Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Microsoft heeft Android- en iOS-apps uitgebracht voor zijn streaming-muziekdienst Xbox Music. Ook is het bedrijf begonnen met het aanbieden van gratis streams die vanuit reclame bekostigd worden. Daarnaast heeft Microsoft plannen voor een cyberlockerdienst voor muziekbestanden.

Xbox Music op iOSOm de Android- en iOS-applicaties voor Xbox Music te kunnen gebruiken, is een abonnement nodig op de muziekstreamingdienst. Een zogeheten Xbox Music Pass-abonnement kost 9,99 dollar per maand of 99,99 dollar per jaar, prijzen die vergelijkbaar zijn met concurrerende diensten. De Music Pass geeft ook toegang tot tienduizenden videoclips die zowel via de Xbox 360- als via de aankomende Xbox One-console te bekijken zijn.

Microsoft heeft ook bekend gemaakt dat gebruikers via een webplayer gratis naar streaming audio kunnen luisteren. Daarbij worden wel commercials afgespeeld. De gratis tracks zijn ook te beluisteren via de Xbox Music-app in Windows 8. De gratis luisteroptie zou na zes maanden enkele restricties krijgen, maar onduidelijk is nog wat deze beperkingen zullen inhouden. Verder heeft Microsoft geschaafd aan de interface van de Windows-app die in Windows 8.1 geïntroduceerd moet worden.

Omdat concurrenten als Google en Amazon al enige tijd een cyberlockerfunctie aanbieden, zou Microsoft willen volgen door op korte termijn een soortgelijke opslagmogelijkheid aan te gaan bieden. Daarbij kunnen muziekliefhebbers reeds aangekochte tracks uploaden zodat deze op tal van platformen gestreamd kunnen worden.

Xbox Music

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

En ook rijkelijk laat, typisch Microsoft, oude concepten in de markt zetten zonder zelf nog maar een meter te innoveren in de consumentenmarkt. Dat kan misschien werken in de bedrijfswereld tot het belangrijkste instrument in de netjes opgebouwde pyramide, voor een groot stuk Windows dat bijna lijkt te worden opgelepeld in scholen, leslokalen e.d

Dit is zelf bijna non nieuws, alles altijd online, dat maar ook weer mogelijkheden om je elke stap te volgen, je muzieksmaak te verkopen aan de hoogst biedenende en op zo een moment stapt Microsoft in de markt, het is bijna lachwekkend
als apple iets bestaand gebruikt in een ander jasje noemen we het wel innovatie, en nu MS met een muziek streaming dienst komt is het ineens fout 8)7
Niemand van de grote jongens (Amazon, Apple, Google, Microsoft, Sony, Nokia) of de huidige pure-play spelers (Deezer, Spotify, Grooveshark, Rdio, Pandora) was de eerste met een streaming muziek abo, dat was Rhapsody, al in 2001.
nou daar ben ik het niet mee eens.
het is zo dat ms voorheen gewoon te vroeg en niet goed genoeg iets uitbracht.
apple was echt niet de eerste met een smartphone en een tablet hoor. windows tablets en phones waren er al jaren eerder . alleen was dat te vroeg om dat soort produkten echt te kunnen verkopen en mss een beetje verkeerd gemarket ook. apple is ook altijd te laat . de iphone kwam dus een hele tijd na andere phones de ipad precies hetzelfde en de iPod ook hetzelfde . het enige wat apple daar beter gedaan heeft is de betere timing en de goeie marketing. maar aan al die apple producten was echt nix nieuws verder.
ms is aan veranderen en is nu mss wel wat later maar ja dat kan ook voordelen hebben. ze kunnen leren van fouten van anderen en er wat mee doen. en een muziek dienst ja dat is iets van laatste tijd en niet iedereen kan er als eerste in springen he . kan er maar 1 de eerste zijn dus de rest is altijd te laat ??? ik kan je vertellen dat de 1e lang niet altijd de beste is op het eind..
Mwoah, daar is Apple co-founder Steve Wozniak het niet mee eens, die vind Microsoft meer innoveren dan Apple de laatste jaren:
http://www.slashgear.com/...tive-than-apple-14257101/
Hij zegt 'Whoa, they really changed things drastically'
Maar wat wil je met gedrochten als:
- windows xp;
- windows mobile;

Hij geeft alleen aan het meer zichtbaar is, niet dat het beter is.

En diensten wat een naam heeft als 'xbox music' laat ik sowieso links liggen.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 10 september 2013 07:15]

Ik dacht even dat je over Google schreef... maar na het herlezen las ik toch echt Microsoft... raar.
Hoezo is Spotify veel goedkoper? Als je dat op je telefoon wilt gebruiken heb je ook een abbo nodig van §10 pm. De §99 euro per jaar van Microsoft is dan toch juist goedkoper?
Hier is een goede reden: Xbox music heeft met 30 miljoen tracks een grotere database dan Spotify (20 miljoen), Sony (20 miljoen), Rdio (20 miljoen), Google Play Music (18 miljoen) of Napster (15 miljoen) http://www.techradar.com/...-is-best-for-you--1173743
1 simpele voor mij, spotify werkt voor geen meter op WP en Music werkt veruit beter op Win8 (ook metro based).

Daarnaast gaat Music direct naast mijn normale muziek, geen aparte programma's maar gewoon vanuit 1 app alles draaien.

Premium kost 9,99, Xbox music kost 10, 0,01 is veel goedkoper?

Sony Unlimited is btw maar 4,99 per maand, dat is stuk goedkoper.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 9 september 2013 13:11]

Voordeel van Spotify zijn de sociale sharing mogelijkheden die Xbox Music niet biedt. Daanaast is er nu een gratis web variant en betaalde versie welke je op al je devices kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door BarCal op 9 september 2013 15:33]

xBox music pass wordt voor mijn net zo goed voor 9,99 afgeschreven. In vergelijking met spotify premium is dat geen verschil. Als je gaat kijken naar spotify unlimited (§4,99) betaal je 5 euro meer. Verschil daarmee is echter dat je geen toegang hebt tot de mobiele apps.
waarom is MS nu weer een geldgierig bedrijf, terwijl er duidelijk in het artikel staat
Een zogeheten Xbox Music Pass-abonnement kost 9,99 dollar per maand of 99,99 dollar per jaar, prijzen die vergelijkbaar zijn met concurrerende diensten.
daarnaast is MS gewoon een gezond bedrijf wat gewoon winst probeert te draaien, net als elk ander bedrijf. daarnaast zie ik hier wel wat in, om op mijn win 8 pc, mn xbox en mn lumia met 1 inlog alles bij de hand te hebben.
Volgens mij vergelijk je de unlimited van spotify met de volledige versie van dit programma.
Als xbox music voor 10 euro p/m hetzelfde aanbied als spotify premium(wat wel zo lijkt uit dit bericht), is het precies dezelfde prijs.

Wat wel mooi is, is het voordeel op de jaarprijs, waar xbox music goedkoper is.

[Reactie gewijzigd door Gammro op 9 september 2013 13:12]

Ben benieuwd naar de android versie. Zal wel weer voor android 4.x zijn maar dat ter zijde. Ben ook wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat qua videoclips, je zal dan een redelijk grote datebundel moeten hebben lijkt me.
over een tijdje heeft iedereen 4G met 6GB data. Ik moet zeggen dat HI vrij scherpe prijzen heeft sinds ze geen lease meer hebben.

Uiteindelijk gaan we gewoon weer naar onbeperkt internet.... Het zal nog wel even duren voordat het zover is. maar de limieten zullen blijven stijgen. De groei van mobiel internet is nog steeds groot.
Vroeger, in de begin dagen van de Xbox 360; wist Microsoft niet dat er in BelgiŽ vooral Nederlands wordt gesproken.
Nu, een slordige 8 jaar later, weten ze het blijkbaar nog niet.

*zucht*
De laatste keer dat ik een van die standaard Windows 8 apps opstartte kon ik daarin films huren, maar alleen in het Frans, en ook nog eens 6x duurder dan de US versie.

Ik woon ook niet in Belgie, maar in Nederland...

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 9 september 2013 14:11]

Nou op de xbox vind ik het zeker wel mooi dat je een playlist kunt maken met videoclips. Maakt het gewoon net wat levendiger op de achtergrond.
Ideaal voor in Cafe's etc lijkt me zo? En andere 'kantines', inderdaad levendiger.
Edit: Natuurlijk kun je ook een playlist maken op Youtube..

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 9 september 2013 13:10]

Het is maar de vraag of dit zomaar in openbare (of semi-openbare) ruimtes voor dit bedrag gebruikt mag worden.
Denk dat bumastemra en Tim Kuik er inderdaad problemen mee hebben. En ik denk dat het ook wel inde voorwaarden van microsoft staat dat openbare gelegenheden hier geen gebruik van mogen maken.
http://www.sena.nl/gebruikers/licentie-aanvragen
Dit is gewoon een licentie die je moet halen, ik vraag me af in hoeverre Tim Kuik er iets mee te maken heeft. Waarschijnlijk mag je het gewoon openbaar gebruiken, mits je deze licentie hebt. Maar dat staat dat los van Xbox Music.
Het probleem/hatelijke aan Youtube playlists is dat muziekclips daar om de haverklap offline gaan of de rechten worden aangepast zodat deze niet meer beschikbaar zijn in je land. Bij elke playlist heb ik dat wel voor. De naam van het nummer verdwijnt dan ook gewoon zodat je zelfs niet meer weet wat het nummer was, er staat gewoon [Verwijderde video]. Dan zijn diensten als deze toch beter in mijn ogen, al hangt het ook allemaal af van het aanbod natuurlijk. En ik weet niet hoe dat zit bij Xbox Music tegenover de concurrenten.
Je kan mbt videoclips op Youtube eigenlijk alleen maar zeker zijn van het blijven bestaan als het een Vevo kanaal is... die hebben namelijk 'alle rechten' mbt muziekclips. Alle video's op andere kanalen zullen vroeg of laat verdwijnen als er op gecontroleerd wordt. Alleen de artiesten die niet onder een groot label vallen mogen/kunnen hun eigen muziek nog beheren. Je zal dus goed moeten opletten wat de bron van de video is...

En overigens kan dit ook prima voor Xbox Music gelden, want ze mogen immers alleen muziek aanbieden waarvoor ze de licenties hebben... licenties kunnen verlopen of worden ingetrokken. Neem Spotify, die heeft daar al meerdere keren last van gehad dat maatschappijen hun library (ten dele) niet meer op Spotify wilden hebben.

Overigens hoop ik dat ze ook met een soort van pay-per-day komen, of het inkopen van 'luister-credits' oid... anders sluiten ze toch een groot deel gebruikers uit die maar af en toe van de dienst gebruik willen maken en 10 euro in de maand teveel vinden... diverse redenen voor te noemen.
Zolang ik via Google en andere mooie zoekmachines simpel kan zoeken op "FLAC artiest - albumtitel" en daarmee direct echte CD kwaliteit zou kunnen krijgen, ga ik niet betalen voor dit soort streaming diensten. Het is binnen paar sec omgezet naar Ogg Vorbis (makkelijkst) of AAC (moet je eerst ff een goede gratis encoder vinden) voor je mobiel en voor thuis of auto kan je de flac afspelen.
Ben trots op je!
Maar de gemiddelde luisteraar heeft echt geen idee hoe k*t de geluidskwaliteit is, getuige het gros van de mensen op straat die muziek luistert met de standaard doppies van hun telefoon.
Vorbis? FLAC? De jaren 90 hebben gebeld, willen hun file formats terug.
En de artiesten zijn je ook dankbaar voor het downloaden van hun songs! Ze vinden het altijd leuk om gratis te werken...
Ik heb het even geprobeerd op mijn L920, maar ik vond het niet zoveel aan. Ik miste de uitgebreide database die spotify wel heeft. daarnaast vond ik het niet echt gebruiksvriendelijk.
Ben benieuwd welke tracks je dan miste want de database van Xbox Music is aanzienlijk groter dan die van de concurrentie, waaronder Spotify (30 miljoen vs. 20 miljoen tracks).

[Reactie gewijzigd door BarCal op 9 september 2013 15:31]

Het is misschien wat persoonlijks ja. Ik luister vooral muziek van het Jamaicaanse, Caribische genre (ska, reggae, dancehall, carib, native, Surinamese salsa en merengue enz) en daar zijn er in spotify echt meer van te vinden dan op xbox music,
Concurrentie is goed. Als dat ook nog prijsdalingen tot gevolg heeft zijn we zelfs beter af.
Daarnaast is het fijn dat gebruikers van een bepaalde dienst uitbreiding van hun opties krijgen.

Nu deze nog eens uit gaan proberen: http://nl.bearshare.com/
10 euro voor onbeperkt muziek luisteren (uit een gigantische library) vind ik al zo goed als gratis. Nog goedkoper betekent dat het nooit rendabel kan worden.
sony unlimited.. 4.95

en waarom zou dat niet rendabel zijn.. als heel veel gebruikers deze keuze maken verdienen de artiesten zelfs meer dan nu.
is dat niet beperkt tot muziek van Sony's platenmaatschappij?
nee. Maar de app werkt verschrikkelijk slecht op android. heb het een maandje geprobeert. en ook het aanbod bij sony is om te huilen.

Ik las hier boven ergens over concurentie en verdere prijsdaling. maar ik had ergens gelezen dat spotify nu al niet rendabel schijnt te zijn. Probleem is dat recht hebbende als buma en weet ik het allemaal, diensten als spotify helemaal uitkleden.

In mijn ogen erg vreemd! omdat deze diensten nu net precies bieden wat ze nodig hebben om van het illegale downloaden af te komen... Binnenkort netflix nog.... Heerlijk voor 8 euro per maand films en series kijken zonder een enkele reclame.... wat zal ik nog weinig gewone tv kijken!!

Als je trouwens enkele maanden geleden een Hi abonnement af hebt gesloten vanaf 2 Gb dan heb je gratis spotify erbij... ideaal :)
Probleem is dat recht hebbende als buma en weet ik het allemaal, diensten als spotify helemaal uitkleden.
Spotify is eigendom van de platenlabels, het maakt geen bal uit of het verlies maakt of niet - zolang het voor voldoende inkomsten zorgt, houden ze de boel wel overeind.
Sony bezit dan zelf ook een enorme catalogus aan artiesten. ITT Microsoft en Spotify.
Catalogus van Xbox Music is 10 miljoen tracks groter dan Sony of Spotify...
http://www.techradar.com/...-is-best-for-you--1173743
Er staat § 9,99 per maand voor een premium account.
http://www.sonyentertainm...imited/twee-abonnementen/

Een Spotify premium kost dus net zo duur

[Reactie gewijzigd door linuss1337 op 9 september 2013 14:00]

Dat enkel werkt op Android en op PC... (En Sony toestellen).
Daar ben ik met mijn iOS (site is niet echt duidelijk, moet graven om dit te vinden), Windows Phone dus niet veel mee.

[Reactie gewijzigd door Zavantas op 9 september 2013 14:35]

Ik heb het zojuist getest, maar de app is nog erg buggy op iOS. Ook is er geen enkel 'ontdek'-mogelijkheid, het geheel voelt behoorlijk kaal en karig aan. Daarnaast is er geen mogelijkheid voor offline opslag.

Groot voordeel t.o.v. Spotify is wel dat je hier een 'verzameling' hebt, dat mis ik toch bij Spotify.
Hoe is het aanbod op Xbox Music? Spotify is nogal beperkt op het gebied van bandjes die niet erg mainstream zijn (waaronder een paar echt grote namen).