Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Submitter: Rubén89

BlackBerry zou zijn nog aan te kondigen smartphone Z30 willen voorzien van de mogelijkheid om draadloos op te laden. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van de Qi-standaard die al door verscheidene fabrikanten wordt gebruikt.

Dat meldt Crackberry, die informatie over de BlackBerry Z30 verkreeg door in de database van het Wireless Power Consortium te kijken. Een toestel aangeduid met de naam BlackBerry Z30 wordt daar beschreven met een 'medium power receiver'. Daarmee kan in theorie een vermogen van 120W worden geleverd, volgens de draadloze oplaadstandaard Qi. De accucapaciteit van de Z30 zou overigens 2800mAh bedragen.

Het is aannemelijk dat BlackBerry bij de release van de Z30 ook een accessoire gaat leveren waarmee het apparaat draadloos opgeladen kan worden. Verscheidene fabrikanten hebben al toestellen ontwikkeld die compatibel zijn met de Qi-standaard, waaronder LG en Samsung: daarbij zijn oplaadmatjes uitwisselbaar.

Van de BlackBerry Z30 zijn de meeste specificaties al in geruchten naar buiten gekomen. Zo zou het toestel beschikken over een 5"-scherm met resolutie van 1280x720 pixels. Verder is er een Snapdragon S4 Pro-processor met twee cores aan boord met een kloksnelheid van 1,7GHz. Het ram zou 2GB bedragen, terwijl er 16GB opslaggeheugen is. De software is waarschijnlijk gebaseerd op het nieuwe BlackBerry 10.2. Eerder kwamen er al foto's en video's uit.

BlackBerry A10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Hoe kunnen jullie een BlackBerry Z10 en laat staan een Z30 slecht vinden kwa specs? om even van een iPhone 5 uit te gaan heb je een dualcore 1.4ghz, volgens mij 1gb ram, en minder dan 720p op 4 inch.


Bij blackberry krijg je hoger dan 720p (1280x768) 4,3 inch scherm, dualcore 1.5

in het "hoger is beter" betekend dus dat BlackBerry Z10 hogere specs heeft dan een iPhone 5, en kijk eens wat een iPhone 5 16GB kost.. en dan heb je vaak geen eens een werkende 4G verbinding.


voor 64gb betaal je als SD kaartje ongeveer 60-70 euro max? bij Apple betaal je voor een 64GB versie (dus nog steeds 16GB minder dan bij BlackBerry) ongeveer 400 meer?


Draadloos opladen is wel geinig, niet iets waar ik deze telefoon voor koop.


Over geekbench gesproken, de Z10 scored vaak hoger dan bepaalde quadcore processoren op 1.5GHZ en meer, en dan hebben we het over een DualCore 1.5


Dat de Z10 een stuk vloeiender draaid dan een Galaxy S4 ben ik het helemaal mee eens, dit komt omdat android al 3 cores nodig heeft om alles een beetje vloeiend te laten lopen (en nog steeds is het traag, sluit / start de camera maar eens.. iets van 10x en tel de seconden).


De meeste mensen staren zich blind op quadcore.. maar kijk eens naar huawei, die quadcore in de P6 is 100x niks.. maar toch denken mensen dat deze beter is, echter is dat dus niet zo.


los van alleen betere batterij met 720p en dualcore is blackberry een stuk beter geoptimaliseerd dan welk android systeem dan ook, het zou me dus ook niks verbazen als deze pal onder bv de xperia Z komt te liggen in de geekbench benchmarks.


Om even met feiten te komen:

iPad (4th Generation)
Apple A6X 1400 MHz (2 cores)

1778


BlackBerry Z10 (mijn eigen score):
http://browser.primatelabs.com/geekbench2/2013414
1851


verouderde hardware zeiden jullie toch? Sneller dan de snelste iPad.. iPhone 5 noem ik geen eens...

Laten we er wat android's bij pakken (met vergelijkbare specs)


HTC Droid DNA (dit is een quadcore)
Qualcomm Snapdragon S4 Pro APQ8064 1500 MHz (4 cores)
1901


Samsung Galaxy Note 10.1 3G (dit is een quadcore)
Samsung Exynos 4412 1400 MHz (4 cores)
1740


Samsung Galaxy S III 4G (dit is een quadcore)
Samsung Exynos 4412 1400 MHz (4 cores)
1732


Sony Xperia Tablet S (quadcore tablet)
NVIDIA Tegra 3 T30L 1400 MHz (4 cores)
1580


Sony Xperia T (dezelfde cpu als Z10)
Qualcomm Snapdragon S4 MSM8260A 1500 MHz (2 cores)
1553


Nu wat hoger in de lijst.


Samsung Galaxy Note II (quadcore + hoger mhz, maar de score is niet veel hoger)
Samsung Exynos 4412 1600 MHz (4 cores)
1929


Sony Xperia Z (quadcore, zelfde mhz maar niet heel veel hoger)
Qualcomm Snapdragon S4 Pro APQ8064 1500 MHz (4 cores)
2093


LG Nexus 4 (ook quadcore, zelfde cpu als Xperia Z)
Qualcomm Snapdragon S4 Pro APQ8064 1500 MHz (4 cores)
2126


HTC One (Snapdragon 600, zegt genoeg)
Qualcomm Snapdragon 600 1700 MHz (4 cores)
2769


Galaxy S4 noem ik niet omdat samsung bekend staat vals te spelen met benchmarks.


Anyway, het verschil tussen de "Oh zo trage Z10" en een Note 1, S3 is niks.. en dat zijn allemaal quadcores.


Als we hoger in de lijst gaan zien we maar een paar telefoons met 'veel snellere quadcores'.
Als je gaat kijken het verschil tussen de Z10 en de Xperia T (zelfde cpu) praten we over: 1851 vs 1553.


Technisch gezien zit er weinig verschil in de CPU Z10 vs Z30, GPU daar in tegen is stuk beter in Z30.


Anyway, hoe we het ook keren... de kans dat de Z30 een stuk sneller is dan iPhone 5S (aangezien de Z10 al gehakt maakt van een iPad 4) en van heel veel quadcores verwacht ik dat deze telefoon voor de tweakers 'oud en low end is' maar ondertussen gehakt maakt van alle iphones, ipads en veel quadcore androids.
Dat de Z10 een stuk vloeiender draaiT dan een Galaxy S4 ben ik het helemaal mee eens,...
Het vergelijken van processor benchmarks van phones die verschillende OS draaien is compleet zinloos.
Ziet er een mooie telefoon, enkele minpuntjes die volgens mij toch een grote verkoop gaan tegenhouden:

- achterstand op concurrenten qua specs ( scherm, cpu, ... zijn minder dan de concurrent ) ( dit wil niet zeggen dat het toestel slechts is, maar een mooi speclijstje doet veel in de verkoop )
- een OS dat weinig gebruikers kent, mogelijk dus ook minder aanbod aan apps
- imagoverlies: blackberry is niet meer hip en is ondertussen bijna bekender voor de nedergangen dan voor hun telefoons.
- mogelijk verkopen ze de telefoon waarschijnlijk alsnog aan een torenhoge prijs

Persoonljk vind ik de specs zeker niet min, vind ik het toestel er ook mooi uitzien, en ik ben er zeker van dat het OS ook zijn voordelen vind.
Echter vind ik het systeem te labiel om het te vertrouwen, wat is de gsmwaard binnen 2 jaar? De kans dat het OS terug populair wordt en er veel apps voor verschijnen is denkelijk kleiner dan de kans dat blackberry failliet gaat,waardoor we misschien zelfs geen software updates krijgen.
Dat is ook een van mijn zorgen. Hoe snel verliest zo'n Blackberry telefoon aan waarde. Ik denk dat dit sneller gaat dan bij Samsung en (vooral) Apple.

Als je een Blackberry nieuw koopt, heb je in feite al een toestel met verouderde, mid-range hardware. Zo iets raak je na een jaar (of twee) aan de straatstenen niet meer kwijt, terwijl je wel dezelfde prijs mocht neertellen als bij een high-end Samsung / HTC / Sony of een iPhone.

Dat maakt zo'n toestel oninteressant. Tenslotte wil ik mijn smartphone (waarop ik heel erg zuinig ben geweest) nog voor een passende prijs kunnen verkopen om zo wat bij te kunnen leggen bij het volgende toestel.

Met zo'n Z10 / Z30 zie ik dat nog niet zo snel gebeuren...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 14 augustus 2013 18:28]

Als iedereen naar de specs zouden kijken dan zou de Iphone ook voor geen meter verkopen.

Iedereen die een opmerking maakt over andere telefoons hebben betere hardware dan de iphone of blackberry heeft geen ballen verstand van software en de OSen die erop draaien.

De prijs voor een telefoon betaal je niet alleen voor de hardware wat erin ziet maar ook de software wat erop draait kwaliteit heeft zo zijn prijs.
Specs op zichzelf zeggen niet zoveel. Wanneer je een goed geoptimaliseerd OS hebt, heb je geen quadcore etc nodig om het allemaal goed te laten draaien. Ik ben verre van fan van Apple (anti fanboy zullen we maar zeggen) maar die iOS draait toch echt wel heel soepel (bijv. scrollen op een webpage) vergeleken met Android en andere OS-en terwijl de hardware specs vaak een stuk minder zijn.

M.b.t. prijs zitten ze inderdaad aan de hoge kant, maar aangezien ze veel in het zakelijk segment verkopen is dat minder van belang.

Apps zijn opgelost middels een "Android emulator".
Ik vind dat draadloos laden maar onzin-probleem. Je verliest (onnodig) aan rendement en bedenk nou eens eerlijk, hoeveel moeite kost het nou om eventjes een kabel in je telefoon te stoppen?

:z
Nou dan heb je het nog niet ervaren. Ik zit veel achter de pc en dan ligt mijn Lumia lekker draadloos te laden. IK kan hem oppakken wanneer ik wil en er mee doen wat ik wil zonder last te hebben van een kabeltje. En dan is ie altijd opgeladen als ik weg ga.
Duidelijk het draadloos opladen nog niet ervaren...
Over een paar jaar is het gemeengoed. Net als al die andere diensten waar vroeger weinig mensen het nut van zagen: kleurenschermen op telefoons, GPS in telefoon, mobiele internettoegang, 3G, LTE, standaardisatie van laadconnectoren....
Moet dit toestel nou het nieuwe topmodel worden voor Blackberry? Of is het de bedoeling dat dit een budgetmodel wordt? Ik snap de typenummers van het 'nieuwe' Blackberry nog niet echt in vergelijking met pre Blackberry 10 tijd.
De Z10 kwam uit in januari, had een Qualcomm MSM8960, 768 x 1280 pixels 4,2" scherm, en 2 GB geheugen. Daarnaast heeft het een goede bouw + uitbreidbaar geheugen en accu. Dat zou ik niet midrange noemen.

Verder moet je een BB niet langs eenzelfde schaal leggen als andere toestellen, aangezien het BB niet gaat om de losse verkoop maar om de verkoop in combinatie met BB-services. Dat is altijd het model van BB geweest. Losse verkoopprijs is daarom ook hoog, net als dat bij telecomproviders het geval is. Bij een telecomprovider willen ze geen telefoons verkopen, maar een abonnement. Wil je toch een toestel los, dan betaal je er de volle prijs voor.

De Z10 was dus nooit bedoeld om head to head te gaan met andere toestellen, laat staan te concurreren op basis van specs. Dat hele idee dat het dus een goedkoper toestel moest zijn op basis van de specs is enorm kort door de bocht m.i..

Dit terwijl men het van de iPhone wel accepteerde, toen Apple daarmee nog achterliep kwa specs (en feitelijk blijven ze prijzig, en is het nu dus feitelijk niet veel anders). Is het dan alleen het merk dat het bij het een wel acceptabel is om zwakkere specs voor de prijs te leveren, en de ander niet?

Het concept van de BB's verschilt immers veel meer van de Android-toestellen dan iOS, dat feitelijk hetzelfde is (gericht op bellen, internetten en een beetje spelen), maar dan volgens een Apple-omgeving met wat meer controle in termen van functionaliteit en commerciële exploitatie. Dus het idee van dat je 'iets anders' krijgt met een iOS device gaat hier nog veel meer op. BB10 werkt ook gewoon soepel en goed, dus ook het idee van het betalen voor 'het totaal plaatje waar alles goed werkt' gaat hier eveneens minstens zo goed op.

Maar mensen snappen tegenwoordig niet meer wat een BB precies is. Dat getuigt de reacties wel over het merk omtrent zgn. bontkraagjes ed. Wellicht dat dat deel uitmaakt van het probleem dat BB heeft om marktaandeel terug te krijgen (niet perse het laatste, aangezien dat vooral bij wat jongere of jonger ingestelde mensen in Nederland alleen het geval is).
Bij oudere BB toestellen heb je een aparte internet bundel voor nodig om de BB service te kunnen gebruiken. Nu met de Z10 heb je geen aparte internet bundel meer nodig. Als je dat aparte internet bundel bij elkaar optelt en dan min de losse toestel prijs van Z10. Dan is de Z10 wel redelijk in prijs en klasse vergelijken met andere toestellen die even vlot zijn.
Dus mensen met de gedachten van "Het is duur", "Oude specs", Productie prijs per toestel is goedkoop enz. Kunnen hier beter verder gaan denken. Eerst testen dan pas conclusie trekken.
Dat BB het tegenwoordig toestaat ook 'normale' abonnementen te gebruiken, neemt niet weg dat het verdienmodel nog steeds geënd is op het verkopen van diensten. Verder betaal je ook voor het OS, functionaliteit en het algehele concept. Ik zoi niet weten welk ander toestel een dergelijk pakket van bouwkwaliteit, specs en scherm biedt. En dan heb je ook nog de mogelijkheid om Android apps te draaien...

[Reactie gewijzigd door Kenju op 15 augustus 2013 14:17]

Ja je betaald voor het platform maar dat doe ik al met de maandelijkse bijdrage.
Maandelijkse bijdrage aan wie? Het speciale Blackberry abonnement is niet nodig bij BB10.

Met snellere hardware bereik je maar weinig, het OS werkt snel en vloeiend met de huidige hardware dus een quad core is niet nodig (overigens worden de 2 extra cores in Android ook niet echt benut maar het klinkt leuk om te roepen dat je een quad core hebt in je telefoon), dit zal alleen maar zorgen dat je toestel zwaarder word omdat je ook een grotere accu nodig hebt... Jouw gevoel is simpelweg incorrect, gelukkig laat BB zich niet lijden door incorrecte onderbuik gevoelens (origineel zou de Z30 een quad core krijgen maar hier is BB vanaf geweken omdat het simpelweg niet waard te zijn).
De meesten zullen inderdaad hier weinig in zien. Maar na 3 high end androids en nu 4 maanden de z10 zie ik hier toch wel toekomst in. Bb10 is echt heel fijn in gebruik, heel soepel met de gestures en voelt nooit traag aan. En de accu is ook lang niet slecht dus dat kan alleen maar beter worden.
Ik had nooit verwacht een BlackBerry te kopen maar de z10 smaakt naar meer!
Tip aan de twijfelaars probeer het eens.
Ook dit gaat BB niet meer redden...
Dit zou 2 jaar geleden leuk zijn geweest, die specs zien er vreselijk uit voor een high end toestel.
Dit komt door BB OS10 zeer geoptimaliseerd is en meer dan dual core heeft die niet nodig.
"Verscheidene fabrikanten hebben al toestellen ontwikkeld die compatibel zijn met de Qi-standaard, waaronder LG en Samsung."

Van LG wist ik het niet en Samsung pakt er niet echt mee uit. Ik denk dat Nokia de gekendste is die deze standaard gebruikt en er het meest accesoires voor beschikbaar stelt, vreemd dat het dan niet in het lijstje staat. Bij deze: ja, ook nokia gebruikt de Qi standaard :)
De Z30 zal waarschijnlijk een flink stuk prijziger worden als de Z10; die bij de onthulling (en nu nog) veel te duur was. De specificaties zijn niet echt indrukwekkend, een beetje hetzelfde als die van de vorige generatie high-end toestellen. Kortom; je krijgt wederom verouderde hardware (het toestel moet bovendien nog worden aangekondigd) en specificaties voor een premium-prijs, zoals het met de Z10 het geval was.

Alleen als ze dit toestel rond de ¤ 450 kunnen verkopen zal er een markt voor zijn, anders denk ik dat het wederom een grote flop gaat worden.

Dat draadloos laden is een grappige gimmick, maar persoonlijk zie ik er het nut niet van in. Ze hadden net zo goed twee contactpunten in de cover kunnen verwerken zodat je de telefoon op een laadstation kan leggen, zoals dat met veel DECT-toestellen gaat.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 14 augustus 2013 18:16]

Dat kortzichtige gelul over "specs" altijd, ik wou dat mensen zich er eens in zouden verdiepen.

BlackBerry 10 draait op QNX-neutrino, QNX is een zogenaamd Real Time Operating System (RTOS) dat houdt in dat het besturingssysteem van meet af aan gebouwd is om op het gebied van prestaties zeer consistente resultaten te leveren; er is in het uitvoeren van opdrachten amper tot geen vertraging.

Dat merk je ook bij het gebruik van BlackBerry 10 het besturingssysteem werkt ontzettend vloeiend zeker wanneer je het bijvoorbeeld vergelijkt met Android OS, lag is zo goed als niet aanwezig.
Een andere aanwijzing voor de efficiency van BlackBerry 10 is te vinden in de score die de BlackBerry 10 smartphone behaalt wanneer de Geekbench benchmark erop gedraaid is.
Met de laatste gelekte build van het besturingssysteem (v. 10.2.0.1047) op de BlackBerry Q10 behaalt de Q10 een score van 1879 punten.

Als je dat vergelijkt met telefoons die op dezelfde SoC draaien (de Qualcomm MSM8960) dan zul je zien dat de scores van de BlackBerry een stuk hoger liggen:
Zo behaalde bijvoorbeeld de Sony Xperia TX op 13 augustus 2013 een score van 1245 punten, het toestel draait op Android 4.1.2.
Een ander toestel met waarin dezelfde SoC gebruikt wordt, de Motorola RAZR HD, behaalde op 13 augustus 2013 een Geekbench score van 1531 punten ook op dit toestel draait Android 4.1.2.

Of de "North America" versie van de Samsung Galaxy S3, deze behaalde op 09 augustus jongstleden een score van 997 punten ,ook dit toestel draait op Android 4.1.2.

Ook de hoogste Geekbench score van de Iphone 5, zelfs met IOS 7 erop geïnstalleerd, (een OS wat net als BlackBerry 10 door de fabrikant gemaakt wordt voor één of een beperkt aantal toestellen en waardoor de software optimaal op de hardware kan worden afgestemd) haalt 'slechts' 1682 punten

Het punt dat ik probeer te maken is dat BlackBerry 10 geen quad-core Snapdragon 600-processor nodig heeft om toch uitstekende prestaties te bieden.
Ook de browser in OS 10.2 doet het prima: een sunspider score van 1299ms , mozilla kraken doet de Q10 in 27,991,3ms, dat zijn gewoon prima scores ook voor high-end toestellen.

Een andere overweging die mensen wat mij betreft wel eens zouden mogen bedenken is het feit dat een dual-core Snapdragon nou eenmaal minder energie verbruikt is als een vergelijkbare quad-core en dan kun je wel beginnen over de race naar idle maar de praktijk leert gewoon dat een dual-core Snapdragon S4 simpelweg zuiniger is dan laten we zeggen een quad-core Snapdragon 600.
Ik ben nu thuis, ik heb mijn BlackBerry Q10 om 06:45 van de oplader gehaald (toen ging ik op weg naar het station) en nu, om 19:22 heb ik nog 67% van mijn acculading over; en ik ben geen lichte gebruiker ik gebruik mijn smartphone intensief vooral om te internetten in de trein. Dat soort waarden haal je gewoon echt niet met bijvoorbeeld een Sony Xperia Z of een Galaxy S4.

Bovendien en dit kan ik helaas niet met benchmarks staven, werkt BlackBerry 10 echt ontzettend fijn, het uitvoeren van handelingen door over het scherm te vegen, is niet alleen erg leuk, de wijze waarop dit geïmplementeerd is maakt het ook nog eens ontzettend efficiënt.

Misschien moet je, je dat eens bedenken voordat je begint over verouderde hardware met een premium prijs, er is immers veel meer wat in ogenschouw dient te worden genomen.

Dat draadloze laden vind jij een grappige gimmick, maar wist je dat er o.a. in de VS er op treinstations, hotels en of bijvoorbeeld vliegvelden heel vaak matjes liggen waarop of waarnaast je toestel neer kan leggen om hem op te laden?

Je suggestie om dan maar twee contactpunten in de cover te verwerken is geen goed alternatief, QI-wireless charging is een universele standaard, die op iedere telefoon die QI ondersteund werkt, de pinnetjes zouden de universaliteit ernstig beperken, om niet te zeggen teniet te doen.
Het doel van The Wireless Power Consortium is nota-bene het creëren van een universele standaard die op - of met - zoveel mogelijk smartphones te gebruiken is en dat is ook wel zou handig.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 14 augustus 2013 20:24]

Sinds wanneer is alleen tijdens reizen in te trein internetten intensief gebruik? :P
Goede post alleen het punt mbt accu duur van je Q10 tov Experia Z of S4 moet je niet vergeten dat de Q10 een veel kleiner scherm heeft dan de andere twee toestellen. Iets wat een belangrijke factor voor accu is. Had je een Z10 met die waardes gehad was het indrukwekkender geweest. ;)
Hoe bedoel je?

De eerste BlackBerry met full touch: November 14, 2008 (UK)

Eerste iPhone: 1st gen: June 29, 2007


Ja,, er zit ruim een jaar tussen, maar als BlackBerry er was geweest had iPhone geen internet gehad en email.
Daar ging het mij helemaal niet om. Het gaat mij juist om de verhoudingen, de ikoontjes, het verdwijnen van het fysieke toetsenbord etc. Ik begrijp ook niet heel erg goed waarom mijn originele post gedownmod is, gezien het absoluut niet als troll post is bedoeld. Ik vind het een zeer legitieme opmerking. Wellicht ging ik er niet genoeg op in?

Als je kijkt naar alle meestgebruikte toestellen van welk mer ook, iPhone, Experia, Galaxy en zelfs de nieuwste Nokias, dan zien ze er allemaal gewoon gelijk uit. Het verschil haal je uit het OS of uit features die de ene fabrikant belangrijker vind dan de ander. Maar zo groot is het zelfs allemaal niet, zeker niet qua functionaliteit. Het was gewoon een revolutie om een telefoon zo te ontwerpen als 'screen only' met zo min mogelijk fysieke knopjes en iedereen is hier nu dus ook echt naartoe gedreven. Uiteraard zal er verschil in zitten en heeft iedereen een voorkeur voor het een of ander. Maar het verschil zit hem in de kleine dingetjes en niet meer in de vormgeving.

Wat nu gebeurd is dat fabrikanten in een onbedoelde denktank zitten en ideeen van elkaar overnemen. Soms evolueren en andere keren weer revolutioneren.

Zo beter?
Ze hebben toch al een volledig touchscreen toestel? Waarom was dat geen Blackberry met iPhone formfactor?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True