Albert Heijn gaat wifi aanbieden in alle vestigingen

Albert Heijn gaat gratis wifi uitrollen naar al zijn winkels; waarschijnlijk is draadloos internet vanaf volgend jaar in alle vestigingen beschikbaar. Gebruikers kunnen in de winkel van de kruidenier drie uur per dag gratis internetten. Eerder liep al een proef met gratis wifi.

Albert HeijnErgens in 2014 moet gratis wifi in alle Albert Heijn-winkels beschikbaar komen, schrijft RetailNews. "Medio volgend jaar moet het zijn uitgerold", bevestigt een woordvoerder van de grootgrutter tegenover Tweakers.

Alle zeshonderd eigen winkels worden in het komende jaar voorzien van draadloze apparatuur. Een groot deel van de franchisewinkels, ergens tussen de 100 en 150, biedt nu al gratis draadloos internet. Deze winkels zijn geen eigendom van Albert Heijn, maar betalen voor het gebruik van de winkelformule.

KPN is verantwoordelijk voor het leveren van de internetverbinding. Per dag kunnen klanten drie uur gratis internetten; het is niet mogelijk om extra tijd bij te kopen. De internetverbindingen kunnen bijvoorbeeld van pas komen bij het gebruik van de mobiele apps van Albert Heijn en het gebruik van de telefoon als zelfscanner. In sommige Albert Heijn-winkels is de dekking van het mobiele netwerk slecht, waardoor mobiel internet niet goed werkt.

Door Joost Schellevis

Redacteur

16-10-2013 • 11:49

204

Reacties (204)

204
186
118
5
0
28
Wijzig sortering
Ik weet niet of dit nu precies nieuws is. De plus supermarkt hier om de hoek heeft al jaren gratis wifi. Misschien dat de exploitant hiervoor zelf heeft gekozen. Er zijn trouwens geen limieten op hoelang of hoeveel data je mag gebruiken. Erg handig als je even een recept wilt opzoeken sinds de receptie in het betonnen gebouw af en toe te wensen overlaat.


edit: http://www.emerce.nl/nieu...plus-lanceert-gratis-wifi
Nieuws bericht dat alle plus supermarkten gratis wifi hebben.(mei-2012) Schijnbaar zit ik bij de helft die geen limiet heeft.

[Reactie gewijzigd door AwesomeKid123 op 24 juli 2024 18:54]

Ook de Vomar bij ons in Haarlem heeft al een tijdje gratis wifi voor alle klanten. Als ik het zo lees loopt AH dus eigenlijk achter met deze service...
Wat is achterlopen... Het is een extraatje. Een winkel loopt niet achter als het geen wifi aanbiedt hoor ;)

Anders kun je ook wel stellen dat de Vomar achterloopt in dat ze geen gratis koffie aanbieden voor de klanten (is een voorzichtige aanname, ik ben er nog nooit geweest... en anders geldt dit voor andere supermarkten alsnog)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 24 juli 2024 18:54]

Per dag kunnen klanten drie uur gratis internetten

En daar vragen ze niks voor terug, zoals opslaan van gegevens oid ? Ik ruik alweer bijna koppeling bonuskaart en dat soort dingen. Kortom nog meer tools om je te volgen qua gedrag :(

@ItsMatsy: Wat ze zeggen en wat ze doen is een, kom op, dit is toch een spekkie voor het bekkie. Gaan we een service verlenen om er niks voor terug te krijgen ? Bonuskaart, krijg je als vaste klant korting, maar tegen een "prijs".

[Reactie gewijzigd door bonus op 24 juli 2024 18:54]

Hoe langer een klant in de winkel is, hoe meer kans dat ie meer in het mandje doet, lijkt mij.

Maar ik mis hier vooral achtergrondinformatie die ik van een site als tweakers verwacht. Welk merk wifi er wordt gebruikt, hoe ziet het netwerk in elkaar, wordt het centraal gemanaged?

Ik heb zelf meer info opgezocht en vond dat Connectica de handjes verzorgd namens KPN Connectica werkt bovendien samen met Wifinity, niet bekend of dat nu ook hier van toepassing is.

Hier de portal van KPN: http://www.ah-banus-appingedam.nl
Ik denk zelf dat AH de Jumbo en Polare achterna gaat, ondanks deze quote uit de bron vh artikel:
" Het netwerk is voor Albert Heijn een extra service en geen middel om bijvoorbeeld routing-onderzoek mogelijk te maken. "Dat is niet de doelstelling", aldus de woordvoerder".
Ze zeggen niet dat ze het niet zullen gebruiken voor looproute analyse, en aangezien de concurrentie in dit marktsegment hoog is zullen ze dat heus wel gaan doen. Aan de ene kant gratis en goed internet (goede zaak), aan de andere kant zullen ze de inrichting van de winkels verder optimalizeren t.b.v. impulsaankopen met hogere winstmarge.

edit: typos en aanvulling met quote.

[Reactie gewijzigd door Dooxed op 24 juli 2024 18:54]

Anoniem: 321548 @Dooxed16 oktober 2013 11:57
Het artikel spreekt dat direct tegen. Ik snap dat de privacy-moraalridders onder de Tweakers graag hun slag willen slaan, maar in dit geval heeft de AH alleen maar goede bedoelingen.

Door deze ontwikkelingen kunnen mensen bijvoorbeeld hun digitale boodschappenlijstje, allerhande-app of recepten-app raadplegen. Heel handig!
"Het artikel spreekt dat direct tegen."

Het artikel spreekt het helemaal niet tegen. De woordvoerder merkt slechts op dat het geen doelstelling is. Dat betekent in goed nederlands dat het gewoon kan gebeuren maar dat AH het blijkbaar als bijzaak ziet, naar eigen zeggen.

Verder hadden de boodschappenlijstjes etc ook lokaal opgeslagen kunnen worden, kost aan informatie bijna niks. Blijkbaar wil AH die informatie graag op hun eigen servers bewaren waardoor ze dan vervolgens wifi moeten aanbieden in de winkels om mensen bij hun boodschappenlijstje te laten. Mooie loop hole zou ik zeggen.
Inderdaad. Duidelijker dan dit gaat het niet geformuleerd worden.
De woordvoerder had ook eens moeten zeggen dat het wel een doelstelling was. Dan was half Nederland over de AH heen gevallen. Het is geen doelstelling, maar een mooie loop hole waar waarschijnlijk gewoon gebruik van gemaakt gaat worden.
Hoeft privacy niet eens aan te tasten, daar je zelf bepaald of je je wifi aan zet.
Boodschappenlijstje word ook lokaal opgeslagen en kan je gewoon bij zonder wifi. Je kan bijv geen productinformatie bekijken, je eerdere aankopen, dat soort dingen. Lijstje werkt gewoon en is dus lokaal opgeslagen.
Geen idee of ze nu wel of niet looproutes gaan bijhouden, maar met deze technologie kunnen ze het wel. Jij gelooft de mensen van de AH wel heel gauw op hun mooie blauwe ogen en een uitspraak die wel eens gelogen zou kunnen zijn.
Ze kunnen het sowieso al. Elke vierkante centimeter heeft camera toezicht.
Veranderd dus heulemaal niets aan.
Specifiek individuen tracken met behulp van camera's is toch net wat lastiger. Als je weet welk pad elk persoon loopt mag je nog wel eens behoorlijk wat herkenningssoftware loslaten. Als je een beetje drukte hebt moet je dat voor elke camera op een grote groep mensen toepassen. En vervolgens moet je alle data van alle camera's nog eens analyseren.

Dan is het plaatsen van een handjevol routers op strategische plekken een stuk makkelijker. Je kijkt gewoon naar de afstand van elk IP/MAC adres tot elke router. Dit is ook makkelijker te analyseren. Herkenningsalgoritmen zijn niet meer nodig, want je gebruikt dat adres als identiteit, en zo is de identiteit altijd gegeven (al kan je hier dus niet meteen naam/adres/persoonsgegevens uit afleiden). Enige nadeel is dat je mensen zonder smartphone niet kan tracken, maar met bijna 2/3e van alle Nederlanders als smartphone bezitter hoef je niet om data verlegen te zitten.

offtopic:
"Veranderd" is voltooid verleden tijd. Een persoonsvorm in derde persoon (hij/zij/het/er/daar) eindigt altijd op een t, zonder uitzonderingen, zelfs niet als je het onderwerp weglaat.
Je kan allang mensen tracken met hun telefoon, hoef je geen WiFi voor aan te bieden. Je telefoon zend constant signalen uit, voor WiFi, GSM, bluetooth, NFC. Die zijn al lang te gebruiken om mensen te tracken, sterker nog, dat gebeurt ook. Niet om je aanbiedingen en reclame aan te bieden maar om te zien welke producten populair zijn en mensen vaker en/of langer bezoeken en dus om de winkel inrichting aan te passen zodat er meer wordt verkocht.

Luister dit maar eens: http://nos.nl/audio/560694-door-wifi-weten-we-wat-mensen-zoeken.html

Maar daar heb je geen WiFi AP voor nodig, ik denk echt dat dat een service is en weer een plus is voor AH. Zal denk ik tijdelijk zijn, vermoedelijk moeten straks de concurenten ook mee en over 2 jaar vind je het gek als een super dat niet heeft.

[Reactie gewijzigd door pe1dnn op 24 juli 2024 18:54]

"Het artikel spreekt dat direct tegen."

Het artiekel spreekt het helemaal niet tegen.
De woordvoerder vertelt ons alleen dat het niet de doelstelling is van ahold. Dat zegt echt helemaal niks over of dit soort informatie gegenereert wordt en of het voor enig doel gebruikt wordt.
Je moet echt oppassen met hoe je dat soort uitspraken leest want als ze dan toch die gegevens blijken te gebruiken dan heb je juridisch geen poot om op te staan.
En dan op je telefoon een routeplanner zodat je die je in de houder op je karretje kunt plaatsen en die je dan de juiste route langs alle boodschappen op je lijstje laat zien....

Ik zie het wel gebeuren. Ohnee. De hele inrichting van supermarkten is er nu net op gericht dat je veel moet zoeken en daarom producten tegenkomt die je anders niet zou hebben meegenomen ;)
die route planner zit al in de appie app... En nee geen grap, wel handig als je iets zoekt als je voor het eerst in een neiuwe winkel komt :).
Anoniem: 321548 @Hoppa!16 oktober 2013 12:03
Misschien moet je eerst eens kennis van zaken hebben. In de Appie-app kan je zelfs je boodschappenlijstje op 'looproute' sorteren om zo snel mogelijk door de winkel heen te gaan.
Misschien moet jij niet zo hoog van de toren blazen. Op looproute sorteren is iets heel anders als een app die aanwijst waar spullen liggen. AH werkt grotendeels met vaste sorteringen per meter productgroep, waardoor dat redelijk eenvoudig te implementeren is.

En een looproute-indicatie zoals die nu wordt gegeven, is iets heel anders dan een navigatiesysteem met locatiebepaling op je telefoon.

Daarbij is het een bekend gegeven dat supermarkten (en zeker AH) regelmatig zogenaamde 'productworpen' doen. Enerzijds om de inrichting te optimaliseren op het aantal verkopen, anderzijds om klanten te 'stimuleren' ook eens andere (lees: meer) producten te kopen.

Ik heb echt een ongelooflijke hekel aan wijsneuzen die meteen gaan lopen zeuren omdat ze zelf niet in staat zijn om te begrijpen wat een ander typt. En zelfs als ik onduidelijk was, dan kun je nog normaal reageren.
...,maar in dit geval heeft de AH alleen maar goede bedoelingen.
Ow ja? Waar staat dat? In een digitale anarchie waar in wij tegenwoordig leven, is dit namelijk geen vanzelfsprekendheid. (ik noem geen NSA als voorbeeld. Ik doe het niet...ach....toch gedaan.....darn......)
Anoniem: 321548 @bonus16 oktober 2013 11:54
Het netwerk is voor Albert Heijn een extra service en geen middel om bijvoorbeeld routing-onderzoek mogelijk te maken. "Dat is niet de doelstelling"

Misschien eerst eens het artikel lezen? Dank!
Het is niet de doelstelling, maar wel een leuke bijkomstigdheid...
Het is zelfs noodzakelijk om een zekere koppeling te maken; de enige manier om een limiet van 3 uur in te kunnen stellen is de gebruikers van het netwerk te kunnen identificeren op basis van een uniek kenmerk. (Je moet immers weten welk device je na meer dan 3 uur de toegang moet ontzeggen.)
Het meest waarschijnlijke om daar voor te gebruiken is simpelweg het mac-adres van de wifi adapter van de gebruikte clients (telefoons/tablets), maar volledig anoniem is het daarmee dus nooit.
Meh, dat is ten eerste nog steeds anoniem (een MAC-adres is in de basis niet herleidbaar tot een persoon) en ten tweede natuurlijk om te zorgen dat de buren van AH niet denken, 'heuj da's een stuk goedkoper dan zelf een internetverbinding betalen'. Drie uur is ruim genoeg dat geen enkele normale bezoeker ooit daar tegenaan gaat lopen; wie blijft er tenslotte zo lang bij de AH hangen.
Tja, dat MAC-adres valt achteraf wel evt te koppelen aan een naam natuurlijk.
Als ze weten wanneer jij de winkel in- en uitgaat en wat je gekocht hebt, kunnen ze dit ook koppelen aan je route door de winkel tijdens dat je verbinding had.
En dan hebben ze het mac adres van je telefoon wat over 1-2 jaar weer anders is?

En nu?
Denk menu echt dat het veranderen van je MAC-adres er voor zorgt dat je anoniem blijft???

Kijk even naar jezelf.
Er van uitgaand dat je cash betaalt en geen bonus ga je nog steeds wekelijks op ongeveer hetzelfde tijdstip naar de winkel, je koopt ongeveer dezelfde goederen. En het zal niet 100% gelijk zijn, dan nog kun je een patroon ontdekken. Daar kun je prima een formule op los laten. Met een nieuwe telefoon zal dat niet anders zijn. Je kunt na 4 weken je database doorspitten om te kijken welke MAC niet meer inlogt en welke nieuwe telefoon hetzelfde patroon over heeft overgenomen.

Het enigste wat op dit moment deze ontwikkelingen tegenhoudt is dat de kosten van anonieme personen niet opwegen tegen de baten.
Nog niet.
Met de nieuwe AH app is dat zo ingebouwd natuurlijk.
Router ziet de IP <-> MAC adres relatie en de AH app de gebruiker <-> IP relatie.
Tada ze hebben dan alles wat ze nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door vDorst op 24 juli 2024 18:54]

Als je het MAC-adres regelmatig opvraagt en daarbij tijdsinformatie kunt meten (dat afhangt van de afstand tot de router) dan is het dus mogelijk om looproutes te bepalen. Het hoeft niet persé gekoppeld te worden aan een persoon om interessant te zijn.
En wat is daar op tegen precies?
Die daklozenkrantverkopers kunnen zo niet de hele dag online blijven.
Het staat al in de zin 'en geen middel om bijvoorbeeld routing-onderzoek mogelijk te maken'. Dat betekent dus dat dít in ieder geval geen middel wordt, en dat het dus ook geen bijkomstigheid wordt.
Maar dat kan natuurlijk altijd nog veranderen en dan is het wel heel gunstig als je al een wifinetwerk in elke vestiging hebt.
Anoniem: 119509 @Dooxed16 oktober 2013 12:43
Precies. dat kan en naar alle waarschijnlijkheid zal, ook wel wijzigen. Informatie is nou eenmaal geld waard.

Ik vind het erg naief om te denken dat een commerciele instelling hier niet het nodige uit wil halen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 119509 op 24 juli 2024 18:54]

Uh als het wordt dan zal dat toch echt in algemene voorwaarde moet komen te staan daarbij mag je niet zomaar gegevens van opslaan. Verder heeft ah nog totaal niet de rekencapiciteit om zulke data's massaal te kunnen verwerken het is geen google!
Maar waar de fuck heb je 3 uur wifi nodig. Je zit midden in de stad/dorp dus dan heb je altijd wel aardig bereik met je smartphone. Nu moet ik eerst voorwaardes accepteren. BTW: mijn ah heeft al lange tijd wifi maar nog geen enkele keer gebruikt.
In theorie hoef je volgens mij geen wifi aan te bieden om routing toe te passen. Een mobieltje waarvan de wifi aan staat zend immers een signaal uit. Een driehoeksmeting is dan snel gedaan lijkt mij.
Maar het kan vast beter en preciezer als ze internet aan gaan bieden.
Tussen aanhalingstekens "dat is niet de doelstelling". dwz "het is een bijkomstigheid".
Inderdaad.
De doelstelling is: Mensen moeten gratis WiFi hebben in de AH.
Al het andere is dus bijkomstigheid, en hoeft niet met grote letters als disclaimer genoemd te worden.

Aangezien AH dit niet uit de goedheid van zijn hart doet, maar om geld te verdienen, kan je er zeker van zijn dat alle 'niet doelstellingen' een stuk belangrijker zijn dan de genoemde hoofdreden.

De online tijd in de AH kan ik ook nog wel van mijn databundel bekostigen, dus daar is het ook niet voor nodig...
"Misschien eerst eens het artikel lezen? Dank! "

Mischien ook andere artiekelen lezen waaruit duidelijk wordt dat dit soort gereedschappen op den duur altijd misbruikt worden? Dank!
Dat iemand van het bedrijf zegt dat het niet de bedoeling is is natuurlijk gewoon PR.
Een woordvoerder heeft geen enkele invloed op het beleid van AH en of die gegevens misbruikt worden of niet. Sterker nog, hij zal het niet eens kunnen weten als hem dat niet is verteld. Hij houdt gewoon een politiek correct praatje en daar hoort ook bij "tuurlijk doen we er geen gekke dingen mee".
Maar zal Ahold dat ook schriftelijk willen bevestigen? En dan ook bevestigen dat dat in de toekomst ook zo zal blijven?
Ik gok van niet...
In dit soort gevallen is het woord van een woordvoerder absoluut geen garantie. En let vooral ook op zijn bewoording. "Dat is niet de doelstelling" betekent niet dat het niet een bijkomendheid kan zijn. Hij zegt dus nadrukkelijk niet: "Zoiets gaat nooit gebeuren".
maar wel een leuke bijkomstigheid :P Kortom. Plausiblele vraag +1
Ik werk bij AH, de dekking in winkels is vaak zo slecht, omdat je in een pand zit met dikke betonnen mouren , dat apps als Appie (waar je boodschappen lijstjes en recepten op kan slaan) en dergelijke niet goed werken, en daar een internet verbinding voor nodig is. Het aanbieden van gratis internet is daarmee alleen maar handig voor de klanten.

Verder ligt er in elke AH al de benodigde infrastructuur voor draadloos internet, omdat het personeel met pda's de voorraden en derving bijhouden.

off-topic

mooie toepasselijke naam heb je trouwens als "AH hater" ;)

[Reactie gewijzigd door Mr.Monk op 24 juli 2024 18:54]

Ik vraag me af wie hier gebruik van gaan maken, zelf heb ik bij boodschappen doen
absoluut geen behoefte aan internet.

Natuurlijk worden de hang jongeren in het winkelcentrum wel erg blij met deze actie,
naast gratis koffie nu ook gratis internet...
Dit kan je simpel oplossen door een Anttene buiten het beton te plaatsen, draad naar binnen naar de router en via AP's een goede interne dekking maken.
A. Je hoeft het niet te gebruiken, het dient als ondersteuning voor bijvoorbeeld de Appie App en zelfscannen.

B. Wat willen ze gaan koppelen of monitoren? Ik neem aan dat als je naar de Appie gaat je daar heen gaat om boodschappen te doen en niet om je facebook te bekijken.

Die 3-uur maatregel is denk ik gewoon om het netwerk onaantrekkelijk te maken voor omwonenden.

[Reactie gewijzigd door vdvoort op 24 juli 2024 18:54]

En voor personeel natuurlijk
In de AH(franchise) waar ik werk is er al lang gratis wifi, enige probleem is dat je elke keer je browser moet opstarten en op inloggen moet drukken. Het is vervelend als je ff snel iets wil checken, maar wel een manier voor AH om zonder dat de meeste gebruikers het merken de voorwaarden aan te passen. Want bijna niemand leest die voorwaarden en al helemaal niet elke keer als ze de winkel bezoeken.
Ze doen het vooral ter ondersteuning van hun eigen apps zoals appie. Een stukje klantenservice dus, hiermee proberen ze nieuwe klanten te trekken.
What is a name :)
Ik zal wel gedown mod worden, maar een kruidenier die onderzoek doet door middel van koopgedrag aan de hand van bonuskaarten en wifi etc. vind ik geen kwalijke zaak.
De grens tussen persoons gegevens en publieke kennis vervaagt nogal zeker nu heel veel mensen alles op facebook gooien. Maar ik vind het persoonlijk niet erg dat een winkel aanpast aan het koopgedrag van zijn klanten. Je boodschappen doen is niks persoonlijks, iedereen haalt het zelfde. Echt persoonlijke gegevens zoals b.v. rijgedrag/locatie, EPD, bankstatus, internet vrijheid daar moet je je druk om maken.
Hier geeft AH slecht wifi voor 3 uur en nop.
Ik vind het vooral irritant dat een supermarktketen steevast kruidenier wordt genoemd. :P
Alle kruiden staan in één schap en beslaan nog geen 0,1% van de winkel.
tja, je hoeft er geen gebruik van te maken, niemand die je dat verplicht.. Voor niets gaat de zon op....
Lang niet iedere klant zal gebruik gaan maken van de gratis wifi. Het is reëel om te denken dat slechts een kleine groep met regelmaat de AH app met wifi zal raadplegen. Stel dat iedere klant gebruik zou gaan maken van de gratis wifi, dan is de aanwezige bandbreedte per vestiging al snel te laag om nuttig dienst te kunnen leveren. Hier hebben ze vast rekening mee gehouden. Al zouden ze relaties gaan leggen tussen MAC, App, tijdstip, bonuskaart en aankopen, dan nog is de groep te klein om er serieuze statistieken mee te kunnen genereren.

Daarbij komt ook dat je vrij bent om er gebruik van te maken. Je hoeft het niet te gebruiken.

Ik zie in dat AH de klanten van zoveel mogelijk informatie wil voorzien over de producten die het bedrijf aan te bieden heeft. Onder de streep verwachten ze meer diverse produkten aan hun klanten te kunnen verkopen wat leidt tot meer waardering voor het bedrijf waardoor ze hun vaste klantenkring mee versterken en uitbreiden. De statistieken komen wel voort uit totale produktverkopen per vestiging. Hier hoeft helemaal geen MAC, App, tijdstip en bonuskaart gelegd te worden. AH zou wel gek zijn om toch die relaties te gaan leggen. Netto levert ze dit nauwelijks wat op en kost het ze veel om die relaties te analyseren.
sorry, mijn bericht was in verkeerde thread gepost.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 24 juli 2024 18:54]

Bonuskaarten zijn nu ook anoniem verkrijgbaar. Ik dacht ook altijd dat ze alles daarmee traceerden. Vind de argwaan van Bonus niet eens zo onterecht - want AH is een redelijk ruchtsichtlose ondernemer aan het worden. Er zitten daar zeer efficiente managers aan het roer, en als zij een win-win-situatie van gratis wifi kunnen maken zullen ze het absoluut niet laten. Hopelijk realiseren ze zich de jeuk die er bij veel Nederlanders ontstaat dwz het anti-big-brother-syndroom, en stellen ze zich tevreden met de extra klandizie die dit oplevert, puur door het gemak. Maar reken maar dat ze tot het uiterste zullen gaan om niet tòch de mogelijkheden van informatie-extractie te onderzoeken.

Ook al is het nu niet 'de doelstelling' ;-)
Ik kan niet wachten op de eerste toepassing van Wi-Fi localisatie. Het service concept kan hiermee enorm verhoogd worden, denk bijvoorbeeld aan rustige tijden waardoor medewerkers een balie niet altijd hoeven te bemannen. Daarnaast een looproute op je smartphone via de app die je locatie kan bepalen aan de hand van de Wi-Fi spots.
Ik verwacht natuurlijk niet dat AH dit meteen implementeerd, maar in de toekomst zal dit zeker ooit toegepast worden.
Localisatie via Wi-Fi kan detecteren in welke AH vestiging je bent, maar niet waar in die vestiging je bent. Ik ben zelf bezig met localisatie mbv WiFi-signalen en er is best enige indicatie mee te bereiken, maar het is enorm afhankelijk van de inrichting. WiFi signalen worden teveel beinvloedt door stellages, muren, andere mensen etc om fatsoenlijk te localiseren op de meter precies. Dus navigatie in de winkel zit er niet in met deze techniek.

Verder zie ik daar alleen heil in in een AH waar ik nooit eerder geweest ben. Als je twee of drie keer boodschappen hebt gedaan in een supermarkt weet je toch wel waar je dingen kunt vinden?

Op zich zijn dergelijke technieken heel mooi natuurlijk, maar het nadeel is dat de marketeers er altijd hun slaatje uit willen slaan door je gedrag te volgen en te analyseren om je nog meer aan te kunnen smeren.
Ik denk dat het met wifi heus wel kan met Wifi, zoals bijvoobeeld de reactiesnelheid op sommige netwerk pakketjes. Ik heb te weinig verstand van de (draadloze) netwerk layers, maar ik kan me voorstellen dat als je drie routers hebt die alledrie verbinding proberen te leggen met de smartphone (of opvragen van MAC ofzo), dat je daar voldoende tijdsinformatie uitkrijgt om een driehoeks bepaling te doen. Verder kan je voor reflecties en andere verstroringen door de inrichting corrigeren door die te meten.

Edit: SSID veranderd in MAC..

[Reactie gewijzigd door Dooxed op 24 juli 2024 18:54]

Nee, dat kan dus niet. De frequentie van Wi-Fi is dermate hoog dat het signaal veel interferentie ontvangt van alles wat in de supermarkt aanwezig is. Aangezien er ook nog eens continue enorm veel mensen heen en weer door de supermarkt lopen en het WiFi signaal ook nog interferentie ondervindt van andere signalen die door de lucht vliegen is het echt niet te doen dat op de meter nauwkeurig te doen.

Onder optimale omstandigheden zijn we bij een onderzoek in staat geweest om localisatie te doen tot een gebied van ongeveer 5x5 meter. Dat je dit bereikt in een enorm dynamische omgeving als een supermarkt lijkt me zeer sterk.
Daarnaast een looproute op je smartphone via de app die je locatie kan bepalen aan de hand van de Wi-Fi spots.
Ik verwacht natuurlijk niet dat AH dit meteen implementeerd, maar in de toekomst zal dit zeker ooit toegepast worden.
De AH app Appie geeft je al een looproute als je daar je boodschappenlijstje in zet. Die wordt per winkel aangepast en als iets niet aanwezig is in de winkel krijg je het ook te zien.
Het werkt niet perfect, en ook niet op basis van je locatie, maar is al een hele goede stap in de juiste richting
Inderdaad. De producten worden meen ik op volgorde van de looproute gezet, ik ben alleen dan zo eigenwijs kris kras door de winkel te lopen (een echte route is er niet voor zover ik heb kunnen merken). De producten staan geloof ik zo gesorteerd dat het van rij tot rij is, alleen moet je dan zelf de goede rij pakken.
Top! Nu nog indoor localisation en navigation zodat je direct je optimale route hebt voor je digitale boodschappenlijstje.
Anoniem: 457607 @milte00116 oktober 2013 12:23
Ik neem aan dat de mensen die dit willen zelf nooit zich in de supermarkt begeven. Ten minste, ik neem aan dat als je een paar jaar lang iedere week boodschappen doet, je onderhand wel weet waar iets ligt?

Persoonlijk doe ik eigenlijk al het werk van een dergelijke app: ik schrijf mijn boodschappenlijstje in volgorde van de route op.
ot: Ik doe inderdaad al lang genoeg boodschappen om te weten dat vrijwel elke supermarkt om de paar jaar z'n inrichting omgooit zodat je weer moet gaan zoeken...

In elk geval handig dat je straks in AH je routeplanner kan blijven gebruiken :)

Nog een voordeel: als mantelzorger doe ik ook vaak boodschappen voor anderen, die heel andere producten wensen dan ik zelf koop. Dan moet ik echt vaak zoeken, dus elke hulp is meegenomen.

[Reactie gewijzigd door dcl! op 24 juli 2024 18:54]

Als je op de website een boodschappenlijstje maakt, kun je de vestiging selecteren en worden de boodschappen gesorteerd op de looproute. Nog geen tomtom voor in de winkel, maar het begin is er.
Maar wat is optimaal? Voor mij is optimaal dat ik de zware dingen onderin m'n mandje heb liggen. Geen 2 flessen cola bovenop een tomaat ofzo. Of bedoelde je de kortste route? Dat is dus niet handig. Bovendien, zooooo groot zijn onze Nederlandse supermarkten nou ook weer niet. Na een paar keer boodschappen doen, weet je wel waar dingen ongeveer te vinden zijn.

Het voelt een beetje alsof je ook navigatie inschakelt voor van en naar je werk rijden... Lijkt na een paar keer behoorlijk overbodig. Je kunt nml zelf ook navigeren, zonder apparaatjes ;)
Toch doen heel erg veel mensen navigeren op routes die ze dagelijks rijden....
Hoora voor de lui heid van de mens, gaat ons nog een keer de kop kosten!
ik dacht eerst, waarom is dat nodig, ik heb toch een internet abo.
toen bedacht ik mij dat Tele2 zo'n bizar slecht bereik heeft, en ik in winkels altijd onhandig sta te doen.

mooie oplossing dus :)
Daarnaast, ik woon in het buitenland en als ik dan mijn ouders bezoek, heb ik dus geen internet op m'n telefoon zodra ik buiten hun WiFi-netwerk ben. Superhandig dus, als ik even wat op moet zoeken in de AH!
Same here :P Ik moest gelijk aan kerst denken enzo... Je zouden dit JUIST voor de kerstdagen werkend moeten hebben, omdat er dan juist NLers die buiten wonen naar NL komen en vaak geen NL abbo meer hebben.
Ja en dat niet alleen, ik merk ok bij sommige AH winkels dat als ik eenmaal binnenloop, mijn bereik ineens omlaag duikt (raar!). Ik zie het als een stukje extra service, die elk bedrijf zou moeten bieden als ze weten dat het bereik bij hun slecht is.
Mijn IT bedrijf heft bijv. een antenne staan die heel het parkeerterrein voor mijn bedrijf meepakt. Hierdoor loggen de mobieltjes vaak al in wanneer de klant/werknemer zijn auto aan het parkeren is. Mooi toch? Kost mij maar 100 euro zo'n antenne, en honderden mobieltjes maken er dankbaar gebruik van.
Goede zaak, maar vraag me af wat het nut hier van is. Als ik in een supermarkt kom verzamel ik de zaken die ik nodig heb en begeef ik me naar de kassa. Neem geen tijd om uitgebreid met mijn telefoon te spelen. Oke, de apps van AH zelf zullen wellicht meer gebruikt worden, maar in het gros van de vestigingen was het bereik toch al prima, dus dat zal het verschil niet maken.
Jij bent op de hoogte van het bereik in de meeste AH supermarkten? Lijkt me stug.

Zelf ben kom / kwam ik regelmatig in een stuk of 6 Albert Heijns en in 5 daarvan is het bereik ronduit slecht. Zodra ik een paar meter in de winkel ben switch ik naar GPRS. Niet echt handig als je nog ff snel een recept wilt raadplegen voor de ingrediënten.
Ging in eerste instantie uit van mijn eigen ervaring. Kom als student in AH's door het halve land, dus heb een redelijk uitgebreide toetsingsgroep. En daar is het veelal prima.
Maar oké, jij ook je gelijk, ik had het woord 'gros' niet moeten gebruiken.
Ik gebruik best af en toe internet in de supermarkt. Handig als je ff ingredienten voor een recept op wilt zoeken ofzo. In de AHXL waar ik vaak kom is het bereik heel erg slecht. Je kunt er in een groot deel van de winkel niet eens bellen. Ik zou het dus erg handig vinden als ze daar WIFI gaan aanbieden.

Looproutes mogen ze van mij ook best tracken. Liefst wel anoniem, dwz zonder dat ze je MAC bewaren en je winkelbezoek aan je vorige bezoeken gaan koppelen. Dan wordt het wel een beetje eng.
Ik zie de meerwaarde niet van al die gratis Wifi's van verschillende ketens. Ik neem aan dat je tegenwoordig bij bijna alle abonnementen wel een data component hebt zitten.

Dat bedrijven dit adverteren als een service is natuurlijk goedkope marketing. Persoonlijk als consument is dit voor mij absoluut geen enkele reden om nu voor AH te kiezen i.p.v. Jumbo/C1000/Plus etc.
Ik zie de meerwaarde niet van al die gratis Wifi's van verschillende ketens. Ik neem aan dat je tegenwoordig bij bijna alle abonnementen wel een data component hebt zitten.
Artikel niet gelezen? In sommige winkels is de ontvangst erg slecht. Zo ook in de twee AH's die het dichtst bij mij in de buurt zitten. Meermaals gebeurt dat ik (of mijn vrouw) de winkel uitloopt, en *dan* een whatsappje krijgt met "kun je ook dit of dat nog meenemen?".

edit: anders gezegd: als ik geen dataverbinding heb, heb ik ook geen gsm-verbinding, en ben dus compleet onbereikbaar. Ik begrijp dat dit voor sommigen overdreven is, maar het is gewoon handig in onze situatie waarin we wekelijks boodschappen voor een gezin doen, om nog even last-minute dingetjes door te geven of te vragen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 19339 op 24 juli 2024 18:54]

Ja dat had ik gelezen en nee ik zie daar nog steeds niet de meerwaarde van in. Die enkele keer dat je echt internet nodig zou hebben, op moment dat je geen ontvangst hebt, tijdens het boodschappen zijn (naar mijn mening) verwaarloosbaar. Wellicht natuurlijk dat dit in jouw situatie anders is.
Sommige supermarkten zitten deels onder de grond, zijn aan alle kanten omringd door andere winkels of zitten in oude panden waar veel metaal in de beton zit waardoor het ontvangst erg slecht is. Vaak is het ontvangst van het normale GSM netwerk dan al een probleem laat staan die van het mobiele datanetwerk.

In de omgeving van Utrecht ken ik meerdere winkels waar je geen bereik hebt ongeacht je provider.

[Reactie gewijzigd door daredevil__2000 op 24 juli 2024 18:54]

Als de ontvangst werkelijk zo slecht is dan zou ik eerder kiezen voor een GSM network extender i.p.v. alleen wifi. Daar heeft de klant meer aan lijkt me.
In veel winkels is het bereik van het mobiele netwerk erg slecht, veel klanten willen toch graag dingen opzoeken...

Je ziet steeds meer winkels waar ze dan ook gratis wifi aanbieden
Wat moet je in vredesnaam opzoeken over je pak hagelslag of pot pindakaas dan 8)7? Het is een supermarkt, geen Mediamarkt ofzo waar je nog wel eens bv specs kan willen vergelijken van apparaten.

Ik kan hier zelfs als IT'er echt niet goed begrijpen wat nou de toegevoegde waarde van is, behalve nóg meer sociaal gehandicapten die alleen maar aandacht hebben voor hun schermpje.
Misschien een lekker recept voor kip zoeken wanneer de kip in de aanbieding is. Zodat je weet welke overige ingrediënten je moet kopen.
Dat schrijf je thuis op je boodschappenlijstje? Of download je het recept zodat het offline beschikbaar is?
Ik ga meestal zonder boodschappenlijstje de supermarkt in (en weet me dan toch te beperken tot de zaken die nodig zijn).
Ik bepaal vaak in de supermarkt pas wat ik de komende dagen ga eten en ik zie daar dan ook pas dat b.v. de kip in de aanbieding is. Ik voel me zelf dan niet geroepen om een recept op te zoeken, ik weet zo wel wat ik er mee kan doen.
Ik kan me voorstellen dat anderen dan wel in de supermarkt inspiratie gaan zoeken bij een op internet gezocht recept.
:Y) Boodschappenlijstje? Dat is zo vreselijk ouderwets
De Mediamarkt heeft inderdaad ook gratis wifi ;)

Er komen steeds meer apps met recepten...even op je app kijken welke ingrediënten je moet hebben?
Zoals de specs van producten van de Media Markt voor jou belangrijk zijn kunnen ingredienten van de producten in een supermarkt dat voor anderen. Ik heb zelf althans vaak genoeg in de winkel gestaan turen naar de mini lettertjes en vage termen die er af en toe op verpakkingen staan. En natuurlijk de hoeveelheid andere redenen die hierboven en onder gegeven zijn... dat het jou persoonlijk niet boeit neemt nog niet weg dat het voor anderen wél belangrijk kan zijn.
Bij het uitzoeken van een fles wijn is het toch wel erg handig wat achtergrond informatie op te kunnen zoeken. Of bij het uitzoeken van producten om uit te zoeken welk product de "betere" keus is qua smaak of kwaliteit. Er is tenslotte meer in het leven dan alleen pindakaas :Y)

Ideaal dus voor iemand die graag wat meer aandacht geeft aan hetgeen hij eet of drinkt. Iemand als ik kan het daarom wel waarderen wanneer een goede internet verbinding beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 24 juli 2024 18:54]

Je hoeft niet perse wat op te zoeken om daar te kopen. Je kunt ook je internet gebruiken om even naar huis te appen met de vraag of er nog meer gehaald moet worden. Of een bericht ontvangen om wat bij te halen, waarvan net ontdekt is dat het op is.
In veel supermarkten is het mobiele bereik niet echt super en even een recept online ophalen kan dan nog wel eens een tijdje duren of het kost je redelijk wat dataverkeer vanwege de mooie plaatjes.
Ik zie hier, als semi-IT'er, juist wél de toegevoegde waarde in.
Het werd eens tijd, kan ik eindelijk de Appie gebruiken. Het lijkt wel alsof de meeste winkels een actieve GSM-blokker hebben waardoor je amper bereik hebt en de applicatie nutteloos is.
Mischien omdat de meeste AH's die ik ken, in een pand van gewapend beton zitten. vaak omringt door het typische AH aluminium wat half over het gebouw hangt. Plus al die metalen schappen. De metalen leidingen, kabels en airco in het plafond/dak.

Willekeurig pand met zo veel metaal om je heen zal je bereik bagger zijn.
Misschien wel noodzakelijk om te verhinderen dat de vulploeg alleen maar naar hun smartphones staart?
Goeie grap, maar dergelijke jammers gebruiken is illegaal: http://webwereld.nl/e-com...sm-jammers-op-marktplaats
Dan is het in mijn ogen eerder tijd voor een nieuwe vulploegmedewerker dan een geforceerde werksfeer te creëren.
Ik vind dit een beetje onzinnig. Als je geen abbo voor mobiel internet heb is het makkelijk maar omdat je nu overal internet krijgt ben je overal bereikbaar zelfs als je het niet wil. Wat is het extra nut van wifi in een supermarkt. Je haalt je boodschappen en gaat weer.
Ik kan zo een aantal redenen bedenken waarom het nut heeft;
- Je hebt mobiel internet maar geen bereik binnen
- Je wilt even een recept opzoeken
- Je wilt snel nog even een berichtje (dus niet sms) sturen naar iemand aan het thuisfront om de voorraad te checken of weet ik veel wat
- Je wilt iets vergelijken (prijzen?)
- etc..
het is ook net hoe je het bekijkt, maar het is ook mijn mening. Je hebt wel gelijk maar ik vind het toch weer onzin.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.