Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

LG heeft een nieuw SoundPlate-model aangekondigd. De LAB540 is een audioset en blu-ray-speler in één en brengt ook LG's smart-tv-platform naar tv's. Onderdeel van de 4.1-audioset van LG is een draadloze 160W-subwoofer.

De SoundPlate beschikt over bluetooth, hdmi-connectiviteit en 4.1-kanaalsaudio met 320W-output. Door middel van wifi of bluetooth kan een gebruiker draadloos muziek vanaf een smartphone of tablet naar het apparaat streamen. De SoundPlate beschikt ook over een usb 2.0-poort en kan volledig worden bediend met behulp van de LG AV Remote-app.

Volgens LG is de SoundPlate 39,5mm dik en vooral geschikt voor 32''- tot en met 55''-televisies. Verder beschikt hij over drie profielen voor de weergave van audio: standaard, muziek en bioscoop. De LAB540 is vanaf mei beschikbaar in Europa. Kort daarna zal hij ook beschikbaar zijn in Amerika en de rest van de wereld. De prijs van de LAB540, zal rond de 600 euro liggen.

LG LAB540

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Op basis van wat verwacht je dat de geluidskwaliteit rommel is en dat je hiermee geld weg gooit?
Goede luidsprekers en dito versterker kosten nu eenmaal een veelvoud van dit bedrag. Ga eens luisteren bij een serieuze leverancier van dit soort apparatuur en je kan jezelf overtuigen dat alleen al goed klinkende luidsprekers veel meer dan het bedrag van deze complete set kost.
Sterker nog een redelijke sub-woofer van bijv. KEF kost al meer dan ¤599,-
en je kan jezelf overtuigen dat ...
Je kan jezelf van veel dingen overtuigen, dat maakt ze nog niet waar.
In het geval van audio is dat helaas al heel lang een wetmatigheid.
Wil je goed geluid dan moet je in de buidel tasten. Ik heb nog nooit een set gehoord die een fractie kostte en beter klonk dan een veel duurdere. Alleen een voldoende ruime voeding om 100-en watts aan te sturen in een klasse A of AB ontwerp kost al enkele ¤100 en zonder dat het hele geluidsbeeld in elkaar stort.
Ik zeg niet dat dit product persee een goede geluidskwaliteit heeft. Heb dit namelijk nog niet kunnen beoordelen, maar jou redenatie is wel erg krom.

Je zegt dus dat iets dat goedkoper is per definitie slechter is? of dat iets onder een bepaalde prijs persee slecht is?
Precies en dat is bij geluidsapparatuur nu eenmaal een gegeven. Kan je miljoenen tests op nalezen. Zoals ik al zei ga gewoon eens luisteren naar apparatuur met diverse prijskaarjes en overtuig jezelf of was je van mening dat bijv. KEF en B&W overpriced rommel is.
Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat duurder gelijk is aan beter. Volgens die theorie zou ik de beste speakers ter wereld kunnen maken door er maar een hoog genoeg prijskaartje aan te hangen.

Verder vind ik de merken die je kiest inderdaad overpriced, maar je kiest dan ook de "bekendere" merken waar zeker voor het merkje nog het e.e.a. bij betaald wordt en die vaak ook nog compromissen maken tbv. het uiterlijk.

Ik heb nu geen tijd/zin om een hele berg reviews op te zoeken, maar de stelling duurder == beter is gewoon onjuist.
Nee dat kan je niet. Bij luister testen zou je gelijk door de mand vallen.
Ik spreek ook niet over de verschillen tussen een luidspreker van ¤1200,- of ¤800,- waarbij de laatste nog wel beter kan klinken dan de eerste maar een complete set van ¤599,- een goed geluid horen geven is een utopie.
Als iemand niet mee geld uit wil geven is dat natuurlijk prima, maar zeg dan nooit dat je geen verschil hoort met een set die een veelvoud hier van kost.
Ik denk dat er voor veel mensen een groot verschil is tussen 'goed' en 'goed genoeg' en dus er niet meer geld aan uit willen geven.
Je bent een iemand die een hoge standaard aanhoudt voor geluid, maar merendeel van de wereld die dit ding zou kopen komt dan vanaf de tv boxen die nog 10x zo slecht geluid geven dan dit setje. Ik ben ook iemand die liever meer uitgeeft voor een setje goede boxen dan een compleet ding als dit halen, maar je moet wel inzien dat dit al een enorm bedrag is voor de gemiddelde nederlander die dit alleen koopt om wat beter geluid dan de boxen van je tv te krijgen.

Daar is die op ingezet, geprijst en gemaakt. niet voor jou en mij die dit nog niet goed genoeg vinden. KEF en B&W maken dan wel goede boxen maar zijn ook best overpriced, er zijn genoeg andere minder dure merken die vrijwel het zelfde bieden voor een lagere prijs. Dat is nu eenmaal een sterke merknaam, daar betaal je voor.
Zodra je die KEF set voor 599,- kunt kopen ben je appels en appels aan het vergelijken.. Zoals je zelf zegt is een subwoofer alleen al duurder, het verwachtingspatroon ligt dan ook een stuk hoger.

Hetzelfde geluid kun je nu eenmaal niet krijgen voor een set die 599 doet in verkoop. Hierop hebben verschillende partijen ook nog winst.
Vergeet niet dat voor veel mensen dit setje vermoedelijk dikke prima is. Natuurlijk is een Mercedes Benz C klasse een veel betere auto dan een Citroën C1, de prijs is er naar maar duurder wil niet altijd zeggen dat deze beter is voor de gebruiker. De Citroën kan misschien ruim in zijn of haar behoefte voldoen.
De Bose Solo (Zonder sub.. ok) word door veel mensen toch gezien als goed geluid.

Met 399 voor een soundplate zit je dan nog goedkoper dan de LG. Overigens worden dit soort artikelen vaak verkocht om het geluid van de tv luidsprekers te vervangen en zijn de meeste mensen verder niet heel kritisch qua geluid....
Op basis van formaat. Ik moet de eerste compacte audio set nog tegen komen die beter geluid produceert dan een setje degelijke (lees niet compacte) speakers met een dito versterker. En dan hoeft het niet eens schreeuwend duur te zijn.
En met beter bedoel ik niet harder, maar geluid dat een zo correct mogelijke weergave van de originele track heeft.
Waar ik het niet met sun0000 eens ben is dat het weggegooid geld is. Sommige mensen zijn dol blij met iets dat weinig in het oog springt of ruimte in neemt (W.A.F) en daarbij een keiharde doch niet correcte bas kan creëren
Exact (1ste deel van je betoog). Mijn 5.1 speakersysteem is al niet top en was toch alleen al ¤4500,- (3 jaar geleden). Meer had ik er niet voor over maar heb ook nog veel duurdere speakers gehoord die nog significant veel beter klonken. Ik heb echter een set die naast de TV ook gebruikt wordt om stereo bronnen mee te beluisteren. Dus ook uit 2 luidsprekers (full frequency types) moest een behoorlijk geluid komen.
Ik zie geen meerwaarde in aparte sets voor stereo en een set voor aan de TV.
Hoezeer ik goede speakers kan waarderen, ga ik nooit van mijn leven 4500 fucking euro uitgeven aan boxen. wtf. Als je geld over hebt kan ik je wel mijn reknr. geven...
Dit is een bedrag dat heeel heel weinig mensen zullen betalen voor boxen.
Als ik kijk wat ik voor ongeveer 600,- bij elkaar hier heb staan zit dat al op 95% beter dan de rest van nederland in de woonkamer heeft staan. Laat staan wat dat voor jou set zou zijn, 0,0000001 % heeft iets beters staan gok ik.
Je moet dit echt als hobby, passie of werk zien wil je zulks een bedrag neerleggen voor boxen. Ik ben bv een fervent gamer en gebruik mijn pc heel veel dus ik investeer hier genoeg in, maar ik ga echt niet een 1000,- cpu halen die maar enkele procenten beter is dan een van 200,-. Dat is gewoon dief van je eigen portemonnee zijn, net zoals dit voor het gros van nederland is opgaat op gebied van boxen, als men uberhaupt dit soort geld heeft te besteden.

En als laatste punt, je kan nog zo'n geweldige set boxen hebben, in een klein doorzon woning heb je daar helemaal geen profijt van aangezien dat overkill is voor een kleine ruimte/

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 25 april 2014 00:19]

Ik heb dan ook geen standaard doorzon woning 😜
Op basis van wat verwacht je dat de geluidskwaliteit rommel is en dat je hiermee geld weg gooit?
Hij zegt het misschien wat cru maar er zit wel een kern van waarheid in. Geluid is naast gevoel ook gewoon wetenschap. Uit een apparaat zo plat kan nooit een volle laag/mid range toon komen, daarvoor zijn de speaker cones gewoonweg te klein. Dit word dan weer gecompenseerd door de sub maar toch komt het nergens in de buurt van een fatsoenlijke speaker set.
Uit een soundplate kun je nooit echt 4.1 geluid halen het is een simulatie van dat, al deze systemen kun dat niet dan moet je toch een 7.1 versterker aanschaffen ik bezit marantz van 350 euro met FM internet radio en dlna wifi USB dus alles er op en meer kanalen dan ook wel echte 7.1.
Uit een soundplate kun je nooit echt 4.1 geluid halen het is een simulatie van dat
Dit is geen simulatie en ja dit is echt 4.1: het ding heeft gewoon echt 4 luidsprekers aan boord (2 front, 2 surround) en een subwoofer (de ".1"), dus het voldoet aan de 4.1 beschrijving.
http://www.lg.com/nl/soun...plate-4.1.surround-geluid
De geluidinput moet dan wel 4 of hogerkanaals zijn (bijv. uit die Blu-ray) anders is het gewoon een soort stereo, maar dat geldt evenzeer voor je 7.1 versterker.
ik bezit marantz van 350 euro met FM internet radio en dlna wifi USB dus alles er op en meer kanalen dan ook wel echte 7.1.
Je hebt ook geen "echte 7.1 kanalen" als je naar "FM internet radio" (wat is dat?) luistert, hooguit een soort stereo die uit alle 7.1 speakers geperst wordt. :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 24 april 2014 12:54]

Hier ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens. Ja, er zijn 4 speakers in die soundplate gemonteerd maar dat maakt het nog geen echt surround geluid. De surround speakers behoren zich achter je te bevinden voor een surround ervaring. Deze LG soundplate probeert met wat foefje de surround ervaring te simuleren. Als ze er volgende keer 9 speakers in stoppen is het net zo min "echt" 9.1 geluid.
Dus met die logica heb ik in mijn kamer 23.1 staan? Immers mijn links rechts en center hebben 4 speakers per stuk en rears 3?

Die 4.1 hoort meer te zeggen over de opstelling dan de hoeveelheid speakers of input kanalen. Origineel is 4.1 bedoelt als 2 front speakers (links + rechts) en 2 "surround" speakers links en rechts achter de luisteraar. Met truukjes geluid laten proberen te komen van achter met alleen maar speakers onder de TV is al heel lastig in gecontroleerde lab opstellingen, laat staan in een woonkamer. 4.1 is leuke marketing praat maar het slaat al lang niet meer op waar het vroeger voor bedoeld was.
Dan kies ik toch liever 5.1 Sonos dan 8 speakers en de benodigde kabels te moeten trekken, los van het feit dat mijn interieur zich überhaupt niet leent voor 7.1 audio en ik zo'n versterker nergens kwijt kan, en ze altijd zo'n idioot complexe interface hebben waar mijn vrouw sowieso niet mee overweg kan.

In mijn ogen is het praktische nut belangrijker dan de specs.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 24 april 2014 12:57]

Sonos is zeker een mooi concept, overweeg zelf om een Connect aan mijn audioset toe te voegen. Om Sonos in 5.1 neer te zetten moet je wel diep in de buidel tasten want het wordt dan behoorlijk prijzig. En dan mis je ook nog eens HD-audioformaten en andere features die een receiver wel kan bieden.
De meeste televisies tegenwoordig komen al met een smart functionaliteit.
Ik zie niet in waarom ik dit zou moeten kopen. Ik leg liever het geld uit aan een duurdere TV dan dat ik zo'n set zou kopen.
Ik meende hier eens gelezen te hebben dat het LG smart TV platform 1 van de beste was. Maar kan dat niet met feiten staven.
Ik vind het pittig aan de prijs en wil er niet aan denken, dat hierbij ook eventuele spyware meekomt...
nieuws: Nederlandse LG-klanten signaleren ook verdachte Smart TV-activiteiten
Wat ik tot nu toe heb gezien van LG smart-tv's steekt naar mijn mening met kop en schouders boven de rest uit: LG's webOS-platform: een nieuwe smart-tv-interface.

De smart-functies op mijn vrij recente Bravia zijn ronduit lachwekkend, met name qua interface. Datzelfde geldt voor mijn wat oudere Samsung.

Ik ben vooral benieuwd naar de audio-kwaliteit van deze set, het ziet er i.e.g. best strak uit op dat priegelplaatje. Voor mensen die nog geen smart-functies hebben op hun oudere tv's en die niet hun 'halve' woonkamer willen opofferen aan luidsprekers, kabels, subwoofers etc kan dit een heel interessante oplossing zijn.

Edit: @Rinaldootje: Ja dat is dan weer een enome domper op het LG verhaal!

[Reactie gewijzigd door Benno de Bruin op 24 april 2014 13:40]

Wat als je al leuke tv hebt, maar niet hip zat met smart tv? Dan biedt een systeem als deze een leuke meerwaarde. Recentelijk voor prikkie;
pricewatch: LG HX553 opgepikt, smart-tv functionaliteit is erg compleet. Internet, netflix, uitzendingen terugkijken, streaming, 1001 ondersteunde bestanden etc.
Ik ben benieuwd of de Plex software erop draait. Dan heb je namelijk een totale interface, inclusief metadata.

Niet elke TV heeft smart-tv, en sommige mensen geven wel ¤ X000(0),- uit aan TV-systemen die geen smart-tv ondersteunen (oudere modellen van Loëwe, BNO etc.) om wat voor reden dan ook.

Daarnaast kun je deze set ook aansluiten op je beamer, waardoor het dus ook handig is voor mensen die een dergelijk systeem al hebben, maar geen smart-tv. Er zijn heel veel verschillende situaties waarbij dit product een leuke toevoeging is.

Daarbij denk ik nog wel dat dit een niche product is.
Ik vind dit een behoorlijk prijzige oplossing. Ja, het kan smart-functionaliteit naar een niet-smart tv brengen. Maar of je daar zo veel geld moet willen neerleggen... In mijn ogen niet want het hele smart-gebeuren is behoorlijk over-rated.
Daarnaast, ja, zo'n set zal beter geluid geven dan de gemiddelde platte tv. Ook hier heb ik mijn twijfels of dat zo'n groot bedrag waard is. De geluidskwaliteit zal nog altijd voor audio-begrippen onder de maat zijn en met een receiver speaker kun je voor hetzelfde geld veel beter krijgen. Daarnaast is dat 4.1 natuurlijk maar virtueel surround en is dit niet te vergelijken met een echte surround set.
Al met al best een leuke oplossing maar wel wat te beperkt dus zeker dit geld niet waard.
ik vind dat je gelijk heb @ D vd V ik vind dat ze de prijs heel erg omlaag moeten doen wil dit gaan verkopen en inderdaad je kan beter een andere geluidssysteem halen dan wat je voor deze prijs hier krijgt. dit is het geld dus inderdaad niet waard in mijn ogen vooral dat je een stukje software kan downloaden en je tv via de computer al een smart tv kan maken. :) :) :P
Het wordt tijd dat TV fabricanten gaan inzien dat ze het nooit gaan winnen op het functionaliteiten vlak. AL helemaal dat een scherm vele malen langer mee gaat dan de Smart functie.

Laat ze aub een lijn opzetten van een scherm alleen, en alle geld tijd en moeite stoppen in een zo mooi mogelijk scherm maken.

Niemand koopt een TV meer vanwege zn briljante analoge tuner
De helft van de mensen zit te klooien met 2 AB's vanwege de dubbele functionaliteit.
De meeste smart functionaliteit kan beter in een aparte losse unit, die je om de 2 jaar wenst te upgraden.....
Het geluid is onder de maat, laat die speakers dan weg, Dan weet je dat je zelf voor het geluid moet zorgen en kun je je orienteren wat je ervoor over hebt om aan te schaffen.

Heb zo'n mooie Sony Bravia TV. Maar youtube en Vimeo en Opera gaat maar allemaal traag en matig. (zonder stotteren gelukkig). Dat kon ik met mijn 2e gen Xtreamer ook al. Netwerkschijf benaderen en afspelen is ook maar pover. (Nog) geen Plex bv. Zou alleen daarvoor al een losse mediaspeler nodig hebben. Geluid is wel redelijk overigens
Helemaal eens. Ik wil graag een goed scherm, dunne rand, verder niets (ook geen luidsprekers) en zeker geen smart. Ik prik hem aan mijn receiver waar XBMC aan hangt en klaar.
De prijs is i.m.o. heel erg belangrijk wat betreft de aantrekkelijkheid van dit product, immers kan elk hedendaagse TV dit ook. Sluit een set boksen aan op de TV en voila, dit is overbodige luxe in dat geval.

Wel een leuk idee en initiatief aan de andere kant dat wil ik best erkennen. Maar nogmaals de prijs bepaalt het succes in dit geval denk ik.
Ik zie best voordelen. Zo brengt dit apparaat LG's smart tv platform mee, dus je kan van een simpel scherm een smart TV maken en je kan draadloos muziek streamen, dat kan niet bij alle tv's.

Maar het apparaat is behoorlijk aan de prijs, en het is maar de rvaag hoe deze klinkt.
Vreemd dat er met geen woord gerept wordt over WebOS, toch dé belofte van LG!
Zou een mooi pluspunt zijn geweest van deze set, maar volgens mij wordt hier nog steeds een trage, incomplete Smart TV omgeving geleverd...

[Reactie gewijzigd door FabianNL op 24 april 2014 13:11]

Het voordeel van deze set zou kunnen zijn dat je shoutcast kunt luisteren zonder dat je stroomslurpende tv aan staat. Ik noem maar wat.
Op mijn Samsung is muziek luisteren via shoutcast of vanaf DLNA niet mogelijk zonder dat het scherm volledig aan staat. Dat heb ik trouwens opgelost met een RPI. Op mijn LG kan dat overigens wel, zij het dat je je scherm met een paar klikken zelf moet uitzetten.
Tsja, het moet natuurlijk een minimalistische oplossing zijn. Er zal best aardig geluid uit komen, maar gaan mensen die 600 Euro daadwerkelijk uitgeven aan zoiets? Hoe veel mensen zijn er die een dergelijk bedrag willen uitgeven en ondertussen perse geen speakers in het zicht willen, maar wel een subwoofer accepteren? Ik denk dat de meesten een degelijke 2.1 of 2.0 set geen probleem vinden, en voor 600 euro heb je een best knap setje met veel meer aansluitingen.

Feitelijk is deze LAB540 een alternatief voor een soundbar. In dat opzicht is het eigenlijk best een interessant concept. Het neemt beperkt ruimte in, kan zowel voor als onder je TV gezet worden, of evt. onder je optische speler of game console, valt niet echt in het oog, en toch degelijk geluid. Een beetje vergelijkbaar met het Solo-systeem van Bose.

Gezien het beperkte formaat, vraag ik me twee dingen af: Ten eerste uiteraard hoe goed het geluid is. Maar ik vraag me tevens af of dit niet gewoon zeer interessant is als geluidsimplementatie in een topserie van televisies. In de voet uiteraard, maar evt. in het onderste deel van de lijst, of overige delen als het design-technisch verantwoord is, zou het ook interessant en haalbaar moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 24 april 2014 13:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True