Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Zynga, het bedrijf dat vooral bekend is van mobiele en browsergames als Farmville heeft donderdag bekend gemaakt dat het NaturalMotion over gaat nemen. NaturalMotion is de ontwikkelaar achter de Euphoria physics-technologie uit onder andere Grand Theft Auto V.

Het nieuws werd bekendgemaakt door bestuursvoorzitter Don Mattrick tijdens een bespreking van de financiële resultaten van het vierde kwartaal van 2013. Games als Max Payne 3, de GTA IV en V-games, Red Dead Redemption en Star Wars: The Force Unleashed maken gebruik van de Euphoria Physics Engine voor de bewegingen van personages. Of Zynga in de toekomst nog licenties gaat verstrekken voor het gebruik van Euphoria aan game-ontwikkelaars is niet bekend, maar dit lijkt wel waarschijnlijk.

Het Oxfordse NaturalMotion ging in 2007 met ontwikkelaar Rockstar in zee om Euphoria physics naar de GTA-games te brengen. Het vernieuwende aan Euphoria is dat de physicsengine on the fly berekent hoe bijvoorbeeld een personage reageert op een val van een trap of een aanrijding door een auto, en er niet van vooraf gecreëerde animaties gebruikgemaakt hoeft te worden. De engine was daarmee destijds uitgebreider dan die van Havok. Naast de Euphoria-engine heeft NaturalMotion ook een aantal succesvolle mobiele games in zijn portfolio.

Bij de overname is onder andere een bedrag van ongeveer 290 miljoen euro in contanten gemoeid. De beslissing van Zynga is opvallend aangezien het bedrijf in het afgelopen kwartaal van vorig jaar nog verlies heeft gedraaid. Om die reden ontslaat Zynga wel per direct 314 werknemers, wat neerkomt op 15 procent van het gehele personeelsbestand.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

290 miljoen euro.. in contanten??? Dat zijn veel koffertjes...
Misschien een verkeerde vertaling vanuit het Engels. Wat er mee bedoeld wordt is dat er cash / giraal betaald wordt en niet in aandelen wat ook vaak voorkomt bij overnames.
Contanten kunnen ook gewoon worden overgemaakt.. Hoeft niet persee briefgeld of muntgeld te zijn.
Bij Zynga krijg ik altijd zo'n low budget gaming gevoel (flash spelletjes) waar je ontelbaar veel euros in moet steken voor digitale kaas en koeien.
Vraag me af of dit een ontwikkeling is die we toe moeten juigen.
Dit dus.

Persoonlijk ken ik ze alleen maar van Facebook/Farmville. Mijn indruk is dat ze veelal flash/browser games maken en dan met een leuk winstoogmerk :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zynga
De waarde van Zynga ligt momenteel tussen de 15 en 20 miljard dollar. Zynga boekte in kwartaal 4 van 2012 een omzet van 261 miljoen dollar en een winst van 6,94 miljoen dollar.
Ongeveer 30 miljoen winst per jaar, maar wel 20 miljard waard
Geen idee hoe je aan die 30 miljoen winst per jaar komt, Zynga heeft nog nooit winst gedraaid.
As news of the deal emerged, Zynga also reported a loss of $25m for the fourth quarter.
http://www.bbc.co.uk/news/business-25973764

Het blijft verbazingwekkend hoe dit soort bedrijven blijven bestaan en in aandelen enorm veel waard zijn terwijl ze nog nooit winst hebben gedraaid.
Omdat verlies maken niet perse betekent dat je bedrijf slecht draait... verliezen kunnen ook ontstaan doordat je als bedrijf veel investeringen en/of aankopen doet. Grootste voorbeeld daarin is misschien wel Google, daar werd de eerste jaren ook geen winst gemaakt om dat ieder dubbeltje wat ze verdienden bijna direct 2x werd uitgegeven voor nieuwe investeringen/aankopen. Na eerst een aantal magere jaren te hebben gehad... tja, het resultaat kennen we allemaal ;)

Ook ontslagen hoeven geen indicatie te zijn van een slecht draaiend bedrijf, maar misschien wel nodig om een tak gezond te houden om bijvoorbeeld te voorkomen dat het problemen op gaat leveren... het kan dus een efficiŰntie slag zijn. Ik werk zelf ook voor een bedrijf waar er binnenkort een aantal 10-tallen mensen uit moeten terwijl het bedrijf verder gezond is, er wordt gewoon winst gemaakt maar door een reorganisatie zijn die mensen overbodig geworden, hoe lullig dat ook klinkt.

Het kan dus absoluut een goed teken zijn van een bedrijf wat in een markt zit waar zoveel groei te behalen is dat dergelijke uitgaven 'verantwoord' zijn. Daarbij moet ik wel zeggen dat mijn 'gezonde logische verstand' het een rare praktijk vind dat bedrijven meer kunnen en mogen uitgeven dan dat er binnenkomt... hoe goed de markt er ook uit ziet. Buiten het probleem dat ieder bedrijf blijkbaar denkt dat er een oneindige groei in iedere markt zit en niet tevreden willen en kunnen zijn met de winst die al gemaakt wordt... zie onze eigen telecomproviders.
Wikipedia, ik ging er even vanuit dat dat redelijk correct was.
Die winst was overigens over 2012.
2013 ging het al minder goed lees ik :P

Maar wat je al zegt, een bedrijf met een paar leuke webbrowser spelletjes en nu tientallen mijlarden waard... allemaal gebakken lucht :+

[Reactie gewijzigd door Viper« op 31 januari 2014 16:49]

De Nederlandse wikipedia pagina over Zynga is een stuk korter en inaccurater dan de Engelse. Die 6miljoen winst was over 1 kwartaal, over het hele jaar draaiden ze maar dan $50 miljoen verlies.

Draw Something kopen voor $180miljoen en dan zien dat niemand het meer speelt. Dat had Zynga al de das om moeten doen maar toch leven ze nog.
Aardig om te vermelden; NaturalMotion is vooral bekend van het iOS spelletje "Clumsy Ninja" waar ze die physics engine in hebben verwerkt en voor het eerst echt werd toegepast. Ze haalden hiermee vooral hoge ogen tijdens de Apple Keynote voor de iPhone 5 (2012 inderdaad).
Vergeet CSR Racing niet.

Ik denk dat het Zynga meer gaat om de kennis in mobiele games dan zozeer de physics technologie die in GTAV gebruikt wordt. Het is leuk dat Tweakers het vermeld maar niet echt het belangrijkste item in deze overname.
Ik vind de physics in gta nou niet echt veel overtuigender dan andere games. Nog steeds het ragdoll effect.
Ik zou zeggen bekijk eens wat videos

http://www.youtube.com/watch?v=LfEaKEr5ecw

Zie je toch echt wel duidelijk verschil tussen de letterlijke ragdolls zoals Skyrim bv heeft waar ze levenloos echt als een pop vallen.
Het is wel iets beter dan ragdoll, de modellen reageren volgens " A.I." op de omstandigheden en laten hun lichaam niet gelijk helemaal ontspannen en in elkaar zakken. Het is misschien een subtiel verschil maar ik vind het wel toevoegen aan de immersie.

Bijzondere overname, ik hoop dat ze verder gaan op de physics, heb er erg veel plezier mee gehad in GTA IV :)
Dan heb je niet goed opgelet. Ga maar eens van een schuine helling aflopen, de wijze waarop je karakter zijn evenwicht probeert de behouden komt allemaal door deze engine. Het proberen te ontwijken van auto's, struikelen, struikelen maar toch weer opstaan... is wel even wat anders dan alleen 'ragdoll effect'...
Uitgebreider, maar in behoorlijk veel gevallen absoluut niet realistisch (zie genoeg 'funny glitch' dingen op youtube).

Ik snap werkelijk niet wat een browsergame (p2w onzin) moet met zulke technologie, het is niet dat deze techniek opeens een game maakt of breekt (er zijn genoeg andere games die 'actieve physics' hebben in hun games), het is maar een marginaal deel van 'heey wat grappig'.

Goed, ze zien het mogelijk als geldkoe om de techniek te 'verhuren' aan andere games, tot er weer een indie of opvolger van Havok komt en ze kunnen er weer 300 uitgooien. Physics moeten passen bij de game, de game moet passen bij de physics. Soortgelijke games, zoals Sleeping dog of Saint Row, hebben hun eigen style van physics.
de grap is dat euphoria nu ook werkt op ARM

een tijdje geleden hebben ze Clumsy Ninja uitgebracht op IOS:
http://www.youtube.com/watch?v=TE-jHlrbTbU

dit past dus wel in Zynga's aanbod en als je er eens mee wil spelen (en het is best vermakelijk)
het is gratis: https://itunes.apple.com/...sy-ninja/id561416817?mt=8

anyways er zit dus wel een logica achter als ze dit soort dingen willen doen.
verder neem ik aan dat ze het bedrijf in dit geval iets losser houden, gezien ze een succesvol licentie model hebben en daar dus winst mee maken.
Krijg bij Zynga nu eerder een beeld van een patent whore in beginning dan dat ze er iets mee gaan doen.
Voortaan moet ik dat linkje maar sturen naar de kranten die 1 billion altijd vertalen naar 1 biljoen (=trillion):).
Kunnen ze eens visueel zien (contaminatie?) hoe gigantisch ver ze er wel niet naast zitten.
Ik snap ook niet dat iemand die 1 billion nog steeds vertaald naar 1 biljoen niet wordt ontslagen... :)
Trouwens, ook Tweakers heeft zich hier in 't verleden al eens schuldig aangemaakt door zonder kritisch te kijken, een bericht zo over te nemen.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 1 februari 2014 08:01]

Don Mattrick (ex-Microsoft) is toch de CEO van Zynga ? Op zich niet zo vreemd dat ze technologie op gaan kopen. Zal straks wel in hun nieuwe spellen ge´ntegreerd worden.
Ik hoop dat NaturalMotion nog heel groot gaat worden. Ik hoop dat het steeds meer gemeengoed wordt dat niet elke beweging mocap is in een spel maar dat er steeds meer echt berekend gaat worden. Dat noem ik next-gen.
De huidige next-gen is gewoon nog hetzelfde als current-gen alleen met meer detail. Maar goed. Andere discussie.
Ik hoop dat NaturalMotion nog een lang bestaan heeft.
Bij elk bericht scan je snel het woord 'GTA V' hopende dat in de titel een PC-versie wordt vermeld, maar helaas. Iemand die hier misschien meer over weet?
Eind maart begin April kan heel goed kunnen. Dit was hetzelfde met GTA IV. Dat deed ook 6 maanden lang om naar de pc te porten.

On-topic:
Ik vind dat zenga al een creatiefloos bedrijf was. Alleen maar jatten wat andere hebben verzonnen en dan veel eisen (vrienden vragen om bijvoorbeeld een gouden framboos of 14 groene briefjes uitgeven wil je een Super frambozentaart te maken).
ben benieuwd wat zynga ermee doet . want ipv te investeren in nieuwe techniek lijkt het me niet verkeerd om eerst zelf is een keer te kijken naar hoe ze werken . zynga is zon arrogant bedrijf die heel slecht men klanten omgaat ook het ontslaan van nog meer werknemers maakt het alleen maar slechter . de service is al ver te zoeken ben benieuwd hoe ze met nog minder personeel dit gaan oplossen .

vind het zoizo behoorlijk aso om mensen op straat te zetten vanwege de slechte cijfers en er dan heel vrolijk 290 miljoen uit de hoge hoed toveren .

[Reactie gewijzigd door style2k op 31 januari 2014 17:18]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True