Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Een Commodore Amiga stuurt al dertig jaar een klimaatsysteem aan van negentien openbare scholen in de stad Grand Rapids in Michigan in het noordnoordoosten van de Verenigde Staten. De computer schakelt de verwarming en de airconditioning aan en uit voor de gebouwen.

Het Amiga-systeem is van groot belang. Het regelt niet alleen de klimaatsystemen waarmee onder andere de pompen en ventilatoren bediend worden en ruimtetemperaturen gemeten, maar ook de warmwatervoorzieningen.

Een student van een van de scholen programmeerde het regelsysteem in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Voor de scholen is het een geluk dat de oud-student nog in de buurt woont: als er iets mis is met de installaties, wordt hij nog opgetrommeld, schrijft WoodTV.

De Amiga 2000 bezit een 1200 baud-modem en communiceert middels radiofrequenties om signalen tussen de gebouwen heen en weer te sturen. Het probleem is alleen dat de frequentie interfereert met de frequentie van sommige walkietalkies die het onderhoudsteam van de scholen gebruikt.

Dat het systeem onderhand aan vervanging toe is, is duidelijk. De monitor moest al drie keer vervangen worden en de muis is ook niet meer van de laatste generatie. Er wordt nu geprobeerd geld los te krijgen uit een aanbesteding van 175 miljoen dollar die in november zou moeten passeren. Als dat lukt, kan het hele systeem voor een bedrag tussen de 1,5 en 2 miljoen dollar vervangen worden.

amiga 2000Bron: WIkipedia
http://up.anv.bz/latest/anvload.html?key=eyJtIjoiTElOIiwicCI6ImRlZmF1bHQiLCJ2IjoiNTIyODA0IiwicGx1Z2lucyI6eyJkZnAiOnsiY2xpZW50U2lkZSI6eyJhZFRhZ1VybCI6Imh0dHA6Ly9wdWJhZHMuZy5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZ2FtcGFkL2Fkcz9zej0xeDEwMDAmaXU9LzU2NzgvbGluLldPT0QvbmV3cy9ncmFuZC1yYXBpZHMvMTk4MHMtY29tcHV0ZXItY29udHJvbHMtZ3Jwcy1oZWF0LWFuZC1hYy9kZXRhaWwmY2l1X3N6cz0zMDB4MjUwJmdkZnBfcmVxPTEmZW52PXZwJm91dHB1dD14bWxfdmFzdDImYWRfcnVsZT0xIn19LCJhbmFseXRpY3MiOnsicGRiIjoiOTgxMDc3MDIifSwib21uaXR1cmUiOnsicHJvZmlsZSI6IkxJTiIsImFjY291bnQiOiJkcHNkcHN3b29kLGRwc2dsb2JhbCIsInRyYWNraW5nU2VydmVyIjoibGludHYuMTIyLjJvNy5uZXQifX19

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Ooit werden Amiga's nog gebruikt in Disneyworld-attracties:
Indiana Jones show
Moderator: "Which costly computer system is used here to control all
those sound effects?"
Disney speaker: "Normal Amigas. We chose them for their multitasking
capability. That was 4 or 5 years ago. At that time it was the
only computer with which you could do this. In the meantime there
were many computers announced that are able to do the same, but
they are still much more expensive. We could today place a $10,000
computer here that can do the same, but it makes no sense, for the
Amigas are working wonderfully. ... We only have problems with the
environment, humidity and dust. (Action scene shown with fire and
smoke, Amiga directly besides this, then they show heavy rain in
Florida.) Real mud gets onto the computer boards. But the computers
do stand this, you just have to open them every few months, clean
them and perhaps change boards, then they work reliably."
Moderator: "This is the most important in the film studios where
George Lucas was among to define the concept: The same procedure
has to run without problems, dozens of times a day, year for year."

Disney studios, 3D MuppetVision
Moderator: "Also this show would be unthinkable without computer:
3D characters (Mickey Mouse) on the movie screen interact with
live actors (Kermit) on the stage. Light, sound and Special Effects
are controlled and synchronized by an Amiga. (Follows the above
mentioned 20,000 show statement.)"

Disney World, fireworks in the evening
Moderator: "You may have a nice fireworks, as it lights the sky
every evening. And guess who stands behind that colorful magic?"
Disney Speaker: "During this fireworks we control all 3 parts of the
show with the Amiga:
1. Sound. The computer takes the input signal, music from a digital
audio tape. Special software processes it in the computer to
prepare it for different hardware configurations outside, levels
are adjusted, and the result is fed to 4 or 5 separated loudspeaker
towers that are distributed in the park. ... Only with the computer
we can divide the main signal from tape into the correct sub-signals
and synchroneously send it to the right places.
2. We also control the pyrotechnics that is established on the roofs.
We have 6 locations from where we start fireworks. ... During this
we absolutely need perfect timing, as the fireworks is very tightly
choreographed with the music of the show, and we want to provide
the same result every evening. A precise result can only be
achieved with the Amiga control computer.
3. The 3rd system controlled by the computer is the light. It consists
of six 5 kW spots that are controlled individually in their
precise intensity."
@mae-t.net
Je hebt helemaal gelijk; het komt inderdaad uit die link. O-)
P.S.ik had dit, even snel, vanuit m'n werk gepost, vlak voordat ik (als een speer) weg moest. 8)7

[Reactie gewijzigd door borchen op 16 juni 2015 16:31]

Behalve dat een bronvermelding bij een citaat altijd netjes is, zou het hier ook een van de eerste vragen die in me opkwam, beantwoord hebben. Namelijk "wanneer?".

Bron lijkt te zijn: http://www.amigareport.com/ar411/feature3.html
en antwoord op mijn vraag: 1991 werd dit geschreven.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 15 juni 2015 18:59]

Ik heb overigens wel mijn twijfels bij Muppetvision 3d of die op en amiga draait.
Ook de huidige show's met vuurwerk etc zullen het daar niet meer mee doen gok ik zomaar :P
Bij Nasa werd de count down van Space shuttle lanceringen gedaan met een Amiga. Het jeugdjournaal gebruikte het vroeger voor de weersverwachting (Amos programmaatje).

Was een leuk dingetje vroeger. Amiga 2000 en een 1200 gehad :)
Ik heb nog ergens Amiga 2000 liggen... nog met toetsenbord en muis. :-)

Wist niet dat oude kreng kan multitasken. Sinds wanneer heeft Amiga computer meerdere cores? :-)
Multitasking was zo'n beetje *de* feature van de Amiga, tenminste software-matig gezien.
De Amiga heeft maar 1 CPU, maar is wel multiprocessing: de chipset kan veel operaties zelf uitvoeren middels Direct Memory Access. De 'copper' is echt een tweede processor, vandaar ook de naam: co-processor. Die draait een eigen programma, de copperlist (wat niet eens zo ver af staat van de programmeerbare shaders die we tegenwoordig op GPUs hebben). Ook de blitter zou je als een op zichzelfstaande processor kunnen zien.
Je hoeft dus niet elke byte 'met de hand' te kopieren, zoals met een PC het geval was. Dat maakte hem destijds een stuk efficienter, en maakte het makkelijk om dingen als muziek, graphics, en disk I/O in de achtergrond te doen, terwijl de CPU zich concentreerde op de applicatie zelf.

Bijzonder hieraan is dat het 'pre-emptive' mulitasking is. De eerste pogingen tot multitasking in Windows en MacOS waren 'cooperative', wat betekende dat ieder programma zelf de CPU moest vrijgeven voor het volgende programma. Dat was erg foutgevoelig, en niet bevorderlijk voor de response-time.
Windows kreeg pas pre-emptive multitasking in Windows NT, en MacOS pas met de eerste versie van OS X. Amiga was hier dus lichtjaren vooruit.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 15 juni 2015 18:48]

Ik hoop dat je een grapje maakt, maar multitasking is van ver voor multi cores, lees anders de wikipedia page er op na: https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_multitasking
Bedankt, ben weer beetje bij de tijd. Ik weet wel wat multitasking is, maar zover terug in de tijd niet helemaal verwacht.
De wiki over Amiga laat nog meer voorbeelden zien. Zelfs NASA heeft gebruikt voor aantal belangrijke taken. Amiga in een Abrams tank is zelfs vermeld.

Amiga heeft dus door jaren dik en breed bewezen. Jammer dat alles eens vervangen moet worden door huidige systemen. En dat het ook nog miljoenen kost in sommige gevallen.
Zoveel om wat te kunnen aanpassen voor de nieuwe systeem.
Meerdere cores? nou... http://amiga.resource.cx/exp/cyberstormppc
Wel dual CPU (3rd party weliswaar), heb nog eens zo'n ding gehad. Duurste stukje printplaat met IC's wat ik in mijn 40-jarige leven gekocht heb. Zijn zelfs de prijzen van Mac Pro nog niks bij met inflatie correctie.
Ze nemen het spreekwoord "If it ain't broke, don't fix it." wel heel serieus daar!

Toch best indrukwekkend dat het systeem al zo lang werkt.
Als het 2M kost om een Amiga 2000 te vervangen, dan zou ik ook met m'n handen van het systeem afblijven.
Ja bizar toch.

Ja zou zeggen, vervang de radiofrequentie voor kabels oid en de Amiga voor een raspberry Pi of zoiets. Qua rekenkracht superieus lijkt me. Schijnbaar denk ik te simpel als het vervangen van een Amiga 2mln kost 8)7
Vaak is het aanzienlijk makkelijker en goedkoper om niet bekabelde opties te gebruiken. Door de compositie van de grond kan dat namelijk erg moeilijk zijn om aan te leggen.

Hier in Nederland is dat ontzettend eenvoudig, door de zachte grond met weinig gesteente. Wij zijn ook een van de landen met de meeste kabels in de grond.
Wat heet "bekabeld"?
De enige manier om veilig gebouwen met kabels te verbinden is glas. Koper is niet veilig wegens potentiaalverschillen (die aardig kunnen oplopen en dodelijk kunnen zijn). Glas hoeft niet "in" de grond, kan ook probleemloos bovengronds. Maar fiber is in veel gevallen beduidend duurder (eindapparatuur) dan draadloos.
Snap niet zo goed waarom koper nu gevaarlijk is. Er wordu nog steeds en al heel lang koper gebruikt. ADSL, kabel, UTP. Je kunt die systemen gewoon galvanische scheiden middels trafo's of optische.

Zolang de hoeveelheid energie ( = spanning × stroom × tijd ) laag blijft valt het wel wat mee.

Bovendien lijkt me extra kabels niet nodig, die gebouwen zullen ook wel allemaal een Internet verbinding hebben lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Reinstein op 15 juni 2015 23:07]

Fiber duurder dan draadloos ???

enkel de graafwerken zijn duur, maar in veel oost europese landen hangen ze fibers gewoon aan de straat palen.

Fiber het het goedkoopste medium dat er bestaat, alleen maken veel firma's het duur ...

fiber 1 vezel 0.12 euro / meter
fiber 2 vezels 0.18 euro / meter
200 meter voor gemaakte kabel met 2 vezels met connector heb je voor minder dan 100 euro.

koperkabels ziin duuder omdat koper kostbaarder is dan zand.

de eind apperatuur is ook niet zo duur

SFP module heb je al vanaf 10 euro en voor 20 euro heb je een WDM sfp module zodat je maar 1 vezel nodig hebt.

fiber lassen zal ook een stuk goedkoper kunnen, je hebt al toestellen vanaf 1500 euro welke prima zijn voor gebouwen te venbinden.

Laatst nog RS-485 over fiber gedaan, een standaard welke veel gebruikt word in zulke installaties, ik was 350 euro kwijt per converter , voor point to point rs-485 over fiber kom je zelf met 220 euro toe.

Wireless is vaak goedkoper bij de aanschaf, maar een installatie in weer en wind verslijt ook wel wat, radio modules durven soms ook wel eens rare kuren te vertonen.
Jij hebt het zeker over jouw inkoop. Dat is niet de prijs die eindgebruikers betalen, bij lange na niet.
Precies wat ik dacht, na even Googlen, een Raspberry Pi schijnt prima een Amiga te emuleren:

https://jonlennartaasende...raspberry-pi-and-uae4all/
Amiga emulator originele software er weer op en het kan er weer een paar jaar tegen op.
Ik gok dat als het al 30 jaar lang communiceert met verwarmingssystemen dat de computer hardware aan de andere kant ook nodig vervangen moet worden. Vergeet ook niet dat de software voorheen gratis is geschreven en nu waarschijnlijk voor betaald moet worden.

Wat ik me afvraag is of die scholen überhaupt wel verzekerd zijn, want software dat ooit door een studentje is geschreven en al 30 jaar aan tuft noem ik nu niet super veilig. Als verzekeringsmaatschappij zou ik toch wel enige eisen hebben gesteld aan systemen die voor brand kunnen zorgen in scholen vol kinderen...

Verder kunnen ze makkelijk bestaande bekabeling gebruiken, er ligt vast al een telefoonlijn, daar kan gewoon over gecommuniceerd worden met een modem, alleen moet je dan aan de andere kant ook weer een computer hebben staan die dat vertaald, meer points of failure en onderhoud...
Wat ik me afvraag is of die scholen überhaupt wel verzekerd zijn, want software dat ooit door een studentje is geschreven en al 30 jaar aan tuft noem ik nu niet super veilig. Als verzekeringsmaatschappij zou ik toch wel enige eisen hebben gesteld aan systemen die voor brand kunnen zorgen in scholen vol kinderen...
Een verwarmingssysteem mag natuurlijk nooit zo ontwikkeld zijn dat de computerbesturing gevaarlijk zou kunnen zijn.
De computer moet alleen bepaalde parameters kunnen aansturen, maar de veiligheid moet natuurlijk in het verwarmingssysteem zelf ingebouwd zitten, en niet in de aansturingssoftware.

Het is toch ook niet zo dat je televisie in brand vliegt als je de batterijen verkeerd in je afstandsbediening stopt ofzo?

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 15 juni 2015 18:56]

Ik zou het omgekeerd stellen: dat het al 30 jaar werkt is het bewijs dat het juist wel veilig is.

De belangrijkste voorgeschreven beveiligingen zitten als het goed is trouwens in hardware (in de cv-ketels zelf), en niet in het computersysteem.
Dit argument slaat nergens op. Een kalkoen die het hele jaar goed verzorgd wordt heeft vast ook een heel veilig gevoel. Tot het kerst is. En de mensen die naast een vulkaan wonen die al heel lang niet is uitgebarsten.

Dat er een bepaalde periode niks gebeurt is geen garantie dat iets veilig is; je moet kijken naar welke factoren de veiligheid zouden kunnen beinvloeden. (en dan nog mis je de black swans)
Je hebt gelijk, die analogie slaat gelukkig totaal niet op mijn stelling en waar hij wel op slaat wil ik waarschijnlijk niet eens weten.

Natuurlijk is in de praktijk bewezen betrouwbaarheid volkomen waardeloos als je er een ISO-certificaat aan moet knopen en eigenlijk geen idee hebt wat je aan het testen bent, maar statistisch gezien nadert de kans dat je in 30 jaar alle gangbare situaties en alle grensgevallen wel een keer langs hebt zien komen in een dergelijk relatief simpel systeem tot 1, en de kans dat er in een van die gevallen een fout zit juist tot 0 (gegeven dat er in die 30 jaar inderdaad niets mis is gegaan).

Bij een actieve vulkaan nadert de kans dat hij uitbarst echter juist tot 1 gegeven genoeg tijd. Precies het tegenovergestelde dus.

P.S. Natuurlijk moet je als je zo'n systeem nieuw ontwikkelt alle gangbare testmethodes gebruiken, dan kun je (mits je de cases goed doordacht kiest en niets over het hoofd ziet - ook daar dus geen enkele garantie want testen op alle mogelijke inputcombinaties gaat natuurlijk exponentieel de hoogte in en formeel bewijzen is ook nog steeds zeer lastig) in een paar sessies bereiken wat nu 30 jaar random testing heeft gekost.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 19 juni 2015 05:51]

2M om het hele systeem te vervangen. Dus de complete klimaatbeheersing installaties van 19 scholen. Niet alleen de aansturing lijkt mij.
Als de computer zou oud is kun je er ook van uitgaan dat het hele klimaatsysteem ook zo oud is. Bij dat bedrag zal het dus gaan om het vervangen van het gehele klimaatsysteem.
ik verkoop de mijne voor de helft :-)
De 68000 processor series, elegantste instructieset waar ik ooit mee gewerkt heb. Ik vraag me vooral af hoe de boel is opgeslagen, want een harddisk 30 jaar draaiende houden is volgensmij nog nooit iemand gelukt.
Eproms misschien ?
Af en toe de floppy over en weer kopiëren:)
Tja, mischien vervangen in de tussentijd, een HD is goedkoper dan 2 miljoen uitgeven aan een nieuw systeem....
Een raspberry Pi 2 heeft meer rekenkracht dan een Amiga, je vraagt je af waarom een nieuwe aansturing 2m moet gaan kosten?
Communicatie is waarschijnlijk lastig om in orde te brengen, en zelfs al lukt dat, de rest van het systeem is waarschijnlijk even oud als de Amiga.
Dus denk dat er wel wat meer aan vervanging toe is dan de Amiga alleen.
Alleen dat maak ik niet op uit het originele artikel, dat suggereert dat de 2m alleen voor het aansturingssysteem is.

Het zijn 19 scholen, veel meer dan een vpn netwerk met 20 mini pc's heb je niet nodig aan hardware voor de aansturing.

En er wordt onderhoud gepleegd, dus distileer de gewenste functionaliteit uit de software en begin opnieuw in een moderne taal.

Dit hoeft echt geen 2 miljoen te kosten.
Ze zullen dan waarschijnlijk de hele verwarming en dergelijke ook mee vernieuwen, dan lijkt 2M voor 19 scholen toch geloofwaardig.
Ze waren niet voor niks een van de beste computers in de jaren 80 en 90 (1986-1994).

Heb nog steeds de zelfde Amiga 2000 boven liggen, en heb ook een Amiga CD32, het is en blijft heerlijke apparaten om mee te werken, dat was ook een van de rede dat ik toen ook niks moest hebben van de PC.

Ik mis het nog steeds die Amiga tijdperk en de Amiga Club, goede tijden.
Wow wist geen eens dat dat kwam, bedankt voor de Info man.

Zal kijken of een vriend van me dan thuis is in Amsterdam, dan maak ik er meteen een leuke wiekend van.
er zal vast wel wat meer upgrades bij zitten dan alleen het vervangen van hard en software met iets identiek. Maar aangezien wij niet precies weten wat ervoor in de plaats komt, kunnen wij er ook niets over zeggen.
Amiga's draaien prima met IDE naar CompactFlash adapters (4GB CF is een zee aan opslag voor een Amiga, zeker een 2000)
Maar alleen A600/1200/4000 hebben IDE onboard.
De A2000 had geen HDD-controller aan boord, en ik denk dat die nu best lastig/duur te vinden zijn.
Uhm... Mijn Amiga 2000 had een HD.
Ja, ik zeg ook niet dat er geen HD in kan. Alleen dat je een controller-kaart moet hebben, want hij was niet on-board (en ook geen IDE in die tijd, de A2000HD had een SCSI-kaart).
En dat waren dus Zorro-II kaarten, niet de ISA-kaarten die we van de PC kennen. Dus niet zo heel makkelijk te vinden allemaal vandaag de dag.
Een CF kaartje via IDE op een A2000 is dus lastig. Op een A600/1200 prik je hem zo erin.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 15 juni 2015 20:10]

Je hebt gelijk, I forgot. Zoals zo vaak bekijkt niemand echter het originele filmpje, de harddrive wordt genoemd dus het zal een A2000 met (SCSI)HDD zijn. Net als dat ze een beetje overdrijven op z'n Amerikaans, de A500 is van '85 de A2000 van '87. En het ding draait Amiga OS (Workbench) 2.x dus er is minimaal in 1990 nog aan gezeten. Ik had er 25 jaar oud van gemaakt ;)

[Reactie gewijzigd door LiGHtNiNG! op 15 juni 2015 21:02]

Ik vraag het me af, eerlijk gezegd.
Er klopt heel veel niet van wat ze in het filmpje zeggen (de A500 is trouwens even oud als de A2000, beiden 1987. De A1000 is van 1985).
Ik zou het dus niet uitsluiten dat ze gewoon een HDD noemen omdat ze ervanuitgaan dat iedere computer een HDD heeft.
Volgens mij moet je een dergelijk systeem makkelijk op een enkele 880K-floppy kunnen zetten.
Ja goede oude tijden, mijn vader kocht of kreeg toen een Amiga 1000 in de jaren tachtig en later hem omgeruild voor aan Amiga 2000, toen kreeg ik van hem (mijn vader) een Amiga CD32 + SX32 Pro 030 50 MHz + 64MB RAM en 500MB 2,5" HD in 1993.

Ik was toen jaren later zo stom om hem omteruilen voor iets anders, nu is hij 4500 euro waard 8)7

Toe kocht ik zelf een Amiga 1200 en later een Tower en later de Blizzard PPC PowerPC board, de Blizzard 603e 240 MHz en 68040 25 MHz + BlizzardVision PPC, toen in 2003 of 2004 verkocht voor 350 euro, is nu ook een vermogen waard alle twee.

Maar ja als je de toekomst kon zien he.

En in 2001 a 2002 toch maar overgestapt op de PC Windows XP.
De mijne ook. Heeft mijn vader nog voor heel veel deutsche mark een HD van een ontzettend imposante grote van 30mb gekocht.

Fijn apparaat was dat.
Ik heb zelf een IBM PC/XT 5160 uit 1987, en daar zit nog de originele 20 MB Seagate HDD in, die nog prima werkt.
Maar ik weet niet hoeveel draaiuren daar precies op zitten.
Meestal gaat het goed zolang je hem laat draaien. Als je hem uitzet, dan kan het zijn dat hij niet meer op eigen kracht op gang kan komen, als de lagers te ver versleten zijn.

Ik denk alleen niet dat er een HDD in dit systeem zit.
Waarschijnlijk draait het gewoon vanuit geheugen, en wordt er niets van disk gelezen/naar disk geschreven.
Het is ook een kwestie van geluk hebben denk ik. Ik onderhoud nog steeds een productiehal met rond de 8 MS-DOS computers die 8 uur per dag aanstaan. Daar zitten nog altijd de orginele HDD's in uit '92 en '94. Af en toe een image maken met Acronis voor de zekerheid. In afgelopen 23 jaar nog nooit gecrasht
De Amiga 2000 had standaard helemaal geen harddisk. Je startte het OS gewoon op van een 3½-inch diskette (waar 880 KB op kon). Waarschijnlijk hebben ze de software nog steeds gewoon op diskettes staan.
En wij maar janken over een paar overheids-PC's die nog Windows XP draaien.

_/-\o_
Grote beveiligings problemen zul je hier in ieder geval niet hebben.

Niemand die hier nog een virus voor gaat schrijven :P
Er waren er overigens genoeg van, virussen voor de Amiga.
De Amiga was ideaal voor virusschrijvers dankzij de automatische diskette-detectie en multitasking. Er waren in die tijd weinig (geen?) andere computers waar virussen zich zonder enige hulp van de gebruiker en vrijwel ongemerkt konden verspreiden. Het Disk-Validator bestand was een geliefd doelwit, bijvoorbeeld bij het bekende Saddam-virus. Da's ook meteen het enige enige virus waar ik zelf serieus last van heb gehad, want computers waren toen nog zo simpel en traag dat afwijkende disk-activiteit snel opviel.
Eerder een kwestie van "We're broke, don't fix it"
Amiga computers krijg je bijna niet stuk.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 juni 2015 21:47]

Als ze een beetje handig, hier gewoon geld voor opzij hadden gezet de afgelopen 30 jaar. Want zoiets heeft afschrijving en vervangingskosten, dan was dit neit zo'n big deal geweest en hadden ze die 1 a 2 miljoen al lang en breed op de rekening staan :S Zeker na 30 jaar. Dat is zo'n 30 a 60 duizend euro per jaar zonder rente. Dus het zou, zeker met de rentes in de jaren tachtig toch een stuk minder moeten zijn per jaar dat je moet wegleggen.

[Reactie gewijzigd door air2 op 15 juni 2015 17:17]

Mag ej ook afvragen of 2miljoen wel nodig is, vorige keer was het amgia2000 en aardige student en dat was goed voor systeem wat 30 jaar mee is gegaan. Wellicht weer nieuwe pc kopen en wat studenten aan werk zetten en die 2 miljoen besteden aan onderwijs ipv uitgeven aan ICT bedrijf. :)
Veel wordt er meestal niet gespaard. Budget 'over' hebben, komt bij de gevende hand meestal over als teveel gekregen hebben. En daardoor krijg je het jaar nadien meestal minder. Dus als je alles opgebruikt, kan je het jaar nadien om een groter budget vragen. :P
Zo gingen bij ons op de middelbare school bij 20C gewoon alle kachels aan. Het budget moest en zou opgemaakt worden. En maar zweten..
Inderdaad. Je kunt het natuurlijk in 'een potje' apart zetten, maar die zijn erg gevoelig om geplunderd te worden als een ander potje onverhoopt leeg is. ;)
"zucht" de Amiga, wat was het toch een geweldig ding destijds!
Het is naar huidige maatstaven nog steeds een heel ardige machine hoor. Als Commodore het destijds slimmer aan had gepakt en een C64 emulator, liefst hardwarematig, in de machine had gestopt was het wellicht heel anders gelopen. Daar waar IBM en Intel samen met Microsoft er voor kozen om alle backwards compatible te maken en houden dacht CBM daar onterecht heel anders over.

Maar daar waar een PC alles door de CPU liet doen en we pas veel later off-loading richting GPU en andere kaarten zagen heeft de Amiga dat altijd al gedaan. Een dedicated GPU een Dedidacted sound subsysteem en een storage subsysteem was best wel slim. Eigenlijk zoals een Mainframe dat al jaren deed door periferals aan de centrale bus te hangen, maar dat terzijde!

Ik verlang nog steeds naar het 'rol-gordijntje' waarmee je een hele schermen naar beneden kunt trekken om achterliggende schermen te kunnen tonen.
Dat van die C64 emulator geloof ik niet, dan had de C128 wel populairder geweest.
Die C64 emulator op een Amiga had geen moer uitgemaakt! Er was zat goede software (inc. games) voor de Amiga, zeker voor visual effects en sound was het gewoon top! Het probleem was dat iedereens vader (moeders waren toen der tijd minder in het bedrijfsleven aan het werk) dat werkte op een kantoor te maken kreeg met Wordperfect op een x86 bak en dan kregen ze al vlot er eentje thuis gefinancierd via het werk. De hele PC markt verschoof op een gegeven moment gewoon naar DOS en later Windows. Intel hebben het gewoon veel beter aangepakt dan Commodore en dat heeft heel goed voor ze uitgepakt. Ik had op een gegevenmoment zo een insteek kaart met extra geheugen en een hardwarematige x86 emulator er in en kon zo al proeven aan MS DOS, nog heel lang met de Amiga bezig geweest, maar op een gegeven moment gewoon over moeten stappen op een 486DX66 (van Vobis)...

In vergelijking met de Intel bakken met MS DOS/Windows er op waren de Amiga 500 en de C64 veel leukere bakjes. Ik zit nog regelmatig te kijken naar de Amiga emulatoren, totdat ik me dan weer bedenk dat ik betere dingen te doen heb ;-)
Het gebruik van aparte processors was inderdaad slim, maar de implementatie (alles vastgesoldeerd op het moederbord) zorgde wel voor een klassiek geval van "remmende voorsprong". Door de goede onboard capaciteiten kwam de markt voor losse videokaarten veel te laat op gang, waardoor de Amiga rond de tijd van 24-bits kleur en 3D-acceleratie ineens ver achterliep op de PC. Natuurlijk, er was al vrij snel een handjevol 24-bits kaarten te krijgen voor grafische professionals, maar die waren 3x zo duur als gelijk presterende PC-kaarten van die tijd.
Dat was een goede investering. Dat ding heeft z'n geld dubbel en dwars terugverdient. Ik hoop dat het nieuwe systeem minstens zo goed werkt en net zo lang mee gaat.
Tja, nieuwe hardware gaat niet meer zo lang mee als die robuuste dingen van vroeger.

En de nieuwe software zal een internetconnectie krijgen, dus kwetsbaar voor virussen en andere hackings.

M.a.w. het nieuwe systeem zal NOOIT meer zo lang kunnen meegaan of even betrouwbaar zijn.
Heb je een bron daarvoor? Als je kijkt naar rekenkracht van een Amiga zal zelfs een flink gedeelte van de 32-bit MCUs meer rekenkracht hebben. Die zullen minstens op 10 jaar levensduur gespecced zijn. Als je er dan fatsoenlijke code op draait heb je ook geen last van beveiligingsproblemen.

Of je doet gewoon een normale PC, of een raspberry echtig iets, die zal het gemiddeld genomen zolang je hem niet permanent 100% belast ook prima heel lang kunnen uithouden.
1,5 a 2 miljoen? Is dat niet wat overdreven? Of veranderd men ineens heel het klima systeem? Lijkt me dat als je alleen de aansturing wenst te vervangen je vandaag el redelijk ver komt met een goede PLC
Het hele communicatiesysteem tussen de scholen moet vervangen worden.
Een stapel packet radio's? Het lijkt mij inderdaad ook een beetje veel geld. Het zou misschien kunnen als ze de ventilatiesystemen zelf gaan vervangen. Als het historische gebouwen zijn kan zoiets aardig in de knaken lopen.
Haha. Leg maar eens uit waarom je de verwarming niet meer kunt uitzetten, nadat een graafmachine tien kilometer verderop een glasvezel heeft doorgetrokken.

Internet voldoet niet aan het KISS principe. ;) Het zal vast goed werken, zolang het werkt.
Wel, internet is ontworpen om een nucleaire aanval te doorstaan. Ik weet niet welk alternatief je hier tegenaan wilt bouwen en dan ook nog binnen het bugdget van 2 miljoen, maar ik ben benieuwd. Neem dan satelliet internet er bij als backup als je dan 24*7*365 100% uptime moet hebben.. voor de verwarming..

Zoals het nu staat storen de walkie-talkies van de concierges al op de verbinding.
Inderdaad... De A2000 was (en is) nog steeds een geweldige computer. Als ik nog denk aan wat je aan grafische dingen erop kon doen op slechts een kleine 8 Mhz (alhoewel de Blitter sneller was) dan was de term overhead toen nog ver te vinden...
Leuke is dat deze nog wel op marktplaats te vinden zijn, en met een beetje mazzel krijg je ook nog wel een HD aan de praat...

Nadeel aan de Amiga was dat deze zeer veel storingen had, zowel software als hardwarematig kun je de boel vrij snel om zeep helpen...
Inderdaad... De A2000 was (en is) nog steeds een geweldige computer. Als ik nog denk aan wat je aan grafische dingen erop kon doen op slechts een kleine 8 Mhz (alhoewel de Blitter sneller was) dan was de term overhead toen nog ver te vinden...
Niet eens, hij draaide 7 MHz en een beetje... 7.09 MHz voor PAL, en 7.16 MHz voor NTSC.
Nadeel aan de Amiga was dat deze zeer veel storingen had, zowel software als hardwarematig kun je de boel vrij snel om zeep helpen...
Nou, mijn ervaring is totaal anders. Grootste probleem waren de floppy drives, maar dat is niet machine-specifiek. 3.5" drives (en vooral de floppies) waren nooit superbetrouwbaar, en als je ze constant gebruikt, omdat je geen HDD hebt, dan loop je vanzelf tegen problemen aan.
Maar ik heb nog wel een aantal Amigas thuis die het best goed doen, en ook een aantal floppy drives die nog werken.
De 5.25" drive en floppies van de C64 waren echter wel betrouwbaarder. Ik heb floppen van meer dan 30 jaar oud, en dan nog van die bedenkelijke witmerk ook, die nog steeds werken.
Zegt die meneer niet aan het einde van het filmpje dat hun huidige Amiga van eBay komt? :?
Ja, klopt.
Sowieso kun je duidelijk zien dat het een Workbench 2.0-scherm is, en die versie is uit 1990.
De Amiga 2000 is sowieso pas in 1987 geintroduceerd.
Dus dat hij 30 jaar non-stop draait, klopt niet.
De eerste Amiga (de Amiga 1000) is 30 jaar geleden geintroduceerd. Ze hebben dus het een en ander door elkaar gehaald.
Zie hier wat legacy veroorzaakt: een gigantisch risico voor die scholen.
Ik lees hier romantische verhalen over dat een Amiga (en ik heb er vroeger ook een gehad, maar dat doet er niet toe). en de leuke jongen in de buurt "die opgetrommeld wordt".

Ik zal hem even harder inschieten: stel dat ze dat doen met de beveiligingssoftware van kerncentrales, belangrijke apparatuur van ziekenhuizen, etc.....

Legacy gaat NIET over "oude apparatuur en oude software", maar over "nauwelijks nog mensen te vinden die het kennen". Overigens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat die 1,5 miljoen a 2 miljoen dollar gebaseerd is op een op inflatie verhogende kostprijs van het oorspronkelijke "oplossing".
Misschien is het handig als ze zich nu gaan bedienen van courante en voorlopig toegankelijkere software en hardware componenten. Bouwen ze ook "techology refresh" punten in de levensduur in.
Als je dat doet, zullen de bouw- en onderhoudskosten dalen, omdat er veel meer mensen te vinden zijn die dat kunnen.

In het kader van legacy zou ik de overigens in het algemeen prima werkende opmerking "if it aint broken, don't fix it", willen vervangen voor "if the fixers are gone, build a new one".
Het geeft wel mooi aan hoe men in de jaren 80 dergelijke systemen en problemen benaderde. Heel pragmatisch, heel low-budget.
Nu is alles geprofessionaliseerd, en aan veel regels en 'red tape' gekoppeld.
Ik heb meer begrip voor hoe de oorspronkelijke oplossing is opgezet dan voor het feit dat men in ruim 20 jaar nooit een update heeft uitgevoerd.

Dat is waar dingen nog het meest fout gaan: ik kom zelf ook nog wel vaak code tegen, gemaakt in een hele oude taal, of een hele oude variant van een ontwikkelomgeving. Het is dan niet triviaal om dat te upgraden naar een moderne omgeving, compatible te maken met 64-bit systemen etc. En vroeg of laat loop je toch ergens tegenaan waardoor dat toch moet gebeuren.
Ik ben ervan overtuigd dat als je gewoon systematisch die dingen bijhoudt... af en toe overstappen op een nieuwere omgeving etc, dat je uiteindelijk heel veel tijd en geld bespaart, en ook veel betere kwaliteit kunt waarborgen. Het excuus van "maar daar hebben we nu geen tijd voor" mag nooit gelden.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 16 juni 2015 10:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True