Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Flash-renderer Shumway wordt opgenomen in Firefox-code

Door , 59 reacties

De ontwikkelaars van Mozilla zijn bezig Shumway, een renderer die Flash-content in swf-containers omzet naar html5, in de Firefox-code op te nemen. De nadruk ligt in eerste instantie op de Android-versie van Firefox en de Windows 8 'Metro-uitvoering'.

Shumway werd in november vorig jaar als experimenteel project door Mozilla uit de doeken gedaan. De renderer moet content in het propriëtaire Flash-formaat omzetten naar html5. Ook wil Mozilla met Shumway Flash-content kunnen tonen op apparaten die geen Flash ondersteunen en dus niet over een Flash Player beschikken. Door swf-content te kunnen renderen naar open webstandaarden, kan dergelijke content toch getoond worden. Bovendien hoopt Mozilla met een html5-renderer de beveiligingsproblemen waar Flash Player vaak mee kampt, te omzeilen.

Inmiddels heeft Mozilla de eerste code voor Shumway in de Android-versie van Firefox opgenomen, terwijl de alternatieve renderer ook in Firefox for Metro opnemen. In de codebase van Firefox 26 voor de desktop moet ook Shumway ondersteund gaan worden. In de laatste ontwikkelfase, waar nog geen deadline bij wordt genoemd, zou Shumway in alle Firefox-versies volledig zijn opgenomen, en veel populaire Flash-content, zoals games en banners, feilloos kunnen renderen naar html5-code.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

03-10-2013 • 13:13

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
Zou geweldig zijn als dit zou betekenen dat Flash dingen niet meer zoveel geheugen en CPU kracht zouden kosten. Onder Windows vindt ik flash al irritant maar onder Linux is het helemaal niet best met flash..

Maar werkt dit on the fly in je browser of zou het ook door website ontwikkelaars gebruikt kunnen worden? Dat zou nog beter zijn. Maar misschien is dit de eerste stap.
Ik lees op de link in het artikel naar het ontwikkelaarsblog dat het een renderer is die poogt zonder een letter Adobe code te gebruiken Flash kan vertalen naar HTML5. Het lijkt mij dat het dan in de browser zelf runt, en niet als een plugin wordt opgestart en dus inderdaad on-the-fly de .swf vertaalt.
Mozilla heeft voor pdf's een javascript die pdf omzet in html5. Shumway is vast ook javascript only.
Hebben we het over hetzelfde: in FireFox kan je tegenwoordig pdf's bekijken zonder externe plug-in. Deze werkt alleen niet goed. Je krijgt vaak foutmeldingen. Gaat straks hetzelfde gelden voor Flash wat ook een Adobe vehikel is?
Dat is inderdaad gunstig; dan kan ik Adobe Flash eindelijk verwijderen. Het lijkt er ondertussen op dat Flash met elke update langer nodig heeft om te starten. Ik krijg ook regelmatig de melding dat deze niet reageert en of ik wil doorgaan of de plug-in wil stoppen.

In feite duurt het ook veel te lang met de acceptatie van HTML5.
Voor mijn telefoon en tablet juich ik het toe maar met deze wijziging ben ik bang dat acceptatie van HTML5 nog langer gaat duren omdat men dan nog steeds met flash uit de voeten kan.
Ik heb nog mijn twijfels, vooral kijken naar telefoons die een stuk minder krachtig zijn dan desktop pc's. Via deze showcase voor snelle javascript code bespreken ze de performance. De schrijver zegt hier dat javascript icm html5 eigenlijk snel genoeg is.

Alleen dit Shumay project is eigenlijk een interpreter van flash naar html5. Enige snelheidsverlies is imho onvermijdelijk. Beter zou misschien zijn om de gehele flash applicatie in ťťn keer om te zetter naar html5 voor sommige zware applicaties/instructies. Voor bijvoorbeeld online videos lijkt me sowieso handiger.
Bij Youtube hebben ze dat een tijdje gedaan. Gedurende een bepaalde tijd werd er een HTML5-player gebruikt. Ondertussen zijn ze weer terug gewisseld naar Adobe Flash. Ik heb daarom het gevoel dat het om een soort pilot ging om te kijken hoe HTML5 presteert en hoe het met de benodigde systeembronnen zit.
Ja, bij mij bij werkte die HTML5-speler minder goed dan Flash, helaas.
Ze werkte inderdaad wat minder goed, maar ik vraag me af of dat dan gewoon aan de speler ligt of HTML5 in z'n algemeen.

Ik bedoel; de ene Flash speler is de andere niet. Daar zit ook nog een hoop verschil in. Het enige dat je bij Adobe Flash houdt is dat Firefox de eerste keer altijd die plugin-container moet laden om een sandbox te creŽren voor plug-ins. De pagina hangt dan ook gewoon helemaal vast totdat 'ie klaar is.

Zodra dat gebeurt slaat de harde schijf dus op hol. Bij die HTML5 player is me dat niet opgevallen. Kan best zijn dat er ook flink HDD-activiteit plaats vond, maar de pagina hing toen in ieder geval niet vast.
Het kan aan de speler hebben gelegen, maar als zelfs Youtube geen goede HTML5-speler kan maken...
Google (Youtube) krijgt het amper voor elkaar om een efficiŽnt besturingssysteem voor mobiele telefoons in elkaar te knutselen. Ik vind Android erg fijn, maar er is nog behoorlijk wat ruimte voor verbetering.

Een naam zoals Youtube wil niet automatisch zeggen dat alles wat van hun afkomt kwalitatief hoogwaardig is.

Zoals ik al zei; ik denk dat het eerder een soort testfase is geweest om te kijken hoe het werkte. De speler zal waarschijnlijk ook een tijdelijke (beta) oplossing zijn geweest.

-edit-
Waarom wordt dit weg-gemod ? Android gaat toch hartstikke inefficiŽnt om met de beschikbare hardware ? Ik bedoel; ik zou momenteel niks anders willen maar vind wel dat er qua prestaties nog flink wat vooruitgang kan worden geboekt.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 3 oktober 2013 15:59]

Ik vind Android beter dan andere mobiele besturingssystemen...maar ja, het inderdaad zijn dat Youtube/Google niet in staat is een goed werkende HTML5-speler te maken terwijl andere partijen dat wel kunnen; heel vreemd, maar niet onmogelijk.
Ligt niet aan de player, maar aan de browser. Chrome gebruikt om de een of andere reden een video buffer can iets minder dan 3MB, in firefox werkt html5 youtube perfect.
HTML5 werkte niet goed in mijn Firefox, in elk geval een stuk minder goed dan Flash, wat ook al nooit zo ontzettend goed heeft gewerkt...HTML5 was traag en minder stabiel. Don't get me wrong, ik heb een hekel aan Flash en hoop dat het zo snel mogelijk verdwijnt. Maar we waren/zijn nog niet zo ver, blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 4 oktober 2013 05:09]

Je kan nog steeds aan de HTML 5 Beta meedoen, erg handig op je werk (bij ons zonder flash) als je flash installatie zichzelf in de crap heeft gegooid

http://www.youtube.com/html5
HTML5 is nog steeds geen alternatief voor Flash.
Je kan wel hetzelfde maar het is lang niet zo makkelijk als Flash en ook HTML5 vreet nog steeds bergen aan resources tov Flash.
Met het introduceren van de HTML5 standaard had men kunnen kiezen om iets te definieren dat een alternatief voor Flash had kunnen zijn maar blijkbaar had men bij het W3C andere prioriteiten. :(
Eens. Flash is bij mij 100% de oorzaak van crashes in zowel Firefox als Chrome, en dat op een brandschone computer.
Ik krijg de indruk dat dat bij mij ook zo is. Het is wel vreemd, wat een jaar of zo geleden had ik nooit meer crashes in Firefox, dacht dat het probleem opgelost was van de door Flash veroorzaakte crashes van de hele browser. Nee dus.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 3 oktober 2013 15:27]

Flash is de hele reden dat ik destijds op chrome was overgestapt, zodat niet mijn hele browser crasht als flash weer liep te kutten. Maar ik ben ondertussen al lang weer terug naar firefox.

Maar ik vraag me af wat dit ding nou precies doet? ActionScript is een ECMAScript dialect, net als JavaScript. Dus daarmee vraag ik me af of dit een implementatie van ActionScript klassen in JavaScript is, waarmee de ActionScript code gewoon door de JavaScript interpreter gehaald kan worden.
ach dat Flash het ook wel goed kan doen, laat IE10/11 zien. Flash wat vastloopt, al zo lang niet gehad dat ik niet meer weet wanneer wel.
Terwijl ik FX maar zo'n 15% van de tijd gebruik en Chrome (nja, Iron) nog geen 5%. En dat bij FX de gehele browser compleet vast loopt, en bij Iron er regelmatig een hele hand vol tabs tegelijk uit klappen.
Ja, een tijd geleden was dat gefixt, een crashte heel Firefox niet meer bij een Flash probleem. Toen was het erg stabiel. Maar de laatste tijd crasht Firefox wel regelmatig. Het ligt misschien niet aan Flash: met name Google Maps laat Firefox regelmatig crashen bij mij.
Dat is inderdaad gunstig; dan kan ik Adobe Flash eindelijk verwijderen. Het lijkt er ondertussen op dat Flash met elke update langer nodig heeft om te starten. Ik krijg ook regelmatig de melding dat deze niet reageert en of ik wil doorgaan of de plug-in wil stoppen.

In feite duurt het ook veel te lang met de acceptatie van HTML5.
Helemaal mee eens. Nog steeds gebruikt CNN en veel andere sites Flash en ook op Youtube werkt HTML5 niet fijn. Maar er zijn sites waar HTML5 filmpjes wel goed werkt dus deze partijen zullen hun huiswerk eens moeten doen.
Hoezo betekent dat dat het niet meer zoveel geheugen en CPU kracht zou kosten, je hebt geen idee hoe de implementatie/optimalisatie van de Shumway-player is en ook "HTML5" is geen garantie dat het niet veel CPU-kracht zal kosten...
Ik denk als je het port naar html5, je nog meer geheugen en cpu kracht kwijt bent, zoiets zal wel niet te optimaal verlopen en veel html5 features zijn wel al aanwezig, maar nog lang niet geoptimaliseerd.
Op zich handig maar ik zou liever hebben dat Flash volledig verdwijnt. Ik heb het op mijn iPad/iPhone niet en ik installeer het ook niet meer op mijn Mac.

Websites die Flash bevatten worden daarom door mij ook niet meer bezocht. In de hoop dat dit een snelle dood sterft! :)
Ik heb op m'n werkdesktop al sinds 2011 geen flash meer, en zo gauw firefox onder Fedora eindelijk h264 afspeelt gaat het er thuis ook vanaf. De enige toepassing die ik ooit nodig heb van flash is het afspelen van video's, maar zonder h264 heb ik op het moment toch nog flash nodig. Of Chrome, maar ik laat me niet vrijwillig bespioneren...
Firefox speelt inmiddels h264 af in de meeste Linux distro's als je Firefox 24 gebruikt. Zet in about:config de setting 'media.gstreamer.enabled' op 'true' en h264 is geregeld (als je de h264 codec tenminste hebt geÔnstalleerd in Fedora).

[Reactie gewijzigd door Oceans11 op 3 oktober 2013 16:01]

Jep, dat werkt prima in Ubuntu, maar Fedora heeft hun kop in het zand en heeft de hele feature gedisabled bij het compileren...
Oh cool! Ik ben geen voorstander van Flash, maar het wordt nog steeds veel gebruikt, dus je hebt oplossingen als deze nodig. Nu nog een FF voor WP 7.8 met deze ondersteuning...

Edit: Bij nader inzien ben ik eigenlijk toch minder blij ermee. Er zit dan geen dwang meer bij de developers om hun sites om te zetten "Want het werkt toch?"

[Reactie gewijzigd door ADQ op 3 oktober 2013 13:25]

Ik vind dit ook helemaal geen goede ontwikkeling. Ik heb liever dat het gebruik van Flash door webdesigners stopt.

De teloorgang van Flash begint nu eindelijk lekker door te zetten nu steeds meer internetgebruik naar mobiele apparaten gaan die geen Flash ondersteunen. Je ziet ook vrijwel geen Flash-only sites meer omdat die simpelweg teveel bezoekers zouden uitsluiten.

Juist het toch met kunst en vliegwerk ondersteunen van Flash op sites remt het open web.
Als dit netjes zou gaan werken zoals ze beloven, dan is dit toch een van de beste evoluties op het gebied van web ervaring in een browser van de laatste jaren. Flash vind ik nog steeds niet thuishoren in een browser.
Ik weet vrij zeker dat het net als vrijwel alle converters van flash naar HTML in HTML beroerder loopt dan de flash versie.

Uiteraard ben je dan niet afhankelijk van plugins maar dat heeft gewoon zijn prijs natuurlijk :)
Flash is verrot, maar niet omdat flash echt verrot is maar omdat wat ze er mee doen verrot is...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 oktober 2013 13:26]

Zat ik wel op te wachten, flash player is tegenwoordig ook niet meer de snelste. Ik draai Linux en het zuigt CPU.

[Reactie gewijzigd door Amanush op 3 oktober 2013 13:20]

Voor veel flash dingen word in linux teruggevallen op de cpu.
Behalve als je vdpau goed hebt werken en aan hebt staan voor je flash player.
Dan gaat dit via de hardware. Dit levert een aanzienlijke cpu daling op.
Op mijn pc was dit zelfs het verschil tussen wel of geen 1080p HD content kunnen afspelen op youtube.
Mja youtube valt me vaak tegen. Hebt zo'n pagina van Google waarop je aan kan geven dat je Youtube in HTML5 wilt hebben waar mogelijk - maar het meeste is dan nog steeds flash. Blijkbaar is niet alles al naar de HTML5 video codecs geconverteerd ofzo.

http://www.youtube.com/html5
Als je Firefox gebruikt, installeer dan de add-on 'YouTube ALL HTML5' eens. Je zult zien dat je browser bij geen enkel Youtube filmpje meer vraagt om Flash te installeren! Als je Linux gebruikt moet je bovendien in 'about:config' de setting 'media.gstreamer.enabled' op 'true' instellen.
Leuk dat ze dit proberen, kan ik mooi doorgaan in ActionScript 3.
Ja laten we ook allemaal nog denken dat de wereld plat is omdat er systemen zijn die de coordinaten daar wel naar om kunnen rekenen...

Bij mij hoef je geen klandizie te verwachten als je expres nog gaat lopen coderen in iets waarvan je weet dat het exit gaat.
Lijkt mij dat aan zo'n conversie de nodige beperkingen hangen. Worden actionscript en andere dynamische calls, klik events bijv. ook vertaald, en video/audio? Of beperkt de conversie zich echt tot de animatie (tweens etc.)?

Edit:
nieuws: Mozilla rendert met Shumway swf-content naar html5
al wordt al wel Actionscript 1 tot en met 3 ondersteund
Ah, klinkt veelbelovend dan.

[Reactie gewijzigd door Pendaco op 3 oktober 2013 13:45]

http://mozilla.github.io/shumway/

Het lijkt er op dat ActionScript ook vertaald wordt.
Jammer dat Flash zo'n slechte naam heeft gekregen. Komt hoofdzakelijk door slecht geprogrammeerde banners. AS3 is opzich een prima taal, ik maak ook met veel plezier apps in AIR. Ik hoop dat ze daar in ieder geval niet de stekker uit trekken!
Ik denk niet dat Flash alleen voor een paar banners een slechte naam heeft gekregen. Het meeste gebruik van Flash kan prima door HTML5 of Javascript overgenomen worden.

Adobe Air weiger ik ook te gebruiken. Er zijn voldoende zaken om software e.d. in te programmeren.
Dat laatste slaat natuurlijk nergens op. AIR is gewoon ťťn van die zaken om software in te programmeren en het is een enorm fijne en krachtige omgeving, vooral met stage3D erbij. Song Pop is een voorbeeld van een prima werkende populaire AIR-game, en natuurlijk GoTopo ( O-) )

Het is gewoon een kwestie van smaak.
Goed ik zal toegeven dat ik weinig AIR apps gebruikte, Tweetdeck is er wel een. Maar goed ik heb ook iets tegen Java. Waarom weet ik niet maar op m'n Mac (en op Windows ook trouwens) is het niet niet prettig genoeg.
Maar is het dan niet zo dat je dan eigenlijk actief gewoon een flashplayer hebt gemaakt?
Dus compleet met alle nadelen die erbij komen kijken. Dan is het niet de flashengine, maar je browser die je batterij opzuipt
Jammer. Ze kunnen flash beter dood laten bloeden. Zelfs Adobe ziet niks meer in browser-based flash.
Ik hoop dat je dit gewoon kan disablen, maar aangezien het firefox is verwacht ik van wel. Flash games speel ik niet en banners zit sowieso niemand op te wachten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*