Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties
Bron: Thresh's FiringSquad

Thresh's FiringSquad brengt ons de info over ATi's S1-370 TL, een nieuwe North Bridge & graphics chipset voor Slot 1 en Socket 370 processors met een ingebakken T&L engine, goed voor 12,5 miljoen polygonen per seconde. De ATI S1-370 TL zal in het tweede kwartaal debuteren en geproduceerd worden door IBM. De eerste modellen zullen overigens op 100MHz draaien, 133MHz samples volgen later dit jaar.

ATI Technologies announced its integrated North Bridge and graphics chipset for Slot 1 and Socket 370 processors including Pentium II, and Pentium III, the ATI S1-370 TL. ATI's new integrated chipset will be marketed to the OEM and motherboard manufacturers. ATI will also produce motherboards with the S1-370 TL to facilitate the introduction of the chipset to the market. The earlier-than-expected product introduction was made possible as a result of the acquisition by ATI of ArtX Inc.

Among the features of the ATI's S1-370 TL chipset is its support for transform and lighting technology- with a through-put of 12.5 million polygons per second, four pixels per clock and greater than 330 million textured pixels/sec. ATI's S1-370 TL chipset combines North Bridge system logic with ArtX's 3D graphics accelerator and is compatible with the single chip Ali M1535D and M1543 South Bridge parts. With a 128 bit memory interface, supporting standard PC-133/100/66 MHz SDRAM, ATI's S1-370 TL provides 2.1 gigabytes/sec bandwidth. ATI's S1-370 TL chipset features motion compensation technology that delivers 30 frames-per-second DVD playback and will support 32-bit full color and resolutions up to 1600x1200 (non-interlaced).

ATI's S1-370 TL chipset is being fabricated in 0.25 micron at IBM. 100MHz samples are available now, with production quantities available in Q2, 2000. 133 samples will be available in Q2, 2000 with production volumes available in Q3, 2000. ATI's S1-370 TL is priced at $36 each in units of 10,000.

Meer info over deze nieuwe chipset van ATi kun je vinden in deze press release.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Ik denk niet dat 3dfx niks met T&L doet omdat ze er niet veel in zien, maar omdat ze het gewoon (nog) niet kunnen. Wat een onzin dat T&L een feature is die alleen door powerusers wordt gebruikt. Want als je een opengl spel ala de quake serie speelt of een directx 7 spel dan wordt T&L automatisch gebruikt. En met name met directx 8 zal T&L echt standaard worden. En T&L is juist voor de low-end markt interessant want dan ontlast de grafischt kaart juist de CPU. En dat is natuurlijk erg interessant als je een goedkope (lees: langzame) cpu hebt. Tenslotte heeft ATI wel ervaring met chipsets. Zo hebben bijv bepaalde Gateway PCs geintegreerde ATI grafiche kaarten. Ik denk dus dat dit juist een zeer goede zet van ATI is.
Ik denk dat je goed moet kijken in welk marktsegment ATi levert. ATi is eigenlijk de grootste producent van videochips. Alleen ze leveren veel minderin de retailmarkt, maar meer in de OEM markt. DELL, IBM etc zijn de afnemers van ATi. En deze fabrikanten verkopen PC's, en niet zozeer losse videokaarten of moederborden.
TemplaR: 3dfx die geen T&L _kunnen_? Wat is dat nou voor onzin, 3dfx is een serieuze en vrij grote chipmaker, natuurlijk kunnen die T&L! T&L is voor een chipbouwer helemaal niet zo moeilijk om te maken. Sterker nog, een polyfiller is een stuk complexer om snel te krijgen dmv hardware acceleratie. Ze zijn daar alleen mee begonnen omdat dat de grootste bottleneck was/is, niet omdat dat het makkelijkst om te maken was.

En daarbij komt dat DirectX7 en ook DirectX8 niet automatisch hardware T&L gebruiken. Je bent immers als gamesontwikkelaar niet verplicht om de transformatie en belichtings-functies van de DirectX API te gebruiken. De meeste DX spellen (met als vlaggeschip natuurlijk Unreal Tournament met de Unreal-engine die wel weer flink gelicenseerd zal gaan worden) doen nog niets met hardware T&L, simpelweg omdat de installed base nog niet groot genoeg is. Ik verwacht ook niet dat die snel zal groeien aangezien er nog veel TNT2-kaarten worden verkocht en de aankomende hw T&L-loze 3dfx kaarten ook wel flink aan zullen slaan.

Hoewel dit ATI chipset daar verandering in kan brengen :) (Want als elke Dell/Gateway eigenaar straks hw T&L heeft, dan wordt het weer wel populair.. je zou bijna denken dat ATI dit doet zodat hun high-end T&L-board (dat er vast zit aan te komen) op brede ondersteuning kan rekenen :))
Synx, een GeForce kan geen 15 miljoen polygonen aan, hij kan 15m vertexes aan, een polygon is minimaal 3 vertexes dus hij kan maximaal 5m polys/sec.
Nvda heeft de boel een beetje besodemieterd met die specs, want ze kloppen gewoon niet. (zie een artiekel op beyond3d, daar zei zo'n gast van nvda zelf nog dat het vertexes waren geen polys)
Nu is het de vraag of die specs van ati kloppen of dat het ook gewoon 12,5m vertexes zijn.

Over OpenGL dat altijd T&L gebruikt; das ook niet waar, alleen spellen die echt de ogl T&L engine gebruiken ondersteunen het (quake2, 3) maar spellen die hun eigen T&L engine hebben (maar wel opengl gebruiken, quake1 bijvoorbeeld) hoeven niet per see hardware T&L te ondersteunen. Heel vaak doen ze dat dan ook niet, helaas.

Gillish
Alleen interesant als je een nieuw MOBO of systeem gaat kopen. Ik dus niet
Ik vind dit een heel eigenaardige beslissing van ATi. Ze hebben (correct me if I'm wrong) geen ervaring op het gebied van chipsets, dus het is maar zeer de vraag of ze een goede (snel en compatible) northbridge kunnen bouwen.

Daar komt bij dat T&L op dit moment een feature is die echt alleen door powerusers wordt gebruikt, en naar ik verwacht over drie maanden als dat ding uit moet komen ook nog wel. Daarmee valt Ati in een gat, want een power-user zal nooit een mobo met geintegreerde video kopen, terwijl een T&L oplossing voor de low-end markt te duur zal zijn.

Ik heb sterk mijn twijfels of dit wel een levensvatbaar product oplevert, maar ik gun het ze van harte!

Het idee laat bovendien best wel ruimte voor creativiteit. Als ATi het presteert om bijvoorbeeld een celeron-plank te bouwen waar de videokaart geen last heeft van de 66MHz FSB (ik denk aan een 133MHz plank die de fsb halveert voor de celeron, maar gewoon 133 gebruikt voor de video, ik weet niet hoe haalbaar dat is) dan hebben ze best wel een heel erg stoer ding gebouwd, een soort 810 maar dan goed. Ik ben benieuwd.
De T&L is inderdaad een beetje eigenaardig: 3DFX die zich toch duidelijk op het allerhoogste segment kwa hardcore gamers richt doet er zelfs nog niets mee. De truuk is denk ik dat ATI het er gewoon heeft ingestopt om te zien of ze het allemaal lekker aan de praat krijgen in de driver enzo, dan zien we op korte termijn wel weer een high-end board van ze met T&L op basis van deze implementatie.

ATI kennende zal die grafische kaart dan de ATI Rage Pro Fury Maxx Ultra gaan heten (want om de eoa verzint ATI niet gewoon een nieuwe naam, maar pakken ze altijd de ouwe naam met een extra woordje erachter :))
Ja, en in 2002 hebben ze een ATi Rage Pro Fury Maxx Ultra Mega Giga Turbo Xtreme Platinum Hyper Supercharged Quantum Optimus Eclat Plus Royal Luxe videokaart. Je vraagt je dan wel af wat daar dan allemaal op zit, ook een satelietontvanger?
hmmm, 12,5 mil poly's. Wat kan de Geforce? 15 mil poly's per seconde. Beetje vreemd: Geforce hele vidkaart. Ati TL alleen TL zou je toch denken dat ze in iedergeval betere prestaties leveren. Volgens mij is dit gewoon een proef.
Kijken of het werkt zo ja: opvoeren en in de nieuwe ati kaart. Zo niet iedereen pech gehad.
Ik hoe niet zo met geintregreede zooi, krijg je alleen maar problemen mee :'(
Ik denk zeker niet dat dit een proef is. Dit is gewoon een goede en goedkope oplossing voor de (low- en mid-end) OEM markt. Zoals Sjoerd al zei levert ATI voornamelijk aan de OEM markt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True