Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties
Submitter: watercoolertje

Samsung probeert met zijn regiolock grijze import van zijn smartphones tegen te gaan. Gebruikers kunnen wel in het buitenland een lokale simkaart gebruiken, waar het eerder nog leek alsof dat niet zo zou zijn.

Met de regiolock werkt een Samsung-smartphone, zoals de recent uitgebrachte Galaxy Note 3, niet als een Nederlander hem bijvoorbeeld importeert uit Azië en hem opstart met een Nederlandse simkaart erin. Dat blijkt uit een statement van Samsung aan UK Mobile Review. Dit is relevant voor gebruikers die een versie met Exynos 5-soc willen, omdat veel van die exemplaren een Aziatische regiolock zullen hebben: de Exynos-versie wordt in veel Aziatische landen uitgebracht.

Wie zijn Note 3 in Nederland heeft gekocht en hem voor het eerst opstart met een Nederlandse simkaart, kan daarna elke simkaart gebruiken. Daarbij blijft het dus mogelijk om in het buitenland een lokale simkaart met vaak veel lagere tarieven te gebruiken. Het leek er eerst op dat de regiolock was bedoeld om dat te voorkomen.

Samsung zet de regiolocks op diverse Galaxy-smartphones die vanaf eind juli geleverd zijn. Als een toestel een regiolock heeft, zit er een sticker op de doos die dat vermeldt. Andere fabrikanten hebben dat systeem van regiolocks niet.

Regiolock Galaxy's

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Ik dacht dat globalisatie een goed iets was. Misschien moet er ook een regiolock komen voor het uitbuiten van goedkope werkkrachten. Toestellen die in mensonwaardige toestanden zijn vervaardigd mogen niet langer verkocht worden op de EU markt, eens zien hoelang het duurt met die regiolock.
Helemaal mee eens.
Regiolocks slaan nergens op net als we met de DVD's regio protectie hebben gezien.
De markt is wereldwijd en niet meer gebonden aan ťťn land of regio.
Fabrikanten moeten dat leren begrijpen want de consument pikt dit niet (meer).
Als ze toch halsstarrig willen vasthouden aan zo'n product zullen ze een flink marktaandeel moeten inleveren.
DVD regio slaat inderdaad vrij weinig op, maar de oorsprong hiervan heeft wel een goede reden :P

Dit komt gewoon uit het niets aanzuilen.

Maar je hebt gelijk.
South park bijvoorbeeld is vrijwel overal in de wereld tegelijk gratis te bekijken online. (vorig jaar waren wij zelfs een paar dagen eerder dan de VS, donderdag hier op tv, zondags pas in US of A :P)

En ondanks de populariteit van South Park, zijn torrents van South Park best lastig te vinden. Terwijl shows die een heel stuk minder populair zijn, maar US first en maanden/jaren later rest van de wereld.... met enorm veel seeds/feeds op alle torrent sites staan..

Ik vraag me af en toe echt af hoe achtelijk die management van sommige bedrijven is. Ik doe het een stuk goedkoper en met meer winst!

[Reactie gewijzigd door batjes op 27 september 2013 20:09]

Globalisatie is goed voor de handelsvrijheid van multinationals. Als het volk vervolgens van dezelfde vrijheid gebruik wil maken zijn ze zo protectionistisch als de pest. Hypocrysie ten top, maar natuurlijk zegeviert het grote geld.
Ik begrijp die antiglobalisten wel..
Heel simpel:

Bepaalde Samsung toestellen buiten de EU (dus UK valt daar buiten bijv) hebben een andere markt en daar verschillen de prijzen enorm.(indicatie 65 dollar per stuk)
Daarnaast zijn er ook volume afspraken waardoor er extra kortingen gegeven kan worden per order en/of per periode. (indicatie 80 dollar per stuk)

Hierdoor is het voor "handelaren" zeer lucratief om zeecontainers vol via officiŽle dealers die bij distributeurs buiten de EU in te kopen, te verschepen en via bijv. Duitsland of de UK te importeren.

Deze toestellen zie je dan later bij veel electronica webshop verschijnen met soms wel prijsverschillen van 50-75 euro onder de reguliere advies prijzen (die dus standaard zijn als je in NL bij distributeurs moet inkopen)

Hierdoor wordt dus de complete (kunstmatige en regionale) marktwerking van Samsung, maar ook alle ander merken ernstig verstoord. Waarom zou je anders via de de aangewezen kanalen Samsung toestellen gaan inkopen als je buurman of een webshop dit kan aanbieden voor een prijs die onder je inkoopprijs ligt?

Ik ga deze regio lock niet goed praten en denk ook niet dat dit de oplossing is (je kan de eindklant/gebruiker benadelen),maar dat er iets gedaan wordt aan de grijze markt is op zich wel iets dat moet gebeuren. Eerder had ik gezien dat Samsung een andere methode zou gebruiken die niet de eindgebruiker tot last zou zijn en daarnaast gewoon een redelijke prijs zou verzorgen voor alle landen (wisselkoersen etc niet meerekenen, dat doet elke fabrikant dollar = euro etc)
Laat de koper zelf bepalen of hij een officiŽel Nederlands model wil kopen en er iets meer voor wil betalen dan een grijs import model.
Daar heeft de fabrikant naar mijn mening niets mee te maken. Die verkoopt links- of rechtsom toch wel een product uit zijn fabriek.
Er is niets mis met toestellen die buiten Nederland vandaan komen lijkt me, waarom moet er volgens jou iets aan de grijze markt gebeuren? De assumptie dat een telecommarkt in een ideale wereld alleen binnenlandse toestellen zou bevatten is een utopie en voor niemand, behalve voor de fabrikanten, een goede zaak. De enige reden dat fabrikanten dit willen is per regio meer invloed krijgen op de prijzen (lees: ze hoger houden dan nu).

In een tijd waarin je in Limburg zonder dat je er erg in hebt zo Duitsland in fietst en je zonder enige controle van Nederland naar Spanje kunt rijden zie ik niet in waarom grijze import iets ergs zou zijn. Sterker nog: met de eenwording van Europa is het logisch. We eten ook niet allemaal Nederlandse aarbeien. Soms is het nauwelijks vast te stellen waar de producten vandaan komen: ze bevatten exact dezelfde hardware.

De regiolock is nieuw. Het zou mij niets verbazen als dit wettelijk gezien (Europees recht) niet is toegestaan. Ben benieuwd hoe dit zich in de toekomst gaat ontwikkelen.
een webshop kan geen samsung telefoon met garantie aanbieden die afkomstig is van buiten de EU aangezien die geen support krijgen bij samsung europa. ;)
Tuurlijk kunnen (moeten!) ze wel garantie bieden, alleen niet via Samsung maar gewoon zelf regelen, eigen(derde) reparatie dienst en risico.
//

Ik moet nog een bedrijf tegenkomen die niet arrogant wordt zodra het groot is. Vervolgens gaan ze hard op hun bek vanwege hun arrogantie.. Hoop dat Samsung snel deze grote fout die ze begaan weer ongedaan maken. Als ze deze weg inslaan zullen er meer rare beslissingen komen ten nadele van de eindgebruiker. Kwestie van tijd.
Maw binnenkort gaan aziatische verkopers gewoon even de regiolock voor je verwijderen voor het verzenden. Denkt Samsung nu echt dat ze hier iets mee gaan oplossen?
Precies, of ze leveren er een pre-paid Aziatisch sim kaartje bij om het de eerste keer mee op te starten.
Precies, of ze leveren er een pre-paid Aziatisch sim kaartje bij om het de eerste keer mee op te starten.
Slim bedacht idd :)

Ik vind Samsung iig brutaal, blijkbaar zijn ze zo verzekerd van hun marktpositie dat ze weg denken kunnen te komen met een simlock. Voor mij betekent dit gelijk einde Samsung. Mij zie je geen telefoon meer kopen van dat merk. Zelfs Apple doet zoiets als dit niet.

Dan kun je zeggen dat je van deze beperking geen last zult hebben, maar wie weet welke er volgen.
Precies, zelfs Apple doet dit niet. Die rekenen in ArgentiniŽ een eerlijke 1100 dollar voor een ipad die in Amerika voor 500 dollar over de toonbank gaat. Als je zo'n marge neemt op je product dan maak het niet eens meer uit dat 10% van de kopers het ding uit 't goedkoopste land importeert.
Nu heeft ArgentiniŽ ook wel wat absurde regels om van hun lokale munt te converteren naar US dollars. Effectief gaat dat daar via de zwarte markt het beste 8)7

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 28 september 2013 07:49]

Tja, als je tegenwoordig een beetje controle over je telefoon wil hebben, dan zul je 'm zelf moeten maken...
<delete>

[Reactie gewijzigd door Armin op 28 september 2013 00:24]

En wat boeit het nu precies waar Samsung hun telefoons verkoopt?
Prijsverschil. In europa wellicht veel duurder, dus een vakantietripje naar bijv china en daar ter plekke kopen kost samsung omzet.

[Reactie gewijzigd door We Are Borg op 27 september 2013 18:58]

De kosten zullen daar lager liggen wat aan de netto winst per telefoon niet veel zal veranderen.
Alleen de belasting is al eigenlijk bizar hier..
Het is om een aantal zaken. Prijs verschillen bestaan wel degelijk zelfs na correctie voor belastingen en verschil in loonkosten etc. Niet voor niets doen sommige bedrijven een dollarbedrag gewoon in euros.

In Australie is daar bijvoorbeeld recent nog een kleine rel over ontstaan in de politiek omdat een aantal Amerikaanse techbedrijven gewoon veel en veel hogere bedragen vroegen aan Australiers dan Amerikanen voor hetzelfde product.

Maar ook ivm bescherming van lokale verkopers (mobiele providers, ketens, etc) en importeurs. Niet zelden zijn er exclusieve contracten betreft prijs, exclusiviteit, afnameaantallen, etc met lokale partners. Grijze import verstoort dat en Samsung wil dat niet, omdat dat hun mogelijkheden tot die speciale contracten beperkt.
Een andere reden is reparatie en levering van accesoires. Als een toestel in een bepaald land niet in het assortiment wordt gevoerd, zal de servicedienst vaak ook nee moeten verkopen en dat is slecht voor de naam van Samsung.
Hehe, maar maar daar krijg je ook wel iets betere sociale voorzieningen voor terug dan wat je in China krijgt ^^

Denk dat je veilig kunt stellen dat Samsung hier wel 'meeprofiteert' van de hogere prijzen hier.
Kan evengoed nog. Daar activeren en dan je eigen sim er in
Garantie waarschijnlijk. Het gebeurt niet zelden dat mensen bij de lokale importeur aankomen omdat ze een probleem hebben met een telefoon uit een ander werelddeel.

En wanneer ze 'm dan zelf op moeten sturen naar Sri Lanka of wanneer ze hem twee maanden langer kwijt zijn wordt er nog volop geklaagd ook.
winkeliers hier verdienen niks meer..
Maar wel als ze hierdoor meer telefoons in Europa/Nederland verkopen ;)
Weg garantie waarschijnlijk. In ieder geval niet hier, bij problemen zal hij terug moeten naar de regio waar hij vandaan komt
Ik zie eigenlijk niet wat ze hier proberen te voorkomen? Nu bestel je je mobiel uit china met een chinese simkaart, hier in de mobiel stoppen, 1x opstarten aanmelden en dan afsluiten en de nederlandse simkaart erin
Ze proberen hiermee te voorkomen dat bedrijfje X 20.000 telefoons uit China haalt om ze vervolgens hier te verkopen.
Gewoon 20.000 Chinese prepaid sim kaarten meesturen. De winstmarge zal wel veel hoger zijn dan een simkaart.
Waarschijnlijk gaan die chinese verkopers die telefoons zelf alvast unlocken.
Of anders zelf een andere ROM erop.

Zoals sommige mensen doen met de Lumia
"Wie zijn Note 3 in Nederland heeft gekocht en hem voor het eerst opstart met een Nederlandse simkaart, kan daarna elke simkaart gebruiken. Daarbij blijft het dus mogelijk om in het buitenland een lokale simkaart met vaak veel lagere tarieven te gebruiken."

Dus gewoon in het buitenland 1x opstarten met een simkaart van dat land en na de vakantie/verhuizing hier gewoon te gebruiken toch????

Lijkt me niet echt een probleem
Voor de individuele gebruiker niet. Maar het maakt het wel zo goed als onmogelijk om een container van die dingen in azie op te kopen en hier te verkopen. ("parallelle import").
Dat betekent dat de fabrikant hetzelfde apparaat op verschillende plaatsen in de wereld tegen verschillende prijzen kan verkopen. Dat is zijn goed recht, maar het is net zo goed het recht van anderen om dan parallel te gaan importeren.

Samsung neemt hier dus maatregelen om dat onmogelijk te maken. Dit is het bewust opdrijven van prijzen op de Nederlandse markt door concurrenten (de parallel importeurs in dit geval) actief dwars te zitten. Dat is volgens mij gewoon anti-competitief gedrag en dus iets voor de NMA om eens naar te kijken.
Voor de meerderheid van commentaar: even goed afwegen..... Een individu welke een telefoon koopt buiten Europa, wordt gewaarschuwd. Krijgt de ruimte om de telefoon te aktiveren in het land van aankoop, en heeft geen probleem verder in het gebruik. Het doel van zulke akties is om te voorkomen dat er handelaren op grote schaal gaan inkopen en complete containers handelswaar dumpen in diverse regio's.
Als dat de reden is, dat handelaren het op grote schaal gaan inkopen, betekent het dat Samsung bang is om omzet te verliezen (een deel van de omzet gaat naar de handelaren en niet naar Samsung). Geld vind ik een hele slechte reden voor dit soort acties en dit is niet in de 'best interest' van de klant.
Wat een rare consument onvriendelijke oplossing.

Ik ben geŽmigreerd van Nederland naar AustraliŽ en heb mijn buik vol van regiocodes:
- dvds kan ik net zo goed weggooien of fijn gaan decoderen
- met HP moest ik een uur aan de lijn hangen + 5 nieuwe cartridges kopen om weer te kunnen printen

Ik begrijp niet wat dit oplost, ze kunnen bij de telefoons dan toch lokale prepaid wegwerp sims stoppen waardoor je alsnog om de regio-beveiliging heen gaat?
Ik ben (inmiddels 9 jaar geleden) van Australia terug gegaan naar Europa (UK) en heb het zelfde probleem maar dan andersom, mijn behoorlijk grote DVD collectie kan ik niet meer afspelen nu ik een andere DVD speler heb die niet meer regio vrij is :(
Regiocodering is 1 brok ellende die nergens goed voor is..
En van de redenen waarom ook ook weer gedownload wordt, want daar is de lock meestal uit. Maar dat hebben de studio's en uitgevers nog steedsniet helemaal begrepen.
En ook de lock zal wel te verwijderen zijn van de telefoon...
Mensen die dit sort toestellen meenemen omdat het goedkoper is weten ook meestal wel een adresje om de "beperking" te laten verwijderen ;)
Kom op zeg waar jullie je druk om maken? Koop een 2e DVD speler en zet die op een andere regio. Wat kosten die dingen nog? 50 euro?

En een printer opsturen naar de andere kant van de wereld... voor de prijs van het transport heb je ter plaatse bijna een nieuwe printer. Is het een wat duurder model had hem dan hier verkocht en met de opbrengst daar een nieuwe gekocht.
omdat ik juist niet meer een stapel audio/video componenten wil hebben en met kabels moet gaan switchend afhankelijk van de disk die ik wil spelen.
En op de slaapkamer heb ik een all-in-one TV/DVD apparaat, om daar een 2e DVD speler bij te plaatsen is ook wat overkill.
Ik moet zeggen dat die sticker niet echt duidelijk is: het lijkt erop dat Samsung niet heel erg goed over de communicatie hiervan heeft nagedacht. Het zou al duidelijker zijn als er stond: "Dit toestel dient geactiveerd te worden met een SIM-kaart van een provider van mobiele diensten in Europa".
Misschien handig om jullie vorig artikel te updaten. http://tweakers.net/nieuw...len-hebben-regiolock.html

Daar staat nog steeds: "De invoering van het slot betekent dat een gebruiker die naar bijvoorbeeld de VS gaat, daar niet een lokale simkaart kan aanschaffen om dure roamingkosten te voorkomen."
Het niveau hier op Tweakers daalt ook elke dag hŤ. lezen is zo moeilijk. Er staat duidelijk in het artikel dat je alleen bij de aller eerste keer opstarten een simkaart uit die regio nodig hebt.

En wat zegt de helft die hier reageert:
huh slaat echt nergens op nu kan je telefoon niet meer in het buitenland met een simkaart van daar gebruiken.

of

Als ik een telefoon in het buitenland koop kan ik die hier niet gebruiken.

Kan dus beide wel alleen even een simkaartje in het gekochte land erin doen.

Grijze import op grote schaal gaat het denk ik wel tegen.

op kleine schaal dus de particulier die hem ergens anders koopt of besteld met een prepaid kaartje niet.

Maar gaat naar mijn inziens ook om het grootschalige.

[Reactie gewijzigd door melvin0907 op 27 september 2013 18:28]

j hebt helemaal gelijk melvin0907... jij bent de 1e die dit opmerkt. top ! dit komt de consumend alleen maar ten goede

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True