Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Activision heeft een nieuwe game in zijn Guitar Hero-serie aangekondigd. De game toont bandleden en publiek die met video zijn opgenomen. De speler kan een tv-kanaal openen en meespelen met tracks die alleen op dat moment worden weergegeven.

De nieuwe versie van Guitar Hero gaat in een aantal opzichten verschillen van de vorige games in de serie. Het komende spel bevat geen cartoonachtige graphics, maar toont bandleden en publiek zoals ze met video opgenomen zijn.

Het spel draait alleen nog om de gitaar; overige instrumenten liggen niet in de planning. De gitaar is bovendien onder handen genomen. De vijf gekleurde knoppen zijn omgewisseld voor zes zwartwitte varianten, waarvan er drie boven en drie onder zitten. "Beginners kunnen leren spelen met alleen de onderste drie knoppen", noemt Activision als reden voor de wijziging. Gevorderde spelers kunnen ook de bovenste rij knoppen bedienen voor complexere bewegingen. Het spel is daardoor niet backwards compatible met oudere gitaren.

Behalve de tracks op de schijf van het spel gaat Guitar Hero TV een belangrijke rol spelen. Gebruikers kunnen op elk moment dit tv-station starten en meespelen met de clip die op dat moment wordt gespeeld. Ze kiezen dus niet zelf de track op zo'n moment. Spelers worden via matchmaking aan elkaar gekoppeld, afhankelijk van hun kwaliteiten.

Volgens Activision komen er na de komende release geen nieuwe delen van Guitar Hero maar wordt deze versie van spel continu bijgewerkt. De game komt in de herfst uit voor PS4, PS3, Xbox One, Xbox 360 en Wii U en ook zijn er mobiele games in aantocht. Een bundeling van het spel met gitaar en toegang tot Guitar Hero TV gaat 100 dollar kosten, volgens Gamespot. Omgerekend en met btw is dat bijna 114 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Zelf vind ik dit niet meteen opwindend nieuws. Opnieuw een game om met plastic gitaartjes nummers te 'leren spelen'.

Ik vind dan Rocksmith een veel interessantere game. Daar sluit je een echte gitaar op aan en leer je stapsgewijs echt gitaar spelen. Een complete vervanger van gitaarles vind ik het (nog) niet maar het kan wel een heel boeiende extra ondersteuning en motivator zijn. Ook de minigames zijn toegespitst op het onder de knie krijgen van gitaartechnieken. Best knap gemaakt.

Ik vind het enkel jammer dat je geen bladmuziek/tabs te zien krijgt. Dat zou het voor mij helemaal af maken, ik hoef de gekleurde lijntjes niet maar de vele opties in Rocksmith zijn wel amusant en interessant:
* meespelen met nummers
* stukjes op repeat zetten om zo een moeilijker stukje te leren beheersen
* muziek vertraagd afspelen
- een master mode waarbij de noten verdwijnen en je op kennis/gehoor meespeelt

Guitar Hero: speelgoed (en dat mag je gerust ook leuk vinden ;-))
Rocksmith: educatief speelgoed (en ook leuk!)
Rocksmith en Guitar Hero met elkaar vergelijken is hetzelfde als appels met peren vergelijken.

Guitar Hero probeert je ook geen nummer te 'leren spelen'. Wat het wel doet is je het gevoel geven dat je speelt, door de gitaar weg te laten vallen als je verkeerde noten aanslaat. Ook heb ik nog nooit iemand horen zeggen dat ze door Guitar Hero een nummer kunnen spelen op een gitaar. Ideaal voor mensen zoals ik die wel gitaar zouden willen spelen (of in ieder geval dat gevoel willen hebben), maar geen tijd ervoor hebben.

Wat ik mensen wel hoor zeggen is dat mensen door Guitar Hero interesse hebben gekregen in gitaarspelen en daar ook mee begonnen zijn.

Kortom: Guitar Hero geeft je gewoon een leuke tijd en is 'arcade', Rocksmith is leuk als je serieus bezig bent met gitaar spelen.

[Reactie gewijzigd door Speakerz op 14 april 2015 21:07]

Mja mee eens. Het is meer een pick-up-and-play game dan Rocksmith. Je hoeft ook geen uren te oefenen (op 1 specifiek nummer) om op een hoger niveau mee te spelen. Plus dat het ook prima te gebruiken is voor als je maten een keer langskomen.

Ik heb zat plezier gehad van Rock Band en wil eigenlijk daar mijn muziekcollectie ook niet van kwijt (350+ nummers ondertussen), dus wacht daar liever op. Heb het idee dat dit toch weer een wat makkelijke melkkoe gaat worden. De historie leert ons dat de langdurige support van Rock Band destijds veel beter was. Patches en nieuwe nummers ging veel langer door, plus was meestal ook van bekendere muziekanten.
Het is nog even wachten of die helemaal compatible gaat zijn met oude hardware, maar het feit dat je je oude muziekverzameling kunt importeren, vind ik erg positief. Daarom liever de nieuwe Rock Band dan de nieuwe Guitar Hero

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 14 april 2015 21:49]

Rocksmith is leuk, maar als je net begint met gitaarspelen (zoals mij) is is Rocksmith een grote bron aan iritatie. Ik heb zelf al aardig wat uurtjes in GH zitten dus voor mij is het meer ontspanning en Rocksmith is echt oefenen. Ik zie deze 2 games daarom niet echt als gelijk.

Ja met Rocksmith kan je uiteindelijk meer, maar het kost je wel veel meer tijd.
Als je net begint met gitaar spelen is Rocksmith een grote bron aan informatie, zou er moeten staan.
Als je gitaar wilt leren spelen zul je jezelf toch echt over de frustratie heen moeten zetten. Dat is bij gitaarles niet veel anders.
Ik zie geen bundels van Rocksmith die met een gitaar komen? Waar kun je die halen?
Je gebruikt een gewone elektrische gitaar, dus een standaard muziekwinkel kan. Ik heb zelf een 'namaak' Fender Stratocaster van ¤ 80,-. Deze gaat alweer een paar jaar zonder problemen mee en werkt ook prima met Rocksmith (wel een aantal keren de snaren vervangen natuurlijk).
Ah, bedankt voor de info. Het zou fijn zijn geweest als er een bundel met gitaar was dan hoefde ik niet zelf daarnaar opzoek te gaan. Zoiets wilde ik sinds ik de eerste Guitar Hero had gekocht.
Alternatief is om bijvoorbeeld een ps2 gitaar voor weinig te kopen en middels Joy2Key het te configureren. Werkt perfect kan ik je vertellen..
misschien is dat wel gedaan omdat de meeste mensen een gitaar kopen die ze mooi vinden, fijn speelt en in de "hand" ligt. Dit is voor iedereen verschillen.

Rock Smith is er dan ook voor bedoelt om gitaar te "leren" spelen al wordt hierboven al gezegd dat het niet de gitaarles vervangt, maar wel educatief is. (ikzelf heb rocksmith nooit gespeeld zelfs nog nooit gitaar). Veel mensen zullen dan ook zoiets hebben van nou ik heb al een gitaar dus ik hoeft alleen maar het spel. Voor deze mensen is rocksmith ook bedoelt. Die mensen vinden guitar hero nep en niet leuk, maar kunnen nu wel meespelen met het echte gitaarspel. Dat is voor hun intressant.

Wel mooi dat er wel bundels zijn/zijn geweest zoals hierboven beschreven. voor als je nog geen gitaar hebt en ook geen ambitie om er een te kopen.

OT: Ik vind het leuk dat er een nieuwe versie komt van guitar hero, de vorige heb ik ook grijs gespeeld. Maar ik wacht nog even tot het uit is, wat de reacties zijn.
Elektrische gitaar is zo gevonden. Kwaliteit maakt voor Rocksmith ook niet zoveel uit. Bij Bax eentje voor ¤59: http://www.bax-shop.nl/el...-elektrische-gitaar-zwart
Of als je liever eentje zonder tremolo hebt, bijv. bij Thomann: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt16sb.htm

edit: Wel belangrijk om dan de Rocksmith met bijbehorende kabel te kopen, anders is het wat lastig de gitaar aansluiten ;)

[Reactie gewijzigd door celshof op 15 april 2015 10:41]

Bedankt @BadpunK, @Seraphinus12, @celshof en de rest voor de hulpvolle reacties. I had ooit een gitaar gehad maar leren spelen was voor mij een ramp. Ook al is Guitar Hero heel erg leuk, ik wilde toch iets dat meer in de richting was van "echt gitaar spelen" maar wel op de leuke Guitar Hero manier. Ik had nooit gedacht dat zoiets mogelijk zou zijn. Dit is echt PERFECT voor mij! Geweldig dat iemand dat in de comments had genoemd.

Over "lekker in de hand liggen" gesproken, ik heb kleine handjes en ik vond de chords uitermate vervelend om te spelen omdat ik mijn hand zo erg moest spreiden en het leek alsof ik er nog altijd niet helemaal goed bij kon.

Sorry dat ik zo off-topic ben gegaan. Er zullen vast threads zijn op de forum waar ik verder om advies hierover kan vragen. :)
Speelde je toevallig een akoestische gitaar met nylon snaren? Die zijn een stuk breder d Da's n elektrische
Het bestaat wel: http://www.gamestop.com/p...tion-guitar-bundle/112049

Misschien ook wel in NL te vinden. Maar een 2e hands gitaartje op marktplaats en losse Rocksmith 2014 is waarschijnlijk goedkoper.
Ik heb hier op tweakers gezocht en vond een link naar bol.com maar de pagina is er niet meer. Op Ubisoft shop vond ik ook alleen maar software en losse kabel, geen gitaar bundel.

Bedankt voor de link, ik zal nog kijken of ik ergens goedkoop een gitaar kan vinden. :D

ETA: Staat "crurrently unavailable". bah!

[Reactie gewijzigd door snuggy op 14 april 2015 21:22]

Dit.

Heb jaren lang on-and-off gitaar gespeeld maar ben nog nooit zover gekomen als met Rocksmith 2014. Je speelt direct mee met de nummers die er in zitten, al is het maar een paar noten in een veel simpelere versie... je doet het gewoon; het geeft je een doel. Daarnaast boek je al vrij snel resultaat en kun je je skills op een gegeven moment zonder Rocksmith toepassen... dus lekker buiten bijv.

Komt misschien wat elitair over, maar moet nu ook een beetje lachen om die plastic gitaartjes :P Voor die bedragen die in het bericht staan heb je een gangbaar elektrisch gitaartje ook... zou het iedereen kunnen aanraden.

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 14 april 2015 18:50]

Ah het eerste berichtje had het al over Rocksmith! Goed bezig. Echt een top programma!
Wauw, 114 euro voor een spelletje... Auc. Zijn er nog mensen die dat ervoor over hebben? Ik acht de markt vrij klein. Jammer dat ze niet backwards compatible zijn, anders had ik het wel overwogen.

[Reactie gewijzigd door Xanward op 14 april 2015 17:37]

Het plan klinkt anders best leuk eigenlijk.

Ligt er een beetje aan hoe dat GH TV werkt.Als dat meteen inhoud dat je tig songs erbij krijgt dan vind ik die prijs nog wel te doen. Mits de nieuwe gitaar nog steeds zo lekker speelt.
Kunnen ze weer nieuwe gitaren verkopen, dus extra marge opstrijken voor de gitaren.. Betaalde dienst introduceren voor het kanaal waar mee meegespeeld kan worden.

Tuurlijk als dit een succes wordt komen er nog andere instrumenten Activision laat geen geld liggen als er opties mogelijk zijn.

Leuk spel maar een plastic gitaar en een spel zoals dat met videos is voor mij geen 100 dollar waard, zeker niet als ik weet dat er nog DLC en andere fratsen aan gaan komen.

Activision gaat langzaam in de richting van EA (of eigenlijk is al net zo erg), oude titels in een nieuw jasje en geld innen. Hopelijk gaan EA en andere grote uitgevers inzien dat het niet alleen geld gaat voordat ze ten onder gaan aan kwaliteits verlies, jammergenoeg zullen ze dit niet in gaan zien omdat ze aandeelhouders hebben, en net als politiek draait het dan om korte termijnsvisie.
Vergeet even niet dat mensen ook Special Editions kopen van andere games, dat sommige games veel betaalde DLC hebben en/of anderen ook een maandelijkse subscription hebben.

Hiermee is een prijs van 100 tot 150 Euro tegenwoordig normaal voor een groot aantal games.
Het feit dat je zelf geen nummers kan kiezen is voor mij al reden genoeg om dit niet te halen. Sommige zullen hier geen probleem mee hebben, maar daar voor mij alles om keuzevrijheid draait en ik dit hier niet krijg zie ik mijzelf dit niet zo snel kopen.

Daar komt bij dat mijn huidige gitaar niet meer compatibel is, wat zoals hierboven al gezegd is weer meer gaat kosten en meer onnodige ruimte gaat innemen.

De platformkeuze is wat beter dan die van Rock Band 4 en Activision vult wellicht het gat wat Harmonix laat voor de andere platformen waarvoor RB4 niet zal verschijnen. We zullen zien wat dit spel brengt, het is te vroeg om te speculeren over deze nieuwe aanpak. Hopelijk zal Gamescom het een en ander vrijgeven over beide games, voornamelijk wat de setlist betreft, wat altijd al een belangrijke rol heeft gespeeld.
Je snapt dat er gewoon nog steeds meegeleverde liedjes bij zitten right? Niet zelf je nummer kunnen kiezen geldt alleen bij het Guitar Hero TV, wat dan gelijk weer eindeloos extra liedjes bijlevert, maar wel alleen wat er op dat moment speelt. Vind het eigenlijk wel een zeer goed idee zo, al vermoed ik dat als je ze wil bezitten op een later tijdstip je wel weer zult mogen bijbetalen...
Thanks, heb dat zo 1, 2, 3 niet gelezen, maar goed om te weten dat er alsnog een on disc setlist bijkomt. Toch is het jammer dat waarschijnlijk gezien de support die ontbreekt voor de oudere instrumenten we misschien ook het support voor de oude DLC gaan verliezen. Is daar al meer over bekend?
""Beginners kunnen leren spelen met alleen de onderste drie knoppen", noemt Activision als reden voor de wijziging. Gevorderde spelers kunnen ook de bovenste rij knoppen bedienen voor complexere bewegingen. Het spel is daardoor niet backwards compatible met oudere gitaren."

Uh-huh...Wat ze eigenlijk willen zeggen is "We hebben het vooral niet backwards compatible gemaakt zodat iedere speler de nieuwe gitaar moet kopen". Op zich niks mis met het idee echter, maar ik vermoed dat dit gewoon eerder de redenering was...

Anyway, altijd een fan geweest van Guitar Hero, maar kon het altijd alleen spelen bij mensen die het hadden (en een console ervoor), daar ik geen console heb :( En dan werd het toch écht te duur samen als ik die ook moest kopen.
en hoe makkelijk is het eigenlijk ook om effe 2 knoppen te deactiveren (of gewoon niks mee te doen) in de software zelf.. pure onzin om ze niet compatible te maken (GELD GELD!)
Het zal er ook mee te maken hebben dat de nieuwe consoles er geen support voor kunnen leveren.
die van de xbox en ps zijn toch USB? (want die werken ook op de PC versie), alleen de wii was volgensmij dermate verschillend (vanwegen de wiimote IN de gitaar)
Aardig wat hardware was draadloos en dat gaat sowieso niet werken. Verder had de X1 in ieder geval andere communicatieprotocollen waarbij hardware ook al niet backwards compatible was, dus ik gok dat dit met die gitaren ook het geval zal zijn.
Het genoemde bedrag klopt niet, het is ongeveer 94,50 euro i.p.v. 114 euro.
Bron: oanda.com

[Reactie gewijzigd door Baseballnuts op 14 april 2015 17:44]

En ¤94,50 * 1,21 (21% btw) = ongeveer ¤114
Omgerekend en met btw is dat bijna 114 euro.
Even vergeten dat ze in de VS later de BTW kosten pas laten zien 8)7
Whaaat? geen SteamOS versie? (Deze SteamOS / Linux gebruiker begint een beetje verwend te worden).

Vermakelijk spel trouwens, veel lol gehad met zijn voorganger.

[Reactie gewijzigd door 2green op 14 april 2015 17:40]

The Verge [2] heeft wat meer grafische informatie. :) Voor de rest jammer dat er geen PC versie van is; voor zover ik kan zien? Ik heb mij altijd vermaakt op de PC met World Tour met additionele song packs.

[Reactie gewijzigd door Feanathiel op 14 april 2015 17:54]

En op de Wii U? Mooi! Al heb ik liever een game als Rocksmith op de Wii U :(
Voor dit geld kan je beter een echte gitaar kopen. Kan je elk lied spelen dat je wilt.
vind het persoonlijk mooi bericht. Had namelijk vernomen dat Activision de stekker uit dit soort "projecten' had getrokken.
Heb met veel plezier de vorige delen ook gespeeld ( vond het wel vrij moeilijk )
Denk dat ik toch overweeg om toch deze set te kopen voor me Xbox One.