Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Nokia gaat 72 miljoen euro investeren in technologie voor smartcars. Dat meldt het bedrijf op zijn website. Het geld wordt in een fonds gestopt dat Nokia gebruikt voor investeringen in bedrijven die computing- en communicatie-technologieŽn voor auto's ontwikkelen.

Nokia logoHet fonds zal beheerd worden door Nokia Growth Partners en de investeringen hebben onder andere tot doel om Nokia's platform rond kaartendienst Here uit te breiden. Paul Asel van NGP noemt de auto een platform dat rijp is voor ontwikkeling. ''Voertuigen bieden een nieuw platform voor ontwikkeling vergelijkbaar met die van smartphones en tablets'', aldus Asel. Nokia heeft al enig aandeel in de navigatiemarkt door zijn Navteq-divisie. Met de Here-dienst bracht het bedrijf al navigatie naar smartphones en tablets.

De investering komt twee weken na de verkoop van de telefoondivisie van Nokia. Het Finse bedrijf blijft eigenaar van Here en Microsoft neemt een licentie op de kaartendienst. Nokia is niet de enige die zich bezighoudt met autotechnologie en de 'connected car', zo investeerde Intel in 2012 al 100 miljoen dollar in hun eigen fonds. Daarnaast zijn onder andere Microsoft, Apple, Google en Samsung bezig om een eigen softwareplatform naar auto's te brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Ehm, nee? Navteq is 1 van de grootste kaarten leveranciers. Voor onder andere TomTom, Garmin etc.

Tevens is Nokia maps naar mijn weten stukken beter. Veel gedetailleerder en up-to-date.
Klopt, maar op andere vakken schieten ze dan weer wat te kort naar mijn mening. Geen waarschuwing voor flitspalen (wat tegenwoordig elke gps wel heeft, zelfs mobiele) en lane assist mis ik wel in de Nokia gps-software. De kaarten zijn dan weer goed up to date met regelmatig updates dus dat is inderdaad wel een pluspunt (ik zie de wagen van Here ook regelmatig eens rijden).
Die waarschuwing voor flitspalen zat er wel in tot mijn Nokia N73. Later hebben ze het eruitgehaald (waarschijnlijk ivm franse wetgeving)
Ik heb het nooit veel gebruikt op Symbian omdat ik een toestel had waar ik een externe GPS ontvanger nodig had. Niet veel van gemerkt dus. Maar jammer dat het er uit is, waarschuwingszones is op zich al genoeg (en dat mag wel in Frankrijk). Vroeger vertrouwde ik puur op de snelheidswaarschuwingen, maar deze zitten er regelmatig eens naast door de voortdurend aangepaste snelheden :) een flitspaalmelder is dan handiger.
Hoe kom je daarbij? Als je dat denkt, heb je de laatste jaren alleen maar 1 oplossing gebruikt.
De fabrikanten zijn met 1 hoofd techniek bezig die geimplementeerd wordt in de auto oplossingen: MirrorLink. En die is door Nokia ontwikkeld. Het is juist google die een achterstand heeft op Nokia/Here. Denk ook aan offline mapping. Je moet echt eens de concurrentie gaan gebruiken voordat je weer zo'n loze opmerking plaatst.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 5 mei 2014 11:40]

Google maps is begonnen op Navteq technologie en kaarten...

Besides volgens de meeste rapporten heeft Navteq nog altijd de beste informatie (hoewel persoonlijke ervaringen dit altijd zullen tegenspreken) dus kan je ook zeggen dat het zinloos is van TomTom/Tele-Atlas (ex-werkgever) en Google om door te gaan met het maken van kaarten.

Verder wil ik wel opgenomen worden in The Matrix of een Holodeck maar dat gebeurt ook niet van vandaag op morgen, daar gaan decennia/eeuwen aan ontwikkelingen inzitten evenals Miljarden aan geld.
"Waarom verzet mijn stoel nog niet automatisch als ik in de auto stap, in plaats van de vriendin? Waarom remmen niet alle auto's automatisch bij een te korten afstand tot de voorligger?"

Als je een nieuwe BMW koopt met comfort seats and active cruise control gebeurd beide al ;)
Waarom verzet mijn stoel nog niet automatisch als ik in de auto stap, in plaats van de vriendin? Waarom remmen niet alle auto's automatisch bij een te korten afstand tot de voorligger?
Nieuwere auto's doen dit al, en automatische stoelen als ruim 10 jaar afhankelijk van jouw of haar sleutel in het contact. Alleen hebben de meeste mensen geen zin in 20k aan opties op een auto van 50k+.
Google's voorsprong te groot is? Nokia's dienst is zeer geavanceerd en deze dienst blijft ook groeien. Vergeet niet dat ook Bing Maps de kaarten van Nokia gebruikt.

De race voor welke dienst het beste is, is nog lang niet gestreden, Google is dan wel populair, maar dat maakt je niet de beste. Het is nu een kwestie van wie de beste software op dit gebied kan ontwikkelen. Google is daar ver mee, toch zie je dat andere bedrijven keer op keer weer grote ontwikkelingen laten zien. Gezien nog geen enkele auto nog zo maar de weg op mag, is dus maar de vraag of Google degene is die deze race gaat winnen.
Sorry voorsprong?
Ooit Nokia maps geprobeerd? Offline full gesproken navigatie dat in mijn geval zelfs beter dan TomTom werkt.

Klik op google maps eens op satelite view. Mijn huis staat er nog steeds niet op terwijl ik er al 6jaar woon.

Er is zijn genoeg onderdelen waar google maps tekort schiet en waar je als concurrent flink wat terrein kan winnen.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 5 mei 2014 12:17]

Stoel verstellen is er al jaren en automatische remmen is er ook al...
Google heeft vooral ook een voorsprong op naamsbekendheid, maar de features die ik zie van Here vind ik veelal beter dan Google Maps. Alleen ontbreken er nog wel features natuurlijk...

Volgens mij zijn ze juist met innovatie bezig en naar mijn mening niet verkeerd ook
http://360.here.com/2014/04/29/world-changing-need-new-maps/

Dat een bedrijf een groot marktaandeel heeft op een product of dienst, wil nooit zeggen dat het 'te groot' is of dat het 'te laat' is om ergens mee te komen. Daar zijn uiteraard voorbeelden genoeg van.
Volgens mij heb je nooit Here Maps gebruikt, Google maps is vergeleken bij Here Maps amateuristisch!
Voor mij geen andere navi app meer :) :)
Een universeel systeem geschikt voor Android an Ios lijkt me prima. Een van de twee is wel heel beperkend.

Ook een goede manier om alle efforts en eigen OS systemen te cashen.

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 5 mei 2014 11:15]

Universeel systeem met iOS en Android gaat niet gebeuren denk ik. Daarvoor beperkt Apple zich te veel op hun eigen standaard.
Universeel met Windows Phone en Android komt er wel, omdat beiden Mirrorlink ondersteunen, wat een open standaard is.
Het gaat er niet om dat iets beperkt is. Het gaat om marktstandaardisatie, compabiliteit en functionaliteit. Ik hoef niet 9999 keuzes te hebben, nee, geef mij maar 1 systeem waar iedereen mee werkt zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan tijdens het uitwisselen van informatie/gegevens.

edit: reactie was bedoeld voor arjandijk162.

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 5 mei 2014 12:06]

Precies. Hopelijk zorgt MirrorLink ervoor dat we een mirrorlink compatibility krijgen zodat iedereen met smartphone van de grote 3 hun smartphone kunnen koppelen. Volgens mij moet dat geen probleem zijn zolang een van de 3 niet eigenwijs is.
Veel auto's hebben al een car key memory, dit houdt in dat het aan de hand van welke sleutel er in het contact gaat de stoel automatische naar de vooraf ingestelde houding gaat. Vaak zijn dit wel de duurdere opties

:edit: volgende keer even verder lezen

[Reactie gewijzigd door BobVogels89 op 5 mei 2014 14:17]

Google Maps is alles behalve beter, dus check je feiten eerst voordat je onzin typt.
Daarnaast zijn onder andere Microsoft, Apple, Google en Samsung bezig om een eigen softwareplatform naar auto's te brengen.
Al neem ik aan dat Microsoft ofwel Bing, ofwel HERE gebruikt voor zijn oplossing, en Nokia hier dus op mee kan liften.
Ik denk dat het hier om Nokia gaat en niet om Nokia smartphones wat is overgenomen door MS. MS is een concurrent want die hebben ook een automotive besturingssysteem.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 5 mei 2014 13:57]

Dat zou kunnen. Ik refereerde in mijn post vooral naar navigatie, en niet echt de complete in-car systemen waar eigenlijk op gedoeld wordt.
Natuurlijk gaat het daarover.

Je vergeet dat er een langdurig licentiedeal is tussen Microsoft en Here Services (onderdeel van het nieuwe bedrijf), dus halofreak1990 heeft zeker een punt.
Ik denk dat op de lange termijn Microsoft een gigantische blunder heeft gemaakt met het niet over nemen van de navigatie tak.

Nokia rent lachend naar de bank over een paar jaar, terwijl Microsoft met de gebakken peren eindigt (over 4 tot 5 jaar)

[Reactie gewijzigd door stewie op 5 mei 2014 14:10]

Dat is maar de vraag. Microsoft heeft vast het recht om licenties oneindig te vernieuwen, net als bij de Nokia patenten.
In ieder geval lijkt het me heel erg sterk dat ze niet verder dan 4 jaar vooruit op de strategie anticiperen :)
Kijk Microsoft mag dan wel een licentie hebben, maar dat omvat natuurlijk niet alles wat deze tak van Nokia ontwikkelt op dit vlak in toekomst (Zij denken natuurlijk verder dan 5 jaar, en de mobieltjes zelf maken voor Nokia al jaren verlies)

Ze verlaten meeste marken altijd net op tijd, Nokia heeft ooit ook eens Tv's en audio apparatuur gemaakt en ook die markt hebben ze op tijd verlaten.
nokia is begonnen als houtbedriif en heeft steeds zaken toegevoegd.
Van banden ( Nokia Tyres) tot satellietcommunicatie en alles daartussen.
Sommige zaken lopen prima en sommige zaken lopen minder. Nokia heeft helaas te laat op de markt gereageerd en dat begon met de Nokia N95 ongeveer. De laatste topper voordat smartphones de markt overnamen.
Microsoft is in dit inderdaad heel erg typisch Amerikaans, en extreem kortzichtig.
We zijn over 5 jaar allemaal toch dood, dus waarom zouden we naar de toekomst kijken? :+
tja, typisch.

[Reactie gewijzigd door stewie op 5 mei 2014 15:41]

Vertel?
Uit de licentiedeal blijkt dat MS (van de amerikaanse bedrijven) wel verder dan 5 jaar kijkt.

[Reactie gewijzigd door Sake op 5 mei 2014 18:10]

Ik denk het niet, ze hebben nokia geen verbod opgelegd om auto software zelf te maken of om een ander OS te maken voor andere zaken en alleen een verbod op het maken van mobieltjes en tablets.
erg kortzichtig.

ook geen verbod op het opkopen van software bedrijven in de takken van Microsoft.

[Reactie gewijzigd door stewie op 5 mei 2014 21:33]

Ik denk niet, ik weet. En dat kon je ook weten als je de licensing deal had gelezen ;)
er staats niets in over concurrentie in andere takken van Microsoft, alleen in het veld van mobiele telefoons.
maar ze mogen navigatie licenties en andere software ontwikkelen en verkopen/licentie aanbieden aan iedereen...

Microsoft heeft eigenlijk niets gekocht, en ze mogen inderdaad een paar patenten levenslang in licentie nemen (maar dat omvat niet toekomstige patenten)
En zelfs de Nokia naam is geen eigendom van Microsoft ^__^

[Reactie gewijzigd door stewie op 6 mei 2014 03:12]

Dit is een mooie investering voor de toekomst. De HERE kaarten vind ik voor Europa heel handig en goed uitgebouwd (Windowsphone).

De Live verkeersinformatie is altijd up to date en de routes die voorgesteld worden zijn meestal de beste. In vergelijking met google vind ik deze kaartendienst beter door het feit dat je direct de betreffende kaarten offline kan gebruiken zonder vaste connectie met het internet. Zeer handig in het buitenland.

Alleen zou er toch nog een melding van de flitsers in mogen.
Alleen zou er toch nog een melding van de flitsers in mogen.
of je houd je gewoon aan de snelheid.. is een goedkopere optie. ;)

on-topic:
Ik maak al sinds de oudere nokia's gebruik van hun kaartendienst. En ik moet zeggen dat ik ze beter vind uitgewerkt dan die van Google. Ik hoop daarom dat Nokia zich kan vestigen in de autowereld. Daarnaast heeft Google genoeg marktaandeel op andere vlakken, waardoor ze deze (imo) mogen laten schieten.
Waarom moet een auto 'smart' zijn?
Een auto hoeft niet "smart" te zijn, maar in de lange termijn met zelf-rijdende auto's en dergelijke is het wel een goed plan.
Maar ik wil helemaal geen zelf-rijdende auto's.
Research in Motion (oa Blackberry) is ook op deze markt actief met QNX CAR 2, zie http://www.qnx.com/news/pr_4840_1.html gebaseerd op http://nl.wikipedia.org/wiki/QNX

@jmhsweres oa Bentley gebruikt een dergelijk systeem http://qnxauto.blogspot.n...ided-tour-of-new-qnx.html

[Reactie gewijzigd door RGG op 5 mei 2014 16:30]

In de link kan ik niets vinden over cartech. Nu is het wel zo dat QNX in auto's gebruikt kan worden, alleen weet ik niet op het gebruikt wordt in de autoindustrie wordt gebruikt.
QNX is zo'n beetje de belangrijkste partij. Het CarPlay systeem van Apple is een schil op het QNX systeem. http://time.com/12452/gas...blackberrys-qnx-platform/
QNX en Microsoft verdelen de markt op dit moment zon beetje.
QNX is een oude speler in deze markt en Microsoft gaat ook alweer een paar jaar mee.
De markt op dit gebied is sterk in ontwikkeling en er is zowel ruimte voor nieuwe spelers als voor deelfunctionaliteit en voor nieuwe integratie van systemen.
Omdat carplay daarop draait? LOL. Dat moet zelfs nog uitkomen.
De huidige systemen draaien veel meer op Windows CE/Embedded en daarna op Linux. Qnx komt wat dat betreft 'nog maar net kijken'.

Dan beter 'Here Auto'. Dat draait tennminste onafhankelijk van het onderliggende OS. Meer hier: http://360.here.com/2013/...ct-your-car-to-the-cloud/

[Reactie gewijzigd door Sake op 5 mei 2014 17:57]

Blij voor Nokia dat het om een smart car gaat en niet de Smart Car. Het eerste is toch een betere plaats om in te investeren. ^_^
Wat voor een merk auto heb je? Windows (CE) draait namelijk al een tijdje bij veel auto's als OS ;)
Een Honda die zo oud is dat dat er vast niet op zit. Hij is dan ook nog nooit vast gelopen :)
Misschien tijd om je nick aan te passen dan ;)
Hoezo? Windows CE is niet Open Source toch?
Jouw probleem zit in je closed mind.. je beperkt je keuze nodeloos. Maar dat is geheel vrij.
ik hoef geen auto die op windows draait
ik beperk die niet nodeloos, dat is gebaseerd op ervaring en het feit dat het closed source is. Daarbij vind ik dat de NSA ook niet nog hoeft te weten waar ik rijd door die amerikaanse verraders bij microsoft. ik denk dat je eigen mind een stuk meer closed is
Open source biedt je ook geen garanties, zie de backdoor Heartbleed.
Daarnaast is SELinux (waarvan vel stukken in allerlei distros rondzweven) door de NSA gebouwd.. vast met een goed doel ;)
Alle ellende van open source vind je zonder meer terug in closed source software, alleen kun je het niet zien of veranderen.
Open Source software biedt de garantie dat je de source code kunt inzien, andere software biedt je GEEN ENKELE garantie. Lees de windows voorwaarden maar eens.
SELinux zweeft niet rond, het zit in RedHat gebaseerde distributies. Als je even mijn commentaar erboven leest zie je dat ik graag zou zien dat de bakken met geld die aan gesloten pruts software worden uitgegeven, aan auditing zouden moeten worden besteed, zoals nu met TrueCrypt gebeurt.
Nee, het is nog niet perfect, maar de basis is er en de mogelijkheden om er wat van te maken ook.
Auditing in closed source software is reeds vrij standaard. Daarmee zullen er best zaken doorslippen maar niet zoveel als er nu gebeurt bij open source.
Open source is GEEN enkele extra beveiliging maar slechts security by illusion.
Dat wil niet zeggen dat open source geen voordelen heeft maar niet op dit gebied.

SEliniux zit in veel meer distros dan je denkt..( ook debian based!)

[Reactie gewijzigd door SED op 22 mei 2014 16:50]

in Debian based distro's zit doorgaans apparmor, dat is wat anders dan SElinux. Auditing van closed source is helemaal niet standaard en kan het weten wat ik werk voor een bedrijf dat gecertificeerd is. Een partij met closed producten gaat niet snel code vrij geven, dan kun je je scheel betalen.
Open Source code op zich is geen beveiliging, maar omdat het Open Source is zijn er veel meer ogen die er naar kijken en kan er ook gewoon naar gekeken worden. Security by illusion, voor zover dat bestaat, is het feit dat die leugenachtige marketing mensen van al die zogenaamd veilige producten keiharde leugenaars zijn.
Bij Open Source software kun je dit eenvoudig auditen en dat wordt dan ook gedaan. Dat neemt niet weg dat het allemaal geaudit is en veilig, maar dat is bij gesloten software al helemaal niet het geval.
Grote bedrijven zoals Microsft hebben uitgebreide audits op hun software.
In Ubuntu ( debian based) zit bij SELinux.
Zoals ik eerder aanhaalde ( en je truecrypt opmerking toont aan da tje dat wist) is de code van heel veel open source projecten erg bereoerd. Daar spelen allerlei zaken een rol. Vooral ego's in de open source wereld zijn buitengewoon groot en code aanpassen van iemand met een naam zorgt voor werkelijk onbeschofte reacties. Dat remt velen ( ervaring! in mij directe omgeving)
Een open mind en open source blijken zelden bij elkaar te horen.. helaas!
Audits door de NSA op backdoor aanwezigheid zeker? Bronnen? Ik zit middenin de open source wereld en ik herken het helemaal niet. Closed source gaat nergens goed mee samen als het niet gewoon doet wat het moet doen en niet koppelbaar is via open protocollen of standaarden.
Open of closed heeft helemaal niks te maken met uitwisselbaarheid.
Dan heb je het over open standaarden.
Het feit dat je het gedocumenteerde(*) beeld over de beroerde kwaliteit niet herkend zegt al iets. Te weinig zelfkritiek op de kwaliteit van de code is de bron van veel ellende.
(*) Zie Truecrypt audit als voorbeeld.
Neem eens de moeite om commentaren van medetweakers te lezen en je zult wellicht inzien dat jouw commentaar als een tang op een varken slaat.
ze zullen weinig smartphones uit gaan brengen aangezien de mobiele telefoon tak van nokia door microsoft overgenomen is en de naam 'nokia' onder de mobiele telefoons gaat verdwijnen.