Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

De maker van de populaire smartphonegame Flappy Bird, Dong Nguyen, komt in augustus met een nieuwe versie. Nguyen heeft de originele versie van Flappy Bird uit de app stores gehaald, omdat de game te verslavend zou zijn.

De nieuwe versie van de game wordt volgens Nguyen minder verslavend. Dat heeft hij aangegeven tegenover de Amerikaanse zender CNBC. Daarnaast zal de game een multiplayermodus bevatten. Hoe die multiplayermodus eruit komt te zien en welke maatregelen Nguyen neemt om de game minder verslavend te maken, is op dit moment nog onduidelijk.

Nguyen haalde Flappy Bird in februari uit de app stores, nadat de game in korte tijd enorm populair was geworden. De Vietnamese ontwikkelaar, die naar schatting 50.000 dollar per dag binnenhaalde aan advertentie-inkomsten, zei niet tegen de druk te kunnen. Ook zou hij zich schuldig hebben gevoeld over het verslavende aspect van de game. Naar eigen zeggen was hij vroeger ook verslaafd aan games.

Flappy Bird

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Het verslavende aspect is juist cruciaal als je een app uitbrengt. Als je er voor zorgt dat mensen het spel blijven spelen, wordt de bekendheid alsmaar groter. Ook kun je in-app aankopen releasen, en mensen die 'verslaafd' raken aan het spel gaan sowieso upgrades of andere skins kopen. Daarom vind ik de beslissing om het spel minder verslavend te maken een rare beslissing van Nguyen.

De multiplayer overigens, is wel een erg slimme zet.

[Reactie gewijzigd door Koninkje op 15 mei 2014 10:00]

Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Als je het voor het geld en maximale verkopen doet dan is het inderdaad een rare zet. Maar als ik het een beetje begrijp is Nguyen zelf schijnbaar vroeger ook gameverslaafd geweest, dus kan ik me goed voorstellen dat hij niet wil dat andere mensen door zijn product daar ook in terecht komen. Geld is in deze beslissing dus niet zijn enige beweegreden, maar ook een zeker vorm van ideologie (het willen beschermen van gamers tegen verslaving).
Ik begrijp dat hij gamers wil beschermen tegen verslaving, daarom heeft hij ook het spel verwijderd uit de App-store.

Waarom brengt hij het spel dan weer op de markt? Toch leuk om weer een mooi zakcentje te verdienen?
Ik denk dat het erop neer komt dat hij op zich zijn game wel graag in de markt wil hebben. Het grootste probleem dat hij er echter mee had was de mate waarin het verslavend was. Hij heeft dus schijnbaar nu enige aanpassingen doorgevoerd (en multiplayer toegevoegd), welke er op de een of andere manier voor gaan zorgen dat het leuk blijft zonder te erg op de verslaving in te spelen.
Ik vraag me eerlijk gezegd wel heel erg af hoe hij dit gerealiseerd heeft. Ik kan me enigszins voorstellen dat je een soort van "energy" mechaniek inbouwt waarmee je maximaal een bepaalde hoeveelheid kan spelen. Dit wordt over het algemeen door f2p games gebruikt wordt om in-app aankopen af te dwingen, dus als hij echt zo serieus is over gameverslaving hoop ik dat hij dergelijke dingen (de in-app aankopen om meer te kunnen spelen) ook inderdaad achterwege gaat laten.
multiplayer is heel goed, in plaats van dat je in je eentje verslaafd ben aan een spel, kan je lekker sociaal met een vriend spelen, en samen verslaafd zijn!
Als je wil dat mensen niet gameverslaafd raken, dan breng je geen games uit. En je geeft al zeker geen inkomensstroom van $50K per dag op wanneer je in Vietnam woont.

Volgens mij zit hier meer achter. Invloed van conservatieve familie? Bedreigingen of chantage? Enz.
Verslavend? Na 10 seconden was ik dit spel beu gespeeld. Gewoon veel te moeilijk om die stomme vallende vogel door die veel te kleine buisopening te krijgen. Verslavende aan het spel is dat de graphics eigenlijk zodanig slecht en simplistisch zijn dat je het wil blijven spelen.
Jammer dat de hype al weer over is, dit wordt hoe dan ook niet zo'n succes als de eerste versie.
Stel je eens voor dat het nog erger wordt?
Erger qua framedrops toch hopelijk niet..
Die eerste had er verdorie veel last van, bij low-end Android phones, maar zeker ook met high-ends en ook (in mindere mate) op iPhone
Ook zoog het spel gigantisch snel de batterij leeg.
Hopelijk wordt deze nieuwe versie efficiŽnter geschreven hoor.. (want zelfs mijn horloge kan het spel stabiel draaien, dus dat zegt in mijn ogen al veel)
Het moment dat je door 50 van die vervloekte poortjes bent gevlogen en vervolgens Game Center besluit je iphone te vertragen naar 2 frames per sec. Dat is veel frustrerender dan het hele spel.
Nooit last van gehad op mijn Galaxy Note.. Ik vraag me af welke reden de iPhone versie zou kunnen hebben voor de framedrops? is de applicatie daadwerkelijk anders geschreven oid?

Maargoed, dan nog, wil je je Łberhaupt gaan frustreren aan dit spelletje? :+
Ooooh the frustration, inderdaad.. A random Game Center pop-up appears, bof dood.. ;( :X
De framedrops maakte het spel wel makkelijker om te spelen. Op mijn Jolla in de Alien Dalvik omgeving speelt het spel flink vertraagd en haal ik een hogere score dan wanneer hij native draait op een snelle Android. ;)
Als het idd constant vertraagd is, is het wel leuk. Maar als je net je record gaat verbreken, en het spel hapert even, zodat je veel te vroeg klikt, is dat zeer frustrerend. Het spel is grafisch niet belastend en ook moeten er niet veel berekeningen uitgevoerd worden. Het is me een raadsel hoe dit dan niet vlot loopt.
Ik heb een oude iPhone4 en eigenlijk nooit last van framedrops.
Toegegeven ik ben ook nooit verder gekomen dan +/- 30 buizen. :Y)
Ik niet verder dan 3 buizen. 8)7
Dat met die batterij zal waarschijnlijk een bug zijn. Het zou kunnen dat hij vergeten is om de pipes te laten despawnen als ze uit het beeld gaan. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat je cpu steeds meer werk moet doen voor hetzelfde.
Heeft iemand een idee waarin de originele Flappy Bird geschreven is? Ik zie vaak HTML5 clones, maar dat was het niet.
Heb zelf een uber-low-end mobieltje (nieuw gekocht voor 50e (de LG L3)) en heb geen last van frame drops of dat mijn batterij snel leeg zou gaan, dus waarschijnlijk ligt dit echt aan het mobieltje zelf en wat je erop hebt draaien.

(De frame rate dropt bij mij als ik bv de browser in de achtergrond draai, maar dat geldt altijd, niet bij Flappy Bird alleen)
(Ik heb er Cyanogenmod 9 op draaien, dus Android 4.1.1. Side-note: totally worth the money)
Het gaat bij mij om de HTC one m7 zonder custom firmware. Ook bij een aantal low en mid-range Samsungs heb ik dit symptoom gezien..
Ik snap sowieso niet waarom dit spel zo'n hype is. Ik heb het zelf gedownload en vind het veel te moeilijk om te spelen. Het is gewoon niet doenbaar om die vallende vogel door de opening id buis te krijgen. Echt heel slecht spel maar het ziet er wel grappig uit. Ik denk dat nog te draaien is onder DOS. ;)
Jammer dat het een hype is geworden, ik vind het echt bizar hoe iedereen en zn moeder spelletjes van 20 jaar geleden uitbrengt, en een willekeurige 5% gaat viral, ik kan er echt niet bij, ten eerste dat al die lompe spelletjes weer terugkomen en blijkbaar weer goed lopen (bij de jonge generaties denk ik dan??) en ten tweede zie ik echt niet waarom de ene 'towers of hanoi' (ofzo) wel een hit word, en de andere niet.

Krijgen we nou binnenkort ook weer de 15 smaken pong? (voetbal tennis etc etc) of is pong toch net iets te uitgemolken?

*Puzzled*
"Nguyen heeft de originele versie van Flappy Bird uit de app stores gehaald, omdat de game te verslavend zou zijn."

Volgens mij heeft hij het spel offline gehaald omdat hij de druk niet meer aankon en een 'gewoon' leven wou leiden ipv super rijk te zijn. |:(
• Te verslavend.
• Werd lastig gevallen door familie.
• Bang aangeklaagd te worden door Nintendo.
• Geen rust meer.

Er zijn zoveel redenen opgenoemd waarvan 9 van de 10 gewoon keihard bullsh*t is.
Ik zelf denk dat hij waarschijnlijk in zijn omgeving te erg werd lastig gevallen door familie en naasten dat hij er gewoon helemaal mee is gekapt. Nu hij zijn rust eindelijk heeft gevonden wilt hij een nieuwe start maken. Oftewel weer money verdienen.
Als je 50.000 dollar per dag verdient dan kun je in 1 dag wel verhuizen. Ga je ergens in het buitenland zitten in een hotelkamer voor 1000 dollar per dag behaal je nog altijd dikke winst :P.
Een gewoon leven leiden in Vietnam? Tuuurlijk. Volgens mij kreeg 'ie last met zijn familie of jaloerse kennissen.
Een versie voor Windows Phone ook welkom zijn ^.^
Daar hebben we Drop Monkey voor :-). Ook zo'n verslavend spelletje.

http://www.windowsphone.c...58-48e9-8395-520a9541708e
Dit had je me niet moeten vertellen :)
Er zijn honderden versies te vinden (Jolly Fish is zelfs beter dan Flappy Bird ). Tevens is het niet een origineel spel. Waar je misschien druk om kunt maken is dat je niet hetzelfde hebt als je android of iphone vriend. Maar daar draait een smartphone niet om toch?
Het feit is dat als je niet het originele spel hebt, er altijd kleine dingen anders zullen zijn. Hierdoor is het vergelijken van highscores tussen WP en Android of IOS lastig, waar het in het geval van Flappy Bird natuurlijk om draait :)
Aan de afbeeldingen te zien veranderd er weinig ? xD
Dat zijn nog screenshots van de 'oude' versie ;)
Waarom vond iedereen dit spel dan zo spannend? Daar heb ik nooit achter kunnen komen. Anyway, ik kon hem toch nog downloaden via de Xiaomi appstore. Was leuk om mensen jaloers mee te maken :P
Tsja denk dat je de fout maakt door er inhoudelijk naar te kijken.
Moet je met hypes niet doen :) ... waarom stond iedereen in Haren ?

Enorme berg kudde dieren die erg graag bij "de groep" of "een groepje" wil horen, waarbij enige rationaliteit eigenlijk gelijk wordt uitgesloten.

Maar goed je ziet het overal .. kunst ... de miljoenen voor een gelatext stukje doek in 3 kleuren met een spannende naam (ok ok .. het rood van who's afraid of red yellow en blue had dan wel heel veel diepte (of iets dergelijks) ...

[Reactie gewijzigd door gekkie op 15 mei 2014 10:59]

Via chip.de is hij ook te downloaden! :)
Wat ik zo grappig vind is dat we allemaal een zo hoog mogelijke resolutie in onze smartphones willen (720p, 1080p, 2k) maar dan massaal aan de 'ouderwetse' pixelige spelletjes zoals Flappy Bird, Pocket Planes enz. gaan.

Ik voel een nieuwe app-categorie aankomen: High-end nostalgie spelletjes :P
Wat ik ook dacht. Straks een revival van een Snake kloon, of de eerste handheld Nintendo spelletjes van Mario...
Die pixelstijl is omdat men niet over de resources beschikt om meer te doen (Flappy Bird, Minecraft).

Soms probeert men van de nood een deugd te maken door er "KUNST" van te maken. Denk aan Race The Sun, Luftrausers, rymdkapsel, Rocketsrocketsrockets enz (die namen zijn op zich al best pretentieus...).

[Reactie gewijzigd door Enai op 15 mei 2014 13:10]

Jij hebt zeker niet in de gaten dat goede pixel art juist veel tijd en geld kost? Het is lastig om iets goed lijkends te maken met zo weinig pixels.
Serieus, wie boeit het? Het spel was toen al 3x niets en nu nog steeds niet. Daarnaast is die hele hype daaromheen alweer langer voorbij dan het geduurd heeft.
Inderdaad! 1 x gespeeld en gelijk weer verwijderd.

Ik verbaas mij ook dat Nintendo hem niet aanklaagt.
'' welke maatregelen Nguyen neemt om de game minder verslavend te maken is op dit moment nog onduidelijk.''

Ik denk dat je zoals bij de meeste smartphone games een energie balk krijgt met daarin een aantal beurten. die zich in de loop van tijd weer aanvullen. Tegen betaling kun je dan meer energie kopen.
Extra inkomsten voor de ontwikkelaar, en minder snel verslavend.
Naar verluidt verdiende de ontwikkelaar 50.000 dollar per dag. Hij was er om een of andere vage reden mee gestopt en komt nu terug met een multiplayer versie? Waarom? Als hij Flappy Bird gewoon in de store had laten staan dan had hij al heel veel geld verdiend. Bedrijfje opzetten (net als Angry Birds) en verder gaan met nieuwe games in hetzelfde straatje maken.
Multiplayer aspect. Zal dan waarschijnlijk grotendeels gelijk zijn aan het leuke en verslavende Doodle Jump Race.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True