Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

De uitgever die de rechten bezit van honderden Amiga-games heeft aangekondigd dat het zich gaat richten op iOS. Op het mobiele OS zullen aangepaste versies van Amiga-games uitkomen. Deze zijn vervolgens met een controller te spelen, mits de gebruiker over iOS 7 beschikt.

Dat heeft Writers Group Film, het bedrijf dat de rechten van een groot aantal Amiga-games in handen heeft, bekendgemaakt. Volgens de uitgever komen een aantal 'klassieke' spellen van de Commodore Amiga opnieuw uit voor iOS, waarbij de besturing aangepast wordt voor het mobiele besturingssysteem. Daarbij zullen toekomstige gamecontrollers, die door Apple worden goedgekeurd, werken met de Amiga-games op iOS 7.

Na de release zullen de Amiga-games speelbaar zijn op de iPhone, iPod en iPad. De eerste spelletjes moeten nog voor de feestdagen beschikbaar komen, maar specifiekere releasedata werden niet bekendgemaakt. Kortgeleden maakte Writers Group Film tevens bekend dat er ook Amiga-games naar Android zullen komen.

Amiga Games verkocht enkele maanden geleden de rechten van zijn content aan Writers Group Film. Daarmee kreeg het bedrijf de rechten op ongeveer driehonderd games in handen. De Commodore Amiga-homecomputer was in de jaren tachtig populair onder computergebruikers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

"Amiga Games plans to release its titles for iOS in time for the 2013 holiday season". Dat zal wel een emulator betekenen dan.
officieel mag dat niet van Apple:
http://www.afterdawn.com/...4_emulator_from_app_store

maargoed de meeste games zijn relatief simpel, mogelijk hebben ze een manier gevonden om ze om te zetten in "native" code. soort "pre-emulatie" ofzo.
officieel mag dat niet van Apple:
Officieel mag dat best van Apple. Wat alleen niet mag, is code executen die *gedownload* wordt door de app. Dat zou potentieel het hele businessmodel van de appstore onderuit halen.

Het staat nota bene in het artikel wat je zelf linkt: "No interpreted code may be downloaded and used in an Application".

Gewoon een emulator bouwen, roms van games in de package stoppen, eventueel met een downloadbare unlock-code, en er is wat Apple betreft niks aan de hand (zolang je maar wel de rechten hebt om de roms uberhaupt te mogen publishen).
Ik twijfel daaraan. Voor die zin die begint over downloaden staat nog het volgende: "[An application] may not itself install or launch other executable code by any means, including without limitation through the use of a plug-in architecture, calling other frameworks, other APIs or otherwise". Ook als je de Atari-code mee levert met de emulerende app voldoe je hier mijn inziens aan. De applicatie mag geen installatie of launch doen van andere executeerbare code. Een installatie wordt niet gedaan door de app, maar de launch wel. Daarna staan nog enkele manieren waarop dit installeren of starten gedaan zou kunnen worden, maar het woordje "otherwise" impliceert ook dat zelfs als je gebruik van andere frameworks ot API's weet te omzeilen het nog steeds niet mag. Kort gezegd staat er onder andere dat het starten van code die niet direct wordt geïnterpreteerd door Apples eigen technologie gewoon niet mag. Het is enkel de vraag hoe streng Apple is als je toch zelf de Atari-code met de app mee levert.
Ik heb het spel Gridlee gedownload begin dit jaar. Dit is gemaakt op basis van Mame. Je kon volgens mij echter wel buitenom roms plaatsen in de folder srtructuur. Wellicht is ie daarom niet meer te vinden in de AppStore.
Meer hierover: http://www.iamthereforeip...emoved-from-appstore.html
Niet zozeer het business model maar eerder het kwaliteitsmodel.
Het gaat daar om een artikel van 2009. Sindsdien zijn de voorwaarden van de AppStore wel erg veranderd. Weet echter niet of ze er beter van zijn geworden op dit gebied.
Je moet tegenwoordig nog steeds native code draaien. Ontwikkelaars die bv. Mono of Unity gebruiken moeten hierdoor nog steeds bepaalde handige features van C# en/of het .NET-framework missen, dus ik denk dat je dan wel mag aannemen dat deze regel ook voor andere dingen geldt.
Van Atari is ook een "app" met klassiekers en volgens mij draait dat ook gewoon op een emulator.
Dan is het nog steeds emulatie, alleen noemen ze het dan meestal HLE (high level emulation). http://en.wikipedia.org/wiki/High-level_emulation
Op mijn oude Xbox1 (Pentium3 733 MHz) zat al een Amiga emulator en het werkte daar al vloeiend op.
Tegenwoordig zijn de processoren wel wat sneller. Weet niet hoe het met de video chip zit, maar dat zal ook wel beter zijn. Betekend echter nog niet dat een emulator goed zal draaien. Dat hangt erg af van het verschil in infrastructuur. Als je de specs van de PS2 en de PC's van nu gaat vergelijken zou dat ook makkelijk moeten kunnen, maar omdat de GPU en CPU van de PS2 zo in elkaar verwikkeld zitten, is het erg moeilijk te emuleren, waardoor er atm nog geen echt goede PS2 emulator is. Er zijn wel een aantal die in de buurt komen, maar ook daar zitten vaak nog render glitches in, waardoor het niet echt verkoopbaar is.
volgensmij is deze toch heel goed (op een beetje recente middenclasser),http://pcsx2.net
Deze heeft nog vele renderfouten. Zo vallen veel schaduwen weg en meestal ook nog random bollingen. Zo heb ik een spel gespeeld waarvan alle ogen verdwenen waren.
Tja, zelfs de PS1 emulator die met de PS3 standaard wordt meegeleverd speelt niet alles correct af.. Maar zijn deze problemen bij de betreffende spelen bekend bij de ontwikkelaars van pcsx2, want anders is het wel handig om deze te melden zodat men er naar kan kijken of ze het kunnen fixen..

En als je zelf een developer bent zou je ook nog kunnen helpen om al die problemen op te lossen.. ;)
Deze problemen zijn vziw bekend bij de developers.

Ik kan zelf wel wat programmeren, maar helaas is dat nog lang niet van hoog genoeg niveau om bij dit soort projecten wat bij te kunnen dragen.
Hoeft niet... Als je de sourcecode hebt kan je die ook compilen naar IOS. Of je noemt de emulator een game-engine ;)
Eigenlijk moet er dus een arcade joystick komen die voor iOS geschikt is. Een Amiga game 'behoor' je met een arcade joystick te spelen.

Mooi inititatief. Ik hou het in elk geval in de gaten.
mee eens. Snap nog steeds niet hoe mensen zonder een joystick dit soort games op een tablet kunnen spelen. Simpele sleep spellen lukt me nog wel, maar zodra ik met mijn duim in 2 hoeken de "thumbsticks" moet bewegen, moet ik helaas afhaken.
Ik hoop eigenlijk dat ze toch ook voor ondersteuning van de iCade gaan. Heb ik dat ding tenminste niet alleen maar gekocht omdat ik dacht dat ik daarom de spellen van een nog oudere liefde (de Vectrex) zou spelen... En Carmageddon, hoopte ik.

Maar volgens mij is de iCade ook nooit _echt_ aangeslagen, oude platformer-remakes daar gelaten. Daar komt met iOS7 en de aankomende controllers vast geen verandering in. Eerder concurrenten waardoor de development nog verder stil komt te liggen.
Drie keer raden wat er vrijgegeven is met iOS7 :)

(en wat dit project al aangegeven heeft om te gebruiken http://toucharcade.com/20...ios-7-controller-support/ )
Dat niet alleen. Ze hebben in de SDK van iOS support gegeven voor sprites en joysticks!
Laat maar komen die amiga games.
Bestaat dit al voor android? Zou vreemd zijn om juist alleen het platform te kiezen met flink minder marktaandeel en met (strenge) regels voor apps.
Het is niet vreemd dat er voor iOS gekozen is. iOS heeft een specifieke API voor game controllers en tevens guidelines voor het bouwen van fysieke game controllers. Daarnaast hebben alle iOS7 devices een fatsoenlijke GPU en CPU.

En ondanks ik dit niet kan bevestigen, heb ik het vermoeden dat iOS gebruikers makkelijker voor een app betalen dan Android gebruikers. Deels mentaliteit, deels omdat je je iTunes account aan je bankrekening kunt koppelen of een goedkope cadeaukaart kunt halen.
Niet alleen een API voor joysticks maar nu ook voor 2D sprites en andere benodigdheden.
http://www.imore.com/ios-7-preview-sprite-kit

Kom op aan het werk programmeurs!
Dat hebben ze enkele maanden geleden al bekend gemaakt:

LOS ANGELES, CA--(Marketwired - Jul 22, 2013) - Writers' Group Film Corp. (OTCQB: WRIT) and its wholly-owned subsidiary Amiga Games, Inc. (AGI), a videogame publisher of classic games for a wide range of smartphones and mobile devices, announced today that Google has approved AGI to publish its gaming titles through the Google Play Android marketplace. AGI plans to release its titles to Google Play for the 2013 winter holiday season.
Gaaf, Beast naar IOS. Een game die toen al gave graphics had terwijl de pc wereld nog naar een paar vierkante blokjes zat te kijken.
Of eh North and South! Ben benieuwd welke nostalalgische games we kunnen verwachte .
Blijft toch leuk dat het Amiga platform toch wat door blijft leven, hoe beperkt ook.
Shadow of the Beast bedoel je waarsch?
Was wel mooi spelletje, maar vond het persoonlijk nooit echt zo leuk :P
Verder zijn de meeste leuke classics al wel geport volgens mij, de rest is nu niet meer zo bijster interessant imo..

Was in die tijd wel vet natuurlijk, maar nu valt dat volgens mij wel tegen. Als ik die remake van Chaos Engine zie die (binnenkort?) op Steam uitkomt, dan zou ik dat ook niet meer direct gaan spelen iig :P vroeger wel vette game...

Die Amiga games hadden wel vaak goeie muziek tho, maja daarvoor heb je t spel niet echt nodig :P
Ja inderdaad Shadow of the Beast. Was toen toch wel een erg strak uitziend spel.
Maar dat is inderdaad het probleem, toen was het allemaal leuk, maar met de huidige maatstaven stelt het niet veel voor.
Verbaas me dat er überhaupt een bedrijf is die deze moeite ervoor doet om dit te porten.
Schijnbaar zit er nog steeds markt in, vraag me echter af met welke reden mensen dit soort klassiekers nog kopen.
Misschien inderdaad die mensen die dat stukje nostalgie nog hebben.
Goede kans dat ze op iOS gewoon een Emulator samenplakken met de native code en het als een standalone app verkopen, beetje sleutelen aan de controls en klaar, hoeft dan niet zoveel te kosten en aangezien een hoop mensen dit toch echt wel gaan kopen uit nostalgie is er best een verdien model
North & Soutrh is er al lang hoor, Hij heet The Bluecoats - North vs South
North en South, Teenage Mutant "Hero" Turtles: Amiga en Lemmings heb ik zoveel gespeeld. Hopelijk brengen ze van alle klassiekers gewoon een goede versie naar IOS en Android.

[Reactie gewijzigd door SpeeDRaZoR3 op 8 oktober 2013 06:33]

prachtig, speel op mijn droid ook al dergelijke zaken met een emulator.
oude spellen een nieuw leven inblazen, altijd goed.
speel nu van de c64 heroquest en terry's big adventure gewoon geweldig :-)
Leuk, Pinball Dreams enz. op de GSM.

Ports of Call bestaat al op Android, op IOs weet ik dat niet.
Jumping Jack Son.........nog steeds nachtmerries van die agressieve muziekinstrumenten die achter je aanzaten. Toch wel 1 van de verslavendste spellen die ik ooit heb gespeeld. En natuurlijk de geweldige title song..... 8-)

Eigenlijk moeten ze van dat spel een nieuwe versie maken met goede rock klassiekers en grafish up-to-date maken. Lijkt me ook een goed spel voor op de xbox, ps3 en PC.

Nostalgie: http://www.youtube.com/watch?v=50so8Eu3FWM

[Reactie gewijzigd door blonderulez op 7 oktober 2013 20:29]

Eene emualtor is leuk, maar je hebt altijd gezeik met de aansturing van games. Muispijltjes die je met een 2de muispijl moet bewegen, controllerfuncties die niet herkend worden rechter muisknoppen die niet werken, veel games op de amiga werken juist met de muis en zijn daardoor praktisch onspeelbaar.
Ik hoop dan ook dat ze een beetje tijd stoppen met de besturing van die games, niet alleen voor de controller, maar ook een degelijke inutieve touch interface, mischien zelfs een complete remake.
Dan zou t allemaal nog eens een feestje kunnen worden.

Het feit dat de games pas tijdens de feestdagen verwacht worden geeft wel een beetje goede hoop, want een een geemuleerde app met game maken doe je in een dag, dan hadden ze er wel al gestaan. Maar je weet t nooit.

Ik hoop dat de 3D games zoals elite frontier, starglider en indianapolis ook van de partij zijn, en dan natuurlijk wel in een hogere resolutie met een goeie framerate. Dan ben ik de eerste die in de rij staat.

Bij alien breed, dat al een tijdje op ios te krijgen is hebben ze dat bv goed gedaan maar bij rollerball is de besturing echt waardeloos.

[Reactie gewijzigd door verleemen op 7 oktober 2013 20:49]

Super! Ik kan alleen die lijst met spellen niet achterhalen. Iemand een link?

Ik speel nog regelmatig diverse spellen via Amiga Forever en heb natuurlijk de TOSEC database op mijn computer staan. Topspellen waren (zijn): Super Cars, Lotus, Turrican, Stuntcar Racer, Operation Stealth, Future Wars, Another World, Monkey Island, Pirates, etc. etc.

Laats kwam ik er achter dat Another World door, op de muziek na, 1 persoon gemaakt is. Ongelofelijk, want dat spel was toen zijn tijd ver vooruit en kan vandaag de dag nog aardig mee als indie game. Hier een briljant filmpje voor alle fans: http://www.youtube.com/watch?v=2PLLDpzwwUI
hopenlijk snel voor Android... en hoop ik "PP hammer" nog eens te kunnen spelen, geloof dat ik 20 jaar geleden tot level 60 ofzo ben gekomen... waren er 80 of 90 zeker... mannetje met de drilboor door piramides etc.. leuke gametijd
Er is een prima gratis Amiga-Emulator voor Android: UAE4Droid:

https://play.google.com/s...tails?id=org.ab.uae&hl=nl
Tnx ga eens kijken, tinus61
Nou Tinus61 heb 'm geinstalleerd, maar crashed gelijk bij opstarten... heb wel mogelijkheden om wat parameters aan te passen als. bijv. cpu snelheid etc... maar hij crashed gelijk... heb je een tip.. ik gebruik een One op 4.2.2. Android.
@Co_2j heb je ook een Kickstart ROM file op het tablet staan? Zonder werkt hij namelijk niet.
OK, gedaan tnx, en inderdaad dat was de truck.. had 'm ff werkend maar nu, ik denk door een aanpassing in de instelling start de game niet meer op .. hahaha maar goed hij emuleert mijn Android'je.... ;)

Jep, juiste instelling weer gevonden.. btw die UAE is wel wat moelijker trouwens met een touch toetsenbord... ik heb dan nog wel een Omega500 emulator gevonden voor Android , die is wat meer basic met minder in te stellen parameters... maar de besturing is daar weer iets makkelijker van...

kortom... Amiga doet de oude tijden weer eens herleven...tnx

[Reactie gewijzigd door Co_2J op 25 oktober 2013 20:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True