dingen zullen zeker gewenning zijn of er mee opgroeien. Maar de jeugd van nu is ook opgegroeid met game controllers a la xbox en playstation en komen niet in de buurt van bv fps spelen met toetsenbord en muis. Er zullen zeker spellen zijn waar touch het zal winnen (bejeweled, fruit ninja) maar neem een racen en dan mis je weer de analoge input van een gamepad (of stuur)
Precies de reden waarom ik geen spellen doe met een virtuele controller.
Precies, en nee, het is geen gewenning. Geen feedback op je pedalen in de auto zal even prettig werken om maar even met een vergelijking te komen. Ik heb diverse malen geprobeerd, maar ik vind het niet werken. Dan spreek ik wel over ervaring met een alternatief van dit product. Mijn probleem was vooral de DPAD, soms ging ik uit de zone van de DPAD omdat het geen feedback heeft dus. De actieknoppen waren geen probleem eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door 610862 op 28 juli 2014 12:59]

wat een grote tablet op 00:18 :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True