Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Het werk aan de nieuwe Need For Speed-titel is tijdelijk stilgelegd. Bij de Britse afdeling van de verantwoordelijke ontwikkelstudio Ghost Games van Electronic Arts vallen ontslagen. De Zweedse afdeling van de studio, vroeger bekend als EA Gothenburg, is niet getroffen.

Ghost Games LogoDe Need For Speed-franchise ligt nu wellicht in handen van de Zweedse vestiging van Ghost Games, maar dat is nog niet zeker. Het werk aan de nog onaangekondigde Need For Speed-titel van Ghost Games is in ieder geval voorlopig opgeschort. Dit melden verschillende bronnen aan gamesite Polygon.

Ghost Games UK is als studio de spirituele opvolger van Criterion Games, dat in de loop van zijn 21-jarige bestaan vooral bekend is geworden door de Burnout-games. In september 2013 verhuisden ongeveer vijftig man van het ontwikkelteam bij Criterion naar de Ghost Games-vestiging in het Engelse Guildford. Veel mensen die nu hun baan dreigen te verliezen, zijn dus oorspronkelijk ontwikkelaars van Criterion Games.

De medewerkers van Ghost Games UK krijgen nog wel een alternatief voor ontslag met vergoeding aangeboden. Ze kunnen ook Dead Space-ontwikkelaar Visceral Entertainment ondersteunen bij de ontwikkeling van een nieuwe Battlefield-titel. Het enige wat over die game bekend is, is de codenaam, Havana, en dat het niet zal gaan om militaire conflicten, maar om politieoperaties. Onbekend is hoeveel van de werknemers dit aanbod zullen accepteren.

Enkele maanden na de personeelsmigratie van Criterion naar Ghost Games kwam al het nieuws naar buiten dat de oprichters van Criterion Games, Alex Ward en Fiona Sperry, vertrokken bij de studio om 'met een schone lei te beginnen en een nieuwe studio op te richten', meldde Ward op Twitter. Niet bekend is waaraan het overgebleven deel van Criterion Games momenteel werkt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

De nieuwe Need for Speed is voor mij toch echt Project CARS van Slightly Mad Studio's, dezelfde studio achter NFS: Shift 1 + 2. Wordt ook ontwikkeld op de MADNESS Engine.
ben al meer of een jaar geen fan meer van need for speed
ik was al vergeten dat rivals bestond 8)7
ik ben afgehaakt sinds most wanted 2013
die game ging veel te rap botste overal tegen en het was niet meer dan een potje racen
liever van een simpel golfje beginnen met upgraden totdat je een Lambo of Ferrari in je garage hebt staan
voor mij part moet de game niet 100% eyecandy zijn geeft mij maar een verslavende gameplay }>
persoonlijk was ik meer te vinden van circuitracing maar daar zijn de meningen groot verdeeld
wat als ze eens een combinatie zouden maken ?

kortom het is niet meer zoals vroeger zoals met underground 2 en most wanted
daar kon je blijven racen zonder je te vervelen
Need For Speed is helaas veel te groot geworden om iedereen te kunnen pleasen. Het lijkt mij alsof dat precies is wat ze de laatste paar uitgaven proberen te doen, met als gevolg dat niemand eigenlijk meer weet wat NFS in de eerste plaats goed maakte of waar het voor stond.

Moeten we nou strict circuit racing en point-to-points doen zoals in de allereerste NFS of doen we open world zoals pas in Underground (7e spel uit de serie, special editions niet meegerekend)? Hoort een Golf bijvoorbeeld wel thuis in NFS? Tenzij je een W12-motor in dat kreng gooit vind ik persoonlijk van niet, maar dat even terzijde. En wat dacht je van het opvoeren van je auto, aangezien dat ook pas werd geintroduceerd in Porsche Unleashed en later helemaal over de top is gegaan bij Underground?

Wat mij betreft moeten ze in de eerste plaats er gewoon voor zorgen dat elke nieuwe NFS gewoon een goede racegame voor alle platforms is. Rivals ondersteunt op PC bijvoorbeeld geen stuurwiel, is er bovendien een achterlijke framerate cap ingebouwd en zelf schakelen is er sinds Hot Pursuit 2012 niet meer bij. Ik heb zelf geen stuurwiel, maar met dat soort nieuws koop ik het uit principe al niet meer en dan kan het me verder ook vrij weinig boeien dat Ferrari weer zoals van oudscher in het spel zit. Geef me snelle auto's die ik me in werkelijkheid niet kan veroorloven, geef me spannende banen en geef me een gevarieerd aanbod aan racemodi. Naai me niet omdat een bepaald platform mijn voorkeur heeft. Zorg dat ik een goede spelervaring heb wanneer ik alleen ben en geef me vervolgens een rede om met vrienden urenlang achter elkaar aan te zitten (cops-and-robbers in NFS3:HP anyone). Haal ook maar die auto-powerslide besturing weg als we toch bezig zijn; laat dat maar aan mij over. Wie weet hebben we dan helemaal geen verhaal meer nodig... laat staan dat er ontslagen moeten vallen bij Ghost Games.
Klein foutje: je kon al performance upgrades in High Stakes/Road Challenge kopen in de career mode ;)
Eerlijk gezegd vond ik Most Wanted niet zo geslaagd, maar met deze NFS Rivals hebben ze zicht toch goed herpakt vind ik persoonlijk.

- Het open-world aspect is terug zoals in de oude NFS's maar naar mijn mening veel beter.
- Het "tunen" hebben ze ook een klein beetje teruggebracht, maar ze zijn er toch bescheiden mee gebleven. En daar zullen ze een reden voor hebben. Wees nu eerlijk, het tijdperk van gepimpte Volgswagen Golf'jes die zo zwaar zijn uitgebouwd dat de auto het niet meer kan dragen, is voorbij. En een Lamborghini of een Aston Martin beplak je echt niet met stickers.
- Het spel ziet er zo mooi uit. Alles is lekker intens en het sleurt je echt mee in de race.
- De keuze Cop vs Racer is echt een leuke toevoeging.
- etc etc...


Enkel het verhaal (als je het een verhaal kunt noemen) is echt zwak, zwak en nog eens zwak.
Opvallend dat je allemaal zaken noemt die in Need for Speed 7 zijn toegevoegd en dat "oude" need for speed noemt. Ik denk dan meer aan de eerste generatie zoals High Stakes of Hot Pursuit.

En persoonlijk heb ik het "van golfje naar Lambo" nooit echt Need For Speed gevonden. Naar mijn gevoel ging NFS altijd om racen in snelle auto's en exotische auto's.

Dat was ook een van de dingen die ik minder vond aan Underground 2, daar kreeg je geen Ferrari of Lambo.

Ik vond de laatste Hot Pursuit, Most Wanted en Rivals dan ook erg leuk om te spelen.
Het klopt inderdaad wat je zegt. Ik herinner me alleen niet dat je Hot Pursuit/Most Wanted ook als politie kon spelen? Of vergis ik mij?
Ik ben halverwege "The Run" uit 2011 afgehaakt, meest frustrerende racespel ooit op de xbox 360... In plaats van racing skills is het gewoon een kwestie van zo veel mogelijk nitro te gebruiken en dan hopen dat je een keertje heelhuids met 300km/u aan de finish raakt...
Inderdaad, gelukkig komen er goede racesims uit zoals Assetta Corsa en Project C.A.R.S. Assetto Corsa heb ik al op steam (early access) en ik moet zeggen dat het erg realistisch aanvoelt, ook al speel ik het met een 360 controller, Ik wil niet weten hoe realistisch het is als ik een stuurtje ga gebruiken + 3 monitoren. Project cars schijnt nog uitgebreider te worden. SO hold on to your hats!!

Het enige is dat het geen open spelwereld is maar gewoon circuit racing (zoals de eerste need for speed games i might add)

OT. Ik vond NFS Porsche 2000 en NFS U2 samen de vetse. Dit omdat de tuningmogelijkheden best wel geadvanceerd waren voor die tijd. Vooral Porsche 2000 was epic. Tuning parts voor elke porsche en je kon nog afstellen enzo ook. Daarbij kon je jezelf blut racen door je laatste auto te crashen enzo, dan moest je GODVER****** weeer opnieuw beginnen. Dat was pas gamen. You fucked up??, better start over!! Beter dan die "He there are guards, that means i'm going in the right direction!" games.
De eerste need for speed games waren gemengt van sprint races tot circuit races.
Tja, de NFS games zijn al tijden niet meer wat het geweest is. Of dat de hoofdreden is zal waarschijnlijk een vraagteken blijven. (In een goede gamestudio snijden ze minder snel..)
Wel goed om te horen dat er 'werkbehoud alternatief' aanwezig is voor de mensen.
Omdat het meer van hetzelfde is, ik zie eigenlijk niks bijzonders wat elke nieuwe NFS eigenlijk toe voegt aan de serie.

[Reactie gewijzigd door SnoVVdog op 3 februari 2014 11:56]

Klopt de game is meer van het zelfde maar er zitten wel verbeteringen in als het gaat om de grafische kwaliteit maar ook de gameplay als bestuurder is wat anders.
Grafische kwaliteit is beter, maar gameplay is stukken minder. Rond NFSU2 had NFS zijn piek bereikt qua physics model als je het mij vraagt. Nu voelt alles aan als een stuk papier dat over de weg waait. Ik zeg niet dat ik NFSU2 de beste NFS ooit vindt of dat er geen opvolgers van de serie meer zijn geweest die leuk waren maar nu voelt het aan als Burnout en Burnout had altijd al een crappy physics model.
Ik ben vergeten te vermelden dat ik de gameplay vooral bedoel omdat ik speel met de fps cap er af. dan is de gameplay iets beter dan van zijn voorganger Hot Persuit.

Dit is de gameplay met 60 fps.
http://www.youtube.com/watch?v=kwydnYbaWjU

[Reactie gewijzigd door 304087 op 3 februari 2014 13:19]

Dat komt omdat die laatste Need for Speed was ontwikkeld als een DOS game, waar het spel gelijk loopt met de grafische renderer... iets wat natuurlijk compleet zot is. Het is gewoon een bende en dit ontslag komt alleen maar voort uit onkunde.

Zie deze rant van Cynical Brit maar, erg grappig als hij de FPS limiet hoger zet :D
http://www.youtube.com/watch?v=eDA37BmvNwM
De framesnelheid is uiteindelijk toch een heel klein onderdeel van de gameplay een game, ik zou het verschil tussen 30 en 60 fps zelfs eerder grafisch dan echt gameplay noemen.
Ik kan vertellen dat je het verschil in de gameplay aan voelt als het op 30 fps is of juist 60fps. De soepelheid voel je in het sturen met 30 vs 60 fps.

Als ik word weg gemod om de YT filmpje zal ik hem verwijdern want ik denk dat dit niet mag?
Gecomprimeerd naar 30fps ja, grapjas ;)
Nee je kan het verschil zien op youtube als je er een filmpje van de gameplay met 30 fps naast zet.
Helaas niet.

Video's op youtube worden altijd gecomprimeerd tot ze een framerate van 30 of lager hebben.

Ik weet niet precies hoe het in z'n werk gaat, maar voor zover ik het begrijp blijft een video zijn fps behouden onder de 30 (dus 24, 25, 28, etc.) maar alles daarboven heeft youtube geen zin in, dus gaat hij daar maar aan frunniken.

Bij 60fps is het verlies aan kwaliteit nog niet zo duidelijk, maar andere snelheden, bijvoorbeeld ongelijk, maken je video helemaal waardeloos.

In ieder geval, youtube video's zijn altijd maximaal 30 fps, dus meteen een tip voor mensen die van plan zijn videos van games oid te uploaden naar youtube: Als je een video opneemt die alleen bedoeld is om geupload te worden naar youtube, gewoon recorden in 60fps. Scheelt niet alleen bergen aan vrije ruimte, maar vooral ook tijd wanneer je het upload.
Hoe heb je dit gedaan zonder de physics te slopen zoals in eerdere voorbeelden?
Daar ligt mij niets van bij dus het kan zijn dat ik de physics moet missen?
Op nieuws sites lieten ze filmpejs zien van wat er gebeurde als de framerate omhoog ging. Hierbij draaide letterlijk de game op 2x de snelheid waardoor het onbestuurbaar werd.
Volgens mij is dat zonder de fix maar misschien is het er ook uit gehaald zo dat de game dan op de normale snelheid blijft draaien via een patch?. Bij mij draait de game zoals het hoort op 60 fps met deze fix "-GameTime.MaxSimFps 60 -GameTime.ForceSimRate 60+" aan de snelkoppeling toevoegen.
Dank je, ga ik eens proberen. Dit is een andere methode idd.
Was de eerste Most Wanted (dus niet de gelijknamige versie die eigenlijk Most Wanted 2 moest heten) niet na Underground 2? MW vond ik ook erg goed, maar daarna is het absoluut zeker afgezwakt.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 3 februari 2014 13:31]

Klopt, wat mij betreft de beste uit de serie. Daarna ging het alleen maar bergafwaarts.

Carbon was nog wel oké, maar het deel daarna, waarvan ik de naam vergeten ben, was dusdanig belabberd dat ik ben afgehaakt. Graphics en besturing waren alleen maar minder.

De nieuwste heb ik nog eens geďnstalleerd, maar bij het eerste rijden voelde ik meteen dat de auto nog altijd totaal niet direct reageert op de input. Zonde. Wil je weten hoe het ook kan: installeer de originele Most Wanted.
Ik vind het ook apart dat het ze tegenwoordig niet meer lukt de besturing snappy te houden. Vroeger konden ze het, en technologie hoort alleen maar sneller en beter te worden, dus nu zou het ook moeten kunnen. Ik gok dat ze geen zin hebben degelijke code te schrijven. Duurt te lang. Vlug cachen voor het domme volk en verder naar meer winst. Straks krijgen we nog te zien dat analoge controllers worden vertaald naar toetsenbord knoppen. Dus of je maakt een harde bocht, of helemaal geen.
Ik vond niet alleen "meer van het zelfde" maar op sommige aspecten ook slechter geworden.
Als ik de reeks terug kijk vind ik Underground en Underground 2 nog altijd het beste.
Er is voor mij nog maar een race game de ik echt boeiend vind en dat is de Forza Horizon serie, helaas is deze titel wel Xbox Exclusive, maar die mensen van Playground games weten wel wat ze aan het doen zijn.
Bedoel je niet gewoon de Forza series van Turn 10?
Want Forza Horizons is geen serie maar 1 titel, gemaakt door Playground Studios, waarvan dit hun debuut is. Maar aangezien de historie van de meeste van Playgrounds medewerkers moet dat wel goed zitten. (ex-Criterion, Codemasters en Reflections, da's toch aardig wat racing power)

In Playground Studios & Turn 10 Studios zitten veel van de makers van MSR (Metropolis Street Racer, de voorloper van Project Gotham Racer) wat de best arcade racer is imo. Kudos ;)
Ik ga er vanuit dat Forza Horizon 2 komt eind dit jaar, wellicht loop ik te ver op de zaak vooruit :9
Ik ben afgehaakt na Need For Speed Porsche. Toen was er voor mij de innovatie al af... De eerste was fantastisch met het ptp racen, de tweede was al naar mijn mening iets minder. De Porsche editie was briljant...
Game werd nadien ook steeds meer arcade (met catchups, wallriden e.d.) en verloor de combo arcade/sim'ish. Reden voor mij om er geen meer aan te raken... hoewel er zeker potentieel inzat.
De Porsche versie was inderdaad ook briljant. Ergens zou ik een deel dat alle magie van Porsche 2000 en de delen daarvoor bevat graag terug willen zien (inclusief de menustructuur uit NFS3). Een deel met precies wat Most Wanted en Underground (2) zo goed maakten mogen ook wel weer. Dat waren toch wel de grote delen nadat de serie aan de open wereld ging.
Het kon ook niet langer zo door blijven gaan, de laatste NFS games zijn niet zo succesvol als verwacht.

Toen ik de titel las dacht ik in eerste instantie dat EA had besloten om niet elk jaar meer een nieuwe NFS uit te brengen (wat de kwaliteit waarschijnlijk ten goede zou komen), maar deze oorzaak is natuurlijk minder goed nieuws.
NFS Most wanted 2013 en Rivals kregen anders goede cijfers. Hot Pursuit 2011 was ook populair.
Goede reviewcijfers van deze games betekent nog niet automatisch goede verkoopcijfers. ;)
Deze reorganisatie zal toch vooral op tegenvallende resultaten gebaseerd zijn denk ik.
En het betekent ook niet per se dat de games er op vooruit gaan in kwaliteit. Middelmatige spellen waar reviewers wel lol in hebben krijgen vaak te hoge cijfers. Zie ook de vaak vrij hoge cijfers voor Call of Duty terwijl daar al edities lang niets nieuws of beters in zit.
Hmmm jammer te lezen dat er ontslagen vallen. De laatste NFS games kunnen me niet bekoren maar het zou misschien ook beter zijn om er meer tijd voor te nemen en weer een echt goede game te maken ipv nu iedereen eruit te bonjouren. Talent zit er wel degelijk maar je moet het wel goed benutten.
Een racegame die geen (goede) stuurwiel ondersteuning heeft mist draagvlak op het pc platform.
En helaas is dat nu al jaren het geval met NFS vindt ik.
ik kan iedereen van harte "Nex Car Game" aanraden. De makers, Bugbear, maakten ook al de Flatout series.
Nog in Alpha, dus er moet nog een hoop gebeuren, maar het is duidelijk dat het leuk is/word!
Deze Nex Car Game is vooral gericht op botsen op een circuit. Verder zijn het voornamelijk oudere auto's die in deze game zitten. Een heel ander soort game als NFS dus. Maar het ziet er leuk uit.
nogmaals, hij is in alpha. misschien komen er nog meer type races bij. er zitten nog maar 2 autos in het spel, dus ik denk dat dat wel goed komt..
Vind het niet eens erg, na Underground 2 kwamen er geen betere en werd het erger, ProStreet en Undercover waren 1 grote ramp (Hot Pursuit en nieuwe Most Wanted waren iets beter).

Mogen ze ook met Battlefield doen nu het nog kan, BF4 is ook heel erg geworden, eigenlijk komt dit door EA zelf, ze zijn vreselijke geldwolven geworden, en de game makers kunnen weinig aan doen, die moeten ieder jaar van EA een nieuwe Fifa, BF of NfS uitbrengen, anders no money en bye-bye.
Persoonlijk vind ik Battlefield 4 al een stuk beter dan 3, though. Er is geen map in Battlefield 3 die niet onspeelbaar saai is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True