Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Sony Computer Entertainment heeft bekendgemaakt dat het zijn aandeel in uitgever Square Enix van de hand heeft gedaan. Het bedrijf heeft zijn aandelenpakket, dat in totaal 9,5 miljoen aandelen bevat, verkocht aan de Japanse beursvennootschap SMBC Nikko Securities.

Square EnixDe verkoop van het aandelenpakket, dat om precies te zijn 9.520.000 aandelen in Square Enix bevat, is door Sony openbaar gemaakt op een blog van het bedrijf. Het pakket zou goed zijn voor een belang van ruim 8 procent in de uitgever, waarmee Sony een van de grootste aandeelhouders was. De huidige marktwaarde van het pakket zou worden geschat op 4,8 miljard yen, ofwel circa 34 miljoen euro. Sony zal de definitieve opbrengst later deze week bekendmaken.

Square Enix is bekend als uitgever van franchises als Final Fantasy, Hitman, Tomb Raider en Kingdom Hearts. De speluitgever heeft jarenlang nauw met Sony samengewerkt. Dit zorgde er mede voor dat diverse Final Fantasy-titels exclusief op het PlayStation-platform uitkwamen. De precieze reden voor de verkoop van al zijn aandelen heeft Sony nog niet geopenbaard.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Ik zou zeggen dat dit meer betekent voor Sony dan voor Square Enix:

Sony heeft meerdere gebouwen en VAIO verkocht in de afgelopen twee jaar (http://techcrunch.com/2014/02/28/sony-to-sell-former-tokyo-headquarters/). Ziet ernaar uit dat Sony hard liquide middelen nodig heeft en hopelijk betekent het niet dat Sony de volgende SEGA gaat worden.
Ben blij dat iemand het ziet en het niet over de spellen van Square Enix heeft.
Ik denk dat je namelijk helemaal gelijk hebt (helaas)..

PS. Jammer dat mijn reactie gezien wordt als ongewenst. Immers, het onderwerp is dat Sony iets doet (en niet Square Enix); maarja.

[Reactie gewijzigd door Zoetjuh op 17 april 2014 00:17]

Sony is al jaren enorm aan het snijden in hun bedrijf. Dat is iets wat je ziet bij meer technologie bedrijven van de oude stempel, Philips is een lekker Nederlands voorbeeld. Het is gewoon erg moeilijk voor bedrijven om mee te gaan met technologische ontwikkelingen, en tegelijkertijd de winst op peil te houden. Dan komen ze op een gegeven ogenblik in de problemen, ze worden te succesvol, daardoor te groot, te log, te bureaucratisch en te star voor verandering.

Nu denk ik niet dat je Sony moet gaan vergelijken met SEGA, maar het is duidelijk dat ze zich richten op de gebieden waar ze wel winst halen, en dat ze de komende jaren een stuk kleiner zullen worden dan dat je gewend bent. Philips richt zich ook volledig op Lightning en Medcare. Dit hoeft niet per se slecht te zijn voor een bedrijf!

De verkoop van Square Enix aandelen zal hier wel mee te maken hebben en is gewoon erg slim. Zoals al eerder aangegeven richt SE zich toch al op meerdere platformen dus waarom de aandelen houden als je winst kan boeken? Ze blijven toch wel voor Playstation uitbrengen met hun dominantie in Japan en erg sterke positie wereldwijd.

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 17 april 2014 00:20]

Toch opmerkelijk gezien Final Fantasy het goed doet bij het eigen Japanse publiek. Deze exclusief of eerder hebben op die markt lijkt mij voor een bedrijf als Sony wel belangrijk.
Xbox krijgt geen poot aan de grond in Japan en Japanners zijn niet bepaald "pc-gamers". Ik denk dat Sony zich daar dus geen zorgen om maakt.

@Brummetje als ik me niet vergis, is FFXIV ARR niet op de Xbox 360/One omdat MS moeilijk doet over Xbox Live abo+sub games. FFXI kwam er nog door op Xbox Live Silver, maar daarna wilde MS niet meer voor andere sub MMO's dacht ik.

[Reactie gewijzigd door AppieNL op 16 april 2014 18:13]

Ik denk dat het eerder SE is die het niet eens is met de eisen van Sony.. Final Fantasy XIV ARR is toch wel echt een topper en dat deze alleen op de Playstation (Voor de Console versie) komt is toch wel een gemis want het zou ook prima werken op de Xbox 360 en Xbox One...

Zou me dus niks verbazen als dit meer vanaf SE komt die niet meer aan de eisen wil voldoen en dat Sony daarom de aandelen verkoopt.
Ik hoop dat dit gaat betekenen dat er minder games exclusief voor de Playstation uitkomen, maar voortaan ook voor de PC uitgebracht gaan worden.

edit: Voor SteamOS vind ik ook prima, heb er geen moeite mee om daar naartoe over te stappen op mijn Game PC, eventueel met Dual Boot.

[Reactie gewijzigd door i8086 op 16 april 2014 17:57]

weet dat er oa voor SteamOS eea in de planning zit; dus zal wel goed komen :P
Ik denk ondanks dat het nieuws klinkt als ow jeej sony stoot ze af misschien wel heel goed kan uitpakken voor Square enix.

De oude Final fantasy's tot aan nummer 8 waren allemaal gouden juweeltjes. 10 was redelijk maar daarna ging het al snel bergafwaarts door de implementatie van het nieuwe systeem. ipv een super pakkend verhaal met daarbij een action time system zoals tot ff9 gebruikt werd werkte gewoon het fijnst en dat was ook 1 van de hoofdpunten van het final fantasy systeem . Helaas was door dat systeem er ook maar een kleinere doelgroep beschikbaar (immers hield niet iedereen ervan, al maakte het verhaal het voor velen goed) dus hebben ze ooit is besloten het om te gooien vanaf ff10 , vanaf dit moment is er ook een hoop "fun" factor verdwenen , want juist spreuken zoals haste en dispel/slow waren hierdoor gewoon heel handig en effectief. bij de nieuwe final fantasy's merk je ze nog maar amper. De actie ziet er heel mooi uit maar de interface/ gameplay elementen zijn een stuk achteruit gegaan. Ik hoop dat ze door het verkopen aan een ander japans bedrijf met minder grote "world wide" plannen dat ze zich weer kunnen focussen op wat de kracht was van de final fantasy's.

De laatste tombraider was een zeer grote verrassing. Ondanks dat games met meer hetzelfde weinig vernieuwends (gta 5 for example) heel erg werden gehyped op elke site (waaronder tweakers) had tombraider eigenlijk heel hoog uit moeten komen. De remake van hoe ze tombraider hebben neergezet is echt heel heel goed gedaan. De feeling van het verhaal , de onzekerheid in lara , de manier van hoe het verhaal je meetrekt en dat je verder wilt spelen heb ik al tijden niet meer meegemaakt.
Dan ook nog de physics van het haar en het moderniseren van de actie (je kon ook lekker wat knallen ^^) naast de occasional puzzle (al hadden er wat extra moeilijke bij mogen doen.. ik gok dat ze het niet gedaan hebben omdat het de eerste van de reboot is en ze dus een groot publiek wouden aanspreken ipv alleen de die hard tombraider/puzzelaar fans) . Het totaal plaatje maakte toch wel dat Tombraider (en ik sta te kijken dat ik het zelf zeg) voor mij de game of the year. Als ze zoon goede reboot doen met het legacy of kain verhaal dan ben ik op en top happy <3.

(gta 5 daartegen viel erg tegen , het was groot maar je kon maar 21 gebouwen in , er was niet heel veel vernieuwing behalve dat je 3x een mini verhaaltje speelt ipv een echte diepe bonding krijgt met 1 persoon zoals bv niko uit deel 4). Ik vind ook dat men gta 5 veels te erg overhyped (zeker hier op tweakers , god al die reclame van de redactie destijds en de loving en onterechte hoge rating) zorgen ervoor dat ik tegenwoordig eerst zelf wel even een game download , hem test en is het het waard en is het een leuke game dan koop ik hem , maar 90% van de tijd zijn de "8/10 tot 10/10 " ratings op sites zo beinvloed door reclamegeld of goodies van de makers.

Hitman heb ik eigenlijk nooit zo gespeeld , Kingdom hearts 1 en 2 waren wel echte toppertjes. Maar dat was ook nog in de periode dat Square enix en sony het gewoon heel goed voor mekaar hadden.

Het zou heel goed zijn als we weer een nieuwe proper final fantasy krijgen en dat deze dan ook op de Pc uitkomt (net zoals 7 en 8 die ik voor de pc hier nog steeds orgineel heb liggen :D) , deel 1 tot 6 heb ik gespeeld op een snes emulator (destijds op mijn p1 166mhz haha) , en nu heb ik ze allemaal orgineel op de console waar ze voor uitgebracht zijn.
Het zou heerlijk zijn om niet een ps3 of ps4 te moeten aanschaffen om puur 1 titel te spelen. Als het op SteamOS beschikbaar komt zou er miss ook wel een goede linux port beschikbaar zijn ! dat zou echt heel vet worden.

Lets hope lets hope :D

p.s voor diegenen die tombraider nog nooit gespeeld hebben , go grab it somewhere and trust me you wont regret it
GTA V erg tegenvallend? Je bent serieus de eerste van wie ik dat hoor.
Zelf vond ik GTA IV te traag, niet doorheen te komen. Bonding met Niko had ik totaal niet. De Oost-Europeaan sprak me totaal niet aan. Daarbij was de telefoon echt bloedirritant in die game.

Over GTA V heb ik van alle vrienden die het gespeeld hebben alleen maar goed gehoord. Iedereen was vol lof en zeiden dat het zeker ťťn van de beste games was die ze ooit gespeeld hadden.
Ik denk zeer zeker niet dat ratings op websites 'afgekocht' worden door Rockstar. Bij Tweakers al helemaal niet.
Het blijft zo dat games zeer persoonlijk zijn. Als GTA IV voor jou een beter spel was, dan is dat nu eenmaal zo.

On-Topic:
Ik ben benieuwd of dit iets te maken heeft met hun eigen financiŽn of dat het exclusieve partnership nu echt beŽindigd is. Persoonlijk had ik behalve met Tomb Raider niet echt iets met de games van Square Enix.

[Reactie gewijzigd door Magistraal91 op 16 april 2014 18:28]

Qua vernieuwing had ik veel meer verwacht van gta 5 tov gta 4. Er is weinig in gta 5 waarvan ik persoonlijk vind dat ze echt een toevoeging tov de eerdere series bieden. Het is gewoon meer van hetzelfde maar dan met 3 personen. De gebrekkige stock market functie is nou ook niet echt denderend, de game was geadverteerd met dat je gebouwen goed kon robben , je eigen crew kon samenstellen etc en het enige wat ze opleverden was een leuk stukje gameplay met dat je een paar dingen moest aanklikken om je mederobbers te kiezen. Tijdens de bankruns wisselen van personages was wel top , maar daarbuiten had ik liever gewoon 1 hoofdpersoon gehad (michael of trevor).

De game was zeer groot dat zeker , de natuur etc zag er goed uit , helaas hebben ze in de stad en zeker met de hideouts en gebouwen die je kon kopen grote steken laten liggen , eigenlijk juist datgene wat uitbrinkt in andere games van de concurrentie (of tenminste vroegere games) , customization van de hideouts , dat je vroeger nog wapens op je wagen kon laten zetten , een bom etc dat soort coole dingen zijn er niet meer.

De enige gta waar ik niets aan vond was san andreas , puur vanwege de setting en de verschrikkelijke muziekkeuze. Gta 5's muziekkeuze was ook belabberd om eerlijk te zijn. Ik zou gta 5 niet meer geven dan een 7,5 / 10. terwijl een game zoals tomb raider en de oude final fantasy's zeker wel een 8,5/9 scoren.

Het verhaal blijft zo belangrijk in games en met deze gta 5 was het gewoon minder.
Haha dat zegt wel weer genoeg over dat gamekeuze erg persoonlijk is. Ik vond San Andreas een geniaal spel waarin ik me helemaal verloor als ik het aan het spelen was. Ik vond het de beste GTA, sowieso tot GTA V uit is gekomen.Het customizen etc was helemaal mijn ding en het speelde fantastisch.
GTA5 vond ik ook tegenvallen om eerlijk te zijn. Toegegeven, ik heb alleen San Andreas echt veel gespeeld (2 alleen online voor de rest), maar 5 was erg kort. De wereld was groot, maar het voelde meer als een grote wereld met opvulling dan echt dingen die je kon ontdekken. Voor je het wist was het afgelopen en leg je in een missie alle 'bad guys' dood neer, waar er maar een paar een echte rol hadden in het verhaal.

Tomb Raider heb ikzelf eigenlijk alleen maar gespeeld uit nostalgische redenen (eerste Tomb Raider games). Het voelde aan als een Uncharted spel met borsten en een boeiend eiland (als fan zijnde van de TV serie Arrow was dit een leuke combinatie). Echt goed vond ik het in ieder geval niet.

Anyhoo, back on-topic.. Final Fantasy. Ik denk, hoop, dat ze met FF15 waar ze al jaaaaaren mee bezig zijn toch weer wat meer gaan inzetten op het verhaal. FF13-2 voelde slecht aan omdat je in principe gewoon alles wat je in 13 zelf doet verziekt. Vermaak me op het moment prima met de FFX re-make voor de PS Vita :)
Ik ben geen doorgewinterde FF speler, maar via mijn vriendin (die dat wel is) toch in aanraking gekomen met de oudere titels. Ik moet eerlijk bekennen dat ik FF13, 13-2 en 13-3 (lightning returns) vele malen vermakelijker vind dan de oudere titels.

Dat zit hem niet alleen in de graphics, maar ook voor een groot deel in het spelgemak. Als casual gamer vind is het mechanisme van continue en automatisch vol gehealed zijn na een battle prettig en geeft me veel meer rust om vrolijk te blijven spelen zonder de drang van savepoints zoeken. Het niet op een bepaald moment kunnen saven is voor mij vaak het grootste irritatiepunt van een spel, en leidt er vaak toe dat ik het helemaal niet speel. Om 06:00 gaat de wekker dus als ik om 23:15 nog naar een savepoint moet gaan zoeken haak ik meestal af.

13-2 wordt door de kenners veelal als "de slechtste" gekenmerkt, maar ik vond het monster hunt systeem juist geniaal. Kon me er letterlijk dagen aan een stuk mee bezig houden om het perfecte monster te bouwen. De quests vond ik ook goed, geen overmaat aan doelloos rondrennen, maar een prima mix van zoeken, vinden en vechten. De puzzels die erin zitten irriteerde me wel mateloos, want die voegen qua verhaal niet heel veel toe en frustreren vaak na een aantal pogingen tot het punt van "ik google dit wel even".

Hoe dan ook, smaken verschillen en ik vind square enix en de FF serie absoluut niet bergafwaards gaan. Het zijn simpelweg niet allemaal opeenvolgende delen met min of meer dezelde speelstijl.

En ja, ook GTA5 zit in mijn top 10 all time spellen...
Ik heb de 13 serie nog niet gespeeld maar ik moet ook zeggen dat ik de modernere titels beter vind. Een vriend van me vond 7 het best, en ik heb hem helemaal uitgespeeld op mijn oude psx een jaar geleden, maar moet zeggen dat het me minder trok dan bijvoorbeeld FFX. Zelfs Crisis Core, de PSP spin-off van FF7 vond ik leuker om te spelen dan FF7 zelf. Dan heb je een stukje cool verhaal, en dan ben je weer een uur aan het dwalen over de wereld map met de hele tijd random encounters. Dan raak je weer uit het verhaal.

Ik snap dat sommige mensen FFX lineair vinden, maar voor een lineaire game is het echt een super goede.
Ten dele waar. FFX had lineariteit maar ook gewoon de verplichte portie random encounters. FFX heb ik op een gegeven moment opgegeven omdat ik gewoon elke keer uit het verhaal gesleurd werd doordat ik weer een heel stuk moest lopen met alle fights vandien.

Daarom was ik ook zo'n fan van Enc-None in FF8, een ability van een GF (summon) die ervoor zorgde dat je geen random encounters meer kreeg. Dan kon je zelf beslissen wanneer je wilde grinden, en wanneer je voortgang wilde in het verhaal.

In die zin zijn de meeste oude FF's, (inclusief FFX) niet alleen qua graphics maar ook qua gameplay outdated, vroeger keek men heel anders aan tegen het concept RPG dan nu, zoals wel of geen random encounters.

Daarom moet je de oude spellen ook proberen te zien in het licht van vroeger. Ze hebben wat mij betret de test des tijds niet doorstaan, maar eigenlijk zijn het stuk voor stuk juweeltjes in hun eigen recht.
SE wil ook meer terug naar de roots van oa de Final Fantasy reeks. van FF13 en FF14 zijn ze best wel geschrokken, en binnen het bedrijf ontstaat steeds meer weerstand tegen de "nieuwe" stijl.

Toen de veranderingen werden ingezet, werd dat gedaan omdat ze het gevoel hadden dat ze met een meer westerse aanpak hogere verkopen zouden kunnen bereiken. Alleen heeft het totaal niet het resultaat gehad waar ze op gehoopt hebben. De "oude" trouwe fans zijn afgehaakt, en in ruil daarvoor zijn ze in een best grillige markt zonder echte loyaliteit van de fans gestapt. Juist omdat er best veel van de "westerse" stijl titels zijn kunnen mensen makkelijker overstappen en is het veel moeilijker om marktaandeel te veroveren.

Stilaan beginnen ze bij SE ook door te krijgen dat ze relatief slechter scoren dan vroeger, en dat de mainstream gamers waar ze op gehoopt hadden, het spel links laten liggen, of wat later uit de budgetbak plukken ipv op de releasedag kopen waardoor het lastiger is om de ontwikkelkosten terug te verdienen.


Zelf moet ik zeggen dat ik het sinds FF13 ook links laat liggen. De huidige stijl waarin je eigenlijk niet eens meer goed ziet wat je attacks doen, en waarbij er amper lol is door het uitproberen van het battle systeem staat mij eigenlijk niet aan.

Als ze mij (en meer casual gamers denk ik ook) weer aan FF willen krijgen moeten ze terug naar het "oude" battle systeem, en:
  • Een optie toevoegen om overal te saven (desnoods save&quit).
  • De muziek weer terug brengen naar de oude stijl.
  • een logboek of hint systeem toevoegen om te zien waar je ook alweer mee bezig was. Eventueel met per "hoofdstuk" een introtje met daarin het verhaal tot dat moment aan toe (voor het geval je de game een poosje niet hebt gespeeld)
  • laadtijden en animaties tussen de normale wereld en de battles de wereld uit helpen. met al die random battles heb je aan t eind van de game vaak 1-2 uur zitten wachten tussen het triggeren van een battle en het moment dat de gameplay begint
  • PC versies uitbrengen :-)
Ik moet zeggen dat ik bijvoorbeeld de gameplay van "the last remnant" op veel (niet alle) punten al beter vond dan FF13.

Persoonlijk denk ik iig dat Sony de aandelen van de hand doet omdat het binnen SE een beetje lijkt te rommelen.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 17 april 2014 00:52]

Hoezo tot aan nr8? Vergeet nr8 maar en voeg nr9 ook even toe want die was weer oldschool en erg goed, alleen werd deze niet beloond met goede verkoopcijfers.
Bijna alle spellen van Square Enix zijn al voor de PC uitgekomen: Deus Ex, Kane & Lynch 2, Tomb Raider...
Bijna alle? Als ik jou was zou ik eens naar deze lijst kijken: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Square_Enix_video_games

Ik kan jou iig zo vertellen dat dat dus niet het geval is :)
Misschien had ik iets specifieker moeten zijn en moeten zeggen "de vorige console generatie (2007 tot heden) :P

PS: Die lijst speelt een beetje vals door alle PSOne Classics die op PSN staan ook erbij te zetten. En ook alles op te noemen die Square Enix zijn uitgegeven, maar niet zijn ontwikkeld. Bijv: Call of Duty is een Activision titel dat door Square Enix in Japan wordt uitgebracht.
Alles wat op SteamOS komt, zal volgens mij ook gewoon in de normale steam versie komen, dus overstappen hoef je volgens mij echt niet.
Sony heeft nooit dat soort invloed gehad op Square tenminste niet de laatste 3 tot 4 jaar.
Denk dat het meer mee te maken heeft dat men ze het geld elders willen investeren buiten het playstation merk gaan er niet zo heel veel dingen goed met Sony.
Idd, weer een stapje dichterbij dat ik FF15 op m'n PC kan spelen :)
games als Final Fantasy, Hitman, Tomb Raider en Kingdom Hearts zijn (vooral waren) wel systemsellers maar niet onmisbaar. Zeker games als Final Fantasy worden elke uitgave een stuk minder. Ze hebben hun beste tijd wel gehad, en kunnen moeilijk vechten tegen de nieuwe generatie games.
Ik vind de laatste Final Fantasy games ge-wel-dig :-) ieder z'n mening zeker.
Ik ook hoor! Ik heb ze tot en met deel 13 allemaal meerdere malen uitgespeeld :)
Maar Daarna is toch vele malen slechter geworden..
Veel games zijn er daarna nog niet uitgekomen he. Lightning Returns FF 13 is de laatste. FF XIV was ook heel goed (volgens reviews; niet zelf gespeeld)
Square Enix is bekend als uitgever van franchises als Final Fantasy, Hitman, Tomb Raider en Kingdom Hearts.
…n niet te vergeten: Sleeping Dogs (http://tweakers.net/reviews/2687/sleeping-dogs.html).
Geweldig spel! Speel m nu weer sinds ie laatst in de steam sale voor een paar euro te kopen was :)
In tegenstelling tot vroeger brengt Square Enix haar titels niet meer exclusief naar de Playstation. Waarschijnlijk concludeerde Sony dat dat wel zo ging blijven en dat hun aandelen daarin niks zouden gaan veranderen. SE brengt hun games toch wel naar Playstation, al helemaal in Japan waar ze zeer dominant zijn.

Dan is met winst verkopen en opnieuw investeren een goede keuze! :)
Sony is hard aan't snijden - 't is dat men moet - om te overleven.
Sony heeft sinds Final Fantasy XIII (en de sequels daarop) multiplatform is geworden, steeds minder invloed op Square Enix denk ik. Maar SE gaat ook niet volledig voor de Xbox, aangezien deze slecht verkoopt in hun thuisland Japan.

Maar ik denk dat de verkoop van de aandelen vooral te maken heeft dat het de laatste tijd wat minder gaat met Sony.

De fans die hierboven Final Fantasy XV op de PC willen hebben. Zijn jullie de DRM die de Steam versies van VII en VIII hebben gekregen al vergeten?
budget voor de investering in project morpheus
eeuuh FF7 is toch nog de beste hoor!
FFVI is de ultieme Final Fantasy.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True