Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Rami Ismail, van het Utrechtse Vlambeer, doopt zijn titel Wasteland Kings om tot Nuclear Throne. De studio komt daarmee tegemoet aan de wens van InXile Entertainment, de studio die aan Wasteland 2 werkt. De Amerikaanse studio was bang voor verwarring.

Nadat Wasteland Kings werd aangekondigd, tijdens de persconferentie van Sony aan de vooravond van de Gamescom in Keulen, werd Vlambeer benaderd door InXile Entertainment. De Amerikaanse studio werd in 2002 opgericht door Brian Fargo, de man die in een ver verleden meewerkte aan rpg Wasteland. Met inXile wil Fargo eind 2013 een remake van de rpg op de markt brengen, onder de titel Wasteland 2. De studio is bang dat fans van de rpg-serie denken dat Wasteland Kings onderdeel uitmaakt van de rpg-serie van Fargo en hebben Vlambeer daarom verzocht de naam van zijn game te wijzigen. Vandaar dat Rami Ismail van de Utrechtse studio in een uitgebreide post op de website van Vlambeer aankondigt dat de game voortaan als Nuclear Throne door het leven gaat.

De beslissing is recentelijk genomen, blijkt uit de post van Ismail. De studio heeft zelfs nog geen logo voor de nieuwe titel ontworpen. Nuclear Throne verschijnt voor Windows, PlayStation 4 en PS Vita. Een vroege versie van de game verschijnt in oktober al via Steam Early Access, voor 13 dollar. Wanneer de volledige versies versies voor Windows, PS4 en PS Vita verschijnen, is niet bekend.

Wasteland Kings

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Hoop dat ze een grote zak geld gekregen hebben om de naam te wijzigen.
Is wasteland nu ook al een trademark net als stukken fruit of ramen......., moet niet veel gekker worden.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 30 september 2013 13:10]

Het was een verzoek van inXile om verwarring te voorkomen. Nergens wordt er geclaimd (nog) dat er een copyright op het gebruik van het woord "wasteland" zit. Ook was er verder geen sprake van een rechtzaak etc, voor zover bekend.
Kortom het is in dit geval gewoon Vlambeer die vrijwillig voldoet aan een verzoek van inXile, zoals ook uitgelegd wordt in de originele aankondiging.
Most of all, we appreciate that the first contact between us was by a normal employee, and not a lawyer. There was no extravagant Cease & Desist-letter, nor a threatening letter in an envelope labelled ‘URGENT’. The e-mail we received was short, amicable and to-the-point. It was followed up by a quick conversation on Skype, in which we established that it would be the right thing for us to change the name.

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 30 september 2013 13:21]

Ik vind dit wel een enorm mooie gang van zaken, gewoon een deftig normaal gesprek waarin beide partijen zeer redelijk zijn geweest!
Erg netjes inderdaad. Kunnen de 'grote jongens' nog wat van leren. Niet alles draait om geld en macht, maar dat vergeten ze soms.
Zoals ik het artikel gelezen heb, is het maar tot een vriendelijk verzoek gebleven geweest (die is ingewilligd) om Naamsverwarring te voorkomen.

Dus een hele trademark verhaal/battle is niet echt aan de orde geweest.
Ik vind het tof dat het een Nederlandse indie is, random generated maps en alles. Alleen jammer dat het weer een 2D topdown game is. Niet echt iets waar je een PS4 voor koopt kijkt me.
Je koopt een PS4 om leuke spellen te spelen, lijkt me.

Als dit nu een leuk spel is, wat is dan precies het probleem?
Nou dat zal ik je zeggen, dat ik op een nieuw systeem van 400,- niet het gevoel wil hebben dat ik op een Super Nintendo aan het spelen ben. Gameplay is natuurlijk het belangrijkste, maar waarom zou je dan gelijk concessies leggen op de graphics? Rayman Origins is ook gewoon een 2D platformer maar ziet er ook nog is geweldig uit. Ik zou het jammer vinden als we Indie gaan koppelen aan slechte graphics wat nu al een tijdje aan de gang is sinds Minecraft's succes dit liet zien.

[Reactie gewijzigd door TheJoe op 30 september 2013 13:23]

Punt is een beetje dat deze games niet voor de NES/SNES worden uitgegeven. Hoe willen ze het anders aan de man brengen?

Daarbij vindt ik het bijvoorbeeld wel leuk om dit soort spellen op wat voor een console dan ook te spelen.

Kijk persoonlijk alleen meet uit naar LUFTRAUSERS van Vlambeer (op m'n Vita that is :D)


edit: grammatica foutje

[Reactie gewijzigd door Chckdsk! op 30 september 2013 13:41]

Ik vind het een toffe game hoor, heb de trailers bekeken en het lijkt een soort random fast paced shooter. Alleen zou ik zoiets liever ook op een platform zoals Android en IOS zien. Dit soort games speel ik toch liever daarop en niet op een groot scherm van zoveel inch, en volgens mij kan het er ook wel op mobile draaien. Misschien na de Vita en PS4 release.
Dan heb ik een simpele oplossing voor je: Je koopt deze game niet.
Gewoon stemmen met je portemonnee.
Vlambeer maakt zijn games in Game Maker, dat niet bekend om zijn grafische mogelijkheden.

Een leuk detail is dat het concept van deze game (en daarmee ook de grafische kant) gemaakt in drie dagen voor de Humble Bundle Mojam 2.

Daarnaast is er ook nog animo voor deze games.
Je denkt toch niet dat een een ontwikkelstudio die uit 2 werknemers bestaat dezelfde middelen heeft om allerlei grafische pracht en praal te ontwerpen als een AAA studio met meer dan 100 werknemers..?


Ik vind het persoonlijk alleen maar mooi dat we een beetje diversiteit krijgen in games, ook op PS4.

Ik bedoel, het is toch leuk dat indies ook niet uitgesloten voor PS4. Prima toch dat je als consument meer keuze krijgt qua game genres, indies en AAA games. Als indie games je helemaal niets zeggen, dan koop je ze toch gewoon ook niet? Het is niet zo dat indie games het uitkomen van AAA games gaat weerhouden.
Voor mij maken de graphics ook niet uit, maar een 2D topdown speelt gewoon niet lekker. Bovendien mag je, zelfs van indies, best verwachten dat de graphics een beetje redelijk zijn.
De gameplay op mijn Commodore 64 was ook uitstekend. Als je op die manier redeneert dan heeft 9 van de 10 spellen op moderne consoles geen meerwaarde boven wat er al 25 jaar is aan spellen op systemen met mindere (grafische) kracht.

Het gaat echter juist om die (grafische) kracht tegenwoordig. Op andere vlakken zijn spellen nog nauwelijks vernieuwend te maken. Er zijn maar een paar titels die, los van de rauwe kracht die ze nodig hebben om mooie gameplay mogelijk te maken, nog echt weten te onderscheiden. Het wordt allemaal mooier, of met meer berekeningen op de achtergrond, om de boel echter of juist nog bizarrer te maken. Maar het verhaal achter het spel is per definitie, net als bij speelfilms, onder te verdelen in maximaal 10 hoofdlijnen.
Vernieuwing gebeurt nu juist ook op andere terreinen dan graphics. Open-wereldspellen ontwikkelen zich de laatste tijd sterk (GTA, Borderlands, Skyrim, etc). En verhaallijnen worden complexer door de speler tijdens het spel keuzes te laten maken die het verdere verloop van het verhaal beinvloeden (Fallout).

Erg leuk dat er naast dat AAA-geweld (in commerciele zin) ook plaats is voor frisse 2-mansbedrijfjes als Vlambeer. Ik ben ook vooral benieuwd naar dat Luftrausers, waar Gamespot zo gecharmeerd van is:
http://www.gamespot.com/l...mbat-awesomeness-6413631/

Mooi om te lezen hoe de naamverandering tot stand is gekomen. Zo kan het dus ook: gewoon met een goed gesprek.

[Reactie gewijzigd door klunk op 1 oktober 2013 11:20]

Zal, denk ik, ook wel iets met budget enzo te maken hebben.
mooi dat ze gewoon meewerken zonder weer een patenten oorlog aan te gaan.
ik vind de game ook inderdaad een zelfde naam hebben + ook een soort rpg van bovenaf net als wasteland 2
Dit heeft niets met patenten te maken. Trademarks zitten dichter in de buurt denk ik.
Beleving van een game heeft weinig met graphics van doen.
Laatst Hotline Miami gespeeld. Graphics style uit de jaren 80 maar wat n gameplay en ervaring! :)
Daarom kan ik zoiets alleen maar aanmoedigen. Zie het niet als het een of het ander, maar grafisch zware en minder zware games kunnen toch prima op één systeem gespeeld worden zonder afbreuk te doen aan de console of het idee dat je er niet het "maximale" uithaalt. Je maakt pas optimaal gebruik van een console als de game ervaring goed is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True