Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Iridium heeft een mobiele hotspot aangekondigd die werkt op basis van een satellietverbinding. Volgens de fabrikant krijgt de gebruiker daarmee overal ter wereld toegang tot internet op via wifi aangesloten mobiele apparaten.

Het apparaat, dat de naam Go draagt, kan met mobiele apparaten verbinding maken doordat het fungeert als een wifi-hotspot. Gebruikers kunnen maximaal vijf apparaten, bijvoorbeeld tablets of smartphones, op de Go aansluiten. Er is ondersteuning voor Android en iOS, waarvoor Iridium apps meelevert. Er komt ook een software development kit beschikbaar voor ontwikkelaars, waardoor in theorie ook andere besturingssystemen ondersteund kunnen worden.

Met de door Iridium ontwikkelde hotspot kunnen gebruikers naast mobiel internet ook bellen en sms'jes versturen. Daarnaast is er een 'sos'-knop ingebouwd, waardoor snel verbinding is te krijgen met hulpdiensten. De behuizing van de Go zou extra stevig zijn gemaakt zodat deze geschikt is om mee te nemen naar ruig terrein.

Volgens Iridium komt de satelliethotspot in het tweede kwartaal van dit jaar op de markt. Het bedrijf stelt dat er een scherpe prijs wordt gehanteerd, maar het precieze bedrag is nog niet bekend, net als de bedragen voor de benodigde abonnementsdiensten voor satellietinternet. Eveneens is onduidelijk of het apparaat in Nederland verkrijgbaar zal zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Het grootste nadeel van satellietverbindingen blijft de hoge latency. Hoe je het ook wendt of keert, eerst moet je die roundtrip naar de satelliet maken en daarna wordt je pas gerouteerd naar je bestemming.

Deze 'achilleshiel' blijkt ook wel uit vergelijkingen, bvb:

http://arstechnica.com/in...-but-latency-still-awful/

Binnen Nederland kan ik me niet voorstellen dat dit competitief kan zijn met reguliere mobiele providers. Alleen als ze op prijs gaan concurreren, maar ja, die satellieten zijn juist peperduur.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 4 februari 2014 19:39]

Het grootste nadeel van satellietverbindingen blijft de hoge latency. Hoe je het ook wendt of keert, eerst moet je die roundtrip naar de satelliet maken en daarna wordt je pas gerouteerd naar je bestemming.
Een probleem voor online gaming en sites die bestaan uit heel veel kleine files (database access) maar voor de meeste sites werkt het allemaal prima. Je moet even wennen aan het feit dat het soms een seconde duurt voor een pagina te zien is. En de prijs valt ook mee tegenwoordig. Ik betaal 80 euro voor 20Mb down, 2 up (inc huur van de hardware), zonder limieten (DAT is vaak het probleem, ik was een van de laatste die een abbonement zonder limieten kon krijgen).

Tuurlijk is dat veel geld vergeleken met Hoofddorp, maar ADSL is hier 1Mb (en vaak uit). Zonder Sat2Way had ik ergens moeten wonen waar het Internet sneller was. Nu kan ik wonen waar ik wil. Al was het 300 euro per maand zou ik het nog met een glimlach betalen.

Het probleem zal zijn dat het afregelen van de sat schotel behoorlijk nauwkeurig moet zijn. Dus echt verplaatsbaar is dit niet.
Iridium satellieten zitten echter in een vrij lage baan (ongeveer 800km) om de aarde, latency speelt dan ook een minder grote rol dan bij vaste geostationaire satellieten. Iridium was ooit ontwikkeld als een soort GSM vervanger net, maar dan ook net voordat GSM doorbrak. Daarmee verviel het bestaansrecht van Iridium en ging de zaak op de fles. 't Valt me nog mee dat die dingen überhaupt nog in de lucht hangen ...

En met deze relatief lage baan heb je geen schotel nodig, maar een "gewone" antenne. Punt is wel dat de satellieten uit beeld verdwijnen waardoor (verwacht ik) de ontvangst/verzending niet rotsvast zal zijn.

Weetje: op www.heavens-above.com kan je kijken waar op aarde je een reflectie van de zon op één van de zonnepanelen van zo'n Iridium satelliet kunt zien, zelfs overdag kan dat zichtbaar zijn. Leuk om te zien!
Dit zou inderdaad in theorie zo moeten zijn, in de praktijk doet Iridium op datapakketjes ongeveer 1800 ~ 2100 ms latency, op ongeveer 2.4kbit..
Tja, maar dat komt dan door de combinatie van de lage snelheid, de grootte van een pakket en wellicht een (te) robuust protocol. En voor een klein deel door de baanhoogte. De vertraging door de afstand satelliet - aarde is in duizendsten van seconden uit te drukken.

Maar ik denk dat voor dit soort verbindingen de robuustheid/betrouwbaarheid belangrijker is dan de snelheid. En dat zie je m.i. ook terug in de snelheid van 2.4kbit. Even meerekenen? 2400 bits/sec is 300 bytes per seconde. Een enkeltje "normaal" ethernet pakket van max. 1500 bytes duurt dan al 5 seconden(!) Ik denk dat ze hier gekozen hebben voor kleine pakketten met wat error correctie er in, hertransmissies zijn hier ook niet handig.

Kortom: Vertraging zit in het protocol/snelheid. Maar dat zal de gemiddelde gebruiker ook weer worst weten waar dat in zit ... My two cents

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 5 februari 2014 22:06]

Binnen Nederland zal het inderdaad niet competitief zijn. Er zijn nog best wat delen van de wereld waar internet traag is of een onwerkbaar datalimiet heeft of astronomisch veel kost, (als het al beschikbaar is). Ik neem in ieder geval aan dat ze wel eerst een marktonderzoek zullen hebben gedaan.
Precies. Voor Nederland is dit niet echt een noodzaak, maar er zijn landen waar je meer niet dan wel 3g (of überhaupt) mobiel internet hebt. Als je de dekkingskaart van de VS bekijkt, zie je dat alleen in de stedelijke gebieden mobiele communicatie mogelijk is. Daarbuiten wordt het moeilijk. In 2000 stond ik bovenop een van de Twin Towers (bizar dat ze precies een jaar later omvielen) druk bezig een telefoontje naar Nederland te doen. Geen netwerk. Maar dat komt denk ik meer omdat je daar naast een grote zendmast staat.
Echter, zodra we elders in de VS de stad uit reden, viel ook meteen het netwerk weer weg. Zo ook in Ruslang, Azië, Afrika. Rondom de steden volop verbinding, maar daarbuiten niets. Die hebben veel meer aan satelliettelefoon/internet. Alleen hebben ze er vaak het geld niet voor.
Ik was vorig jaar in Zuid-Afrika, niet bepaald een dichtbevolkt land,, maar buiten de steden had je bijna overal (Gauteng, Mpumalanga, KwazuluNatal) prima bereik. En niet zoals vaak in NL alleen maar 2G maar HSDPA / HSPA+. Slechts zelden kwam ik niet verder dan 2G/EDGE. Natuurlijk zal dat daar ook lang niet overal zijn, ik schat in dat midden in de Karoo geen bereik is. En veel goedkoper ook. Maar wellicht omdat ADSL daar ronduit ruk is. Mobile internet is daar beter dan ADSL.
Amerika is niet bepaald een goed voorbeeld wat dat betreft.
Overigens vraag ik me sterk af hoe het met de snelheid van satelliet internet is dat zal denk ik zwaar tegenvallen.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 5 februari 2014 08:17]

Dat komt omdat in landen als afrika vast verbindingen geen optie zijn. Men is daar meteen begonnen met mobiele verbindingen en dat is de reden dat je die daar dus hebt.

Internet via de sat is leuk maar ik denk dat je heel erg zal schrikken van de datatarieven.
En Amerika heeft last van de remmende voorsprong. Mobiele telefonie is daar het eerst geïmplementeerd. Dus er is veel geïnvesteerd. Als dan na een poosje een beter systeem komt, ga je niet zo snel de boel weer ombouwen. Daarbij komt dat het land gewoon erg groot is en er veel dun bevolkte gebieden zijn. Je gaat daar niet elke zoveel km een paal neerzetten.
Satelliettelefoons en in dit geval een mobiel hotspot zijn ook handig voor organisaties die bij uitval van het GSM netwerk toch moeten kunnen communiceren. En die vindt je ook veel in Nederland. Ik schat een paar honderd. Dat gaat dan niet om alle gebruikers van zo'n organisatie, maar wel een handvol. De prijzen zijn niet laag en doordat deze telefoons vooral standby staan kunnen ze denk ik toch leuke inkomsten genereren.
Maar gezien alle reacties in Nederland over Amerikaanse systemen zou toch geen enkele Nederlander dit willen gebruiken, toch?
Iridium is erg traag. Ik lees 31 Khz QPSK, dat is dus bruto 62 Kb/sec. En de datafunties die ze tot nu toe hadden waren archaisch, met packets van een paar honderd bytes maximaal.

Het mooie van Iridium is dat de satellieten ook met elkaar communiceren en laag vliegen, waardoor de vertraging niet uit de hand loopt. Maar waarschijnlijk wordt de bandbreedte niet groter dan die schamele kilobits/sec; je kan de hardware in een satelliet nameljik niet makkelijk upgraden.
Dat is nog steeds zo bij Iridium, 2,4kbit per seconde is het max wat ze nog steeds doen. Datapakketjes bij Iridium doen in de praktijk ongeveer 1800 ~ 2100 ms latency, dat is bij de andere satelliet internet diensten dan weer een stuk minder. Feit blijft natuurlijk wel dat Iridium het sterkste signaal heeft en het makkelijkste even snel te gebruiken is hierdoor (niet uitrichten e.d.).
Voor wie dieper op deze netwerkmaterie in wil duiken, kijk op: http://www.globalsatellit....com/iridium/network.html om te zien "How the Iridium Network Works"

[Reactie gewijzigd door JS1982 op 4 februari 2014 19:36]

Het kastje schijnt rond de 800 dollar te gaan kosten en het abonnement wat erbij komt tussen de 35 en 135 per maand

En dit betreft een dataverbinding van 2.4 tot 2.8 Kb/s.

bron:http://gizmodo.com/this-l...here-in-the-wo-1515824524

[Reactie gewijzigd door cybermarc op 4 februari 2014 22:29]

Grappig ....

Volgens de fabrikant overal ter wereld internet via de satelliet
En op het einde "niet bekend of het in Nederland beschikbaar komt"

Zal waarschijnlijk niet voordelig zijn, als ik de rekeningen zie die hier maandelijks binnenkomen voor de 2 sat-phone's ...
Een Iridium sateliet telefoon kan je ook prima gebruiken met een Iridium prepaidkaart. De abonnementen zijn alleen handig voor powerusers. De minuutprijzen zijn heel redelijk. Hoe meer units je inkoopt hoe lager de minuutprijs. Ook zijn er speciale prepaidkaarten voor Afrika en Alaska. Dan ben je voor 75 cent tot 1 euro per minuut al een heel eind onderweg. Soms even zoeken voor een goede aanbieding. Goed opletten dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende serviceproviders. De Nederlandse serviceprovider Glocall was altijd duur. Toen France Telecom ze overnam veranderde dit helaas niet. Amerikaanse serviceproviders concurreren meer met tijdens acties halvering van de tarieven als gevolg. Met name op prepaid. Ook voor zakelijk gebruik is prepaid de betere oplossing. Gewoon een Iridium prepaid simkaart uit de USA laten opsturen. Alleen naar Cuba mag hij niet mee.

Het Iridium netwerk is echt top: overal ter wereld dekking tot de Noord en Zuidpool aan toe. Ook vanaf cruiseschepen en exotische landen bel je vaak flink goedkoper op de sateliet dan via je roaming mobiel. Iridium heeft ook direct ontvangst en een zo stabiele verbinding dat je doorgaans ook binnenshuis een heel eind komt. Ook bergen en hoge gebouwen storen Iridium niet zo door het flinke aantal satelieten.

Ter vergelijking: Een concurrerend handheld satelliet telefoon systeem zoals Thuraya heeft eerst een GPS fix nodig om contact te maken met het netwerk. Ze hebben 3 satelieten. De wereldwijde dekking is bij Thuraya niet compleet omdat Noord en Zuidamerika niet bedekt is. De dekking hebben ze wel al uitgebreid naar o.a. Australie. Binnenshuis is de dekking meteen weg. Voordeel van Thuraya is dan weer dat je gewoon je Nederlandse KPN of T- Mobile simkaart in een Thuraya handset kunt stoppen en je kan bellen en gebeld worden via de satelliet. Helaas dan geen internet en ook weer hogere tarieven dan bij een Thuraya prepaid simkaart.
Handsets van de 2e concurrent Globalstar moeten een direct zicht op de sateliet hebben om te werken en daarbij valt de dekking ook buitenshuis regelmatig onverwacht weg.

Om over inmarsat koffertjes voor bellen en internet nog maar te zwijgen. Wat mij betreft is Iridium de sterkste kandidaat. Door flinke datacompressie schijnt internet ook nog te doen. Helaas heb ik daarmee nog geen ervaring. Als je in de wijde omtrek geen netwerken of WiFi hebt dan ben je vast blij met je eigen sateliet hotspot of telefoon.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 4 februari 2014 23:36]

Goed verhaal van ucsdcom, wilde echter toch een paar kantekeningen plaatsen. Ik heb zowel een Iridium als een Thuraya telefoon en gebruik indien mogelijk eigenlijk altijd Thuraya, waarom?

- Thuraya is vele malen goedkoper, ik bel via prepaid nu voor 57ct/pm. Ter vergelijk: KPN kost in zwitserland 1.09p/m! De eerste 2 jaar betaal je niets, daarn 10 credits per jaar om SIM kaarten niet eeuwig actief te laten zijn. De 57cent was een goedkope EBay actie, normaal betaal je voor opwaarderen zo'n 80ct, onafhankelijk van hoeveel minuten je inkoopt

-De kwalitiet van de spraak verbinding vind ik met mijn Thuraya telefoon hoger dan die van mijn Iridium telefoon en erg dicht tegen een ouderwetse GSM aan zitten

- Als een verbinding eenmaal gemaakt is heb je bij Thuraya normaal gesproken geen dropped calls meer, dit in tefgenstelling tot Iridium. Ga voor de grap maar eens kijken met een 'dish finder' Zelden heb je 3 sat hoog aan de hemel staan bij Iridium.

- Iridium geeft een wat betere dekking indien je geen vrije horizon hebt, voor Thuraya heb je beslist vrij zicht naar het zuid ossten nodig (vanuit NL). Overigens is het niet zo dat je in een smal dal ALTIJd Iridium ontvangst hebt, kan zijn dat je moet wachten tot er iets boven je hoofd hangt en dan kun je een beperkte tijd bellen, voor dat de verbinding verbroken wordt.

- Thuraya heeft een GPS fix nodig omdat het werkt met een spot beam, in mijn oude ASCOM 21 duurt dat idd vrij lang als hij langere periode uitgestaan heeft. Goed vergelijkbaar met de oude generatie Garmin (12) GPS'en. Ligt niet aan het systeem, maar aan de vaak toestellen met oudere chipsets. Overigens is het gaaf om te zien dat er een spot beam op je gericht wordt, zodra je aangemeld wordt zie je de streepjes 'groeien'

- Inmarsat heeft tegenwoordig ook een handset, nog niet meegewerkt, waar werkt ook via geostationaire sattelieten. Overal ontvangst, behalvede polen (A2 gebieden dekking, voor de maritiem mensen). Klein voordeel is dat Inmarsat vaak een overlap heeft, zodat er dus 2 posities aan de horizon beschikbaar zijn.

Ik gebruik in gebieden zonder GSM eigenlijk altijd als het kan mijn Thuraya en heb er zelfs in de Alpen goede ervaring mee. De Iridium telefoon gebruik ik alleen in Noord Amerika en in de poolgebieden. Ik koop daar dan een prepaid kaartje van 75 minuten en 1 maand geldig voor, die kosten typisch op EBay ¤100 -¤120 (even zoeken). Het is ook mogelijk om voor 1 maand een abonoment af te sluiten en die meteen weer op te zeggen, is goedkoper als je weinig denk te gaan bellen of 6 weken weggaat. Moet je wel even zoek naar een winkel die geen aansluit kosten heeft,. Er zit er een in de UK, google is uw vriend ;)
Eén kleine correctie. Noord en Zuid pool heeft wel dekking maar matig ivm de positionering van de satelieten. Dat is geen specifiek probleem van dit product. Ook gewone sateliet-telefoons hebben vaak maar matig bereik zodra je boven de poolcirkel komt.
Bij Amundsen Scott base (wetenschapsbasis in de poolstreken) die precies op de pool ligt hebben ze gewoon internet maar ze hebben dan ook een aparte grote satellietschotel, dus dat zal dat probleem verhelpen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amundsen-Scott_Base
Het artikel is zo geschreven dat het lijkt dat Irridium voor het eerst met een mobiele WiFi hotspot komt maar ze hadden al een tijdje een WiFi hotspot, de Iridium AxcessPoint. Het enige wat nieuw is aan de Go is dat die ook tegen val-, vocht- en stootschade kan.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 4 februari 2014 20:32]

Het is werkelijk de eerste stand-alone Iridium hotspot waar je je eigen telefoon/tablet mee kunt gebruiken. De eerdere versie 'Axcess Point' werkt alleen in combinatie met een Iridium Satelliet telefoon. Oftewel: het apparaat gebruikt de verbinding van je Iridium telefoon om internet op je wifi mogelijk te maken. De nieuwe 'Go' maakt zelf deze verbinding.
Dit is heel interresant, omdat alleen al de telefoon rond de $ 1000,- liggen. Daar zou je de Axcess point los bij moeten aanschaffen. Nu kun je straks simpel een Go kopen voor waarschijnlijk minder dan $800,-
http://recode.net/2014/02...-first-satellite-hotspot/
Belangrijker verschil is dat de iridium AxcessPoint nog een Iridium telefoon nodig heeft, terwijl de Go zelf verbinding met de satellieten kan maken
Idee is hartstikke mooi!
maar wie kunnen er allemaal mee kijken via hotspot ?
1 Super centraal punt van metadata verzamelen. ?

[Reactie gewijzigd door DSTech op 4 februari 2014 19:40]

Iridium is ontwikkeld door Motorola maar de omzet viel tegen. De Amerikaanse overheid heeft de satellieten van Motorola gekocht. Een drie letter organisatie die de afgelopen maanden vaak in het nieuws is zal dus vrijwel zeker meeluisteren.
maar je kan wel data compressie toepassen :-) een mp3tje streamen over GRPS is ook geen doen.. ga je het in AAC+v2 streamen wat dus een betere compressie geeft dan de Mp3 codec.. kan het ineens wel zonder dat je het echt hoort :)
Nouja, met de schamele 2,4Kbit die Iridium doet kan je AAC+v2 streamen ook wel vergeten..
Lijkt me wanneer de prijs redelijk is of de dekking prima, dan zou het een zeer goede oplossing voor mensen in afgelegen gebieden, denk aan onderzoekers in het ijs of de rimboe, plekken zonder regulieren telefoon/internet dekking, etc, kunnen zijn. Is de lijn snel genoeg om telecommunicatie (in dit geval waarschijnlijk voip) te gebruiken?

Nu ik erover nadenk zal in veel gevallen de prijs niet echt uitmaken en de snelheid wellicht ook niet. Liefst enige vorm van communicatie dan geen enkele communicatie.

Zou me voor kunnen stellen dat een onderzoeker op Antartica liever zijn research off-site backupt dan in de iglo (om maar even te chargeren).

[Reactie gewijzigd door Kecin op 4 februari 2014 21:27]

Een groot pluspunt van dit soort technologie is denk ik dat dit in situaties als de Arabische lente kan zorgen voor een nog betere verbinding tussen onderdrukte mensen en de buitenwereld. Waar je in Egypte en Syrië (en wellicht ook in andere Arabische landen) zag dat het internet volledig uitgeschakeld werd in een land kan je op deze manier (zei het heel traag) nog steeds beelden de wereld over sturen.