Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Het Guitar Hero-genre verdween door een overvloed aan games en een gebrek aan vernieuwing binnen het genre. Dat heeft Alex Rigopulos, ceo van Harmonix, laten weten in een ama op Reddit. Ook zou het genre niet goed hebben gereageerd op de economische recessie.

Guitar Hero: Warriors of RockRigopulos reageerde op een vraag van een gebruiker die zich afvroeg of Rigopulos zich kon vinden in de mening van veel mensen dat de dalende populariteit van Guitar Hero-achtige games te wijten is aan Activision. Dat bedrijf gaf in een periode van twaalf maanden vijf Guitar Hero-games uit.

Volgens Rigopulos zit er enige waarheid in dat Activision op een gegeven moment te veel GH-games uitbracht. Hij benadrukt echter dat de afnemende populariteit van het genre ook kwam doordat Guitar Hero en Rock Band de duurste games op de markt waren, terwijl er een grote economische recessie heerste. Verder zou het gebrek aan innovatie door beide games de populariteit van het genre ook niet veel goeds hebben gedaan.

Rigopolus is er wel van verzekerd dat Rock Band populariteit gaat terugwinnen. Hij zegt dat de immense populariteit van ritmegames al opgevolgd werd door het grote succes van de vele dansgames. Hij verwacht dat een nieuw type games waarmee Harmonix momenteel bezig is het succes van dansgames zal voortzetten. Of deze opmerking slaat op Harmonix' nieuwe muzikale shooter Chroma, die later dit jaar uitkomt, is niet duidelijk.

Harmonix werkte van 2005 tot 2007 aan diverse Guitar Hero-games, waaronder de eerste game van de reeks. Toen het gekocht werd door MTV-games stopte het bedrijf met de ontwikkeling van Guitar Hero om te werken aan diverse Rock Band-games, wat het momenteel nog steeds doet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Leuk spel hoor, Guitar Hero, maar een echte gitaar is vooralsnog 1000x gaver dan dit. Dat blijft lonen terwijl je op dit spelletje toch na een tijdje wel uitgekeken bent. De hype was ook wel deels te danken aan de South Park aflevering.
Ja, probeer Rocksmith eens. Dat is pas een mooie game.
Voor diegene die het niet kennen, daarmee kun je dus letterlijk gitaar "leren spelen", het is dan ook met een echte ipv speelgoed :)
Voor diegene die het niet kennen, daarmee kun je dus letterlijk gitaar "leren spelen", het is dan ook met een echte ipv speelgoed :)
Oftopic:
Klopt gedeeltelijk, ik heb de eerste PC versie van Rocksmith 2011 gekocht met een eigen elektrische gitaar. Heb weliswaar een muziekachtergrond en kon een klein beetje tokkelen op akoestische gitaar, alleen is mijn ervaring dat je niet echt leert spelen op een elec. gitaar met alleen Rocksmith software. Of je leert het juist op de verkeerde manier. Maar daarover zijn de meningen verdeelt, zie: Rocksmith europe release. Het is en blijft een spel.
De nieuwe versie is weer stukken beter, ook de lessen zijn uitgebreider.

Vermaak me er nog goed mee, zelfs als ervaren bassist die al jaren in bandjes speeld!
Ga ik doen :) Thx voor de tip, ziet er heel erg vet uit!
Ik speel al een tijdje gitaar, maar dit lijkt me wel vet om eindelijk een keer wat populaire covers te leren, ipv alleen de solo's :)
Mwoah, het grote voordeel vond ik zelf dat je binnen notime met de bekende nummers mee kon doen en ook snel kon wisselen tussen nummers. Bij leren gitaar spelen moet je toch aardig wat tijd erin steken en ook per nummer aardig wat tijd volmaken om het door te krijgen. Dan is de lol er voor velen (mijzelf inclusief) al snel af.
Leuk spel hoor, Guitar Hero, maar een echte gitaar is vooralsnog 1000x gaver dan dit.
Compleet iets anders. Een spel als Guitar Hero gaat om wish fullfilment. Het moet je het gevoel geven dat je virtuoos gitaar kan spelen zonder daar de nodige 10.000 uur voor te moeten oefenen.
Guitar Hero is ook nooit bedoelt om je te leren gitaar te spelen. Wat je eventueel een beetje leert is het houden van ritme, meer niet. Rocksmith is meer gericht op amusement, je speelt dit met vrienden en paar biertjes om een leuke avond te hebben. Als je echt gitaar speelt (ook in combinatie met Rocksmith) doe je dat niet met een paar biertjes op, daar ben je gewoon veel serieuzer mee bezig :)
Dat jij een muziekgenre niet begrijpt of niet mooi vindt betekent niet dat het geen muziek is.
Volgens mij ken jij het spel niet aangezien je met de controller (inde vorm van een gitaar) nummers speelt van echte bandjes die (in jouw optiek) 'echte' muziek maken.

Ik ben erg benieuwd naar een linkje naar de muziek die jij kan maken.
Je bewijst met die opmerking des te meer dat je het niet begrijpt. Niet erg maar ga niet voor een ander bepalen wat wel en geen muziek is.
Je zegt "dat kun je geen muziek noemen" en dat is iets heel anders dan "ik vind genre <noem maar iets> niet mooi". Je verkondigt jouw mening als een feit en dat wordt terecht niet geaccepteerd.

Waar jij een loop van 30 seconden vandaan haalt weet ik niet, of je weet de betekenis van het woord loop niet. Zo'n loop moet net zo goed gecomponeerd worden dus behalve het verschil in instrument is er geen verschil.

Dat house niet in Guitar Hero zit lijkt me logisch, daar is het genre niet voor geschikt. In Guitar Hero zie ik ook niet snel opera voorbij komen, zegt niks over het genre muziek an sich.
Zoek maar eens op 'musique concrete'.

Er is ook muziek waarbij een pianist ruim 3 minuten achter de piano zit en niets doet. Dat wordt wereldwijd nog regelmatig uitgevoerd ook nog.

Maw het is een nogal breed begrip.
Ze hadden in theorie 1 guitar hero kunnen uitbrengen en voor deze versie DLC beschikbaar stellen maar natuurlijk wou activision flink cashen op hun guitar hero.
Als je het gaat omrekenen was nummers via DLC duurder dan met een nieuwe versie. Daarnaast hebben ze ook heel veel DLC uit gebracht voor zowel versie 3 als 4 en 5 (volgens mij) van Guitar Hero
Waar het meer om gaat is het samenstellen van je eigen bibliotheek. Dat je duurder uit bent als je alle nummers uit GH4 in GH3 als DLC wil kopen is dan vervelend, maar als je zelf de leuke nummers kunt uitzoeken, ben je uiteindelijk beter af. Je hebt dan geen filler-nummers waar je wel voor zou betalen, maar alleen de echt toffe nummers.

Sony doet dat sinds een tijdje met de Singstar serie, en ik vind dat best een goeie aanpak. Of ie ook winstgevend is durf ik niet te zeggen, maar het wekt bij mij in ieder geval 10x meer sympathie dan 5 full-priced games in 12 maanden.
Dit is inderdaad een van de weinige games waar ik (betalende) DLC gerechtvaardigd zou vinden...
Dat is ook zo'n beetje het idee dat met Rock Band werd gehanteerd. Je kocht een van de games en had daarna toegang tot duizenden nummers aan DLC waarvoor het niet uitmaakte of je Rock Band 1, 2 of 3 in huis had en met welke instrumenten je dat deed.
Ze hebben die theorie ook aangehouden, er zijn ook dlc voor sowieso de eerste Guitar Hero's uitgekomen. Albums van o.a. Metallica kon je kopen. Dus ze hebben zelfs zowel DLC als nieuwe versies uitgeperst.
Ik heb nog wel wat wensen voor bands op Guitar Hero of Rockband.
Dat zal denk ik ook niet meegeholpen hebben. Echt super veel nummers stonden er niet op 1 spel. Minder dan 100 en uit zeer verschillende genre's. Daar van zijn er maar een handvol die je (door persoonlijke smaak) maar echt gaaf vind...
En laten we wel wezen, een groot deel van de nummers is redelijk repeterend, al helemaal de bass-lijn...
Dat zou wel eerlijk en een hand in eigen boezem steken zijn geweest. Maar dat gebeurt niet vaak in de game industrie. De uitgever met het volume een beetje de schuld geven kan nog net. De recessie natuurlijk... Maar inderdaad, dat neemt niet weg dat de game duur was door de muziekrechten en controllers.

Maar dat was ook een beetje het probleem, met die controller, ben je "controller spelen" aan het leren. Soms nog (vooral op de Wii) met een foute timing ook, wegens de grote latencies.
Toen men door had dat dit contra productief werkte als je werkelijk gitaar wilde leren, of wilde drummen, etc, was de aandacht ook wel weg. Met nieuwe graphics en vibe aan het menu verkoop je niet even CoD stijl jaar in jaar uit nieuwe guitar games.

Rocksmith is daarnaast een prachtige vervanger vind ik dus. Geen stilstand, maar betekenisvolle evolutie. Daarnaast was de originele game daarvan "ok", maar de 2014 editie leert je nu ook werkelijk een beetje gitaar spelen.

Persoonlijk vraag ik mij af hoeveel mensen na de tussenpauze nog echt zitten te wachten op een nieuwe Guitar Hero / Rock band. En wat dat betreft zou ik ook tegen deze fans zeggen, pak Rocksmith 2014 eens op.
Ik denk ook dat de formule was om het spel uit te brengen met een selectie, om vervolgens de gebruiker zelf de keuze te laten maken voor nieuwe nummers dmv losse aankopen - een goeie strategie denk ik, ook aangezien de bands / uitgevers natuurlijk geld willen zien voor elk verkochte nummer. Als je die standaard meelevert met het spel wordt het vele malen duurder.
Op zich was ik wel groot fan van zo'n formule, echter zie ik ook een groot probleem met zo'n formule. Dit soort spellen speel je echt in gezelschap, als je zelf nummers uit kan kiezen heb je nooit een vaste basis. Komen mensen op bezoek, en ga je samen zo'n spel spelen, dan krijg je dus constant opmerkingen van "Heb je die nummers niet uitgekozen?! Ah zonde man,die zijn echt awesome!". Maar toch denk ik dat zelfs dat beter is dan alle GH's die uit zijn gekomen na GH3 :P
Tja, zet een "jukebox" pot op tafel, gooi allemaal een paar muntjes er in en hoppa, je schaft die ene track die je bezoek graag wil spelen gewoon even aan :)
Moet zeggen dat Guitar Hero leuk is, maar als je met een spel zoals Rock Smith het zelfde kan bereiken , maar dan op een echte gitaar waarom zou je dan met een plastic stuk speelgoed nummers gaan leren. Rocksmith bied daarbij nog eens de mogelijkheid om te jammen en uiteindelijk kan je er iets mee, echt bas- of gitaar spelen.
Maar het maakt het wel moeilijker om met het spel te beginnen. Niet iedereen heeft een elektrische gitaar thuis of het geld over om er één aan te schaffen. Daarbij is de leercurve veel hoger dan op een stuk speelgoed.
RockSmith bied je de mogelijkheid om het spel te kopen inclusief een gitaar voor denk 100 euro. In vergelijking is dat veel goedkoper dan een nieuwe set guitar hero
Maar een spel als Rocksmith begin je niet 1-2-3 plus de kans dat je het jezelf fout aanleert is nogal aanwezig. Het is een leuke aanvulling als je gitaar leert spelen met een leraar erbij.

Zelf honderden uren in Guitar Hero en Rock Band gestoken met mijn vrouw en sindskort begonnen met echte gitaarlessen en de leercurves zijn echt NIET te vergelijken.
Dat bedrijf gaf in een periode van twaalf maanden vijf Guitar Hero-games uit.

En dan raar kijken als niemand die shit meer koopt.

Laten we wel wezen, na de initiele hype "wow, dit is best leuk" daalt het enthousiasme na deeltje 23 wel. Het is en blijft plastic toetsen indrukken op commando. Gewoon een verzameling QTE's achter elkaar.
Rockband 3 had wel heel gaaf kunnen worden met de Pro-Keys... echter veel te weinig nummers waar je daadwerkelijk wat te spelen had.... en als je dan al aan de beurt was, moest je eerst zoeken waar je moest beginnen.
Pro Guitar heb ik nooit gespeeld....
Niet alleen de dingen die ze aanhalen zijn hun ondergang geweest vind ik.

1. Het heet toch Guitar Hero, waarom gaan ze allemaal half gare pop liedjes erbij halen?
2. Leuk dat ze extra, losse, artiesten aanbieden, maar voor een VEEL te hoge prijs mijns inziens.
3. Waarom niet wat meer recente muziek erin knallen? Kom op man, er zijn ontelbaar vette (guitar heavy) liedjes te vinden... ik vond het aanbod echt tegenvallen.
Begrijp het wel, maar ik speelde nu als voorbeeld, zelf 2 jaar basgitaar en heb voor de grap Rocksmith gekocht. Techniek wordt netjes uitgelegd, maar zoals alles is het een kwestie van discipline.
Kan wel zeggen dat na 3 weken dagelijks Rocksmith voor 1 uurtje dat ik stukke beter speel.
Nieuwe nummers van Artic Monkeys gaan nu stukke makkelijker af.
Hehe, speel het nog steeds
Probeer Flawles op Lynyrd Freebird te komen
Pffff..
En Ubisoft dan?
Had deze geen andere game ontwikkeld waarmee je met je echte gitaar kan tokkelen???
Nee, maar Ubisoft heeft wel een game genaamd Rocksmith, waar je je echte gitaar op kan aansluiten en echte tabs spelen.

(onderhand al een 2e versie uitgekomen genaamd Rocksmith 2014 die ik zelf heel vaak speel)

allebei de versies zijn al gecrackt en custom songs zijn ook al mogelijk
Rock Smith dat was het ja!
Is dat wat?
(Heb alleen de WII U ...zal daar niet op uitkomen)
Is ook voor de PC, en ja werkt heel goed en is super leuk
Ja, rocksmith genaamd, zoals al eerder genoemd.
Echter is hier het probleem dat je gitaar goed getuned moet zijn over het gehele fretboard (kan een probleem zijn voor beginners, zeker met de goedkopere chinese gitaartjes) en dat de er weinig interessante nummers zijn.

Overigens denk ik, ook zoals South Park al liet zien, dat Guitar Hero weinig heeft te maken met het gitaar willen spelen. Mensen die willen leren dansen gaan ook niet eerst met DDR beginnen en ik denk dat die vergelijking een stuk beter is. Het is een ideale party game waar mensen met een beetje ritme gevoel al snel in mee kunnen komen.
Je zal niet de eerste en niet de laatste zijn met een slecht geïntoneerde Fender. ;) Zeker als je dat ding al een paar jaar hebt, overal mee naar toe sleept, en nooit de intonatie checkt.

Net zoals je een prutgitaar (lees: Stagg en consorten) kan hebben en die vervolgens perfect kunt (laten) afstellen, kan je een high-end gitaar hebben die ruk afgesteld is ;)

Daarnaast is (voor mij) Fender niet per se synoniem met kwaliteit. Ze maken gitaren in allerlei prijsklasses, en dat zie je toch wel terug in kwaliteit van de parts, afstelling, en quality control. Waar ik eigenlijk nog nooit een onacceptabele American Standard Strat of Tele heb bespeeld, heb ik uit de Standard, Classic Player en de American Special series toch al wel diverse exemplaren gezien die dusdanig matig waren dat je beter een Squier kunt pakken.

Maar over het algemeen geldt gewoon: you get what you pay for.

Btw: ik heb een paar Fenders (en nog wat Taylors), en ik ben geen beginneling ;)

[Reactie gewijzigd door Whieee op 20 mei 2014 11:42]

Ik vind dergelijke games eigenlijk overbodig. BF4 speel je omdat je in het echt niet terug komt na een headshot tot je tickets op zijn. Je gaat ook niet mer 300km/pu racen over de snelweg omdat dat gewoon te duur is. En je gaat al helemaal niet als elf verkleed door een fantasie wereld rennen (nouja de meeste niet). Maar Guitar Hero kan je prima gewoon thuis doen zonder spel. Koop een guitar en leer jezelf spelen.
Je vergeet even de lol die je kunt hebben door met een paar vrienden te doen alsof je in een band speelt.
Ja in het echt spelen is leuker, maar niet iedereen heeft daar de zin in en talent voor.
Vergeet vooral de factor "tijd" niet. Dat was de grootste aantrekkingskracht van het spel, dat je binnen een half uurtje het idee had dat je een nummer mee kon spelen door ritmisch op een paar gekleurde knoppen te rammen.
Wellicht begrijp je het genre niet helemaal ;) Het is immers best een uitdaging om lastige songs goed af te werken. Dat de game maar een beperkte vervanger is van 'realiteit' (kennelijk in tegenstelling tot BF4 of NFS), doet er niet toe.

Het is ook niet zo gek dat er nu over wordt gesproken, sinds Harmonix een Amplitude remake op Kickstarter heeft gezet. Daar ligt de eigenlijke origine van Rock Band. (Lees ook http://deadendthrills.com...ible-future-of-amplitude/)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True