Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties
Bron: Gamers Depot

Gamers Depot heeft een preview gepost van de ATi Charisma T&L engine, die gisteren door ATi werd aangekondigd. ATi blijkt een flinke emmer features in de chip gekieperd te hebben. In de preview worden genoemd: T&L engine, 4-Matrix Blending, 3 texels per pipeline, 3D Textures, Bump Mapping (Emboss, Dot Product 3 en Environment Mapped Bump Mapping), Cubic Mapping, Shadow Mapping en Range-Based Fog:

The Charisma Engine takes 3D characters and environments to a higher level of realism by performing transformation, clipping, and lighting “faster than any CPU of 3D graphics chip on the market”. One of the ways it does this is by using 4-matrix vertex skinning and keyframe interpolation.
ATi Charisma Engine - Range-based Fog

Thanks Tachyon voor de link.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Die Range-based fog is wel lollig en correct maar niet zwaar indrukwekkend moet ik zeggen...

persoonlijk vind ik het wel erg koel dat er meer support komt voor EMBM! BitBoys gaat het ook ondersteunen.
nVidia ook of is daar nog nix over bekend?
Bitboys is het bedrijf dat EMBM bedacht en gelicenseerd heeft aan kleinzacht voor gebruik in DirectX!
Ondersteuning lijkt me dan inderdaad vrij normaal
Interessante ontwikkelingen. Een logisch vervolg lijkt mij, dat de toekomst van game-characters en graphics cpu's bij NURBS (Non Uniform Rational B-Splines) ligt. NURBS zijn een vrij nieuwe manier om modellen te definieren; niet langer wordt het model "gemetseld" uit polygonen, maar wordt er een mathematische formulering van curves en surfaces gegeven. Dit levert efficientere, en vooral mooiere modellen op.

Tijdens het render proces echter, moet het model vertaald worden naar polygonen, en hier liggen de mogelijkheden voor de GPU; het ding zou het NURBS model naar behoefte (en traploos!) in polygonen kunnen vertalen. Frame rate en level of detail (oa) kunnen zo zeer efficient op peil gehouden worden, maw: ideale schaalbaarheid. Verder zouden de voordelen voor streaming 3D web applicaties enorm zijn...

Nou ja, tis maar n idee...
Keyframe interpolation ?!?!?! Dit KAN per definitie niet in realtime tenzij je videokaart altijd minstens 1 frame achterloopt. Dat range based fogging, zou dat nou in alle richtingen werken ? Volgens het plaatje alleen horizontaal.
=Alpha=Psycho, Matrox is als eerste met EMBM op een videokaart gekomen, dat klopt. Maar het waren de (nu) Bitboys die het hele principe bedacht hadden en aan Microsoft gelicenseerd hadden. Matrox dacht dat er meteen ondersteuning zou komen in DirectX (dit licenseren gebeurde ten tijde van DirectX 5), maar zoals altijd loopt Microsoft achter. Daarom heeft Matrox het al langer in hun kaarten gebouwd. Maar het effect mag er wezen ja.

Maar ik denk dat ATI met deze kaart weer helemaal terug is en meteen een nieuwe standaard heeft gezet. Ik was eerst onder de indruk van de Pyramide 3D (nooit afgemaakte kaart van Microtech (AKA Bitboys), daarna kwam ik achter de Glaze 3D, maar die gaat te lang duren (Q3, hoogstwaarschijnlijk). Ben benieuwd wat Bitboys en Nvidia (3DFX, misschien ook iets vernieuwends?) er tegenover kunnen zetten.
Deze maand worden de NV15, Glaze 3D, Power VR3, 3DFX Rampage, ed voorgesteld, maar ik denk niet dat ze aan deze kaart kunnen tippen.
Als je de vorige post (of andere nieuws-sites) hebt gelezen, deze kaart komt binnen 4 maanden uit! Prijs nog niet geweten, maar vrijdag wordt ie voorgesteld, dus dan weten we meer.
“faster than any CPU of 3D graphics chip on the market”.

Gutsie!

Onze nieuwe chip zal beter zijn dan wat er nu op de markt is... Gelukkig maar!

Nieuw: ATi Charisma 1212, met 3 fps bij Quake3! Ramdac 12Hz, 4x3x4 @ 2Hz!!!
Wat een vette kaart man!
gewoon 3dStudiomax Character studio op hardware niveau.
WAT VET!
En keyframes, YES!
ik ga dus echt geen NV15 meer kopen.
ow, wist niet dat BitBoys ermee gekomen waren... dacht dat Matrox toch ruim de 1ste was... maar ja in elk geval cool dat het er is want in Slave Zero kun je echt vet verschil zien... is echt een mooie toevoeging aan een game... nu nog WarCraft 3 EMBM ondersteuning...
Aandelen ATI : BUY BUY BUY!!
Beter kan je die features in 3DS MAX en Maya ook gebruiken, dan gaat dat ding een heleboel CPU-tijd besparen. Zou trouwens wel geinig zijn als je em direct naar je HD zou kunnen laten renderen :)
Is er trouwens al bekend hoe veel ie gaat kosten en wanneer ie uitkomt??? Wil op korte termijn toch wel nieuw videokaartje hebben eigenlijk...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True